SOFF - Kontraktene renner inn for SOFF, sjekk melding

HP17
SOFF 08.02.2019 kl 09:05 21665

SOFF starter fredagen med å melde om et kontraktsdryss!
Flere kontrakter er inngått med de store fartøyene. Kan dette være med på å sende SOFF tilbake mot kr 2?

08/02-2019 08:55:01: (SOFF) Multiple contracts awarded

Solstad Offshore ASA has entered into contracts for three of its large PSVs.Normand Service (ex. Sea Spider, 2014 built PX 105) or sister vessel has been
contracted to GeoSea for a period of 180 days firm plus up to seven months ofoptions. The vessel will support wind farm installation operations at the Moray Firth Eastern Development. Commencement is in Q2 2019.
Sea Spear and Sea Supra (2014 built PX 105 PSVs) have been fixed to anundisclosed client for three months firm each, plus options, with commencementin Q2 2019. Sea Spear (2014 built PX 105 PSV) has been contracted to Saipem in the Mediterranean with commencement in February 2019 for a period of 45 days firm
plus options. In addition, Solstad has entered into a new contract for the AHTS, Far Sagaris (2009, UT 731CD, 286t BP) with Queiroz Galvão Exploração e Produção S.A (QGEP) in Brazil. This new charter contract is firm for 95 days with 180 days option with commencement in February 2019 and it is in direct continuation with current charter of Far Sagaris.

The latest awards contribute positively to the Solstad fleet contract backlog atrates that reflect a gradually improving market.
Redigert 29.03.2019 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
HP17
08.02.2019 kl 09:08 9178

1.49
(starten på en reprising?)
Boss 99
08.02.2019 kl 09:20 9126

Løp å kjøp. Berger nok Solstad dette....
Met1976
08.02.2019 kl 09:20 9119

Gode nyheter, det trengte vi nå- ikke så få fartøydøgn dette når vi summerer opp:
Normand Service 180 dager+7mnd opsjoner
Sea Spear -90 dager +opsjoner
Sea Supra- 90 dager+opsjoner
Sea Spear 45 dager (må være før den andre dette da, den starter i Q2)
Far Sagaris- 95 dager+180 dager opsjon

Ca 500 fartøydøgn med opsjoner til det dobbelte altså.

Det står at ratene reflekterer at "gradvis bedre marked" noe som er vanskelig å tyde om vi bla sammenligner det med Bourbon saken igår hvor de sa at de fikk rater under eksisterende ved fornyelser pga markedet, men jeg vil jo tro det er drift pluss litt ihvertfall-hva tror du Marco? Også positivt at de får arbeid innenfor vindkraft, det er et voksende marked hvor det er viktig å få en fot innafor.

Redigert 08.02.2019 kl 09:22 Du må logge inn for å svare
Met1976
08.02.2019 kl 09:25 9091

Litt usikker på det som står på SYSLA-der står det at Normand Pioneer erstatter Far Sagaris på en kontrakt til 2021, klarer ikke tyde på om dette er en forlengelse av kontrakten eller om de bare bytter skip.
danm
08.02.2019 kl 09:49 9036

Der er en række store vindmølle projekter, som nok vil trække nogle skibe til, måske nogle ombygninger. Det er meget positivt at se belægningen generelt lige nu.
HP17
08.02.2019 kl 09:52 9031

Dette er meget positivt for SOFF.Opp 7% så langt i dag, men det er nok bare starten på reprisingen. Ikke så lenge siden kursen var over 2 og når kontrakter renner inn så er det gull verdt og viser også at det er i ferd med å bli lysere tider for sektoren. Kan det går mot 1.70-1.80 og videre over 2 til uka?
Met1976
08.02.2019 kl 09:57 9013

Jo mer den dras opp før emisjon jo bedre er det, så nå må vi bare være glade for hvert øre det går i rett retning. Tenker det er mange som meg nå som har såpass tap at en like gjerne kan skrive det som tapt, bli med i emisjonen og satse på å få noe igjen på sikt de neste årene.

Dette er strålende nyheter. Med disse kontraktene så har de vel i prinsippet ingen ledige aktive PSVer før uti Mars. Av aktiverte skuter. Men de vil da heller ikke ha noen i spotten ser det ut til. Så de vil ikke kunne dra nytte av en eventuell stigning i ratene der. Men får håpe det ikke blir aktivert noe særlig på våren nå, så ratene i 2019 kan bli ok

SOFF har vel i prinsippet bare 3 aktuelle PSVer i layup som er konkurransedyktige i Nordsjøen så på PSV siden ser det bra ut. Falnes, Sira og Supplier. Far Spirit og Normand Provider er i grenseland. AHTSer derimot ser det tyngre ut for.
danm
08.02.2019 kl 10:31 8901

The latest awards contribute positively to the Solstad fleet contract
backlog at rates that reflect a gradually improving market.

Skudeneshavn, February 8th, 2019
HP17
08.02.2019 kl 11:04 8840

1.62
Volumet og interessen tar seg opp for SOFF. Her er det nok mer å gå på fremover. Flere kontrakter på en dag gir et tydelig signal til markedet og investorer. Selv ser jeg 2 tallet innen rekkevidde snarlig.
mnn
08.02.2019 kl 11:16 8812

Med dagens kontrakter bør vel kursen passere 2 innen en ukes tid. Går no også mot lysere tider i nordsjøen også.
Stor optimistme i oljebransjen i 2019
marco83
08.02.2019 kl 11:23 8793

På så korte kontrakter er det nok dessverre ikke drift pluss. Kanskje på den 180 dageren?
danm
08.02.2019 kl 11:55 8743

Det er ubehageligt, at blive overhalet af virkeligheden, ikke sandt :-)
marco83
08.02.2019 kl 13:15 8702

Hva er virkeligheten og hva er så ubehagelig med den?
Met1976
08.02.2019 kl 13:21 8687

Det er den alternative virkeligheten, hvor man bare ser på pluss og ikke minus-da er alt fint :-)
marco83
08.02.2019 kl 13:56 8650

Forstår ikke hva han mener/sikter til her? Han/vi vet ikke ratenivået på disse sluttningene så han kan ikke mene at de er bedre enn markedet/på vei opp. Mener han noe så banalt at siden de annonserte noen kontrakter i dag at det betyr at hele markedet nå er bra/bedre?:)
Met1976
08.02.2019 kl 14:02 8641

Ja det er nok så enkelt- det står jo at "The latest awards contribute positively to the Solstad fleet contract backlog atrates that reflect a gradually improving market."

-Så kan man jo tolke dette som man vil, er man i overkant positiv er dette noe man tjener godt på, er man nøktern er det null-kontrakter er man litt pessimist (realist) er det til tap. jeg velger å legge meg på midten tenker jeg :-D
marco83
08.02.2019 kl 14:07 8632

Ikke dum tankegang det, ligger der i midten jeg og:)
kontra
08.02.2019 kl 14:29 8599

Tror dagens meldinger vedr. kontrakter til Soff og Dof er en klar indikasjon på at offshore er i ferd med å gå fra å tilby-, til å bli etterspurt. Jada, nærmere 1/3 av offshoreflåten ligger i langtidsopplag, men disse tar det "år" å få klargjort for drift. Når etterspørselen i offshorebransjen overstiger tilbudet ligger vi an til en formidabel økning i ratene. Det vil ikke være bare bare å bemanne disse båtene med kvalifisert mannskap.
danm
08.02.2019 kl 15:01 8558

Det er svært at bevare pessimismen :-)

Man må vel kunne forvente at de store selskapene får en kontrakt i ny og ne. De fleste ønsker nok å vite hva som skjer med gjelden før det handles. Samme gjelder nok DOF.
Met1976
08.02.2019 kl 15:21 8542

Det merkelige idag er jo at DOF får en betydelig større kontraktspakke enn SOFF både mtp pakkens størrelse og ikke minst i forhold til hav den utgjør for totalen til flåten, allikevel stiger SOFF 10% pr nuh mens DOF knapt er opp.
marco83
08.02.2019 kl 15:26 8524

Kontra: Fortell meg litt mer om hvor mange "år" det tar å ta en båt ut av opplag er du snill:)


Gjerne litt om hva som må til siden det ikke bare er å manne de opp.

Det kan vel ta lang tid å få på plass alle de sjøfolkene som trengs for bemanne skipene.
Er ikke nok med bare styrmannslappen. Erfaring fra relevante arbeidsoppgaver, rette DP sertifikater.
Særlig AHTS'ene krever relevant kompetanse. Simulator trening osv.

Selve skipet må gjerne klasse på ny (10 års klassing krever mer tid og penger enn 5 års klassing, 20års klassen enda mer )
Dokking kan fort også bli aktuelt.
Oppgradering av DP anlegg.
Hoved og hjelpemaskiner må gjøres klar før igangkjøring. Der kommer det fort store utgifter. Utføres normalt av personell fra motorfabrikant. De tar litt mer pr time enn den lokale rørleggeren din !
Lista er uendelig lang.

Derfor legger man ikke båter man har tro på kan få jobb om noen mnd / halvt år i kaldt opplag.
Da foretrekkes varmt opplag og et minum crew om bord som kan etterse og vedlikeholde skipet. Mye av dette arbeidet består i følge opp vedlikeholds listene som skipet har fortløpende. Noe sjekkes hver uke. Andre jobber har lengre intervaller. Er alt dette på plass går det fort få skipet i drift.
Kaldt opplag krever myyyyye mer tid.


Met1976
08.02.2019 kl 17:48 8447

Det ble antydet 10-15mill pr.båt i en artikkel ifjor ang dette, for å ta den ut av kaldt opplag-avhengig av klassifiseringskrav potensielt mer.

Sikkert ikke langt borte det tallet.
Sier seg selv at det kreves litt mer enn et par korte oppdrag for ta inn det beløpet.

Ellers bare gratulere og ønske Soff folket ei god helg etter flere kontrakter :)
Særlig i tankene våre danske venn.
Formel 1
08.02.2019 kl 18:07 8426

Helt korrekt!
Jeg er navigatør, men ikke i offshore.
En annen ting er at det blir plukket endel deler fra båter som ligger i opplag. I dårligere tider er det en nødløsning isteden for å kjøpe nytt.
Redigert 08.02.2019 kl 18:11 Du må logge inn for å svare
Kontur
08.02.2019 kl 18:23 8417

Mange av båtene blir aldri reaktivert.
Vi har 4 bourbon båter rett ved der jeg bor. Tidligere chief sier at 2 av de aldri kommer i bruk igjen. 3 siem båter forsvant dog fra Kai like før jul etter 3 år i opplag
kontra
08.02.2019 kl 19:01 8364

Med den ekspertisen innen bransjen du påberoper deg å ha, burde svaret på spørmålet du stiller meg være overflødig av deg å stille. Du har allerede fått gode svar ovenfor. Så derfor; for å si det slik; dette vil avhenge av skipets tilstand, situasjon i arbeidsmarkedet, spesielt innen maritime yrker, og en rekke andre forhold. Om dette gjelder et eller ett par fartøy, som må klasses, oppgraderes og bemannes, kan sikkert dette unnagjøres på +/- halvåret, om de er heldig å få tak i kvalifisert mannskap på kort tid.. Skal derimot en stor andel av fartøyene i opplag ut av opplag, kan jeg garantere at dette vil ta "år", kanskje mange. Ratenivået for bransjen vil derfor fremover være et resultat av forholdet mellom etterspørsel og tilbud innenfor dagens klargjorte og disponible offshoreflåte.
marco83
08.02.2019 kl 19:13 8352

Jeg vet svaret, derfor jeg spør deg. For at det skal ta år er noe av det dummeste jeg har hørt denne uken!

Vanskelig å få tak mannskap?? Fortell meg hva som gjorde at all mannskap på det som ligger i opplag plutselig forsvant fra jordens overflate? Hvor er de nå hen?

DNV har i lang tid allerede lagt til rette for at hvis man følger et gitt oppfølgingsprogram så e det ingen klassing som trengs.

Det tar mao ikke i nærheten av år på å få ut en opplagsbåt. Du utbrodere noe som bare er piss. Det har blitt tatt ut båt på et par uker. Eneste utfordringen er at det koster litt. Havila gjorde det på denne :

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/05/Havila-tar-PSV-ut-av-opplag
Redigert 08.02.2019 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Kontur
08.02.2019 kl 19:42 8319

Ja, at det tar år kan ikke være rett.
Men at flere av dagens opplags båter aldri blir reaktivert tror jeg mer på.
Forhåpentligvis drar og flere av de minste båtene over til Asia.
Tror og at de største selskapene vil ta ansvar og skrote forholdsvis mange skip, Tidewater, Bourbon
Med den økte aktiviteten på flere sektorer kan faktisk knapphet oppstå, håper på det.

De forsvant jo selvsagt ikke. Du vet da bedre enn som så.
Men hvor forbanna interessant er det å søke jobb i et selskap hvor du har fått sparken ?
Solstad var en sikker og trygg arbeidsgiver i mange år. Slik er det ikke nå.
Si at du mistet jobben i Solstad, var heldig og fikk jobb hos et annet lokalt rederi som Østensjø f.eks
Hvem med hue rett montert hadde da gått tilbake …

Å glemte
Standarden Solstad båtene har på mat, er ikke bra det heller ?

Redigert 08.02.2019 kl 19:57 Du må logge inn for å svare
marco83
08.02.2019 kl 19:58 8286

Alle rederiene sliter med å finne arbeid til båtene/mannskapene sine. Hva i alle dager får deg til å tro at andre rederier plutselig har behov for flere folk??

Miste du jo jobben og markedet du jobber i ligge i brakk, jo da går man tilbake til til selskapet med fikk sparken fra. De har ikke valg, det er ingen alternativer der ute
kontra
08.02.2019 kl 20:00 8284

Du burde holde deg for god til å ta den letteste veien, min god mann. Du skriver: "Vanskelig å få tak mannskap?? Fortell meg hva som gjorde at all mannskap på det som ligger i opplag plutselig forsvant fra jordens overflate? Hvor er de nå hen?" Jeg må spørre deg hva du tror, tror du disse sitter hjemme å venter på bedre tider, i så fall tror jeg det er lite futt igjen i disse. Nei min gode mann, de aller fleste av disse har nok funnet seg tilrette med godt betalte jobber innen andre maritime næringer, og jeg tror det skal noe til før de skifter over til offshore uten videre.
Selvfølgelig ligger det noen få skip under kategorien opplag, som er enklere tilgjengelig, men dette er heller unntaket enn regelen!

Sånn generelt så må jeg si at du imponerer meg marco83. At en person uten aksjer i bransjen utøver et så stort engasjement på dette aksjeforumet som du gjør. En skulle nesten tro at du har hatt deg en "nesestyver" i bransjen som du forsøker å skrive deg ut av.
marco83
08.02.2019 kl 20:06 8275

Det er hundrevis av dem sittende hjemme på NAV ja. En sjømann, er så og si kum brukende på et fartøy. Ring rederiforbundet og spør selv hvor mange som enda er uten arbeid.

Hva baserer du utsagnet ditt på at de fleste av dem har funnet seg godt betale jobber i andre maritime næringer?

Engasjement kommer fra når det er så hinsides mange her inne som utbaserer oppspinn, piss og meninger som ikke baserer seg på noe som helst. At danm kanskje klarer å lure en stakkars mann her inne til å tro at nå skal offshore markedet ta av. Tape store summer av penger han sikkert han jobber hardt for.
Met1976
08.02.2019 kl 20:13 8260

Nå kommer jeg fra "Solstadøya" og i tillegg til oransje båter overalt er det endel arbeidsledige/tatt seg krisejobber fra rederiet rundt om i strøket her og, det er ingen stor hemmelighet at mange av disse ikke har fått tilsvarende jobber andre steder. Det finnes mannskap å få tak i om man trenger det.
marco83
08.02.2019 kl 20:37 8214

Selvsagt. Herregud, jeg kjenner flere selv. At mange av de visstnok skal ha fått seg godt betale jobber i samme bransjen er faktisk et hån mot den arbeidsgruppen. Latterlig påstand å komme med