Prøver å høyne sakligheten litt

MrPutter
NEL 08.02.2019 kl 01:54 5489

ved å poste en nyhet som faktisk utvider og bekrefter markedet for hydrogen. H2 er fremtiden selv om det går litt opp og ned i enkeltasjen NEL om dagen. Langsiktighet er nøkkelen til suksess Så derfor ligger mine H2 aksjer i skuffen og der blir de en god stund til.

Et Norsk verft har sammen med blant andre Equinor og Veritas utviklet verdens første bunkringsskip for hydrogen

https://www.hydrogen.no/hva-skjer/aktuelt/utviklet-verdens-forste-bunkringsskip-for-hydrogen

MrPutter
Redigert 20.01.2021 kl 17:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2019 kl 08:41 4528

8.februar 2019: Varanger kraft skal produsere billig karbonfri hydrogen fra vindkraft i Finnmark
https://enerwe.no/nyheter/skal-produsere-billig-karbonfri-hydrogen-fra-vindkraft-i-finnmark-som-ikke-kan-sendes-sydover-pa-grunn-av-darlig-kapasitet-i-stromnettet/

Krustjevskij
08.02.2019 kl 09:02 4335

At hydrogen er kommet for å bli er en nobrainer.
omans
08.02.2019 kl 09:31 4322

Virker å være på vei til test av 5 kroner blank.
Krustjevskij
08.02.2019 kl 09:35 4258

Universitet som sikter seg inn på fremtidsrettet teknologi. Virker heldigvis som forskermiljøet tar utviklingen på alvor.

https://www.uia.no/studieplaner/topic/ENE401-G
MH77
08.02.2019 kl 09:39 4215

Utbyggingen av vindkraft øker svært raskt i Europa, men strømnettet mangler kapasitet. I Tyskland står vindmøllene ofte stille og rundt 50 prosent av kraften går tapt.

I Finnmark er det fantastisk gode forhold for vindkraft, men det er svært kostbart å bygge overføringskapasitet.

Batterimafiaen argumenterer hardt mot hydrogen fordi det er ineffektivt, men de glemmer å se på kostnader. Nettleien utgjør i snitt rundt 2/3-deler av strømregningen, og denne kostnaden slipper i stor grad hydrogenprodusentene. I tillegg kan hydrogenproduksjonen økes når strømprisen er lav og stanses når strømprisen er høy.

Hydrogen vil på sikt være fullstendig overlegent batterier med hensyn til brukervennlighet og kostnader.
Nikko
08.02.2019 kl 09:54 4111

Hva er det som skjer?
Dette virker direkte useriøst når man tenker på at Nel nettopp har gjennomført en emisjon på 5,45. En emisjon på 84 mill. aksjer og som var fulltegnet på 15 minutter...
Slettet bruker
08.02.2019 kl 09:55 4092

Beklager, men her ser vi 4 tallet idag, neste uke blir det 3. Like godt og ta den gevinstene dere evt. har og komme seg ut. NEL er hausset og priset langt over reell verdi!
MrPutter
08.02.2019 kl 09:58 4041

Etterspørselen etter FCEV aggregater øker og nå økes produksjonstakten hos en av leverandørene til 5000 enheter i året

https://www.timesofisrael.com/israeli-gencell-to-mass-produce-fuel-cell-generators-as-demand-surges/

MrPutter
abroker
08.02.2019 kl 09:59 4019

Våre aksjer ligger nå også i nederste skuffen igjen.
Vi liker dårlig at det går den veien høna sparker med NEL-kursen dessverre.
oppvigår
08.02.2019 kl 09:59 4008

Her er nok en eller annen som presser kursen ned. Kanskje shorter?
Ecotricity
08.02.2019 kl 09:59 3997

Det hjelper ikke at hele verden liker hydrogen hvis ikke NEL tjener penger på det.
Redigert 08.02.2019 kl 10:00 Du må logge inn for å svare
Nikko
08.02.2019 kl 10:01 3980

Stakkar Tigeren.
Han sitter i både NAS og NEL. Begge er ned 4% i dag i tillegg til et kraftig fall i går.
Huffameg
abroker
08.02.2019 kl 10:05 3932

Hydrogen har flere negative aspekter knyttet til produktet? Livsfarlig lett antennelig gass under ekstremt høyt trykk?
Sammenlignet med batterier som kan f.eks. brukes om igjen i produksjion av nye batterier. (nye batterier kommer snart på 3.gangen
i kapasitet/ladetid/vekt?) El.bilene drar ifra H.2 bilene på salgs statistikken så det ryker- nemlig.
MH77
08.02.2019 kl 10:07 3894

Vi må heller ikke glemme at hydrogen kan brukes i vanlige stempelmotorer, som er mye billigere å produsere enn brenselceller. I øyeblikket er dette lite interessant fordi energieffektiviteten er lav, men hvis prisen på hydrogen faller kan dette endre seg.
abroker
08.02.2019 kl 10:09 3881

Det virker faktisk for oss som om du tror på all denne giga-haussingen din, på alvor ???
abroker
08.02.2019 kl 10:09 3871

Det virker faktisk for oss som om du tror på all denne giga-haussingen din, på alvor ???
abroker
08.02.2019 kl 10:12 3839

Prisen på Hydrogen har ikke falt siden man fikk til å cracke LNG > H2. for lenge siden.
Og sett ut fra molekylets struktur, er D små sjansker for noe gjennombrudd i H2 prisen dessverre?
Rolfbruun
08.02.2019 kl 10:12 3822

Slapp av, slapp av - det er sitteplass til alle.
Det som skjer nå heter "høydeskrekk" og er forbundet med den sammenhengende og (fortsatt) kraftige oppgangen siden ifjor vår. Det er nå alle småsparerne taper sine hardt tjente kroner. Dette har jeg sett mange ganger før. Mest fascinerende er det å se alle dem som kommer inn når kursen (midlertidig) justerer ned, og skal vite bedre. Dog, det er ingenting i veien med å være realistisk. Videre er det helt OK å ta gevinst og fokusere på andre ting. Uansett....fundamentalt er ingenting endret i selskapet - glem ikke det gutter og jenter.

Jeg får litt vondt av å tenke på dem som nå selger seg ut med tap, for dem er det nok mange av nå (høyt volum). Til alle andre vil jeg bare si at dette er en gylden anledning til å snitte ned. Jeg var selv 1.000.000 i rødt sommeren 2017 og da kjøpte jeg min største enkeltpost (snittet kraftig ned). Det funket for meg - så kanskje det er en OK strategi (sammen med et langt perspektiv)?

Det NEL driver med er ikke gjort over natten, men løfter man blikket og skuer ut over den videste verden, så ser man jo at dette er noe som skjer overalt - sakte men sikkert. Det er min observasjon ihvertfall - og det har jeg allerede tjent flere millioner på (ihvertfall 2..). Uansett er det skikkelig kjedelig å se verdiene mine rase nedover - på samme måte som det er herlig å se dem klatre.

Så var det "triggerne" da....Jeg glemmer ikke når det ble diskutert hvor "ute" folk var som trodde at NEL skulle ha noe med Nikola å gjøre....Eller når folk som trodde Yara ville bli (hydrogen) NEL-venn....Jeg kan nevne i fleng.

Vel, I rest my case.

Go hard - go long
Kjempestor kjøpsmulighet nå.
Redigert 08.02.2019 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2019 kl 10:14 3800

Sant Ecotricity. Strengt tatt er det vel ikke så mange firmaer ala Nel som tjener penger på dette ennå. Trenden globalt er god. Nikola-samarbeidet kan bli nøkkelen for Nel. Ingenting som tilsier at dette ikke skal gi frukter. Men alt kan jo gå galt selvsagt. Er redd Nel kan bli et offer om Norge kommer i konflikt med Kina ang Huawei. Og dermed utestenger Nel fra det markedet i mange år. Skjærene i sjøen finnes absolutt. Men markedet utenfor Kina er også enormt.
MrPutter
08.02.2019 kl 10:17 3777

At du mener dette er haussing får stå for din egen regning. Jeg bringer nyheter til dette forum uten baktanker for annet enn å informere både om NEL og om H2 markedet generelt. Det jeg skriver i innleggene stemmer overens med det som står i artikkelen. Om du ikke liker det vær grei mot deg selv og la være å lese mine innlegg.

MrPutter
Redigert 08.02.2019 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.02.2019 kl 10:19 3757

My robothandel nå.
For de som har tid og anledning. Innspillsmøte om hydrogenstrategi sendes live her kommende mandag: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/invitasjon-til-innspillsmote--helhetlig-hydrogenstrategi/id2624196/



Tradinator
08.02.2019 kl 10:22 3729

Tror mange begynner å skjønne at de gode kjøpene kan gjøres nå. Denne skal langt oppover på litt sikt og tror neppe den skal mye lenger ned før det snur.
Slettet bruker
08.02.2019 kl 10:35 3651

Det uhyre spennende med brenselcelleteknologi er at det fremdeles er mer å hente på materialvalg/-utvikling og optimalisering av prosess. Bransjen roter nede i startgropa fremdeles. Bare for å dra et eksempel. Kombinasjonen hydrogenteknologi og solcelle kan, og understreker kan, bli langt mer effektivt, billigere og mer miljøvennlig enn teslabatterier eller lignende i de tusen hjem. En dag kan de erstatte trafoen nede i gata og forsyne nabolaget eller hyttefeltet med ren strøm. Bufferen er hydrogen på grå dager. Uhyre spennende. Lagring av overskuddsenergi burde få langt mer oppmerksomhet enn i dag. Men vi er fremdeles bortskjemt med lave strømpriser, relativt sett. Dette skjer ikke i morgen selvsagt. Det er så mange muligheter for å komplementere energisektoren, både stort og smått.

Ett sted i fremtiden vil linjene for bruk av fossil energi og fornybar energi krysse hverandre. Dette er ubestridelige faktum. Nel kan være en av vinnerne i dette lange løpet. Derfor følger jeg Nel tett. Liker absolutt ikke å være helt ute av aksjen for lenge av gangen.
Slettet bruker
08.02.2019 kl 10:49 3547

Ikke feil å løfte blikket litt heller. Veldig interessant handlingsplan fra handels- og næringsdepartementet i Sør-Afrika.

Se hva de tenker ang FC.
https://www.tralac.org/documents/resources/by-country/south-africa/1924-industrial-policy-action-plan-2018-2021/file.html

For et kontinent som Afrika drar gruvedrift og FC nytte av hverandre. De er vinn-vinn rett og slett da Sør-Afrika utvinner store mengder platina. En produksjon som har vært synkende pga mindre behov. Nå kommer FC og fyller behovet.

"Mining companies in particular have a strong interest in the building of industries that use
new platinum applications. Consequently, the mining industry, through deploying key dti
incentives, is playing a leading role in the development of new applications and markets
for fuel cells in South Africa."
...
"On the back of several years of collaborative work and effort, we are pleased that mineralbased energy solutions like fuel cells and energy storage are gaining momentum, with a
number of key projects already being implemented by government, the IDC and the
industry. These hold out very significant opportunities for South Africa. For example, the
use of non-petroleum fuels is driven by the global response to climate change and
greenhouse gas commitments, with strong indications that fuel cells will be the future -
especially for long-distance and heavy vehicle transport. "
Slettet bruker
08.02.2019 kl 10:53 3511

Spent på hvilken strategi den norske regjeringen presenterer på mandag. Neppe like offensiv som sør-afrikanerne. Men velger å være positiv.
OZZY
08.02.2019 kl 10:58 3482

Ikke glem at batteriene på rene elbiler lekker strøm hele tiden.
Til tide står min EL bil rolig i noen måneder, første gang jeg måtte fylle på strøm fikk jeg sjokk. På en måned tappet batterier ut 50%.
Som sagt fikk jeg sjokk. Strøm rett ut i lufta liksom. Det skjer ikke med hydrogen derfor er hydrogen best.
Redigert 08.02.2019 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
really
08.02.2019 kl 10:59 3468

Tja, hva med strøm på avveie i en elbil som crasher?

Mener statistikken viser at det er dobbelt så stor sjanse for å dø i en crash om du sitter i en elbil istedenfor en fossilbil.
Tradinator
08.02.2019 kl 11:03 3442

Nexo har akkurat blitt kåret til årets sikreste bil....Trodde den argumentasjonen døde for 5 år siden, fortsatt noen som tror bensin ikke brenner? Nydelig tider, innganger under emisjonskurs, er en gave.
really
08.02.2019 kl 11:04 3436

Det er vel litt vanskelig å snitte ned om en har vært med en stund. Og årsaken til at så mange lar seg lure ut nå er at mange har stor fortjeneste de ikke vil miste.
OZZY
08.02.2019 kl 11:09 3405

Jeg vil bare opplyse til alle som tror at bensin ikke brenner.
JO BENSIN BRENNER MEGET GODT
Du kan jo prøve selv hvis du ikke tror meg. Hell 20 liter utover i bilen din å tenn på. Hvis det begynner å brenne har jeg rett hvis de ikke begynner å brenne har du rett.
Redigert 08.02.2019 kl 11:11 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
08.02.2019 kl 11:15 3378

Really:
Ved å nevne «snitte ned» tenker jeg på dem som har en høyere inngang enn hva kursen var 10:12 idag når jeg skrev det :)

Selv har jeg kjøpt de aksjene jeg skal ha her, for lenge siden.
Nikko
08.02.2019 kl 11:22 3348

Det tror jeg kanskje du kan ha rett i.
Det beste er uansett å sitte helt stille i båten, eventuelt laste opp, hvis kursen faller kraftig :-))
oppvigår
08.02.2019 kl 12:06 3242

Hørte på Torstein Selvik på Nyhetskanalen nå . Slik jeg oppfattet ham, så må det bli lovfestet hvis man skal få det grønne skiftet, og nå målet om maks 2 grader. Grunnen er at det tjenes så mye på olje.


Kan se ut som markedet ikke har den store vilje til å satse stort på det grønne skiftet enda, så lenge det er mye fløte igjen. Det samme kan vi se når det gjelder en god del av våre politikere. Man taler med kløven tunge. Man vil ikke miste de enorme inntektene, samtidig som man skal ha et fint ansikt utad med tanke på klimaavtaler. Det er forståelig at man ikke gir fra seg gullklumpen man har i hånden. Men det er også de som er villig til å selge sin egen mor.
Hvis våre politikere skal skifte mening, så må det komme lover fra EU. Vi er da flinke til å bukke og følge dem uten å protestere.
really
08.02.2019 kl 12:09 3225

Det må ha med bilen å gjøre. Jeg har flere ganger tatt frem elektroniske dingser etter at de har ligget flere år og de har vært bortimot fulladede fortsatt. Tipper bilen din har en del strømforbrukere som går hele tiden. Hadde du hatt en fossilbil hadde du neppe fått startet i det hele tatt, av samme årsak.
Sørøya
08.02.2019 kl 12:13 3190

10% fall og godt ned under siste emisjonskurs på 2 dager uten nyheter av noe slag.
Da trykker jeg på kjøpsknappen igjen.


Slettet bruker
08.02.2019 kl 12:25 3134

Sannsynligvis selvutlading. Det pågår konstant. Men merkes knapt i et friskt batteri som vedlikeholdlades jevnlig, som i en bil i daglig drift. Står bilen ubrukt over lengre tid, med et batteri som ikke var fullt oppladet på forhånd, vil du oppleve større grad av selvutlading. Er det minusgrader i tillegg øker selvutladingen. Lagrer du friske batterier i kulde vil du også oppleve merkbar selvutlading etter en tid.
Garmis
08.02.2019 kl 12:28 3116

Husker noe om en "bulke Jens" og en månelanding på Mongstad. Var ikke det hydrogen farmen som kostet 1 mong? Nedlagt?

really
08.02.2019 kl 12:41 3062

Det er svært stor forskjell på batterityper. Lion batterier lader seg svært langsomt ut mens med bly og metallhybrid skjer det mye fortere.