Optur i offshore i foråret

danm
02.02.2019 kl 10:19 4547

Kan vi forvente lige så stor optur i offshore, som vi så nedtur gennem høsten? Jeg tror muligheden foreligger. Der er nu så mange tegn på optimisme og lyst til at komme i gang med arbejdet for at sikre indtægter i fremtiden, at det kan give en stor efterspørgsel på skibe. Vi har set gennem januar, at olieprisen er gået op, til trods for, at lagrene i USA ikke er blevet mindre. Til gengæld har vi set et stort antal rigge blive taget ud. Jeg synes det ser ganske fornuftigt ud.
Redigert 20.01.2021 kl 18:30 Du må logge inn for å svare
marco83
02.02.2019 kl 11:03 3868

Ja danm, markedet kommer å gå fra historisk svakt til super tight på et par mnder. En gang må være historisk. Du har nok helt rett... igjen. Du har jo truffet så utrolig godt tidligere når du har spådd samme opptur. Pluss du kjenner jo båt og markedet fra innsiden og med stor kunnskap.
danm
02.02.2019 kl 11:13 3847

Typisk at gå efter manden og ikke bolden. Prøv at argumentere emnet, det ville klæde dig. Overrasket er jeg dog ikke.
danm
02.02.2019 kl 11:15 4256

Det er præcis sådanne svar, fra personer, der mener at vide bedre, der ødelægger debatten på HO.
marco83
02.02.2019 kl 11:34 4230

Jeg vett bedre enn deg. Jeg jobber i dette markedet og kan det. Det kan ikke du si.

En enorm opptur? Selvsagt ikke. Etterspørselen etter fartøy er som vi har sett de siste 5årene ikke avhengig av oljeprisen. Skal du spå en stor opptur i 2019 må du legge fakta på bordet som backer det. Hvor mange utbygginger skal det være i Nordsjøen i 2019? Hvor mange av de trenger båt? Hvor mange nye rigger skal inn i markedet og hvilke type rigger er det? Hvor mange flere letebrønner blir det i 2019 sammenliknet med 2018? Hvilke type rigger skal bore flest?

Hvorfor har det kun vært en eneste long term PSV tender ute i markedet så langt? Hvorfor sa Equinor for 4 uker siden at de ikke har ett større behov for båt i år enn det historisk lave de hadde i fjor?

Du basere ville utsagn og spådommer, som vi alle har sett her inne ikke stemmer, utelukkende på tro og håp.

Ja markedet blir ikke verre i år enn i fjor. Det vil sannsynlig ta seg litt opp men milevis unna noen stor opptur.

Hvorfor ikke bare leve med det danm? Hvis du er langsiktig så er dette helt fint det.
danm
02.02.2019 kl 11:56 4210

Equinor er en spiller ud af mange. Jeg ser på det overordnede billede i industrien og ja, jeg er langsigtet. Vi har set flere og bedre kontrakter i januar, end de fleste havde forventet, så jeg er optimistisk.
marco83
02.02.2019 kl 12:02 4200

Fortell meg da? Hvor stor andel av alle spot og term slutninger i Nordsjøen har Equinor? Det svaret vet jeg, og du kommer ikke til å like det tallet!

Hvordan er så det overordnede bilde i Nordsjøen da? Hva konkret tilsier at etterspørsel skal mye opp? Hvor mange flere rigger kommer inn? Hvilke typer rigger er det? Hvilke utbygginger? Kommer det en eller flere arktiske drillkampanjer i sommer som tømmer spotten som for ett par år siden? Skal det legges rørledninger i sommer slik som polarled i fjor som tok mye PSV?

Har du statistikk på sammenhengen mellom etterspørsel mellom båt og oljepris de siste 6 årene? Det har vi i meglerhuset her. Det kommer du heller ikke til å like
marco83
02.02.2019 kl 12:03 4196

Bra svar! Du har virkelig peiling. Westshore er flink konkurrent av oss. Ikke de beste men gode
marco83
02.02.2019 kl 12:13 4175

Siden du har absolutt null peiling hvor store eller små Equinor er så ska du få data som du ikke fortjener da dette er data som er verdt mye penger og som aktører betaler dyre dommer for:

Equinor spot

————- Vessel days. ———————- # of fixtures
——————AHTS. —- PSV. ——— AHTS. ——-PSV
2016. - 692. ——- 2680. ———- — 111. — 94
2017. - 769. ——- 2114. - ————. 98. — 58
2018. - 532. —- 1598. — ————-— 63. —- 51

Vet du hvordan nivået var i 2016? Se om du finner ut av det. Som du ser så skal det enormt mye til for at Equinor skal bli like aktive som i 2016. Når de i tillegg nylig sa at de kommer til å ha samme aktivitetsnivå i 2019 som de hadde det i fjor innser man kjapt at det ikke kommer til å komme en voldsom opptur i 2019
Redigert 02.02.2019 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
marco83
02.02.2019 kl 12:19 4154

Hvorfor er du ikke i stand til å svare på ett eneste av de 15 spm som jeg stilte over??

Kan det være fordi du har null peiling på det MON tro???:)
marco83
02.02.2019 kl 12:23 4149

Du kan til og med få snittrate på dette

2017. PSV : 81856kr. AHTS 197145kr
2018. PSV : 83895kr. AHTS. 182367kr

Du vet jo godt hva en PSV og AHTS trenger i rate for å gå i null sant?:)
danm
02.02.2019 kl 14:42 4100

Du svarer ikke på det jeg spørger om. Jeg tror på, at vi kan få en stigning i kurserne på offshoreaktier, fordi jeg forventer en bedring der gør, at offshore kan se en ende på nedgangen. jeg forventer ikke, at alle skibe kommer ud af oplag i løbet af foråret og det hele er normaliseret. Der skal ikke meget til for at vi ser nedgang eller opgang, det viste foråret og høsten i 2018. Hvis du kunne fortælle hvad alle aktører i markedet ville gøre i 2019, ville jeg være overbevist.
marco83
02.02.2019 kl 17:37 4045

Jeg svarte ikke på det ene spm ditt som var mitt eget mener du?;) Hva med de 10 spm jeg spurte deg? Jeg vet nøyaktig hvor stor andel Equinor er av det totale markedet i Nordsjøen. På siste promillen. Derfor jeg sier at når de skal ha samme lave aktivitetsnivå i år så lover det ikke særlig godt.

Godt å høre at du nå moderer deg litt. Fra å si en stor opptur til å si ende på nedgangen. Det er to vidt forskjellige ting! Det siste er jeg helt enig i selvsagt.

Jeg vet med god nøyaktighet hva alle operatørene har av planer i 2019. Både av letebrønner og prosjekt. Å vite nøyaktig hva det betyr i antall fartøysdøgn er selvsagt ikke en nøyaktig vitenskap, men vi vet innforbi et visst spekter hvertfall.

Du bør unngå å spre så mye piss som det du gjør når du åpenbart har investert i en bransje du kan absolutt ingenting om. Hvordan kan du krangle med en offshore skipsmegler er smått utrolig!:) Det er som om jeg skulle si meg uenig med diganosen legen min gav meg når jeg selv jobber som en elektriker!:)

Hva er egentlig jobben din forresten?
Met1976
02.02.2019 kl 18:02 4021

Det mest utrolige er jo at selv om rederne nå slv-til og med superoptimist Solstad- har måttet innrømme at 2018 ble dårlig og at 2019 ikke blir så bra man håpet på så hauser fortsatt Danm opp alle detaljer eller ører opp i oljeprisen.

Jeg sitter med litt aksjer i SOFF selv og det er bare en løsning- gjeld må bort, båter må bort, vi/bankene må ta tapet så kan vi få noe ut av en litt ebdre situasjon de neste årene. Å tro at det skal skje noe i markedet som gjør at SOFF kan fortsette med 30mrd i gjeld er bare tullete.
marco83
02.02.2019 kl 18:50 3985

LikarNo skrev Innlegget er slettet
Et særdeles godt tegn på hvordan markedet er og hvordan det blir er hva Equinor gjør term messig. Slik som de siste par årene har de redusert termflåten sin for å bruke spotten mer. Dette fordi det rett og slett blir billigere. De kjører samme taktikk/strategi i år. Ergo de vet sitt eget behov ( som er hovedriveren til markedet generelt) og basert på det er de svært sikker på at markedet ikke blir særlig bedre i 2019 og lener seg derfor på spotten i større grad.

Ganske enkelt egentlig. Hadde de vært av oppfatning av at markedet strammer seg til om et halvt år, ett år, to år, tre år så hadde de vært ute nå og bunnfisket term tonnasje på lange kontrakter.

Markedet er over det værste, men hvor kjapt det snur er egentlig spm her? Danm tror det skjer umiddelbart, mens jeg tror det kommer til å ta lang tid. En rolig, jevn og langdrygt oppgang som tar årevis. Jeg er faktisk ikke engang sikker på om PSV markedet noen gang når gamle høyder. For mye båt i opplag, under konstruksjon, for lett å drifte en PSV og når markedet blir OK igjen så kommer alle de dumme investorene på banen igjen og kjører en haug med SPV´er.

AHTS og subsea er noe annet heldigvis
Slettet bruker
02.02.2019 kl 19:05 3972

Markedet vil bli bedre i år enn i fjor av den enkle grunn at det blir flere rigg er som trenger båter , vi vil få inn 3 stk rigger de neste tre månedene som alle skal bore på norsk sektor. Spørsmålet er om rederiene tjener nok til at de har råd til å skrape de båtene som aldri vil komme i arbeid igjen. Først når det skjer vil vi se skikkelig gatenivå. Equinor har som en av sine viktigste satsinger at de skal redusere Carbon lavtrykket sitt, det betyr at gamle båter er ut i likhet med gamle rigger. Så ja det blir bedre enn i fjor men lite sannsynlig at det blir veldig godt i år desverre, men det betyr ikke at vi ikke kan se god stigning på de selskapene som er de beste. Så hjelper det lite når de må stige flere hundre prosent for å komme opp i en noenlunde fornuftig verdi igjen.
marco83
02.02.2019 kl 19:16 3960

Husk det er lett å være bevisst på å være grønn/redusere carbon når markedet er grusomt og man kan få slik tonnasje til en slikk og ingenting:) Verre når man må betale et premium på det og markedet er «vanlig». Utrolig hvor fort oljeselskapene da plutselig glemmer det:) Det har vi sett utallige ganger
Kontur
02.02.2019 kl 19:46 3932

Vi vil få en jevn oppgang, sakte men sikkert.
Jeg bommet med inngang for ca 1 år siden, men oppgang blir det.
Så gjelder det å finne det selskapet som er best posisjonert
danm
03.02.2019 kl 10:14 3810

Det jeg startede med at mene var, at vi har mulighed for at se stigninger, der udligner de store fald i høsten. Det fastholder jeg. Så må vi se, hvad der sker. At en mægler, der ikke har haft held med investeringer kan mene at vide alt om markedet, synes at være lidt modsat rettet.
Met1976
03.02.2019 kl 10:29 3793

Det er vel strengt tatt motsatt Danm- mener du f.eks at aluminumsprisen ikke betyr noe for Hydro eller at lakseprisen ikke betyr noe for Mowi? SOFF og de andre lever av å leie ut båter, da er leieprisen relativt viktig....
Slettet bruker
03.02.2019 kl 10:46 3772

Sats på DOF
God Timing nå mener jeg. Flere av de andre Offshore rederiene må ta nye refinansieringsrunder. Det slipper DOF.
Mye bedre flåte siden de tidlig så verdien av å satse Subsea.
marco83
03.02.2019 kl 11:38 3737

Nei hva kan en offshore skipsmegler om offshoremarkedet mon tro...….???Det at jeg var dum nok til å investere i rocksource forandrer ikke på noe som helst:)

Du fortalte ikke hva du jobber med? Hvordan har det seg til at du tror du kan så mye om offshoremarkedet? Du har jo ikke truffet på en eneste ting enda...
Redigert 03.02.2019 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
marco83
03.02.2019 kl 11:40 3733

Nei nei kom ikke her å fortelle damn, offshoreeksperten, at leieprisen er viktig!:)
danm
03.02.2019 kl 11:46 3723

Med din store viden burde du slet ikke bruge din tid her på HO. Du kunne blive milliardær i løbet af nul komma fem :-)
marco83
03.02.2019 kl 12:28 3683

Hvordan er det mulig om jeg tørr spørre? For det første får jeg ikke lov til å kjøpe offshoreaksjer da jeg sitter på for mye innsideinformasjon, for det andre hvordan tjene penger når kursene bare går ned?;) Og nei shorting kan jeg alt for lite om og hadde uansett ikke turt å ta sjansen, alt for risikoavers til det:)

Penger fikk vi nok av før markedet kollapset. De siste årene har det ikke vært mye å skryte av dessverre
Redigert 03.02.2019 kl 12:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2019 kl 13:19 3643

100% enig her.
Det er ikke vanskelig å se at supply, rigg og andre tjenester som har stor konkurranse vil bruke mange år på å komme opp på gode nivåer.
Rater er en ting, det å kunne betjene gjeld i ett konkurranse utsatt marked er noe annet.
Det er for mange skip, for mange konkurrenter som dreper markedet.
Noen store må bukke under eller så må skip, rigg skrapes i stor stil.
De som vil klare seg er mer drillingutstyr leverandører, modifikasjon selskaper og andre utstyrs leverandører.
Skipping og supply har for stor gjeld og for stor konkurranse.
Aker, Aibel, Slumberger, Helliburton, archer og lignende selskaper innen oilservice har ikke samme konkurransen og vil klare å løfte seg.
Slettet bruker
03.02.2019 kl 13:31 3633

Her er noen som er enige med deg ts

ttps://sysla.no/offshore/ny-rapport-ar-blir-det-okonomisk-opptur-oljeservicebedriftene/

https://sysla.no/offshore/oljeselskapene-har-aldri-tjent-mer-enn-de-gjorde-fjor/

personlig,går jeg for akerbp

Redigert 03.02.2019 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
danm
03.02.2019 kl 15:37 3567

Vi må se. Jeg har også Archer i min portefølge. En anden jeg har stor fidus til og som burde været steget er Enquest.
tapas007
03.02.2019 kl 16:02 3537

jeg holder på bwo, dof, sdsd, borrdrilling, prosafe, seadrill, mærsk, som børs notere offshore delen, sbx, pgs, magsies, emgs, der ud over en håndfuld lytteposter hist og pist.
chevron har meget tilbageholdene med at investere, i deres q4 18.... bruger alle pegene på dividente og aktie tilbage køb......bull for olieprisen

mener at både lundin p og dno er gode køb og de investere pænt, nu mens det er meget billigt at udvikle felter

verden bruger 100 mio boed om dagen, så johan sverdrup bliver jo tømt på en måned
og panoro er min største post, og bwo lige efter
africa oil og ipc. har vist også fået for mange tæsk

måske for tidligt, men pludseligt er toget kørt
god vind
danm
03.02.2019 kl 17:08 3497

Jeg har en del af dem du nævner her og tror virkelig 2019 bliver vildt for en hel del af dem. Nogle fik alt for mange tæsk i høsten.
really
03.02.2019 kl 22:15 3399

Hei Marco, hvorfor gidder du å bruke tid på å diskutere med den relativt uvitende dansken. Dere har åpenbart svært ulik kompetanse og det fører ikke til noe fornuftig.

Det interessante er jo når oppgangen kan løfte kursen i seismikk, rigg, subsea og etter hvert også i supply rederiene. Og hvilke selskap vil gjøre det best relativt sett.

PGS la frem en spennende Q4 som tyder på at det kjøpes mye data. Det vil si at det planlegges mye. Det vil etter hvert føre til FID’s som betyr boring og subsea aktiviteter som også krever støttefartøy. For 19 er det ingen stor oppgang å spore, men hva tror du om 20 og 21?
evenah
04.02.2019 kl 01:50 3331

Hva er det som gjør deg så skråsikker på at Dof ikke trenger refinansiering? Muligens ikke i år, men hva med neste år? Er vel ikke akkurat så solid balanse i Dof heller. Hadde satt pris på om du kunne bekreftet påstanden med fakta :)
marco83
04.02.2019 kl 07:13 3256

Godt spm, sagt til meg selv flere ganger at det er null vits, men vanskelig å unngå å svare når han stiller spmtegn om min markedskompetanse. Skal prøve igjen.

Helt riktig, det er det som er det interessante. Rigg virker å være en godt stykke unna enda mens seismikk tyder på å begynne på en opptur. Når seismikken har tatt «av» er det rigg sin tur, så kommer supply til sist. Dette er ting som tar tid, gjerne flere år før supply i sluttenden ser en effekt.

Jeg tror OSV markedet har snudd, men at det blir en lang, seig rolig opptur. Noe som betyr med dagens marked at det vil ta år før markedet har returnert nok til at man begynner å tjene penger. Spesielt for de rederiene som ikke har subseatonnasje.

20 vil blir bedre enn 19, 21 på 20 og så videre. Hvor mye bedre enn i dag er vanskelig å spå, men tror ikke 20 blir noe voldsomme greie, men likevel betydelig bedre enn der vi har sett fram til i år
Kontur
04.02.2019 kl 07:26 3243

På vei til jobb, men det korte svaret er at all forward data viser det. Med unntak av DNB som påpeker at ved fortsatt samme dårlige marked som i fjor +- så mangler de 400 mill et sted i begynnelsen av 2020 var det vel.
Dette er for DOF så marginale beløp at det fikser de. Har mye å gå på finansielt
Dette får vi ta senere da jeg må kjøre videre
Tror på oppgang fremover og klarer ikke å se bedre case om en skal være offshore
marco83
04.02.2019 kl 09:05 3174

Danm, du har enda ikke hostet opp noen tall på hvor store Equinor er i marked. Her er en artikkel som gir deg den infoen, selv om deres tall ikke er helt likt våre.

https://www.skipsrevyen.no/article/kritiserer-equinor-for-underprising/
really
04.02.2019 kl 09:31 3152

For at det skal være riktig at de ikke trenger refin før i 20 så må tallene de rapporterer vært feil eller ufullstendige. Når en setter sammen cash flow tallene, avdragsprofilen de har rapportert og cash beholdning så viser den med et 19 lik 18 at de må refinansiere relativt tidlig i 19. Jeg har forklart hvorfor i mer detalj i flere innlegg før.



Jeg ville vært forsiktig med DOF til det er avklart at de har finansiering til i hvert fall 20.
evenah
04.02.2019 kl 19:30 3070

Leste en rapport fra Nordea som ble publisert i slutten av Januar hvor det ble påpekt at med mer eller mindre samme markedssituasjon og rater vil det bli tight for PSV/AHTS i slutten av 2019 og Subsea kan få likviditetsskvis i beggynelsen av 2020 slik jeg tolker rapporten.
Jeg tror også DOF er ett solid selskap som ikke vil komme i en konkurssituasjon, men spørsmålet er vel egentlig om det grunn til å frykte ny emisjon og bli vannet ut i løpet av slutten 2019 eller beg av 2020?

Her er ett udrag fra Nordea sine spådommer:

DOF Subsea: Cash position looks somewhat tight in early 2020.
Based on our estimates, DOF Subsea's cash position will decline from Q1 2019. This is in spite of a projected improvement in EBITDA prompted by full-year effects from vessels and a gradual recovery in the project segment.
The decline can thus be largely explained by heavy debt repayments, capex related to the delivery of Skandi Olinda in Q1 2019 and a bond maturity in March 2020. DOF Subsea also has some flexibility in its debt structure through a NOK 250m RCF with maturity in June 2020. We argue that DOF Subsea will utilise this facility at the end of 2019 in order to keep clear of the minimum liquidity covenant of NOK 500m. The cash position in early 2020, however, is still somewhat tight, in our view.
Kontur
04.02.2019 kl 20:41 3033

Dof har i motsetning til mange andre selskap flere strenger å spille på enn emisjon
Blir ingen emisjon tror jeg, uten om de vil kjøpe resten av Subsea