Easy Jet kjøper Norwegian?

Slettet bruker
NAS 06.02.2019 kl 07:55 19797

Ja som jeg har sagt tidligere. Bjørn sier at Nas kan selges til den rette pris og den rette eier. Kursen i NAS er lav og idag leser jeg med et stort smil at Easy Jet skal nå hente inn kr 33 milliarder kroner. Det innebærer at de skal kjøpe en konkurrent. Kommer det nå et bud på NAS? Husk at Bjørn Kjos begynner å dra på årene og han er interessert i sikre sin pensjon ved et mulig salg av hele NAS. Les alt her: https://e24.no/boers-og-finans/luftfart/easyjet-vurderer-aa-laane-33-mrd-uten-aa-si-hva-pengene-skal-gaa-til/24555330
Redigert 21.01.2021 kl 01:15 Du må logge inn for å svare
CC
14.02.2019 kl 15:27 3474

Pass på lavtflyvende NAS aksjer når du handler og trader Tigeren.......
Slettet bruker
14.02.2019 kl 15:34 3443

jaja pusekatten hadde du hørt på meg da jeg valgte å hoppe av igår så hadde du ikke tapt pæng hehe

skjønner at du er sjokkskada nå :-(
disippelen
14.02.2019 kl 15:39 3558

Geir Karlsen:

Takker for email og forstår at dette kan være frustrerende. Nå er det slik at en slik emisjon vil gi alle aksjonærer de samme rettighetene ved at alle får tegnings-retter på linje med sin aksjebeholdning. I og med at vi henter et såpass stort beløp så mener vi risikoen er minst ved å gjøre det på denne måten. Vi jobber nå med å få flest mulig av de store aksjonærene til å tegne seg før vi setter pris og antall aksjer og vi har selvsagt som mål å sette denne emisjonen på høyest mulig pris.
CC
14.02.2019 kl 15:45 3575

Noe annet ville jo ikke vært i aksjonærenes interesse, men settes tegningskurs for høyt kan man ende med at emisjonen ikke blir fulltegnet. Derfor en betydelig rabatt
Slettet bruker
14.02.2019 kl 15:49 3562

info vedr. emikursen er nok allerede kjent for insiderne og piratene på casinobørsen

75-80kr??

trodde lenge at de skulle prøve å sette den på 100kr men det kan ikke stemme
Frodon
14.02.2019 kl 16:10 3751

Det ligger an til en emisjonskurs på kr 54 etter dagens kurs og den faller for hver dag
RGTBJØRN
14.02.2019 kl 16:21 3708

Delta og EasyJet bekreftet onsdag at selskapene sammen med det statlig støttede italienske togselskapet Ferrovie dello Stato ser på et felles overtagelse av Alitalia, ifølge Financial Times.
Snipp snapp snute Tigern
RGTBJØRN
14.02.2019 kl 16:52 3640

Første stopp kan være rundt 80, EMI som Frodon sier 50-60. bare å følge med på sidelinja
disippelen
14.02.2019 kl 17:12 3577

Da er det kun budrykter som kan redde NAS på kort sikt. Mengder med nye aksjer vil jo gjøre det vanskeligere med høyere aksjekurs. Det har jo hendt før at det har smelt opp etter en elendig dag.
RGTBJØRN
14.02.2019 kl 17:16 3560

Var vel rundt det tallet Trygve Hegnar snakket om her om dagen.
ksandal
14.02.2019 kl 17:43 3472

54 tror jeg er for lavt. det vel vanlig med ca 30% rabatt i emsjon. så ut fra dagens kurser, er det trolig at de tar ca 100 som utgangspunkt at vi ender på rundt 70kr, men kan like gjerne bli 60kr eller 80kr. men over 80kr vil jeg blir overrasket over. så jeg sitter short ned til 85 området før jeg gir meg.
hstray
14.02.2019 kl 17:48 3450

Høyt oppe nå din shorter. Plutselig snur det fort og bratt
disippelen
14.02.2019 kl 17:50 3438

Fredag i morgen. Tenk om det smeller inn noen news.
Frodon
14.02.2019 kl 20:08 3348

Hvis folk på HO hadde sluttet å høre på det røret Tigeren og disse hodeløse hausserne skriver, så hadde dere kanskje funnet de store fakta plussene som faktisk finnes rundt denne emisjonen ;)

1. Det største plusset rundt emisjonskursen nå er hvilken kurs Kjus og ledelsen klarer å få de største aksjonærene i NAS til å tegne seg for. Hvis de er villig til å betale en emisjonskurs på eks kr 100, kan emisjonskursen bli rundt der. Hvis de største eierne ikke er villig til å betale mer enn kr 50 i emisjonskurs, må NAS ledelsen se etter andre alternativ. Var det derfor Ferd ble negativ og solgte seg ut? Fordi ledelsen i NAS ønsker å sette emisjonskursen høyere enn Ferd var villig til å betale?

2. Hvor mye er de underliggende verdiene i NAS verdt nå? De verdiene er med på å bestemme hvilken emisjonskurs NAS ledelsen kan sette i hele tatt. Her har nok John Fredriksen hatt en del krav, derfor har sannsynligvis NAS ledelsen jobbet hardt for at de underliggende verdiene skal være høyest mulig før emisjonskursen må settes. Har de klart det? Det har haglet inn med både positive og negative nyheter den siste måneden, er det noen som har oversikt i hele tatt? Fokuset på HO trådene har vært alt annet enn det som er viktig, så jeg blir meget overrasket om noen dere har regnet på dette i hele tatt.

3. Hvor har dere det fra at det er normalt med 30% rabatt i en emisjon? Bare fordi KOG hadde det? Når emisjonskursen skal settes, må de ta hensyn til mcap mot størrelsen på emisjonen. Det er et av hovedpoengene mine med at dagens aksjonærer vil bli massivt utvannet, da emisjonen er enorm i forhold til mcap. Det begynner å nærme seg en dobling i antall aksjer, og da kommer det til å bli et kjempe trykk på salg av aksjene når de nye aksjene skal ut i markedet. Redningen kan være at noen ønsker å kjøpe opp NAS og begynner et oppkjøp via emisjonen. Jeg fatter i hvert fall ikke hvorfor noen skulle gidde å kjøpe opp selskapet mye dyrere før emisjonen. Det vil være som å gi bort penger og oppkjøpere gjør sjelden det.

4. NAS klarte ikke å sikre finansiering på alternative veier, eks via nye obligasjonslån, partner, salg av fly, salg av eiendeler eller bank lån osv. Det sier mye om tilstanden i NAS, dette er en krise emisjon. Når NAS må varsle en emisjon i laaang tid før de kan få godkjent emisjonen i GF og få satt en emisjonskurs, da er det store mørke skyer på vei. Kjus risikerer til og med å miste kontrollen i selskapet, da han ikke har kapital nok til å unngå utvanning. Er det noen som tror det er noe annet enn en krise? Aksjen har falt mye mindre enn jeg fryktet, så vi får se om aksjen faller nye 10-15% i morgen.

5. Er det noen her som har tenkt på konsekvensene hvis emisjonen IKKE blir godkjent i GF? Ja, sjansen er liten, men hva hvis...? Et tenkt eksempel, en oppkjøper ønsker å kjøpe NAS billigst mulig. Hvordan kunne de fått til det? Hadde de kjøpt opp nok aksjer i NAS til å få nedstemt emisjonen i GF? ;) Nå har ingen meldt om slike kjøp, så dere hadde flaks denne gangen. Bare merkelig at ingen av dere tenker den retningen engang. Det er gjort før, bare 11 år siden. Men vi glemmer raskt.

6. Det er veldig mange som er short i aksjen nå. Hvis dere selger tegningsrettene billig vil ikke short inndekningen dra kursen opp igjen. Går aksjekursen under emisjonskursen, vil det bli et nytt massivt salgs trykk på aksjen da alle vil unngå nye store tap. Det er noe å tenke over, så ikke hysteriet på HO ender opp med å senke selskapet ut i en ny krise

Ja, jeg regner med å få mange nye venner på HO etter dette innlegget, haha
Frodon
14.02.2019 kl 20:24 3316

Hvis emisjonskursen blir satt på kr 100, da blir det 30 millioner ekstra aksjer. Med 45.437.059 aksjer fra før, blir det totalt 75.437.059 aksjer etter emisjonen. Da blir selskapet priset til kr 7,5 milliarder med en aksjekurs på kr 100. Hvis aksjekursen står i kr 128,75 priser det NAS til 9,7 milliarder. Det er en heftig pris på et selskap med 30 milliarder i gjeld og som gikk med 4 milliarder i underskudd på 3 måneder. I 2019 skal NAS investere 18,8 milliarder kroner til, hvor skal de få penger til dette? Ny emisjon?

Her kan dere se hvordan SAS overlevde, på emisjoner og obligasjons lån. Legg merke til hvordan antall aksjer økte, før de måtte spleise de sammen:
- 13/03-2009 Rights issue of up to approximately 6 billion SEK. Antall aksjer øker med 2 303 000 000 aktier till 2 467 500 000 aktier.
- 09/02-2010 Additional cost savings initiatives of SEK 2.0 billion and measures to strengthen the balance sheet including debt maturity extensions and a proposed rights issue of approximately SEK 5 billion
- 19/03-2010 SAS announces today that it intends to issue SEK 1.42 billion in aggregate principal amount of convertible bonds due in 2015.
- 06/04-2010 Rights issue of approximately SEK 5 billion with preferential rights for the shareholders of SAS. Den nye aksjekapitalen i SAS er etter registreringen av kapitalforhøyelsen SEK 6 596 418 962,79 fordelt på 9 845 401 437 aksjer.
- 16/03-2011 SAS har ställt ut två osäkrade senior obligationslån, ett på 1300 MSEK och ett på 75 MEUR med en löptid på 3,25 år med förfall i juni 2014.
- 11/11-2011 SAS har tecknat avtal om att sälja 13 MD80 flygplan och 12 reservmotorer.
- 30/04-2012 SAS avyttrar sex fastigheter till Swedavia för 1,8 miljarder SEK.
- 13/09-2012 SAS har tecknat avtal om försäljning och utfasning av samtliga MD80-flygplan.
- 12/11-2012 SAS lanserar omfattande plan för att förbättra lönsamheten och säkerställa långsiktig finansiell beredskap. Målsättning om cirka 3 miljarder SEK i årliga resultatförbättringar genom minskade kostnader och förenklad struktur. Ny kreditfacilitet om 3,5 miljarder SEK från banker och huvudaktieägare för att säkerställa finansiell beredskap.
- 03/05-2013 SAS säljer Widerøe till en investerargrupp ledd av Torghatten.
- 19/09-2013 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK..
- 24/02-2014 Styrelsen i SAS har beslutat om att fullfölja Erbjudandet genom emission av preferensaktier om 3,5 miljarder SEK. Efter emissionen kommer det totala antalet aktier i SAS uppgå till 336 000 000.
- 25/02-2014 SAS offentliggör erbjudande avseende garanterat konvertibelt obligationslån om 1,6 miljarder SEK med förfall 2019.
- 24/01-2017 SAS enters agreement to sell Cimber and 11 CRJ900s.
- 13.11.2017 vedrørende en rettet emisjon i størrelsesorden SEK 1 270 millioner. Selskapets aksjekapital består etter dette av totalt 389 582 551 aksjer,
- 17/11-2017 SAS emitterar icke-säkerställt obligationslån om 1 500 MSEK.
- 23/05-2018 SAS överväger att utöka obligationslån med förfall 2022 med upp till 1 miljard SEK.
disippelen
14.02.2019 kl 20:37 3281

Da Må halvparten selges i morgen for å ha penger til å bli med i emien....
CC
14.02.2019 kl 20:43 3265

Interessante tanker Frodon og du tar opp mange gode momenter. Mange eksisterende aksjonærer vil nok ha en høy tegningskurs, ihvertfall de som ikke ønsker å følge opp (inkl Kjos & Co) mens garantister som trolig ikke er aksjonær (DnB, Danske og JF) ønsker den satt lavt for å redusere risiko. KOG hadde en rabatt på 30%. Dette var bare ment som et datapunkt og ikke noe fasit på hva rabatt blir i NAS. Svaret går vi på mandag. Igjen takk for seriøse tanker.
disippelen
14.02.2019 kl 20:48 5145

Hva med JVen, kan den redde oss? Når det er som mørkest pleier det ofte skje noe..
hstray
14.02.2019 kl 20:55 5122

Endel ting du ikke forstår. Jo mer gjeld norwegian har jo mindre risiko. Større gjeld er pga norwegian driver en større butikk med flere fly, ruter og frekvens på rutene. Dette gir skala og stordriftsfordeler. Dette er nøkkelen gjennom hele norwegians vekst og oppbygging. Norwegian har i stor grad eksport finansiering fra USA og EU på fly finansiering. Endel av flyene selges rett før de mottar flyene med solid fortjeneste. Fly kan ikke selges før rett iforkant av mottak. Derfor det selges 2-2 fly. Du må forstå skala og stordriftsfordeler for å kunne drive ett flyselskap. Du fårstår ikke dette. Bjørn Kjos forstår dette. Det er synd at ikke norwegian har safet før denne ramp upen og hentet noen milliarder ekstra i EK.
spaggio
14.02.2019 kl 21:02 5096

Så du mener at det bare er å låne mere for å minimere risikoen ? Det nytter ikke å ha så mye verdier en bare vil dersom det ikke er tilstrekkelig «cashflow» til å betjene gjelden ! Dersom denne er negativ og en spiser av EK kommer en i brudd med lånebetingelsene slik tilfellet er her.
Synes eksemplet med Sas som»Frodon» skisserte var meget bra og bør være en advarsel til hva som kommer av konsekvenser her.
Redigert 14.02.2019 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Frodon
14.02.2019 kl 21:03 5092

Disippelen, aksjonærene kan selge aksjene etter de har fått tegningsrettene, da de nye aksjene ikke skal betales enda. Men da blir det enda mer salgspress i aksjekursen.

JV partner er ikke guidet av Norwegian å bli signert før etter emisjonen. En potensiell JV partner ville også unngått å signert avtale med Norwegian før NAS har finansiering på plass. HVIS Norwegian hadde signert en JV nå, måtte de gått med på elendige betingelser, så aksjonærene er mer tjent på å få på plass en langsiktig avtale med bra betingelser.

Ca 1 milliard av emisjonen er garantert av dagens aksjonærer, så det mangler bare 2 milliarder. Dette KAN være positivt for emisjonskursen:
Total pre-commitments from several existing shareholders, including HBK, Folketrygdfondet,
Danske Capital, Stenshagen Invest and Alfred Berg of NOK 1,024 million

Har dere fått med dere dette...?

Main shareholder secures values in NOFI and reduces exposure to NAS
We estimate that HBK holding will be diluted from 24.7% to 17.6% . In NAS’ rights issue, 33% of the shareholders in NAS have undertaken to vote in favour. Based on the establishment of Nye Sneisungen AS, it could be the case that the CEO and COB of NAS has moved shares from Sneisungen AS to Nye Sneisungen in order to reduce exposure to NAS. The asset in Sneisungen AS is the shares in NOFI and Sneisungen AS participated in NAS’ equity issue last year and has pre-subscribed for shares in this equity issue. Nye Sneisungen AS could potentially be debt free without NAS shares.

Nye Sneisungen AS Org nr 921 566 107
Registreringsdato: 17.10.2018
Styrets leder Bjørn Halvor Kise (f 1950)
Bransjer Finans, Investeringsselskaper
https://www.proff.no/selskap/nye-sneisungen-as/oslo/finans/IF8OCYJ0RSY/
Redigert 14.02.2019 kl 21:03 Du må logge inn for å svare
disippelen
14.02.2019 kl 21:07 5075

Men kursen er sannsynligvis lavere etter at vi har fått tegningsrettene?
Frodon
14.02.2019 kl 21:37 5011

Takk for det CC. Det blir spennende ja ;)

Spaggio, det antall aksjer i SAS, når det øker med 2 303 000 000 aksjer til totalt 2 467 500 000 aksjer, er fryktelig skremmende. Året etterpå blir det kapitalforhøyelse SEK 6 596 418 962,79 fordelt på 9 845 401 437 aksjer. Fra 164 millioner aksjer til 10 milliarder aksjer på kort tid.

Disippelen, aksjekursen kommer til å gå ned, men du får verdier i tegningsrettene, så det er forholdet mellom aksjekurs og tegningsrett som blir spennende

Jeg er helt enig Hstray, vi har nok lest vidt forskjellige grunnleggende informasjon om hvordan børsselskap burde drives for å ta vare på aksjonærene sine verdier. Vi får svaret på mandag. Hvis du har forstått dette riktig burde kursen ligge langt over dagens kurs 20.2.2019 og hvis jeg har forstått dette riktig, burde kursen ligge langt under dagens kurs 20.2.2019 ;)

Jo mindre gjeld, jo mindre risiko. NAS betalte 3,5 milliarder i avdrag i Q4. Vi har nok lest forskjellige rapporter på salg av flyene også. Hvorfor utsetter NAS levering av mange fly, hvis de tjener penger på å videre selge de ved levering...? Har du sett hvor mye penger NAS må betale for å utsette leveringen av flyene? Kjenner jeg er veldig spent på det svaret ;);) Det jeg er mest spent på er hvor lang tid det tar før NAS signerer et nytt obligasjonslån etter emisjonen og hvor høy rente de vil få på lånet. Tviler på betingelsene blir veldig bra, når risikoen er såpass høy pr dags dato.

7 stk av flyene til NAS skal stå stille på bakken nå, det høres ikke lønnsomt ut når avdrag og renter tikker inn hver dag. Sparer i det minste på drivstoffet som blir dyrere og dyrere, spesielt når IMO2020 slår inn. Neste emisjon kan umulig være unngått etter den smellen om ca 1 år.
Redigert 14.02.2019 kl 21:38 Du må logge inn for å svare
hstray
15.02.2019 kl 00:14 4871

Ja, jo mer lån jo flere fly man kan fordele driftskostnader på. Dette har vært grunnsteinen i oppbyggingen av Norwegian. Men man skal selvsagt tjene penger på rutene og flyene.
Frodon
15.02.2019 kl 07:49 4762

Har du ikke fått med deg at nå blir mange av flyene satt på bakken? Og fler ulønnsomme baser skal stenges ned. Tror du banken ikke skal ha avdrag og renter for flyene som ikke er i drift...? Også skriver du at det er mangler i min kunnskap ?????
HP17
15.02.2019 kl 10:48 4646

Kjøpte en post nå i dag. Det kan skje ting raskt her og hva blir et evt. bud på? Vil ikke overrakes meg om Easyjeg benytter anledning nå til et raskt sjokkbud?
TomW
15.02.2019 kl 12:21 4598

Hvilke 7 fly er det du henviser til?

Er det de 5 dreamlinerene i q1 og 2 dreamlinere i q2?
I så fall så tas disse ut slik at de skal benyttes som reserve-fly for motorskifte på resterende fly. Dette betaler RR wetlease leie til Nas for.
Mulig det går noe ut over topplinjen, men nå er det lav-sesong så antagelig ikke så ille

At ulønnsomme ruter og baser stenges ned klarer jeg ikke se som noe negativt annet enn at det burde blitt gjort tidligere!
Slettet bruker
18.02.2019 kl 09:41 4431

Tror dere Easyjet eller andre kjøper aksjer for å sikre seg t-retter?
ksandal
18.02.2019 kl 09:49 4379

Jeg er inhabil siden jeg sitter short her, men om du leser nyhetene idag , så tror jeg du kan konkludere med at emisjon blir satt lavt og at det er stor fare for at vi ser 80kr allerede idag. Emisjonskurs blir trolig på 50-60 kr og da er det dit aksjen skal.
Norwegian-aksjen faller etter børsmelding
43 minutter siden · Hans Henrik Torgersen
Aksjen i Norwegian falt mer enn seks prosent fra start mandag morgen. Etter noen minutter har fallet moderert seg noe, men aksjen er klokken 09.10 ned 4,5 prosent.
Det skjer etter at det mandag morgen ble meldt at hovedeieren HBK Holding har inngått avtaler om å selge tegningsretter i Norwegian-emisjonen.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise og deres familier er hovedaksjonær via selskapet HBK Holding, som eier omtrent en fjerdedel av flyselskapet.
Tegningsrettene de ikke selv vil bruke til å tegne aksjer skal selges. Kjøperne har forpliktet seg til en investering på totalt 500 millioner, som inkluderer både kjøpet av tegningsretter og selve kjøpet av aksjer i emisjonen.
Prisen på rettene som selges tilsvarer 70 prosent av en beregnet verdi på tidspunktet for prisingen av emisjonen, som er ventet å skje rundt mandag 18. februar.
Slettet bruker
25.02.2019 kl 15:49 4252

NAS suser oppover på høyt volum. Kan det være Easyjet som er begynt å bruke noen av de 33 milliardene? Eller andre storfisker?
Søndre
26.02.2019 kl 07:06 4079

Hvem vil kjøpe ? Etter emisjonen er det 136 millioner aksjer og en gjeld på 31 milliarder. På kurs kr.100,- blir pris kr.13,6 milliarder.
NAS tjener ikke penger i Q1 og Q2. Det blir pris på 44,6 milliarder.
Redigert 26.02.2019 kl 08:48 Du må logge inn for å svare
HP17
26.02.2019 kl 10:28 3913

Tar av på skyhøyt volum. Hva er på gang i NAS? Hvor høyt?
stud_trd
26.02.2019 kl 10:38 3871

Kan jo hende noen ser noe vi andre ikke ser. Reward programmet er jo ikke nevnt noen plass lenger, og det ble jo tidligere verdsatt til milliarder. Tap på hedging, problemer med RR motorer og passasjererstatninger tynget Q4, men blir vel kanskje å regne som engangskostnader da RR skal være løst, samt at bokført hedge tap i Q4 går motsatt vei nå ? I tillegg er NOFI sterk. Så kanskje mye av det negative fokuset på Hegnar, Hegnar Forum, e24 og DN faktisk ikke burde være så negativt, og at flere har innsett at NAS er et godt kjøp nå ?
Søndre
26.02.2019 kl 10:43 3848

Det er en " kaos aksje " her er det ingen som noe vet noe bortsett fra insidere. Ferd og andre store solgte seg ut.
Redigert 26.02.2019 kl 10:44 Du må logge inn for å svare
TomW
26.02.2019 kl 10:48 3830

Ja noen store solgte seg ut. Andre store kjøpte seg inn.
Søndre
26.02.2019 kl 11:05 3787

Ja, det er kaos aksje.
Slettet bruker
04.03.2019 kl 11:57 3537

Skal NAS rett tilbake over kr 60?
Få dager igjen nå dersom noen store skal posisjonere seg i NAS og kjøpe t-rettigheter.