SOFF - Kontraktene renner inn for SOFF, sjekk melding

HP17
SOFF 08.02.2019 kl 09:05 21393

SOFF starter fredagen med å melde om et kontraktsdryss!
Flere kontrakter er inngått med de store fartøyene. Kan dette være med på å sende SOFF tilbake mot kr 2?

08/02-2019 08:55:01: (SOFF) Multiple contracts awarded

Solstad Offshore ASA has entered into contracts for three of its large PSVs.Normand Service (ex. Sea Spider, 2014 built PX 105) or sister vessel has been
contracted to GeoSea for a period of 180 days firm plus up to seven months ofoptions. The vessel will support wind farm installation operations at the Moray Firth Eastern Development. Commencement is in Q2 2019.
Sea Spear and Sea Supra (2014 built PX 105 PSVs) have been fixed to anundisclosed client for three months firm each, plus options, with commencementin Q2 2019. Sea Spear (2014 built PX 105 PSV) has been contracted to Saipem in the Mediterranean with commencement in February 2019 for a period of 45 days firm
plus options. In addition, Solstad has entered into a new contract for the AHTS, Far Sagaris (2009, UT 731CD, 286t BP) with Queiroz Galvão Exploração e Produção S.A (QGEP) in Brazil. This new charter contract is firm for 95 days with 180 days option with commencement in February 2019 and it is in direct continuation with current charter of Far Sagaris.

The latest awards contribute positively to the Solstad fleet contract backlog atrates that reflect a gradually improving market.
Redigert 29.03.2019 kl 09:04 Du må logge inn for å svare
danm
04.03.2019 kl 09:48 1578

Det er jo allerede sket. Der er kun 2 rigge i Nordsøen, der må flyttes udelukkende med AHTS.
hstray
04.03.2019 kl 09:58 1565

Bra skrevet. Her har mange store profesjonelle eks Aker bommet på syklusen og vært for tidlig ute. Følger en samlet bransje var tydelig i fjor på at rigg ville komme i 2018. Problemet når man bommer på syklusen i rigg og supply er at konsekvensene blir fatale når selskapene har for høy gjeld til å kunne gå gjennom svake tider.
marco83
04.03.2019 kl 10:18 1545

Før var det vell 3,2 AHTS behov per rigg. Nå er tallet nede i 1,3 tror jeg. Snart under 1. #feilvei
danm
04.03.2019 kl 11:24 1508

Nu må tiden vise, hvor mange flere der kommer i arbejde ved Afrika og Mellemamerika. Afrika ser spændende ud.
kontra
04.03.2019 kl 13:50 1435

Ja, men den er "stemoderlig" kommentert etter mitt syn. Om en ser og forstår innholdet i denne, kan en med uten for stor velvillighet se at den har større omfang enn hva denne ene avtalen tilsier. Det er opplagt at oppdragsgiverne, i dette tilfelle AkerBp, begynner å sikre seg for fremtiden. Soff og de andre to rederier har skaffet seg kunnskaper og fortrinn som kan komme godt med når lignende avtaler skal inngås mellom ulike parter innen oljenæringen.
Met1976
05.03.2019 kl 14:00 1238

Vips så var det ikke en ledig AHTS på norsk side før 10.03- 11 AHTS (minst) fått spotkontrakt idag, ratene fra 175-250k ser det ut til med Nordmand Drott på topp av de som oppgis med 250k

Fin start på mars, ettersom de aller fleste jobbene er på 14dg kan vi fort få en lengre periode med press nå, gikk ut endel på britisk side også så er plutselig ikke mye ledig AHTS de enste dagene/uken i Nordsjøen :-)
marco83
05.03.2019 kl 14:38 1231

Skandaløst! Her har alle rederiene sovnet fullstendig i time! Hele norske AHTS markedet støvsugd på 2t hvorpå man til og med må ta båt fra opplag og snittraten er under NOK200k. I dag burde snittraten være nærmere millionen hvis ikke mer! Jobbet i denne bransjen i 10 år nå, aldri sett makan faktisk! Merkelig greier

D/D14 betyr ikke at det tar 14 dager. Det kan bety alt fra 1 dag til 14 dager
Redigert 05.03.2019 kl 14:39 Du må logge inn for å svare
kontra
05.03.2019 kl 14:59 1207

Bare ha is i magen marco83, den dagen oppgaver må utsettes i påvente av ledige AHTSer, eller forsåvidt andre "typer", vil nok ratene skyte i været. Ikke nok med det når ratene kommer opp, vil verdiene i offshoreflåten skyte i været, og vipps så blir alt rosenrødt.
marco83
05.03.2019 kl 15:02 1211

Ikke det som er poenger, ratene skulle ha skutt i været i dag. Må være noe ekstraordinært som har skjedd. Sulteforete, blødende rederier har ventet på denne dagen i 3-4 år nå og så driter de seg ut med å slutte på skarve NOK200 nivå......merkeligste jeg har sett på lenge
05.03.2019 kl 15:13 1210

Det virker som periodene med utsolgt kapasitet kommer hyppigere og hyppigere . Hvor mange av de 41 AHTS som ligger i opplag ( Ref Westshore) er kandidater til å tre inn i SPOT markedet i Nordsjøen?
marco83
05.03.2019 kl 15:25 3048

Kommer ann på om det er snakk om operasjon på Norske eller Britisk side av Nordsjøen
Met1976
05.03.2019 kl 15:53 3018

Det er jo færrre båter i spoten så utsolgt betyr ikke nødvendigvis mer aktivitet- SOFF har kun 4 AHTS i spoten i hele nordsjøen nå- Drott, Prosper, Sigma og Sapphire.

Men enig med Marco over her, merkelig at man ikke går over 250k idag- virker nesten som om det har skjedd så mye samtidig at det ikke helt har gått opp for rederiene, må ha sovet i timen. Men det har gått fort, kun 4 av disse lå som request i spoten i morges, alt det andre har kommet utenom ihvertfall Westshore
kontra
05.03.2019 kl 16:03 2998

Det vil snart ikke bare være "hokus pokus" å ta fartøy ut av opplag, iallefall ikke fra langtidsopplag. Nå som sommeren nærmer seg kan en raskt komme i en situasjon med mangel på kapasitet, både her og der.

Ja det blir ikke mange som blir re-aktivert i år. Den smellen gikk de på i fjor og ratene ble lave. Av ahtser i opplag er det nesten ingen som er gode nok for norsk side. Er vel kun Siem Pearl og Diamond og Boa-båtene. Olympic mister kontrollen over sine og de blir solgt. Havila også. Solstad sine er for små. Maersk opererer stort sett ikke i Norge. Kan bli en bra ahts sommer det her.

Av PSVer er det heller ikke mange gode båter i opplag, veldig mye gammelt som ikke vil bli re-aktivert i år, da det allerede burde vært satt i gang i såfall.
marco83
06.03.2019 kl 08:11 2772

Det stemmer ikke.

Det er 14 AHTSer på norsk siden nå. Disse ligger i opplag: 2 x BOA, 2 x Siem, Loke Viking, Bourbon Surf, 2 x Havila. Så det er 8 ekstra, godt over 50% økning av dagens tilbudsside. I tillegg kommer levering av verdens største AHTS i Island Victory i sommer. Så potensielt 9 nye fartøy inn
Met1976
06.03.2019 kl 08:18 2765

Men hvilke av disse er egentlig reelle tror du? Ser vi på SIEM f.eks er jo Pearl en relativt ny stor båt med kort opplagstid, mens søsterskipet har ligget i opplag siden 2015 og fort kan bli veldig dyr å reaktivere?
marco83
06.03.2019 kl 08:24 2714

AHTS opplaglisten teller 41 stk sirkus. Vurdere disse 8 som aktuelle, og da er jeg på den strenge siden:)
Met1976
06.03.2019 kl 08:27 2704

Det er jo egentlig ikke fryktelig mange, mener jeg leste et sted at antallet båter på spoten i nordsjøen har gått ned fra ca 40 på det høyeste ifjor til dagens 27 (AHTS)-men mtp fjorårets ratenivå er det jo ingen rgunn til å ta helt av på flere båter inn heller.
kontra
06.03.2019 kl 08:45 2697

En kan få inntrykk av at det bare er å hente ut/sette inn båt i opplag som en hvilken som annet innretning. Så enkelt er det ikke, det er ikke bare "å gå i skogen å hugge til seg kvalifiserte besetninger", det vil nok bli en langt mer omfattende prosess. Når dette faktumet går opp for oppdragsgiverne vil fokuset gå fra å få billigste mulige tjenester, til å sikre seg tjenestene for enhver pris.
marco83
06.03.2019 kl 09:18 2656

Ja for det tok så lang tid på Skandi Bergen i går:)

Skandi Bergen har kun ligget på Storebø i to måneder og helt sikkert med mannskap, hvertfall delvis bemannet. Det er værre med de som har ligget siden15-16 og må gjennom klassing. De er det bare å glemme foreløpig. Er bare BOA og Siem båtene som er aktuelle på kort sikt, de andre trenger lenger tid eller er for små.

Havila sine 3 er altfor små. I tillegg er Havila helt bankaråta. Mars og Neptune har ligget siden 15 og trenger klassing og er i tillegg for små for norsk sektor. Mercury har bare ligget siden 17 men er også altfor svak. Disse må selges til utlandet, kommer aldri i drift igjen i Nordsjøen. Ikke har Havila penger til å klasse noen av de heller. Havila er kanskje været stilt av alle, nyeste båt fra 2012 ellers det meste rundt 10 år, 4 milliarder i gjeld, nesten 0 på kontoen og en eier som kun er interessert i å frakte passasjerer langs norskekysten med buken full av batterier. Offshore er ikke prioritert der i gården, Havila forsvinner i løpet av året
danm
06.03.2019 kl 09:57 2616

Har du mistet mange penge på Havila? Du har ikke meget godt at sige om dem. De holder dog gang i skibene og med bedre rater har de lige så gode muligheder, som alle andre.
Met1976
06.03.2019 kl 10:00 2617

Noterer meg også at PSV-utnyttelsen fortsetter å være bra, over 90% med rater som for flere ligger på over 150k/dag- SOFF har nå for første gang på en stund snart flere ledige PSVèr i spotmarkedet på begge sider av nordsjøen så det kan være grei timing.
marco83
06.03.2019 kl 10:19 2628

185k på North Cruys som gikk til Equinor nå.

SOFF får vell snart en AHTS til inn i spotten.
gcmc
06.03.2019 kl 10:21 2625

SOFF virker å seile i medvind ja.

Men forstår ikke helt hvorfor folk ikke heller kjøper obligasjoner enn aksjer. Da kommer man "foran" i køen. De prises vel til omtrent 10-20% av pålydende.
Met1976
06.03.2019 kl 10:42 2599

Jeg gikk faktisk tur og noterte navn på båter i opplag rundt nærområdet mitt i helga, er jo SOFF båter i alle viker her- mye av det ser nok aldri en plattform igjen på nært hold dessverre, men noen kan komme ut igjen, Normand Seven f.eks .

Du kan vel ikke si hvilken båt, men er det en som kommer av en lengre kontrakt da?
marco83
06.03.2019 kl 12:04 2538

Normand Ranger er vell ferdig i Sør Afrika med Deepsea Stavanger. På vei mot Las Palmas. Så snart i spotten igjen vil jeg da tro
Met1976
06.03.2019 kl 12:16 2517

2010 båt, 28000BHP er jo midt i blinken for AHTS spoten i nordsjøen, vil nok bli populær :-)

Synes det snakkes for lite om utilization her. Dersom oppdraget til Drott varer i 10 dager er ikke raten mere en 178500,- Jeg har inntrykk av veldig lav grad av utilization på desse båtene. Tar en mnd for mnd er de nok langt under opex enda.

Aker kapital eier 61,7 % av Ocean Yield. Ocean Yield eier Far Senator og Far Statesman. Desse er på høye bareboat avtaler med Solstad. Leie på desse ble betalt helt til høst/vinter 2018. Aker har fått tilbake store deler av innskuddet i Solstad allerede. De hadde ikke fått inn penger på desse båtene noe annet sted i perioden som har vært.
Boss 99
06.03.2019 kl 12:51 2467

Solstad er en fin passe å satse pengene hvis dere ønsker å tape dem.
kontra
06.03.2019 kl 14:51 2376

Og vår gode Johann D Sundberg fornekter seg ikke. Den ene drittpakken etter den andre om Solstad Offshore. Den siste i dag;
https://e24.no/pluss/kommentarer/boerskommentar/boerskommentar-aksjonaerene-boer-ikke-la-seg-lure-av-rate-rallyet-i-havila-og-solstad/24575503

Det kan virke som om personen har Soff som heltids-prosjekt i sitt virke i nettavisen E24? Det ville selvfølgelig ikke ta seg ut dersom det viser seg at den høyt aktede økonomijournalisten har "drite på draget".
marco83
06.03.2019 kl 14:54 2395

`Noen som kan kopiere inn hele artikkelen her?
06.03.2019 kl 15:24 2359

Hva sier du da Marco ? Skal vi la oss lure ? Er det tegn til bedring?
danm
06.03.2019 kl 15:27 2365

Ja, SOFF bliver nævnt negativt igen og igen i snart alle sammenhænge på E24.
Met1976
06.03.2019 kl 15:42 2335

Det er ikke lov å kopiere artikkelen men den er kort og sier bare at han ikke forstår hvorfor HAvile/SOFF stiger idag og at alt ser like ille ut som for 2 dager siden.
marco83
06.03.2019 kl 17:13 2254

Ja det er tegn til bedring i markedet. Hvordan det spiller inn selskapsmessig har jeg lite kompetanse på.