NAS - Endelig framme.......ved "The Last Chance Saloon"!

Hammers
HAMMER 07.02.2019 kl 10:42 8971

Min forrige tråd om NAS ("Narrespill" - som fasiten viser at det også VAR) er nå så lang at jeg starter en ny.
Det passer også bra med timingen - etter at dagens ELENDIGE tall ble sluppet før morgenkaffen kom på bordet.
Og NÅ har vel snart alle de offisielle kattene etter hvert kommet ut av sekken?
Bortsett fra den "Søte Lille EMI", da........men også den kommer om kort tid.

Etter at OPPKJØPSKORTET etter hvert ble fullstendig utslitt - har det den siste tiden dukket opp et nytt. FLYRELATERTE.
Gamle og nye fly selges nærmest daglig - nyinnkjøp utsettes i tid - baser nedlegges.
Alt er små brikker som peker i samme retning. Selskapet er i prekær pengemangel.
Dette til tross for at "hatten" gikk fra mann til mann for et års tid siden - og nå sendes den rundt igjen.

"The Last Chance Saloon" (https://en.wikipedia.org/wiki/Last_Chance_Saloon):
- Det er den VIKTIGE tekniske støtten fra skrekkdagen den 29. jan.
- Støtten på kr 120,40......som allerede HAR vært brutt ila dagen, men som ved FØRSTE forsøk gav rekyl (ikke unormalt)!
- Støttenivået er det siste fristedet aksjonærene får før alle tenkelige pinsler setter inn.
- Ryker dette som sluttkurs (m/litt margin) er det bare å feste sikkerhetsbeltene og lukke øynene!
- Da kan det raskt komme et STUPDYKK! Et dykk som de færreste ønsker å være med på!

Hilsen Hammers
Redigert 21.01.2021 kl 04:21 Du må logge inn for å svare
HP17
18.02.2019 kl 13:51 2507

Da fikk Hammers rett, nok engang. Emi kurs kr 33 og med 2 t-retter pr aksje eid ved slutt i morgen. Helt utrolig
Slettet bruker
15.02.2019 kl 17:35 2728

Folketrygdfondet er med på emisjonen, så litt statsstøtte får da Norwegian.
Graces
15.02.2019 kl 17:00 2798

Solgte meg ut av NAS i dag, fikk heldigvis ikke den store summen av tap.
Men tok en titt på Aksje historien til SAS, de også var på rundt 340 kroner aksjen før de gikk rett sør. Gikk fra 340 ned til 60 kroner aksjen på Ca 1 år.
Nå er jeg ikke sikker på om NAS og SAS kan sammenlignes? SAS har vel også hatt "en del" emmisjoner med Staten som sugerør, noe ikke Norwegian har...
RGTBJØRN
15.02.2019 kl 10:39 2871

Klassisk nettløker som ikke skjønner annet enn at nå er bunnen , nei nå, nei nå kansje. Klassisk også at det kommer en rekyl som igjen får nettløkene til å slå seg på brystet dog kun for en kort stund,smilene stivner fort da mere nedgang vil komme.
Proletar
15.02.2019 kl 00:19 3042

Noe som er svært farlig er dersom folk slutter å kjøpe billetter grunnet (irrasjonell?) frykt for at Norwegian går konkurs før de skal reise. Slik frykt er på nåværende tidspunkt trolig svært liten, men den finnes rundt omkring. Men skulle så lite som 1% av potensielle passasjerer velge et annet selskap av denne grunnen vil Norwegian merke det, selv om det ikke vil føre til noen konkurs.
ksandal
14.02.2019 kl 23:31 3096

får du rett nå , skal jeg shorte 100.000kr og gire 50x :-) vinn eller forsvinn :-)
Frodon
14.02.2019 kl 22:53 3178

Ksandal, gratulere med fin short til nå ;)

Hammers, jeg tror ditt chart er bedre enn mitt :) Den enorme HS formasjonen jeg ser på i Norwegian ved bruddet ned igjennom kr 180, har signalisert sterkt salgssignal ned til minus 20 kroner. Hodet i HS formasjonen er på kr 380 og formasjonen er lagd fra 1.1.2012 til dags dato. Hvis den slår til er NAS konkurs om ca 1 år ;) Alternativet er enda en massiv utvanning av dagens aksjonærer.

Er det på tide å starte gjettekonkurranse på når den neste emisjonen kommer etter emisjonen som settes nå? Går det virkelig et helt nytt år før neste emisjon...?
ksandal
14.02.2019 kl 22:51 3183

Jeg shortet NAS på 123 og det er bra for meg, men trist at så mange sitter og kjøper i tro om at den skal opp i 200 og til og med 250 tror noen. Nas vil jage opp og ned de neste dagene mellom 90 og 1110 ish.. mulig vi er ferdig med det over 100 nå og skal ned mot 90 allerede i morgen. og derfra er det fritt fall uten støtte helt ned til 60. Det er enda håp om at emisjonskurs kan bli rundt 80, men som andre spår her, kan den like gjerne bli 60 eller til og med lavere.
Jeg stopper short i morgen og ser om den hopper opp i 105 før jeg setter ny short . lykke til de som tror på denne. Det gjør vondt og se på at Dere lar folk som Tigeren og ymse andre hausere få gi dere håp.
Hammers
14.02.2019 kl 22:45 3207

Også for min del er dette kun SPENNENDE underholdning.
Dessuten får man sjekket ut sine "idiotiske teorier" mot det som faktisk skjer.
Om terrenget faktisk stemmer med det kartet jeg har liggende foran meg! SÅ LANGT stemmer det PERFEKT!

Hilsen Hammers
ksandal
14.02.2019 kl 22:44 3212

Jeg shortet NAS på 123 og det er bra for meg, men trist at så mange sitter og kjøper i tro om at den skal opp i 200 og til og med 250 tror noen. Nas vil jage opp og ned de neste dagene mellom 90 og 1110 ish.. mulig vi er ferdig med det over 100 nå og skal ned mot 90 allerede i morgen. og derfra er det fritt fall uten støtte helt ned til 60. Det er enda håp om at emisjonskurs kan bli rundt 80, men som andre spår her, kan den like gjerne bli 60 eller til og med lavere.
Jeg stopper short i morgen og ser om den hopper opp i 105 før jeg setter ny short . lykke til de som tror på denne. Det gjør vondt og se på at Dere lar folk som Tigeren og ymse andre hausere få gi dere håp.
Frodon
14.02.2019 kl 22:34 3237

Hehe, svaret på verdien av tegningsrettene finner vi i chartet ;) HVIS noen faktisk vil kjøpe opp taps sluket, kan de begynne oppkjøpet via emisjonen. Da kan tegningsrettene gå opp i verdi underveis. Jeg tviler på at noen vil kjøpe opp NAS og da KAN salgspresset bli stort. De skriveriene jeg har sett på HO, har aksjonærene hamstret aksjer og fylt opp kontoen allerede...men da har de ikke penger til å benytte seg av tegningsrettene..! Hvis alle de tegningsrettene skal selges, kan det bli sirkus. Jeg har sett tegningsretter falle ned og bli priset til kr 0,01 underveis i tegningsperioden før. Da var det enormt mye selgere og veldig få kjøpere.

Det blir gøy å følge med på uansett, siden jeg ikke har aksjer og ikke er short, er dette ren underholdning :)
Hammers
14.02.2019 kl 22:29 3259

FERD var nok en av de store som fikk anledning til tidlig tegning.
Deres adferd tyder på "bakoversveis"........og bare ønsket å komme seg ut i en viss fart.

Hilsen Hammers

Hammers
14.02.2019 kl 22:25 3277

Takk for det og grattis til deg og.
Helt enig ang advarsler. De har haglet fra flere av oss og sannhetens time nærmer seg med stormskritt for "protestantene"!
Det er ikke "min greie" å komme noe fornuft ang emi-kursen........annet enn å tolke Trygve H's nedjustering.
Jeg tror derfor det BLIR 40-50......og markedet oversvømmes av nye aksjer. Hele 60 mill dersom det blir 50 - og 75 ved kurs 40.
Dette mot dagens 45 mill aksjer. Om rettene får noen praktisk verdi vet ikke jeg, men TH har antydet at de kanskje IKKE gjør det.
I så fall faller vel kursen som et søkke?

Hilsen Hammers
spaggio
14.02.2019 kl 22:17 3308

Det ble nylig kjent at Ferd, Andresen-familiens investeringsselskap, solgte seg helt ut av Norwegian.

På vei inn til Norges Banks årlige middag spurte E24 Johan H. Andresen om årsaken til nedsalget i flyselskapet.

– Nei, vi gjør ingen offentlig etteranalyse, men vi håper at Norwegian får en god tur videre og at de lykkes.

– Dere har jo vært aksjonærer i mange år, hvorfor selge seg ut nå?

– Det er mange fine aksjer på Oslo Børs, jeg ønsker Norwegian alt godt, og flyr dem gjerne, sier Andresen.
Frodon
14.02.2019 kl 22:06 3341

Du traff blink igjen Hammers, GRATULERE ;) Burde egentlig føle med dagens aksjonærer, men synes ærlig talt at de har blitt advart så mange ganger nå, at rød flaggene har de valgt å se bort ifra.

Ca 1 milliard av emisjonen er garantert av dagens aksjonærer, så det mangler fortsatt 2 milliarder:
Total pre-commitments from several existing shareholders, including HBK, Folketrygdfondet, Danske Capital, Stenshagen Invest and Alfred Berg of NOK 1,024 million.

Jeg er ikke like god som deg til å gjette, men jeg tipper emisjonskursen blir nærmere kr 30 enn kr 240 ;);)

Hva tenker du om dette?

"Main shareholder secures values in NOFI and reduces exposure to NAS
We estimate that HBK holding will be diluted from 24.7% to 17.6%. In NAS’ rights issue, 33% of the shareholders in NAS have undertaken to vote in favour. Based on the establishment of Nye Sneisungen AS, it could be the case that the CEO and COB of NAS has moved shares from Sneisungen AS to Nye Sneisungen in order to reduce exposure to NAS. The asset in Sneisungen AS is the shares in NOFI and Sneisungen AS participated in NAS’ equity issue last year and has pre-subscribed for shares in this equity issue. Nye Sneisungen AS could potentially be debt free without NAS shares"

Nye Sneisungen AS Org nr 921 566 107
Registreringsdato: 17.10.2018
Styrets leder Bjørn Halvor Kise (f 1950)
Bransjer Finans, Investeringsselskaper
https://www.proff.no/selskap/nye-sneisungen-as/oslo/finans/IF8OCYJ0RSY/
Redigert 14.02.2019 kl 22:08 Du må logge inn for å svare
Hammers
14.02.2019 kl 21:21 3412

I forgjengeren til denne tråden skrev jeg den 24. jan (kurs 140,-) følgende mtp på hva TA fortalte meg:
"Et kraftig salgssignal er gitt - og jeg ser et fallpotensiale - til kr 80-70 på litt sikt. Litt vanskelig å si eksakt"!
Som vanlig ble dette møtt med HÅN, SPOTT og LATTERLIGGJØRING fra aksjonærene. Slikt tull som lett preller av min glatte fjærdrakt!

I dag ble en ny milepæl oppnådd ved at kr 100 ble brutt som sluttkurs. 99,74 ble det til slutt etter nok en "skrekkens dag"!
Kanskje ikke så rart - for EGM'en tirsdag i neste uke nærmer seg med stormskritt.
Før den tid skal prospekter ut så ALT er nok klart pr dd. Lekkasjer har trolig funnet sted og enkelte har trolig begynt å handle deretter?
For MIN del skulle jeg tro at det kommer en melding rundt dette ila morgendagen - slik at aksjonærene har LITT tid til å tenke seg om.

Ellers har jeg merket meg at Trygve H de siste dagene konsekvent har holdt seg til nivået 40-50 i EMI-kurs i sine siste oppdateringert.
Dette i motsetning til hans tidligere 50-80 (tror jeg det var). Kanskje han har fått innspill fra noen av sine kilder?
Slik jeg skjønner børsmeldingen 29/1 ang EGM har de STØRSTE aksjonærene hatt anledning til å tegne egne aksjer fram til den 5.feb.
Er det liten interesse blir kursen satt lavt. Kanskje med bakgrunn i dette Trygve H nå har justert SINE prognoser til det LAVE nivået.
Til et UTENKELIG - for enkelte!

Hilsen Hammers
Redigert 14.02.2019 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.02.2019 kl 23:57 3609

Formidle:
Mest at det er jævlig surt å tape - om man har råd eller ikke. Lånte penger på børs bør være et IKKE-TEMA!
Ellers helt enig ang å snitte ned. Et LITE problem kan da bli et STORT ET!

Eks:
NAS lå i lengre tid (et par uker +/-) rundt kr 300 i april i fjor.
Kursen begynte å falle. Hvis man da snittet ned på ca 250 økte man eksponeringen.
Fallet fortsatte.......men et BUD skulle jo komme.....!!!!!. Det har de da fortalt på NRK i beste sendetid!
Snitte mer på 200 - deretter videre nedover! Ja salvsagt, BUDET kommer da snart! Eller gjør det det?

I dag drøyt 100 kr - og ting tyder på at 100-lappen blir passert ila neste uke!
Med en slik strategi blir plutselig et LITE problem et kjempestort et!
Joda, noen ganger kan man ha flaks og det går bra, men i NAS gjør det neppe det!

Hilsen Hammers.......klokere enn "Mor Hubro".....?!
Redigert 08.02.2019 kl 23:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2019 kl 23:56 3612

Alltid en fornøyelse å lese Hammers skriverier
Han er konge
dotcom
08.02.2019 kl 23:40 3616

Litt usikker på hva du forsøker å formidler her, men det minner meg om en "gylden regel".
Beskytt kapitalen.
Sett stop loss.
Mange av tullingene på HO vil si at stop loss bare forer roboter, men sannheten er vel heller at hvis et papir synker under det du trodde de kunne så har du tatt feil.
Ikke kast nye penger på caset, selg det. Å "snitte ned" er en klassisk oppskrift for å ende opp uten noe.
Slettet bruker
08.02.2019 kl 23:25 3647

Husker mitt verste øyeblikk.
Hadde kjøpt aksjer i Algeta. Av en eller annen grunn fant jeg ut at jeg skulle selge de.Kanskje pga utålmodighet, husker ikke. Uansett, dagen etter at jeg solgte de, så leste jeg at det var lagt inn bud på selskapet og kursen eksploderte til værs. Jeg gikk glipp av 100 000 i gevinst. Den satt i kroppen noen dager ja.
Redigert 08.02.2019 kl 23:27 Du må logge inn for å svare
Hammers
08.02.2019 kl 23:15 3672

Det er uansett jævlig surt å tape - men selvsagt aller verst dersom det gjelder lånte penger.
Personlig hater jeg å tape, men det hindrer meg ikke å selge med tap dersom jeg skjønner at det bare blir verre med tiden.

Mitt VERSTE kom for 15-20 år siden (?):
Kjøpte 3000 biotec-aksjer som i følge megleren var pengeplukkking på fortauet.
Etter 4-5 dager hadde de økt med ca 80.000 i verdi. Tross alt 2-3 mnd-lønninger på den tiden.
Jeg fikk en "lur ide" - og ville vente til det ble 100.000 før jeg solgte.

Den påfølgende dagen fortsatte det å stige de første minuttene, men SÅ........smalt det noe så jævlig!
Ila ca 30 minutter forsvant DEN pengesekken på et blunk - og da jeg til slutt solgte hadde hele formuen forduftet.
Et halvt år senere forsvant selskapet fra børs - og JEG har aldri mer vært i biotek.
Joda - jeg hadde tjent en drøy tusenlapp da jeg kom meg ut - men i hodet mitt hadde jeg tapt ca 90.000 - og var "sjokkskadd" i flere dager etterpå!

Hilsen Hammers......som kommer med et gammelt kinesisk visdomsord;
En mann som innser at han har gjort en tabbe - han gjør nok en tabbe ved å ignorere den.
Redigert 08.02.2019 kl 23:18 Du må logge inn for å svare
dotcom
08.02.2019 kl 22:16 3752

Jeg har ikke NAS aksjer, og jeg misunner ikke de som er inne.
De står nå ovenfor et vanskelig valg. Skal de ta tap nå å bli ute, eller forsøke å komme seg inn billigere, eller skal vi tro at tegningsrettene får en verdi slik at dagens aksjer får litt verdi selv om emisjonskursen settes lavt? Hammers, du har vel vært i markedet lenge nok til å vite at i slike situasjoner så kan alt skje.
Utover det er jeg helt enig. Jeg ville ikke funnet på å gå inn i NAS før det er fastlagt hva emisjonskursen havner på.
Å gå inn nå er kun for de ekstremt risiko villige. :)
Redigert 08.02.2019 kl 23:28 Du må logge inn for å svare
stud_trd
08.02.2019 kl 22:00 3793

Hehe, stud hentyder ikke nødvendigvis til student Hammers, men mange forutinntatte kobler av en eller annen grunn det på ren ryggmargsrefleks. ;-)

Har uansett råd til å tape det jeg har i NAS, så ingen fare i så øyemed, men takk for omtanken !
Hammers
08.02.2019 kl 21:55 3812

Fredriksen er ingen idiot. Idiotiet er overlatt til "Nordnet-tullingen".
Fredriksen risikerer ikke noe som helst. Stiller garanti for EMI'en og tjener STORT på det.
I verste fall er han trolig villig til å overta noen av rettene (delen til Kjos), men vil neppe betale stort for dem.
Altså; MÅ HAN INN - ja så skal det være "gratis" (sånn i prinsippet).

Hvis du ikke har gjort det tidligere; ta en titt på starten av dagens sending her på HO (etter 4 minutter). Lærerikt!
Der snakkes det om en EMI-kurs på kr 40-50. I så fall blir dagens aksjonærer utvannet så det holder.
https://www.hegnar.no/TV/video/b13fa4ed-00080348-6e62fa77

Hilsen Hammers.......med et klart råd; Pass på at du ikke surrer bort studielånet i dette prosjektet som proffene dumper!
stud_trd
08.02.2019 kl 20:53 3883

Proffene rømmer selskapet, Nordnet tullingene kjøper i selskapet og idioten Fredriksen garanterer for 800 millioner i emisjonen i selskapet. ;-)
Hammers
08.02.2019 kl 20:19 3939

Man blir i grunnen aldri overrasket nok når det gjelder NAS.
Først valgte Mølsæter å ta SITT tap og tømte seg i selskapet. I dag kom meldingen om at FERD gjør akkurat det samme.
Proffene rømmer selskapet!

Samtidig melder Nordnet at deres amatører ("Nordnet-tullingene") nå hamstrer "billige" aksjer.
Ja, for en aksje som har falt fra 310 til 107 MÅ vel være BILLIG????......for det er da tross alt 66% rabatt....?!

Hilsen Hammers
Airbag
08.02.2019 kl 07:56 4150

Mine tanker går til han som kjøpte aksjene mine på 250++ nivået.
Slettet bruker
08.02.2019 kl 07:25 4558

At et styremedlem kjøper nå betyr vel at styret ikke er kjent med noe nært forestående oppkjøp eller andre viktige opplysninger som ikke er kommunisert til markedet.
Hammers
08.02.2019 kl 01:51 4675

Jeg ser at styremedlem Sondre Gravir i dag kjøpte 2.900 aksjer på kurs 119,80. Hans første aksjer i NAS.

Smått rørende å høre at en amatør kjøpte akkurat da bruddet på 120+ var i ferd med å finne sted.
Akkurat når spetakkelen var i ferd med å starte!
Vel, en kostbare lærepenge.........for da han låste kontordøra for dagen hadde han på et blunk tapt 21.000!

Hilsen Hammers.......spent på hva som skjer i morgen!
RGTBJØRN
07.02.2019 kl 22:57 4814

Synes egentlig synd på Bjørn Kjos,en meget hyggelig mann,begynner dra på årene så dette var vel ikke det han håpet på.Leste at broren ville selge da det var grei pris,
RGTBJØRN
07.02.2019 kl 22:55 4824

SM, blir nok flere som benytter anledningen 50-60.(hvis det kommer) Vi får se under 100 er vel ingen tvil om.
Slettet bruker
07.02.2019 kl 22:14 4942

Ingen dårlig analyse det. To gamle menn + mister grepet = 50 prosent kursfall.

Silberman
Vincent
07.02.2019 kl 22:10 4961

Kjos og Kise er blitt gamle menn som tydeligvis har mistet grepet. Milliardtap på driften og massiv gjeld, masse tomt prat og ingen resultater. Jeg tror NAS kursen skal langt ned de neste ukene, kanskje 50% ned fra dagens sluttkurs?
Slettet bruker
07.02.2019 kl 21:40 5023

Nå blir det filleristing. Teknisk sett skal kursen ned og teste bunnen fra forrige uke på 100 kroner. Skal typisk litt ned på tosifret også, 98, 99.

Silberman
Hammers
07.02.2019 kl 21:39 5034

Jeg liker Sisseners RENE måte å uttale seg på - og noen av hans tanker er i grunnen a la de jeg kom med på den gamle tråden om "Narrespillet". HVER GANG det ble kursmessig krise (før DEN emi'en) kom det nye oppkjøpsrykter og mye tull som det selvsagt ikke ble noe av. Dagens tall viser vel hvorfor de var så desperate med sine krumspring DEN gang. Hver eneste krone er nå gull verdt!
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Sissener-De-boer-holde-kjeft-eller-informere-markedet-bedre

I dag sitter de med likvider på ca 1,9 mrd (etter DEN/DE emisjonene), men de har en forpliktelse til å sitte med 1,5 mrd.
Da er det KUN 400 mill igjen........og for et selskap som brenner cash som NAS kan ikke den neste emisjonen komme raskt nok!
Ikke rart at man nå selger fly over en lav sko, pusher på flykjøp og legger ned baser.
På meg minner dette mest om en mark som er tredd på en krok.......og vrir seg i alle retninger for å slippe unna!

Hilsen Hammers........en tenkende linjalsvinger - uten "blådress og slips" (som Sjo & Co).
Fundamentalist
07.02.2019 kl 21:38 5040

Ingenting ble lansert idag - det er fortsatt bare prat om denne hemmelige partneren i Asia! På samme måte at det var ti fugler på taket, men de har visst fløyet nå. At de ikke kan komme med litt facts!
Mr Fox
07.02.2019 kl 21:24 5084

Per 31.12.17 hadde HBK holding ca 700 millioner i gjeld, dette ble trolig økt under fjordårets emisjon.
Dersom legger 2017-gjelden til grunn er aksjene per i dag 55% belånt. Om emisjonen ble fullt ut lånefinansiert er den de derimot 80% belånt. Sannheten ligger et sted mellom disse. Uansett må man forvente at Danske Bank snart stiller noen krav.