- MDG vil forby biler i Oslo-gater på søndager

MDG i Oslo foreslår å stenge flere sentrumsgater for biltrafikk på søndager store deler av året.
Miljøpartiet de Grønne (MDG) har de siste årene jobbet for å redusere biltrafikken i Oslo sentrum, og har blant annet fjernet all gateparkering innenfor Ring 1 og stengt flere gater for gjennomkjøring.

Men nå vil miljøpartiet gå enda lenger. I Oslo MDGs foslag til partiprogram for perioden 2019-2023, foreslår programkomiteen nemlig å forby bilkjøring i utvalgte gater på søndager.

«Vi vil etablere flere permanente gågater og fotgjengerprioriterte gater, tilrettelegge for bilfrie søndager og gjøre utvalgte gater bilfrie om sommeren», står det i programforslaget.

- Det er en idé fra Paris hvor man frigjør veiarealene til myke trafikanter, litt som vi gjør i Oslo i forbindelse med ulike arrangementer som 17. mai og når det er maraton, men at man gjør det mer regelmessig enn nå, sier leder av Oslo MDGs programkomité, Torkil Vederhus, til Nettavisen.

- Søndager på sommeren
Vederhus sier forslaget i første omgang betyr at de vil stenge enkeltgater for biltrafikk på noen søndager, for å gi plass til fotgjengere, syklister og forskjellige aktiviteter.

- Hvor ofte ser dere for dere bilfrie søndager?

- Man må teste ut noen søndager på sommerhalvåret først, for eksempel søndagene fra 17. mai til sommeferien, men det må vi se nærmere på. Det står at vi skal tilrettelegge for det, så ideen må videreutvikles, sier han

Lederen av programkomiteen viser til at bilfrie søndager har blitt veldig populært i Paris, og varsler en utvidelse av forsøket om de lykkes.

- Tror du ikke mange vil være kritiske til dette?

- Jeg tror akkurat dette forslaget er noe folk i Oslo vil være ganske positive til. De er vant til midlertidig stenging av gater i forbindelse med ulike arrangementer. Det er snakk om å gjøre det man gjør på Musikkens dag og på markedsdager, men bare litt mer, sier Vederhus, og påpeker:

- Det tror jeg folk har positive opplevelser av, det å oppleve hvordan de arealene som i dag er dominert av biler kan være når man ikke har mange biler som lager støy og opptar plass, sier han.

https://www.nettavisen.no/nyheter/mdg-vil-forby-biler-i-oslo-gater-pa-sondager/3423587359.html

Jeg har bodd i utkanten av Oslo i mange år. Hver gang jeg skal til sentrum brukte jeg selvsagt kollektivtrafikk. Det er veldig bra utbygd i OSLO. Når jeg skal kjøpe større ting kjøper jeg det som de fleste andre på kjøpesentra. Mat kjøper jeg selvsagt i nærmeste kolonialforretning. Er det lite går jeg. Er det mye tar jeg bilen.

En ting gjør jeg så sjeldent som mulig og det er å kjøpe varer jeg ikke kan bære med meg i Sentrum. Det har i lang tid vært en evig kamp om parkeringsplasser. Parkeringshus har jeg aldri likt.

Så for meg betyr dette forbudet nada annet enn bedre luft.

Selvfølgelig gjør MDG feil som alle partier gjør, men når de gikk for ACER var de direkte sløve og veldig lite oppgående. Denne tabben rammer alle selv de helt uten bil for strømregningene får vi alle sammen og de er blitt HØYE! Det var eneste Foxy Moxy som kunne dette og hans parti stemte selvsagt imot ACER. Det er mulig jeg går over til Foxy Moxy. Liker fyren, politikken og argumentasjonen (jada kall meg hva dere vil;-)) En del god gammel forbudpolitikk med Rødt er det jo. Akkurat det jeg liker.
Hektar
04.02.2019 kl 09:01 935

Tror noe av problemet ligger i at MDG feilaktig blir oppfattet som et miljøvennlig parti, det er ikke det. Miljøvennlige ønsker en bærekraftig utvikling der man balanserer klima, økonomi og samfunn. Hvor man har realistiske målsettinger og planlegger for fremtiden.

Høres det ut som MDG...? Partiet som er 100% strakstiltak, 0% konsekvens?
Basse
04.02.2019 kl 08:49 941

Du innrømmer her faktisk at MDG gjør feil. Årsakssammenhengen for hvorfor MDG er upopulær klarer du ikke å se. MDG kjemper mot forbruk på alle felt, så høyere strømpriser er MDG naturligvis positive til, akkurat som de ønsker butikkdød og arbeidsledighet velkommen. Mindre penger blant folk gir redusert forbruk, det liker MDG.
MDG er ikke opptatt av at kollektivtransport skal være billig, da ville de fokusert på å få ned kollektivprisene så kraftig at folk valgte å la bilen stå av den grunn. Istedet bruker MDG all sin hodeløse fanatisme i en krig mot biler. Det blir ikke billigere kollektivtransport av færre biler eller av at færre bruker Oslo sentrum. Færre biler i sentrum gir redusert handel, flere uten arbeid og reduserte inntekter for kommunen. Uten biler gjennom bommene og uten p-gebyr i gatene fordi parkeringsplassene er fjernet ryker budsjettet. Men denne sammenhengen klarer ikke de grønne galningene å se. Istedet planter de furutrær i gatene og venter at penger til alt de vil ha skal komme fra staten.

Men hvor får staten sine penger da MDG? Det spørsmålet har et svar og MDG er i mot. MDG har bare et svar på hvordan man skal skaffe penger til velferdsstaten: Hvis alle bare forbruker mindre ved å bytte brukte ting, sykle og dyrke sin egen mat i gatene trenger ikke staten inntekter...

Det er helt mørt hos de gale. Selv stearinlys vil de forby.

Jeg venter bare på å høre de gale fortelle oss at sykehus og velferdsstat må legges ned, for jo fler som dør av sykdom og sult jo mindre press på naturens ressurser og desto bedre for miljøet.

Faktisk var det en grønn gale en som sa til meg i plenum: "Du skjønner ditt liv er ikke mer verdt enn et tre i skogen".
Redigert 04.02.2019 kl 08:57 Du må logge inn for å svare
Zorin
04.02.2019 kl 08:40 948

Med EU og ACER i tillegg vil strømmen bli ennå dyrere. Tyskland har bestemt seg for å avvikle kullindustrien sin. Problemet er at det vil nok bety at de i allfall en lengre periode kommer til å kjøpe utenlansk strøm. Strømselskapene kommer til å tjene grovt på dette men har altså skamm nok til å gå ut i nyhetene som de gjorde nå nettopp å påstå at det vil tjene brukerne på lang sikt. Det eneste jeg ser er milliardutbytter fra kraftselskaper over hele landet, og at de prøver å blidgjøre kundene sine med å smøre lokalsamfunnene med småkronasjer. Gjerne i form av spilleskjorter til et lokalt fotballag eller lekebil i dyreparken.

MDG gjorde en tabbe når de stemte for ACER sammen med de borgerlige + AP. Da ble noen velgere sure og med rette. Strøm er miljøvennlig og da bør vi ha ok priser folk kan leve med i dette landet. Dessuten kan det være noe i kollektivprisene. De må være lave om folk gidder å bruke buss/trikk/t-bane. Her er det lagt ut hele landet, men i Oslo ligger MDG nesten opp mot 10%. De har som målsetting over ved valget i år.
Basse
04.02.2019 kl 08:06 977

FACT: Meningsmåling publisert 8 januar i Arbeiderpartiets mediekanaler gir Miljøpariet De Gale 4,9% oppslutning i kommunestyrevalget 2019.
http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=3539

FACT: Prognose 31 januar 2019 gir Miljøkommunistene kun 3,7% oppslutning.
http://www.pollofpolls.no/?cmd=Kommentarer&do=vis&kommentarid=2535

FACT: Var det stortingsvalg ville De Gale kun fått 3,1% oppslutning, og formkurven forteller at MDG mister oppslutning til tross for at deres kjernevelgere består av mennesker med fastlåst fanatisk tankesett.
http://www.pollofpolls.no/?cmd=Partier&parti=MDG

Ser ut som Blekkulf ikke er så "poppis" allikavel. Det var for 20 år siden unger ble jernevasket med Blekkulf, og skadene av dette vises hos noen av dagens yngre voksne som ikke ble skjermet av foreldrene;)
Redigert 04.02.2019 kl 08:38 Du må logge inn for å svare
Magasaki
04.02.2019 kl 01:24 1023

Godt opplyste mennesker med mastergrad har god mental og fysisk helse. De tar vare på seg selv. Barn i dag er svært bevisst miljø. Min yngste fersket meg i å legge en liten plastdel i restavfallet. Heldigvis fikk jeg rettet det opp og lagt i blå pose. Bellona, Blekkulf m. fl. har bevisstgjort barn vi er nødt til å gå mye lenger i miljø og kriminalisere miljøfiendtlig atferd langt sterkere. Om noen år vil vi spørre oss om hvordan det var mulig å tillate bruk av dieselbiler og bensinbiler så lenge. Den menneskelig latskap og dårskap har ikke så mange grenser. Derfor ser vi partier som tar ansvar og gjør oss oppmerksomme på miljøet, får stadig sterkere tilslutning og oppslutning. MDG i Oslo har nesten 10% nå. De har enorm støtte blant unge.

Edit

CO2 er det naturlig mye av. Det er vi mennesker som har økt mengden mye bl.a gjennom vår atferd med bilkjøring og den slipper ut enorme mengder CO2. Det legger seg som et lokk i atmosfæren og slipper ikke varmestrålingen fra solen ut igjen. Basse, få deg en utdannelse.
Redigert 04.02.2019 kl 01:29 Du må logge inn for å svare
Basse
04.02.2019 kl 00:59 1040

"barn i dag forstår bilene er fiendene og de vil etterhvert alle stemme på MDG"

Når planlegger dere gale å starte masselobotomeringen?

"bilene er fienden" OMG

Du er ikke frisk, du vet det eller?

FACT: Nybilsalget i Norge har falt og falt i mange måneder. Norges betydning i verdens bilmarked er rett og slett ubetydelig...og ubetydeligheten øker. Ikke nok med det, omtrent halvparten av nye biler som selges i Norge kjøpes av et leasingselskap og leies ut.
https://www.dinside.no/motor/sa-ubetydelige-er-norge-i-bilverden/69616696

Norges mest etterspurte bil er ikke en ny bil, derimot er det en pent brukt dieselbil med 4hjulstrekk de som er på kjøpern i Norge oftest vil ha. Ikke så rart når man ser ut av vinduet nå.

FACT: Garantien for en "grønn" fremtid er at CO2 nivået holdes oppe. For CO2 er kilden til grønt.
Redigert 04.02.2019 kl 01:14 Du må logge inn for å svare
Magasaki
04.02.2019 kl 00:52 1043

Biler er helt ut. Sykling er heller ikke det enkleste på denne tiden og Oslo er også noe småbratt så elsykkel er nesten helt nødvendig uansett. Lite av de til leie. Kollektivt øker voldsomt i Oslo. Det er fullt overalt. Menneskene skjønner de ikke lenger kan ødelegge lokalmiljøet. Da har vi ingenting igjen. Den miljøvennlige politikken virker. Nå må kollektiv transport få mye større ressurser uten økte priser. Barn i dag forstår bilene er fiendene og de vil etterhvert alle stemme på MDG. Da øker sannsynligheten bra for en enda grønnere fremtid.
Basse
04.02.2019 kl 00:35 1057

Butikkdøden skylde at folk reiser andre steder for å handle. Grunnen til at folk endrer handlemønster er fordi Oslo sentrum er praktisk talt utilgjengelig og de gratis parkeringsplassene i gatene som tilhørte alle innbyggere er konfiskert av Oslo Arbeiderparti. Det betyr at folk kjører andre steder for å handle enn sentrum av Oslo. https://www.nettavisen.no/na24/11-millioner-faerre-pa-karl-johan-i-2018/3423587961.html

Fakta er noe dritt for løgnhalser og menneskefiendtlige folk som grønne kommunister:

FACT: Trenden er at fler unge tar førerkort.
https://www.tu.no/artikler/trenden-er-snudd-na-tar-flere-unge-forerkort/414529

Unge, voksne og gamle mennesker vil ikke sykle til hverdags og slett ikke om vinteren. Det er bare et faktum.
Å sykle enkelte fine sommerdager, eller som trening og for konkurranse er det mange som gjør. Men MDGs totale galskap og ondskap har klart å ødelegge mye av gleden med sykkel. Jeg kjenner mange som har kuttet ut "Birken" og treningssyklingen rett og slett fordi sykkel er i økende grad harry og uglesett nå. Få ønsker vel å la seg definere som sympatisør med de gale grønne eller denne svære allmektige bystatsministeren fra AP/SV/AP/SV?

FACT: Flere og flere ungdommer dropper sykkelen.
https://www.aftenposten.no/norge/i/BQymv/Flere-og-flere-ungdommer-dropper-sykkelen-De-blir-heller-kjort

Vdr Stordalen, jetfly og kjøttpropaganda. Jeg tror jeg gjør mest nytte for miljøet om jeg heretter ikke bor på noen av Stordalens hoteller. Hvis mange nok gjør som meg vil Stordalen til slutt bli nødt til å la flyet stå på bakken. (vel så enkelt kunne man iallefall laget seg sin egen virkelighet, men dessverre så har Stordalen også aksjer for noen milliarder på børsen så dessverre er vel forbrukermakt mot Stordalen ikke nok for å stoppe utslippet fra det privatflyet)

Redigert 04.02.2019 kl 00:57 Du må logge inn for å svare
Magasaki
04.02.2019 kl 00:27 1059

Jeg har aldri tatt fly. Jeg har hatt bil og har lappen, men forstod det var bortkastede greier. Sorry , alle kan klare seg uten bil sentralt i Oslo. Alle innenfor ring 3. Et totalforbud mot privatbilisme i det område slik MDG jobber for er grunn alene til å stemme med dem. Det er det beste som kan skje for oss alle.
03.02.2019 kl 23:09 1086

Det har det. Alt vi sparer bruker vi på annet forbruk. Mindre bilbruk. Mer annet. Og de største miljøforkjemperne er de største hyklerne. Inkl deg sjøl sikkert. Du flyr vel? Bare å ta av for ett fly til marshøyde er ca 800 litet jetA1. Resten av tur i tillegg. Så skal vi spare miljø i oslo og kjøre elbil..bedre de struper flytrafikken. Får folk på tog. Så kan jo heller de rike kjøpe privat tog og legge skinner til DAVOS
03.02.2019 kl 22:55 1099

Det er bra vi flyr som aldrid før. Selv miljøforkjemper Stordalen flyr eget fly for miljøet. Det er nok ett nøkkelhullmerket learjet som går på det nye EAT drivstoffet. Kor dumt kan det hele bli? Kor mange gravemaskiner og forurensning har han bidratt med under hotellbygging for å selv bli rik? Og så ete kun to egg i uken? Ler meg ihjel. Mdg og elbil er bra. Spar på bil, fly til kor du vil billigere enn noen sinne. Global forurensning lander også innenfor ring 3 i oslo. Hoho

Heth fikk rett.
livecnn
03.02.2019 kl 22:38 1107

Det finnes vel andre grupper enn unge mennesker i Oslo Magasaki, eller forventer du at oss over 40 skal flytte ut av byen å leie ut til studenter som er blakke når studielånet er blåst på halvlitere til 90,- mens de diskuterer at de sliter fordi det er mangel på deltidsjobber i "nærmiljøet" ?

Magasaki
03.02.2019 kl 22:21 1119

Butikkdøden i Oslo sentrum skyldes trender. Folk handler ikke slik lenger. Lokalene er dyre å eie og leie så bare der går det nesten ikke rundt. Unge mennesker i dag forstår de ikke bare kan ha bil og bruke den ukritisk på steder mange medmennesker er. Ja, det er færre p-plasser i sentrum. Trenden vil også bli at langt flere unge ikke vil anskaffe bil. Det er 50% en-husholdninger i byen. Så sorry, unger til barnehage og trening holder ikke som alibi for miljjø-ødeleggelser.De trenger ikke bil. Kollektivt er så bra innenfor ring 2 at bilene nå er gjort unødvendige. Unge mennesker vil heller ikke kjøpe så mye som generasjonen før. De vil eie dyr leilighet og ha noen få ting + retro der. Da går transportbehovet ned. Dagligvarebutikker går urbane mennesker til og de bor innenfor ring 2, ja litt utenfor også. Aldri langt unna en slik selv til fots.
03.02.2019 kl 14:46 1194

Vi får se etter valget. Men fortsetter det slik trenger jo ingen kjøre der lengre. Butikkene dør vekk av denne idiotpolitikken.
Magasaki
03.02.2019 kl 14:33 1200

Det norske folk har våknet og ser at om de skal ha en sjanse i fremtiden må den forgrønnes og da er MDG de beste til å gjøre den jobben. I Oslo er luften allerede renere og borgerne har fått et reelt alternativ til transport i form av flere sykkelveier. I starten var det noen nedlatende ord om partiet, men det er nå stilnet nå som borgene ser de har fått bedre livsvilkår og de stadig bedres når et forbud mot privatbilisme i indre by fases ut og gatene blir for alle der som ønsker en god grønn glede og fryd og gammen.
03.02.2019 kl 14:23 1208

Må le..mdg havner under sperregrensen. Vent å se. Ekstremister i en evig klimapsykose. De ser kun en side av saken. Da er de ekstreme.
Magasaki
03.02.2019 kl 14:19 1211

MPG har øyeblikkelig 10% av alle stemmene i Oslo. De har økt betydelig siden siste valg som attpåtil var et brakvalg for det miljøengasjerte partiet med den flotte pene og seriøst engasjerte fantastiske fortryllende Lan Marie Nguyen Berg. Borgerne i Oslo synes ikke de er så gale m.a.o. Vi synes nemlig de som bor nord for Sinsenkrysset er noen Harry og Doris rånere av noen bygdedyr.

Ser MPG ustanselig blir kalt kommunister her. For i de kommunistiske statene var jo alt grønt og bilfritt. Hvor historieløs kan man virkelig være. Vi vet jo at i disse landene lå forurensingen lavt over byene.

Bli voksne! Man kan være uenige, men er møkka
lei dette kommunistpratet som raskt er i alle tråder av denne type.
Basse
02.02.2019 kl 21:41 1581

Luna sannheten gjør nok vondt for deg, men det er ikke meg du skal være bitter på. At du sympatiserer med MDG forteller meg at du neppe er en person verdt å diskutere med om virkelighetsoppfatning. Dog kan jeg som alltid fortsette å mate deg med fakta. Vel vitende om at du vil aldri ta det til deg, MDGere er ikke i stand til det eller skal vi si, de bryr seg ikke om annet enn sin egen "virkelighet".

Folk flest hater sykkel mer og mer, selv de som MDG/Oslo AP/ SV/ Rødt ser på som "sine" tilhengere i deres alternative virkelighet. (utrolig at kommunistenes egen mediakanal faktisk står bak denne informasjonen, hvordan slapp dette gjennom sensuren??) https://www.dagsavisen.no/oslo/sykle-man-blir-svett-og-jevlig-1.1193371
Kun 16 av 75000 syntes det var en god idè http://jatilbilenioslo.no/nyheter/16-av-75000-studenter-har-meldt-seg-p-ap-byrdets-sykkelfadder-ordning
Kameratelling viser at sykkelbruken stuper i Oslo. http://jatilbilenioslo.no/nyheter/frre-sykler-nye-tall-avslrer-fiasko-for-raymond-johansens-sykkelpolitikk
Kameratelling viser at antall besøkende til Oslo sentrum stuper http://jatilbilenioslo.no/nyheter/11-millioner-nordmenn-rmte-fra-karl-johansgate-i-fjor

Selv syklistene mener MDG og Oslo APs politikk er på " trynet" http://jatilbilenioslo.no/nyheter/mt-syklistaksjonen-2019-som-mener-byrdets-sykkelpolitikk-er-helt-p-trynet

MDG har ikke gjort det billigere å bruke kollektivt, men de har lykkes i å gjøre det omtrent umulig å besøke Oslo sentrum. De har lykkes med å ødelegge tilgjengeligheten til en fin by. Forhåpentligvis vil vi aldri mer se disse grønne kommunistene i en posisjon til å gjøre mer skade etter valget til høsten.

SV- Raymond som kuppet Oslo AP ble strøket 2000 ganger av velgere som avskydde ham. Så klarte politikerne å stanse folkets rett til å kvitte seg med politikere de ikke ville ha. Dermed har Raymond klart å snike seg inn i byråd igjen. Men om 4 år skal det sannsynligvis åpnes for at velgerne igjen kan sette tykke streker over Raymon i valgkortet. Det trengs..
Redigert 02.02.2019 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
02.02.2019 kl 11:06 1682

Hektar..

Totalt enig. Tesla er bare tull. 0 miljøvennligt.

O store heth.
Luna
02.02.2019 kl 10:38 1697

Basse, jeg lurer på om du sprer løgn og usannheter med vilje eller om du selv tror på tullet ditt?
Du sier jo selv at regnestykket ikke går opp, og det er jo fordi ditt regnestykke er basert på tull og løgn. Noen bilfrie områder og bedre plass for sykler, gående og kollektivtransport er ikke det samme som bilforbud i hele Oslo. Her i huset er det en av oss som pendler inn til Oslo hver dag og vi er likevel tilhengere av MDG politikk, fordi vi ikke får informasjonen vår fra Resett og nettavisen! ?
Antall syklende i Oslo går opp, det viser tall fra tellinger gjort av veivesenet. Bysykkelordningen er kjempepopulær!
Byrådet i Oslo ønsker billigere kollektivpriser, men samarbeider med Akershus om Ruter og i Akershus bestemmer Høyre og de la ned veto. MDG har imidlertid klart å gjøre det billigere for ungdom og familier å bruke kollektivt.
Sånn, det var litt folkeopplysning.
Hektar
02.02.2019 kl 08:00 1773

Pussig. Min 530 som jeg hadde i 2 år og kjørte på ca 80k ble solgt i forrige uke for 40k mindre enn jeg ga for den, eller et verdifall på hele 7%.

Om dette er knapper og glansbilder vil jeg høre uttrykket du velger når du skal ut i et kollapset marked med Teslaen din om et par år ?
Magasaki
01.02.2019 kl 23:44 1867

Har du ikke bil nå

- slipper du å kjøre deg fast
- trenger du ikke å ringe bilberger
- unngår du å bulke
- kjører ikke noen på deg
- slipper du å måke deg ut av p-plassen
- trenger du ikke børste snø av bilen
- må du ikke skrape vinduene
- sparer du tid på å lete etter p-plass
- kan du gi slipp for redselen for å ikke få start på den
- glemme redselen for at sinte unge innvandrere setter fyr på den
- har du spart 200 kroner bare i dag.

Legg den ut på finn.no i morgen. Har du dieselbil får du bare knapper og glansbilder for den, men som du ser av listen er det enormt å spare i mentale problemer og pengene sparer du inn igjen på noen få år. 200,- kroner bli 73.000,- kroner i året. Yes, du leste riktig fordi jeg har tatt med alle kostnader. Lykke til;-)
Redigert 01.02.2019 kl 23:45 Du må logge inn for å svare
gunlove
01.02.2019 kl 23:33 1873

MDG sitt hovedmotto, når de låste seg fast til at Oslo skulle bli verdens miljøhovedstad, var forhåpentligvis at hvis du er så full at du ikke husker hva du gjorde kvelden før så har det egentlig aldri skjedd. Enda verre, de var klin edru når de vedtok dette og faktisk mener det de har gjort mot Oslo. Hvis det siste er fasit så har alle som bor i Oslo et gigantisk problem, MDG var faktisk ikke møkende fulle når de gikk inn for dette, men helt edru og dermed spik spenna gærne. Da må dere som fortsatt bor i Oslo ta et valg, ikke vær dritings neste gang dere stemmer, det må dere nesten ha vært for å gi psykopatene i MDG makt i Oslo. I tillegg har dere en SV ordfører og Raymond Johansen med på laget. Ønsket virkelig majoriteten i Oslo dette? AP, SV og MDG gjorde det jo klart før valget at de kom til å samarbeide ved flertall....ingen unnskyldning selv om man stemte på AP eller galningene i SV. Lykke til med høstens valg, jeg tror de fleste i Oslo trenger det.
Redigert 01.02.2019 kl 23:34 Du må logge inn for å svare

I Nytt på Nytt i dag ble det referert til en sak om at 71 av verdens bedrifter står for 80% av verdens utslipp. Hvis det stemmer og man legger til for vedfyring og alt mulig annet hvor mye kan bli igjen til personbiltrafikk fra nyere biler?
Det står over her et sted at man ved målestasjoner ikke klarer å se når det er mye og lite biltrafikk.
Dette var jo ‘problemet’ ved målingene i Moss for en del år siden, lenge før Euro6.
Man ville vise hvor dårlig luft det ble når bilene fra Bastøferja sto stille i kø gjennom byen, men det var ikke mulig å lese ut fra målingeme om det var kø eller tomt for biler.
De forsøkte å bytte måleapparat, men resultatet ble det samme.
Siden målingeme gav feil svar ble prosjektet nedlagt.
Det de derimot lett kunne se var, riktig nok ved pålandsvind, om det var et større skip i fjorden. Skipene slo voldsomt inn.
Fra neste år gjøres det jo vesentlige tiltak innen skipsfarten, og det vil gi merkbare resultater på verdens utslipp. Det vil innvirke på lufta i Oslo også, og da blir konklusjonen helt garantert at mdgs bilhatregime har gitt pussig store gevinster og da må dette selvsagt videreføres og utvides.
Basse
01.02.2019 kl 22:29 1913

Mangler ikke på påstander om hva som kan utløse sykdom. Ta like gjerne med e-stoffer også. Like mye bullshit fra hysterikere der.

Mikroblodpropper har vi "hele tiden", de fleste resulterer ikke i slag med mindre blodårene allerede er innsnevret eller svekket, det er ikke vitenskapelig dokumentasjon på partikler fra eksos er en mer direkte årsak enn alle andre faktorer. Skal alle faktorer forbys? Det blir umulig. Viktigere å behandle årsaker til innsnevring av blodårene som høyt kolesterol osv

10 år gamle dieselbiler er ikke moderne dieselbiler, men de har partikkelfilter, slipper ut ubetydelig med partikler og de vil fases ut etterhvert.

Moderne Euro 6 d er det som gjelder nå. Det finnes ingen mer miljø- og klimavennlig drivlinjer enn de som oppfyller denne standarden og i effekt så renser de luften for partikler.

Redigert 01.02.2019 kl 22:44 Du må logge inn for å svare

Kloke ord, hektar. Oslo er vel ikke den verste byen i verden, men veldig langt fra den beste, og MDG gjør det mye verre.
Hektar
01.02.2019 kl 21:50 1961

At dere gidder. Oslo er et høl. Det har alltid vært et høl og det vil alltid være et høl. Overklassen med vett i skallen drar til utlandet og lever i virkelige kulturelle kretser. De som blir igjen i Oslo er avskummet som hører hjemme der.

Bare å forbedre luftkvaliteten, det endrer ingenting. Du kan stikke en rose i ei kuruke men det er fortsatt ei kuruke.
Basse
01.02.2019 kl 21:45 1965

igjen bygger du din motstand mot dieselbiler på faktafeil

på moderne dieselmotorer gjør rensesystemet jobben sin umiddelbart motoren starter, det er simpelthen løst ved å integrere katalysatoren i motoren (proksimalt plassert)
tidligere var katalysatoren plassert distalt og det tok noe tid før eksosgassene var varme nok til at katalysatoren fungerte optimalt

dette var problematikken for VWs EA189 motorer, etter programoppdatering fungerte det som det skulle. Har egen erfaring med dette. Pussig nok innebærer oppdateringen også at motoren blir raskere varm og varme i kupè oppleves raskere tilstede enn i de fleste bensinbiler jeg sammenligner med.

Gamle dieselbiler, ja de som ikke har partikkelfilter er helt greit å fase ut, det er ingen som vil ha verden full av svart røyk, men når moderne dieselbiler er utsatt for heksejakt basert på 30 år gamle forestillinger om hva en dieselbil har av utslipp, ja da må det trekkes i nødbremsen! Moderne dieselbiler er de mest miljøvennlige, de mest klimavennlige bilene man kan få kjøpt, spesielt om dieselen i tillegg er laget av fornybare råvarer slik som hos Eco 1.

Slutt nå å spre vrøvl om moderne dieselbiler og forurensing. Bruk heller kreftene på de reelle kilder til forurensing og svevestøvproblematikk. Hindre kreft har du uansett ikke mulighet til å bidra til annet enn eventuelt å kutte ned på antall sigaretter hver dag, redusert eget alkohol- og solariumkonsum... reduser saltinntaket i samme slengen så har du gjort stort sett alt du kan for å redusere det som man har belegg for å hevde kan øke risikoen for å utvikle kreft.

Å si at eksos fra biler gir blodpropp hos den som går langs veien er rett og slett sludder, der er ikke greit at man fortsetter å spy ut slike påstander som mangler dokumentert årsakssammenheng. Det er mye farligere å måke snø alene langt ute på vidda!

Redigert 01.02.2019 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
Magasaki
01.02.2019 kl 21:42 1968

Oslo er på få år blitt en av de aller mest populære og ettertraktede byene her i verden å bo og leve i. Hele verden vil til Oslo. MDG har økt oppslutningen på disse årene og det midt i smørøyet. Suksessen er enorm! Boligprisene er gått til himmels og fortsetter ut i stratosfæren. Det er ikke uten grunn. Oslo er vakker og tiltrekkende. Uten biler blir den uimotståelig.
Redigert 01.02.2019 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
Magasaki
01.02.2019 kl 21:03 1989

Ja Basse, men du hopper bukk over ordet kreftfremkallende og det er ikke særlig elegant. Selv i en relativ rik by som Oslo finnes det gamle dieselbiler. Det er faktisk de det er flest av. Videre er det sånn at systemene for rensing ikke virker før bilen har oppnådd arbeidstemperatur og med nyere dieselbiler betyr det lenger enn lang kjøretur. Oslo har kuldegrader hver dag i januar/februar. Bilturene menneskene tar er relativt korte. Vi snakker megaforurensning der astma, kols, blodpropper og hjerteinfarkt følger i tillegg til støytraumer for folk til fots langs trafikkerte veier, i biler uten pollenfilter og de stakkarene som må vente mange minutter på bussen mens halvvarme dieselbiler farer forbi og man langsomt blir kvalt les meg og mine medmennesker som venter på bussen.
Redigert 01.02.2019 kl 21:06 Du må logge inn for å svare

Synd du ikke har muligheten til å flytte til DDR magasaki, du hadde passet bra der. Men du måtte nok jobbet litt med forurensingen.

Når det gjelder fjordgubben så misforstod du poenget hans, han oppfører seg nok ikke annerledes mht til regler i UK og Norge, forskjellen er at man i UK ikke bedriver et vanvittig kontrollregime slik man gjør i Norge.
Redigert 01.02.2019 kl 21:04 Du må logge inn for å svare