Nas selger to fly/A320neo og frigjør kr 220 mill

Slettet bruker
NAS 05.02.2019 kl 08:22 7191

God melding i dag: Tirsdag morgen varsler Norwegian at de har solgt to av sine fly av typen Airbus A320neo. Flyene er for tiden er leaset og ikke opereres av selskapet. Leveringen vil skje i løpet av februar.
Transaksjonen vil øke selskapets likviditet med 26 millioner dollar, tilsvarende 220 millioner kroner, opplyser selskapet. Pengene vil bli brukt til å betale ned gjeld og styrke likviditeten. Les her: https://aksjelive.e24.no/article/l1PlP9
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.02.2019 kl 17:06 3443

Oppsiden i NAS syntes nå å være åpenbart stor. Jeg lastet også på kr 124 intervallet idag. Et bra støttenivå. I dag bekrefter Kjos at de frigjør kr 220 mill på salget av 2 maskiner. Da anseer jeg det som fri kapital eller en ren gevinst. Det kommet garantert flere godteposer fra Kjos og NAS de neste 2 ukene som driver kursen oppover. Imorgen kommer nye trafikktall som jeg tror er bra.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
disippelen
05.02.2019 kl 17:13 3413

Problemet med godteposene er at de er sukkerfrie. Markedet venter avventer til 19.02. Med så mye short skal det vel ganske mye sukker til for noen som helst søtningsprosess..
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
hstray
05.02.2019 kl 17:53 3300

Ringte du Geir Karlsen? Ja jeg tipper også EMI kurs settes 10% under kurs 18 feb. Pareto er vel det det meglerhuset på OSE som er mest Bull norwegian
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
zavva
05.02.2019 kl 18:40 3195

Om det virkelig var 5-6 interessenter så er det merkelig at de pluteslig har forduftet nå. Om en ser sitt snitt så kunne feks Lufthansa eller Ryanair kommet med fientlig bud på 180-200kr og svært mange aksjonærer hadde trolig takket ja - meg selv inkludert.

Sikkert helt usannsynlig at det skjer men skulle tro en kunne fått tak i en god del av NAS svært «billig» Nå er jo driften sikret videre uansett så hvorfor ikke forsøke seg før en lander emi/JV?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Nikko
05.02.2019 kl 19:49 3080

Lurer på hva reaksjonen blir i morgen tidlig, når tallenes tale kommer. Noen som tipper?
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
TomW
05.02.2019 kl 19:57 3060

Kan ikke se at trafikktallene i morgen kommer til å være veldig positive. focus 2019 har nok ikke gitt noe særlig effekt helt ennå.
Vil nok se en gevinst på fuelhedge i morgen på +- 1 mrd, men dette burde vel markedet allerede vite med tanke på at oljen har gått fra 52 til 62
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Puffen
06.02.2019 kl 10:24 2793

Prøver å regne på dette basert på det som er tilgjengelig av informasjon. Og det er ikke nok....
Spør derfor igjen;
- Er det noen som vet hvor mange nye fly NAS skal få levert i 2019 ?
- Noen som vet snittprisen på et nytt fly ?

For basert på det som leses så kan tydeligvis NAS ta mot et nytt fly, for deretter å snu seg rundt å selge det med 110 mill NOK i gevinst.. Og det kan jo ikke stemme.....
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
tickerlover
06.02.2019 kl 10:55 2747

Du kan se flyleveranser i kvartalspresentasjonene.

Men du bør se hele ordrebilde firm order+opsjoner på både Boeing og Airbus hvis du skal beregne verdier. :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2019 kl 11:08 2721

Oppgang på +6% i dag er jo fantastisk. Nå en het oppkjøpskandiat via Easy Jet vil løfte kursen sammen med nye Kjos triggere til nye topper fremover. Stay inside Nas. Dagens svært positive trafikktall på +13% lover godt fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2019 kl 14:25 2603

Fredriksen er en god venn av Kjos. Gutta spiller på lag. Mye gøy vil skje fremover. Vi vil se en høy aksjekurs kr 155 innen 14 dager. Emikurs ca kr 140,- er Kjos med på.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Nikko
06.02.2019 kl 14:38 2543

Registrerer at proffene driver med pump og dump i stor stil. Det er selvsagt smart å selge nå for så å kjøpe tilbake i emisjonen.
Her gjelder det å være framoverlent.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
tickerlover
06.02.2019 kl 15:07 2490

" så kan tydeligvis NAS ta mot et nytt fly, for deretter å snu seg rundt å selge det med 110 mill NOK i gevinst.. Og det kan jo ikke stemme....."

Klart at NAS kan få svingdør-gevinst siden prisen ble avtalt i 2012 og vi nå skriver 2019.
Listeprisen har gått opp og NAS fikk historisk bra rabatt i 2012 også.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2019 kl 15:10 2476

NAS har kr 110 mill i fortjeneste pr flysalg pga stor voluminnkjøp. Dette gir NAS handlefrihet og masse friske penger i kassa.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Puffen
06.02.2019 kl 16:09 2438

Da hadde de ikke utsatt levering på de neste. Det gir ingen meneing
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
OZZY
06.02.2019 kl 16:13 2429

selg nå tigern og kjøp de billig inn etter emisjonen
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
tickerlover
06.02.2019 kl 16:26 2405

Puffen, husk at flyene må tas inn før de kan ta realisere pengene.
Det trengs både finansiering, lånegivere, noen som vil lease og noen som vil kjøpe.
Det er poenget med AAA og JV. Det er en jobb som må gjøres per fly.

Og akkurat nå er Norwegian buzy med å optimalisere driften.
Da gir det mening å dytte på flyene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.02.2019 kl 21:24 2310

Kjos kommer til å selge flere fly med superfortjeneste for NAS. Selskapet optimaliserer alle ledd i år. De vil tjene penger dette året. Kjos vil lykkes. Kursen vil klatre godt oppover.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
06.02.2019 kl 21:36 2277

Nas jobber med å legge om betalingssystemene, når og om det kommer er uvist. Men kortselskapene spiser marginer og holder tilbake penger til risikoperioden er over om jeg forstod foredraget rett. Etterslepet fra kortselskapene gir en likviditetskvis som finansieres av lån. Det jobbes med å frigjøre disse midlene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
netrom84
06.02.2019 kl 21:41 2264

Nå er det nok ikke noe som tyder på at det er så mye fortjeneste på disse flyene da. De har vel konsekvent unngått å kommentere på dette ved salg av flyene og det at de nå utsetter leveransen på mange fly viser nok at det ikke akkurat er kjøpere i kø for å ta over de nye flyene.

Hadde det vært kjøpere i kø og gitt superfortjeneste ville de heller solgt flyene enn å gjennomføre en emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
TomW
06.02.2019 kl 21:52 2231

De fleste som følger bransjen er enige i at det ligger en viss fortjeneste i flyordren gjort i 2012. Bare den normale prisveksten fra 2012 ligger på ca 20%. Spørsmålet er derimot hvor stor denne fortjenesten eventuelt måtte være. Jeg ikke like optimistisk som Tigeren, men at det ligger en gevinst her er jeg ganske sikker på.

For boeing flyene ligger det en klausul i kontrakten som gjør at de ikke kan selges uten å ha vært brukt. Det er disse som nå har blitt utsatt, samt 4 av 321 neo flyene. Disse skal benyttes selv og ikke selges. Derfor utsettes leveringen for å fokusere mer på drift kontra vekst.

Alle mottatte Airbus fly har blitt solgt over bokført verdi. Dette har blitt meldt i børsmeldingene. For hvor mye er dessverre ikke oppgitt, men dette kan også skyldes at det ligger en klausul i kontrakten for alt vi vet. Men ingen av disse flyene er blitt utsatt og det er disse bla disse som skal inn i en JV
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare
NaiveNormenn
06.02.2019 kl 21:52 2231

Det er forstålig at konkurrerende flyselskaper ikke ønsker å kjøpe av fly Nas da dette gir fortjeneste til en konkurrent. Det er et marked utenfor konkurransesonen, men en utsettelse av leveranser tyder på at Kjos ønsker å implementere disse i eget selskap om behov. Nas vokser skjorta av konkurrentene.
Redigert 21.01.2021 kl 08:08 Du må logge inn for å svare