NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer

Frodon
NAS 29.01.2019 kl 09:01 132161

Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??

"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 29.01.2019 kl 12:46 Du må logge inn for å svare

Kanskje de kom ytterligere nærmere et JV etter presentasjonen av q2 da noen så at det de har lovet holder vann. Det er blant annet dette IAG har ventet på. Bjørn Kjos nevnte for tv2 at jet blue Airways er svært interessant og et selskap som kan være aktuelt å samarbeide med.
pedro1
14.07.2019 kl 21:24 1974

Nettopp.

Veldig spennende de 10 neste børsdagene....da er nok katta ute av sekken.

pedro1
14.07.2019 kl 21:29 2146

Jet blue airways er vel et rent innenriksselsksp i USA...ingen direkte konkurrent til Norwegian.... høres logisk ut.

Han skal sikkert kritisere deg for manglende fakta innlegg 😂😂 Frodo, jeg går utifra at Max er ute hele 2019, så jeg er ikke overrasket over det. Norwegian vil og utsette dette fortløpende etterhvert som det blir forskjøvet. Håper det kommer en passende kompensasjon fra Boeing underveis eller kort tid etter. Regner selvsagt med at de ikke kommer til å dekke hele det beregnede tapet for Norwegian. Det hadde imidlertid vært en gledelig nyhet. Ellers, så er det bra at JV etter sigende er en avklaring nært forestående. Godt å få redegjort for den muligheten så man kan komme igang med JV eller jobbe med andre løsninger.

Håper også du fikk en kraftig reprimande for vitsingen din med barnemishandling i går og øvrige hånlige og nedlatende innlegg.
pedro1
14.07.2019 kl 22:51 2088

Var nok ikke meg......,😮

Nei Frodo haha 😄
Frodon
14.07.2019 kl 23:13 2073

Jøss, endelig et innlegg med frisk pust og et godt forslag :) Godt å se det finnes noen oppegående personer her, det er evig laaaangt mellom verdt innlegg som er verdt å lese ;)

Får håpe du får rett, NAS trenger noen gode nyheter snart, som kanskje kan snu dette caset ;)

Hva tenker du at NAS presenterte på Q2 som de har lovet, som noen potensielle nye partnere kan ha plukket opp på?

IAG har solgt sine NAS aksjer, lagt inn egen ordre på fly og har ingen planer om å kjøpe opp NAS. Tror du de heller vil ha JV med NAS?
Hva slags synergier ser du mellom NAS og Blue Airways?

NAS sa de ikke skulle bli med i konsolideringen i fly bransjen nå, hva tenker du om det?

Tallene var bedre enn forventet og de viser at de går med overskudd på tross av situasjonen med max.

De fikk også tvilen rundt en eventuell ny emisjon bort og sier det er uaktuelt. De vil også når som helst kunne selge aksjene sine i banken for å skape en bedre økonomisk situasjon for selskapet, eller er det penger som de kan gå inn i et samarbeid med?

Kanskje IAG skal bruke de flyene de har bestilt i et JV?

Det var BK som nevnte Jet Blue at det kunne være et selskap som var stort nok for et slikt samarbeid.

Kjos har uttalt lenge nå at de er nærmere enn noen gang og at det er snakk om uker før en slik avtale kan bli inngått. Det sa han før q2 presentasjonen og det ble gjentatt dagen etter at nå kunne det skje innen en uke. Jeg tror ikke ledelsen i nas er interessert i å lyve om dette eller å villede sine aksjonærer. Det har de heller ikke gjort tidligere om slike rykter. Alt rund dette med IAG viste seg å være høyst reelt men falt i siste liten. Det kan også dette gjøre men jeg har trua. Når reporteren fra tv2 la litt press på om han kunne si noe om hvem som kunne være aktuelle sa han at for eksempel Jet Blue var interessant.


Eventuelt over😆
Frodon
14.07.2019 kl 23:47 2076

Hva mener du med at tvilen rundt en emisjon ble borte? Dnb markets, som har vært en av de mest optimistiske meglerhusene til NAS, gikk ut med ny analyse etter Q2 presentasjonen og skrev NAS må sannsynligvis ha emisjon i Q1 2020 hvis de ikke signerer JV med gode nok betingelser fordi egenkapitalen er lav. Jeg trodde det var hva en eventuell JV partner plukket opp på, at nå MÅ NAS signere JV for å unngå emisjon...?

Tror bjørn kjos vet det bedre enn DNB og han sa at det kommer det ikke til å bli behov for. Det tror ikke jeg heller å ihvertfall ikke etter at de nå er såpass nært en JV avtale.

Personlig så tror jeg IAG vet hva som kommer til å skje og hvilken avtale som kommer, og at de da sist valgte den løsningen fremfor et rent kjøp. Jeg tror ikke nas og iag er ferdig med hverandre

Godt skrevet, Bjørnar!
Frodon
15.07.2019 kl 07:42 1902

Kan du vise til når Bjørn Kjos har sagt at NAS må ut i ny emisjon, før de har børs meldt emisjonene...?

Hvorfor tror du NAS aksjen falt mer enn 12% på Q2 tallene?
Redigert 15.07.2019 kl 07:42 Du må logge inn for å svare

for håpe at NAS ikke kommer til å lide samme skjebne :-(

https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/fire-budgivere-kjemper-om-andel-av-alitalia/24658008

markedet har priset inn JV deal denne uken!
pedro1
15.07.2019 kl 08:07 1885

....og når har Bjørn Kjos sagt at det ikke blir emisjon, for så og meddele emisjon??

Det er absolutt ikke priset inn en JV-avtale. Kommer det en god JV-avtale går aksjen fort 15-20% opp med en gang. Kommer det ikke en avtale vil aksjen falle noe tilbake.

seff er JV deal priset inn kanskje ikke 100% når den nye sjefen sier deal innen en uke

hvis ingen deal kommer innen fredag kommer NAS til å falle som en stein da troverdigheten til den nye sjefen er borte
pedro1
15.07.2019 kl 08:13 1929

Frodon leter etter emisjons uttalelser fra Kjos. Finner sikkert noe han kan redigere eller vri helt rundt. Bare vent folkens.....
pedro1
15.07.2019 kl 08:19 1972

Brukte ikke Karlsen ordene ....uker ikke måneder.....tror ikke fredagen er ex dag på en JV....iløpet av Juli tipper jeg det kommer en avklaring. Idag eller om2 uker. 👍😁

dere nasere lovte jo JV deal innen en uke på jo. har dere fått kalde føtter? :P

tenker meg at NAS kommer med ny emisjon i Des og skylder på Boeing LOL

https://www.businessinsider.com/the-boeing-737-max-wont-relaunch-until-2020-report-2019-7?r=US&IR=T

Du har skrevet det samme i 40-50 innlegg siste uka 😂😂😂 har skjønt at du tenker nas-aksjonærene er udugelige, men vi har fått med oss at du tror det blir emisjon til jul. Vi får se hvem som får rett.

må gjenta det flere ganger slik at flest mulig nasere får dette med seg vettu :-)

mange nasere er dessverre analfabeter når det gjelder børs noe vi var vitne til ved siste emisjon da det kom masse spm som enhver investor/trader burde hatt kunnskap om :P

good luck :-)
Frodon
15.07.2019 kl 09:02 1970

Neida, de vet at en emisjon sannsynligvis kommer, men de håper kursen skal stige på Q3 resultatene før den lange vinteren kommer 😉 Derfor kjemper de desperat for å sverte meg, enda de ser NAS går ned, ned og ned.

Hvor mye tror du kursen går ned i neste uke, hvis ikke JV blir lansert...?
Tool
15.07.2019 kl 10:04 1951

Takk for mange lovord, min analyse av selskapet har truffet bra ja : )

Er ikke akkurat man vil selskapet skal feile, men når ting er så åpenbar som nå bør man advare litt. Det er så mange elementer som må klaffe og tilnærmet samtidig for at det skal være håp her.

Hvis man ser bort fra den generelle krisesituasjonen i selskapet og bare ser på Max saken er bare det et varsel i seg selv. Disse flyene kommer ikke i lufta dette året, og når de gjør vil kundene sky flytypen i lange tider, det er det gjort undersøkelser på. Folk er gjerrige, man gambler ikke med liv for å spare en hundrelapp.

Det er utopi å tro at flyene snart er tilbake og alt blir som før. Så er det noe med verdien på disse flyene i etterkant. Ser også mange fabler om supererstatning osv.. men da har dere glemt at NAS selv lager alt av avtaler med det formål å sikre seg selv, er det ikke litt naivt å tro at Boeing ikke har gjort det samme?
pedro1
15.07.2019 kl 10:29 1902

Både kjøper og selger sikrer seg.....forsikring ??
Marianne
15.07.2019 kl 10:44 1868

slettet
Redigert 15.07.2019 kl 10:45 Du må logge inn for å svare

Så ditt hovedankepunkt mot Nas nå, er at flyene ikke er tilbake før i 2020?
Tool
15.07.2019 kl 11:55 1777

Nei : ) Jeg sier hvis man ser bort fra krisesituasjonen i selskapet, som er hovedutfordringen, så har man også dette Max spøkelset hengende. Hovedutfordringen er vel summen av de punktene jeg listet opp.

De vil garantert måtte gjøre noe av dette det neste året.
1. Få inn friske penger, ny emisjon
2. Selge posten sin i NOFI

Men selv dette vil ikke hjelpe mye på sikt, her må helt annen lut til. Har dere tenkt over hvorfor NAS har en så lav yield sett mot andre selskaper? Hva må til for å komme på samme nivå? Er det i det hele tatt mulig når konseptet skal være lavpris?

Tror folk burde finne frem en gammel kalkulator iblant : )


Lav yield sammenlignet med Ryanair og wizzair mener du? Eller sammenlignet med de store klassikerne?

Kunne du være så grei å liste opp regnestykket ditt for hvorfor det skal bli nødvendig med emisjon eller salg av NOFI? Jeg kjører ikke en Sokratisk metode på deg ut i det uendelige nå altså, jeg setter stor pris på å få se hvordan du har regnet :)
Tool
15.07.2019 kl 12:56 1728

Sammenlignet med de fleste. Ryanair er i en klasse for seg selv og har et veldrevent maskineri som tjener mye penger på tross av kjipe flyturer. De store andre ligger selvsagt også i en helt annen liga på yield. Så hvem vil de konkurrere med egentlig? Alle parter ser ut til å drifte hakket bedre, så problemet ligger i organisasjonen. De ville for mye, for fort.

https://corporate.ryanair.com/news/ryanair-full-year-profits-rise-10-to-e1-45bn-lower-fares-higher-oil-cuts-fy19-guidance-to-e1-25bn-e1-35bn/
Frodon
15.07.2019 kl 13:15 1712

Det kommer an på betingelsene i en eventuell JV. Håper den eventuelt blir meldt etter børsen stenger, så det blir mulig å regne på ting og ikke bare følge saueflokken ;) Har du lagd beregninger på aksjekurs i forhold til JV på div betingelser?

Yield er jo en ting, men sammenlignet med Lufthansa og BA - uten at jeg har sjekket tallene - så er vel CASK også noe høyere, faktisk til og med en større forskjell relativt til forskjellen I yield? Dette også til tross for at Max og rolls royce-tull er regnet ut inn i Nas sin cask. Vil si det er ganske konkurransedyktig. Især på long haul, hvor man har sett en tosifret %økning i rask fra q² 18 til q2 19, hvis ikk jeg husker feil.

Mener du at yield er parameteren av utelukkende betydning når man skal vurdere driften og konkurransedyktighet for Nas?

Er ingen ekspert på emnet, så du må gjerne belære meg om du har en annen oppfatning :)

Evt kanskje noen andre kan belyse dette for meg?
Redigert 15.07.2019 kl 13:58 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.07.2019 kl 15:56 1626

Enig i det på lengre sikt. Det største problemet på kort sikt er den lave egenkapitalen, og i tillegg har lånetakerne krav på 1,5 milliarder. Kommer det noen uventende hendelser nå, eks at Iran stenger ned olje strømmen og olje prisen stiger til usd 100-150, klarer ikke NAS å unngå enda en haste krise emisjon. Når de ikke får refinansiert obligasjons lånet heller, er det mulig de kaster seg på en JV avtale med dårlige betingelser.
Redigert 15.07.2019 kl 15:57 Du må logge inn for å svare
Marianne
15.07.2019 kl 17:50 1601

Tool!
Du er inne på noe viktig. Prisene er rett og slett for lave til at de kan tjene penger. Kortsiktig er behov for mer kapital og trusselen med MAX. Langsiktig må flyprisene stige kraftig for at flybransjen kan bli lønnsom. Jeg forstår ikke at kursen stiger. Kursen faller nesten 13% forrige torsdag. Bjørn Kjos gis spalteplass på tv for å snakke om alle interessentene til selskapet. Dagen etter fallet hausser de opp JV. Virker helt useriøst og et selskap i krise. Hvem kan ta et selskap på alvor som gang på gang lover og ikke følger opp det de sier. Lurer også på hvor de spanske ryktene kommer fra? Etter fallet sist torsdag er det ikke noe tvil om at selskapet ønsker kursen opp.
Redigert 15.07.2019 kl 17:53 Du må logge inn for å svare
Tool
15.07.2019 kl 19:02 1575

Takk for det Marianne, tror vi er inne på noe her ja :)
Det ser helt klart veldig dårlig ut, og spesielt hvordan de hausser opp ting om dagen. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett den ledelsen der snakke opp luft.
Men har sett det før andre steder, er en slags krisemodus i selskaper når det butter noe veldig.
Glemmer ikke Ole Enger i REC som sa i intervju han gledet seg veldig til å presentere resultatet, neste dag kom de verste tallene verden hadde sett og aksjen stupte 20%. Finnes mange eksempler.

Jeg er såpass negativ at jeg ikke tror NAS har en fremtid nesten uansett hva som skjer (selvsagt bortsett fra funn av edle vikingsmykker under ett av flyene osv.)
JV tror jeg ingenting på, hvorfor skulle det skje?
- Selskapet er ikke engang IATA godkjent som nevnt tidligere, kan ikke skjønne hvem av GODkjente som vil samarbeide for glansbilder her.
- NAS er et selskapet som nærmest definerer å glemme å fylle bensin før adgang som en force majeure, kan ikke skjønne hvem stakkarer som løfter sin status av denne merkevaren.

Frodon: Helt rett, kortsiktig er det helt andre ting som gjelder. Men blir som å kaste penger i malstrømmen mens stormen kommer nærmere.

Bare for å legge til en ting: Er det noe jeg ikke vil spå akkurat nå er det hvor aksjekursen havner på kort sikt. Har hundrevis av ganger feilvurdert vurderingen til folket og hvor mye gode penger som kastes rundt etter dårlige i så gode tider.

Redigert 15.07.2019 kl 19:04 Du må logge inn for å svare