Vistin spreaden per dag.
(29.01.19) = 279,949 (spreaden for settlement i Dec 2020)
New spread:
(01.02.19) = 286,703 (spreaden for settlement i Dec 2020)
Difference in spread since 29.01.19: +6,754
New spread:
(01.02.19) = 286,703 (spreaden for settlement i Dec 2020)
Difference in spread since 29.01.19: +6,754
Redigert 21.01.2021 kl 07:28
Du må logge inn for å svare
JuliusBrutus
23.02.2019 kl 18:34
4989
Basert på informasjon i Q4-2018 rapporten ble 75000MT flyttet fra Desember 2020 levering, til "levering" av 15000MT hver måned fra Desember 2019 tom. April 2020. Resterende 75000MT er som opprinnelig.
Dette gjør det litt mer utfordrende å beregne gevinst/tap på derivatene da vi ikke vet kostprisen ved flyttingen. Må derfor anta noe for å kunne gjøre et overslag med noenlunde treffsikkerhet. Antar man at flyttingen skjedde en eller annen gang fra midt januar til midt februar så er tapet per d.d., iht. mine beregninger(og fredagens dollarkurs), nede i ca. 59mnok. Det kan selvfølgelig være avvik fra fasiten, men tror ikke tallet er way-off. Ender derivatveddemålet i null, så bør vel en fair slakteverdi av selskapet ikke være så langt unna 12 kroner?
Basert på historisk spread mellom Gasoil vs Sing380 og forventet etterspørsel etter de to produktene, bør nedsiden fra dagens aksjekurs være begrenset. Ved et positivt resultat på derivatveddemålet kan slakteverdien øke betraktelig, faktisk opp mot 25 kr/aksje skulle de mest bullish spådommene slå til. Disse spådommene er kanskje urealistiske, men at det ligger veddemål i balansen som kan gjøre selskapet verdt over dagens slakteverdi er det liten tvil om!
Ha en fin helg!
Mvh.
JB
Dette gjør det litt mer utfordrende å beregne gevinst/tap på derivatene da vi ikke vet kostprisen ved flyttingen. Må derfor anta noe for å kunne gjøre et overslag med noenlunde treffsikkerhet. Antar man at flyttingen skjedde en eller annen gang fra midt januar til midt februar så er tapet per d.d., iht. mine beregninger(og fredagens dollarkurs), nede i ca. 59mnok. Det kan selvfølgelig være avvik fra fasiten, men tror ikke tallet er way-off. Ender derivatveddemålet i null, så bør vel en fair slakteverdi av selskapet ikke være så langt unna 12 kroner?
Basert på historisk spread mellom Gasoil vs Sing380 og forventet etterspørsel etter de to produktene, bør nedsiden fra dagens aksjekurs være begrenset. Ved et positivt resultat på derivatveddemålet kan slakteverdien øke betraktelig, faktisk opp mot 25 kr/aksje skulle de mest bullish spådommene slå til. Disse spådommene er kanskje urealistiske, men at det ligger veddemål i balansen som kan gjøre selskapet verdt over dagens slakteverdi er det liten tvil om!
Ha en fin helg!
Mvh.
JB
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
Ole86
22.02.2019 kl 14:02
5121
Dette bygger vel mye på at Mærsk var ekstremt negative til scrubbere tidligere og egentlig bare prøvde å forhindre at sine konkurrenter skulle installere. De ønsket et level playing field. Så snart Evergreen, MSC og CMA CGM gikk for scrubbere endret holdningen seg i Mærsk og de ringte scrubberleverandørene med ønske om scrubber så fort som mulig.
Er vel vanskelig for CEO i Mærsk å plutselig skulle endre mening offentlig, men det de gjør med flåten sin forteller en annen historie.
Er vel vanskelig for CEO i Mærsk å plutselig skulle endre mening offentlig, men det de gjør med flåten sin forteller en annen historie.
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
JahMason
22.02.2019 kl 07:28
5231
Spread 286 ca
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
Meyer Lansky
21.02.2019 kl 21:18
5329
Om ikke doblet så ihvertfall mer automatisert. Den nye pakkelinjen er fremdeles ikke operativ, man produserer kun til internt bruk....
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
007 James Bond skrev Ikke lenge før moroa starter. Hva var de villig til å betale, icanfly?
fikk ikke noe pris. jeg er uansett ikke selger på dagens kurs og ikke et par kroner høyere heller.
Det som er beklagelig for aksjekursen (men som også er en mulighet til å kjøpe mer på) er jo at all støyen har medført ast enkelte er villige til å selge langt under "rimelig" pris for aksjene. Selvfølgelig vekker dette også interesserte kjøpere, men salgsoverhenget på 7,5-8 kroner må bort før vi får se nye og høyere prisleier.
2019 kan bli et fantastisk år å være Vistin aksjonær, spesielt mot slutten kan spreaden virkelig gå veien, og det sammen med bedrede resultater på metformin delen vil kunne dra aksjen godt over 100% fra dagens kurs.
Det som er beklagelig for aksjekursen (men som også er en mulighet til å kjøpe mer på) er jo at all støyen har medført ast enkelte er villige til å selge langt under "rimelig" pris for aksjene. Selvfølgelig vekker dette også interesserte kjøpere, men salgsoverhenget på 7,5-8 kroner må bort før vi får se nye og høyere prisleier.
2019 kan bli et fantastisk år å være Vistin aksjonær, spesielt mot slutten kan spreaden virkelig gå veien, og det sammen med bedrede resultater på metformin delen vil kunne dra aksjen godt over 100% fra dagens kurs.
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
May-Liss
21.02.2019 kl 13:18
5493
Mærsk/CEO: Tror stadig ikke på scrubber-teknologi - NY
11:41
Med godt ti måneder til, at nye regler for skibsbrændstof, der skal sikre mindre udslip, træder i kraft, er holdningen hos A.P. Møller-Mærsk fortsat, at brændstof med lavt svovlindhold allerede nu er den bedste løsning - frem for installation af scrubbere, som ellers også vinder meget frem i branchen.
Alligevel har selskabet investeret 263 mio. dollar i installation af scrubbere på nogle af selskabets skibe, men andelen af den samlede flåde, der får teknologien installeret, er fortsat meget lille. Og det vil den blive ved med at være frem mod 2020 og de nye regler.
Og det hænger sammen med, at Mærsk stadig ikke tror på, at scrubber-teknologien er levedygtig på sigt.
- Vi driver omkring 750 containerskibe. I den store sammenhæng er 263 mio. dollar i investeringer i scrubbere derfor ikke meget. Tæt på 90 pct. af vores brændstofforbrug vil stadig være low sulfur (med lavt svovlindhold, red.) fremadrettet, siger Søren Skou, der er administrerende direktør hos Mærsk, på en præsentation for pressen efter torsdagens årsregnskab.
- Vores vurdering er stadig, at den proces ikke giver nogen mening. Det er blot en industrialisering af udslippet. Hvor man tidligere sendte CO2 op i luften, som så kommer ned i havet som syreregn, tager man det nu ud på skibet og sender det ud i havet, fortsætter topchefen.
At Mærsk så alligevel investerer i installation af scrubbere på nogle af selskabet skibe hænger sammen med et ønske om at være parat, hvis teknologien alligevel skulle vinde mere frem.
- Hvis prisforskellene på brændstof med lavt svovlindhold og højt svovlindhold fortsætter med at være så store, så vil scrubber-teknologien også vinde frem. Det tror vi ikke på, at den gør, men hvis den gør, er vi nødt til at forstå teknologien, siger Søren Skou.
- Som priserne er lige nu, vil en investering i scrubbere tjene sig selv meget hurtigt ind igen, fortsætter han.
Indførslen af de nye brændstofregler vil under alle omstændigheder betyde højere omkostninger til brændstofløsninger for rederierne. Derfor indførte Mærsk også fra årsskiftet et brændstoftillæg i selskabets priser, der skal balancere udsvingene på omkostningskontoen.
/ritzau/FINANS
Mikkel Brix Kvols
© RITZAU
11:41
Med godt ti måneder til, at nye regler for skibsbrændstof, der skal sikre mindre udslip, træder i kraft, er holdningen hos A.P. Møller-Mærsk fortsat, at brændstof med lavt svovlindhold allerede nu er den bedste løsning - frem for installation af scrubbere, som ellers også vinder meget frem i branchen.
Alligevel har selskabet investeret 263 mio. dollar i installation af scrubbere på nogle af selskabets skibe, men andelen af den samlede flåde, der får teknologien installeret, er fortsat meget lille. Og det vil den blive ved med at være frem mod 2020 og de nye regler.
Og det hænger sammen med, at Mærsk stadig ikke tror på, at scrubber-teknologien er levedygtig på sigt.
- Vi driver omkring 750 containerskibe. I den store sammenhæng er 263 mio. dollar i investeringer i scrubbere derfor ikke meget. Tæt på 90 pct. af vores brændstofforbrug vil stadig være low sulfur (med lavt svovlindhold, red.) fremadrettet, siger Søren Skou, der er administrerende direktør hos Mærsk, på en præsentation for pressen efter torsdagens årsregnskab.
- Vores vurdering er stadig, at den proces ikke giver nogen mening. Det er blot en industrialisering af udslippet. Hvor man tidligere sendte CO2 op i luften, som så kommer ned i havet som syreregn, tager man det nu ud på skibet og sender det ud i havet, fortsætter topchefen.
At Mærsk så alligevel investerer i installation af scrubbere på nogle af selskabet skibe hænger sammen med et ønske om at være parat, hvis teknologien alligevel skulle vinde mere frem.
- Hvis prisforskellene på brændstof med lavt svovlindhold og højt svovlindhold fortsætter med at være så store, så vil scrubber-teknologien også vinde frem. Det tror vi ikke på, at den gør, men hvis den gør, er vi nødt til at forstå teknologien, siger Søren Skou.
- Som priserne er lige nu, vil en investering i scrubbere tjene sig selv meget hurtigt ind igen, fortsætter han.
Indførslen af de nye brændstofregler vil under alle omstændigheder betyde højere omkostninger til brændstofløsninger for rederierne. Derfor indførte Mærsk også fra årsskiftet et brændstoftillæg i selskabets priser, der skal balancere udsvingene på omkostningskontoen.
/ritzau/FINANS
Mikkel Brix Kvols
© RITZAU
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
d12m
21.02.2019 kl 13:16
5502
AP Møller Mærsk sin årsrapport 2018 (kom idag): "the spread between bunker and crudeoil fuel types could widen sharply, as early as from Q4 2019."
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
Pakkekapasitet er doblet. ikke produksjonskapasiteten.
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
007 James Bond
21.02.2019 kl 12:00
5558
Bolighaien91 skrev New spread 20.02.19: 283,699
Det gir en teknisk verdi på Vistin på 10 kroner, om jeg ikke tar helt feil :-)
Om man tar inn over seg at det er montert en ny pakkelinje i februar i år som gir tilnærmet dobling av kapasiteten i pilletrillinga, burde aksjeprisen ligget en plass mellom 12 og 14 kroner i dag.
Her er det stor oppside for den som vil satse.
Om man tar inn over seg at det er montert en ny pakkelinje i februar i år som gir tilnærmet dobling av kapasiteten i pilletrillinga, burde aksjeprisen ligget en plass mellom 12 og 14 kroner i dag.
Her er det stor oppside for den som vil satse.
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
21.02.2019 kl 08:14
5642
New spread 20.02.19:
283,699
283,699
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
JahMason
21.02.2019 kl 08:08
5647
Spread 284 ca
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
d12m
21.02.2019 kl 06:21
5682
https://static1.squarespace.com/static/5899e78b1b10e35238fba886/t/5c6cd791652deaed87b4b937/1550636957268/Futures+prices+for+marine+fuels+shows+widening+spread+for+HSFO.png?format=750w
Og selve artikkelen: https://www.freightwaves.com/news/maritime/port-report-kuehne-nagel-imo-2020-outlook
Og selve artikkelen: https://www.freightwaves.com/news/maritime/port-report-kuehne-nagel-imo-2020-outlook
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
007 James Bond
20.02.2019 kl 14:05
5768
Ikke lenge før moroa starter.
Hva var de villig til å betale, icanfly?
Hva var de villig til å betale, icanfly?
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
Per årskiftet var netto kontantbeholdning over 7,20 kroner per aksje. Dvs at man får metformin delen omtrent gratis på dagens kurs, i tillegg til opsjonen som ligger i spread bettet de har tatt. Drit billig aksje!
Metformin businessen leverte 11,5 mill EBITDA for 18, jeg forventer rundt 20 neste år. Da vi aksjen uansett fortjene en prising på ca. 12,5 kroner, men om spread bettet også går inn vil oppsiden naturlig nok være vesentlig høyere.
Fikk forespørsel om jeg ville selge aksjer av megler igår, det er tydeligvis noen større kjøpere i aksjen som ønsker å kjøpe blokker..
Metformin businessen leverte 11,5 mill EBITDA for 18, jeg forventer rundt 20 neste år. Da vi aksjen uansett fortjene en prising på ca. 12,5 kroner, men om spread bettet også går inn vil oppsiden naturlig nok være vesentlig høyere.
Fikk forespørsel om jeg ville selge aksjer av megler igår, det er tydeligvis noen større kjøpere i aksjen som ønsker å kjøpe blokker..
Redigert 21.01.2021 kl 01:26
Du må logge inn for å svare
JahMason
20.02.2019 kl 10:38
5261
Beklager hvis jeg maser, men; Er det noen som kunne lagt ut topp50? Ikke topp20.
Ville vært veldig snilt om de som sitter på en evt. topp50 liste ville tatt seg 2min for å legge den ut her :)
Ville vært veldig snilt om de som sitter på en evt. topp50 liste ville tatt seg 2min for å legge den ut her :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
20.02.2019 kl 09:24
5310
Bolighaien91 skrev Nå begynner stigningen sakte men sikkert. Hold fast på aksjene :)
Er en grunn til at det ikke er en kjeft av de store aksjonærene som selger ;)
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
20.02.2019 kl 09:20
5302
Nå begynner stigningen sakte men sikkert. Hold fast på aksjene :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
YNWA250505
20.02.2019 kl 03:35
5406
du kommer bare med løgn og flere skribenter har tilbakevist det tullet du lirer av deg. Legger gjerne ut dette om du ønsker det.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
007 James Bond skrev Det kom ingen tall, men de var meget positive til utviklingen i år.
Q4 godt mottatt i markedet!
Sluttkurs: 7,500 -3,88%
Sluttkurs: 7,500 -3,88%
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
007 James Bond
19.02.2019 kl 13:31
5537
Det kom ingen tall, men de var meget positive til utviklingen i år.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
007 James Bond
19.02.2019 kl 13:29
5532
På IOX-trådene, som ellers, forholder jeg meg til fakta. Hvis du synes fakta om IOX er dritt, bør du kanskje revurdere investeringen?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
YNWA250505
19.02.2019 kl 13:01
5566
Wooooow, topp 20 har økt med hele 14158 aksjer. Nå skal jeg si det tar av her gitt. Ser ut som om den skal nedom 6-tallet snart også. Agenten fornekter seg ikke. Alt er rosenrødt i Vistin, mens på IOX trådene skriver han bare negativt selv om aksjen har steget 80% på et par uker.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
H-Capital
19.02.2019 kl 12:48
5578
Noen som hørte conf call og fikk med seg hvor mye de er i + på trading i år? I presentasjonen skriver de bare at de er i +.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
007 James Bond
19.02.2019 kl 11:11
5646
Hvis jeg har forstått det riktig, skal Vistin Pharma tilnærmet doble produksjon og salg i 2019. Da vil pharmadelen forsvare en høyere kurs enn vi har i dag, med tradingdelen inkludert. Ganske utrolig, spør du meg. Risikoen per i dag er dermed +/- 0 kroner. Vistin bør klatre over 10 kroner i løpet av tidligvåren.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
joneug
19.02.2019 kl 09:08
5729
De øker ikke tidseksponeringen, der reduserer den. Tror likevel det er smart å være tidligere på forwardkurven for om det blir en skvis så blir den kraftigst i starten av 2020 - altså fra desember til april som de har flyttet halve eksponeringen over til.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
JahMason
19.02.2019 kl 08:25
5789
Fantastisk!! Da holdes kontraktene til Desember 2019 - før halvparten siles ut over 4 mnd!
Betryggende at vi holder på kontraktene 10 mnd til :)
Betryggende at vi holder på kontraktene 10 mnd til :)
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
007 James Bond
19.02.2019 kl 07:51
5832
Topp 20 har økt med 14158 aksjer. Ingen har solgt noe blandt topp 20. Bare løker som ikke har skjønt bæret som selger. Innløsning av traden er endret. Det påvirker spreaden i positiv retning på et tidligere tidspunkt. Blir spennende, og mer krevende å beregne resultat underveis.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
007 James Bond
18.02.2019 kl 20:49
5939
https://shipandbunker.com/news/world/681311-imo-2020-vlsfo-patent-wars
Og i tillegg til mulig manko på 0,5% svovelholdig bunkers, kommer krigen om hvem som kan raffinere hvordan.... :-)
Mange store oljeselskaper har patentert sin raffineringsmetode, så her er det rom for litt støy i kulissene.
Vistin vinner enda mere.
Og i tillegg til mulig manko på 0,5% svovelholdig bunkers, kommer krigen om hvem som kan raffinere hvordan.... :-)
Mange store oljeselskaper har patentert sin raffineringsmetode, så her er det rom for litt støy i kulissene.
Vistin vinner enda mere.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
holysmoke
18.02.2019 kl 15:45
6040
Det er ihvertfall EN kjøper som synes å ha tro på et OK resultat, evt OK guiding. Vi får se...
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
HarryKiri
18.02.2019 kl 12:45
6104
JahMason skrev 17.02.19 - 280 spread
Hvis det er riktig at spreaden var ca 330 på kjøpstidspunktet er det latente tapet i dag på 50$ * 150k= 7,5MUSD eller 64,5 MNOK , som igjen er snaut 1,50 pr aksje.
( ikke regnet inn effekten av kursendring USD/NOK)
Gitt at verdien av fabrikken er uendret og at prisen på 11,20 var fair ved siste emi burde Vistin-kursen i dag ligge rundt 9,70.
-> Jeg tror jeg øker i Vistin
( ikke regnet inn effekten av kursendring USD/NOK)
Gitt at verdien av fabrikken er uendret og at prisen på 11,20 var fair ved siste emi burde Vistin-kursen i dag ligge rundt 9,70.
-> Jeg tror jeg øker i Vistin
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
007 James Bond
18.02.2019 kl 12:24
6122
Etter som skip med scrubbere vil utgjøre 10 % av bunkersforbruket, blir 90 % av dagens sur bunkers ikke lenger solgt til skipsfarten. Oljen vil kunne benyttes til energiproduksjon, og konkurrere på pris med kull(ca 150 dollar, mot dagens 325 dollar(des 2020). Da blir det stort overskudd av kull, og prisen på disse to vil falle videre, sammen, eller kollapse, som det gjerne heter.
Bestillingene av bunkers for 2020 vil stige etter hvert, og om tilgangen på søt olje er god nok, er tvilsomt.
Sur olje må søtes med diesel. Det presser dieselprisene.
Eneste trussel mot Vistin er global resesjon. Svært tvilsomt om den kommer før aksjekursen i Vistin har eksplodert.
Bestillingene av bunkers for 2020 vil stige etter hvert, og om tilgangen på søt olje er god nok, er tvilsomt.
Sur olje må søtes med diesel. Det presser dieselprisene.
Eneste trussel mot Vistin er global resesjon. Svært tvilsomt om den kommer før aksjekursen i Vistin har eksplodert.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
JahMason
18.02.2019 kl 12:10
6135
JahMason skrev 17.02.19 - 280 spread
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
JahMason
18.02.2019 kl 08:16
6229
17.02.19 - 280 spread
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
50%cash.
På tide at noen må ta ett tap for å holde karusellen igang (les skattebetalerne)
Alltid samme oppskriften.
På tide at noen må ta ett tap for å holde karusellen igang (les skattebetalerne)
Alltid samme oppskriften.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
Bolighaien91
16.02.2019 kl 08:54
6448
Dette blir bare en mer og mer spennende aksje. High risk, high reward^^
Mine lodd er i:
Vistin
Apptix
ELE
Noen som har noen andre lodd å anbefale?
Mine lodd er i:
Vistin
Apptix
ELE
Noen som har noen andre lodd å anbefale?
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
Tm3P
15.02.2019 kl 21:35
6549
Ice Gasoil +18 idag. Blir spennende å se hvor mye sing 380 steg.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
trek
15.02.2019 kl 06:28
6658
Spread 15.02.19 = 276,2
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
holysmoke
14.02.2019 kl 16:20
6753
Re Mayer lansky
Jeg forholdt meg bare til det som er kommunisert fra ledelsen tidligere. Da tar ting tydeligvis lenger tid enn planlagt, og det gjør kanskje salget av hele fabrikken også.
Jeg forholdt meg bare til det som er kommunisert fra ledelsen tidligere. Da tar ting tydeligvis lenger tid enn planlagt, og det gjør kanskje salget av hele fabrikken også.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare
Meyer Lansky
14.02.2019 kl 15:00
6789
Hvor får du det fra at det er alltime high produksjon som følge av innstallering av mer automatisk pakkelinje? FYI så er produksjonen ikke igang 100% enda.
Redigert 20.01.2021 kl 22:31
Du må logge inn for å svare