GOGL - Brazil court tells Vale to halt its largest Minas Gerais

Sa2ri
GOGL 04.02.2019 kl 16:30 6714

Denne meldingen kom for litt siden og dette lover ikke bra for GOGL fremover:

"Brazil court tells Vale to halt its largest Minas Gerais mine

Reuters Reuters•February 4, 2019

SAO PAULO, Feb 4 (Reuters) - A Brazilian court ordered miner Vale SA to suspend production at its Brucutu mine in Minas Gerais, which has an annual capacity of 30 million tonnes of iron ore, according to O Globo newspaper's website.

Vale, owner of the Brumadinho tailings dam which ruptured last month, killing more than 100 people, did not have an immediate comment. Brucutu is Vale's largest mine in Minas Gerais state. (Reporting by Ana Mano; Editing by Christian Plumb)"

https://finance.yahoo.com/news/brazil-court-tells-vale-halt-141045051.html

Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.02.2019 kl 17:14 6594

Bra at kjeltringstreker blir straffet. Vale har drevet totalt uansvarlig, og gamblet med fattige menneskers liv. De ansvarlige må straffes.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
04.02.2019 kl 17:46 6512

@KJEPET:

Det har du sikkert helt rett i, men at 30 millioner tonn forsvinner fra markedet, er ikke bra.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.02.2019 kl 17:46 6490

Alltid bra når useriøse aktører skvises ut av markedet, så kan seriøse overta.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Mollen
04.02.2019 kl 23:05 6164

3 uker til Q4 tallene nå. Vi er vel godt under breakeven i alle fartøyskategorier per i dag. Mulig at GOGL er avventende i forhold til tilbakekjøp av aksjer på grunn av usikkerheten som har oppstått nylig og hensynet til videre likviditet i selskapet. Dumt å sitte med en haug med GOGL-aksjer dersom man må begynne å ta fra kassa for å finansiere driften.. Jeg tror de skrur ned utbyttet til 10 cent også nettopp av likviditetshensyn.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Fljo
04.02.2019 kl 23:22 6103

Ser vi kurser på 30-tallet nå?
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Empire
04.02.2019 kl 23:40 6073

Tja...

Kapasitet er 30,9M tonn pr. år. Nå vi huske at det er ca. 250M tonn med påviste reserver i denne gruven og Vale forventer å avslutte driften i 2023. Gruven har vært i drift siden 1994 og et av problemene er at kvaliteten på jernmalm fra det "sørlige systemet", som brucutu er en del av, er vesentlig dårligere enn fra det "nordlige systemet" som f.eks S11D er en del av. Dette medfører mer slag i produksjonen, noe som er den utløsende faktoren i denne (og den forrige) dam kollapsen.

Det er også flere andre områder som er inkludert i denne rettsorderen, men flere av de nevnte dammene er og har vært inaktive i en lengre periode.

Fra før så har Vale sagt at de vil avslutte nærmere 40M tonn med kapasitet som en følge av den siste ulykken, men at dette vil utlignes gjennom en økning fra andre gruver. Med andre ord, den vridning i produksjon for Vale, fra det (tradisjonelle) sørlige systemet til det (nyere) nordlige systemet, vil kunne akselereres med denne hendelsen. Vale skulle uansett stenge ned produksjon i sør over en 5 års periode pga synkende kvalitet og økende kostnader i utvinningen.

Hvis man ser på priser for FE 62 og FE 65 fra 25 januar, så har disse økt relativt kraftig og Vale sine konkurrenter har hatt gode dager over børs. En melding om ytterligere reduksjon vil nok ha en forsterkende effekt på denne trenden, frem til Vale har blitt enige med myndighetene om veien videre.

Undertegnede tror denne nyheten vil påvirke Vale mer negativt enn Golden, samtidig som konkurrentene til Vale og jernmalm prisene vil få et ytterligere løft for en periode. Så lenge det er et tilbudsproblem og ikke et etterspørsel problem pr.nå (frem til avklaring og eventuell økning i produksjon fra andre gruver) så vil Vale trekke fra sine lagre for å møte sine forpliktelser ovenfor sine kunder. Vale har større lagre flere steder i verden, inkludert Kina.

For Golden så tror undertegnede at kinesisk nyttår nok er mer utslagsgivende for ratene og prising av selskapet, enn midlertidig bortfall av kapasitet fra Brasil. Hadde det vært et etterspørselsfall så hadde også undertegnede vært nervøs, men Bulk går til helvete hver gang Kinamannen feirer inngangen til et nytt dyr. Og (nesten) hvert år, så går det bedre når festen er over, men det blir nok litt bakrus å spore også i år :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Empire
05.02.2019 kl 00:20 6017

I forhold til at Vale leker med fattig folks liv og helse, så kan lærdommen fra Barao de cocais og Vales nedstengning av en gruve der vær greit å ha med seg. Det er kanskje ikke alltid slik at utskjelte gruveselskaper bare tar, men også gir tilbake til lokal samfunnet de befinner seg i?

www.wsj.com/amp/articles/a-geographic-shift-in-brazil-mining-leaves-a-storied-region-hurting-1482143417

Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
05.02.2019 kl 06:33 5906

Nok en Twitter melding som ikke lover så veldig bra for den videre kursutviklingen i GOGl:

BRAZIL'S VALE SAYS IT WILL SUSPEND PRODUCTION IN VARGEM GRANDE
IMPACT TO BE 13 MILLION TONS OF IRON ORE
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
05.02.2019 kl 07:01 5866

@Empire:

Takker for en fin redegjørelse - flott å lære litt mer om dette:-) Når det er sagt, her er et klipp fra en rapport fra Allied Shipbroking (deres ukentlige oppsummering):

"Capesize – A catastrophic week, with a series of events leading to a steep slide in rates. The week started following the tragic news from Brazil, resulting inevitably to limited trading in the area, while rumors regarding an upsurge in available cargoes in the North Atlantic never materialized. In the East, the approaching Chinese New Year festivities seem to have had an impact on the market, with Activity decreasing significantly. The BCI lost almost 41% in a week, closing slightly above the 1,000 psychological mark at 1,014bp.

Panamax – Another slide was posted this week, with some fresh enquiry witnessed in the beginning of the week but not enough to support the market. Activity in the East was marginalized by the Lunar New Year break. The Atlantic basin was facing long tonnage lists, while at the same time that demand was softening. The BPI continued close to levels that were last seen in 2016, losing another 25% and closing at 560bp."

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2019/02/ALLIED-Weekly-Market-Report_01_02_2019.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
really
05.02.2019 kl 07:06 5844

Når de skifter fra malm med mye slagg til lite slagg, vil ikke det føre til lavere transportvolum for samme mengde jern?
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
05.02.2019 kl 07:19 5826

VALE:SER PROD.RED. PÅ YTTERLIGERE 30M TONN JERNMALM/ÅR IFM PÅLEGG AV DOMSTOL
Oslo (TDN Direkt): Vale har blitt pålagt av en lokal domstol i Brasil å avstå fra å avhende avgangsmasser eller praktisere enhver form for aktivitet som potensielt kan øke risikoen for demningene Laranjeiras, Menezes II, Capitão do Mato, Dique B, Taquaras, Forquilha I, Forquilha II og Forquilha III. Den estimerte påvirkningen av den midlertidige stansen av Laranjeiras-demningen ved Brucutu-gruven er om lag 30 millioner tonn jernmalm pr år.

Det melder Vale, mandag.

Tre av disse dammene, Forquilha I, Forquilha II og Forquilha III, som er bygget etter "oppstrømsmetoden" er allerede inaktive og dekkes av den akselererte avviklingsplanen som ble annonsert til markedet 29. januar, mens de andre dammene ble bygget med den "konvensjonelle" metoden, opplyses det.

Selskapet påpeker at dammene bygget etter den "konvensjonelle" metoden er korrekt lisensiert og etter det Vale forstår er det ingen teknisk basis eller risikovurdering som rettferdiggjør beslutningen om å suspendere disse dammene.

Vale opplyste forrige uke at de vil midlertid stenge ned jernmalmproduksjon tilsvarende årskapasitet på 40 millioner tonn mens selskapet avvikler alle sine damanlegg som er bygget etter "oppstrømmetoden", grunnet demningsulykken. (TDN Direkt-artikkel 30.01.19)

De 30 millioner tonnene som meldt om i går kommer da i tillegg til de 40 millioner tonnene som meldt om forrige uke.

Videre meldte selskapet i går at de vil midlertidig stenge ned driften ved Vargem Grande-komplekset, som produserer om lag 13 millioner tonn våtprosessert jernmalm pr år. Dette er imidlertid inkludert i det estimerte fallet på 40 millioner tonn som meldt om forrige uke.

Vale-aksjen falt 3,3 prosent i New York mandag, samtidig som de australske jernmalmprodusentene Rio Tinto, Fortescue Metals og BHP Billiton steg 3,0, 4,7 og 1,1 prosent i Sydney.

Jernmalmfutures ved Dalian Commodity Exchange stiger 6,3 prosent til 92,21 dollar.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
05.02.2019 kl 07:20 5813

BULK:4 CAPESIZE-SLUTNINGER MANDAG -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om fire capesize-spotslutninger mandag, der samtlige er for jernmalmfrakt.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet to reiser til Kina, der den ene går fra Brasil og den andre går fra Australia.

Videre ble det sluttet en reise fra Norge til Tyrkia, samt en reise fra Liberia til Kina.

Ellers ble det gjort to timecharterreiser.

Baltic Exchanges capesize-indeks falt i går 1,5 prosent til 8.748 dollar.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
05.02.2019 kl 11:26 5545

Fra PAS sin Shipping DAily i dag:

"Another 30mmt of iron ore production capacity could be halted in Brazil
 On top of the planned 40m tonnes production halt, Vale has now received court order
to cease production at the Brucutu mine, causing the company a production loss of
additional 30m tonnes, according to news sources
 Vale is said to have appealed the court order claiming it is a different type of mine
than the one that ruptured last month – and it remains to be seen if Vale is allowed to
maintain production during the appeal or not
 How much export volumes will be impacted is difficult to say as Vale was said to have
some 50m tonnes of available production capacity. However, the markets are already
pricing in less availability of the commodity with futures in Singapore continue to rise
(up 14% last week). Rising iron ore prices will have a negative impact on steel
margins, and we’ll likely see more inventory draws in China as well we could see
domestic production to increase, which could then imply less shipping demand goring
forward."
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 12:14 5444

Fallet i GOGL er en klar overreaksjon. En løsning på handelskonflikten mellom Kina og USA kan komme når som helst og nå er kursen på et bunnivå
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Volf
05.02.2019 kl 13:23 5279

BULK:BALTIC CAPESIZE-INDEKS -0,3% TIL USD 8.722/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic capesize-indeks er ned 0,3 prosent til 8.722 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
05.02.2019 kl 14:17 5160

BULK:BALTIC DRY-INDEKSEN -0,8% TIL 629 POENG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 0,8 prosent til 629 poeng, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

Baltic Dry -0,8%
Capesize -0,3%
Panamax +0,2%
Handysize -2,3%
Supramax -4,8%
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 14:44 5065

Det var bra, viser at BDI nå sannsynligvis har bunnet og fremover skal godt opp?
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
05.02.2019 kl 16:12 4941

Jeg velger også å tro det, og handlet inn tusen på ~43 i går. Imidlertid trodde jeg aldri at BDI skulle gå så langt ned igjen, og som viser at det er skarpet for få skip. Så skrapingen må opp, noe også flere bulkredere sier. Var det ikke en eller annen bulkreder i Thailand (Hashim, Precious Shipping?) som sa noe sånt som "...scrap ships, don't order new ships, delay ordered ships" nylig?
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Empire
05.02.2019 kl 20:05 4729

Takker sa2ri.

Siden Pas(med flere) leker litt med analyser med og uten tall og spørsmålene nå er mange, så kan kanskje vi leke litt med tall? Som vanlig, grove regnestykker der feil kan forekomme og det er hyggelig med bidrag for å fullføre "estimatet" :)

La oss anta at den brasilianske eksporten av jernmalm var 380M tonn i 2018. Dette er grovt sett 25% av den totale jernmalm transporten på skip dette året. Dette utgjør grovt sett ca. 45% av tonmile etterspørselen for jernmalm og er dermed ca. 13% av totale bulk volumer for 2018.

70 tonn med reduksjon fra Brasil utgjør dermed ca. 2,5-3% av den estimerte tonmile for 2018, alt likt 2018/2019.

Siden dette er et estimat for hele 2019, som bygger på 2018, så er f.eks et av de store spørsmålene om etterspørselen etter jernmalm vil være lik i 2019 som i 2018 og om etterspørselen vil være fra de samme geografiske områdene i totale volumer? En annen sak er at estimatet av 2,5-3% bortfall av tonmile er for hele 2019, noe som kanskje ikke er veldig troverdig. Både Vale og f.eks deres australienske konkurrenter vil prøve å tilby mer jernmalm til markedet i tiden fremover, hvis rettsorderen står seg gjennom hele 2019. Med andre ord kan Q1 2019 kanskje se et reelt fall i tonmile, da Vale vil trekke fra sine lagre, samtidig som både Vale og andre tilbydere vil bruke noe tid på å øke sin produksjon fra andre gruver/områder.

Hvis f.eks Vale "får tilbake" 20M tonn med jernmalm, så vil dette utgjøre ca. 0.8% av den tapte tonmile. Hvis deres australienske konkurrenter "stjeler" 20M tonn, så vil dette utgjøre ca. 0,25% av den tapte tonmile. En relativt stor forskjell for rederne med andre ord. Svaret her ligger nok i etterspørselen etter type kvalitet for jernmalm.

En akse er det geografiske tilbudet av jernmalm, en annen er den geografiske etterspørselen etter jernmalm, samt kvaliteten som etterspørres og en tredje er antall skip tilgjengelig i markedet for transport av jernmalm. Noen debattanter håper jo på økt skraping i 2019 og en nedgang i tonmile og dermed lavere rater, bør vel føre til dette? Hvor mye/mange capesize må f.eks bli til spiker for at 2,5-3% bortfall av tonmile utlignes?

Hvor mye en nedgang på 3% av tonmile vil utgjøre i dollar for rederne, er jeg noe mer usikker på, da Vale har disse Valemaxene som går på lange faste kontrakter. Jeg ser vel for meg at det er spot markedet(Cape) som vil lide først hvis " bear case" scenarioet slår til for fult. "Bear caset" er der ingen skip skrapes og Australienske tilbydere fyller helle bortfallet fra Vale.

Husker ikke hvilken megler, men noen snakket om ca. 1500 dollar lavere snittratene som følge av bortfallet I Q1?

Kjør debatt og skyt i stykker innlegget :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
05.02.2019 kl 20:33 4660

Jeg synes det er et godt innlegg.
Noe vil tas ut i form av lavere fart ettersom drivstoff med lavere svovelinnhold vil være vesentlig dyrere. Dermed vil redere redusere hastigheten på skipene for å redusere drivstoff-forbruket. Vet ikke hvor mye dette vil ha og si. Har ikke sett noen tall på det, men det har kanskje andre?
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 21:45 4556

Tror at når vi om 6-12 måneder ser tilbake på kurs kr 43,-, så angrer vi stort på at vi ikke lastet mer på disse nivåene. For ikke å snakke om 12-24 måneder... :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 22:07 4502

Gikk ivertfall litt opp i USA i kveld med 0.39%. Når vi er ferdig med Kinesisk nyttår og ratene snur, samt ikke minst handelskonflikten mellom USA og Kina løses, tar det ikke lang tid før vi ser både 60 og 70 tallet igjen :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
05.02.2019 kl 22:16 4479

Personlig tror jeg valemaxene er en av de største usikkerhetene fremover, og noe markedet ikke helt har tatt innover seg har en effekt. Ser vi på ratene i 4Q18 gikk disse i dass nettopp pga disse skipene. Hvordan vil dette bli fremover? Hvilken effekt får disse på ratene for cape? Kanskje mer enn det noen har lyst til å tenke på. De som eier disse skipene har i hvert fall en tanke om at de skal sørge for bedre cash-flow og/eller reduserte kostnader. Spennende blir det i hvert fall.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Mollen
05.02.2019 kl 22:18 4466

Ja, 43 kr er en helt utrolig pris. På disse nivåer kan man omtrent ikke tape penger med mindre det skjer noe helt spesielt med verdensøkonomien. Vi er ikke der per i dag.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 22:31 4434

Moellen - ja ikke så mange måneder heller siden CEO i selskapet lastet på kr 62,-. Hun hadde ikke gjort det dersom hun ikke så for seg mye høyere kurs i GOGL 6-24 måneder frem i tid, og ja, nå kjøper vi GOGL nesten kr 20 under dette..... ;-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
06.02.2019 kl 08:39 4216

BULK:4 CAPESIZE-SLUTNINGER TIRSDAG -ARROW
Oslo (TDN Direkt): Det ble rapportert om tre capesize-spotslutninger tirsdag, der samtlige er for jernmalmfrakt, samt inngåelse av et periodecharter.

Det fremgår av en slutningsliste fra Arrow Shipbroking Group.

Det ble sluttet to reiser fra Brasil, til henholdsvis Taiwan og Kina, i tillegg til en reise fra Filipinene til Japan.

Periodecharteret er inngått med SwissMarine, for en periode på 11-14 måneder, til en dagrate på 14.500 dollar pr dag.

Baltic Exchanges capesize-indeks falt i går 0,3 prosent til 8.722 dollar.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Empire
06.02.2019 kl 10:07 4081

En ting som er glemt og som jeg ikke kan se er meldt noe sted, er at denne siste rettsorderen inkludere pellets produksjon. Nærmere 10% av pellets produksjonen til Vale med andre ord. Dette er kanskje mer prisdrivende for priser for jernmalm av høyere kvalitet, enn selve bortfallet av jernmalm fra det sørlige systemet.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Empire
06.02.2019 kl 19:25 3877

Det ble vel bestilt 32 valemax i 2016. 15 har blitt levert i 2018, mens resten (18)kommer nå i løpet av 2019. I Januar 2018 ble det bestilt 14 nye som skal leveres fra 4 kinesiske verft med levering fra 2020. Totalt 46 skip med levering fra 2018 til 2021 pr.nå, men det kommer kanskje flere? Kontraktene som Vale har med rederne medfører at snitt kostnaden pr. Tonn transportert(Brasil-Kina) faller med ca. 5 dollar i forhold til å bruke cape(ca. 20 usd pr. Tonn i snitt for vale).

30 valemax kan transportere ca. 48M tonn med jernmalm fra Brasil til Kina pr.år, eller jobben som ca. 67 Capesize gjør i dag.

Det var vel fallende kinesisk etterspørsel i Q4 2018 som medførte svakere rater enn forventet og ikke nødvendigvis leveringene av Valemax? Valemaxene ble levert gjennom hele 2018 og inngår i capesize netfleet growth, som ikke akkurat var avskrekkende i 2018? Nå skal det vel kanskje sies at rate forventningene var umulige å nå og var vel egentlig helt hinsides når man ser på de fundamentale forholdene som lå til grunn. Q3 2018 førte til forventninger som aldri kunne oppnås og det gikk sport i å ha de høyeste ratemålene for Q4 både fra meglere/analytikere og debattanter her inne. Da er kollapsen som regel ikke langt unna?

Jeg mener det var en etterspørselssvikt og ikke nødvendigvis et tilbudsoverskudd av båter som førte til at Q4 2018 ble som det ble, selvom endel redere posisjonerte sine båter utenfor Brasil i håp om at Q4 skulle bli like vanvittig som aksjonærene håpet på.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
KJEPET
06.02.2019 kl 19:30 3868

Ny lisens inndratt fra bandittene i Vale nå i kveld. Om ikke man begynner storstilt skraping nå, vil vi ha lave rater i lang tid.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Surik
06.02.2019 kl 20:50 3761

Nå må vi ikke ta alle sorgene på forskudd (selv om aksjemarkedet har gjort det), mulig dette ikke blir så katastrofalt som antatt.
Vale Seen `Likely' to Resume at Mine That Caused Force Majeure
By R.T. Watson and Vinicius Andrade
5. februar 2019, 22:47 CET Updated on 6. februar 2019, 16:45 CET
Bradesco BBI says court ruling doesn’t make much sense
Company quickly declares force majeure after judge’s decision
https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-02-05/vale-declares-force-majeure-for-iron-ore-after-mine-suspension

Hvordan blir ratene og utsiktene for de største tørrlasteskipene (capesize) i 2019?
Tja, hvis jeg skal gjette blir det i snitt på samme nivå som 2018. Kortversjonen er at jeg tror på tilnærmet null flåtevekst i år og at en eventuell reduksjon i jernmalmeksporten fra Brasil blir kompensert for ved økt nedetid for den globale flåten pga. installering av BWTS og evt. scrubbere («IMO2020 impact» som DNM kaller det).
Det er ca. 60 capesizer (>120 000 dwt) bygd før 1995. I tillegg ca. 50 bygd 1996-2000.
Å ta en eldre capesize gjennom SS koster >1 mill. USD. I tillegg kommer retrofit med et BWTS system på 1,5-2 mill USD (1,96 mill. USD ifølge DNM). Pluss evt. scrubber (fra 2,6 mill. USD og oppover avhengig av motorstørrelse), men tviler på at noen vurderer å utstyre en 20-25 år gammel capesize med scrubber. Det vil si 2,5-3 mill. USD minimum i investeringer for å holde skipet i drift ytterligere 2,5 år frem til neste tur i tørrdokken.
Når det nå er mulig å få 8,3 mill. USD i skrappris for en 25 år gammel 150 000 dwt capesize (Korea Shipping Corp i forrige uke), verdien av en 20 år gammel capesize ligger på i overkant av 10 mill. USD og det er <1 år til IMO2020 trer i kraft som vil gi større forskjeller i driftskostnader mellom nyere og eldre tonnasje, da mener jeg at du skal være optimistisk til tørrlastmarkedet for å ta den investeringen. Rederne kommer til å skrape.
Derfor mener jeg at trenden vi ser nå, at 1 capesize skrapes i uka (inkludert en 1999-bygd), vil fortsette gjennom året og det vil derfor skrapes 50+ capesizer i år.
Når ordreboken for 2019 teller 70-80 capesizer og det er sannsynlighet for at noen av disse skyves på til neste år, ser jeg det som mulig at vi får null eller meget lav netto flåtevekst i år. I beste fall får vi negativ flåtevekst.
Vedrørende konsekvensene av Vale ulykken vet jeg ikke, men dersom man antar en «worst case» reduksjon i tonnmil på 2,5-3% som i innlegget over (70 millioner tonn reduksjon fra Vale i hele 2019) og halverer dette (1,25-1,5%) så kompenseres dette for ved «IMO2020 Impact» (SS+10 dager ekstra til BWTS+spyling av drivstofftanker (+5 dager) eller scrubber (+30 dager).
Så entrer vi 2020 og da skal man ha aksjer i et rederi som besitter en moderne flåte med eller uten scrubbere og som kan drifte skipene sine.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Surik
06.02.2019 kl 21:08 3718

Så ikke den gitt, saken ble oppdatert mens jeg skrev innlegget.
Skulle "worst case" slå til blir det kanskje ikke mye vekst i jernmalmeksporten, Vale uttalte for et år siden at de har opptil 50 millioner tonn i reservekapasitet.
Får satse på at kull blir redningen da, bare regnværet gir seg i Australia.

Vale may deploy spare iron ore capacity amid plans to hike pellet output in 2018

Vale SA CEO Fabio Schvartsman told Bloomberg News that the company is ready to deploy up to 50 million tonnes of spare iron ore capacity if prices get too high to help maintain market balance, as a way to discourage expensive producers from reentering the market.
https://www.spglobal.com/marketintelligence/en/news-insights/trending/fviu5yk2c1fapfzckt1p8w2
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Mollen
06.02.2019 kl 21:15 3699

Bra innlegg Surik. Jeg er helt enig, det blir mye mer skraping nå fremover. I beste fall kan vi få et sjokk andre veien om et års tid med en situasjon der flåtetilbudet tilpasser seg den nye tilbudssiden på jernmalm med gode rater, for deretter at Vale kommer tilbake i full produksjon med 70 mill tonn ekstra jernmalm. Da kan vi få fantasirater en stund.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
KJEPET
06.02.2019 kl 21:46 3626

Enig, bra skrevet Surik. Jeg er også på linje med deg Mollen. På sikt kan dette bli veldig bra, men det forutsetter at skrapingen fortsetter ut året.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Empire
06.02.2019 kl 22:23 3550

Pent surik og jeg håpet du skulle kaste deg inn med en analyse om tilbudssiden og hvilke faktorer som vil balansere bildet :)

Jeg tror vi er enige om at det har vært en kraftig overreaksjon i prising og at diverse aktører leser for hardt inn i Vale sine problemer, når det egentlig er kinesiske nyttår de burde fokusere på. Ratene for Cape steg vel også i dag...?

Som innlegget over sier, break even for kinesiske malm produsenter er i snitt 65 dollar pr. tonn. Hvis Vale lar prisene på jernmalm eskalere videre og unnlater å øke produksjon, så vil de på sikt trigge ny konkurranse. Vale har produksjonskost fra det nordlige system på 10-15 dollar pr. tonn, samt transport kostnader på 15-20 dollar, totalt ca. 25-35 dollar pr. tonn ferdig levert i Kina (avhengig av type kontrakt og type skip). Vale kommer ikke til å gi fra seg markedsandeler uten kamp og det er ikke første gang de er bokstavelig talt i gjørma.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Surik
07.02.2019 kl 22:37 3319

Tror jeg foreløpig venter med analyser om tilbud og etterspørsel av jernmalm, må nesten lese meg opp først. Dessverre stod det lite om jernmalm i del IV av "Commodoties for dummies - Pedal to the Metal", så jeg får finne noen andre kilder.
Satser på at vi er nær bunnen ratemessig nå, selv om det er dårlig kunne det vært verre. Forhåpentligvis mener markedet det samme, ser ihvertfall ut til at GOGL holdt stand på en generelt dårlig børsdag i junaiten.
Trenden fortsetter foreløpig med skraping, en capesize til ligger ankret opp utenfor Chittagong. Får komme tilbake til det i morgen kveld, uka er jo ikke helt over og kanskje det gjøres en handel til i morgen :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
08.02.2019 kl 11:11 3141

Fra PAS sin Shipping Daily i dag:

"1Y capesize TC at USD 14,000/day – some 10% downside to asset values?
- According to brokers, the 2014-built capesize Lake Despina (Safe Bulkers), has been fixed on a one year TC to SwissMarine at USD 14,000/day
- This is in line with what brokers have pegged as ‘current level’, and the lowest since the summer of 2017. Using the historical regression-model for 1Y TCs vs. asset values, a standard 5Y old cape should then be worth around USD 33m – some 10% lower than our current quote
- We would expect asset values to fall now, with a 10% reduction in GAV resulting in NAV declines of USD 2.7/share for Star Bulk (from 12.5 to 9.8), and 1.5/share for
GOGL (from 7.8 to 6.3). We believe NAVs provide little support for share prices in light of the current uncertainty, with focus shifting to relative balance sheet strength"
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.02.2019 kl 11:17 3128

Til informasjon så får nyere tonnasje nå bedre rater enn gammel tonnasje. Fordel GOGL der :-)
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Surik
08.02.2019 kl 11:34 3088

At moderne tonnasje foretrekkes tror jeg bare vil forsterke seg fremover. Med dagens bunkerspriser blir det fort >2000-2500 USD daglig i sparte drivstoffkostnader mellom en 10-åring og moderne capesize (ref. GOGLs eksempel på side 9 i http://hugin.info/132879/R/2227826/874696.pdf.
Redigert 20.01.2021 kl 23:09 Du må logge inn for å svare