Nas selger to fly/A320neo og frigjør kr 220 mill

Slettet bruker
NAS 05.02.2019 kl 08:22 7221

God melding i dag: Tirsdag morgen varsler Norwegian at de har solgt to av sine fly av typen Airbus A320neo. Flyene er for tiden er leaset og ikke opereres av selskapet. Leveringen vil skje i løpet av februar.
Transaksjonen vil øke selskapets likviditet med 26 millioner dollar, tilsvarende 220 millioner kroner, opplyser selskapet. Pengene vil bli brukt til å betale ned gjeld og styrke likviditeten. Les her: https://aksjelive.e24.no/article/l1PlP9
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
06.02.2019 kl 21:52 2243

Det er forstålig at konkurrerende flyselskaper ikke ønsker å kjøpe av fly Nas da dette gir fortjeneste til en konkurrent. Det er et marked utenfor konkurransesonen, men en utsettelse av leveranser tyder på at Kjos ønsker å implementere disse i eget selskap om behov. Nas vokser skjorta av konkurrentene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
TomW
06.02.2019 kl 21:52 2243

De fleste som følger bransjen er enige i at det ligger en viss fortjeneste i flyordren gjort i 2012. Bare den normale prisveksten fra 2012 ligger på ca 20%. Spørsmålet er derimot hvor stor denne fortjenesten eventuelt måtte være. Jeg ikke like optimistisk som Tigeren, men at det ligger en gevinst her er jeg ganske sikker på.

For boeing flyene ligger det en klausul i kontrakten som gjør at de ikke kan selges uten å ha vært brukt. Det er disse som nå har blitt utsatt, samt 4 av 321 neo flyene. Disse skal benyttes selv og ikke selges. Derfor utsettes leveringen for å fokusere mer på drift kontra vekst.

Alle mottatte Airbus fly har blitt solgt over bokført verdi. Dette har blitt meldt i børsmeldingene. For hvor mye er dessverre ikke oppgitt, men dette kan også skyldes at det ligger en klausul i kontrakten for alt vi vet. Men ingen av disse flyene er blitt utsatt og det er disse bla disse som skal inn i en JV
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
netrom84
06.02.2019 kl 21:41 2276

Nå er det nok ikke noe som tyder på at det er så mye fortjeneste på disse flyene da. De har vel konsekvent unngått å kommentere på dette ved salg av flyene og det at de nå utsetter leveransen på mange fly viser nok at det ikke akkurat er kjøpere i kø for å ta over de nye flyene.

Hadde det vært kjøpere i kø og gitt superfortjeneste ville de heller solgt flyene enn å gjennomføre en emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
06.02.2019 kl 21:36 2289

Nas jobber med å legge om betalingssystemene, når og om det kommer er uvist. Men kortselskapene spiser marginer og holder tilbake penger til risikoperioden er over om jeg forstod foredraget rett. Etterslepet fra kortselskapene gir en likviditetskvis som finansieres av lån. Det jobbes med å frigjøre disse midlene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2019 kl 21:24 2322

Kjos kommer til å selge flere fly med superfortjeneste for NAS. Selskapet optimaliserer alle ledd i år. De vil tjene penger dette året. Kjos vil lykkes. Kursen vil klatre godt oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
tickerlover
06.02.2019 kl 16:26 2417

Puffen, husk at flyene må tas inn før de kan ta realisere pengene.
Det trengs både finansiering, lånegivere, noen som vil lease og noen som vil kjøpe.
Det er poenget med AAA og JV. Det er en jobb som må gjøres per fly.

Og akkurat nå er Norwegian buzy med å optimalisere driften.
Da gir det mening å dytte på flyene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
OZZY
06.02.2019 kl 16:13 2441

selg nå tigern og kjøp de billig inn etter emisjonen
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Puffen
06.02.2019 kl 16:09 2450

Da hadde de ikke utsatt levering på de neste. Det gir ingen meneing
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2019 kl 15:10 2488

NAS har kr 110 mill i fortjeneste pr flysalg pga stor voluminnkjøp. Dette gir NAS handlefrihet og masse friske penger i kassa.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
tickerlover
06.02.2019 kl 15:07 2502

" så kan tydeligvis NAS ta mot et nytt fly, for deretter å snu seg rundt å selge det med 110 mill NOK i gevinst.. Og det kan jo ikke stemme....."

Klart at NAS kan få svingdør-gevinst siden prisen ble avtalt i 2012 og vi nå skriver 2019.
Listeprisen har gått opp og NAS fikk historisk bra rabatt i 2012 også.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Nikko
06.02.2019 kl 14:38 2555

Registrerer at proffene driver med pump og dump i stor stil. Det er selvsagt smart å selge nå for så å kjøpe tilbake i emisjonen.
Her gjelder det å være framoverlent.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2019 kl 14:25 2615

Fredriksen er en god venn av Kjos. Gutta spiller på lag. Mye gøy vil skje fremover. Vi vil se en høy aksjekurs kr 155 innen 14 dager. Emikurs ca kr 140,- er Kjos med på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2019 kl 11:08 2733

Oppgang på +6% i dag er jo fantastisk. Nå en het oppkjøpskandiat via Easy Jet vil løfte kursen sammen med nye Kjos triggere til nye topper fremover. Stay inside Nas. Dagens svært positive trafikktall på +13% lover godt fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
tickerlover
06.02.2019 kl 10:55 2759

Du kan se flyleveranser i kvartalspresentasjonene.

Men du bør se hele ordrebilde firm order+opsjoner på både Boeing og Airbus hvis du skal beregne verdier. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Puffen
06.02.2019 kl 10:24 2805

Prøver å regne på dette basert på det som er tilgjengelig av informasjon. Og det er ikke nok....
Spør derfor igjen;
- Er det noen som vet hvor mange nye fly NAS skal få levert i 2019 ?
- Noen som vet snittprisen på et nytt fly ?

For basert på det som leses så kan tydeligvis NAS ta mot et nytt fly, for deretter å snu seg rundt å selge det med 110 mill NOK i gevinst.. Og det kan jo ikke stemme.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
TomW
05.02.2019 kl 19:57 3072

Kan ikke se at trafikktallene i morgen kommer til å være veldig positive. focus 2019 har nok ikke gitt noe særlig effekt helt ennå.
Vil nok se en gevinst på fuelhedge i morgen på +- 1 mrd, men dette burde vel markedet allerede vite med tanke på at oljen har gått fra 52 til 62
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Nikko
05.02.2019 kl 19:49 3092

Lurer på hva reaksjonen blir i morgen tidlig, når tallenes tale kommer. Noen som tipper?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
zavva
05.02.2019 kl 18:40 3207

Om det virkelig var 5-6 interessenter så er det merkelig at de pluteslig har forduftet nå. Om en ser sitt snitt så kunne feks Lufthansa eller Ryanair kommet med fientlig bud på 180-200kr og svært mange aksjonærer hadde trolig takket ja - meg selv inkludert.

Sikkert helt usannsynlig at det skjer men skulle tro en kunne fått tak i en god del av NAS svært «billig» Nå er jo driften sikret videre uansett så hvorfor ikke forsøke seg før en lander emi/JV?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
hstray
05.02.2019 kl 17:53 3312

Ringte du Geir Karlsen? Ja jeg tipper også EMI kurs settes 10% under kurs 18 feb. Pareto er vel det det meglerhuset på OSE som er mest Bull norwegian
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
disippelen
05.02.2019 kl 17:13 3425

Problemet med godteposene er at de er sukkerfrie. Markedet venter avventer til 19.02. Med så mye short skal det vel ganske mye sukker til for noen som helst søtningsprosess..
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 17:06 3455

Oppsiden i NAS syntes nå å være åpenbart stor. Jeg lastet også på kr 124 intervallet idag. Et bra støttenivå. I dag bekrefter Kjos at de frigjør kr 220 mill på salget av 2 maskiner. Da anseer jeg det som fri kapital eller en ren gevinst. Det kommet garantert flere godteposer fra Kjos og NAS de neste 2 ukene som driver kursen oppover. Imorgen kommer nye trafikktall som jeg tror er bra.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 17:04 3536

Kise var ute for et par dager siden og idag er Argentina sjefen ute og slenger med leppa

"venter å være i pluss om kort tid..."

fint at han har troa men man kan ikke leve av tro, håp og kjærlighet :-)
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
disippelen
05.02.2019 kl 16:59 3547

Synes ikke de prøver å snakke den så veldig opp. Men det som virker tydelig er at selskapet styrer godt unna konk, og at ting vil snu ila et år eller to.

Noen som har fått med seg om Pareto har forandret på kursmålet på 330 kr?
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 16:56 3557

sist gikk kursen opp noe jeg ikke skjønte noe av hehe

spørs hvor dårlig det blir men ja forventet dårlige tall

det som er spennende fremover er hva emikursen blir satt på og det virker som NAS ledelsen er ute etter å snakke kursen opp


Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
disippelen
05.02.2019 kl 16:48 3574

Hvordan har kursen reagert ved de siste trafikktall - slippene?
Q4 er vel forventet elendig, så markedet blir vel ikke så overrasket hvis det Q er dårlig.
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 16:34 3606

gud løk :P

imorra er det trafikktall og på torsdag Q4 som alle vet kommer til å bli elendig

ser ut som kursen blir presset ned idag av de store pirathusa idag sikkert fått info om at emikursen blir lav dvs < 100kr

Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
TomW
05.02.2019 kl 16:31 3614

Kursen disse tegningsrettighetene settes til vil være helt avhengig av hva aksjekursen står i ved børsslutt dagen før. Garantistene har nok fått en garanti om at disse settes til kurs - x%. Hvor stort avslaget blir gjenstår å se.
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
disippelen
05.02.2019 kl 16:29 3629

Superdag, og mesteparten av midlene bundet opp i dette tapssluket. Jaja, ønsk meg god bedring og lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.02.2019 kl 16:24 3654

Jøss. Tigeren "snakket med finanssjefen" i dag.
Skulle tro at vedkommende hadde LANGT viktigere oppgaver enn å "snakke med" en velkjent hausser på HO.
Dersom emikursen settes til kr 130+ er det ikke sikkert selskapet får inn en eneste krone - og det hele blir en kostbar kjempefiasko for garantistene.
DET har de nok garantert seg mot ikke kommer til å skje! Garantert!

Hilsen Hammers

Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Puffen
05.02.2019 kl 14:52 3801

Hvor mange nye fly var det som skulle komme i år ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Herr Blom
05.02.2019 kl 14:48 3822

Ikke helt borte denne oppdateringa fra e 24 som forutser økte verdier på siste satsningen til NAS:
Norwegian er bare inne i sin femte måned med innenriksflyginger i Argentina, men selskapet vokser kraftig og tror driften vil gå i pluss lenge før sommeren.
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 14:39 3858

En perfekt inngang i NAS nå. Tror NAS er forsøkt kjørt ned, men her er støtten sterk og skal nok tilbake mot 130 før slutt i dag. God melding også.
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
tickerlover
05.02.2019 kl 14:38 3867

Evt egenkapital brukt på fly er konstant når kjøp og salg er på samme tid.
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Nikko
05.02.2019 kl 14:35 3878

Tenker at det er en del tvangssalg og stop loss om har presset kursen i dag. Dette er en bra kjøpsmulighet. Har handlet en god del på 123-124 i dag. Det tror jeg skal gi bra avkastning på sikt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 14:30 3892

Neida. Bare tull. Her inne er det tydeligvis flere som ikke vet et kvidder. Men de synser og synser. Det er ikke fakta.....Emi.kursen er garantert over kr 130,- Pareto vet heller ikke et eneste kvidder om emi.kursen. ( De er vel short?...å prøver å prate dette ned) De vil ikke lykkes med sludder. Oppsiden i Nas er meget stor. Jeg har snakket med finanssjefen hos NAS i dag. De vet heller ikke noe om dette føre den 19.febeuar. Kursen den dato vil avgjøre. Jeg gjetter på sluttkurs kr 150 på OSE den 19.feb og emi kurs kr 140 pr 19.feb.
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Tm3P
05.02.2019 kl 14:25 3924

Hva med egenkapital når flyene blir kjøpt? Eller mener du de er 100% lånefinansiert?
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
tickerlover
05.02.2019 kl 14:22 3940

Enig i at det er vanskelig å være eksakt på oppsiden når kjøpesummen er hemmelig.
Men dette er de første salg av fabrikkferske fly, så vi kan kanskje gjøre et par antagelser (og forenklinger).

A320neo flyene er kliss nye så det er ingen avskrivning på flyene og ingen nedbetaling på finansieringen.
Og uten mye salgshistorikk antar jeg at Norwegian setter start bokført verdi = kjøpesum.

Da er økt likviditet det samme som gevinst.
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
Hammers
05.02.2019 kl 14:12 3988

Teknisk har det kommet antydning om kurser ned til kr 80-70 på litt sikt. Dette skrev jeg om på annen tråd den 24/1.
I GÅR fortalte Trygve H at emikursen kanskje måtte settes så lavt som kr 50-60 for i det hele tatt få påfyll i kassa.
I så fall kan DET være en logisk konsekvens som kan FORKLARE chartets antydninger!

Hilsen Hammers
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare
undrende
05.02.2019 kl 13:52 4049

Dagens dropp? Den er muligens ikke bunnet for dagen enda.
Ser du skal delta i emisjonen, og det gledelige nyheten er vel at du kan tenkes å få mye rabatt på emisjonskursen fra 130,-
Jeg tror vel garantister og deltagere i emisjonen har en viss oversikt over kursen der.
Synd at ikke flere har hørt litt mer på de som har kommet med faresignaler i NAS trådene over lang tid. Selskapet er for tiden i deep shit og er avhengig av å taues opp av den.
Hadde selv et stunt på sensommer/høst som lykkeligvis endte godt etter det som sannsynligvis var inside informasjon om mulig salg da kursen gikk brått fra 170 til 220 i oktober. En liten gevinst ble det, men langt større lærdom. Tar ikke skade av å lytte til advarsler fra folk med litt mer fartstid har man gradvis lært.
Redigert 20.01.2021 kl 22:58 Du må logge inn for å svare