Apcl.. Total/Senegal 2019...

Mrhifi
APCL 29.01.2019 kl 20:54 15040

Spændende, Total regner stadig med at bore på Rop i 2019..... Maximum pres på Goverment....sosp forlig????

29-1-2019. Oilprice.com
French supermajor Total plans to drill 23 wells this year, three times more than it drilled in 2016 and 2017, with a focus on Africa and Brazil, Reuters reports, quoting the company’s senior VP for exploration, Kevin McLachlan.

All the wells will be drilled offshore, in Namibia, Senegal, Mauritania, and South Africa, and also Guyana and Brazil, McLachlan told Reuters.

https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/Total-Goes-on-Drilling-Spree.html
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Q10ps
31.01.2019 kl 15:56 3962

Juuzen, jeg tror på din flotte trade der du kjøpte i romjulen og solgte på topp når du legger ut en screenshot av den! Dummeste jeg ser er folk som skryter av trader de har gjort uten å dokumentere det, for det er bare piss 99 av 100 ganger. Jeg tipper du ALDRI har eid over et sekssifret beløp aksjer i APCL, og dersom du har klart å gjøre en «ok» trade vil jeg tro du gjorde under 10k nok, prove me wrong...
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Juuzen
31.01.2019 kl 16:03 3943

Saklig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Juuzen
31.01.2019 kl 16:05 3937

Man regnet med at det skulle gå den veien. Alle som fulgte med så den komme, så ble det lagt ut en hause-tråd fra en annen verden som gjorde at folk gikk mann av huse og kjøpte en masse dyre aksjer. Spesielt fordi hausere klarte å overbevise om at forlik eller melding kom på Mandag. Eller for å være mer HO, "rett rundt hjørnet"
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2019 kl 16:05 3935

Skjønner at det var kjipt å være med emisjonen. 7.75kr
Hey! Du lever videre og kan trolle masse.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Q10ps
31.01.2019 kl 16:08 3921

Juuzen skrev Saklig.
Flott, takk for at du bekrefter at du er en klovn! En klovn som aldri har eid et respektabelt antall aksjer i APCL, og som IKKE har noen grunn til å heve seg over andre på dette formuet ved å late som om du har gjort flotte trades!
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Juuzen
31.01.2019 kl 16:14 3903

Du har ingenting med å vite hva jeg eier. I noe som helst. Si ifra om jeg tar feil. Det har ikke kommet én eneste kursdrivende nyhet så langt i 2019. Å påstå at noe skal skje innen kort tid er like håpløst som å påstå noe annet. Husk, her har ingenting skjedd siden samtalene ble brutt. Ja, APCL kjemper desperat, men samtidig som det drilles etter olje i de respektive landene. Det ser mørkt ut. Skjønner det er frustrerende for de som sitter tungt. Men dette er for tiden kjent inn, kjapt ut.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
thief
31.01.2019 kl 16:16 3892

Er vel bare deg eventuelt som ikke skjønner at "rett rundt hjørnet",i en slik sammenheng, ikke betyr påfølgende mandag!Herregud! Hvis Gambia anser saken som vanskelig etter tapet av 41(5), og vil gå for forlik. Vil det fortsatt ta tid,uker eller et par mnd! For de som er long, er det like rundt hjørnet:)! Og var absolutt ikke gitt at apcl ville vinne 41(5), var et sentralt tema som skulle avgjøres. Enten hadde Gambia riktig eller apcl.med tanke på kontraktene! Viste seg å være apcl,"both in Law and fact"! Så når dette er avgjort, vil jeg si saken står helt annerledes. For Gambia har trodd de var ugyldige, og handlet deretter. Nå viser det seg at de ikke har opptrådt riktig i forhold til prosedyrene i kontaktene. Og da stiller de dårlig, når det er det juridiske som skal avgjøres:)!
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Q10ps
31.01.2019 kl 16:21 3875

Uten dokumentasjon er dine historier om kjøp i romjulen og salg på toppen like troverdige som Asbjørnsen og Moe. Virker som om du tror alle diskusjoner vedrørende APCL foregår på dette formuet, og at det er hit man går for å hente informasjon, noe som stemmer svært dårlig. Jeg er enig med deg ift at ting kan ta tid, og det kan ta lang tid, men det kan også komme meldinger fortere enn man aner, og jeg for min del er mer redd for å miste en potensiell mangedobling enn jeg er for å være med ned et lite stykke igjen før det skjer. Snitt på 1.04, så om jeg hadde ønsket det kunne jeg kommet ut nå uten alt for store tap, men det er for meg 100% uaktuelt, jeg gjør opptellingen når ting er avklart på alle lisenser, og en ny opptelling etter boringer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2019 kl 16:21 3874

Klart det har! Hvorfor elles er du foran laptopen og basiser tapet ditt??
Anbefaler at du snitter ned og blir med på profitt istedet for å vente på null.
*hater at kursen driver meg hit.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Juuzen
31.01.2019 kl 16:24 3862

Copy paste fra 2017? Mener å ha lest dette før. Rettsaken(e) tar i snitt 2,5 år. Vi har god tid. Bra at du nevner måneder, noe jeg lenge har sagt er det riktige tidsperspektiv. Det jeg reagerer på er de som konstant stiller spørsmål om det kommer melding ila kort tid og da spesielt over helgen. Det har skjedd og har skjedd. Poenget mitt hele tiden har vært at dette kommer til å ta tid. Og slik jeg ser det, kommer det ikke løsning ila 2019. Håper jeg tar feil, vi vil bli ferdig med APCL nå. "Law and fact" jeg stoler på den uttalelsen, selv om Gambia spesielt påstår noe helt annet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Juuzen
31.01.2019 kl 16:30 3846

Hvorfor skulle jeg lyve? Agendaen min er den samme ved gevinst og tap. Jeg har snittet ned siden 2017, takk. Profitt i 2019.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
thief
31.01.2019 kl 16:37 3822

Ja,går saken hele veien,sier apcl q2 2020! Men det er mange tegn til at den nettopp ikke gjør det! Det viktigste, er at det Gambia påstår,viste seg å være feil:) Et helt avgjørende punkt etter min mening! Og det JP har sagt HELE tiden, ser ut til å stemme. Og med tanke på andre forhold rundt Gambia, økonomi og komme i gang på flere lisenser, så er jeg ganske sikker på at et forlik er nærmere enn noen gang! Så spørs det hvor mange/hvem som kanskje vil være innblandet i et eventuelt forlik, på hvor lang tid dette vil ta. Men jeg har tippet i løpet av feb/mars,så får vi se:)! Så har vi Senegal oxo, hvor ting kan skje anyday!
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
31.01.2019 kl 17:57 3705

Juuzen, du har ret i at jeg og andre skribenter har skrevet at vi forventede sosp forlængelse i 2018....jeg har selv mange gange skrevet at apcl ville få sosp deal pga af rop situationen....det blev så ikke i 2018....jeg tog fejl.
Spørgsmålet er om Senegal vælger at køre abitration to the end (rop/sosp) ?? Det kan vi selvfølgelig ikke afvise!!
Konsekvensen vil være at total/Petronas må vente med at bore på Rop licensen i 2019.... yderligere kan der opstå en situation hvor apcl vinder abitration processen angående rop licensen i 2020....
fortsætter abitration så tror jeg ikke total bore en brønd i 2019.... Juuzen du bliver sgu nød til at forholde dig til kendsgerninger og konsekvenser når du udtaler dig om casen....
Ja kursen faldt fra 12 kr til 50 øre fordi det juridiske aspekt i kontrakter først nu skal vurderes af iscid....
Må jeg så bare lige tilføje at sosp licensen udløb december 2017 og igen valgte Senegal IKKE at terminere sosp licensen efter tilsyneladende gældende kontraktforhold...
Der har været særdeles meget fokus på manglende terminering af Rop og A1-A4 licenser i 2017 og alligevel vælger Senegal IKKE at terminere sosp licensen i december 2017....Apcl søgte om forlængelse af sosp licensen inden den udløb og måtte gennem medierne høre at Senegal i fremtiden kun vil fokusere sig om big players/ oil majors...
Yderligere skulle den gamle oil code have et facelift....

Juuzen, du må meget gerne syntes at jeg er en naiv investor
Og at Apcl taber alt og går konkurs....men hele forløbet fra goverments bekræfter deres inkompetence og mangel på dømmekraft.... OLIEFEBER VS KONTRAKTER...
41-5 decision (Gambia A1-A4) er første juridiske afgørelse indtil videre.... meget meget vigtig sejr for Apcl...
Skal Gambias advokater og embedsmænd lige have en Brainstorm inden de vælger om at fortsætte Abitration eller gå i dialog med Apcl??? Ja naturligvis, derfor kan vi ikke forvente at der eventuelt ville være news i januar 2019 angående forlig/dialog med Gambia....
Juuzen, ingen licenser er blevet Termineret!!!!
Apcl har ikke haft mulighed for at bruge den ultimative sidste sikkerhedsventil i kontrakten!!!!
TERMINERINGS RETTIGHEDER IFØLGE KONTRAKTER.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
31.01.2019 kl 18:30 3646

Apcl og Advokater kæmper om rettigheder til særdeles spændende olie licenser i Vestafrika.... Majors står klar på sidelinjen....det er ikke småpenge der er på Spil...

Fully recharged..apcl
Mirabauds analyse af Hot aftalen...
(70$ oil price)

A1 licens. 27 % interest.
5,09 nkr.risked
Unrisked...30,73 nkr.

A4 licens. 27% interest.
6,06 nkr.risked
Unrisked...39,50 nkr.

Sosp-A1-A4.. 18,75 norske kroner risked.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Warom
31.01.2019 kl 19:25 3569

Jeg kopierer dette innlegget av en skribent på XI over hit. Det er ett meget interessant innlegg som legger fokus på tidligere uttalelser i media kontra nåsituasjonen.

Her er innlegget:

Om datoer og alt her stemmer synes jeg det er meget interessant!

Sanyang er nemlig sitert i media i dag.

La oss ta en sammenlikning. 8.september 2017, uttrykte han seg svært selvsikkert på følgende måte:

“We are not afraid about their threat to take us to court; we are on the right track,” he concluded.

Men nå, ifølge artikkelen fra 20. desember 2018:

However, he confirmed that the company, African Petroleum, then decided to initiate international arbitration against the Republic of The Gambia and the Proceedings are still ongoing. He however told law makers that the Government is confident that the Gambia acted properly and lawfully and that hopefully it would prevail in the arbitration, but added that any adverse outcome would certainly have a significant financial impact on the Gambia.

Kan vel trygt si at pipa har fått en annen lyd nå! OG om dette er datert korrekt, har altså 41(5) kommet etter dette i tillegg!

http://fatunetwork.net/gambia-energy-minister-reacts-african-petroleums-litigation-threat/

http://foroyaa.gm/important-questions-asked-by-nams-on-oil-exploration-in-the-gambia/

https://www.xtrainvestor.com/channel/apcl

----------------

.....man kan vel på mange måter si at tonen er litt mer «profesjonell».....og ganske så forskjellig. Jeg tror fortsatt at de har «dummet seg loddrett ut», noe som skulle kunne tilsi at partene kanskje finner ett «felles multiplum»
......forøvrig greit å utheve dette: "...and that hopefully it would prevail in the arbitration, but added that any adverse outcome would certainly have a significant financial impact on the Gamba."

..... noe som sikkert er "betryggende" for innbyggerne i det fra før lutfattige landet. Det siste er jo ikke noe hyggelig, men ståa er nå en gang slik den er.



Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
tuja
31.01.2019 kl 19:36 3547

En ting er 100% sikkert. Kommer en avtale på plass både iht A1-A4, og SOSP/ROP, vil aksjen gå bananas. Sist gang gikk kursen opp til 12kr.
Hvorfor ikke en gang til? Jeg er klar.

:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
thief
31.01.2019 kl 19:42 3534

Meget interessant:) Og som vi har sagt HELE tiden, økonomien til Gambia er elendig og kan spille en stor rolle i dette. Når vi i tillegg nå vet at Gambia tapte 41(5), og sitter igjen med hele regninga, etter disse uttalelsene til Sanyang, ser det enda mørkere ut for deres økonomi! Og samtidig bekrefter at de sannsynligvis ikke har "acted properly and lawfully":)! De har nok hatt en del å tenke på den siste måneden! Kjøre saken videre i 1.5 år med enda større utgifter,men sjanse for tap og ENDA en knekk. Eller ta til fornuften, siden deres hovedforsvar er avvist, og gå for forlik! Vet hva jeg ville gjort:)!
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
tuja
31.01.2019 kl 19:47 3522

Virker som de maler seg sakte men sikkert inn i det berømte hjørnet. Og 41(5) avgjørelsen toppet det hele.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
thief
31.01.2019 kl 19:55 3497

Tror oxo 41(5) var en pekepinn for Gambia på hvor saken deres stod! Og når de nå fikk vite at de sannsynligvis ikke har oppfattet kontraktene riktig, og med en MEGET anstrengt økonomi, så vil det overraske meg mye om de satser på å gå hele veien! Lukter litt forlik her gitt!
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Warom
31.01.2019 kl 20:51 3393

Litt igjen til denne formuleringen;
*«have a significant financial impact on the Gambia»* ? Har de allerede «solgt skinnet før bjørnen er skutt», eller med andre ord brukt pengene for «et videresalg» allerede?

….med det tenker jeg på hvordan de finansierte "alle advokatene". Disse utgiftene har akumulert seg over et år nå og taksameteret løper jo videre. Når selv nøtter er en utgift myndighetene sliter med kan en jo lure på hvordan dette finansieres og om det *kanskje* er gitt et betinget lån (feks fra kineserne). Tenk hvor ille det hadde vært da om de blir stående uten lisensene med en betydelig regning å betale…..sånn sett veldig godt å se at politikerne etterspør konsekvensene i en voldgift.

Det vil være rart om ikke flere politikere vil stille flere og flere spørsmål rundt konsekvensene ved et tap, og om en slik risk/reward er noe Gambia er i en posisjon til å sette seg i. Har de i det hele tatt råd til å tape?

Greit de(om de taper) må gi oss lisensene tilbake samt dekke juridiske kostnader, men føler kanskje det ligger mer i begrepet *«significant financial impact»* enn det Fafa Sanyang her sier.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
thief
31.01.2019 kl 21:21 4212

Jeg tror heller ikke Gambia har råd til å tape! Og med 41(5) avvist, er sjansene for seier en del mindre, tror ikke de tar sjansen. Og ved å inngå et forlik, kan de vel kanskje få litt å si om partner(noen kroner til Gambia),kanskje få en andel selv eller at apcl tar noe av regninga for 41(5)-prosessen! Så her tror jeg de kjører det mest safe! Skal de gamble med en allerede meget stram Gambisk økonomi, tror ikke det vil være veldig populært hos folket/politikere!
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
FkL
01.02.2019 kl 09:06 3986

Africa's oilpatch to look beyond France

Italy touches raw nerve in Franco-African relations, as China eyes investments if French influence wanes

...Those watching last year as Total was ushered into Senegal's ultra-deep will testify that 'La FrancAfrique' is far from comatose, locking down resources while maintaining military-industrial logistics for a Europe threatened by Islamist insurgencies spreading throughout the Sahel.

Unimpressed by this security argument are Chinese investors, keen to snap up assets and loan billions without seeing huge tranches of currency devalue en route through the Bank of France and subject to official scrutiny.

The Chinese government, which has $60 billion in fresh largesse to dispense, may soon lean heavily on the French to end their exploitive practices.

Expect calls for fiscal emancipation to intensify in the coming months across francophone Africa’s oilpatch — along with warnings that life inside 'La ChinAfrique' may prove equally constraining...

https://www.upstreamonline.com/hardcopy/1688435/africas-oilpatch-to-look-beyond-france

Godt å se at noen utfordrer frankrikes hegemoni i Senegal og ikke minst kan vi lese i artikler etter artikler at Afrika nå er oljehotspot og at mange land/selskaper ønsker seg inn. Det ser bra ut dersom vi skulle komme godt ut av ICSID sakene når det gjelder partner.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
Skogsmaur
01.02.2019 kl 09:20 3933

Her kokes det suppe på spiker om dagen gitt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
FkL
01.02.2019 kl 09:27 3907

Og her begynner baiserne dagen også ser jeg. Muggen fordi du selv ikke evner å bidra med noen ting?
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
01.02.2019 kl 10:40 3793

Thief- så positiv du er burde du vel hatt mere aksjer enn 270k ? Selv har jeg 800k pr dato med snitt 0,86.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
thief
01.02.2019 kl 11:38 3702

Veldig logisk sammenligning rgtbjørn:) Hvis du klarer å lese, så skrev jeg at jeg hadde kjøpt mer hvis jeg hadde noe mer å kjøpe for! Antall aksjer er ikke synonymt med hvor positiv man er vettu:) Sikkert noen med 10k som er mer positiv enn meg, og noen med 1000k som er mindre positiv enn deg, he..he! Så det var en litt dum sammenligning el?For holde deg til TA:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
HP17
01.02.2019 kl 12:25 3617

AVM gikk fra 0.90 på mandag til rundt 2.97 (intrade) i går. Det er et lite forsvarsel hva som kan skje i APCL gitt meldingen fra Gambia eller Senegal tikker inn.
Vil ikke overraske meg om det kommer et snarlig forlik med Senegal for Total har ikke tid til å vente og Gamba har ikke råd til å kjøre saken videre når de vet at de ligger svakt ann. Være med?
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare
solid1
01.02.2019 kl 20:00 3408

AVM gikk vel over 300 % uten noen melding, og noe tilbake i dag. Hvilken vei den tar mandag vites ikke.

Med positiv avgjørelse og forlik kan nok APCL gå i tusen.
Noen hundre % kommer nok når og om vi får signaler om at partene skal møtes, eller på rykter om møte på mandag.
I mellomtiden kan vi nyte helgen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:15 Du må logge inn for å svare