NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer

Frodon
NAS 29.01.2019 kl 09:01 319820

Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??

"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Restplassno
15.07.2019 kl 19:56 6321

Ingen kommentar på yield Vs rask/cask, hverken Marianne, Frodon eller tool? Lagde et langt flott innlegg og ba om faglig hjelp. Er det ingen som har svar?

Edit: bare ta dere tid til å lese dere opp på parametrene :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.07.2019 kl 22:33 6265

Jeg har skrevet det noen ganger tidligere, hvorfor har ikke aksjonærene krevd en endring i styret til NAS? Det er 3 år med mye feil avgjørelser nå, som dessverre har senket selskapet. Styret har et stort ansvar rundt dette, men det har aksjonærene også, som ikke har stilt krav på GF. Jeg hadde ikke sittet stille å sett de rævkjøre selskapet, men mange av de langsiktige store aksjonærene valgte heller å selge seg ned rundt siste emisjon. Jeg skjønner egentlig ikke hvordan et styre i et børs selskap lovlig kan fortelle journalister så mye "innside informasjon", mens NAS ledelsen ikke forteller aksjonærene sine om innside informasjonen på presentasjonene...?

Hva tror du er løsningen for NAS? I mine øyne er en stor utvannende emisjon på sin plass, så de får hentet inn egenkapital og kan leve med stabil økonomi. Hvis de klarer å få på plass en JV med gode nok betingelser til å slippe unna emisjons spøkelset, skal jeg være gratulere alle dere NAS aksjonærer som turte risikere mye sparepenger på dette prosjektet. Jeg regner ikke med noen gratulasjoner hvis en emisjon blir satt på kr 5-10-15, loool.

Jeg har ingen problemer med å spå aksjekursen, men på NAS trådene har ikke skribenter interesse for slikt, spesielt ikke hvis jeg treffer... Bare se her:

"NAS - OHS formasjon opp til kr 44,66?
Frodon
NAS
17.04.2019 kl 18:52
https://forum.hegnar.no/thread/26328/view

Akkurat det med fly maten synes jeg gjelder mange selskap nå og ikke bare NAS. Jeg merket den største negative endringen rundt flymat i 2008 når finanskrisen slo inn. Flymaten har aldri blitt "bra" igjen etter det, selv om noe mat er mer grei enn annen mat. Og nei, jeg har ikke prøvd maten på første klasse, jeg drikker heller ned maten med alkohol, lool
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.08.2019 kl 07:42 5901

Wtf, er det på tide å sette alle NAS flyene på bakken og ta eksterne uavhengige kontroller av alle flyene...? Dette skjer oftere med fly selskap med store økonomiske problemer. Tørr alle ta sjansen å fly med NAS videre...?

«Biler og hustak ble skadd da en rekke mindre deler falt av motoren på et Norwegian-fly etter at det tok av fra flyplassen i Roma i helgen».

https://e24.no/naeringsliv/i/vQ80dw/biler-og-hus-skadd-av-deler-fra-norwegian-fly-i-italia
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.08.2019 kl 13:25 5771

"NAS:PÅGÅR EN POLITIETTERFOR., BEGRENSET HVA VI KAN SI OM HENDELSE I ITALIA LØRDAG

Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle viser til at DY7115 fra Roma til Los Angeles lørdag 10. august fikk indikasjoner om tekniske problemer på den ene motoren kort tid etter avgang. Kapteinen valgte da å returnere til flyplassen i Roma og landet trygt.

"Dette er nå en pågående politietterforskning og det er derfor veldig begrenset hva vi kan si", skriver talsperson Tonje Næss i Norwegian i en epost til TDN Direkt etter spørsmål om de kan si noe om hva som var årsaken til at avgangen fra Roma til Los Angeles lørdag fikk problemer og måtte returnere tilbake til Roma.

Blant annet nettstedet Flysmart.no meldte om hendelsen søndag.

Videre viser Næss til at sikkerheten har øverste prioritet i Norwegian.

"Vi samarbeider nå aktivt med flyplassen i Roma (FCO) og med italienske myndigheter for å undersøke hendelsen nærmere, men ettersom dette nå er en pågående politietterforskning kan vi ikke kommentere saken ytterligere", skriver hun videre"
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
12.08.2019 kl 23:17 5666

Det går sjelden en dag uten forferdelige nyheter for NAS. Er det tilfeldig? Uflaks? De har ikke store inntekter i Argentina enda, men er dette et land de skal satse på når de selv er i økonomisk krise? Med en inflasjon på 50% + en valuta som stuper, skal NAS ha ekstremt flaks for å tjene penger her, hvis de ikke øker prisene 40 til 70% nå

"Børskrakk i Argentina – dårlige nyheter for norske bedrifter"

https://www.nrk.no/urix/borskrakk-i-argentina-_-darlige-nyheter-for-norske-bedrifter-1.14658129
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.08.2019 kl 07:54 5570

NAS sitt obligasjonslån på ca 2,5 milliarder som forfaller desember 2019, har nå en effektiv rente på 27,17%. Lykke til med refinansieringen av det lånet 😂😂😂 Markedet har i hvert fall ingen tro på at obligasjonslønet blir refinansiert, så her må NAS finne en annen løsning

Siste Sist omsatt Eff. rente
94,50 09 aug 27,17

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/overview
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2019 kl 17:01 5412

Den renta der ser skummel ut.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2019 kl 17:15 5375

Det kan være en transaksjon som gir slike utfall og lite volum. Her vitner det om liten erfaring med obligasjonsmarkedet... Famler i blinde og leter etter historier å shorte på. Kommer markedet nå så vil det bli vannskelig å være NAS-shorter... Lykke til med det.
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
13.08.2019 kl 18:20 5352

Den renten stopper NAS sin mulighet til å refinansiere, så da blir de tvunget til å bruke mindre lukrative virkemidler, som ikke er bra for NAS på lang sikt.

De dårlige nyhetene stopper aldri å komme for NAS:

«Norwegian legger ned alle USA-ruter med Boeing 737 Max»

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2019/08/Norwegian-legger-ned-alle-USA-ruter-med-Boeing-737-Max
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.08.2019 kl 18:25 5331

Frodon: svetter du mens du skriver? Det hadde jeg gjort om jeg var short nå. Hvor mye opp tror du vi starter dagen med i morgen? Over eller under 5%?
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
13.08.2019 kl 23:27 5197

Dette innlegget viser jo bare at du Frodon er fullstendig kunnskapsløs når det gjelder obligasjoner...snakker om effektiv rente som om det er noe NAS betaler. Vet du virkelig ikke hvordan dette henger sammen??? At effektiv rente er høy henger selvsagt sammen med at det er kort tid til obligasjonens forfall. Og dessuten...at kursen på obligasjonen er 94.5 betyr slett ikke som du sier at markedet ikke har tro på at den blir innfridd...da hadde vi sett helt andre og lavere kurs (pari er som kjent 100). Her er du virkelig tatt med buksene nede...
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Restplassno
14.08.2019 kl 00:13 5163

Hva mener du med at markedet har i hvert fall ingen tro på refinansiering av obligasjonslånet - så her må Nas finne annen løsning?
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.08.2019 kl 15:06 5070

Snipp, snapp, snute, så var Norwegian ute...?

«Selskaper med svake balanser derimot (selskaper med mye gjeld i forhold til egenkapital) er aksjeeksperten mer skeptisk til. De kan være risikable å ha i sine porteføljer i urolige tider, da slike selskapers tilgang på nødvendig kapital kan/vil forsvinne i slike perioder»

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/08/Berntsen-Dette-kan-vaere-starten-paa-en-stoerre-nedtur
Redigert 21.01.2021 kl 01:49 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.08.2019 kl 15:08 5059

Morsom lesing, stå på 😂😂😂😂 Best å lagre innlegget før han sletter det 💪

«Bearwizard
I går kl 23:27
Dette innlegget viser jo bare at du Frodon er fullstendig kunnskapsløs når det gjelder obligasjoner...snakker om effektiv rente som om det er noe NAS betaler. Vet du virkelig ikke hvordan dette henger sammen??? At effektiv rente er høy henger selvsagt sammen med at det er kort tid til obligasjonens forfall. Og dessuten...at kursen på obligasjonen er 94.5 betyr slett ikke som du sier at markedet ikke har tro på at den blir innfridd...da hadde vi sett helt andre og lavere kurs (pari er som kjent 100). Her er du virkelig tatt med buksene nede»
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
ksandal
14.08.2019 kl 15:13 5037

jeg har vært short siden 134kr ish.. litt inn og ut og tatt gevisnter. hadde en pause når den vaket rundt 45-50kr da den hoppet som en jojo.. men ny short fra 38kr og ser at vi trolig ser 20 tallet ganske n'snart.... har bare noen småposter i nas 50.000kr, men det gir pene gevinster når en girer i Etoro og shorter :-) 352% i pluss hitill i år ved hjelp av BTC og NAS.
Blir overrasket om vi ikke får en ny emisjon til vinteren slik jeg nevnte allerede 2 uker etter forige emisjon. hva blir neste emisjon på? 10kr?
Skulle ønske jeg traff like bra på DOF som jeg kjøpe long på 5 og 6 kr.... usj... og den posten er 10 ganger større... men er langsiktig.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.08.2019 kl 15:20 5022

Hehe, du er den som har truffet best på NAS i 2019, det er det ingen tvil på ;)

Ved brudd ned igjennom støtten på kr 30, utløses et sterkt salgssignal ned til kr 14 😉 Det må komme børsmeldinger for å redde kursen, uten dem vil kursen rase frem mot jul. Så for NAS sin skyld får vi håpe de ikke har ødelagt selskapet totalt med griskheten. Nå må de kanskje begynne å selge de gode verdiene sine for å dekke tapene for de dårlige valgene de har tatt.

Det NAS trenger, er ny frisk egenkapital inn via en stor emisjon, for å sikre fremtiden til selskapet 😊
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
14.08.2019 kl 16:35 4980

Og hva var det som var så morsomt og eventuelt feil med innlegget mitt da Frodon..? Venter i spenning på svar...
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.08.2019 kl 20:05 4879

Det morsomme er at vilkårene NAS kunne fått på refinansieringen av obligasjonslånet i april 2019 var langt bedre enn de kan få pr dags dato, men vilkårene de kan få er ikke et alternativ engang. NAS ville kjørt ny emisjon før de ville refinansiert på dagens vilkår... Vi får krysse fingrene for at det ikke skjer og at NAS finner en annen desperat løsning innen kort tid. De har jobbet med dette lenge nå, uten å finne en løsning...tikk takk...tikk takk...

Frodon
25.04.2019 kl 12:05
Da kom informasjon om obligasjonslånet på 2,4 milliarder som forfaller i desember 2019. Det var ikke mulig å få bedre vilkår enn dagens vilkår nå nei ;)

"NAS: FLERE MULIGHETER FOR OBLIGASJONSLÅNET, DISKUTERER MED FIN.RÅDGIVERE -KARLSEN

Oslo (TDN Direkt): Det er flere muligheter for Norwegian Air Shuttles obligasjonslån som forfaller i desember 2019. Vi kan betale lånet, refinansiere, eller gjøre en blanding, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian Air Shuttle på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.

-Vi diskuterer allerede nå med våre finansielle rådgivere, for å potensielt finne et likviditetsvindu frem til da for å kunne refinansiere hele eller deler av lånet, sier han.

Det vil ikke være aktuelt å refinansiere på dagens vilkår i obligasjonsmarkedet, understreker Karlsen.

-Vi hadde ikke refinansiert i dagens marked. Vi må komme oss gjennom sommeren og vise at neste vinter ikke vil være i nærheten av så dårlig som denne vinteren, og da bør vi få bedre vilkår for en refinansiering enn i dagens marked, sier han"
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
14.08.2019 kl 22:34 4755

Og hva i det du skriver danner grunnlag for at du harselerer med meg (ta vare på innlegg hvis han sletter osv...)?. Du har ikke arrestert meg på et eneste punkt (selvsagt ikke, for dette kan jeg og åpenbart ikke du). Det du har rett i er at refinansiering av obligasjonen nå vil være et svært dårlig valg fordi kupongrenten vil bli svært høy (høyere enn dagens 7.25%) fordi markedet har liten tillit...Et råd Frodon; jeg gir deg kred når jeg synes at du fortjener det, men ikke vær så bråkjekk neste gang du kommenterer et innlegg fra meg som omhandler noe du ikke har så god greie på. Da kan det hende at jeg lager en tråd med tittel "Trollet som sprakk når sola kom" eller "Keiseren Frodon har ikke klær".....
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.08.2019 kl 23:01 4725

Du mener slike duste innlegg fortjener svar eller respekt...? Jeg har hjulpet dere NAS’ere gratis store deler av 2019, og dere kunne spart dere for store tap ved å lytte mer enn dere skriver. Så slike duste holdninger fortjener ikke svar i min verden ;)

Hadde du enda kunnet dette og visst hva du skriver om....

«Bearwizard
I går kl 23:27.
Dette innlegget viser jo bare at du Frodon er fullstendig kunnskapsløs når det gjelder obligasjoner....»
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
SR99
14.08.2019 kl 23:25 4692

Utålmodig sjel du Frodon, obligasjonslånet har forfall om 4 (fire) mnd. Du har åpenbart ikke kunnskap om drift og økonomistyring av selskaper. Dersom selskapet velger å innfri lånet med egne midler gjøres dette til forfall ihht kontraktens utløp. Dette har også ledelsen formidlet som en mulighet. Dersom det skal forhandles frem en annen finansieringsplattform vil denne bli presentert innen forfall. Refinansiering av eksisterende obligasjon er ikke aktuelt med dagens sannsynlige betingelser. Dette obligasjonslån har i over ett år vært et tema for alle skeptikere. Dere kan snart danne et trosamfunn med denne menigheten, og datoen for dommedag er satt i desember. Jeg respekterer andres meninger, men hold deg til din mening fremfor å være en kunnskapsløs harselerende bedreviter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.08.2019 kl 08:04 4619

Hvorfor er det så viktig å angripe meg? Taper dere mindre penger, eller hvorfor har dere et behov for det tullet der? Også later du som om det er JEG som er problemet....?

Jeg forventer som vanlig ikke noe seriøst svar, men er du klar over at uten endringer i fundamentene, mangler NAS ca kr 2 milliarder for å innfri obligasjonslånet i desember? Det er en del bevegelige inntekter/utgifter som vil endre seg innen forfall, så la oss si at NAS mangler 1 milliard for å innfri lånet. Er du da enig at NAS ikke får innfridd lånet uten endringer i fundamentene....?
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 08:46 4392

Da har merkedagen kommet, ENDELIG har en av de «seriøse» NAS’erne fått opp øynene og blitt enig med mine skriverier...på et av områdene...obligasjonslånet på ca 2,5 milliarder, som forfaller i desember 2020 😊 Bare for å klarere eventuelle misforståelser, HVIS NAS klarer å få betalt ned obligasjonslånet med å gjøre endringer i fundamentene, vil de mest sannsynligvis være i brudd med lånebetingelsene i januar til april 2020 hvis de går med underskudd i Q4/Q1. Noe de er ventet å gjøre...

«TomW
I går kl 15:56
«......»

«Rent driftsmessig tror jeg ikke Nas har noen problemer. Her vil vi nok se en vesentlig bedring ettersom veksten er tatt ned. Faren er heller at de har satt seg i en knipe ved å presse balansen for langt. Den langsiktige gjelden takler de fint, men OB som forfaller i des er mer kritisk. De uttrykker selv de har flere muligheter, men det er vel ganske tydelig at markedet ikke tror helt på de der, med rette«
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Opp+
17.08.2019 kl 10:15 4329

Når man trodde du ikke kunne synke dypere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
17.08.2019 kl 11:38 4286

Det beste er bare å ignorere ham fullstendig; dersom ingen på forumet lenger gidder å kommentere det han skriver så blir han sikkert lei til slutt (lov å håpe). Jeg skal iallefall holde meg til det fremover (har ikke greid å gjøre det frem til nå...men har innsett at det gir ingenting)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Restplassno
17.08.2019 kl 11:38 4299

Haha 😂 han er jo søt på sin måte da, måten han streber etter bekreftelse av det han kaller for "nasere" 😂

Må være litt grei med gutten og, det sosiale på dette forumet betyr nok mer for han enn noen andre :) virka som han fikk seg en vanvittig knekk når aksjen gikk til 45, så godt å se at han fortsatt er i god behold, relativt sett;);)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 15:46 4134

En trist dag i Norwegian sin historie. Da har en del av selskapet som går bra, måtte selges for å dekke opp tapene på det som går dårlig.

Hva er neste trekket for å kunne betale obligasjonslånet på 2,5 milliarder i desember 2019?

Da ble det ikke noe JV nå heller :(

«Norwegian fyller bankkontoen med nesten en milliard friske kroner gjennom salget av aksjene i banken med samme navn. En løsning for selskapets låneforfall i milliardklassen er ennå ikke i boks»

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-selger-alle-bankaksjene-noe-de-bare-maatte-gjoere/24679159
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.08.2019 kl 16:32 4093

Blir det ikke noe JV? Hvor lenge tør du å sitte inne for den kommentaren? ;)

La meg gjette - du svarer på dette som etter negativ avklaring på JV, hvis ikke svarer du aldri.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
kronekursen
19.08.2019 kl 16:40 4071

Ble en fin dag for daytradere. På Onsdag/Torsdag kommer jeg inn på 27 kr som planlagt :) Ut ifra slutthandel i dag så skal vi kraftig ned i morgen tidlig tror jeg og nedgangen fortsetter Onsdag hvis det ikke kommer noen positive meldinger :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 16:43 4053

Jeg er fullt klar over at dere elsker en oppgang på noen få prosent, enda dette er en meget trist dag for Norge. Sampo kjøpte skadeforsikringsdelen til Storebrand i 1999 for en slikk og ingenting (ca 4-7 milliarder, husker ikke nøyaktig nå). Du kjenner selskapet som IF forsikring. Idag er selskapet priset til 80-90 milliarder. Nok en gang sier finske tusen takk til Norge, for at vi selger dem en suksess historie billig ut av landet.

Norge har latterlig få store selskap på Oslo børs og vi kommer ALDRI til å få mange nye store, da norske investorer heller klapper og selger ut de gode selskapene billig. Til og med Sverige gjør det bedre enn Norge på dette punktet, enda vi har olje og fisk.

Ja, det ble ikke noe av JV nå, da hadde vell ikke NAS solgt NOFI? Eller mener du betingelsene i JV er så elendige at NAS må selge NOFI i tillegg til å signere et JV?

At jeg ikke svarer deg er pga alt røret du skriver
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 16:46 4050

For de som shortet da? Kjipt for de som kjøpte seg inn på kr 36 idag ;);)

Hvis aksjen faller under kr 30, tror du den stopper så tidlig som kr 27 da? Det kan raskt bli et sell off?
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
19.08.2019 kl 16:47 4062

Hvem er vi da Kronekursen...? Identifiserer du deg som NAS aksjonær allerede (altså vi aksjonærer)? Forøvrig kan jeg ikke se at sluttauksjonen indikerer at "vi" skal kraftig ned i morgen...
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
minsin
19.08.2019 kl 17:58 3969

Heisann Frodon...

Som jeg sa allerede i april/mai... så antok jeg at NOFI blir solgt ut...
Jeg har i lengere tid vært undrende til JV , som er indikert av NAS .
Mener jeg skrev i juni at dersom NOFI ble solgt ut vil jeg tro at salg av NAS er forestående, ikke JV.
Ingen flyselskap ønsker å ta over en bankvirksomhet med på kjøpet..
NAS har frigjort ca 1 mrd kapital og er omtrent halvveis til NAS 07 , NAS forventer store utbetalinger
Om ikke lenge får NAS "enorme verdier" fra innløser / kreditt kort ...utestående er visstnok 12 mrd

Ikke tvil i at NAS vil håndtere NAS07 .

Mye av verdiene som ligger i NAS vil bli synliggjordt de neste 2-4 mnd

JV - underlig og tviler litt .
Salg av NAS Ja , på godt og vondt
iopprettholder kursmålet mitt på 120-140 6-12 mnd sikt



Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
kronekursen
19.08.2019 kl 18:19 3938

Gammel vane er vond å vende :) Psykisk sett så er jeg vel aksjonær.. mangler bare aksjer :):)
Ingen tegn til inndekning av short i dag under slutthandel og det er mangelvare på trigger som vil få kursen til å kjempe i mot det enorme trykket for å presse kursen ned. Det er utelukkende det jeg baserer nedgangen i morgen på. Har sluttet å kjempe i mot og kommer inn når shorterene er fornøyd. 27.9 er barriere for warrent og denne skal ned under dette nivået før videre oppgang.. Sånn er det bare. I tillegg til at Brexit ligger på lur, 2,5 milliarder i gjeld, lavsessong, Boeing og med shorterene på slep, så er det uungåelig at denne skal NED.
Realist og evig aksjonær med eller uten aksjer ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 19:11 3889

Hvorfor eier du aksjer i NAS, når det er NOFI som er oppkjøpskandidaten? ;) NOFI har et langt bedre potensiale til å doble kursen sin enn NAS og med ekstremt mye lavere risiko.

Alt er belånt i NAS, ca 60 milliarder i gjeld fortsatt. Det er ventet at NAS får du ca 2,5 milliarder av fordringene i Q3, og med salget av NOFI mangler de fortsatt 1 milliard til for å betale ut obligasjonslånet HVIS ikke noe annet går galt. Olje prisen er lav og dollar er høy, som er positivt for NAS nå. Smeller det et par raketter i Iran fra USA, kan olje prisen stige til usd 100-150 og NAS går på en stor smell på drivstoffet igjen.

Hvorfor tror du NAS aksjen stiger så lite idag? Det store spørsmålet er om NAS måtte selge NOFI kjapt nå, for å ikke være i brudd med lånebetingelsene...?
Selv om NAS skulle klart å kommet seg over kneika med obligasjonslånet, må de fortsatt klare seg igjennom en vinter som er tøff økonomisk med underskudd. Jeg tror flere og flere får opp øynene for dette nå og selger seg ut. Shorten i NAS er på ca 13%, det sier mye...
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Proletar
19.08.2019 kl 19:17 3894

Nas steg forøvrig litt mindre enn det premien i NOFI-salget utgjorde i forhold til fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
minsin
19.08.2019 kl 20:34 3826

NOFI ble oppkjøps kandidat først i dag , når vi fikk vite hvem kjøperen av NOFI aksjene er .
Enig at det er veldig stor sannsynlighet på at NOFI blir kjøpt opp.

Oppkjøps rykter rundt NAS har vært luftet i flere år nå..og ryktene vil ikke avta med at de har solgt ut NOFI, tvertimot.
NÅS blir mer og mer ett reindyrket flyselskap , og det er akkurat det ett evt flyselskap ønsker å kjøpe.¨
Tja shorten i NAs betyr - vel de er virkelig tøffe de som låner ut aksjer på short ., er vel ikke særlig smart å låne ut aksjer til short dersom man tror selskapet går adundas eller?
Hvorfor aksjen stiger så lite i dag - vel de har jo ikke fått tildelt 2 mrd uten videre - de frigjør egne midler. NAS er verdsatt tilk 4,3 mrd , med 4-5 pst oppgang tilsvarer dette ca 170-200 mill , noe som tilsvarer "gevinsten" på 196 mill i forhold til bokført verdi.
NAS selger ut NOFI for å frigjøre kapital og for å rendyrke selskapet mere . Klart NAS 07 må innfries .- NOFI er ett av grepene.
NAS selv sier de har flere finansierings løsninger på NAS07.
Mye av de lave kursnivåene du tidligere henviste til er basert på emsjon for å betale NAS 07 , vi ser det klart at NAS velger andre finansieringsmåter enn emisjon.
NAS møter vinteren adskillig mere konkurranse dyktig enn forrgående år, og vil være trimmet i forhold til fremtidige utgifter.
Olje prisen sa jeg til deg allerede i juni ville komme ned mot 55 dollar , vi er i det område nå - men fortsatt er nedsiden større enn opp siden..
Den spenningen som vi så mellom iran og usa tidligere i juli ga ikke mye utslag i oljeprisen.

Nei mitt tipps er at NAS blir solgt , JV greiene til Karlsen/Kjos skurrer litt ..mitt tips er 120-140 kr på 6-12 mnd.
Konsolideringa i fly bransjen/Brexit etc presser fram kjøp av NAS som er en viktig brikke i Europa.
Ser for meg at erstatningen fra Boeing vil bidra positivt - erstatning i løpet av høsten på 2 mrd pluss er ikke usannsynlig .Boeing er rett å slett nødt til å kjøpe seg ut av problematikken!
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.08.2019 kl 20:56 3787

enig, minsin
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 21:05 3776

Vi får nok bare bli enige om at vi er totalt uenige om NAS ;) Nå måtte NAS selge NOFI billig til finskene, det er like ille i mine bøker som en krise emisjon. Aksjonærene taper igjen og igjen. Jeg klarer ikke å fatte at et lavpris selskap med ca 60 milliarder i gjeld, skal klare å konkurrere i et hardt fly marked mot andre lavpris selskaper som ikke har en enorm gjeld. NAS evner ikke å gå med overskudd, da de ikke klarer å selge dyre nok billetter. Uten endringer i fundamentene, må NAS ut med emisjon i løpet av vinteren. Hvorfor skal NAS få høyere erstatning fra Boeing, enn tapene til NAS har vært på...?

Nå tror du ikke på JV? Hvordan mener du at NAS skal få finansiert alt sammen? De prøvde å refinansiere obligasjonslånet i sommer uten å lykkes.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare