Biler får skylda for dårlig luft

mishka
04.02.2019 kl 14:32 344

Her er et utmerket kart som til enhver tid viser luftforurensingen på forskjellige steder i Europa. Ser man på kartet for i dag så ser man av alle ting at måleren som står utenfor St.Croix-huset i Fredrikstad viser like dårlige verdier som i sterk forurensede områder i Østeuropa! Det kan da umulig skyldes biler. Er det et containerskip som nettopp har lagt til kai? Eller er det noe annen industri i nærheten? Ser man på hele Europa så ser man at selv i land som Tyskland med 45 mill. biler så er det omtrent samme verdier som på de norske målestasjonene. Og da snakker vi om et land omtrent uten elbiler! Se på Østeuropa med svært lav biltetthet. Det er der den dårlige lufta er. OK, de har mye gamle biler også, men det er kullkraftverkene som er den store synderen. Det er klart at gamle biler også forurenser. Og grunnen til at lufta er veldig bra i Oslo er at mange av de verste bilene naturlig nok har blitt vraket de senere årene og under 10% kjører nå rundt på piggdekk som lager mye svevestøv.

http://airindex.eea.europa.eu/




mishka årsaken til at det ikke går an å se på målingene hvor det er mange biler er sikkert av samme årsak som da de målte i Moss, det er rett og slett ikke bilene som er problemet og det slår ikke ut i det hele tatt om det er mange eller få biler. Hvis det om natta er omtrent som i rushen så er det ingen tvil om at synderne er noe annet enn bilene. De har stillestående rushtrafikk i Fr stad morgen og kveld, men ikke i timevis.
mishka
04.02.2019 kl 15:20 275

I hele Europa begynner bilister nå å slå tilbake mot alle forurensnings-løgnene som egentlig bare er venstresidens ideologiske bilhat. Et godt eksempel fra Oslo var byrådets folketelling som var gjort under VM for å vise at flere folk brukte byen til fots. I Tyskland har de nå begynt å gå løs på alle de feilaktig oppsatte luftmålerne. Bladet Focus hadde i siste nummer med seg en som var spesialist på dette og nesten alle målerne som viser mye forurensning er feil satt opp. Denne ukens eksempel var fra Stuttgart hvor måleren var satt inne i en hjørne ved 2 fabrikkbygninger i en sterkt trafikkert gjennomfartsgate. Eksperten mente den ville vise alt for høye verdier fordi all luft ble virvlet innom dette hjørnet. Et annet eksempel som er "snakkis" her i Berlin er luftmåleren i Berlins svar på Bogstadveien, Schlosstrasse. Den står 50 m. fra bussholdeplassen inn i en sidegate hvor det går en motorveibru over. Hehe, enhver dust må forstå at med bussavgang hvert 3. minutt og delvis tak over så har de funnet det ultimate stedet for å få høye målinger. Alikevel ligger måleren bare sånn rundt eu,s grenseverdi. Og for å ta Oslo og måleren i veikanten på E6 ved Manglerud: Hvem befinner seg til fots her? Ikke en kjeft for det er ikke en gang fortau! Sett opp målere på Jernbanetorvet eller Stortorvet hvor det er mange mennesker. Men det blir ikke gjort for da blir verdiene for bra. Folk begynner nå å bli lei av at de som jobber med dette med vilje ønsker verst mulige resultater så de kan få laget problemer for bilistene. Som sagt så har de begynt å ta igjen i Tyskland og det bør noen snart gjøre i Norge også.
Redigert 04.02.2019 kl 15:35 Du må logge inn for å svare