NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer

Frodon
NAS 29.01.2019 kl 09:01 138470

Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??

"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 29.01.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
pedro1
22.05.2019 kl 19:37 4731

Du er liten Frodon, fint hvis du kan hente opp haussingen min. Du har kalt meg og andre for tapere, håper du fikk med mitt fakta innlegg fra første gangen jeg skrev noe rundt NAS. Siste gang jeg svarer deg og dine copy Nicks.
Frodon
22.05.2019 kl 20:02 4684

Da får jeg nesten gratulere deg....med et fakta innlegg, LooooL. Jeg vet ikke hvilket innlegg du siktet til, da jeg ikke fant et eneste innlegg med noe fakta fra deg. Kan du finne det og hente det opp?

Lover du å ikke skrive med meg mer? Gjelder det bare dette nicket ditt eller de 13 andre nickene du også bruker på NAS trådene?

Jeg kommer til å savne de gode saklige innleggene dine, som drar seriøsiteten på HO oppover!

"pedro1
25.04.2019 kl 09:44
Hva feiler det deg Frodon du virker svært ensporet i dine uttalelser om andre,gikk selv inn på 37,8 . Varslet om dette på innlegg her på kjøpsdatoen. Søk meg opp så finner du den. Du virker helt febrilsk på å snakke ned noe du ikke har eierskap til. Hvorfor ???

pedro1
25.04.2019 kl 17:29
Patetisk Frodon. Svar opp på min tidligere melding Idag .

pedro1
I dag kl 18:10
Frodon, siste innlegget ditt sier alt om deg. Må jo være et ungdomsforum du kan utfolde deg. Dette ødelegger noen av de bra innleggene du har kommet med.

pedro1
I dag kl 19:37
Du er liten Frodon, fint hvis du kan hente opp haussingen min. Du har kalt meg og andre for tapere, håper du fikk med mitt fakta innlegg fra første gangen jeg skrev noe rundt NAS. Siste gang jeg svarer deg og dine copy Nicks.

Jeg er super happy med min investering i NAS. Har tjent meget gode penger. Du er kanskje litt forvirret, men aksjen var oppe 25% intradag her om dagen og endte opp nesten 14%..... men du må ikke være så bitter. 99% av de som er på børs taper penger. Ikke vær skuffet eller lei deg! 99% er som deg her. Så har du noen som meg som tjener penger på dette, mye takket være folk som deg som tror de har så peil ??? tusen takk!
Frodon
22.05.2019 kl 20:08 4694

Solgte du NAS aksjene her om dagen? Hvilken dag solgte du på og til hvilken kurs...?

Uansett hva jeg skriver her, kommer du til å tro på det???
Frodon
22.05.2019 kl 20:15 4688

Bare å legge ut kopi av sluttseddel det ;) Husk å legg med kjøp og salgs ordre

NB! Husk å ta bort navnet ditt, looool
Redigert 22.05.2019 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
undrende
22.05.2019 kl 20:18 4699

Jeg registrerer at du fortsetter i samme spor, null & nix å komme med, men som nevnt, mye verre, bare personangrep av simpleste sort.
For meg personlig, ift kjøp/salg av aksjer, så spiller ikke disse tullete trådene, opprettet av et fåtall personer med nye nick/ kanskje flere nick på en person i.l.a siste 6 uker noen verdens ting.
Bare bullshit som skrives.
men, joda, det byr meg kraftig i mot at en "klikk" kan operere uforstyrret på denne måten på et aksjeforum.
Om man ser på NEL trådene også, så er det få som hever et øyebryn lenger på haussingen, men vær obs, en negativ fundamental forandring i Nikkola avtalen kan velte hele eventyret over natten om så skulle skje. Bare et eksempel. Får ikke håpe det skjer.
Ikke fordi alt dette tulle skriveriet på H.O betyr noe som helst på kursen, men for en stakkars fersk enkeltperson som kommer inn på forumet med $$$ tegn i øya, så kan dette bety økonomisk ruin om slike postinger får stå uten at noen sier de midt i mot ;.... t.o.m da kan fristelsen til en fersking bli for stor, og vedkommende sluker tøyset rått. Og ellers, det er ikke hyggelig med et forum bestående av stadig mere søppel postinger.
22.05.2019 kl 20:43 4677

Du jobber virkelig hardt her, frodon! Godt å se at noen oppnår mening og mestring i å gjøre et grundig arbeid på forumet, uansett hva debatten går i! Det er jo svært lite matnyttig her, men det er i alle fall en fin arena for deg å få interagert med andre mennesker på :):)
CC
22.05.2019 kl 20:57 4670

Skriv på engelsk så kanskje vi forstår litt mer en dårlig oversatt fra google translate. LOL
Frodon
22.05.2019 kl 21:59 4605

Fra Investtech:

"Investorene har over tid godtatt stadig lavere priser for å komme seg ut av Norwegian Air Shuttle og aksjen ligger i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Fallende trender indikerer at bedriften er inne i en negativ utvikling og at kjøpsinteressen blant investorene er avtagende. Aksjen har støtte ved cirka 35.00 kroner og motstand ved cirka 100 kroner. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt negativ på mellomlang sikt".

DNBs anbefaling: Kjøp
Kursmål: 60,00
Sist oppdatert: 26.04.2019
Frodon
22.05.2019 kl 22:18 4573

Norwegian Air Shuttle:
Markedsverdi 5,4 milliarder
Gjeld 64,8 milliarder (er det noen andre selskap på Oslo børs som har mer gjeld uansett størrelse på selskapet?)
Cash pr 31.3.2019 kr 3,151 milliarder + NAS fikk inn kr 2,907 milliarder via emisjonen etter alle utgiftene var betalt.
Kreditorene krever at NAS har minst 1,5 milliarder i fri cash i lånebetingelsene.
Lån til forfall i desember 2,5 milliarder.
Forpliktelser i 2019 var på ca kr 14,7 milliarder for levering av nye fly pr 31.3.2019.
Forpliktelser i 2020 er på ca kr 10,4 milliarder for levering av nye fly
NAS skal også overta fly totalt i 100 milliarder klassen fordelt utover en del år.

- Bjørn Kjos 25.4.2019 "Vi ser ikke behovet for ytterligere kapital de neste 12 til 18 månedene, svarte konsernsjef Bjørn Kjos"
- Sparebank 1 Markets tror neste emisjon kommer i Q4 2019
- ABG Sundal Collier tror neste emisjon kommer i andre halvår 2019.
- HSBC tror neste emisjon kommer i Q1 2020

"Ifølge storbanken HSBC holder såkalte kortinnløsere nå igjen 70 prosent av pengene fra flybestillingene fra Norwegian".
https://e24.no/boers-og-finans/sky-news-kredittkortselskaper-holder-tilbake-betalinger-til-thomas-cook/24624732

"Southwest Airlines, en av de største kundene med 34 737 MAX-fly, sier at de venter sin første oppdaterte simulator på plass sent i år"
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/boeing-erkjenner-feil-ved-737-max-simulator/24624572

«Bjørn Kjos har 699 millioner grunner til å få Norwegian-kursen opp. Bjørn Kjos sitt viktigste investeringsselskap har belånt Norwegian-aksjene med 30 kroner per aksje. Men det er ikke nødvendigvis Norwegian-sjefens smertegrense. Et ferskt referat kaster nytt lys over den finansielle situasjonen i selskapet"

https://e24.no/pluss/kommentarer/borskommentar/borskommentar-bjorn-kjos-har-699-millioner-grunner-til-a-fa-norwegian-kursen-opp/24605153
TorBlo
22.05.2019 kl 22:24 4563

At det skulle gå så galt med NAS hadde jeg aldri helt trodd. Når jeg så den var nede på 135 forstod jeg at det måtte kjøpes og solgte på 128. Kjøpte igjen på 109, men solgte igjen på 98. Forstod klart og tydelig at det har vært svikt i ledelsen der, men var dum nok til å håpe når den landet på 52 for å kjøpe tilbake. Solgte igjen på 47,,, dermed var 50 000,- og all tillit tapt for min del. Fant fort ut at det var andre selskap på børsen enn NAS. Ja jeg vil fremdeles bruke NAS som flyselskap i luften. Flotteste flyselskap vi har.
Frodon
22.05.2019 kl 22:55 4501

Det var synd du tapte en del penger her, men du kom deg i hvert fall ut og du får en del av tapet tilbake på skatten ;) Hvis du skal investere i NAS, burde du se at risikoen er tatt betydelig ned først. Det vil vi forhåpentligvis få svar på via Q2 og Q3 resultatene, om NAS har tjent nok penger til å unngå en ny emisjon. HVIS det blir en ny emisjon, kan jeg ikke skjønne noe annet enn at den blir totalt ødeleggende for dagens aksjonærer. Da vil Bjørn Kjos nødt til å selge unna verdier, hvis han ikke allerede har gjort det før en eventuell emisjon. Hvis det kommer et oppkjøp av NAS vil kursen stå høyere enn den gjorde når børs meldingen kom ut. Men hvor lavt går kursen før et eventuelt bud kommer? Men jeg skjønner ikke hvilket selskap som skal ha en dum nok ledelse til å kjøpe NAS, når de går med enorme underskudd. Det er mer vanlig å kjøpe deler av fly selskapene etter de har gått konkurs. Da kan de kjøpe de delene av selskapet de ønsker og slippe å dra med seg mursteinen som gjorde at det forrige selskapet gikk konkurs. Det jeg virkelig ikke skjønner, er hvorfor Kjos ikke skiller ut deler av NAS i et annet selskap. Hadde han gjort det, eks satt de nye flyene i et selskap, hadde ikke hele NAS gått til helvete hvis dette ikke ender bra ;)
Redigert 22.05.2019 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
signum20
22.05.2019 kl 23:34 4440

Frodon er spinna pik gal han må ha sniffa lim, og er helt ødelagt i hodet.
CC
23.05.2019 kl 00:19 4416

Her har folk blitt advart, Frodon har hatt rett. Hvem har sniffet og er «ødelagt i hodet?» Come on
CC
23.05.2019 kl 00:24 4417

Bra Frodon. Ikke la deg bli terrorisert av drømmerne som tror at gjeld ikke betyr noe, at selskapet blir solgt «i morgen» eller at du kan stole på Kjos. Hvor mange aksjer eier CFO Geir Karlsen for eksempel? Han har vel god innsikt og har etter hva jeg kan lese kjøpt NULL aksjer. Det sier vel litt om hva han tror.......
minsin
23.05.2019 kl 01:24 4370

Frodon...
Det er klare signaler om at NAS posisjonerer seg mot salg.
NOFI kjøpte rettigheter om å bruke merkenavnet i 5 år- ikke ulogisk at NOFI dermed blir solgt ut.
Vil absolutt tro at ingen flyselskap har spesielle ønsker om å overta bank virksomhet , selv om filosofien bak i grunnen er god.
Egenkapitalen fra NOFI . kan gjerne bli brukt for å dekke en evt fremtidig emisjon.
Salg av NOFi og rettigetene til Norwegian tilsv 2,5 mrd .. som er påstått emisjons behov

Norwegian reward vurderes børsnotert , vil tro dette vil bli avklart etter en evt avgjørelse om salg .
ligger sikkert noen mrd i potten der. Pareto trodde 10 mrd ..er vi edruelig ligger det nok 2-3 mrd

Hvilket selskap som kan kjøpe seg NAS ... tja Lufthansa , Easy jet og ikke minst IAG.
Hvorfor ? jo rett å slett NAS har en omsetning på 50 mrd og tilgang på "nye" markeder , ny flypark etc
Det er stor konkurranse i Europa , NAS har bra kontroll i Skandinavia , har avtale med US og er størst på Ny. Argentina ser ut til å gå greit( selv tror jeg nok den siste meldingen var ment som "puff" til evt kjøper )
Dersom AIG kjøper NAS , vil de oppnå ytterligere stordriftsfordeler flyplass avgift etc
Forøvrig har aksjekursen til AIG falt fra 700 Gbp til 500 gbp - vil tro at de har ett stort press fra aksjonærer på seg å øke omsetningen og marginene
Snu litt på flisa mht Kjos og spørr heller - hvorfor har han har valgt å ikke sikre seg med å splitte opp og dele . kanskje han er tilfreds med situasjonen som den er - at verdiene er fortsatt rimelig sikre. Han har helt sikkert økonomiske rådgivere i søkk og kav.
uten å ha finregnet på "bud".- så vil jeg tro tro IAG nå vil få NAS 5 - 6 mrd billigere enn sist de viste interesse for selskapet.
Selskapet er uansett billigere enn tidligere(justert for emi) , noe som skulle bety større interesse .
NAS har vært åpen og informert om dialog med flere selskap.
NAS informerte tidligere om JV med ett asiatisk selskap( kinesisk?) - jeg vil tro at grunnen til vi ikke hører mere om dette , er pga ett mulig salg.
Tror JV er parkert intil videre avklaring.
Hva kommer først JV eller salg?

trafikktallene for apr og mai er/vil bli gode.
NAS har endel positive meldinger i det siste
fly leveringer er flyttet frem i tid
MAX ser etterhvert til å gå mot slutten, en evt erstatning kommer sikkert på banen .
I det hele tatt NAS holder på å kapitalisere seg , gjøre verdiene mere synlig
'




Redigert 23.05.2019 kl 02:10 Du må logge inn for å svare

Hvorfor kjøpe opp Norwegian med 62 milliarder i gjeld. Dersom selskapet kan utvide virksomheten gjennom kjøpesummen istedenfor? Dersom Norwegian ikke klarer seg vil de bli kvitt konkurrenten dersom det går konkurs. Dette er kjernespørsmålet i NAS sin skjebne.
Frodon
23.05.2019 kl 07:51 4255

Hehe, de «seriøse» NAS skribentene blir bare mer og mer desperate. Begynner de å innse at de tok feil?? Men hvorfor innser de ikke at dette er et taps prosjekt? Det har kommet negative nyheter om NAS hver eneste uke i 2019, og fortsatt er de like positive...? Det er noe som skurrer. De er kanskje ikke så positive som de gir utrykk for på HO, men prøver desperat å holde masken så de KANSKJE kan tjene inn noe av det enorme tapet de sitter med nå?

Gjelden kan senke NAS alene, det er nok dessverre få NAS aksjonærer som har sett Luksusfellen ;)

Jeg noterer meg også at når jeg la ut link igår om at NAS lurer kundene sine, var svaret «Zzzzzzzz» og ingen av de «seriøse» NAS skribentene reagerte. Det tolker jeg som at nå er det greit for NAS aksjonærene å lure kundene sine. Det sier litt om hvor trist NAS ledelsen og aksjonærene har blitt....en tragedie for det som VAR en norsk stolthet.

Mangel på innsidekjøp er en ting, men hva skjer med NAS kursen hvis det kommer et innsidesalg?!?!

kan ta lang lang tid før max flyene er på luften igjen :-(

så glem oppkjøp ingen vil kjøpe katta i sekken :-)

https://www.ft.com/content/e9581b40-7cd7-11e9-81d2-f785092ab560
Frodon
23.05.2019 kl 09:23 4108

LUFTFART(NY):FAA VIL IKKE FORUTSI NÅR 737 MAX KAN RETURNERE TIL LUFTEN

(Oppdatert artikkel)

Oslo (TDN Direkt): Fungerende sjef for det amerikanske luftfartstilsynet Daniel Elwell sier han ikke kan forutsi når Boeing 737 Max-flyene vil kunne starte å fly igjen. Industrien hadde ventet at det gikk mot en forutsigbar vei tilbake til luften for flyene, skriver Wall Street Journal onsdag.

Ifølge Financial Times fortalte Elwell at FAA ikke har bestemt seg om piloter vil bli pålagt å gjennomgå simulatortrening på de oppdaterte Max-flyene, noe som kan gi en vesentlig forsinkelse, ifølge avisen.

"Hvis du sa oktober, ville jeg ikke engang si det, bare fordi vi ikke har klart å bestemme nøyaktig hva treningskravene vil være. Hvis det tar et år å finne alt vi trenger for å gi oss selvtilliten til å ta flyene i luften, så får det være sånn", sa Elwell.

Luftmyndigheter fra Canada, Europa og Indonesia har klart sagt før møtet at de ville sette sine egne vilkår for å bestemme når flyene er trygge å fly igjen, som går imot FAAs mål om å bygge en samordnet plan for når flyene skal tilbake til luftdyktighet, ifølge Financial Times.

Luftmyndighetene møtes i Texas senere i dag.
TorBlo
23.05.2019 kl 10:07 4063

Fredon... det med skattelette på mitt aksje tap har jeg aldri tenkt på, men tusen takk for tipset :)
Frodon
23.05.2019 kl 10:34 4035

Hvis du vil tjene penger, finner du kanskje noe her? ;)

https://forum.hegnar.no/thread/8461/view
23.05.2019 kl 13:07 3972

Sikkert Sissner og møllsæter som støttekjøper slik at 35 ikke er ett faktum
Redigert 23.05.2019 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Frodon
23.05.2019 kl 13:08 3982

"Kinas største flyselskaper vil ha erstatning fra Boeing

Nå vil Kinas største flyselskaper har kompensasjon for forsinkelser og tap som følge av at alle Boeing 737 MAX ble satt på bakken etter to stygge ulykker"

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/05/Kinas-stoerste-flyselskaper-vil-ha-erstatning-fra-Boeing
Frodon
23.05.2019 kl 13:26 3953

Er ikke det samme for deg, siden du har solgt aksjene dine i NAS?
Frodon
23.05.2019 kl 17:20 3905

Så du mener NAS skal selge den delen som går bra, for å bruke de pengene på det som går dritt? Den strategien er i hvert fall et bra steg mot konkurs ;) Eller brukte du feil ord og mente at de burde skille ut deler av virksomheten, slik jeg skrev over at de burde gjøre? Det viktigste er å få skilt ut de nye flyene i et nytt selskap, slik at andre selskap kan kjøpe/lease nye fly som kommer så NAS ikke går under.

Hvorfor tror du Lufthansa vil kjøpe opp NAS nå, når de ikke la inn bud ifjor? Bygger ikke Lufthansa opp Eurowings, som skal være lavprisselskapet dems? En oppkjøper må jo se et potensiale for å tjene penger på oppkjøpet, men NAS har en enorm gjeld og enda større forpliktelser i fremtiden. Hadde NAS enda klart å gå med overskudd. Alle klarer da å drive et selskap i minus, det er bare å være billigere enn alle andre ;)

HAHAHAHA, styret i NAS har IKKE informert aksjonærene sine i hele tatt. Det har kommet noen artikler via media, og det er IKKE måten å informere aksjonærene sine ;) Er virkelig INGEN av aksjonærene i NAS enige i dette? Er dette fordi dere ikke vet bedre eller fordi dere gir helt F?

JV med kineserne ble ikke noe av, men det kan hende de klarer å skaffe en annen partner:
https://forum.hegnar.no/thread/26718/view

Hvorfor er det ingen innsidekjøp hvis innsiderne tror på et oppkjøp...?

IAG har solgt ut aksjene sine med et stort tap og har sagt de ikke vil kjøpe opp NAS. De er til og med sperret fra å kunne legge inn bud på NAS nå, så HVIS noen skulle kjøpt opp NAS, ville de gjort det lenge før sperren til IAG gikk ut, noe de ikke har gjort. "British Airways-eier IAG trekker seg fra kampen om Norwegian og vil nå selge aksjeposten sin"

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/iag-vil-ikke-by-paa-norwegian-og-skal-selge-aksjeposten/24547587

Hvorfor skal Easyjet kjøpe opp NAS? Konsernsjefen har sagt de ikke skal kjøpe opp NAS. "Britiske easyJet har ingen planer om å kjøpe Norwegan (NAS- Norwegian Air Shuttle), men er åpen for en konsolidering i luftfartsbransjen. Det sier selskapets svenske konsernsjef Johan Lundgren"

https://www.dfly.no/easyjet-ikke-interessert-i-a-kjope-norwegian/
lektor79
23.05.2019 kl 19:00 3810

Gleder meg til den dagen jeg gir lang nese til alle som driter seg ut ang og ikke er med på troen på verdens beste flyselskap. Tikk takk
livecnn
23.05.2019 kl 19:07 3786

Fantastisk utvikling for oljeprisen i kveld, altså for flyselskapene :-)
Frodon
23.05.2019 kl 22:20 3720

Det er sprikende kursmål i NAS. Noen tror kursen skal til himmels, mens andre tror det blir emisjon. Til nå er det kursmålene til 3 meglerhus som har truffet best og alle de tror det blir emisjon snart. Hvor vil kursen stå hvis det blir emisjon? Kr 1 til 5?

- Sparebank 1 Markets tror neste emisjon kommer i Q4 2019 og har kursmål kr 35 (kursmålet er nesten i mål)
- ABG Sundal Collier tror neste emisjon kommer i andre halvår 2019 og har kursmål kr 30
- HSBC tror neste emisjon kommer i Q1 2020 og har kursmål kr 15

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Siste Endring Endr% Kjøper Selger Åpning Høy Lav Forrige Volum Verdi Handler
35.74 -2.26 -5.95% 35.74 35.80 37.51 37.70 35.73 38.00 1 937 023 70 447 364 3 261

Frodon
24.05.2019 kl 07:47 3643

Hvordan blir dette i Norge/EU? Oktober/november ser det ut som??

«USA: Flyforbud mot Boeings 737 Max-fly til slutten av juni
Amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) sier de tidligst i slutten av juni regner med å godkjenne Boeings 73 Max-fly for å gjenoppta ruteflyginger i USA«

Under møtet sa representantene fra FAA at selv om de forventer å åpne for at 737 Max-flyene kan fly i USA, er det ikke sikkert andre land vil følge etter. Både i Kina, EU og Canada er det sagt at de vil stille egne betingelser for at den ulykkesrammede flytypen igjen kan brukes i kommersiell trafikk»

FAAs fungerende leder, Daniel Elwell, ville ikke gi noen tidsfrist før møtet startet, men antydet at prosessen kunne ta flere måneder og at selv ikke oktober var et realistisk mål for å sette flyene tilbake i trafikk».

https://e24.no/naeringsliv/usa-flyforbud-mot-boeings-737-max-fly-til-slutten-av-juni/24627612
Redigert 24.05.2019 kl 07:50 Du må logge inn for å svare
Opp+
24.05.2019 kl 08:26 3577

Hehe, fått deg ny fulltidsjobb du frodon.
Frodon
24.05.2019 kl 11:39 3526

Er det proffen som er tilbake? Ser ut som jeg dro trusa av deg sist, siden du kommer med halen mellom beina ;)
Opp+
24.05.2019 kl 12:12 3492

Ja, det har vi virkeligheten din igjen da? Kommer så mye sprøyt fra deg. Men du jobber mye med det da, det skal du ha;)