- MDG vil forby biler i Oslo-gater på søndager


MDG i Oslo foreslår å stenge flere sentrumsgater for biltrafikk på søndager store deler av året.
Miljøpartiet de Grønne (MDG) har de siste årene jobbet for å redusere biltrafikken i Oslo sentrum, og har blant annet fjernet all gateparkering innenfor Ring 1 og stengt flere gater for gjennomkjøring.

Men nå vil miljøpartiet gå enda lenger. I Oslo MDGs foslag til partiprogram for perioden 2019-2023, foreslår programkomiteen nemlig å forby bilkjøring i utvalgte gater på søndager.

«Vi vil etablere flere permanente gågater og fotgjengerprioriterte gater, tilrettelegge for bilfrie søndager og gjøre utvalgte gater bilfrie om sommeren», står det i programforslaget.

- Det er en idé fra Paris hvor man frigjør veiarealene til myke trafikanter, litt som vi gjør i Oslo i forbindelse med ulike arrangementer som 17. mai og når det er maraton, men at man gjør det mer regelmessig enn nå, sier leder av Oslo MDGs programkomité, Torkil Vederhus, til Nettavisen.

- Søndager på sommeren
Vederhus sier forslaget i første omgang betyr at de vil stenge enkeltgater for biltrafikk på noen søndager, for å gi plass til fotgjengere, syklister og forskjellige aktiviteter.

- Hvor ofte ser dere for dere bilfrie søndager?

- Man må teste ut noen søndager på sommerhalvåret først, for eksempel søndagene fra 17. mai til sommeferien, men det må vi se nærmere på. Det står at vi skal tilrettelegge for det, så ideen må videreutvikles, sier han

Lederen av programkomiteen viser til at bilfrie søndager har blitt veldig populært i Paris, og varsler en utvidelse av forsøket om de lykkes.

- Tror du ikke mange vil være kritiske til dette?

- Jeg tror akkurat dette forslaget er noe folk i Oslo vil være ganske positive til. De er vant til midlertidig stenging av gater i forbindelse med ulike arrangementer. Det er snakk om å gjøre det man gjør på Musikkens dag og på markedsdager, men bare litt mer, sier Vederhus, og påpeker:

- Det tror jeg folk har positive opplevelser av, det å oppleve hvordan de arealene som i dag er dominert av biler kan være når man ikke har mange biler som lager støy og opptar plass, sier han.

https://www.nettavisen.no/nyheter/mdg-vil-forby-biler-i-oslo-gater-pa-sondager/3423587359.html
31.01.2019 kl 17:20 2789

Ett moderne portforbud. Mdg må bli noe man leser om historiebøkene. Stem de ned og vekk ved neste valg. De er gærn hele gjengen..Hvor mange stemte på disse egentlig? Hvor er demokratiet? Og husk. Ap støtter dette.

Heth
ynot
31.01.2019 kl 19:30 2752

"Det er en idé fra Paris"

Hm... det neste er vel at det bare skal snakkes fransk på søndager i Oslo....
Lykke til!
Dovretro
31.01.2019 kl 20:00 2712

Husk at de må ha støtte av AP for å få dette til og det er jo ikke usannsynlig når de har fått til så mye rart hittil, kanskje MDG og AP går til valg sammen om dette, da kan det kanskje være håp om å få disse ut fra rådhuset.
Magasaki
31.01.2019 kl 20:14 2693

Helt perfekt. Det har jeg alltid sagt at de gode gamle virkemidlene som forbud må sette ut i livet igjen. På søndager er det bare surrekjøring. Ingen har noe videre behov for bil da og den beste til å bestemme det er myndighetene i en by. De vet bedre enn allmennheten som stort sett er en skade for seg selv og sine omgivelser. Nå er det snart slutt på for alle. Man kan ikke lenger bare kjøpe seg ut av helligdagens tullekjøring og gå klar av den. Nå kan miljøpolitiet ta alle uten søndagsoblat og kriteriet for å få dette må minst være like høyt som å komme inn perleporten eller vinne i lotto.
Tyr
31.01.2019 kl 20:26 2677

Gule vester er vel også en ide fra Paris ?

Dette er jo et supert tiltak for alle oss som ikke har noe der å gjøre uansett.
De som er så heldige å bo i Oslo kan nå bidra til at landets totale utslipp går ned med en brøkdels promille sikkert, og det er jo fint. Og alle de som pleier dra på hytta i helgen får bare bli der til mandag siden det åpenbart er miljøvennlig. Bare de ikke holder både hytta og huset i byen varm en ekstra dag da, for da går jo vinninga, som ikke finnes heller, opp i spinninga.
Magasaki
31.01.2019 kl 22:55 2610

PSI-investor må være helt provinsiell. Han eller hun forstår ikke byenes urbane behov for reguleringer fordi det der bor mange mennesker på samme flekken og man kan ikke gjøre slik man selv finner for godt da dette berører mange medmennesker. Dette har ikke noe med hytter å gjøre. De er ikke miljøvennlige og burde være forbudt fra første stund, men distriktsmafian fikk dette som ordning for å få inn midler fra pengesterke byboere og lage det til status noe det selvsagt ikke er. MDG må nå se nærmere på disse gjøkeredene oppe i fjellet og fjerne dem så folk ikke lenger har så sterkt alibi for å ha bil. Alt henger tross alt sammen.
Redigert 31.01.2019 kl 22:56 Du må logge inn for å svare

Blir mer og mer gla eg ikkje bur i Oslo... etterkvart kommer tidenes utflytting, boligkrakk og konkurser på rekke og stripe, personlige og bedrifter etterkvart....

85% av Oslo eiges jo ikkje av borgerne men av bankene...- og borgerne (og bankene) er jo avhengige av det Ponzi-opplegg som er satt opp der!

En dag kommer det en som påstår at Keiseren er naken...
Basse
01.02.2019 kl 01:00 2543

det er utrolig hvor kynisk, kald, ondskapsfull og empatiløs det er mulig å være bare man hater biler sterkt nok

er du funksjonshemmet og avhengig av bil skal du stenges inn på søndager

Oslo AP, SV, Rødt og de grønne kommunistene gjør akkurat hva de finner for godt, konsekvensutredning eksisterer ikke




Redigert 01.02.2019 kl 01:02 Du må logge inn for å svare
Luna
01.02.2019 kl 08:18 2463

Dere snakker som om bilforbudet skal gjelde absolutt hele Oslo! ???
Jeg er funksjonshemmet og jeg synes dette høres ut som en god ide! Har dere faktisk lest det de sier eller kom dere ikke lenger enn MDG og bilforbud og så datt rullgardina ned?
Yrende folkeliv og god plass i et par ekstra gå gater noen søndager i sommerhalvåret.
For mennesker i rullestol er det ikke særlig fristende å kjøre i de trangeste gågaten fulle av folk i helgene. Fortau er trange å forsere med elektrisk rullestol og gatene er alltid forbeholdt bilene.
Tenk at noen nå vil la menneskene vinne i konkurransen om plassen med bilen. Bare noen timer slik at man får sett litt mer av byen på egen hånd. ? ?
Zorin
01.02.2019 kl 08:30 2445

Jeg tror at folk flest vil finne en bilfri indre kjerne av Oslo i helgene forfriskende - og ikke et problem. Det derimot byrådet må gjøre er å få gjort noe med kvaliteten på kollektivtransporten i Oslo! Bussene, togene, trikkene; alle er møkkete og overfylte! Derfor må kommunen ta seg godt betalt for bil inn/ut av byen, for deretter å bruke hver krone på å gjøre kollektivtransporten i byen renere - og gratis! Som for eks. de har gjort i Luxemburg. Tyskland vurderer vist også det samme! Oslo er rett by i Norge å starte dette med! Tettbefolket storby (nåja...stor og stor bob-bob) som vil ha godt av et bedre kollektivtilbud! For miljøet, for klimaet og ikke minst for byens befolkning!
Magasaki
01.02.2019 kl 08:38 2434

Vi i Oslo tørster etter en bilfri by i indre by. Gjerne innenfor ring 2. Da vil Oslo blomstre voldsomt. Satser man på ennå bedre kollektiv trafikk vil alle akseptere og respektere at bilene nå er borte. Rurale mennesker utenfor stor-Oslo får bare sutre så mye de vil, men de kan intet om urbane liv og slik menneskene der ønsker å leve dem. Fantastiske liv uten bil. Uten åket, avgiftene og bekymringene. De lar vi sutrepavene få beholde.
Basse
01.02.2019 kl 10:21 2366

hehe her har vi den typiske grønne kommunistens finansieringsplan:

- biler som kjører inn og ut av byen skal betale for kollektivtransporten
- det skal ikke være mulig å kjøre bil i byen

et normalt menneske ser straks problemet med denne "planen", mens grønnskolingene feirer seg selv og sin selverklært intelligens med enda en joint


Hvor mange dager ville en grønn kommunist klart seg uten det treet i hagen som det vokser penger av?
Redigert 01.02.2019 kl 10:22 Du må logge inn for å svare
Mr Big
01.02.2019 kl 10:33 2347

Nordmenn kan takke seg selv som stemmer på MDG.
Basse
01.02.2019 kl 10:34 2341

du følger åpenbart ikke med på hva som renner ut av de grønne

Styremedlem i MDG sier at neste mål (etter at Ring 1 er blitt bilfritt) er å spre de bilfrie områdene utover "slik at flere kan oppleve bilfritt byliv uten å måtte reise til sentrum".

Du som funksjonhemmet jubler fortsatt uhemmet over MDGs idèer?

MDG vil fjerne bilene fra alle byer og de vil at biler som kjører inn og ut av byer (som de ikke har lov å kjøre i) skal betale for kollektivtransporten.

Komikken i dette er like skremmende som brutaliteten og mangelen på respekt for annet enn sitt egen fanatiske hat mot biler.

Når noen forsøker å hinte om at næringsdrivende vil få store problemer dersom kunder og varer ikke kan komme til og fra forretninger så svarer MDG:

"fint, så slipper folk forbruksjaget"

Altså jeg spør hva pokker skal man med gågater i en by uten butikker og spisesteder? Og hva pokker skal med ekstremt utbygd kollektivtransport i en by om der ikke er noe næringsvirksomhet? Skal alle være arbeidsledige og bruke dagen til å kjøre trikk rundt og rundt og se på tomme bygårder?

Den som tror at en by kan leve "av seg selv" uten næringsvirksomhet og arbeidsplasser bør faktisk lese litt her: https://www.dailymail.co.uk/news/article-2723838/Left-rot-Detroit-s-40-000-abandoned-buildings-awaiting-demolition-decaying-city-nears-bankruptcy.html
https://www.zerohedge.com/news/2017-10-05/these-two-charts-depict-which-cities-will-file-bankruptcy-next


Det er ikke vanskelig å kjøre en by på "ræva", det er bare å fortsette i samme spor som Oslo AP gjør nå.

Grønne IDIOTER er min konklusjon. Og Arbeiderpartiet er garantist for å iverksette galskapen.


MERK DEG FØLGENDE: De som lider mest under MDGs politikk er de svake gruppene i samfunnet, de som ikke kan sykle eller gå og som er avhengig av at staten/kommunen faktisk har skatteinntekter fra levende bedrifter og folk i arbeid.
Redigert 01.02.2019 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Luna
01.02.2019 kl 11:01 2325

Jeg tror jeg følger med mye bedre enn deg!!!
Det bør bli plass til noe annet enn kun biler biler biler i de fleste sentrumsområder. Og kollektivtransport bør bli billigere og bedre slik at den er et reellt godt alternativ for dem som ikke har råd til bil. Det er nemlig noen av dem også! Det bør finnes plass til syklister i bybildet og langs veier uten at de må risikere livet blant biler, eller at de er nødt til å trille i gangfart blant gående.
Når flere sykler og går blir det bedre plass på veien til bussen og de som må ta bilen.
Diskusjonen minner meg om tiden når røykeloven ble innført. Alle var sikre på at folk ville slutte å gå ut og at restauranter ogvutesteder ville gå konkurs. Det motsatte skjedde, flere nye grupper begynte å trives på utesteder og omsetningen gikk opp. Selv røykerne måtte innrømme at det ble bedre når de ble vant til det.
Jeg tror det blir sånn med større bilfrie områder og bedre kollektivtrafikk også. Flere vil oppdage fordelene med å få tilbake plassen som bilene har lagt beslag på.
Og vet du hva? Det finnes p-hus og handikapp p-plasser. ?
Basse
01.02.2019 kl 11:10 2318

at du mener noe om hvordan det bør være har lite relevans når virkeligheten ikke stemmer overens

De du sympatiserer med vil ikke bare at bilen skal få litt mindre plass, de vil fjerne bilen
De du sympatiserer med vil ikke at kollektivtransport skal være billigere å bruke, de har akkurat økt prisene!
De du sympatiserer med vil at bilistene skal betale for bedre kollektivtilbud, men de vil ikke ha bilister! DET REGNESTYKKET GÅR IKKE OPP VETTU!
De du sympatiserer med stenger veier for biler og lager fler sykkelfelt istedet, men det fører ikke til at fler sykler, faktisk er det færre som sykler i Oslo. Resultatet av politikken til de du sympatiserer med er at det blir fler biler og dårligere fremkommelighet på de gjenværende bilveiene.

Du tror ditt og datt, men virkeligheten er ikke tro og håp, du følger åpenbart ikke med selv om du mener det selv.


OSLO AP har ødelagt samferdsel i Oslo i 4 år snart. Til høsten kan de stoppes, jeg HÅPER virkelig det skjer.


(sammenligningen med røykeloven er dessuten helt håpløs, det er fortsatt lov å røyke på gata i Oslo og ingen røykere er nektet tilgang til byen. De du sympatiserer med vil bortvise røykerne fra byen og la dem betale bompenger når de reiser inn og ut av byen de ikke får lov å oppholde seg i for å betale for at ikke-røykere skal ha fler buss-og trikkeavganger)
Redigert 01.02.2019 kl 11:23 Du må logge inn for å svare

"da vil Oslo blomstre"


Kun en ekte kommunist får seg til å uttale noe slikt.


Folk lærer aldri, de samme feilene blir gjentatt gang på gang.
Zorin
01.02.2019 kl 13:48 2257

Det er vel det mange gjør, for på flere meningsmålinger har byrådet ligget an til å bli gjenvalgt. Så kanskje folk setter pris på omtanken MDG viser for helsen deres til tross for motstanden politikerne møter fra bilbransjen og rånerne. Uansett, kommunisme er det ikke.

Kommunistene vist også "omtanke" og hensikten var den aller beste, men resultatet ble et tyrrani.

Det vil bli resultatet her også dersom de får lov til å utfolde seg med sine vanvittige planer for å "forbedre" våre liv.



Mr Big
01.02.2019 kl 14:31 2239

Hvorfor gjør man det ikke enkelt å forbi bil kjøring:)
Norge begynner å ligne på Nord Korea . Forbudt med det og det.....

Når det blir så mange restriksjoner, avgifter, regler, påbud og forbud så blir det svært lite frihet igjen, og svært lite livskvalitet.

Men klart, mange ser jo ut til å trives med dette, og forsvarer det vanvittige systemet, mange DDR borgere forsvarte jo kommunismen til det siste, og enda lenger.

Mange nordmenn er så indoktrinerte at de ikke ser hva problemet er før de forlater landet og bosetter seg i et mer fritt land, men det er jo relativt få som gjør akkurat det.
Hektar
01.02.2019 kl 14:52 2219

Har lagt merke til at omtrent hver eneste dag er MDG i media for å stoppe ett eller annet. Om det er noen som helst ny utvikling som foregår så er MDG på plass for å protestere. Lese MDGs partiprogram er som skoletime i satire. 13% av BNP skal fullstendig fjernes, står ikke et kløyva ord om hvordan det skal erstattes for eksempel ?

At 13% av BNP vil forsvinne er nok en konservativ spådom, og det vil erstattes med ingenting, akkurat som med marxisme.


really
01.02.2019 kl 16:14 2175

Huff, jeg husker faktisk at jeg så all kjøring forbudt skilt i Oslo på 1970 tallet og at byen var et villnis av innkjøring forbudt skilter. Ikke var det lov til å kjøre bil verken i slottsparken eller Frognerparken heller. Forferdelige saker, en kom jo ikke frem noe sted. Og for å komme seg gjennom Sinsenkrysset tok det 3 timer på fredag ettermiddag. La oss gå baklengs inn i fremtiden!
Magasaki
01.02.2019 kl 17:54 2134

Oslo er blitt noe renere de siste årene. Det er færre som bruker bil og av de bilene som brukes er langt flere elbiler. Hvem kan være imot lavere utslipp av farlige stoffer. Da er man uvitende, vil ikke vite eller er ond. 250000 mennesker i Norge har kreft, 1 av 5 har astma, 1 av 2 er overvektig. Nå bor ikke alle i Oslo men snart 1 av 5 gjør det. Da kan det være kjekt av vi tar vare på miljøet der hvor så mange bor fordi vi er mennesker og sykdommer kommer som følge av vår livsstil og vårt miljø.

De tiltakene skinner ikke slik som blank lakk og flotte hjul, men det er de som virkelig betyr noe for menneskene. Nå har vi voksne fremoverrettede mennesker i styret av byen. De vil neste ta bort utslippene i indre by. De vil vi skal få leke på en grønnere plen og leke der lenge. Hurra;-)

Hva med en "Solberg-jugend" som skal oppfordre (tvinge) folk til å holde seg aktive, en sunn sjel i et sunt legeme, sieg heil.

Folk er jo idioter, så de trenger "veiledning", forbud mot privatbilisme blir en selvfølge.
Magasaki
01.02.2019 kl 18:28 2102

Hva er det som virkelig betyr noe for hissigproppen Winston Smith?

Han er muligens mindre opptatt enn deg av å leve i et totalitært samfunn maga?

Siden jeg har bodd omtrent like mange år i UK som i Norge har jeg en objektiv mening om saken, og den er at Norge er et mer totalitært og mindre fritt samfunn enn UK, sikkert vanskelig å forstå for selvgode og arrogante nordmenn, men slik opplever jeg det.

I Norge misliker jeg faktisk sterkt å kjøre bil, man blir overvåket på en helt annen måte mht privatøkonomi og det oppleves som å trekke på seg en tvangstrøye når man må godta mye strengere regler, avgifter, jantelov etc.

Jeg har f.eks i UK aldri fått fartsbot, parkeringsbot EN gang (kostet 200 kroner) aldri opplevd å bli stoppet av politiet for «kontroll», mens jeg i Norge fikk flere parkeringsbøter i året, fartsbøter regelmessig og man blir selvsagt stoppet relativt ofte der man må frem med førerkortet, blåse for promille, teknisk kontroll av bil etc etc. Man blir jo forsåvidt vant til alt dette, men det er likevel ubehagelig, en stor lettelse å slippe.

Også en stor lettelse å slippe å levere «selvangivelse», bare navnet er egentlig absurd, man angir seg selv...

Redigert 01.02.2019 kl 19:36 Du må logge inn for å svare
mishka
01.02.2019 kl 19:39 2070

Her er en interessant side som viser luftforurensingen over hele Europa samtidig. Og da kan man se at dette ikke har noe særlig med biler å gjøre. Det har å gjøre med hvilke land som fyrer på kull og kjører kraftverk på kull. Se hvordan Polen med langt mindre biler pr. innbygger enn Tyskland er konstant rødt. Forskjellen i luft går ikke på antall biler. Det går på antall kullkraftverk. Det er en markant forskjell på øst- og Vesteuropa.

http://airindex.eea.europa.eu

Om man zoomer inn kan man se på alle europas målestasjoner i detalj.
Basse
01.02.2019 kl 20:21 2047

Kreft skyldes mutasjon i arvestoffet i en celle som fører til at celler vokser ukontrollert. Det er ikke bevist direkte årsaker til at kreft oppstår annet enn at vi ser hyppigere forekomst av kreft hos de som røyker, drikker for mye alkohol og/eller soler seg for mye. Noen typer kreft har man bevis i arvelige egenskaper. Har du noen i nær familie som har hatt cancer i rumpa eller tarmen så bør du gå og få deg en koloskopisk undersøkelse. Jo tidligere fase man kniper av stilkene oppi der som kan bli til kreft jo bedre for deg..

Når det gjelder allergi og astma og partikler i luften så er FAKTA at pollen fra trær og planter som blomstrer(utemiljø) og midd(innemiljø) som spiser døde hudceller fra mennesker og dyr utgjør de dokumenterte syndebukkene mht støvproblematikk. Å jakte på moderne dieselbiler som syndebukk for kreft og astma er virkelig meningsløst hysteri.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10161502812190595&set=p.10161502812190595&type=3&theater
Redigert 01.02.2019 kl 20:38 Du må logge inn for å svare
Magasaki
01.02.2019 kl 20:39 2032

Du følger reglene tett i UK og blir belønnet for det Fjordgubben. Da er du en god mann for Norge på den øya. Her i Norge gjelder andre regler. Vi vet det er dyrt å bryte de reglene fordi de er viktige. Politikontrollene og ATK synes øyeblikkelig som inngrep i vår frihet, men så tenker vi litt og bruker de små grå aller øverst. En viss fartstid har lært oss at ikke absolutt alle er så nøye med de reglene og heller ikke med oss og da kan det være bra at noen eller noe ser etter de blir regler og ikke bare papirtigere. Dette har åpenbart med din og min sikkerhet å gjøre.

Byene vokser. Det blir flere bygg og flere mennesker på samme geografiske området som ikke har vokst. Da er det naturlig å tro bilene må bli voldsomt mer miljøvennlige eller langt færre. Byer er som gigantiske garasjer og det ser vi tydelig januar/februar i Oslo da giftlokket legger seg over gryta og danner denne forferdelige forurensningen som fossile biler også bidrar sterkt til. De fleste av oss skjønner vi ikke kan starte en iskald bil inne i garasjen for så å trekke ned porten og siden oppholde oss på de få lukkede kvm'ene. Det går ikke bra.

Følelsen av kontroll for de som eier eller bruker bil er en psykologisk vanskelig problemstilling. Det er en enkel løsning på den i Oslo. Du bare selger bilen og går over til offentlig transport. De få gangene du trenger bil eller varebil leier du bare eGolf eller eCrafter. Du blir et rikere menneske på alle måter og en av de stadig flere som har våknet opp og forstår både økonomien og miljøet nå er på din side. Det er egentlig den følelsen du har hatt. Du er på feil side og det vet du etter din omstillingsprosess fordi det er da du ser det. Lykke til Fjordgubben som et grønt menneske som ikke lenger forpester din og andres luft og ødelegger din egen økonomi.

Synd du ikke har muligheten til å flytte til DDR magasaki, du hadde passet bra der. Men du måtte nok jobbet litt med forurensingen.

Når det gjelder fjordgubben så misforstod du poenget hans, han oppfører seg nok ikke annerledes mht til regler i UK og Norge, forskjellen er at man i UK ikke bedriver et vanvittig kontrollregime slik man gjør i Norge.
Redigert 01.02.2019 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Magasaki
01.02.2019 kl 21:03 2152

Ja Basse, men du hopper bukk over ordet kreftfremkallende og det er ikke særlig elegant. Selv i en relativ rik by som Oslo finnes det gamle dieselbiler. Det er faktisk de det er flest av. Videre er det sånn at systemene for rensing ikke virker før bilen har oppnådd arbeidstemperatur og med nyere dieselbiler betyr det lenger enn lang kjøretur. Oslo har kuldegrader hver dag i januar/februar. Bilturene menneskene tar er relativt korte. Vi snakker megaforurensning der astma, kols, blodpropper og hjerteinfarkt følger i tillegg til støytraumer for folk til fots langs trafikkerte veier, i biler uten pollenfilter og de stakkarene som må vente mange minutter på bussen mens halvvarme dieselbiler farer forbi og man langsomt blir kvalt les meg og mine medmennesker som venter på bussen.
Redigert 01.02.2019 kl 21:06 Du må logge inn for å svare
Magasaki
01.02.2019 kl 21:42 2131

Oslo er på få år blitt en av de aller mest populære og ettertraktede byene her i verden å bo og leve i. Hele verden vil til Oslo. MDG har økt oppslutningen på disse årene og det midt i smørøyet. Suksessen er enorm! Boligprisene er gått til himmels og fortsetter ut i stratosfæren. Det er ikke uten grunn. Oslo er vakker og tiltrekkende. Uten biler blir den uimotståelig.
Redigert 01.02.2019 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Basse
01.02.2019 kl 21:45 2128

igjen bygger du din motstand mot dieselbiler på faktafeil

på moderne dieselmotorer gjør rensesystemet jobben sin umiddelbart motoren starter, det er simpelthen løst ved å integrere katalysatoren i motoren (proksimalt plassert)
tidligere var katalysatoren plassert distalt og det tok noe tid før eksosgassene var varme nok til at katalysatoren fungerte optimalt

dette var problematikken for VWs EA189 motorer, etter programoppdatering fungerte det som det skulle. Har egen erfaring med dette. Pussig nok innebærer oppdateringen også at motoren blir raskere varm og varme i kupè oppleves raskere tilstede enn i de fleste bensinbiler jeg sammenligner med.

Gamle dieselbiler, ja de som ikke har partikkelfilter er helt greit å fase ut, det er ingen som vil ha verden full av svart røyk, men når moderne dieselbiler er utsatt for heksejakt basert på 30 år gamle forestillinger om hva en dieselbil har av utslipp, ja da må det trekkes i nødbremsen! Moderne dieselbiler er de mest miljøvennlige, de mest klimavennlige bilene man kan få kjøpt, spesielt om dieselen i tillegg er laget av fornybare råvarer slik som hos Eco 1.

Slutt nå å spre vrøvl om moderne dieselbiler og forurensing. Bruk heller kreftene på de reelle kilder til forurensing og svevestøvproblematikk. Hindre kreft har du uansett ikke mulighet til å bidra til annet enn eventuelt å kutte ned på antall sigaretter hver dag, redusert eget alkohol- og solariumkonsum... reduser saltinntaket i samme slengen så har du gjort stort sett alt du kan for å redusere det som man har belegg for å hevde kan øke risikoen for å utvikle kreft.

Å si at eksos fra biler gir blodpropp hos den som går langs veien er rett og slett sludder, der er ikke greit at man fortsetter å spy ut slike påstander som mangler dokumentert årsakssammenheng. Det er mye farligere å måke snø alene langt ute på vidda!

Redigert 01.02.2019 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Hektar
01.02.2019 kl 21:50 2124

At dere gidder. Oslo er et høl. Det har alltid vært et høl og det vil alltid være et høl. Overklassen med vett i skallen drar til utlandet og lever i virkelige kulturelle kretser. De som blir igjen i Oslo er avskummet som hører hjemme der.

Bare å forbedre luftkvaliteten, det endrer ingenting. Du kan stikke en rose i ei kuruke men det er fortsatt ei kuruke.