EU kontrollen (Pkk) blir dobbel så dyr fra i morgen og ut året.

Magasaki
07.02.2019 kl 08:51 1480

Nye regler medfører langt mer omfattende kontroll.

https://www.dinside.no/motor/fra-i-morgen-blir-eu-kontrollen-dobbelt-sa-dyr/70738250#_ga=2.53628712.1469991824.1548941075-1692494400.1548680374

Jeg har sagt det før. Selg bilen i dag og bli søkkrik i 2019.
Redigert 07.02.2019 kl 08:51 Du må logge inn for å svare

Sånn sett er det fremdeles noen fordeler med å bo på landet. Det koster langt under de i artikkelen nevnte 1000,- kr fra før, og blir neppe så veldig mye dyrere her.
Mens i Oslo blir vel sikkert også bilverksteder snart pålagt å fjerne parkeringsplasser for biler og lage sykkelparkering slik at de som skal ha EU- kontroll må komme på sykkel he he, og da blir det sikkert dyrt.
Det er fornuftig med opplæring. En av våre biler er amerikansk utgave av en europeisk bil, så den har andre seter. Disse ble en gang underkjent da kontrolløren ikke likte dem, og sånt må lukes vekk.

EU- kontroll var fornuftig da det kom, det er greit å få vekk trafikkfarlige biler. Nå er det så mye dill som skal sjekkes at det er helt åpenbart at formålet i stor grad er å støtte opp under EUs bilproduksjon ved å forkorte bilers levetid.

Du som sier man blir søkkrik uten bil, du har jo ikke bil, du må jo altså være søkkrik allerede?
Det føles sikkert godt å ha en slik frihet som søkkrike har, og man kan kjøpe seg hva man vil. F eks en sykt kul bil?
Magasaki
07.02.2019 kl 09:28 1427

Jeg har jo hus på Oslo vest som banken eier. Når jeg har nedbetalt det er jeg rik. Et sted må man jo begynne. Uten bil er det billig å leve. Jeg lånte 2 mill mer enn jeg tenkte og det klarer jeg å betjene uten bil. Huset har steget 2,2 mill siden jeg kjøpte det. Hus stiger i verdi. Biler synker i verdi. Så enkelt er det.
Redigert 07.02.2019 kl 09:29 Du må logge inn for å svare

Rare greier, den såkalte «EU-kontrolllen» koster fortsatt ned mot 30 pund her i UK, altså ca 330 kroner, og har ikke hørt noe om at det skal koste noe mer.

Norge er mer EU-medlem enn selv land som er medlemmer i EU.

Nå kan det jo være at andre lands politikere ikke er like opptatt av å gjøre ting så vanskelig som mulig for folket da.

hehehe..steike for en grunnløs argument for å sette prisen(ekstraskatten) så j*vligt opp!

men vent!

"Den største endringen for deg som personbil-eier skal bli økt fleksibilitet .."

"Nå kan du altså velge selv hvilket tidspunkt du vil utføre kontrollen, så lenge bilen blir godkjent før fristen.."

Nei sier du det!?? å så Flott!!

Når forventer vi nytt fakkeltog nede i Oslo`s gater nå tro?

:/
Redigert 07.02.2019 kl 10:13 Du må logge inn for å svare

Heia EU

Vi er SÅ heldige som nå kan velge tidspunkt for kontrollen. Slik det er nå er det jo bare 2 måneder og velge i. Dette skal altså koste bare kr. 1000 ekstra. Vi har nylig vært gjennom det samme med økning fra ca. 400 til ca 900 kr.

Nå må det bli slutt på at vi skal etterleve EU regler på absolutt alt. Tror det er bedre at verkstedene konsentrerer seg på å gjøre en god pris på dagens kontroll. De arbeider med bil og ikke papirer.

Egentlig var det temmelig fleksibelt som det var.
Man kunne ta kontrollen inntil 4 mnd FØR fristen, og så fikk man forlenget med 2 mnd dersom man ikke fulgte opp.
Så man hadde i praksis faktisk et halvt år på seg tidligere.
Så skal man altså betale en tusenlapp for at det skal bli mer fleksibelt enn et halvt år?
Tyr
07.02.2019 kl 16:46 1211

Er det ikke jævlig at staten skal eie oss med hud og hår ? Fra vugge til grav.
Magasaki
07.02.2019 kl 17:01 1190

Dere sitter i fluepapiret med den dumme bilen (kanskje bilene om dere har flere). Staten og bystyrene vet at dere bare må ha den/dem uansett bruk eller ikke. Så de finner på alt og gjør de ikke så tyvlåner de ideer fra utlandet også. Slik jeg så det var eneste farbare vei salg av bil og aldri noen ny. Da møter man verden som et helt fritt menneske som ikke lenger er under åket. Så er man med den grønne bølgen og det blir ikke feil det heller. Når våkner dere?
.777.
07.02.2019 kl 18:34 1158

«Da møter man verden som et helt fritt menneske som ikke lenger er under åket.»

Du er gjeldsslave så du sitter i saksa så det holder. Frie folk har ikke gjeld til banken OG de har råd til biler.
Magasaki
07.02.2019 kl 19:04 1136

Sant nok 777, men jeg er gjeldsslave på noe som stiger i verdi og klarer da såvidt å betjene gjelden min. Dessuten er det langt billigere å eie enn og leie når det gjelder hus på Oslo vest. Om noen år ser det langt bedre ut. Vi skal ikke noe slikt forferdelig fossilt innen bil og elbil er ikke for meg og familien ennå. Vi har ikke til forhjulet engang. Vi liker bussen og den er billig og bra. Minst 10-15 år fremover med den or oss.

Den såkalte eu kontrollen er ikke mulig å ta i eu , så dette må være noe særnorsk de ikke vil slippe.

Når en ser EU biler som ruller i norge må en jo lure
.777.
08.02.2019 kl 08:03 988

«jeg er gjeldsslave på noe som stiger i verdi og klarer da såvidt å betjene gjelden min.«

Ja nå hørtes du jaggu fri ut. Synes egentlig litt synd på deg etter det innlegget.

Men hadde ikke du flyttet fra Oslo til et mindre sted hvor du koste deg, og hadde ikke du en fin liten Golf du kunne kjøre rundt og kose deg med når du trengte et lite avbrekk fra sosialiseringa og litt frihetsfølelse?

Jeg var dum og flyttet tilbake til Oslo og vestkanten. Nå er det slutt på min frihet de neste 25-35 årene.

Du skrev noe om prisstigning på den boligen på et par mill bare siden du kjøpte den?
Du har jo da store muligheter til å selge, og kjøpe noe like fint i f eks Moss til kanskje en tredel av prisen eller mindre.
I mellomtiden mens du sitter fast i en kanskje for dyr bolig hvor du er sterkt avhengig av prisstigning så må du passe på at den fremstår som attraktiv for aktuell kjøpergruppe. Som sikkert stort sett er folk som ønsker å smidig kunne bruke sin bil. Så det er lurt å tenke på hvem en stemmer på.
pengex
08.02.2019 kl 09:27 903

Har en golf gti 84 mod 1 , kostet 2500. for lenge siden. Nå får jeg glatt nærmere 100k kr for den.
Så sitter man lenge nok på noe blir det alltid mer verdt. Tilogmed en ny kia kan stige i pris om 30år.

Jeg hadde en strøken XR3i cab som jeg kjøpte for ca 9000,. og solgte for 35 etter 8 år. Da var den 29 år gammel, og jeg burde vel holt ut et år til kanskje.
Det er mulig det ikke var noen gevinst i det egentlig, men det ble nå i alle fall billig bilhold i 8 år.

Ser at mange nordmenn sliter med bilholdet, ikke rart når man har kjørt på med kriminelt høye avgifter på ikke bare kjøp men også på såkalt «omregistrering», en avgift som vel ikke finnes i andre land, pluss selvsagt alle de vanvittige bompengene, den høye momsen og alt det andre småplukket som til sammen utgjør en god del penger, ikke rart lønna må være såpass høy, at dette igjen går utover konkurransekraft i forhold til utlandet lukker man øynene for.

I UK er ikke bil noe de fleste bruker så mye penger på, man får en helt grei og nesten ny stor familiebil for f.eks 200k, og fordelt utover blir ikke det noen stor kostnad summa summarum.

Ser også at mange butikker sliter i Norge, ikke så rart det med tanke på at det omtrent ikke er mulig å kjøre fra a til b uten å bli flådd, hva gjør staten da når trafikken går ned og de planlagte inntektene i bompenger uteblir? Ja da setter de opp avgiftene enda mer, helt utrolig egentlig.
Redigert 08.02.2019 kl 10:35 Du må logge inn for å svare
.777.
09.02.2019 kl 08:43 758

Statsmakten er lur sånn sett, de klyper deg litt her og neste gang litt der. De klyper deg ikke på samme stedet hele tiden. Det var en gang en stor AP høvding som sa at det ikke er grenser for hvor mye skatt folket vil betale, så lenge man tar det i små porsjoner om gangen.

Hvis myggen hadde sugd blod fra samme stedet hele tiden så hadde du blitt så forbanna at du hadde vært på vakt med fluesmekkeren hele tiden.

Vi er som frosken i gryta, koser oss i det stadig varmere vannet.
.777.
09.02.2019 kl 08:51 749

Bilrelatert kom som eksempel nylig gladmeldingen om å frita 20 års gamle biler fra engangsavgift, med store krigstyper på alle forsidene. Men helt nederst i den ene artikkelen stod det med liten skrift at CO2 avgiften skal økes med 5% i året frem til 2025.

Og vi gikk selvsagt fem på og jublet over overskriftene.

En annen ting er alle disse skattelettene vi har «fått». Jeg har kikket gjennom noen år med statsbudsjett og skattelettene synes ikke der. Tvert imot.

Fluepapir? For oss utenfor ring 3 så finnes det ikke alltid muligheter for kollektivt når man skal på jobb.

Vi er avhengig av bil for å komme på jobb.
mishka
09.02.2019 kl 10:05 673

Ikke for å kverulere, men det var ikke en AP-høvding som sa dette. Det var venstremannen Ole Myrvoll. Han var professor i teoretisk samfunnsøkonomi fra handelshøyskolen i Bergen og statsråd i John Lyngs regjering i 1963. Derfor kalles dette blant økonomer og politikere Ole Myrvolls lov og den lyder som følger. Det er ikke grenser for hvor mye skatt man kan ilegge folk bare det legges på litt av gangen.
.777.
09.02.2019 kl 10:31 651

Takk for korrigeringen Mishka, det var før min tid så jeg opplevde ikke dette live.

Litt kjedelig det da, jeg synes det er mer sving over AP- høvding enn Venstre-høvding.

Men det bekrefter til gjengjeld at de er av samme ulla hele banden.