NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer
Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??
"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"
Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"
Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 21.01.2021 kl 09:26
Du må logge inn for å svare
Bjørnar_
14.07.2019 kl 23:34
5830
Se under, glemte å lage link😊
Redigert 20.01.2021 kl 22:23
Du må logge inn for å svare
Bjørnar_
14.07.2019 kl 23:35
5835
Eventuelt over😆
Redigert 20.01.2021 kl 22:23
Du må logge inn for å svare
Frodon
14.07.2019 kl 23:47
5827
Hva mener du med at tvilen rundt en emisjon ble borte? Dnb markets, som har vært en av de mest optimistiske meglerhusene til NAS, gikk ut med ny analyse etter Q2 presentasjonen og skrev NAS må sannsynligvis ha emisjon i Q1 2020 hvis de ikke signerer JV med gode nok betingelser fordi egenkapitalen er lav. Jeg trodde det var hva en eventuell JV partner plukket opp på, at nå MÅ NAS signere JV for å unngå emisjon...?
Redigert 20.01.2021 kl 22:23
Du må logge inn for å svare
Bjørnar_
15.07.2019 kl 00:07
5787
Tror bjørn kjos vet det bedre enn DNB og han sa at det kommer det ikke til å bli behov for. Det tror ikke jeg heller å ihvertfall ikke etter at de nå er såpass nært en JV avtale.
Personlig så tror jeg IAG vet hva som kommer til å skje og hvilken avtale som kommer, og at de da sist valgte den løsningen fremfor et rent kjøp. Jeg tror ikke nas og iag er ferdig med hverandre
Personlig så tror jeg IAG vet hva som kommer til å skje og hvilken avtale som kommer, og at de da sist valgte den løsningen fremfor et rent kjøp. Jeg tror ikke nas og iag er ferdig med hverandre
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.07.2019 kl 00:12
5793
Godt skrevet, Bjørnar!
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Frodon
15.07.2019 kl 07:42
5667
Kan du vise til når Bjørn Kjos har sagt at NAS må ut i ny emisjon, før de har børs meldt emisjonene...?
Hvorfor tror du NAS aksjen falt mer enn 12% på Q2 tallene?
Hvorfor tror du NAS aksjen falt mer enn 12% på Q2 tallene?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
for håpe at NAS ikke kommer til å lide samme skjebne :-(
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/fire-budgivere-kjemper-om-andel-av-alitalia/24658008
markedet har priset inn JV deal denne uken!
https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/fire-budgivere-kjemper-om-andel-av-alitalia/24658008
markedet har priset inn JV deal denne uken!
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
pedro1
15.07.2019 kl 08:07
5649
....og når har Bjørn Kjos sagt at det ikke blir emisjon, for så og meddele emisjon??
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Børsamatør
15.07.2019 kl 08:09
5676
Det er absolutt ikke priset inn en JV-avtale. Kommer det en god JV-avtale går aksjen fort 15-20% opp med en gang. Kommer det ikke en avtale vil aksjen falle noe tilbake.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
seff er JV deal priset inn kanskje ikke 100% når den nye sjefen sier deal innen en uke
hvis ingen deal kommer innen fredag kommer NAS til å falle som en stein da troverdigheten til den nye sjefen er borte
hvis ingen deal kommer innen fredag kommer NAS til å falle som en stein da troverdigheten til den nye sjefen er borte
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
pedro1
15.07.2019 kl 08:13
5687
Frodon leter etter emisjons uttalelser fra Kjos. Finner sikkert noe han kan redigere eller vri helt rundt. Bare vent folkens.....
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
pedro1
15.07.2019 kl 08:19
5732
Brukte ikke Karlsen ordene ....uker ikke måneder.....tror ikke fredagen er ex dag på en JV....iløpet av Juli tipper jeg det kommer en avklaring. Idag eller om2 uker. 👍😁
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
dere nasere lovte jo JV deal innen en uke på jo. har dere fått kalde føtter? :P
tenker meg at NAS kommer med ny emisjon i Des og skylder på Boeing LOL
https://www.businessinsider.com/the-boeing-737-max-wont-relaunch-until-2020-report-2019-7?r=US&IR=T
tenker meg at NAS kommer med ny emisjon i Des og skylder på Boeing LOL
https://www.businessinsider.com/the-boeing-737-max-wont-relaunch-until-2020-report-2019-7?r=US&IR=T
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.07.2019 kl 08:24
5778
Du har skrevet det samme i 40-50 innlegg siste uka 😂😂😂 har skjønt at du tenker nas-aksjonærene er udugelige, men vi har fått med oss at du tror det blir emisjon til jul. Vi får se hvem som får rett.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
må gjenta det flere ganger slik at flest mulig nasere får dette med seg vettu :-)
mange nasere er dessverre analfabeter når det gjelder børs noe vi var vitne til ved siste emisjon da det kom masse spm som enhver investor/trader burde hatt kunnskap om :P
good luck :-)
mange nasere er dessverre analfabeter når det gjelder børs noe vi var vitne til ved siste emisjon da det kom masse spm som enhver investor/trader burde hatt kunnskap om :P
good luck :-)
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Frodon
15.07.2019 kl 09:02
5724
Neida, de vet at en emisjon sannsynligvis kommer, men de håper kursen skal stige på Q3 resultatene før den lange vinteren kommer 😉 Derfor kjemper de desperat for å sverte meg, enda de ser NAS går ned, ned og ned.
Hvor mye tror du kursen går ned i neste uke, hvis ikke JV blir lansert...?
Hvor mye tror du kursen går ned i neste uke, hvis ikke JV blir lansert...?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Tool
15.07.2019 kl 10:04
5712
Takk for mange lovord, min analyse av selskapet har truffet bra ja : )
Er ikke akkurat man vil selskapet skal feile, men når ting er så åpenbar som nå bør man advare litt. Det er så mange elementer som må klaffe og tilnærmet samtidig for at det skal være håp her.
Hvis man ser bort fra den generelle krisesituasjonen i selskapet og bare ser på Max saken er bare det et varsel i seg selv. Disse flyene kommer ikke i lufta dette året, og når de gjør vil kundene sky flytypen i lange tider, det er det gjort undersøkelser på. Folk er gjerrige, man gambler ikke med liv for å spare en hundrelapp.
Det er utopi å tro at flyene snart er tilbake og alt blir som før. Så er det noe med verdien på disse flyene i etterkant. Ser også mange fabler om supererstatning osv.. men da har dere glemt at NAS selv lager alt av avtaler med det formål å sikre seg selv, er det ikke litt naivt å tro at Boeing ikke har gjort det samme?
Er ikke akkurat man vil selskapet skal feile, men når ting er så åpenbar som nå bør man advare litt. Det er så mange elementer som må klaffe og tilnærmet samtidig for at det skal være håp her.
Hvis man ser bort fra den generelle krisesituasjonen i selskapet og bare ser på Max saken er bare det et varsel i seg selv. Disse flyene kommer ikke i lufta dette året, og når de gjør vil kundene sky flytypen i lange tider, det er det gjort undersøkelser på. Folk er gjerrige, man gambler ikke med liv for å spare en hundrelapp.
Det er utopi å tro at flyene snart er tilbake og alt blir som før. Så er det noe med verdien på disse flyene i etterkant. Ser også mange fabler om supererstatning osv.. men da har dere glemt at NAS selv lager alt av avtaler med det formål å sikre seg selv, er det ikke litt naivt å tro at Boeing ikke har gjort det samme?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
pedro1
15.07.2019 kl 10:29
5659
Både kjøper og selger sikrer seg.....forsikring ??
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Kantarell
15.07.2019 kl 10:52
5604
Hvor mye tror du går kursen opp hvis det blir JV...?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.07.2019 kl 11:03
5591
Så ditt hovedankepunkt mot Nas nå, er at flyene ikke er tilbake før i 2020?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Tool
15.07.2019 kl 11:55
5533
Nei : ) Jeg sier hvis man ser bort fra krisesituasjonen i selskapet, som er hovedutfordringen, så har man også dette Max spøkelset hengende. Hovedutfordringen er vel summen av de punktene jeg listet opp.
De vil garantert måtte gjøre noe av dette det neste året.
1. Få inn friske penger, ny emisjon
2. Selge posten sin i NOFI
Men selv dette vil ikke hjelpe mye på sikt, her må helt annen lut til. Har dere tenkt over hvorfor NAS har en så lav yield sett mot andre selskaper? Hva må til for å komme på samme nivå? Er det i det hele tatt mulig når konseptet skal være lavpris?
Tror folk burde finne frem en gammel kalkulator iblant : )
De vil garantert måtte gjøre noe av dette det neste året.
1. Få inn friske penger, ny emisjon
2. Selge posten sin i NOFI
Men selv dette vil ikke hjelpe mye på sikt, her må helt annen lut til. Har dere tenkt over hvorfor NAS har en så lav yield sett mot andre selskaper? Hva må til for å komme på samme nivå? Er det i det hele tatt mulig når konseptet skal være lavpris?
Tror folk burde finne frem en gammel kalkulator iblant : )
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.07.2019 kl 12:12
5520
Lav yield sammenlignet med Ryanair og wizzair mener du? Eller sammenlignet med de store klassikerne?
Kunne du være så grei å liste opp regnestykket ditt for hvorfor det skal bli nødvendig med emisjon eller salg av NOFI? Jeg kjører ikke en Sokratisk metode på deg ut i det uendelige nå altså, jeg setter stor pris på å få se hvordan du har regnet :)
Kunne du være så grei å liste opp regnestykket ditt for hvorfor det skal bli nødvendig med emisjon eller salg av NOFI? Jeg kjører ikke en Sokratisk metode på deg ut i det uendelige nå altså, jeg setter stor pris på å få se hvordan du har regnet :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Tool
15.07.2019 kl 12:56
5487
Sammenlignet med de fleste. Ryanair er i en klasse for seg selv og har et veldrevent maskineri som tjener mye penger på tross av kjipe flyturer. De store andre ligger selvsagt også i en helt annen liga på yield. Så hvem vil de konkurrere med egentlig? Alle parter ser ut til å drifte hakket bedre, så problemet ligger i organisasjonen. De ville for mye, for fort.
https://corporate.ryanair.com/news/ryanair-full-year-profits-rise-10-to-e1-45bn-lower-fares-higher-oil-cuts-fy19-guidance-to-e1-25bn-e1-35bn/
https://corporate.ryanair.com/news/ryanair-full-year-profits-rise-10-to-e1-45bn-lower-fares-higher-oil-cuts-fy19-guidance-to-e1-25bn-e1-35bn/
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Frodon
15.07.2019 kl 13:15
5470
Kantarell skrev Hvor mye tror du går kursen opp hvis det blir JV...?
Det kommer an på betingelsene i en eventuell JV. Håper den eventuelt blir meldt etter børsen stenger, så det blir mulig å regne på ting og ikke bare følge saueflokken ;) Har du lagd beregninger på aksjekurs i forhold til JV på div betingelser?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.07.2019 kl 13:32
5451
Yield er jo en ting, men sammenlignet med Lufthansa og BA - uten at jeg har sjekket tallene - så er vel CASK også noe høyere, faktisk til og med en større forskjell relativt til forskjellen I yield? Dette også til tross for at Max og rolls royce-tull er regnet ut inn i Nas sin cask. Vil si det er ganske konkurransedyktig. Især på long haul, hvor man har sett en tosifret %økning i rask fra q² 18 til q2 19, hvis ikk jeg husker feil.
Mener du at yield er parameteren av utelukkende betydning når man skal vurdere driften og konkurransedyktighet for Nas?
Er ingen ekspert på emnet, så du må gjerne belære meg om du har en annen oppfatning :)
Evt kanskje noen andre kan belyse dette for meg?
Mener du at yield er parameteren av utelukkende betydning når man skal vurdere driften og konkurransedyktighet for Nas?
Er ingen ekspert på emnet, så du må gjerne belære meg om du har en annen oppfatning :)
Evt kanskje noen andre kan belyse dette for meg?
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Frodon
15.07.2019 kl 15:56
5387
Enig i det på lengre sikt. Det største problemet på kort sikt er den lave egenkapitalen, og i tillegg har lånetakerne krav på 1,5 milliarder. Kommer det noen uventende hendelser nå, eks at Iran stenger ned olje strømmen og olje prisen stiger til usd 100-150, klarer ikke NAS å unngå enda en haste krise emisjon. Når de ikke får refinansiert obligasjons lånet heller, er det mulig de kaster seg på en JV avtale med dårlige betingelser.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Marianne
15.07.2019 kl 17:50
5414
Tool!
Du er inne på noe viktig. Prisene er rett og slett for lave til at de kan tjene penger. Kortsiktig er behov for mer kapital og trusselen med MAX. Langsiktig må flyprisene stige kraftig for at flybransjen kan bli lønnsom. Jeg forstår ikke at kursen stiger. Kursen faller nesten 13% forrige torsdag. Bjørn Kjos gis spalteplass på tv for å snakke om alle interessentene til selskapet. Dagen etter fallet hausser de opp JV. Virker helt useriøst og et selskap i krise. Hvem kan ta et selskap på alvor som gang på gang lover og ikke følger opp det de sier. Lurer også på hvor de spanske ryktene kommer fra? Etter fallet sist torsdag er det ikke noe tvil om at selskapet ønsker kursen opp.
Du er inne på noe viktig. Prisene er rett og slett for lave til at de kan tjene penger. Kortsiktig er behov for mer kapital og trusselen med MAX. Langsiktig må flyprisene stige kraftig for at flybransjen kan bli lønnsom. Jeg forstår ikke at kursen stiger. Kursen faller nesten 13% forrige torsdag. Bjørn Kjos gis spalteplass på tv for å snakke om alle interessentene til selskapet. Dagen etter fallet hausser de opp JV. Virker helt useriøst og et selskap i krise. Hvem kan ta et selskap på alvor som gang på gang lover og ikke følger opp det de sier. Lurer også på hvor de spanske ryktene kommer fra? Etter fallet sist torsdag er det ikke noe tvil om at selskapet ønsker kursen opp.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Tool
15.07.2019 kl 19:02
5391
Takk for det Marianne, tror vi er inne på noe her ja :)
Det ser helt klart veldig dårlig ut, og spesielt hvordan de hausser opp ting om dagen. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett den ledelsen der snakke opp luft.
Men har sett det før andre steder, er en slags krisemodus i selskaper når det butter noe veldig.
Glemmer ikke Ole Enger i REC som sa i intervju han gledet seg veldig til å presentere resultatet, neste dag kom de verste tallene verden hadde sett og aksjen stupte 20%. Finnes mange eksempler.
Jeg er såpass negativ at jeg ikke tror NAS har en fremtid nesten uansett hva som skjer (selvsagt bortsett fra funn av edle vikingsmykker under ett av flyene osv.)
JV tror jeg ingenting på, hvorfor skulle det skje?
- Selskapet er ikke engang IATA godkjent som nevnt tidligere, kan ikke skjønne hvem av GODkjente som vil samarbeide for glansbilder her.
- NAS er et selskapet som nærmest definerer å glemme å fylle bensin før adgang som en force majeure, kan ikke skjønne hvem stakkarer som løfter sin status av denne merkevaren.
Frodon: Helt rett, kortsiktig er det helt andre ting som gjelder. Men blir som å kaste penger i malstrømmen mens stormen kommer nærmere.
Bare for å legge til en ting: Er det noe jeg ikke vil spå akkurat nå er det hvor aksjekursen havner på kort sikt. Har hundrevis av ganger feilvurdert vurderingen til folket og hvor mye gode penger som kastes rundt etter dårlige i så gode tider.
Det ser helt klart veldig dårlig ut, og spesielt hvordan de hausser opp ting om dagen. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett den ledelsen der snakke opp luft.
Men har sett det før andre steder, er en slags krisemodus i selskaper når det butter noe veldig.
Glemmer ikke Ole Enger i REC som sa i intervju han gledet seg veldig til å presentere resultatet, neste dag kom de verste tallene verden hadde sett og aksjen stupte 20%. Finnes mange eksempler.
Jeg er såpass negativ at jeg ikke tror NAS har en fremtid nesten uansett hva som skjer (selvsagt bortsett fra funn av edle vikingsmykker under ett av flyene osv.)
JV tror jeg ingenting på, hvorfor skulle det skje?
- Selskapet er ikke engang IATA godkjent som nevnt tidligere, kan ikke skjønne hvem av GODkjente som vil samarbeide for glansbilder her.
- NAS er et selskapet som nærmest definerer å glemme å fylle bensin før adgang som en force majeure, kan ikke skjønne hvem stakkarer som løfter sin status av denne merkevaren.
Frodon: Helt rett, kortsiktig er det helt andre ting som gjelder. Men blir som å kaste penger i malstrømmen mens stormen kommer nærmere.
Bare for å legge til en ting: Er det noe jeg ikke vil spå akkurat nå er det hvor aksjekursen havner på kort sikt. Har hundrevis av ganger feilvurdert vurderingen til folket og hvor mye gode penger som kastes rundt etter dårlige i så gode tider.
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Tool
15.07.2019 kl 19:42
5369
Ikke for å helle bensin på bålet eller noe : )
https://www.godt.no/artikkel/24658226/kjoepte-flymiddag-hos-norwegian-lite-innbydende
https://www.godt.no/artikkel/24658226/kjoepte-flymiddag-hos-norwegian-lite-innbydende
Redigert 21.01.2021 kl 01:34
Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.07.2019 kl 19:56
6617
Ingen kommentar på yield Vs rask/cask, hverken Marianne, Frodon eller tool? Lagde et langt flott innlegg og ba om faglig hjelp. Er det ingen som har svar?
Edit: bare ta dere tid til å lese dere opp på parametrene :)
Edit: bare ta dere tid til å lese dere opp på parametrene :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Frodon
15.07.2019 kl 22:33
6562
Jeg har skrevet det noen ganger tidligere, hvorfor har ikke aksjonærene krevd en endring i styret til NAS? Det er 3 år med mye feil avgjørelser nå, som dessverre har senket selskapet. Styret har et stort ansvar rundt dette, men det har aksjonærene også, som ikke har stilt krav på GF. Jeg hadde ikke sittet stille å sett de rævkjøre selskapet, men mange av de langsiktige store aksjonærene valgte heller å selge seg ned rundt siste emisjon. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan et styre i et børs selskap lovlig kan fortelle journalister så mye "innside informasjon", mens NAS ledelsen ikke forteller aksjonærene sine om innside informasjonen på presentasjonene...?
Hva tror du er løsningen for NAS? I mine øyne er en stor utvannende emisjon på sin plass, så de får hentet inn egenkapital og kan leve med stabil økonomi. Hvis de klarer å få på plass en JV med gode nok betingelser til å slippe unna emisjons spøkelset, skal jeg være gratulere alle dere NAS aksjonærer som turte risikere mye sparepenger på dette prosjektet. Jeg regner ikke med noen gratulasjoner hvis en emisjon blir satt på kr 5-10-15, loool.
Jeg har ingen problemer med å spå aksjekursen, men på NAS trådene har ikke skribenter interesse for slikt, spesielt ikke hvis jeg treffer... Bare se her:
"NAS - OHS formasjon opp til kr 44,66?
Frodon
NAS
17.04.2019 kl 18:52
https://forum.hegnar.no/thread/26328/view
Akkurat det med fly maten synes jeg gjelder mange selskap nå og ikke bare NAS. Jeg merket den største negative endringen rundt flymat i 2008 når finanskrisen slo inn. Flymaten har aldri blitt "bra" igjen etter det, selv om noe mat er mer grei enn annen mat. Og nei, jeg har ikke prøvd maten på første klasse, jeg drikker heller ned maten med alkohol, lool
Hva tror du er løsningen for NAS? I mine øyne er en stor utvannende emisjon på sin plass, så de får hentet inn egenkapital og kan leve med stabil økonomi. Hvis de klarer å få på plass en JV med gode nok betingelser til å slippe unna emisjons spøkelset, skal jeg være gratulere alle dere NAS aksjonærer som turte risikere mye sparepenger på dette prosjektet. Jeg regner ikke med noen gratulasjoner hvis en emisjon blir satt på kr 5-10-15, loool.
Jeg har ingen problemer med å spå aksjekursen, men på NAS trådene har ikke skribenter interesse for slikt, spesielt ikke hvis jeg treffer... Bare se her:
"NAS - OHS formasjon opp til kr 44,66?
Frodon
NAS
17.04.2019 kl 18:52
https://forum.hegnar.no/thread/26328/view
Akkurat det med fly maten synes jeg gjelder mange selskap nå og ikke bare NAS. Jeg merket den største negative endringen rundt flymat i 2008 når finanskrisen slo inn. Flymaten har aldri blitt "bra" igjen etter det, selv om noe mat er mer grei enn annen mat. Og nei, jeg har ikke prøvd maten på første klasse, jeg drikker heller ned maten med alkohol, lool
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Frodon
12.08.2019 kl 07:42
6198
Wtf, er det på tide å sette alle NAS flyene på bakken og ta eksterne uavhengige kontroller av alle flyene...? Dette skjer oftere med fly selskap med store økonomiske problemer. Tørr alle ta sjansen å fly med NAS videre...?
«Biler og hustak ble skadd da en rekke mindre deler falt av motoren på et Norwegian-fly etter at det tok av fra flyplassen i Roma i helgen».
https://e24.no/naeringsliv/i/vQ80dw/biler-og-hus-skadd-av-deler-fra-norwegian-fly-i-italia
«Biler og hustak ble skadd da en rekke mindre deler falt av motoren på et Norwegian-fly etter at det tok av fra flyplassen i Roma i helgen».
https://e24.no/naeringsliv/i/vQ80dw/biler-og-hus-skadd-av-deler-fra-norwegian-fly-i-italia
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Frodon
12.08.2019 kl 13:25
6067
"NAS:PÅGÅR EN POLITIETTERFOR., BEGRENSET HVA VI KAN SI OM HENDELSE I ITALIA LØRDAG
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle viser til at DY7115 fra Roma til Los Angeles lørdag 10. august fikk indikasjoner om tekniske problemer på den ene motoren kort tid etter avgang. Kapteinen valgte da å returnere til flyplassen i Roma og landet trygt.
"Dette er nå en pågående politietterforskning og det er derfor veldig begrenset hva vi kan si", skriver talsperson Tonje Næss i Norwegian i en epost til TDN Direkt etter spørsmål om de kan si noe om hva som var årsaken til at avgangen fra Roma til Los Angeles lørdag fikk problemer og måtte returnere tilbake til Roma.
Blant annet nettstedet Flysmart.no meldte om hendelsen søndag.
Videre viser Næss til at sikkerheten har øverste prioritet i Norwegian.
"Vi samarbeider nå aktivt med flyplassen i Roma (FCO) og med italienske myndigheter for å undersøke hendelsen nærmere, men ettersom dette nå er en pågående politietterforskning kan vi ikke kommentere saken ytterligere", skriver hun videre"
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle viser til at DY7115 fra Roma til Los Angeles lørdag 10. august fikk indikasjoner om tekniske problemer på den ene motoren kort tid etter avgang. Kapteinen valgte da å returnere til flyplassen i Roma og landet trygt.
"Dette er nå en pågående politietterforskning og det er derfor veldig begrenset hva vi kan si", skriver talsperson Tonje Næss i Norwegian i en epost til TDN Direkt etter spørsmål om de kan si noe om hva som var årsaken til at avgangen fra Roma til Los Angeles lørdag fikk problemer og måtte returnere tilbake til Roma.
Blant annet nettstedet Flysmart.no meldte om hendelsen søndag.
Videre viser Næss til at sikkerheten har øverste prioritet i Norwegian.
"Vi samarbeider nå aktivt med flyplassen i Roma (FCO) og med italienske myndigheter for å undersøke hendelsen nærmere, men ettersom dette nå er en pågående politietterforskning kan vi ikke kommentere saken ytterligere", skriver hun videre"
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Frodon
12.08.2019 kl 23:17
5962
Det går sjelden en dag uten forferdelige nyheter for NAS. Er det tilfeldig? Uflaks? De har ikke store inntekter i Argentina enda, men er dette et land de skal satse på når de selv er i økonomisk krise? Med en inflasjon på 50% + en valuta som stuper, skal NAS ha ekstremt flaks for å tjene penger her, hvis de ikke øker prisene 40 til 70% nå
"Børskrakk i Argentina – dårlige nyheter for norske bedrifter"
https://www.nrk.no/urix/borskrakk-i-argentina-_-darlige-nyheter-for-norske-bedrifter-1.14658129
"Børskrakk i Argentina – dårlige nyheter for norske bedrifter"
https://www.nrk.no/urix/borskrakk-i-argentina-_-darlige-nyheter-for-norske-bedrifter-1.14658129
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Frodon
13.08.2019 kl 07:54
5866
NAS sitt obligasjonslån på ca 2,5 milliarder som forfaller desember 2019, har nå en effektiv rente på 27,17%. Lykke til med refinansieringen av det lånet 😂😂😂 Markedet har i hvert fall ingen tro på at obligasjonslønet blir refinansiert, så her må NAS finne en annen løsning
Siste Sist omsatt Eff. rente
94,50 09 aug 27,17
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/overview
Siste Sist omsatt Eff. rente
94,50 09 aug 27,17
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/overview
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Det kan være en transaksjon som gir slike utfall og lite volum. Her vitner det om liten erfaring med obligasjonsmarkedet... Famler i blinde og leter etter historier å shorte på. Kommer markedet nå så vil det bli vannskelig å være NAS-shorter... Lykke til med det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Frodon
13.08.2019 kl 18:20
5648
Den renten stopper NAS sin mulighet til å refinansiere, så da blir de tvunget til å bruke mindre lukrative virkemidler, som ikke er bra for NAS på lang sikt.
De dårlige nyhetene stopper aldri å komme for NAS:
«Norwegian legger ned alle USA-ruter med Boeing 737 Max»
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Norwegian-legger-ned-alle-USA-ruter-med-Boeing-737-Max
De dårlige nyhetene stopper aldri å komme for NAS:
«Norwegian legger ned alle USA-ruter med Boeing 737 Max»
https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Norwegian-legger-ned-alle-USA-ruter-med-Boeing-737-Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Frodon: svetter du mens du skriver? Det hadde jeg gjort om jeg var short nå. Hvor mye opp tror du vi starter dagen med i morgen? Over eller under 5%?
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Bearwizard
13.08.2019 kl 23:27
5493
Dette innlegget viser jo bare at du Frodon er fullstendig kunnskapsløs når det gjelder obligasjoner...snakker om effektiv rente som om det er noe NAS betaler. Vet du virkelig ikke hvordan dette henger sammen??? At effektiv rente er høy henger selvsagt sammen med at det er kort tid til obligasjonens forfall. Og dessuten...at kursen på obligasjonen er 94.5 betyr slett ikke som du sier at markedet ikke har tro på at den blir innfridd...da hadde vi sett helt andre og lavere kurs (pari er som kjent 100). Her er du virkelig tatt med buksene nede...
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Restplassno
14.08.2019 kl 00:13
5460
Hva mener du med at markedet har i hvert fall ingen tro på refinansiering av obligasjonslånet - så her må Nas finne annen løsning?
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Frodon
14.08.2019 kl 15:06
5367
Snipp, snapp, snute, så var Norwegian ute...?
«Selskaper med svake balanser derimot (selskaper med mye gjeld i forhold til egenkapital) er aksjeeksperten mer skeptisk til. De kan være risikable å ha i sine porteføljer i urolige tider, da slike selskapers tilgang på nødvendig kapital kan/vil forsvinne i slike perioder»
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/08/Berntsen-Dette-kan-vaere-starten-paa-en-stoerre-nedtur
«Selskaper med svake balanser derimot (selskaper med mye gjeld i forhold til egenkapital) er aksjeeksperten mer skeptisk til. De kan være risikable å ha i sine porteføljer i urolige tider, da slike selskapers tilgang på nødvendig kapital kan/vil forsvinne i slike perioder»
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/08/Berntsen-Dette-kan-vaere-starten-paa-en-stoerre-nedtur
Redigert 21.01.2021 kl 01:49
Du må logge inn for å svare
Frodon
14.08.2019 kl 15:08
5356
Morsom lesing, stå på 😂😂😂😂 Best å lagre innlegget før han sletter det 💪
«Bearwizard
I går kl 23:27
Dette innlegget viser jo bare at du Frodon er fullstendig kunnskapsløs når det gjelder obligasjoner...snakker om effektiv rente som om det er noe NAS betaler. Vet du virkelig ikke hvordan dette henger sammen??? At effektiv rente er høy henger selvsagt sammen med at det er kort tid til obligasjonens forfall. Og dessuten...at kursen på obligasjonen er 94.5 betyr slett ikke som du sier at markedet ikke har tro på at den blir innfridd...da hadde vi sett helt andre og lavere kurs (pari er som kjent 100). Her er du virkelig tatt med buksene nede»
«Bearwizard
I går kl 23:27
Dette innlegget viser jo bare at du Frodon er fullstendig kunnskapsløs når det gjelder obligasjoner...snakker om effektiv rente som om det er noe NAS betaler. Vet du virkelig ikke hvordan dette henger sammen??? At effektiv rente er høy henger selvsagt sammen med at det er kort tid til obligasjonens forfall. Og dessuten...at kursen på obligasjonen er 94.5 betyr slett ikke som du sier at markedet ikke har tro på at den blir innfridd...da hadde vi sett helt andre og lavere kurs (pari er som kjent 100). Her er du virkelig tatt med buksene nede»
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
ksandal
14.08.2019 kl 15:13
5333
jeg har vært short siden 134kr ish.. litt inn og ut og tatt gevisnter. hadde en pause når den vaket rundt 45-50kr da den hoppet som en jojo.. men ny short fra 38kr og ser at vi trolig ser 20 tallet ganske n'snart.... har bare noen småposter i nas 50.000kr, men det gir pene gevinster når en girer i Etoro og shorter :-) 352% i pluss hitill i år ved hjelp av BTC og NAS.
Blir overrasket om vi ikke får en ny emisjon til vinteren slik jeg nevnte allerede 2 uker etter forige emisjon. hva blir neste emisjon på? 10kr?
Skulle ønske jeg traff like bra på DOF som jeg kjøpe long på 5 og 6 kr.... usj... og den posten er 10 ganger større... men er langsiktig.
Blir overrasket om vi ikke får en ny emisjon til vinteren slik jeg nevnte allerede 2 uker etter forige emisjon. hva blir neste emisjon på? 10kr?
Skulle ønske jeg traff like bra på DOF som jeg kjøpe long på 5 og 6 kr.... usj... og den posten er 10 ganger større... men er langsiktig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Frodon
14.08.2019 kl 15:20
5319
Hehe, du er den som har truffet best på NAS i 2019, det er det ingen tvil på ;)
Ved brudd ned igjennom støtten på kr 30, utløses et sterkt salgssignal ned til kr 14 😉 Det må komme børsmeldinger for å redde kursen, uten dem vil kursen rase frem mot jul. Så for NAS sin skyld får vi håpe de ikke har ødelagt selskapet totalt med griskheten. Nå må de kanskje begynne å selge de gode verdiene sine for å dekke tapene for de dårlige valgene de har tatt.
Det NAS trenger, er ny frisk egenkapital inn via en stor emisjon, for å sikre fremtiden til selskapet 😊
Ved brudd ned igjennom støtten på kr 30, utløses et sterkt salgssignal ned til kr 14 😉 Det må komme børsmeldinger for å redde kursen, uten dem vil kursen rase frem mot jul. Så for NAS sin skyld får vi håpe de ikke har ødelagt selskapet totalt med griskheten. Nå må de kanskje begynne å selge de gode verdiene sine for å dekke tapene for de dårlige valgene de har tatt.
Det NAS trenger, er ny frisk egenkapital inn via en stor emisjon, for å sikre fremtiden til selskapet 😊
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Bearwizard
14.08.2019 kl 16:35
5277
Og hva var det som var så morsomt og eventuelt feil med innlegget mitt da Frodon..? Venter i spenning på svar...
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Frodon
14.08.2019 kl 20:05
5176
Det morsomme er at vilkårene NAS kunne fått på refinansieringen av obligasjonslånet i april 2019 var langt bedre enn de kan få pr dags dato, men vilkårene de kan få er ikke et alternativ engang. NAS ville kjørt ny emisjon før de ville refinansiert på dagens vilkår... Vi får krysse fingrene for at det ikke skjer og at NAS finner en annen desperat løsning innen kort tid. De har jobbet med dette lenge nå, uten å finne en løsning...tikk takk...tikk takk...
Frodon
25.04.2019 kl 12:05
Da kom informasjon om obligasjonslånet på 2,4 milliarder som forfaller i desember 2019. Det var ikke mulig å få bedre vilkår enn dagens vilkår nå nei ;)
"NAS: FLERE MULIGHETER FOR OBLIGASJONSLÅNET, DISKUTERER MED FIN.RÅDGIVERE -KARLSEN
Oslo (TDN Direkt): Det er flere muligheter for Norwegian Air Shuttles obligasjonslån som forfaller i desember 2019. Vi kan betale lånet, refinansiere, eller gjøre en blanding, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian Air Shuttle på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.
-Vi diskuterer allerede nå med våre finansielle rådgivere, for å potensielt finne et likviditetsvindu frem til da for å kunne refinansiere hele eller deler av lånet, sier han.
Det vil ikke være aktuelt å refinansiere på dagens vilkår i obligasjonsmarkedet, understreker Karlsen.
-Vi hadde ikke refinansiert i dagens marked. Vi må komme oss gjennom sommeren og vise at neste vinter ikke vil være i nærheten av så dårlig som denne vinteren, og da bør vi få bedre vilkår for en refinansiering enn i dagens marked, sier han"
Frodon
25.04.2019 kl 12:05
Da kom informasjon om obligasjonslånet på 2,4 milliarder som forfaller i desember 2019. Det var ikke mulig å få bedre vilkår enn dagens vilkår nå nei ;)
"NAS: FLERE MULIGHETER FOR OBLIGASJONSLÅNET, DISKUTERER MED FIN.RÅDGIVERE -KARLSEN
Oslo (TDN Direkt): Det er flere muligheter for Norwegian Air Shuttles obligasjonslån som forfaller i desember 2019. Vi kan betale lånet, refinansiere, eller gjøre en blanding, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian Air Shuttle på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.
-Vi diskuterer allerede nå med våre finansielle rådgivere, for å potensielt finne et likviditetsvindu frem til da for å kunne refinansiere hele eller deler av lånet, sier han.
Det vil ikke være aktuelt å refinansiere på dagens vilkår i obligasjonsmarkedet, understreker Karlsen.
-Vi hadde ikke refinansiert i dagens marked. Vi må komme oss gjennom sommeren og vise at neste vinter ikke vil være i nærheten av så dårlig som denne vinteren, og da bør vi få bedre vilkår for en refinansiering enn i dagens marked, sier han"
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Bearwizard
14.08.2019 kl 22:34
5052
Og hva i det du skriver danner grunnlag for at du harselerer med meg (ta vare på innlegg hvis han sletter osv...)?. Du har ikke arrestert meg på et eneste punkt (selvsagt ikke, for dette kan jeg og åpenbart ikke du). Det du har rett i er at refinansiering av obligasjonen nå vil være et svært dårlig valg fordi kupongrenten vil bli svært høy (høyere enn dagens 7.25%) fordi markedet har liten tillit...Et råd Frodon; jeg gir deg kred når jeg synes at du fortjener det, men ikke vær så bråkjekk neste gang du kommenterer et innlegg fra meg som omhandler noe du ikke har så god greie på. Da kan det hende at jeg lager en tråd med tittel "Trollet som sprakk når sola kom" eller "Keiseren Frodon har ikke klær".....
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare
Frodon
14.08.2019 kl 23:01
5022
Du mener slike duste innlegg fortjener svar eller respekt...? Jeg har hjulpet dere NAS’ere gratis store deler av 2019, og dere kunne spart dere for store tap ved å lytte mer enn dere skriver. Så slike duste holdninger fortjener ikke svar i min verden ;)
Hadde du enda kunnet dette og visst hva du skriver om....
«Bearwizard
I går kl 23:27.
Dette innlegget viser jo bare at du Frodon er fullstendig kunnskapsløs når det gjelder obligasjoner....»
Hadde du enda kunnet dette og visst hva du skriver om....
«Bearwizard
I går kl 23:27.
Dette innlegget viser jo bare at du Frodon er fullstendig kunnskapsløs når det gjelder obligasjoner....»
Redigert 21.01.2021 kl 05:52
Du må logge inn for å svare