MHG Skikkelig blodbad i dag her . Artic kutter kraftig i kursmål

Slettet bruker
MHG 17.01.2018 kl 15:23 7224

Arctic Securities nedjusterer kursmålet på flere lakseaksjer som følge av lavere enn ventet laksepris i fjerde kvartal 2017, går det frem av en analyse datert tirsdag 16. januar, ifølge TDN Direkt.

Det gjelder hovedsakelig Marine Harvest, Lerøy Seafood, Salmar og Grieg Seafood,

Meglerhuset implementerer en laksepris på 48,1 kroner per kilo i kvartalet, ned fra 52 kroner per kilo som tidligere ble lagt til grunn.

Kursmålet på Marine Harvest nedjusteres dermed til 120 kroner fra tidligere 150, kursmålet på Lerøy nedjusteres til 44 kroner fra tidligere 51, Salmar nedjusteres til 220 kroner fra tidligere 265 og kursmålet på Grieg-aksjen nedjusteres til 65 kroner fra 72.

Arctic gjør ingen endringer i anbefalingene på nevnte aksjer, der anbefalingene er henholdsvis selg, hold, hold og selg.

Meglerhuset trekker også frem forventninger om høyere kostnader for Marine Harvest relatert til virksomhetene i Skottland og Canada, og venter samtidig en negativ utvikling i inntjeningen for selskapet.

Når det gjelder Lerøy venter Arctic nå at kostnadene vil forbedre seg noe, etter perioder med biologiske utfordringer i regionen der Sjøtroll har virksomhet.

«Det burde gjøre det mulig for selskapet å redusere margingapet mot konkurrentene, og dermed dra nytte av forbedret verdsettelse etter vårt syn», skriver meglerhuset.

Når det gjelder Salmar trekker Arctic frem eierandelen i islandske Arnarlax som nylig er forhøyet til 33,4 prosent.

«Dette selskapet har mål om et slaktevolum rundt 20.000 tonn innen 2020, men har videre vekstpotensial forbi den perioden», mener meglerhuset.

For Grieg Seafood skriver Arctic at aksjen handles til en rabatt relativt til de andre selskapene i sektoren, og tror suksessfulle kostnadskutt, forbedret biologisk situasjon og organisk volumvekst vil være viktige katalysatorer for oppsidepotensial utover kursmålet.
Redigert 20.01.2021 kl 01:58 Du må logge inn for å svare
milk
17.01.2018 kl 16:41 7100

Arctic"tror" veldig mye om mangt! Når et gjelder LSG så nevner de ikke hvitfisk satsingen. Mulig de mener at den er prosentvis så liten at den ikke influerer regnskapet vesentlig. For meg er det vanskelig å komme utenom. Kina reduserer tollen vesentlig på hvitfisk. LSG tok over to vell drevet selskap med et stort potensiale med tanke på en synergieffekt fra lakseksporten. At LSG vil hente ut en merpris på hvitfisken etter tollreduksjon,er det liten tvil om! Mulig jeg tar feil,men inntil det motsatte er bevist,har jeg rett ;-)
Slettet bruker
17.01.2018 kl 17:29 7081

Du kan jo fisk bedre enn de fleste her inne , så det er nok verd å legge merke til dine skriverier
milk
17.01.2018 kl 18:19 7011

Når det gjelder det som skjer på havet og på fôr flåtene,så er jeg rimelig oppdatert. Når det kommer til det internasjonale salgs apparatet ,med volum og priser fra eksportører,så er jeg imponert over hvor tidlig enkelte legger ut nye oppdateringer. Flere gode folk på disse rådene som er verdt å følge med på :-) Jeg er så "gammel" i gamet at jeg minnes "Turn around" En kverulant av de sjeldne som jeg aldri ble enig med. Var vist en rørlegger fra Grimstad. Historien viser nå at jeg fikk rett og Turnaround er borte. Personen har sikkert bare et nytt nick.... Samme det,trådene i denne sektoren har etter hvert blitt mer seriøs å ikke så personifisert. Å bra er det :-)
Slettet bruker
17.01.2018 kl 21:57 6922

Jeg er på et annet aksjeforum hvor en fra Kr.sand skriver .
Han kaller seg Turnaround
Skriver mye om fisk
Kan det være same person
omans
18.01.2018 kl 00:10 6822

Grimstad og Turnips var motsetninger og kom også i stridigheter som noen gang kunne leses på foruminnlegg.
Turn går nå under navnet Perlugla.
Grimstad var ikke rørlegger, men det var Turn. Turn var også selvopptatt/høy.
milk
18.01.2018 kl 06:14 6770

Mulig Turn er fra Kr.sund ja! Greit å vite "omans";-)
upsidedown
18.01.2018 kl 12:12 6564

Personlig kjøper jeg LSG nå. Litt og litt. Tror Milk har et poeng når han påpeker at hvitfiskbiten er lite verdsatt. Er ikke sikker Havfisk leverer optimalt, fordi tilgangen på torsk har vært vanskelig i høst. Rosinen er at de får videreføre restkvota til 2018. Det kom også en liten nedgang i den totale torskekvota, hvor Lærøy kontrollerer rundt 10 prosent. Akkurat nå kom det en melding om at trålerne også får en større del av hysekvoten. Så guidingen for 2018 skulle ikke bli så verst. Tror også en generell nedgang i torskekvota vil heve prisene noen prosent utover 2018. Alt i alt ikke verst selv om lakseprisene ser ut til å bli litt bumpy i det korte bilde.
Vesterbronx
18.01.2018 kl 15:18 6513

Tja.... en analytiker er jo en form for gud, som kan se laaaaaangt ud i fremtiden. Her frisk fra Reuters below ;-)

Norwegian salmon exports to China rose further last week
OSLO, Jan 18 (Reuters) - Norwegian salmon exports to China
rose to 399 tonnes last week from 88 tonnes the previous week,
and from 58 tonnes in the corresponding week last year, data
from Seafood Norway showed on Thursday.
The Chinese volumes remain small however when compared to
Norway's overall salmon exports, which last week hit 17,101
tonnes.
The industry considers a recovery of salmon exports to the
Chinese market as important, as output has risen this year and
prices have fallen sharply.
In late 2016, Norway and China began to normalise political
and trading relations following a diplomatic row over the 2010
award of the Nobel Peace Prize to a Chinese dissident.
The European Union is by far the biggest export market for
Norwegian salmon, buying 78 percent of volumes last week, down
from 80 percent before Christmas.
Norway's average export price last week stood at 57.36
Norwegian crowns per kilo compared to 72.56 crowns in the same
week of 2017, when total export volumes amounted to 13,239
tonnes.

(Reporting by Ole Petter Skonnord, editing by Terje Solsvik)
((olepetter.skonnord@thomsonreuters.com; 0047 23 31 65 97;))

Keywords: NORWAY SALMON/CHINA
Babelfish
18.01.2018 kl 15:22 6492

Det har alltid vært mange morosame skribenter her på Trygves Tivoli . Det er grunnen til at forumet er så vanskelig å gå vekk ifra . En annen ting når det gjelder lakseaksjer, og fiskeri selskaper er at tilgangen på informasjon er blitt så mye enklere med det store internett. Så de sykliske småaksjene har nå vokst og fått mer oppmerksomhet enn selv store oljeselskaper. Kan det være at noen ennå jobber med å få en god inngang i selskaper som framtidig vil ha en enda større betydning for norsk økonomi? Eller går oppdrett og fiskeri så dårlig at de selger seg ut og satser på andre store kommende selskaper?
Uansett er det herlig å få lov til å lese alt som skrives her, selv etter flere tiår. Nyt dagen folkens, vi bor midt i smørøyet , og burde være glade for hver dag.
milk
18.01.2018 kl 17:12 6445

Trivelig at du følger med Babel! du var rimelig aktiv før. Hvordan går det med barna og familien? Jeg minnes du skrev at du prioriterte å investere i barn og familie foran aksjer en gang i tiden,eller tar jeg helt feil?
Babelfish
18.01.2018 kl 17:54 6427

Mange store omveltninger i så måte. Jeg klarte ikke å selge posten i MHG jeg gikk inn i , så jeg ligger i bakgrunnen her og vaker. Dessverre er ikke midlene og tiden fokusert på OSE lengre, men en ytterst liten del av avkastningene går inn i aksjer igjen. Men som en forkjemper for fiskeoppdrett , og en av de som en gang i tiden skar opp løk mot lakselus , er nok interessen fortsatt meget stor. Trist å se at Norges nye arvesølv ikke taes mer seriøst enn det man ser i dag , men vi er fortsatt i den spede begynning, så stå på Milk, og alt godt .
milk
19.01.2018 kl 06:18 6312

Takk for det Babelfish! Jeg var også med på å tilsette løk i fôret en gang i tiden. Etter hvert ble det "Neguvon vet" Det var en hel jobb å sy sammen avlusningsmerden med de andre nøtene som skulle avluses. Gikk vi tom for oksygen å ikke fulgte med,hendte det at fisken begynte å dø. Da ble det travelt en stund.... Helt i starten lagde vi fôr selv av blokker på 25kg med frossen lodde. Så kom Tess med pellets. "Tess gjør alle til laks" Det var en revolusjon. Mye har forandret seg å vi er som du sier,i den spede begynnelse enda :-)
Slettet bruker
19.01.2018 kl 07:56 6231

Kina blir en ny "døråpner" med sinnsyke volum..
ignatas
19.01.2018 kl 09:01 6177

denne burde stabilisere eller falle neste 1-2 uker med "superlave" forventningene, og da q4 kommer det er pluttselig "bedre enn forventet" osv osv. og kursen skal oppover :) sjømat = stigende etterspørsel i generelt, betaler utbytte, alternativ til olje, nye kjøp og muligheter for ny marked. alt annet er dyrt nå bortsett fra sjømat, og spesielt MH. alle roper selg da kommer tid til å kjøpe, for mye negativt med priser osv. det er aldri like dårlig som man " forventer"
Slettet bruker
19.01.2018 kl 11:17 6143

Da har jeg satt en short her for 1. gang
Under 127,50 tjener jeg penger
Har bare satt 5000 aksjer 50 kontrakter første omgang for å se hvordan dette bærer I vei
Løpetid frem til 15. juni
omans
19.01.2018 kl 11:56 6086

Lykke til.
Etter et fall fra 166 til 129, ville jeg tenkt meg om 2 ganger.
Tror mesteparten av en nedside fortjeneste er tatt ut, iom nedgang på 22-23%
Det er støtte på kurser over 127.50, og noteringer under 128 ser man kun dersom den nye støtten bryter.
Ingen negative overraskelser kommer i Q4 res, det er varsler bedre enn ventet på forhånd.
Men hvem vet, alt blir spekulering. Oddsen for nedside var bedre på 160 enn på 130.
Redigert 19.01.2018 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
milk
19.01.2018 kl 12:29 6063

Setter du en short nå Atle.K? Det er vel litt seint! Jeg shorter ikke selv så jeg skal ikke belære deg i den gunsten,men sjansene for oppgang er større en nedsiden nå,tror jeg. Man vet jo aldri da!
Babelfish
19.01.2018 kl 21:17 5943

Ja, hva sier været og stressnivået ute på flåtene?
Blir det måneden med hjertesprekk, furunkler og stressrelaterte sykdommer?
Vil biomassen gå litt ned?
Det er visst vanskelig å få noe ut av fiskehandlerne om pris neste uke?
Mars blir spennende.
Men Livet, dere... Det er herlig.
omans
19.01.2018 kl 23:08 5903

Befolkninsveksten på jorda er på en økning med cirka 225 000 mennesker i døgnet.
En må regne med at folket fortsatt vil spise fisk og laks, og at når man opplever 83 millioner flere mennesker på jorda pr år,
så vil det etter hvert vise seg i konsumet og etterspørsel etter kvalitetsmat som laks.
Redigert 19.01.2018 kl 23:08 Du må logge inn for å svare
milk
20.01.2018 kl 10:42 5823

De fleste opererer med en forbruksvekst på 2-3% . Hvis prisen på laks blir på ca 50kr ut året,vil det trolig føre til et noe høyere forbruk. Den vil da konkurrere med kjøtt på pris og ta tilbake noe av markedet fra bla kylling. Når det gjelder produksjonsveksten,er jeg svært usikker. Noen snakker om 8-10% hvis alt går på skinner. Erfaringer viser at alle år har faktorer som påvirker produksjonen negativt. Norske oppdrettere sier at de vil prioritere å få ned kostnadene foran volumvekst. Noe vekst blir det med de nye utviklings konsesjonene etter hvert. Jeg tror vi ender opp med en vekst på ca 5%. Hvis de Asiatiske landene med hovedsaklig Kina,kommer for fult,kan vi fort se en forbruksvekst på 5-6%. Det vil igjen presse prisene opp og de årlige svingningene vi ser nå vil fortsette. Det ideelle hadde vert om forbruk og produksjon var så noen lunde i balanse,om ikke annet et par ganger i året. Et overproduksjons bilde ville vert en katastrofe for næringen. Tenker med skrekk på lakseberget vi hadde på 80 tallet.
omans
22.01.2018 kl 08:59 5623

290k aksjer omsatt på 146.10 førbørs.
Whats up?
breiflabb
22.01.2018 kl 09:52 5585

Kl. 08:37, 22 jan 2018 0

Köpråd från nya utgåvan av tidningen Börsveckan.

Det senast numret av Börsveckan har tagit en titt på de norska laxbolagen och hittat två köpvärda aktier: Bakkafrost och Marine Harvest.

För trion Lerøy Seafood, Salmar och Norway Royal Salmon är rekommendationen avvakta.

Neheten från Nyhetsbyrån Direkt
omans
29.01.2018 kl 10:59 5214

Så et program på TV igår der man hadde begynt å spise innsekter. En restaurant tilberedte dem slik at det skulle se delikat ut.
Han som lagde dette mente at pga det ble bare flere og flere mennekser på jorda, og etter hvert måtte man spise innsekter for å etterkomme behovet for ekstra matforsyninger til folket.
Tror da det fortsatt er håp for laksen....
Søndre
29.01.2018 kl 11:57 5173

Er det stopp på kr.240,- ?
Søndre
07.02.2018 kl 10:53 4802

kr.240,-, jeg mente NAS. Hva kan vi forvente i utbytte. Det blir vel klart 14.2 ?