NAS - Potensial total utvanning av dagens aksjonærer

Frodon
NAS 29.01.2019 kl 09:01 335689

Det står ingen tegnings kurs, DVs da kan shorterne kjøre kursen ned til kr 1 og dagens aksjonærer blir totalt utvannet. Dette er gjort med norske selskap før, så hvorfor setter ikke Kjus og Fredriksen en tegnings kurs??

"Terms of the rights issue, including the subscription price and the number of shares to be issued, will be proposed by
the Board of Directors and are expected to be announced on or about 18 February 2019"

Kurs i NAS (Norwegian Air Shuttle) på Oslo Børs
Kr 100
Redigert 21.01.2021 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
SR99
14.08.2019 kl 23:25 4987

Utålmodig sjel du Frodon, obligasjonslånet har forfall om 4 (fire) mnd. Du har åpenbart ikke kunnskap om drift og økonomistyring av selskaper. Dersom selskapet velger å innfri lånet med egne midler gjøres dette til forfall ihht kontraktens utløp. Dette har også ledelsen formidlet som en mulighet. Dersom det skal forhandles frem en annen finansieringsplattform vil denne bli presentert innen forfall. Refinansiering av eksisterende obligasjon er ikke aktuelt med dagens sannsynlige betingelser. Dette obligasjonslån har i over ett år vært et tema for alle skeptikere. Dere kan snart danne et trosamfunn med denne menigheten, og datoen for dommedag er satt i desember. Jeg respekterer andres meninger, men hold deg til din mening fremfor å være en kunnskapsløs harselerende bedreviter.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
15.08.2019 kl 08:04 4914

Hvorfor er det så viktig å angripe meg? Taper dere mindre penger, eller hvorfor har dere et behov for det tullet der? Også later du som om det er JEG som er problemet....?

Jeg forventer som vanlig ikke noe seriøst svar, men er du klar over at uten endringer i fundamentene, mangler NAS ca kr 2 milliarder for å innfri obligasjonslånet i desember? Det er en del bevegelige inntekter/utgifter som vil endre seg innen forfall, så la oss si at NAS mangler 1 milliard for å innfri lånet. Er du da enig at NAS ikke får innfridd lånet uten endringer i fundamentene....?
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
17.08.2019 kl 08:46 4687

Da har merkedagen kommet, ENDELIG har en av de «seriøse» NAS’erne fått opp øynene og blitt enig med mine skriverier...på et av områdene...obligasjonslånet på ca 2,5 milliarder, som forfaller i desember 2020 😊 Bare for å klarere eventuelle misforståelser, HVIS NAS klarer å få betalt ned obligasjonslånet med å gjøre endringer i fundamentene, vil de mest sannsynligvis være i brudd med lånebetingelsene i januar til april 2020 hvis de går med underskudd i Q4/Q1. Noe de er ventet å gjøre...

«TomW
I går kl 15:56
«......»

«Rent driftsmessig tror jeg ikke Nas har noen problemer. Her vil vi nok se en vesentlig bedring ettersom veksten er tatt ned. Faren er heller at de har satt seg i en knipe ved å presse balansen for langt. Den langsiktige gjelden takler de fint, men OB som forfaller i des er mer kritisk. De uttrykker selv de har flere muligheter, men det er vel ganske tydelig at markedet ikke tror helt på de der, med rette«
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Opp+
17.08.2019 kl 10:15 4625

Når man trodde du ikke kunne synke dypere.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
17.08.2019 kl 11:38 4582

Det beste er bare å ignorere ham fullstendig; dersom ingen på forumet lenger gidder å kommentere det han skriver så blir han sikkert lei til slutt (lov å håpe). Jeg skal iallefall holde meg til det fremover (har ikke greid å gjøre det frem til nå...men har innsett at det gir ingenting)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Restplassno
17.08.2019 kl 11:38 4594

Haha 😂 han er jo søt på sin måte da, måten han streber etter bekreftelse av det han kaller for "nasere" 😂

Må være litt grei med gutten og, det sosiale på dette forumet betyr nok mer for han enn noen andre :) virka som han fikk seg en vanvittig knekk når aksjen gikk til 45, så godt å se at han fortsatt er i god behold, relativt sett;);)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 15:46 4429

En trist dag i Norwegian sin historie. Da har en del av selskapet som går bra, måtte selges for å dekke opp tapene på det som går dårlig.

Hva er neste trekket for å kunne betale obligasjonslånet på 2,5 milliarder i desember 2019?

Da ble det ikke noe JV nå heller :(

«Norwegian fyller bankkontoen med nesten en milliard friske kroner gjennom salget av aksjene i banken med samme navn. En løsning for selskapets låneforfall i milliardklassen er ennå ikke i boks»

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-selger-alle-bankaksjene-noe-de-bare-maatte-gjoere/24679159
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.08.2019 kl 16:32 4389

Blir det ikke noe JV? Hvor lenge tør du å sitte inne for den kommentaren? ;)

La meg gjette - du svarer på dette som etter negativ avklaring på JV, hvis ikke svarer du aldri.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
kronekursen
19.08.2019 kl 16:40 4367

Ble en fin dag for daytradere. På Onsdag/Torsdag kommer jeg inn på 27 kr som planlagt :) Ut ifra slutthandel i dag så skal vi kraftig ned i morgen tidlig tror jeg og nedgangen fortsetter Onsdag hvis det ikke kommer noen positive meldinger :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 16:43 4348

Jeg er fullt klar over at dere elsker en oppgang på noen få prosent, enda dette er en meget trist dag for Norge. Sampo kjøpte skadeforsikringsdelen til Storebrand i 1999 for en slikk og ingenting (ca 4-7 milliarder, husker ikke nøyaktig nå). Du kjenner selskapet som IF forsikring. Idag er selskapet priset til 80-90 milliarder. Nok en gang sier finske tusen takk til Norge, for at vi selger dem en suksess historie billig ut av landet.

Norge har latterlig få store selskap på Oslo børs og vi kommer ALDRI til å få mange nye store, da norske investorer heller klapper og selger ut de gode selskapene billig. Til og med Sverige gjør det bedre enn Norge på dette punktet, enda vi har olje og fisk.

Ja, det ble ikke noe av JV nå, da hadde vell ikke NAS solgt NOFI? Eller mener du betingelsene i JV er så elendige at NAS må selge NOFI i tillegg til å signere et JV?

At jeg ikke svarer deg er pga alt røret du skriver
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 16:46 4345

For de som shortet da? Kjipt for de som kjøpte seg inn på kr 36 idag ;);)

Hvis aksjen faller under kr 30, tror du den stopper så tidlig som kr 27 da? Det kan raskt bli et sell off?
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
19.08.2019 kl 16:47 4358

Hvem er vi da Kronekursen...? Identifiserer du deg som NAS aksjonær allerede (altså vi aksjonærer)? Forøvrig kan jeg ikke se at sluttauksjonen indikerer at "vi" skal kraftig ned i morgen...
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
minsin
19.08.2019 kl 17:58 4264

Heisann Frodon...

Som jeg sa allerede i april/mai... så antok jeg at NOFI blir solgt ut...
Jeg har i lengere tid vært undrende til JV , som er indikert av NAS .
Mener jeg skrev i juni at dersom NOFI ble solgt ut vil jeg tro at salg av NAS er forestående, ikke JV.
Ingen flyselskap ønsker å ta over en bankvirksomhet med på kjøpet..
NAS har frigjort ca 1 mrd kapital og er omtrent halvveis til NAS 07 , NAS forventer store utbetalinger
Om ikke lenge får NAS "enorme verdier" fra innløser / kreditt kort ...utestående er visstnok 12 mrd

Ikke tvil i at NAS vil håndtere NAS07 .

Mye av verdiene som ligger i NAS vil bli synliggjordt de neste 2-4 mnd

JV - underlig og tviler litt .
Salg av NAS Ja , på godt og vondt
iopprettholder kursmålet mitt på 120-140 6-12 mnd sikt



Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
kronekursen
19.08.2019 kl 18:19 4233

Gammel vane er vond å vende :) Psykisk sett så er jeg vel aksjonær.. mangler bare aksjer :):)
Ingen tegn til inndekning av short i dag under slutthandel og det er mangelvare på trigger som vil få kursen til å kjempe i mot det enorme trykket for å presse kursen ned. Det er utelukkende det jeg baserer nedgangen i morgen på. Har sluttet å kjempe i mot og kommer inn når shorterene er fornøyd. 27.9 er barriere for warrent og denne skal ned under dette nivået før videre oppgang.. Sånn er det bare. I tillegg til at Brexit ligger på lur, 2,5 milliarder i gjeld, lavsessong, Boeing og med shorterene på slep, så er det uungåelig at denne skal NED.
Realist og evig aksjonær med eller uten aksjer ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 19:11 4184

Hvorfor eier du aksjer i NAS, når det er NOFI som er oppkjøpskandidaten? ;) NOFI har et langt bedre potensiale til å doble kursen sin enn NAS og med ekstremt mye lavere risiko.

Alt er belånt i NAS, ca 60 milliarder i gjeld fortsatt. Det er ventet at NAS får du ca 2,5 milliarder av fordringene i Q3, og med salget av NOFI mangler de fortsatt 1 milliard til for å betale ut obligasjonslånet HVIS ikke noe annet går galt. Olje prisen er lav og dollar er høy, som er positivt for NAS nå. Smeller det et par raketter i Iran fra USA, kan olje prisen stige til usd 100-150 og NAS går på en stor smell på drivstoffet igjen.

Hvorfor tror du NAS aksjen stiger så lite idag? Det store spørsmålet er om NAS måtte selge NOFI kjapt nå, for å ikke være i brudd med lånebetingelsene...?
Selv om NAS skulle klart å kommet seg over kneika med obligasjonslånet, må de fortsatt klare seg igjennom en vinter som er tøff økonomisk med underskudd. Jeg tror flere og flere får opp øynene for dette nå og selger seg ut. Shorten i NAS er på ca 13%, det sier mye...
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Proletar
19.08.2019 kl 19:17 4189

Nas steg forøvrig litt mindre enn det premien i NOFI-salget utgjorde i forhold til fredag.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
minsin
19.08.2019 kl 20:34 4097

NOFI ble oppkjøps kandidat først i dag , når vi fikk vite hvem kjøperen av NOFI aksjene er .
Enig at det er veldig stor sannsynlighet på at NOFI blir kjøpt opp.

Oppkjøps rykter rundt NAS har vært luftet i flere år nå..og ryktene vil ikke avta med at de har solgt ut NOFI, tvertimot.
NÅS blir mer og mer ett reindyrket flyselskap , og det er akkurat det ett evt flyselskap ønsker å kjøpe.¨
Tja shorten i NAs betyr - vel de er virkelig tøffe de som låner ut aksjer på short ., er vel ikke særlig smart å låne ut aksjer til short dersom man tror selskapet går adundas eller?
Hvorfor aksjen stiger så lite i dag - vel de har jo ikke fått tildelt 2 mrd uten videre - de frigjør egne midler. NAS er verdsatt tilk 4,3 mrd , med 4-5 pst oppgang tilsvarer dette ca 170-200 mill , noe som tilsvarer "gevinsten" på 196 mill i forhold til bokført verdi.
NAS selger ut NOFI for å frigjøre kapital og for å rendyrke selskapet mere . Klart NAS 07 må innfries .- NOFI er ett av grepene.
NAS selv sier de har flere finansierings løsninger på NAS07.
Mye av de lave kursnivåene du tidligere henviste til er basert på emsjon for å betale NAS 07 , vi ser det klart at NAS velger andre finansieringsmåter enn emisjon.
NAS møter vinteren adskillig mere konkurranse dyktig enn forrgående år, og vil være trimmet i forhold til fremtidige utgifter.
Olje prisen sa jeg til deg allerede i juni ville komme ned mot 55 dollar , vi er i det område nå - men fortsatt er nedsiden større enn opp siden..
Den spenningen som vi så mellom iran og usa tidligere i juli ga ikke mye utslag i oljeprisen.

Nei mitt tipps er at NAS blir solgt , JV greiene til Karlsen/Kjos skurrer litt ..mitt tips er 120-140 kr på 6-12 mnd.
Konsolideringa i fly bransjen/Brexit etc presser fram kjøp av NAS som er en viktig brikke i Europa.
Ser for meg at erstatningen fra Boeing vil bidra positivt - erstatning i løpet av høsten på 2 mrd pluss er ikke usannsynlig .Boeing er rett å slett nødt til å kjøpe seg ut av problematikken!
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.08.2019 kl 20:56 4059

enig, minsin
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 21:05 4047

Vi får nok bare bli enige om at vi er totalt uenige om NAS ;) Nå måtte NAS selge NOFI billig til finskene, det er like ille i mine bøker som en krise emisjon. Aksjonærene taper igjen og igjen. Jeg klarer ikke å fatte at et lavpris selskap med ca 60 milliarder i gjeld, skal klare å konkurrere i et hardt fly marked mot andre lavpris selskaper som ikke har en enorm gjeld. NAS evner ikke å gå med overskudd, da de ikke klarer å selge dyre nok billetter. Uten endringer i fundamentene, må NAS ut med emisjon i løpet av vinteren. Hvorfor skal NAS få høyere erstatning fra Boeing, enn tapene til NAS har vært på...?

Nå tror du ikke på JV? Hvordan mener du at NAS skal få finansiert alt sammen? De prøvde å refinansiere obligasjonslånet i sommer uten å lykkes.
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
kronekursen
19.08.2019 kl 21:14 5092

Det er også mange nå som ikke tror Boeing har penger til å møte alle krav i form av cash og at de heller kommer til å tilby rabatter ved nye bestillinger. Hvordan kommer NAS ut av et sånt senario?
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
TomW
19.08.2019 kl 21:16 5094

Hvem er disse om jeg kan spørre?
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
19.08.2019 kl 21:29 5072

Kronekursen; ikke spring helt over i Frodon/Hammers leiren er du snill...Hadde sans for deg tidligere (gode refleksjoner), men nå blir det mye rart synes jeg....
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 21:37 5062

Da er vi tilbake til nøyaktige samme ord fra NAS aksjonærene før forrige krise emisjon. "Hvis det blir emisjon, blir det til en høyere kurs". Og sjokkerende igjen var det ingen som rettet på innlegget.....

"m7337
I dag kl 09:44
NAS vil trolig slanke flåten. Emisjon er ikke tema. De går nå over i en annen fase med mer lønnsomhet
Skulle det mot formodning bli emisjon blir det en rettet emisjon til høyere kurs"
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Restplassno
19.08.2019 kl 21:45 5045

Det er vel ikke noe Nas aksjonærer har sagt, bare fordi en person har skrevet en kommentar på det 😂
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
minsin
19.08.2019 kl 21:58 5043

Uten tvil i at NAS valgte denne løsningen med salg , for at denne er den mest økonomiske i forhold til andre alternativ..
NAS har det såkallte "gull kortet" ( "Boeing Gold care") som gir de ekstra forsikring i forhold til andre flyselskap som skal ha erstatning.
i Gold care programmet er det skrevet at dette er en ekstra forsikring med i forbindelse med implementering nye fly .. las max.
NAS signerte gold care avtalen i 2016 og er vel den største avtalen goldcare avtale som er pr i dag..
NAS er en nok den viktigste kunden for Boeing i dette programmet.
ettersom jeg husker er det ca 60 flyselskap som har denne ekstra forsikringen ... Ryan air er uten denne forsikringen mener jeg å huske .
Langt fra alle som har kjøpt MAX deltar i dette programmet.
Vil absolutt tro at tapte inntekter kan falle inn under dette.
Klart det vil få konsekvens for Boeing når NAS må legge ned ruter pga manglende fly kapasitet .
NAs har rapportert inn bokførte tap , ikke fremtidige
Vedr JV - det virker jo underlig når Karlsen indikerer at avtalen var 1 uke unna , etter forrige presentasjon -- for ca 1 mnd siden.
Det er flere andre ting som skurrer litt vedr JV
Prøvde for en el 2 mnd siden og se for meg hvem som kunne være med i en evt JV -- og kom vel frem til at siden qatar airways ville mest sannsynlig utav "one world" så ville det vel bli en ny allianse med bla Qatar airways , ett eller 2 kinesiske , 1 amerikansk og muligens aig som hoveddeltakere.
konklusjonen min ble allikevel at salg er mye mere sannsynlig enn JV .

Grunnen til at jeg har tro på salg er først og fremst lufthansa , BA og mange flyselskap har fly som har en snitt alder på 14-16 år .
Nå som Boeing er helt på bak beina - vil flåte fornyelsen bli utsatt for svært mange - husk det er rundt 5000 fly som er på bestillingslista
Det er hevet over enhver tvil på at det vil bli en konsolidering i det europeiske fly markedet.
Vi er begge enige om NAS07 er "kritisk" - neste år "letter" gjeldsforpliktelsene noe, i forhold til obligasjonslån.
Max finansieringen er finansiert i stor grad gjennom "Boeing Bank" - til endel bedre betingelser.
60 mrd i gjeld er mye - men ikke mere enn at IAG vurderte å kjøpe NAS for 15-20 mrd.
Nå er selskapet verd en brøkdel av dette , lite har endret seg - annet enn at NAS nå går fra vekst til kapitalisering.
De selger ut det som ikke er av kjernevirksomhet.

Hmm hva mener du med at de prøvde å re-finansiere obligasjonslånet i sommer???
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
19.08.2019 kl 22:13 5017

Sjef for strategisk utvikling Tore Østby i Norwegian Air Shuttle:

"På spørsmål om hvorfor akkurat NOFI-aksjene ble solgt, da Norwegian listet flere muligheter for frigjøring av kapital i andrekvartalsrapporten, sier Østby at denne transaksjonen ikke nødvendigvis er det eneste Norwegian vil gjennomføre, og at selskapet var i en prosess for refinansiering av obligasjonen med forfall i desember før sommeren".

De fleste analyser fra meglerhus må redigeres nå, da det ser ut som ufattelig få var opplyst om pantet som var på NOFI aksjene. Så de verdiene må skrives ned i analyser... Jeg tar det for gitt at det meste er pantsatt i NAS, siden gjelden er ufattelig høy. Aksjene til Bjørn Kjos er jo også belånt, som alle vet ;)

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan noen seriøst går rundt å lurer seg selv til å tro at erstatningene skal bli høyere enn tapene. NAS har også fått utsatt levering av fly, som også kan være en del av erstatningen. Men så lenge alle går rundt å tror feil ting, blir det mye enklere for andre å tjene penger på en aksje ;)
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
minsin
19.08.2019 kl 22:13 5052

Hehe Frodon ...
Du sammenligner salget av NOFI med kriseemisjon og sier det er like ille..
Vel i den grad du mener det så gikk salget eller kriseemisjon - 15 pst over Fredagens aksjekurs i NOFI .
Ergo "emisjonen" gikk til overpris akkurat som m7337 påstår ..
Dere er visst rimelig enige ;-)

Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.08.2019 kl 16:02 4944

«Wall Street Journal skriver i dag at flyselskapet Norwegian trolig må hente mer penger for å møte de kommende gjeldsforpliktelsene«

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/08/WSJ-spaar-mer-troebbel-for-Norwegian
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.08.2019 kl 16:06 4930

Du kan jo få lov å tro det Frodon... Opp 10% eller mer på to dager...
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.08.2019 kl 22:11 4890

Obligasjonslånet til NAS på ca 2,5 milliarder som forfaller i desember 2019 har nå en effektiv rente på 33,40%

https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/NAS07.OSE/overview
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.08.2019 kl 22:16 4915

Betaler Nas 33% årlig rente per i dag da, Frodon?

Eller med andre ord, vil man få et rentepåslag på mer enn 200 mill ekstra i Q3 mot Q2 pga dette, slik du fremstiller det? Er det det du sier? Kan du bekrefte for meg at du forstår det slik? Så kan vi jo se når Q3 kommer.

Du slenger ut påstander i øst og vest, men det viser seg gang på gang at det er veldig liten innsikt bak det som blir sagt. Når du blir spurt litt ut om dette, svarer du ikke. Men gjentar seg selv på et senere tidspunkt eller i en annen tråd. Det er feigt, og det er svært spissede argumenter som utelater info, og det er jo faktisk sånn at du ikke kan få noe heder for å ha spådd Nas ned, for du har jo tilsynelatende bare gjettet.

Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Frodon
20.08.2019 kl 22:49 4870

Du får opprette enda et nytt nick da vettu, kanskje du får svar med det 45te nicket du starter i år? 😂😂😂😂

Et bitte lite tips, lær av feilen du gjorde med alle de andre nickene, så kanskje du har en bitte liten mulighet til å få svar. Men absolutt all historikk viser at du ikke klarer det 😂😂😂😂
Redigert 21.01.2021 kl 05:52 Du må logge inn for å svare
Bearwizard
20.08.2019 kl 22:50 4868

Dette har jeg skrevet om flere ganger Restplass; Frodon kan null og niks om obligasjoner (tråden jeg laget ble jo fjernet fordi Frodon ikke likte det som ble skrevet). Den høyere effektive renten (fra 27 til 33) forteller bare at oligasjonen ble omsatt til lavere kurs enn sist (fra 94.5 og nå 93.5) og at tiden frem til forfall er kortere. For NAS har det ingenting å si...NAS betaler kupongrenten som er på 7.25%. Bare forsøk på villedning fra Frodon..og forsøk på å skremme. Svært primitivt og uhederlig spør du meg.
Opp+
20.08.2019 kl 22:57 4868

Bra svar frodon👍 Komme med sånt tull, bare for at du bli satt på plass..
Redigert 20.08.2019 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Restplassno
20.08.2019 kl 23:18 4835

Ja, det er det jeg mener. Han så jo det du skrev, og han vet jo det er feil. Så prøver han igjen og igjen og igjen. Og skriver det samme og samme og samme. Det stemmer at jeg hadde ett nick tidligere, men noen folk her inne virker omtrent i stand til hva som helst, og nicket gjenspeiler navnet mitt. Turte rett og slett ikke å eksponere meg med navn mot slike som tar motargumentasjom svært personlig og lager en personlig feide ut av hver minste lille ting, feks frodon, og som synes å være i stand til hva som helst. Så jeg byttet nick til det som lå oppe i nettleseren, verre er det ikke. Jeg driver heller ikke og hausser Nas veldig og har ikke gjort det før heller. Jeg skriver når jeg mener folk er for langt ute og hvis jeg har noe å komme med selv.
Redigert 20.08.2019 kl 23:26 Du må logge inn for å svare
Frodon
31.08.2019 kl 00:13 4621

Dnb Markets virker mer bekymret i den nye rapporten...

"Aviation accounted for just c2% of global CO2 emissions in 2018. However, with strong growth in passenger numbers and the discretionary nature of most flights, increasing environmental awareness has left the sector facing a backlash. Despite new and more fuel-efficient aircraft, growth in emissions remains too high. We are concerned that a string of new policies aimed at curbing this growth raises the downside risk to estimates, as well as potentially a material negative valuation impact"
JollaPolla
31.08.2019 kl 00:21 4624

Om noe så vil eventuelle politiske vedtak av miljøhensyn gi NAS enda et konkurransefortrinn med sin mer grønne profil.
Frodon
31.08.2019 kl 00:43 4611

Hvorfor tror du det, når det vil bety enda høyere utgifter som NAS ikke har penger til å betale? Selskapene som går med overskudd, har penger til å betale ekstra utgifter
Frodon
01.09.2019 kl 12:40 4490

Merkelig at det kun er jeg på HO som har omtalt den nye analysen til Dnb, MERKELIG!!
Frodon
02.09.2019 kl 22:06 4316

Dette var en meget innholdsrik dag for NAS. De fleste meglerhus som var positive til NAS, har nå blitt negative og vi har fått et kursmål på kr 10. NAS er pr dags dato så skakkjørt at de må be om utsettelse på lån og pantsette de aller siste verdiene som ikke allerede er pantsatt. Etter denne pantsettelsen, er det absolutt ingen annen utvei enn emisjon HVIS de ikke faktisk klarer å snu flyet raskt på bakken og sende det opp i luften igjen. Max 737 flyene blir stående på bakken til 2020, det var til og med lenger enn jeg guidet. Med en lang kald vinter med færre kunder å frakte rundt i verden, blir jeg mektig imponert hvis NAS klarer å unngå emisjon før Q2 2020. HVIS de klarer det, er sannsynligheten stor for at de unngår emisjon, men JEG tror ikke de vil klare det. Det burde alle vite nå ;);)

"Et selskap med tilgang på kapital ville ha refinansiert gjelden med en ny emisjon. Fungerer dette vil det bare være midlertidig, og vi venter fortsatt en ny emisjon, sier Roeska"

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/09/02/6952407/danske-bank-norwegians-likviditet-er-anstrengt
Restplassno
02.09.2019 kl 22:32 4302

Så du tror fortsatt emisjon før Q2 til tross for at obligasjon pushes??
Hockeymonkey
02.09.2019 kl 23:06 4287

Per i dag: NAS betaler kun renten som er satt i obligasjonsavtalen og frem til "maturity", Yield øker fordi NAS07 har blitt solgt til kurs €90,-, NAS.
Om det blir avtale om utsettelse av BONDS så blir maturity endret fra 100% til 101, 103 eller 105%.

Om det blir avtale!
https://www.gwinnettdailypost.com/local/business/norwegian-air-fights-for-survival-bondholders-will-determine-its-fate/article_228ea4ba-9641-5c30-bb4c-824ef965ae10.html
Frodon
03.09.2019 kl 16:44 4238

Og hvis det ikke blir en avtale? Potensiell total utvanning av dagens aksjonærer...?

Muligheten kom raskere enn jeg guidet, nå er skjebnen til NAS aksjonærene i hendene til obligasjonseierne og ikke NAS ledelsen
Frodon
04.09.2019 kl 16:38 4209

Da er dagen kommet, en mega emisjon på 5 milliarder ligger som et forslag for å rydde opp i økonomien til NAS....noe som sannsynligvis vil totalt utvanne dagens aksjonærer

«Obligasjonseier om gjeldsforslaget til Norwegian: – Mye bedre om de kunne gjøre en emisjon»

https://e24.no/boers-og-finans/i/2GJ2na/obligasjonseier-om-gjeldsforslaget-til-norwegian-mye-bedre-om-de-kunne-gjoere-en-emisjon
Frodon
04.09.2019 kl 22:23 4170

Det lukter tidlig jul for en del aksjonærer

"Etter det Finansavisen kjenner til, er flere av fondsforvalterne skeptiske til det forslaget Norwegian har lagt på bordet"

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2019/09/04/6953271/obligasjonseiere-gjor-oppror-i-norwegian
Frodon
05.09.2019 kl 16:05 4167

Sparebank 1 markets ute med ny analyse:

«Based on our estimates, we do not expect that NAS has enough cash to propose a meaningful partly redemption of the bonds»
verdensmester
07.09.2019 kl 10:53 4089

Tusen takk for info, du er jaggu flink