Skepsis til konspirasjonsteorier skal inn i skoleverket

brahman
30.01.2019 kl 20:09 1230


Framgikk det i dagens dagsrevy.

Sanner (H) svarte bekreftende.

- Avliving av oppspinn, som reporteren sa.

Det er vel ikke den om at bin Laden "did" 9/11, og andre oppspinn ?

Slettet bruker
31.01.2019 kl 08:24 1210

ENDA ett skritt på veien mot sosialist-utopia. Foreslått/innført av en såkalt høyreregjering.

Tenk når vi alle blir enige om alt. Med chip i nakken og kun statlig godkjent informasjon tilgjengelig. Da blir det hyggelig her på debattforumet.

Tenk når vi da starter en tråd hvor vi fremmer en statlig godkjent påstand, og får 100 x 1-9, og 50 x ??
Daniel_K
31.01.2019 kl 09:20 1196

Bra tiltak!
Hadde menigheten her hatt dette faget på skolen ville vi sluppet unna en del netttroll.
Slettet bruker
31.01.2019 kl 09:58 1179

Kritisk tenking må til.
Konspirasjonssauene tror jo hva som helst de ser på JuTub, istedet for å tenke selv.
Risk-reward1
31.01.2019 kl 09:59 1175

Som nettroll ligger jo du ganske høyt på listen, sammen med Jabba og pirken, så håper du har rett. At vi kunne sluppet dere:)
Som rasister har jo både du og Jabbe vist dere frem også, og slike trenger vi heller ikke

Og et eget fag hjelper ikke mot konspirasjonene. De oppstår ikke her i Norge og vil derfor komme uansett, og akkurat like mange vil tro på dem.
Det som bør inn i skolen er reell kildekritikk og skepsis til informasjon, vinkling og dekning fra MSM, og ikke minst hva de ikke bringer og hvorfor. Men det vil ikke komme. Både fordi "vi" er forpliktet gjennom avtaler og fordi det passer inn ideologiene i de rød/grønne nyansene.

RR
børst
31.01.2019 kl 10:06 1167

Jeg synes kritisk tenkning generelt burde inn i skoleverket. Kritisk tenkning betyr også å være kritisk til de som bruker begrepet "konspirasjonsteori". Faktisk viser det seg at mye av det som skjer i samfunnet er et resultat av at "noen har snakket sammen", og at det ligger uoffisielle motiver bak flere viktige politiske vedtak. Vietnamkrigen ble offisielt startet på grunn av en angivelig beskytning av amerikanske patruljebåter fra vietnameserne, den såkalte "Gulf of Tonkin incident". Men i nedgraderte dokumenter går det fram at hendelsen var høyst uklar og det var ikke godt å si hva som egentlig skjedde. Men den egentlige bakgrunnen var jo den rådende strategien om "oppdemming" av Sovjet og at Sovjet prøvde å få kontroll over Vietnam, altså geostrategisk stormaktsspill.
Redigert 31.01.2019 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2019 kl 10:32 1159

Ser at flere her ikke en gang skjønner forskjell på konspirasjon og konspirasjonsteori.
Det blir som å ikke skjønne forskjell på banditt og etterforsker.

Vil forøvrig tipse om hvordan norsk media reagerte da Ny Tid presentere faktastoff om 11. september.
Da måtte de ut å "slukke brann" så ikke sannheten skulle sive ut...

Norwegian Media Goes Berserk, Then Silent, Over Articles by AE911Truth Authors
https://www.ae911truth.org/news/394-news-media-events-norwegian-media-goes-berserk-then-silent-over-articles-by-ae911truth-authors
Slettet bruker
31.01.2019 kl 10:46 1150

Ikke nødvendigvis. Det er nettopp mange av disse som faktisk tenker og er lei av fabrikkert politisk korrekt stoff fra MSM (også kalt F news).
Husk saken med Udo Ulfkotte, tidligere journalist i tysk storavis - som gikk lei av å sette navnet sitt på US-vennlige artikler laget av en viss organisasjon...
Redigert 31.01.2019 kl 10:47 Du må logge inn for å svare
John8
31.01.2019 kl 10:49 1147

En del konspirasjonsteorier skyldes mistillit til makten.
Så tror makten at direktiver og føringer skal fjerne konspirasjonsteoriene?
Slettet bruker
31.01.2019 kl 11:33 1133

forskning viser at folk som tror på konspirasjonsteorier ikke er så nøye på selvmotsigelser.


"I den første ble 137 studenter bedt om å vurdere fem forskjellige konspirasjonsteorier om Prinsesse Dianas dødsfall. Her viste det seg at studentene som trodde på en teori om at Diana ble myrdet, også er den gruppen i undersøkelsen som tror mest på at hun på en eller annen måte fremdeles er i live.

Samme tendens viste seg i den andre undersøkelsen. Her ble 102 studenter bedt om å vurdere en rekke forskjellige teorier om Osama bin Ladens død.

Også her viste det seg at studentene som trodde han var død før de amerikanske elitesoldatene ankom, også hadde større sannsynlighet for å tro at han fremdeles er i live."

https://forskning.no/psykologi/2012/02/konspirasjonsteoretikere-motsier-seg-selv
Slettet bruker
31.01.2019 kl 12:43 1119

Ikke de skarpeste knivene i skuffen m.a.o ;-)
Slettet bruker
31.01.2019 kl 15:32 1082

forsking

-terrorister preget av sårbarhet og skam
-de bar med seg emosjonelle sår

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Kv5Mq4/Derfor-blir-noen-ekstremister--Ragnhild-Sorbotten-Moen


Slettet bruker
31.01.2019 kl 15:40 1077

Minst 2 av skribentene på denne tråden fremmer konspirasjoner om at vaksiner er farlige. En type konspirasjon som er direkte farlig for samfunnet om den får større utbredelse.
Slettet bruker
31.01.2019 kl 15:45 1074

Gjør vondt å bli stikket i. Det skal vi respektere. Ikke skremme med vaksiner nå jabba. La det ligge i ro. Stikk av. Jeg stikker på anti-wax tråd.
Redigert 31.01.2019 kl 15:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2019 kl 18:55 1054

Konspirasjon, Propaganda, men også Reklame(PR) har både positive og negative aspekt.

Konspirasjon og Propaganda er egentlig 2 sider av same sak, i denne sammenheng. Begge har basis i en definisjonsmakt, men ved fravær av fakta og objektivitet. Kilden for Propaganda er institusjoner. Universitet, Mainstream Media, Politikk. Kilden for Konspirasjon er formelle og uformelle sosiale nettverk.

Eksempel på Propaganda er f.eks. at Adolf Hitler, Hitler-Tyskland og Benito Mussolini tilhørte Europas ekstreme høyreside.
Kilden for denne Propagandaen er slikt som professor i historie ved UiO Øystein Sørensen(som jeg ikke vil nøle med å kalle en helvetes kukskalle), Faktisk.no go NRK(som jeg ikke vil nøle med å kalle helvetes skittgriser) og Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet.

Poenget er at det ikke er mulig å undervise i kritisk tenkning omkring Konspirasjonsteori uten samtidig å behandle temaet Propaganda fra Fake News Media, Fake vitenskap og forskning(Fake Scholarship) som det f.eks. prosessor Sørensen driver, OG SAMTIDIG BLI TATT SERIØST!

Årsaken til at Konspirasjonsteori nå nærmest er i ferd med å bli klassifisert som hatytring er at Konspirasjonsteori er blitt en for dominerende makt i relasjon til Propaganda.

Slettet bruker
31.01.2019 kl 19:07 1049

"Poenget er at det ikke er mulig å undervise i kritisk tenkning omkring Konspirasjonsteori "

Du er konspirasjonsteoretiker. Du kan brukes som skrekkeksempel så har også du gjort noe samfunnsnyttig.
Risk-reward1
31.01.2019 kl 19:24 1040

Sa trollet, som selvsagt ikke klarte å konkretisere sin påstand. Det er vel bare en konspirasjon du kom da Denial_benekteBAK :)

RR
Risk-reward1
31.01.2019 kl 19:27 1036

Godt innlegg. Gi oss 10-15 år, så kommer trollene her inne til å forfekte at det som har kjørt Venezuela helt i grøfta også er høyreekstreme :D
Her på tråden klarer de nok kun tomme påstander og sykeliggjøring ;)

RR
Slettet bruker
31.01.2019 kl 19:35 1029



RR er ekstremvenstre fanatikere,
Risk-reward1
31.01.2019 kl 20:07 1014

Du er og blir blokkert, lillegutt, så vet ikke hva du skriver, men jeg føler meg ganske sikker på at det er den vanlige spammingen du troller med.
Du driver vel ikke med konspirasjoner vel :
Nå ble jeg faktisk nysgjerrig............... la meg avblokkere deg igjen, for å se
.
.
.
.

RR
Risk-reward1
31.01.2019 kl 20:13 1009

"RR er ekstremvenstre fanatikere,"

Jo så sannelig. Bullseye på både trolling og konspirasjon gitt. Og pakket inn i dumhet :D
JEG er entall, og kan ikke være flere enn meg.
Og hva er en ekstremvenstre fanatiker? Det er smør på flesk. En fanatiker er ekstrem. Og hva bygger du denne umodne tåplige kommenataren på?
Videre er den selvmotsigende, og den har som sagt mer info enn nødvendig og infoen er feil. Var det ikke lille deg som definerte slikt i noen innlegg i går da :DD

RR
Slettet bruker
31.01.2019 kl 20:21 1003

Smugkikker du?

Spørsmålet er om du er over eller under 16 år.

Blir det ikke tungvint å skrive innlegg som kl 20:07 hver gang du ikke klarer å dy deg fra å svare på mine innlegg?

Redigert 31.01.2019 kl 20:25 Du må logge inn for å svare
polemiker
31.01.2019 kl 20:26 1000

Bra innlegg av Sult ovenfor her!

Jeg synes i utgangspunktet at det kan være på sin plass at konspirasjonsteori inngår i skoleverket, men er vel litt skeptisk til at det vil bli en balansert og objektiv undervisning. Som vi vet er hele skoleverket fullstendig dominert av venstresiden, og tildels ytre venstresiden. Det samme er journalister og diverse andre "eliter".

De fleste er vel kanskje enige i at konspirasjonsteorier er noe som eksisterer både på høyre OG venstresiden, men siden skoleverket, fra universitetsnivå og nedover er dominert av sosialister, aktivitster og venstrevridde konspirasjonsteoretikere, frykter jeg nok at dette bare vil bli nok et tiltak for å fremme venstrevridd propaganda.

Nå har sosialistene klart å omskrive historien som serveres barn og unge slik at det passer inn i dagens venstrevridde agenda slik at folk som vokser opp blir programmert til å misslike vestlig kultur og religion. De som har advart mot dette blir kalt konspirasjonsteoretikere og diverse andre skjellsord.

Skal vel innrømme at det er en rekke teorier som blir presentert fra høyresiden som jeg ike har så stor sans for. Riktignok har noen få av dem vist seg å holde stikk, men det meste er rent oppspinn. Venstresiden har stort sett basert seg på løgner, fake news, propaganda og svada, men også en god dose med konspirasjonsteorier. At Trump var en sovende (ene)celle som russisk spion er vel en av dem. The Dossier var en avansert utgave, og noe vi ennå ikke er ferdig med.

Så min konklusjon vil være at det er en god idé, men da må en bredt sammensatt gruppe utarbeide "lærerplanen" og godkjenne hva som skal formidles. Dette er for viktig til at også det kan overlates til sosialister.
Slettet bruker
31.01.2019 kl 20:26 999

Jeg kan skrive under på at RR er en PK-ekstremvenstre fanatikere. Han brunbeiser, hitler og kaller sine meningsmotstandere for rasister. Det er sånn PK-ekstremvenstre fanatiker holder på.
Risk-reward1
31.01.2019 kl 20:34 994

"Smugkikker du?"
Som jeg skrev til deg, så ville jeg avblokkere deg igjen, for å se om jeg tenkte korrekt. Du evnet altså nok engang å vise at du ikke evner å forstå det som skrives til deg :)

"Spørsmålet er om du er over eller under 16 år."
Over.
Mentalt er du den umodne her, og viser det gang på gang med trollingen din, manglende forståelse av hva du leser, og skivebom på utallige "konklusjoner"

"Blir det ikke tungvint å skrive innlegg som kl 20:07 hver gang du ikke klarer å dy deg fra å svare på mine innlegg?"
Nei. Avkle smågutter som deg, pakket inn selvopphøyd godhet, og plassert på pidestahl uten en eneste grunn til å være der, er for det meste morsomt :)

Og nok engang klarte altså bare å trolle, for kommentere noe konkret på det jeg skriver og faktisk treffe har du ennå ikke klart :D

RR

Edit
Og som vanlig klarte du heller ikke svare på spørsmål om din egen påstand :DDD
Liker du å drite deg ut, Jabbings?
Redigert 31.01.2019 kl 20:37 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2019 kl 20:37 990

"De fleste er vel kanskje enige i at konspirasjonsteorier er noe som eksisterer både på høyre OG venstresiden, "

Typisk venstrevridde konspirasjoner, som 911, er i dag adoptert av høyresiden. Iallefall later de som at de tilhører høyresiden.
Slettet bruker
31.01.2019 kl 20:38 989

Smugkikket du ennå engang?

"Over."
Naaahhh, neppe

"Og nok engang klarte altså bare å trolle"
Med ondt skal ondt fordrives.

Jeg la ut åte og du slukte det momentant.
Husk at du har satt deg i denne situasjonen selv.
Jeg finner det ikke verdt å diskutere fornuftig med deg så lenge du oppfører deg som en drittunge..
Redigert 31.01.2019 kl 20:43 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
31.01.2019 kl 20:42 983

Nok et innlegg uten å klare å svare på din egen påstand om meg, men serverer en ny du heller ikke vil klare å svare på :D
Kan du vise ETT innlegg av meg som er trolling? ETT?

Gjør du deg til eller faller dumheten din helt naturlig?

RR

Edit
Overså denne
"Smugkikket du ennå engang?"
Viser nok engang at du ikke skjønte hva jeg skrev til deg :DD
Ikke svar på siste spm over. Jeg skjønner det faller deg helt naturlig!
Redigert 31.01.2019 kl 20:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.01.2019 kl 20:46 978

Enig med dirken 2026

Fælt som sensurpatruljen maser idag.
Slettet bruker
31.01.2019 kl 20:47 974

RR er muligens spion fra Saudi Arabia.
Jeg har ikke sett noen bevis på at han ikke er det.
Risk-reward1
31.01.2019 kl 20:51 971

Gitt deg sjanse på sjanse på vise at du ikke er så umoden som du fremstår, men du evner ikke bedre, lillegutt.
Drittungen her er jo deg. Jeg svarer og forklarer, og du klarer ikke det. :)
Kan jo spørre deg om ETT innlegg der jeg er drittungen, men du klarer jo ikke det heller, stakkars

Problemet ditt er du ikke evner å diskutere med meg fordi du er pakket full av kun bullshit. Situasjonen er at du fremstår som ekstremt umoden, et troll uten substans selvsagt, og kun en nobody.
Du er glad i sykdomsdiagnoser på andre. Let litt etter din egen ;)

RR
Slettet bruker
31.01.2019 kl 20:54 969

"Gitt deg sjanse på sjanse på vise at du ikke er så umoden som du fremstår, men du evner ikke bedre, lillegutt."

Jeg lar meg ikke diktere av sossegutter fra Oslo. Bli tørr bak øra først. Eller aller helst, gå tilbake til skolen og lær deg forskjellen mellom fakta og konspirasjonsteorier. Feks Eurabia konspirasjonen du prøvde deg på i går. Den ble ferdigdiskutert når du gikk i barneskolen.
Redigert 31.01.2019 kl 20:57 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
31.01.2019 kl 21:00 965

Stakkars..........
Beklager at jeg har debattert med deg. Jeg var ikke klar over at du er retardert.
Selvsagt burde jeg forstått det før. Jeg tar selvkritikk. Kan jo ikke forvente da at du skal svare på dine egne påstander eller at de skal ha noen forankring i virkeligheten da.
Unnskyld!

RR
Slettet bruker
31.01.2019 kl 21:10 959

"Selvsagt burde jeg forstått det før. "

At du ikke forstår ting er jeg enig i.
Slettet bruker
11.02.2019 kl 19:51 822

YouTube announces it will no longer recommend conspiracy videos

YouTube will no longer recommend videos "claiming the earth is flat, or making blatantly false claims about historic events like 9/11."

https://www.nbcnews.com/tech/tech-news/youtube-announces-it-will-no-longer-recommend-conspiracy-videos-n969856?cid=sm_npd_nn_tw_ma
Slettet bruker
11.02.2019 kl 19:54 822

PÅ bakgrunn av det du skriver bør vi få vite fakta

Driver de på med anbefalinger og styrer oss bevisst så er spørsmålet
Hvem er "de" som velger ut hva de ANBEFALER?

Hva skal de ANBEFALE fremover? Trump?