Hva er forskjellen på "Opplysning" og "Fobi"

Risk-reward1
03.02.2019 kl 02:25 2611

Når vesten startet sin kritikk av kristendommen, var og blir det sett på som opplysning. Denne opplysningstiden resulterte i reformering av kirken og kristendommen.

Når vesten startet sin kritikk av islam, var og blir den sett på som islamofobi. Denne holdningen har resultert i at islam aldri er reformert.

Kan noen forklare meg hvorfor det er fobi å kritisere islam, men opplysning å kritisere kristendommen?

RR

PS!
Regner med at de som stempler all kritikk av islam som fobi, kommer til å bli totalt fraværende på denne tråden.......
Risk-reward1
04.02.2019 kl 16:51 1045

"Poenget er at mens noen er helt hysteriske og sidestiller helt reell religionskritikk med islamofobi eller sågar rasisme, så gjelder dette heldigvis ikke alle."
Det er vi enige om, og jeg har konkretisert flere av de her inne som burde gått noen runder med seg selv, som svar til Jabbings på "hvem andre?"

Premisset er ikke funnet opp, det er selvsagt nyanser og det gjelder selvsagt ikke alle. Men på generelt grunnlag hos nettopp "godhetene" og MSM er premisset tydelig. Om du ikke har klart å oppfatte det, så er det din kunnskap som er mangelfull, ikke premisset det er noe feil med.

"Det blir det siste av meg på denne tråden."
Veldig gjerne!
RR
Risk-reward1
04.02.2019 kl 16:47 1049

DenialBenekteBAK, NUKA, Yeahsus, ArneBelinda, nevnte Sotah, from the top of my head

RR
Risk-reward1
04.02.2019 kl 16:46 1050

Fordi? Parallellen er tydelig, men du er kanskje ikke moden nok til å se det :)

RR
Slettet bruker
04.02.2019 kl 13:20 1061

Venstresiden godtar islam kritikk som isolert prikk.
Det de nekter er å sette prikkene sammen og se at med så mange prikker må vi sette strek for mer og mer islam inn til landet, vi må skifte linje. Dreia hardt
.............................................................................................................................................................................................................................................
Slettet bruker
04.02.2019 kl 13:15 1062

"Når du og andre "godheter" her inne støtter bruken av både hijab, niqab og burka,"

Hvem er andre?
Slettet bruker
04.02.2019 kl 13:08 1066

Poenget er at mens noen er helt hysteriske og sidestiller helt reell religionskritikk med islamofobi eller sågar rasisme, så gjelder dette heldigvis ikke alle. De fleste klarer å skille. I TS konstruerer du et premiss ut fra en grov generalisering, en stråmann, også forlanger du svar fra en udefinert gruppe her inne som du kaller «godheter» hva det nå enn betyr. I innlegget ditt insinuerer du at jeg er en av disse, og da er det rimelig å spørre deg om hvor du mener jeg har gjort det du påstår.

Du kommer med en påstand du ikke kan dokumentere, fordi hele denne dumme tråden er bygget på et premiss som er funnet opp. Det blir det siste av meg på denne tråden.
Slettet bruker
04.02.2019 kl 13:02 1066

Nå må du holde engasjementet ditt i NOM utenfor denne debatten:-)
Risk-reward1
04.02.2019 kl 12:56 1069

Når du og andre "godheter" her inne støtter bruken av både hijab, niqab og burka, med "folk må få gå med hva de vil", så blir disse ordene dine fullstendig tomme. De er bare egnet til å gi et "se hvor tolerant og solidarisk jeg er" bilde, som ikke stemmer med virkeligheten.
Det er ikke solidarisk og akseptere tvang, være seg direkte eller indirekte, mentalt eller fysisk.

Det blir som skrike over seg at vi skal ha gruvedrift i Norge, og kjempe mot det av "miljøhensyn", og samtidig bruke og forbruke mineraler fra land vi neppe ønsker å sammenligne oss med , der helt ned til 4-åringer slaver og miljøet i hvert fall ikke hensyntas. Men heller ikke det er noen ny holdning i de rødgrønne konsentrasjonene..........

RR
Risk-reward1
04.02.2019 kl 12:49 1071

Hvorfor skal jeg det? Det var ikke det som var min påstand!
Og det jeg påsto er dekket inn i nesten alle dine innlegg som jeg har sett
RR
Sotah
04.02.2019 kl 08:58 1089

Som et lite a propos, det handler egentlig om elementær folkeskikk. Der mangler du mye, FG. Gå på kurs.

https://www.medier24.no/artikler/kom-tilbake-folkeskikk/457112

Edit: Vi kan ta med denne også:
https://www.nrk.no/norge/hver-gang-hamza-_18_-ytrer-seg-om-politikk_-drukner-han-i-hatmeldinger-1.14408778
Redigert 04.02.2019 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2019 kl 08:56 1091

«Heller ikke du er vel helt borte i så måte.....»

Vis meg gjerne et eksempel hvor jeg har kalt noen som har kommet med legitim religionskritikk av islam for islamofob.
Sotah
04.02.2019 kl 08:47 1095

Det er helt legitimt å drøfte innholdet i en hvilken som helst religion. Hvis noen ønsker å forbedre menneskehetens vilkår på den måten skal de ha applaus for det. Kort og greit, hvis du innser at vi skal leve side om side og vil at det skal fungere best mulig er jeg helt med. Men det er vesentlig forskjell på den tilnærmingen og den møkkaspredningen som oftest foregår her. Her vil folk stort sett innføre religionstvang og/eller rense landet etnisk. Ved å konsekvent pælme dritt blant annet på folk som er født og oppvokst her. Du kan jo titte litt innom hva gladgutten FG poster lenger opp på tråden. Utover det er det ikke opp til oss å endre andres religion, forandringene som er påkrevet må komme innenfra. Altså; støtt opp om de ikke-praktiserende eller sekulære.
Redigert 04.02.2019 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Risk-reward1
04.02.2019 kl 01:09 1112

Neida, sotah har vært her han. Og likhet med deg og Jabbings klarte han ikke svare på det ene spørsmålet i trådstarten.
Jabbings har ikke en gang klart å forstå at det er debatten :D

Og forøvrig er jo jabbings ekspert på å bortforklare og trolle hver gang det er en tråd om hva muslimer og/eller islamister står bak/har gjort.
Heller ikke du er vel helt borte i så måte.....

RR
Redigert 04.02.2019 kl 01:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2019 kl 00:13 1120

Jeg savner at RR skal komme med noe dokumentasjon på hva han egentlig ønsker å diskutere.
Slettet bruker
04.02.2019 kl 00:05 1132

"Regner med at de som stempler all kritikk av islam som fobi, kommer til å bli totalt fraværende på denne tråden."

Ganske riktig. Jeg har fortsatt ikke sett noen slik her på tråden.
Slettet bruker
03.02.2019 kl 22:10 1248

Five Saudi Students Accused of Rape, Murder, Hit and Runs, Have Fled Oregon Before Trial

On five occasions, privileged young Saudi men studying in the state of Oregon have been spirited out of the country on fake passports and private planes before their trials.


https://www.thedailybeast.com/five-saudi-students-accused-of-rape-murder-hit-and-runs-have-fled-oregon-before-trial

Hvorfor skal Saudis regjering slippe unna med slikt?
Det minner veldig om den norske jenta som ble drept i London av en rikmannsønn fra Yemen.

Redigert 03.02.2019 kl 22:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:54 1259

Så moderat at de ikke er i europa,jabbba!
Det følger bare dritt med dem,uansett hvilken vinkling de velger å vise oss,agendaen,er å overta hele butikken.
Så hvordan tenker du at vi skal få stoppet støtten fra sa?
Noen enkle oppskrifter,please?
I am holding my breath,please hurry......;=)
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:51 1260

Om du ikke liker svarene du får kan du blokkere hele gjengen og svare selv.
Risk-reward1
03.02.2019 kl 21:39 1272

Tror ikke jeg, for det ligger som et klart og alment forstått premiss hos de aller fleste.
Det er akkurat som det er moderate og sterkt troende kristne, men det er allikevel en STOR forskjell i religionene her. Men det tviler jeg på du eller dirken eller Jabba vet eller skiller på.
De sterkt troende kristne fordømmer ikke moderate kristne, kaller de frafalne, og gjerne dreper dem eller oppfordrer til det, om forholdene ligger til rette. Det gjør de sterkt troende muslimene, nemlig islamistene. Og med over 1700 islamistterrrorangrep i fjor er det heller ingen liten gruppe som står bak og utfører, men en enormt stor gruppe som supporterer det uten selv gjøre det.

RR
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:35 1274

"men blir altså stadig dratt frem av "godhetene" som noe det ikke skilles på."

Da kan vi kanskje bli enige om at de som ikke klarer dette skillet, slik som fine greier lenger oppe, lider av islamofobi?
Sotah
03.02.2019 kl 21:32 1278

Bra det, RR. Kanskje du får med deg resten av forumet en eller annen gang også. Jeg tror det blir tungt...
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:32 1278

Fine Greier må våkne! Jeg skjønner hva du mener og er selvsagt enig men Å si at islam ikke er velkommen i Europa kunne ikke vært mer galt!

Ingen er dessverre mer velkommen en fredens tilhengere.
Risk-reward1
03.02.2019 kl 21:30 1569

Jeg er en av de som i mange tråder i min "karriere" her inne har påpekt forskjellen på en muslim og islamist. Dette går mange år tilbake i tid, men blir altså stadig dratt frem av "godhetene" som noe det ikke skilles på. Det er vel kun for dem dette ikke har gått inn ennå.

RR
Sotah
03.02.2019 kl 21:24 1572

Da blir det for vanskelig, Jabba. Er det liksom forskjell på muslimer også, nå?
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:24 1573

Iranere er persere, ikke arabere.
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:20 1576

`Jeg kritiserer Saudi og islamister men ingen har kalt meg islamofob.
Jeg mener at når man ikke klarer å se forskjell på Hadja Tadjik og en islamist så er man islamofob.
Beste hjelpen vi kan gi til muslimer i deres reformering av religionen er å støtte de som vi synes er moderate.
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:15 1581

Er all kritikk av islam fobi?
Risk-reward1
03.02.2019 kl 21:14 1581

Og svarer med nye spm igjen................ zzzzzzzzzzzzzzz
Det blir litt 4-åring og "hvorfor det?" over det hele

RR
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:05 1588

Vi ønsker Saudi som alliert for å sette skapet på plass for shiite iran. Hva er det med deg og shiites?
Dessuten har trump gitt kvinnene der lov å kjøre bil, og jeg mener Dagsrevyen hadde innslag om at de hadde fått kvinne kino. Ting skjer altså i rasende fart i meddelaldersk målestokk, og en alliert mot en fiende som shiite iran er god å ha.

ps skryt skal du ha når det er fortjent, så jeg smetter inn takk for opplysningen.

jabbadabbato skrev
Til opplysning er det 50 millioner muslimer i Europa. Du blir ikke kvitt dem. Spørsmålet er om du øn
Redigert 03.02.2019 kl 21:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:05 1588

"Kan noen forklare meg hvorfor det er fobi å kritisere islam, men opplysning å kritisere kristendommen?"

Synes du det er opplysning når islamister trakkaserer kristne i muslimske land?
Ønsker du at vi skal innskrenke religionsfriheten slik som i feks Saudi
Redigert 03.02.2019 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:02 1589

Til opplysning er det 50 millioner muslimer i Europa. Du blir ikke kvitt dem. Spørsmålet er om du ønsker at Saudi skal fortsette å påvirke disse muslimene som allerede er her eller ønsker du heller en mer moderate form for islam.
Slettet bruker
03.02.2019 kl 21:02 1591

Ja, de tok seg god tid til å rydde opp i skapene internt og kvitte seg med middelalderen, istedet for å dra til NAV i fremmed land og klage og syte. Var ikke det fint gjort.
Risk-reward1
03.02.2019 kl 21:01 1591

Zzzzzzzz
Innlegg etter innlegg, men klarer ikke det første spm i tråden engang............
Vanskelig, lillegutt?
- Kan noen forklare meg hvorfor det er fobi å kritisere islam, men opplysning å kritisere kristendommen?

RR
Slettet bruker
03.02.2019 kl 20:57 1595

Du er jo blant dem som burde gå tilbake til opplysningstiden. Det virker som at du ikke er klar over at dette var et internt oppgjør innen den kristne religion.
Slettet bruker
03.02.2019 kl 20:54 1598

Hvilken retning innen islam de representerer,er ikke interessant!
Islam er ikke velkommen i europa!
Slettet bruker
03.02.2019 kl 20:52 1602

Havfruen, jeg er redd argumentet ditt om ‘rasjonell frykt’ ikke holder, og i beste fall er subjektivt. Om du er redd for å ta heis eller buss hjelper det lite å kalle det irrasjonelt selvom det er aldri så berettiget eller ikke.