SOFF - Kontraktene renner inn for SOFF, sjekk melding

HP17
SOFF 08.02.2019 kl 09:05 42339

SOFF starter fredagen med å melde om et kontraktsdryss!
Flere kontrakter er inngått med de store fartøyene. Kan dette være med på å sende SOFF tilbake mot kr 2?

08/02-2019 08:55:01: (SOFF) Multiple contracts awarded

Solstad Offshore ASA has entered into contracts for three of its large PSVs.Normand Service (ex. Sea Spider, 2014 built PX 105) or sister vessel has been
contracted to GeoSea for a period of 180 days firm plus up to seven months ofoptions. The vessel will support wind farm installation operations at the Moray Firth Eastern Development. Commencement is in Q2 2019.
Sea Spear and Sea Supra (2014 built PX 105 PSVs) have been fixed to anundisclosed client for three months firm each, plus options, with commencementin Q2 2019. Sea Spear (2014 built PX 105 PSV) has been contracted to Saipem in the Mediterranean with commencement in February 2019 for a period of 45 days firm
plus options. In addition, Solstad has entered into a new contract for the AHTS, Far Sagaris (2009, UT 731CD, 286t BP) with Queiroz Galvão Exploração e Produção S.A (QGEP) in Brazil. This new charter contract is firm for 95 days with 180 days option with commencement in February 2019 and it is in direct continuation with current charter of Far Sagaris.

The latest awards contribute positively to the Solstad fleet contract backlog atrates that reflect a gradually improving market.
Redigert 21.01.2021 kl 06:37 Du må logge inn for å svare
Boss 99
13.02.2019 kl 14:40 3979

Slutter med leteforskning etter 35 år: - Ikke lenger etisk forsvarlig
Forskningen UiB-professor Willam Helland-Hansen bidrar til nå, vil ikke materialisere seg i oljeproduksjon før om flere tiår. En slik planlagt verdiskapning er vanskelig å forsvare i lys av klimamålene, mener Helland-Hansen. Foto: Jens H. Ådnanes (UiB) og Equinor

Snart går det åt skogen med oss.
Geolog William Helland-Hansen har ikke samvittighet til å bidra med forskning på oljeleting: - Vi oppfører oss som om klimamålene ikke eksisterer, sier forskeren.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
13.02.2019 kl 16:09 3933

Verden kører videre og efterspørgslen på olie har endnu ikke toppet. 2019 bliver vendepunktet for offshore industrien.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Sofasparer
14.02.2019 kl 07:37 3802

Fra lokalavisa , der sier mannskap på båtene i opplag :
Vi tenker på oppdrag hele tida. Det er jo derfor vi er her. Vi jobber til enhver tid med å sørge for at båtene er klare på kortest mulig varsel. Skulle det virkelig haste, kan vi ha «Normand Seven» i bevegelse i løpet av 24 timer.

Der bommet jeg altså når mente flere av båtene lå i kaldt opplag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Met1976
14.02.2019 kl 07:58 3780

Jeg tror de 4 innenfor de igjen ligger i kaldt opplag? Ligger jo 7 i den vågen nå, og fortsatt endel rundt Husøy samt i Skudenes, på Torvastad og Haugesund.

Det med klassifisering er jo viktig som de nevner selv, er det krav til klassifisering før de kan jobbe igjen gjør de ikke det uten at det er arbeid som forsvarer det på gang da det koster millioner.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Sofasparer
14.02.2019 kl 08:17 3777

Det virker ikke slik ut fra artikkelen. De henviser til de to gamle tankbåtene som ligger lengst øst i Bøvågen og uttaler at de ligger kaldt opplag.
Vet Westcon har levert flere landsstrøm tilkoblinger til Solstad,
Da finner jeg ikke lengre hold for mine spekulasjoner om kaldt opplag, heller tvertimot.
Kaldt opplag burde nok også børsmeldes ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
marco83
14.02.2019 kl 08:18 3775

Var det du her forleden som sa det tok fryktelig langt tid å ta båter ut av opplag, måtte klasses på nytt,kunne ta år?

Eller var det en annen her inne?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Sofasparer
14.02.2019 kl 08:32 3759

Det skrev jeg ikke helt slik.
År nevnte jeg heller ikke.
Dyrt å mulig klassing skrev jeg.
Så antok jeg kaldt opplag. Herved rettet opp.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
kontra
14.02.2019 kl 09:21 3719

Tja, det lar seg forstå at båtene i opplag ligger med full besetning og venter på oppdrag, neppe så enkelt. Tror nok lokalavisen misforstår, eller er det som med fjæren som ble til fem høns, at journalisten kanskje oppfattet det som om at et par båter utgjorde hele opplagflåten.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
14.02.2019 kl 09:47 3708

Uanset hvad, så er der tegn på at ørkenvandringen i offshore er ved at være slut. Det må være svært at bevare pessimismen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
14.02.2019 kl 15:54 3634

Hvis vi ser på meldingen fra DOF i dag, vil det være sandsynligt, at vi snart igen får gode meldinger fra SOFF. Der er åbenbart meget i gang lige nu og som det fremgår fra DOF, vil de sende skibe fra Nordsøen til andre lande. Alt i alt meget opløftende.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
drekkapilsen
14.02.2019 kl 22:30 3552

Normand Seven får nok kontrakt på vårparten. Finnes vel knapt ledig CSV på markedet som er like bra. En kjempebåt, veldig merkelig at den ligger i opplag. Jeg tipper den snart er på vei ut. De 4 som ligger sammen kom vel fra Brasil og kommer ikke ut igjen i Nordsjøen. SOFF har ikke mange ledige båter igjen som får kontrakt i Nordsjøen, de må nok selges til Afrika/asia
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Boss 99
14.02.2019 kl 22:55 3528

Dette går sørover uansett hvor mye og nye kontrakter det får. Det blir ikke nok penger til å dekke lønn og lån. Skjønner ikke hvorfor dere maser om desse nye dårlige kontraktene. .. selg å ta tapet danm...hehe
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Sofasparer
15.02.2019 kl 15:47 3379

Ser nå ut som kraftig nordover
Blir de hjulpet oppover av DOF ?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
15.02.2019 kl 15:49 3382

Nej, af de gode udsigter for branchen og så tror jeg flere venter gode meldinger fra ledelsen inden længe.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Sofasparer
15.02.2019 kl 15:56 3374

Flere tror at bransjen sett under ett vil se bedre tall i 2020.
Det har vært en tøff nedtur over flere år.

10 % opp er bra avslutning på uka.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
15.02.2019 kl 16:09 3429

Det bliver i år det vender. Får SOFF solgt både og raterne fortsætter op, er den klar for en 10 dobling.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Met1976
15.02.2019 kl 16:39 3405

Veldig merkelig med såpass stigning uten nyheter selv om det er beskjedent volum, kan det gå rykter om finansiell avtale mon tro?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
15.02.2019 kl 17:24 3376

SOFF står ikke alene, DOF gik dobbelt så højt i dag. Investorerne vender tilbage til offshore. Efter en overdrevet stor nedtur i høst er billedet nu vendt, og jeg tror på lige så stor optur nu.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
kontra
15.02.2019 kl 18:00 3334

Kanskje det begynner å danne seg et inntrykk av at den tidligere omtalte overkapasiteten i bransjen ikke er den trusselen for ratene likevel! Det kan være at dette er i hovedsak er båter som ikke uten videre kan aktiveres. Eller hva tror du marco83, som har "unik" oversikt over ledige skip og besetninger til disse? Kanskje Soff vil begynne å få gevinst av å ha vært restriktiv i forhold til å ta oppdrag til hvilken som helst pris. Kanskje Equinor blir nødt å revurdere sin politikk med hensyn til å holde igjen på rater, om de skal være sikker på å kunne forhandle med sikre selskap i fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Sofasparer
15.02.2019 kl 18:10 5255

Det vet ikke jeg.
Men en eller annen avtale med banker osv må forventes. Helst i går.
Skal lån gjøres om til aksjer er jeg redd dagens økning og litt til forsvinner.
Så for de som er inne her, får det håpes på en annen løsning.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
15.02.2019 kl 18:47 5213

Alt afhænger af, om SOFF får solgt skibe og om der kommer tilstrækkeligt med nye gode kontrakter. Jeg tror på begge dele.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Sofasparer
15.02.2019 kl 18:58 5224

Ikke for være vanskelig Danm

Men for oss som kjenner litt til gjengen sør på Karmøy,,, de hater selge gode nyere skip - tror ikke det har skjedd.
Tror ikke de kommer til gjøre det nå heller. Bare se på de siste salg, kun gammelt skrot for lite penger.

Du vet akkurat like godt som meg at det som kan være forløsende er hvordan håndtere gjelden i 2019, 2020, osv.
Flott med nye kontrakter, og jeg håper virkelig markedet tar seg noe opp fremover.

Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
marco83
15.02.2019 kl 18:59 5221

Overkapasitet var/er årsaken til nedturen. Markedet snur ikke brått over natten dessverre. Vinden har snudd men at det blir gull og grønne skoger er nok enda et godt stykke unna.

Kommet inn over 50 bud på en psv kontrakt senere i år. Det er enda mye.

Først kommer vell en ganske stygt Q4 fra rederiene?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
kontra
16.02.2019 kl 11:22 5092

Ser ikke bort fra at det kan være god butikk å holde på "gode nyere skip", om en bare får tak i kvalifisert mannskap vel å merke. For 2019 får vi full effekt av omstruktureringen som er foretatt innen rederiadministrasjonen, dette alene utgjør noen hundre mill. Rate-økninger så langt i år vil også utgjøre noen hundre mill, om disse holder seg utover året. Får vi i tillegg ytterligere økninger i ratene, samt at Solstad finner mannskap til deler av opplagflåten, vil situasjon for Soff ha beveget seg fra vanskelig til nokså "rosenrød". Det blir vel i 2019 vi får den oppgangen i aktivitetsnivået for bransjen, som de fleste av oss hadde forventet i 2018.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
16.02.2019 kl 12:06 5066

Hvem der skal købe skibe af SOFF må tiden vise. Der bliver trods alt solgt skibe hele tiden. Spørgsmålet er om prisen er rigtig og jo mere efterspørgsel der kommer, des bedre kan prisen blive. Der er godt gang i offshore vindmøller og jeg tror en del mindre PSVer kan bruges her.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
marco83
16.02.2019 kl 12:56 5034

Hvordan er S&P transaksjonene den siste tiden siden du sier det blir solgt skip hele tiden? Hva baserer du det på?

Mindre PSV’er til renewables? Liten sannsynlighet for det. Må ha både kran og gangveisystem samt SPS kode for det
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
marco83
16.02.2019 kl 12:57 5036

Blir spennende å se ratene for Lundin sitt riggflytt nå. Tipper vi får en peak nå, tipper rundt 400-500k
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
16.02.2019 kl 13:51 5000

Der er solgt skibe sidst i 2018, så markedet er ikke dødt, trods alt. Der har været flere PSVer, der har betjent offshore vind og ombygning vil være en mulighed med de, der ligger i oplag. Det vil være langt billigere end at købe nyt.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
marco83
16.02.2019 kl 14:04 4995

Er det referansen din, at det har blitt solgt fartøy i 2018?!:) Du er deg selv lik hvertfall!:)

Hvor stor nedgang i antall transaksjoner i S&P markedet har set vært de siste 5 år f.eks. Kan du fortelle meg det? Hvis ikke så kan jeg det til deg:)

Vært noen ja, men de er ikke små som du refererte til. Problem nummer to er at en PSV som kostet 300mill og som ikke har blitt nedbetalt, trenger en ombygging til 100mill. Det gjør at raten den må ha er høyere enn en purpose built SOV til 300mill som uansett er bedre. Dette kan du ikke danm
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Met1976
16.02.2019 kl 14:58 4955

Ja når det går ut 4 av de mest populære til BPUK nå til raer på over 200k kan det bli bra på Lundin sin jobb-er litt trykk nå igjen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
16.02.2019 kl 15:58 4914

Du mener altså, at alle skibe skal koste 200 mio. og 100 mio. at bygge om. At et skib skulle koste 100 mio. at bygge om, har jeg svært ved at forestille mig, når der har været skibe i brug ved vindmølle projekter.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
marco83
16.02.2019 kl 16:15 4900

Svært ved å forestille deg? At du ikke blir drittlei av å drite deg ut konstant her inne!

Jeg driter i at du syns det er svært ved å forestille deg at det koster 100mill når det er fakta! Jeg tok faktisk mindre i med vilje, det koster mer enn 50% enn det faktisk. Her kan du lese selv, du som alltids krever en link til et utsagn men selv kommer med utsagn som ikke har rot i virkeligheten! Du kan ikke offshore, slutt å spre løgn og piss om markedet er du snill!

https://www.tu.no/artikler/offshoreskipet-ble-levert-i-april-allerede-na-bygges-det-om-til-vindkraftservice/275722

Og hvorfor svarte du ikke på spm mitt? Hvordan har utviklingen vært de siste årene på S&P transaksjoner?
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
16.02.2019 kl 17:25 4853

Det afhænger af, hvad det skal bruges til. Du var også meget sikker på for en tid tilbage, at 2019 ikke ville blive bedre for offshore, der har du dog rykket dig en smule, fordi virkeligheden har vist noget andet. Du er meget selvsikker, men investering har du ikke pejling på. Havde jeg solgt på baggrund af dine negative udtalelser tidligere, havde det kostet mig flere hundrede tusinder og det er fakta.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
marco83
16.02.2019 kl 17:40 4833

Og hva brukes en plain PSV til i vindmarkedet om jeg tørr spørre?

Det stemmer ikke. Jeg sa at bunnen er nådd og at det kun kan bli bedre. 2019 blir bedre enn 2018, men jeg har ikke troen på at det plutselig skal bli tomt for båt og markedet er bonanza igjen, slik mange her inne tror.

Investering har jeg ikke peiling på nei. Skulle jeg investert i en aksje så hadde det blitt i markedet jeg kjenner. Tipper jeg skulle ha vært ok på å investert i offshore markedet. Såpass ærlig kan jeg være. Jeg får uansett ikke lov til det når jobben innebærer så mye info som ikke har blitt børsmeldt enda.

Haha men hadde man hørt på dine postitivt utalelser det siste året hadde det kostet millioner!:) Så bra at du har redusert det enorme tapet ditt litt de siste to ukene. Jeg hadde vært forsiktig enda og ventet med inngang til etter de tøffe -Q4 tallene slippes.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
marco83
16.02.2019 kl 17:41 4834

Er det sånn at du ikke skal svare på dette spm mitt heller nå?:) Venter enda på S&P tallene dine:)
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
marco83
16.02.2019 kl 18:53 4790

Da tok Lundin en Solstadbåt. Tror jeg var spot on på rate estimeringen min over. Litt tidlig enda å bekrefte dog
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
Met1976
17.02.2019 kl 09:15 4681

Den er fin , 3 uker med plussrate skal man ikke kimse av, Drott er ute på 2 uker til en nullrate omtrent og.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare
danm
17.02.2019 kl 09:50 4650

Jeg kan fortælle dig, at det ikke står øverst på Vestas eller Ørsteds ønskeliste, at have et næsten ½ mia. dyrt fartøj med plads til en kæmpe besætning for at betjene opstilling af vindmøller. Man ønsker fleksible skibe med et minimum af bemanding. Der skal udvikles smartere metoder for at reducere omkostninger.
Redigert 21.01.2021 kl 00:00 Du må logge inn for å svare