AXA - B2H : Hva skal dra lasset

Slettet bruker
AXA 02.02.2019 kl 11:51 4484

Sitter på Aeropuerto og nyter en god kopp kaffe, og skal snart hjem til kulden.
Skal prøve meg på et litt mer seriøst innlegg, og håper da at noen her som mener at det blir for mye persondrama, sjikane etc også tar seg til pennen og skriver noe. Senest i går kom det nye nick her som mente det var for lite skriverier om aksjene, og for mye drama.

Etter å ha lagt på stranda en uke, har jeg hatt tid til å filosofere litt over veien videre.

I B2H har 11 innsidere kjøpt mye, fra 18 og nedover. Man må regne med at de fleste der er ferdig lasta.
I AXA har jeg spurt Endre, og Johnny om hvorfor ikke de laster på 18 kr og hvorfor ingen andre i ledelsen laster.
Svaret var kort og enkelt fra de begge: Vi har nok, sitter tungt allerede. Vi vet også at Fredriksen sin mann i styret IKKE eier aksjer, og han så ikke 18 kr som billig heller, selv om John F gjorde det.

Jeg holder Finansavisen, og det er mye møl, men og mye bra. Man leste i høst side opp og side ned om at børsene nå var dyre, er dyre, og det ble vist flotte grafer fra 1900 tallet og frem til i dag, hvor man ser samme formasjoner og mønser som tidligere kriser og krakk. Denne Hermannsrud sier at det starter i mai, og smeller i høst. Han henviser til at PB er 2,1 på Oslo børs, og historisk har det alltid gått til helvete når 2,1 passeres.

Videre leser jeg i avisene at de fleste forvaltere og meglerhus, og ringrever som Stordalen, Spetalen, Ferd Andresen og mange flere fremhever at de har tatt ned rissiko, og har mer cash enn vanlig. Det betyr at dem har tatt gevinst noen plasser, og har solgt.
Ikke sett dette i stor grad i AXA og B2H enda, men dersom tankegangen er at det smeller snart, og at alle sitter med fingeren på avtrekkeren (salgsknappen), så skjer ting fort og brutalt. Bare tenk tanken i AXA med daglig omsetning før kl 12 på 30-40.000 stk aksjer og det går ned da, hvordan det blir når fond, eller eier er lei, og skal ut med 500.000 til 5.000.000 mill aksjer raskt. Da blir det kursmasakre.

Enhver oppgang i AXA har i det siste stoppet på 21,30 - selv på grønne børser butter det imot det, og det slås ned, nesten 1 kr i går fra topp.

Når man da vet at en del vil selge, og man må anta at fond og større aktører vekter seg ned også i AXA og B2H fremmover, samtidig som mannen i gata får kalde føtter, så lurer jeg på hva som skal løfte AXA til 30 kr eller B2H til 20 kr:

Ikke er Innsiden med lengre.
Ikke er DNB og fond med lengre, der er sannsynligheten for at de vekter seg ned større enn opp mtp fremtiden.
Ikke er mannen i gata med så mye lengre, for det butter jo imot på grønne børsdager, se bare på B2H som på grønn børs uten news var ned 4% intradag i går, og close nesten 3 % ned.
Ikke shorterne er fornøyd og dekker seg.
Ikke Fredriksen i AXA slipper taket med bestillingsverk og robboter for å holde kurs nede
Ikke like lett å skaffe finansiering fremmover ifølge AXA notatet (gjelder nok bransjen)
Ikke er det lys i tunnellen fremmover heller, mtp Brexit, Handelskrig, Trump som hater oljepris over 50 usd, våpenkappløp, klimakriser og en verden som er sprekkeferdig av gjeld, og AXA / B2H har så mye gjeld og renter at det spiser av lasset pr i dag!

Så da spør jeg ganske enket;

HVA SKAL DRA LASSET oppover i kurs for AXA og B2H, når alle er ferdig lastet, og mannen i gata selger med tap for å ikke være med ned på 5-10 kr når det smeller på børs.

Dere må gjerne skjelle meg ut fordi jeg er negativ, men kom i såfall med motargumenter som underbygger hvorfor AXA / B2H med bunnlinje skal trosse børsene?

SS
KNM
(brun og blid)
Redigert 19.01.2021 kl 16:45 Du må logge inn for å svare
Record
02.02.2019 kl 12:28 4449

Noe spekulerer du nå på .hvorfor samenligner du disse , eierstruktur og drift er forskjellige ?
I en verden ved gjeld profiterer disse meget bedre enn bankene på langt laver omsetning , at risikobildet endrer seg vil vi måtte leve med :-)
Tydelig at du har tatt dine valg , men ikke tro at verdens økonomien gjør de samme , dette bli gull fremover , bare å holde seg til de riktige selskapene :-)
Slettet bruker
02.02.2019 kl 12:35 4437

Dette er nok et «tro håp og drømmeinnlegg».

#Versågodneste

SS
Slettet bruker
02.02.2019 kl 12:43 4400

Til moder Teresa (SS) ?????????
Slettet bruker
02.02.2019 kl 12:47 4387

Jeg anbefaler deg og snakke med "tvillingbroren" - da får du svarene du ønsker.

Huff, huff.
Kaisovski
02.02.2019 kl 13:46 4323

Det som skal dra lasset er 1mrd(les:MILLIARD) i overskudd 2019, og guidet enda mer i 2020. Går verden til helvette er det ingen steder å gjemme seg lengre, og i hvertfall ikke i "cash".

Det interessante er at B2 vrir investeringene sine mer mot sikret gjeld, som jeg tror kan være lurt de neste årene.
Selv om risikoen angående ERC på kort sikt kan være større der.

Bare se nyeste porteføljekjøpet i Kroatia, som bekrefter denne trenden. Ikke minst er B2 på plass i 23 land, på doveese plattformer, og har sånn sett en veldig grei diversifisering. Selv om de er godt eksponerte i Polen og delvis Italia.
99999
02.02.2019 kl 14:53 4268

Spetalen klanen er nabo med Endre Rangnes. Kan komme kjøp i aksjen fra en av brødrene eller begge.

Øystein Spetalen var inn og ut av Aktiv Kapital. Dette er en bransje han kan godt.

Er en mulighet at gribbene flyr over en skadeskutt Axactor nå.
Redigert 02.02.2019 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2019 kl 15:29 4231

Til orientering så hoppet Øystein av AXA rundt 1,80 tror jeg det var.
tunktee
02.02.2019 kl 15:34 4221

Jeg har spørsmål til deg;
Hvorfor bruker du så mye tid på å skrive om disse to aksjene?
Har du shortet dem? I motsatt tilfelle, har du ingenting intektsbringende å bruke tiden din på?
Og hvorfor tar det du har lest i Finansavisen som en sannhet? Har du ikke lært bedre?
Les heller Kapital og Financial Times og Barron's fra perm til perm, og gjør deg opp dine egne meninger fremfor å lese den store skriften Finansavsien. Tid har du åpenbart nok av, og det kommer du til å trenge!

Hvis det stygge fallet inntreffer, faller nesten alt. Tilnærmet umulig å finne motsykliske aksjer i forkant (Hvertfall på OB), så da må man sitte i CHF eller gull.
For de fleste er det enklere og langt mer inntektsbringende å sitte i markedet med en streng tradingstrategi med stor kapitalkontroll. Da unngår man i værste fall å tape mer enn en viss prosent av kapitalen. (Bestemt av den forhåndsdefinerte strategien.) Man kan da tjene penger i mellomtiden, mens slike som deg ikke tjener penger mens de sitter å venter på krakket som kan komme i morgen eller om tre år.

Dem som har gode strategier vil ha kapital klar også etter at krakket har inntruffet, og vil derfor tjene penger både før og etter.
Å henvise til dem som sitter med milliarder er ikke relevant i denne sammeheng, fordi de ikke klarer å likvidere en stor posisjon på kort tid hvis finansmarkedet tørker opp.

Hvis du skulle finne på å parere dette med disse tradene som du skryter av, så kan jeg informere deg om at du kunne gjort stor gevinst på å trade i B2H eller AXA siste tiden, både long og short.
Der er for øvrig ingen troverdighet i dine påståtte gevinster ettersom du offentliggjør dem etter at de er avsluttet. (Hjelper heller ikke på at du er en selvoppnevnt løyner.)
Rakso
02.02.2019 kl 16:03 4177

Godt svart Tunktee, blir ganske drittlei av innlegg til SS og er nesten aldri inne å les lenger på grunn av lite konstruktive innlegg. Det har blitt fullstendig uinteressant å lese eller kommentere i motsetning til mulighetene vi kunne hatt dersom dette forumet ble brukt med fornuft. Har forøvrig brukt nedturen til å snitte meg ned gjennom fleire kjøp under 20 tallet og har stor tru kombinert med god tid....
tunktee
02.02.2019 kl 16:18 4160

Lykke til Rakso!
Jeg har også litt aksjer kjøpt i Januar.
Håper vi tjener penger! :)
bålfreak
02.02.2019 kl 16:20 4150

Axa er aldeles ikke skadeskutt, hvor i all verden tar man det fra. Axa er et vekstselskap i en investeringsfase. Inntektene kommer etterhvert. John Fredriksen er Norges største og beste investor. Han er største eier i Axa. Hvorfor er han det mon tro. Hva har han sett som ikke Skipssjefen har sett. Det blir bare patetisk slik du holder på Skipssjefen. Ingen tar deg på alvor. Du trader i Axa og ønsker kursene opp eller ned alt ettersom du er inne eller ute av aksjen. Det er jo helt greit å trade. Men det blir for dumt at du skal ha oss ttil å tro på argumentene dine. Jeg sitter long i Axa som sikkert alle har forstått og jeg er komfiortabel l med det. Den dagen Fredriksen selger skal jeg også trykke på salgsknappen. Sannsynligvis og da mener jeg meget sannsynlig vil Fredriksen selge hele selskapet når tiden er moden. Da har alle som har vært med på reisen fått både utbytter og pen verdiøkning på aksjene sine.
Redigert 02.02.2019 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2019 kl 16:24 4143

Lykke til tunnkti og Rakso,bålfreak ,fldere som har skjønt det lykkes her kreves god dose med tolmodig.
Redigert 02.02.2019 kl 16:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.02.2019 kl 16:28 4137

Han kom seg ut mye høyer en 1.80 tror det var nærmere en 2.60.
Slettet bruker
02.02.2019 kl 16:42 4105

Triggers? Tja, hvis jeg har forstått rett, så får AXA nå dekket sirka 70% av sin investeringsbehov fra pågående ‘forward flow’ avtaler. Volum betyr alt på bunnlinjen her, og den har økt kraftig de siste kvartalene. En god Q4, så ser vi nok en pen bevegelse oppover. I tillegg har AXA et meget effektivt organisasjon og topp moderne IT utstyr.
tunktee
02.02.2019 kl 16:42 4100

Har forresten en kommentar til det du skriver om forumet Rakso,
Jeg har lenge vært med i Strongpoint. Flere skryter over hvor ryddig vi er på det forumet og der blir sjeldent utvekslet ufinheter eller uendelig baising/hausing.
Når det gjelder aksjen er det en annen sak; Den har vært treig som sirup siste året etter en svak periode. Det er et spennende case, men krever at man leser seg opp på selskapet. Lav omsetning i aksjen, og ikke mulig med teknisk trading.

Innser at jeg poster et irrelevant innlegg nå, men måtte bare benytte muligheten til å nevne aksjen :)
Slettet bruker
02.02.2019 kl 18:04 4012

Der tar du feil Bjørn, Spetalen solgte godt under 2. Gunnar Hvammen solgte rundt 2,50.
Ellers er det bare å bruke ? på alle SS innlegg fremover.
Funderer
02.02.2019 kl 20:08 3924

Må ha vært en fantastisk ferie .
Redigert 02.02.2019 kl 20:15 Du må logge inn for å svare
99999
02.02.2019 kl 20:15 3911

Spetalen er en mester på timing. Han doblet pengene på noen måneder.


Investoren Øystein Stray Spetalen solgte fredag den 8. april 21 millioner aksjer i Axactor. Det kommer frem i en børsmelding som først ble offentliggjort onsdag.
Aksjekursen den dagen aksjene ble solgt lå på mellom 1,90 og 2,04 kroner. Etter salget sitter Spetalen igjen med 22,7 millioner aksjer, tilsvarende en eierandel på 3,46 prosent, ifølge børsmeldingen.
Det er liten tvil om at Spetalen har gjort gode penger, ettersom han tegnet seg i emisjonen til halve prisen av det han solgte aksjer for nå. Spetalen kjøpte seg inn i selskapet i august 2014, ifølge børsmeldinger fra selskapet. Den dagen lå kursen på drøyt en krone, før den steg etter Spetalens kjøp.
Finansavisen slo onsdag morgen opp nyheten om at Spetalen hadde solgt seg ned.
– Det er en investors privilegium å kunne selge seg ut når han ønsker det. Spetalen har vel doblet pengene sine i løpet av noen få måneder, sa Axactor-sjef Endre Rangnes til avisen.
Axactor ble til etter at Spetalen ledet en prosess der man gikk inn i det fallerte gruveselskapet Nickel Mountain Group og konverterte det til et inkassoselskap som lever av å kjøpe inn gjeld og kreve den inn.
Først hentet man inn 400 millioner, og deretter ytterligere 60 millioner i en reparasjonsemisjon, som ble overtegnet mange ganger.
Til slutt gjennomførte man i februar en ny emisjon på 106 millioner med en tegningskurs på 1,78 kroner aksjen.
Marketwatch
03.02.2019 kl 00:12 3739

Olja skal opp
Ose skal opp
B2h skal opp fra krakket kursen har gjennomgått, pga shorting og annen dritt. Rekordresultat ventes.
Dont worry, be happy!
Slettet bruker
04.02.2019 kl 09:58 3226

Ny dag, nye muligheter ?

SS
Slettet bruker
04.02.2019 kl 14:40 2989

Halelujah

HA LE LU JA H

HALE LU JAAAAAAAAAAAH!!!!

AMEN

SS
Redigert 04.02.2019 kl 14:40 Du må logge inn for å svare
Kaisovski
04.02.2019 kl 16:08 2846

Litt D-vitaminer i helgen har nok gjort deg godt.
Slettet bruker
04.02.2019 kl 16:20 2803

Gulp...... hvor høyt skal AXA egentlig ? :) 60 nok ?!
Kaisovski
04.02.2019 kl 16:24 2796

Umulig å si før vi ser hva slags marginer de oppnår innen et par år.
Slettet bruker
04.02.2019 kl 16:27 2785

En ting er sikker aksjen kommer til fly høyt,sitt på aksjene to år fremover i tid, blir du nok en holden mann. Om du har investert mye kronasjer.
Redigert 04.02.2019 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2019 kl 16:44 2720

Nok igjen klarere disse kvalmere shortere å presse ned kursen i slutt minuttene. Skal bli vidunderlig når disse gir slip. Ikke mange dager igjen til 4kvartal resultat. offentligjøre
Slettet bruker
04.02.2019 kl 17:02 2669

FinFin axa dag gutter.
AXA gryna er fantastiske om dagen!

SS
Slettet bruker
04.02.2019 kl 17:10 2641

?????perrong sliter????