NAS -Kina


NAS i Kinasamarbeid/oppkjøp. Se TV2 økonominyh.

Kan bli meget «gullkantet» for Norwegian i følge eksperten. 10 milliarder ble nevnt?
Redigert 07.02.2019 kl 17:13 Du må logge inn for å svare

Vi får håpe at det var smart å ikke selge under mini - krakket..
TomW
07.02.2019 kl 17:04 2564

Er det videreformidling fra hva som ble sagt på q4 presentasjonen i dag?

Kildehenvisninger er en god ting for å synliggjøre og dokumentere hva man har lest og vil formidle videre.

Jeg tviler på at Kjos vil selge til Kina. Han vil helst ikke selge sitt livsverk i det hele tatt, men om han måtte ville han (kanskje) valgt Lufthansa eller IAG. Å selge til Kina eller Ryanair blir en personlig nederlag for han.

I etterpåklokskap burde NAS har tatt en rettet emisjon til en bestemt kurs, og kjørt en reperasjonsemisjon til øvrige eiere deretter. Å vente tre uker for å vite tegningskurs er ikke god... Jeg regner med at bombetrusselen som ble ringt inn i dag har sammenheng med at noe vil at kursen skal ned. Man kan også videre spekulere i timingen fra den spanske fagforeningen om streiketrussel er siktet mot en sårbar ledelse.
Redigert 07.02.2019 kl 17:19 Du må logge inn for å svare

Nå skulle jo dette være en asiatisk flypartner de har gjort en intensjonsavtale med...
TomW
07.02.2019 kl 17:32 2412

Så dette var en videreformidling av hva som ble sagt på presentasjonen i dag med andre ord? Altså JV avtalen som har vært aktuell i lengre tid?
pengex
07.02.2019 kl 17:42 2361

Sliter med hva man skal gjøre her nå, snitte ned eller selge rubbel og bit. Alt avhenger av emikursen nå.
Smarteste ville vel vært å opplyse om den før markedet senker kursen totalt.

Det synes som at det er lite taktisk å vente med å opplyse om emikursen, - men den er ikke heller fastsatt ennå før et forslag blir fremmet den 19.02. Derfor er kritikken delvis uberettiget. Men kan hele emi'n bli trukket tilbake dersom det kommer inn en JV partner som har muskuløse finanser i sin hule hånd❓❓❓
Redigert 07.02.2019 kl 18:07 Du må logge inn for å svare

Ja, den kan trekkes tilbake når som helst. Jeg har også lurte på om det er meningen med å vente, i tilfelle ett annet kilde til 3 milliarder dukker opp.

Det forventes en vanvittig økning i flytafikken i Kina. Årlig over 6%.
Denne artikkelen fra i høst er interessant!
https://www.telegraph.co.uk/news/world/china-watch/business/air-travel-growth-in-china/


Dette fra en artikkel i Forbes 2018:
Boeing now predicts that Chinese carriers combined will buy 7,690 new planes worth $1.2 trillion over the next two decades. Many will be deployed on domestic routes to fill in the gaping holes in China’s current aviation infrastructure.

Dette markedet har behov og økonomiske muskler!

https://www.google.no/amp/s/www.forbes.com/sites/danielreed/2018/09/20/chinas-big-three-airlines-are-on-a-fast-track-to-overtake-u-s-s-big-three-within-a-few-years/amp/

Redigert 07.02.2019 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Uproff
07.02.2019 kl 19:32 1955

Mye som flyr rundt her, merk forskjellen mellom JV og samarbeidspartner. Her er det snakk om signering av en intensjonsavtale om et mulig samarbeid, hvor ingen av delene er fremforhandlet per dato.
Redigert 07.02.2019 kl 19:34 Du må logge inn for å svare
TomW
07.02.2019 kl 19:41 1912

Det stemmer nok ikke helt. Intensjonsavtalen gjelder JV med en asiatisk aktør, samt at flyprodusentene( ihvertfall Airbus) er involvert.

Kjos ble intervjuet på Dagsrevyen i kveld hvor han så for seg "en verdensomspennende lavprisallianse", hva nå det er som ligger i det. Men det kan bety store planer og allianser som markedet slett ikke er i stand til å forestille seg.

Siste ord er ikke sagt i diskusjonen om hvorhen og hvor stort dette kan bli eller ikke bli.
Uproff
07.02.2019 kl 19:54 1838

Vell, goes without saying at en Asiatisk partner med anledning til å frakte kundemassen mellom kontinentene vil stå høyt i kurs. Uten dette vil det bli få synergier.

@ Flyprodusent med i avtalen: Norwegian har fly i bestilling som de må bli kvitt. Ikke verdens beste forhandlingskort.
Redigert 07.02.2019 kl 19:55 Du må logge inn for å svare

Allianser er et stikkord. I flertall.
Nå har E24 også sett på TV: https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/bjoern-kjos-vil-lage-global-lavprisallianse/24556390
Redigert 07.02.2019 kl 20:08 Du må logge inn for å svare

Jeg renger med at Airbus og Boeing skal ha mye å si. De er sikkert nok ikke begeistret for at NAS har bestilt en hel masse fly som de allikevel ikke har bruk for og ha hensikt å selge dem videre og cashe inn gevinsten selv. Det er som å bestille mange Tesla for å så drive videresalg selv når de leveres. Slike elementer er nok kontrakts betinget. For at de kan brukes videre av ett nytt JV eller flyselskap må dette klargjøres - og kanskje blir dette juridisk vanskelig.
Redigert 07.02.2019 kl 20:11 Du må logge inn for å svare

Enig med Sissner - komme med slike ulne meldinger om selskap i Asia, fem interessenter, og alle andre fugler på taket. Virker bare så lite troverdig å ikke vente til noe konkret kan legges fram som vi kan ta stilling til. De burde få seg en proff investor kontakt som kan kommunisere skikkelig. Når de selger fly får vi ikke vite om det ligger en regnskapsmessig gevinst i dette, eller er det med tap? At det er "likviditetsmessig gevinst" betyr jo bare at salget (såvidt?) dekker lånet på flyet. Kan jo være regnskapsmessig tap uansett.
TomW
07.02.2019 kl 20:11 1749

Det er meget stor interesse blant leasingselskaper og banker å inngå slike avtaler med flyselskaper så det er ikke bare Nas som er tjent med en slik avtale. Den asiatiske partneren er nok ikke et flyselskap men en finansiell aktør som kun er interessert i å investere i selve flåten. Men ja med tanke på hvor Nas står økonomisk er ikke akkurat det beste utgangspunktet
Tigeren
07.02.2019 kl 20:16 1733

Det skulle ikke overraske meg om det smeller inn et bud på hele Nas fra Asia.
TomW
07.02.2019 kl 20:18 1716

Jeg er delvis enig i det Sissner sier, men tror også at det i mange tilfeller ligger klausuler som gjør at Nas ikke kan uttale seg om spesifikke detaljer. Jeg er ganske sikker på at Nas gjerne skulle kommet ut med all informasjon omkring disse selskapene som har vært på ballen på en eller annen måte.

Om man leser børsmeldingene så oppgir de at samtlige Neo fly har blitt solgt med gevinst utover bokført verdi. Størrelsen på gevinsten har de derimot ikke gått ut med
CC
07.02.2019 kl 22:04 1592

Gevinst vil de ikke gå ut med. Sannsynligvis fordi den ville skuffe markedet. Det er ikke gevinst på gamle 787 men trolig små 2 mill dollar pr Neo når de selges to og to. Problemer med salg av fremtidige leveranser er at dette må godkjennes av Airbus. Hvorfor skulle de la NAS få en fet gevinst når NAS ikke ønsker å bruke Airbus som leverandør fremover?

Jeg synes Kjos burde bruke tiden sin på å rette opp det synkende skipet og slutte å febrilsk forsøke å bulle opp kursen. Mannen har bygd et stort selskap og gjort mye bra men også kjørt selskapet når brudd med lånebetingelser to ganger i løpet av et år. Og, det å høre på Kjos sine lovnader har gjort deg fattig de siste to årene. Tallene taler for seg selv.
TomW
07.02.2019 kl 22:44 1503

Ja enten det eller klausuler i kontraktene. De gamle 787-800 flyene som har blitt solgt ga ingen eller liten gevinst utover bokført verdi, så ikke mye å hente der. Skal det sies at dette var de eldste maskinen hvor den nyeste var 2011. For neo flyene vet jeg ikke, ei heller du, så der får vi nok bare vente å se hva som eventuelt blir kjent.

Ja salg av fremtidige leveranser er naturligvis mer krevende og Airbus har en finger med i spillet her. Men nå er ikke en JV et rent salg heller så Nas vil fortsatt ha en "eierandel" i disse flyene. Partneren sikrer jo finansieringen som muliggjør denne ordren så sånn sett så er nok ikke Airbus helt motstandere av en slik løsning.



CC
07.02.2019 kl 22:51 1479

Du har litt rett i det. Så får vi se om en JV blir godkjent av Airbus. De var jo tydelig på presentasjon i dag om at det var ting som måtte løses der så helt problemfritt er det nok ikke.

Selskapet har srlv indikert en gevinst i den størrelsesorden på Neo som er solgt. Om det er 1 eller 2 mill dollar skal være usagt...
Uproff
07.02.2019 kl 23:28 1387

USA er vell og bra, her har NAS mye å tilby en partner (mange interkontinentale flygninger) samtidig som de har mye å tjene på riktig partner NRK økt tilgang til passasjerer, større lokale rutenett etc, når det gjelder Asia (som ikke er spesifisert her) så har ikke NAS like mye å ta med til forhandlingsbordet, vel - som jeg tolker situasjonen..
TomW
08.02.2019 kl 08:45 1157

Har de indikert noe gevinst? Det har jeg ikke fått med meg. Eneste jeg har lest rundt gevinst er uttalelser fra visse analytikere og "flyeksperter" som følger bransjen. De har vært innom at gevinsten ligger i størrelsesorden 3-5 mill dollar uten at jeg vet om dette er korrekt eller ei. Men hvis man kun ser på den generelle prisstigningen på produktet fra 2012 til idag så ligger denne ca 20% over grunnet etterspørsel. Så har det ihvertfall blitt sagt at Nas fikke meget god rabatt, utover hva som er normalt på store ordrer, grunnet omstendighetene i 2012.

Uansett så må nok Nas gi fra seg noe av denne gevinsten i en JV, men det burde fortsatt være rom for at de sitter igjen med en vesentlig sum. Vi får se
pusimiga
08.02.2019 kl 09:20 1042

Hvor er bunnen??Kanksje 10 kr
Redigert 08.02.2019 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
pengex
08.02.2019 kl 09:29 984

Ikke bare nas, solgte alt idag. Har null tro på norwegian. Ett bud på 150kr aksjen nå ville se ut som reine julekvelden.
Redigert 08.02.2019 kl 09:31 Du må logge inn for å svare