DOF sikrer seg kontrakt på nesten en halv milliard!


https://aksjelive.e24.no/article/qn9rjo

Fantastiske kontrakter vi har nå, 2019 ser veldig lyst ut!
Redigert 08.02.2019 kl 13:48 Du må logge inn for å svare
marco83
13.02.2019 kl 15:39 2321

Skal prøve å svare. Svaret på det er vell nei på stående fot. Equinor har vært smarte og utdelt denne rammeavtalen til flere av konkurrentene til DOF. Kan hende det stod i pressemeldingen at det var et minmum av antall dager? Husker ikke, bare til å Google det
Regina
13.02.2019 kl 15:46 2313

Fortsatt noen som MÅ legge aksjene sine ut for salg under 4 NOK, helt utrolig.
Jeg plukker jevnt og trutt, men har nå nådd limit.
marco83
13.02.2019 kl 16:06 2304

Fikk søkt litt og det står ikke nevnt noe om minimumsperiode. Så det kan bli mye, absolutt ingenting eller noe midt i mellom. Umulig å vite. I lys av Equinors mediedekning de siste par ukene om hvor mye de presser allerede latterlig lave rater i offshore, er det nok ikke spesielt hyggelig betaling i bunn her heller dessverre
Kontur
13.02.2019 kl 16:30 2274

Håper det snart er payback time for offshore, ifølge gutta så står ikke Eqvinor spesielt høyt i kurs, hva dette tema angår
Kontur
13.02.2019 kl 16:30 2273

Ser vi 4 tallet i dag?
kvirrevi
13.02.2019 kl 16:39 2259

re marco, takk for svar

Jeg vil tro dette vil kunne være fornuftige spørsmål å stille på 4Q presentasjonen. For oss utenforstående er det jo umulig å vite noe om blant annet 1. omfang av rammeavtaler, 2. hvilke priser/marginer som har blitt avtalt, 3. om kunden får noen form for preferanse og 4. om leverandøren får noen form for preferanse på oppdrag.
kvirrevi
13.02.2019 kl 16:44 2248

Av westshore.no fremgår det forresten at det er Saipem som er kunden i Guyana. Det står at både Skandi Foula og Buchan er på term-kontrakt med Saipem. Er dette noen form for godt nytt?
Regina
13.02.2019 kl 18:30 2116

Synes oppgangen går for tregt. Er absolutt ingen grunn til at vi skal ligget betydelig under fjorårets emisjonskurs. Status per i dag er betydelig tryggere enn for ett år siden og selv da var kursen rekordlav.
Prises i dag til ca 10% av EK og det etter rekordnedskrivinger.
Forteller litt om potensialet.
Tror vi står foran en ganske så eventyrlig opptur.
danm
13.02.2019 kl 19:33 2039

Jeg tror 2019 vil vende nedskrivninger til opskrivninger og belægning og rater vil blive de bedste set de seneste 5 år. Afrika ser ud til at sætte godt gang i offshore. Brasilien, med den nye præsident bliver sikkert også interessant. USA og Canada begynder at røre på sig og Australien må vi heller ikke glemme.
evenah
13.02.2019 kl 19:56 1995

Skandi Olympia gjøres klar for å tas ut av opplag og seiles ned til Brasil for omflagging i disse dager, har ikke hørt noe konkret ang kontrakten enda.
hifidude
13.02.2019 kl 21:44 1870

Mer under oppseiling muligens, fikk denne fra en bekjent i Brasil, han har gode forbindelser:

But Yeah, I have information from friends that DOF is about to sign contracts for 2 DSVs
Kontur
13.02.2019 kl 22:16 1832

Kontraktene kommer det er sikkert. En av DOF store styrker ligger nettopp i posisjonen de har i Brasil
Sc Bergen gjøres også klar igjen.
Dof resultatene utover året vil bli outstanding
Vi kan glede oss
Smartis
13.02.2019 kl 22:50 1778

Noe indikasjoner vedr Q4 neste uke da?
evenah
14.02.2019 kl 00:02 1707

Hvis Dof har 2 DSV kontrakter på lur så er jo det gode nyheter, men da må det vel en større mobilisering/ombygging til av skip som skal brukes. Dof har såvidt jeg kommer på kun Singapore og Achiver som er DSV, Singapore er vel på kontrakt i Australia og Achiver er jo allerede på DSV kontrakt her nede i Brasil.

Forhåpentligvis er det snakk om CSV kontrakter på Niteroi og Vitoria din bekjent har info om! Det er jo de 2 desidert mest avanserte skipene til Dof som er uten kontrakt pr nå.
Redigert 14.02.2019 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
MrDokken
14.02.2019 kl 00:12 1702

Alle båtene trenger ikke være bygget i Brazil. Du kan som oftest ha tilsvarende internasjonalt tonnage som lokalt.
Hvis ikke det er lokal ledig mener jeg.

Crew må være 75% lokal ila 6 til 12 mnd? Husker dårlig. Lenge siden jeg jobbet med brazil nå.
evenah
14.02.2019 kl 00:27 1686

Hva menes med local content? Tenker du på loven som sier at selskapene kun har lov å hyre inn utenlandske skip hvis det ikke er skip med brasseflagg tilgjengelig?

Såvidt meg bekjent så skal Olympia flagges om til Brasiliansk flagg og vil da sikkert gå inn på bareboat kontrakt med Dof Brasil som bemanner opp med lokalt mannskap og igjen leier ut båten til klient. Dof er i en ganske særegen posisjon til å gjøre akkurat dette pågrunn av at rederiet har i en årrekke prioritert Brasil som satningsområde og har derfor også bygget flere skip på Brasilianske verft. Loven i Brasil sier vel at rederier kan ha en tilsvarende tonnasje av utenlandske skip på bareboat kontrakter som de har under bygging eller har vært bygd i landet, for Dof sin del er jo det en vesetlig andel av flåten.
evenah
14.02.2019 kl 00:30 1682

Ja kontrakter tikker inn gjevnt og trutt nå. Planen med Bergen har hele tiden vært å ha den i opplag frem til AHTS sesongen forhåpentligvis begynner for fullt igjen på vårparten.
kvirrevi
14.02.2019 kl 09:32 1465

Jeg tror vi går spennende og positive tider i møte. 16 kontrakter allerede, om ikke lenge kan DOF være oppe i 20-25 kontrakter og innen sommeren mellom 30-40. DOF har vist svært gode evner til å manøvrere dette markedet, det skal de ha honnør for.
14.02.2019 kl 10:59 1365

3,80 Kr new support line ! Set your buy orders around here to continue a pleased tur...
kvirrevi
14.02.2019 kl 11:04 1367

PSV-segmentet til DOF.
For meg ser det med kontraktene som har kommet den senere tiden ut for at de har få båter innen PSV i opplag og at DOF vil ha få båter i spot-markedet. Dette betyr ganske bra inntjening for segmentet og høy kontraktsdekning. Samtidig opplever jeg at DOF har nok tonnasje til å fortsatt kunne være aktiv i markedet og by inn tonnasje til term-kontrakter. Er dette en noenlunde riktig beskrivelse?

Jeg vil bare nevne at jeg selvsagt vet at PSV er det minste av de tre virksomhetsområdene til DOF, og at det klart viktigste for DOF er subsea-virksomheten. Men en ganske stor andel av kontraktene DOF har fått den siste tiden har kommet innen subsea.

Der kom det jaggumeg enda en kontrakt:)
Redigert 14.02.2019 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
JALLA
14.02.2019 kl 11:19 1342

Og ny kontrakt i dag igjen, forlengelse på Skandi Sotra i 21 mnd i Australia
Loddepuz
14.02.2019 kl 11:53 1269

ja det hva godt det kom ein kontakt i dag o :) fortsette Dofen sånt som detta blir det et kjempe år og 10 kr komme me te og se i løpet av året. har kjøpt meg kraftig opp i Dof nå de siste ukene og har stor tro på q4. levere de et ok resultat e denne aksjen ustoppelig .
JALLA
14.02.2019 kl 11:57 1257

Fortsetter det slik får de behov for flere båter :) HAHAHAHA
Loddepuz
14.02.2019 kl 11:59 1208

ingen problem :) Solstad har nok av båt te salgs . De kan kjøpa mye båt der for ein billig penge
Regina
14.02.2019 kl 12:22 1157

Ny kontrakt og enda et eksempel på at DOF blir vinnerselskapet i sin bransje.
Sats på DOF
Kursen burde vært minst 3 ganger høyere enn den er i dag, minst
JALLA
14.02.2019 kl 12:29 1136

Blir spennende å se hvilken rate Skandi Vega får no som den er kommet i havn? i tillegg kommer Icman og Hera over helgen.
davan
14.02.2019 kl 12:31 1132

Det er ikke så enkelt regnestykke som noen her inne tror.
Vi vet vel lite om rater og hva som leveres på bunnlinje, men på så lange kontrakter vil det mest sannsynlig gi et brukbart bidrag. Alt vurderes jo opp mot opplag, varmt og kaldt, salg etc, Det er alltid en fordel å holde matriell i drift, da er alt på plass som vedlikehold, klassing, mannskap er etc.
Jeg ser lyse utsikter for dof og vil sitte med mine aksjer til minst kr.10
Redigert 14.02.2019 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
JALLA
14.02.2019 kl 12:36 4297

Selvfølgelig ikke, var no ment som fleip fra min siden da:) men det kan se ut som DOF har stang in de siste uker sammenlignet med stillhet gjennom høsten.
Håper bare at det er ok rater, og at inntjeningen vil begynne å vise seg i Q-rapportene etter hvert.
kvirrevi
14.02.2019 kl 13:04 4249

Jeg ser at dere spøker litt med at DOF kan ende opp med for få båter, spesielt PSV. Det er selvsagt helt greit. Jeg tror DOF viser at fokuset er å skaffe høy kontraktsdekning, høye inntekter og høy EBITDA/EBIT. Disse tingene går hånd i hånd. Jeg mener også de er på god vei. Innen PSV har de levert veldig bra i de siste månedene, men det er også mye som har skjedd innen subsea.

Jeg opplever at DOF har sikret mye god jobb for 2019, men det er også viktig å huske på at en del av kontraktene strekker seg inn i 2020 og i noen grad enda lenger fremover. Dette er også viktig for DOF når de skal bygge stein på stein. Kontrakter for 1,5-3 år er viktige som grunnsteiner å bygge videre på i kvartalene fremover. Jeg må bare si at DOF har overbevist stort den siste tiden i form av å vinne mange kontrakter i et ikke veldig bra marked. DOF er flinke og det vil de også være i tiden fremover. Noen større subseakontrakter til og en fortsatt jevn kontraktstildeling er de viktigste bidragene til at det vil gå riktig bra med aksjekursen til DOF på sikt.

Jeg tror ikke det er långiverne til DOF som svetter mye, det tror jeg er långiverne til SOFF, HAV, og kanskje også en rekke av de ikke børsnoterte supplyrederiene. Men også disse kan klare seg dersom markedet henter seg fort og mye inn. Det er ikke DOF avhengig av, ikke minst når de viser så mye styrke i dagens marked. Det blir spennende å se om noen prøver seg på et fientlig oppkjøp av DOF eller DOF Subsea, det er ikke en urealistisk tanke. Om markedene har hentet seg mye inn om 1/2 - 2 år kan det være altfor seint til å kunne gjøre det geniale gode kjøpet.
Redigert 14.02.2019 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
JALLA
14.02.2019 kl 13:29 4190

Enig med deg i disse betraktninger, kjøp av tonnasje kan fortsatt være tidlig men det kommer jo helt av hvilke kontrakter og hvilke oppdrag som de klarer å hanke inn de neste mnd.
Hadde de fått greie langtids rater på Icman, Vega og Hera i andre områder en Nordsjøen så hadde det også ville vært bra for kursen.
Ifølge Aase i an artikkel i Sysla så har de hatt en bedre start på året en det som er vanlig på denne tiden, så da vil det kunne bli veldig bra utover våren om de klarer å hanke inn flere kontrakter. Og at flere av båtene som har fått kontrakt i termin markedet er går fra Nordsjøen og til andre markeder som kan lover godt fremover.
I tillegg så kommentere han rater til Equinor som i markedet og som er alt for lave og derfor ikke interessant for bransjen å leie ut båter til dem på disse priser.
Redigert 14.02.2019 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
14.02.2019 kl 14:19 4091

ref. artikkel i Sysla.no

"DOF-sjefen om kontraktsdryss: – Veldig god start på året
Rederiet har inngått flere langtidskontrakter så langt i år."

Jeg vil tro at dette indikerer noe om det som kommer på 4Q presentasjonen. 4Q isolert sett blir kanskje ikke så veldig bra, men DOF har gjort mye bra for å skaffe seg gode fremtidsutsikter.
Regina
14.02.2019 kl 14:24 4093

Dof er finansiert minst ut 2020, ref Q3 pres. Finansiering er dermed ikke tema og iallfall ikke med siste tids utvikling med stadig inngåelse av lengre kontrakter.
Backlog virker rekordsterk i forhold til alle andre offshoreselskap.
DOF fremstår mer og mer som et vinnerselskap
14.02.2019 kl 14:27 3716

Innlegget er slettet
Kontur
14.02.2019 kl 15:13 3987

Kjøp for alle pengene
boreren
14.02.2019 kl 15:38 3928

DOF-sjefen om kontraktsdryss: – Veldig god start på året

Rederiet har inngått flere langtidskontrakter så langt i år.
av Marie Misund Bringslid
Publisert 14.02.2019 12:02 / Oppdatert 14.02.2019 13:24

Torsdag melder DOF at de har signert en 21-måneders kontrakt for PSV-en Skandi Sotra.

Kontrakten starter allerede fredag, og er i direkte forlengelse av kontrakten fartøyet er på i Australia.

Så langt i 2019 har selskapet signert langtidskontrakter for arbeid i Guyana, Saudi-Arabia, Nederland, Malaysia, Storbritannia, Norge, New Zealand og Australia.
God start på året

I forrige uke ble det kjent at DOF hadde sikret arbeid til flere fartøy med en ukjent klient i Guyana og Saudi-Arabia.

Verdien på kontraktene ble anslått til 425 millioner kroner.

62 prosent av inntektene fra kontraktene kommer i 2019.

DOF-sjef Mons Aase sier til Sysla at kontraktsinngangen så lang i år har vært større enn normalt.

– Vi har hatt en veldig god start på året.

Også Solstad meldte om kontrakter til tre PSV-ere og ett ankerhåndteringsfartøy i slutten av forrige uke.
Annonseinnhold
– Dette er en av de desidert mest effektive havnene i Nord-Europa
Tror på bedring i Nordsjøen

Aase sier at flere av båtene som går til kontrakter i utlandet går fra Nordsjøen.

Tirsdag meldte arbeiderpartiet at de ville se på konkurransesituasjonen for norsk sokkel, og viste til at offshorerederier heller lar fartøyer ligge til kai enn å ta kontrakter for Equinor, fordi ratene er så lave.

– Dette gjelder ikke spesifikt Equinor, Markedet i Nordsjøen har vært dårlig en stund nå. Hvis rederier har hatt skip i opplag lenge, er det så store kostnader knyttet til å få de ut at du ikke kan forsvare det med dagens rater, sier Aase.

DOF-sjefen sier selskapet håper og tror på et løft utover våren.

– På PSV-siden er markedet på vei opp ratemessig, vi har allerede sett et løft i ratene på periodekontrakter. For ankerhåndteringsfartøy svinger det fortsatt voldsomt. Men vi forventer litt høyere aktivitet, og det kan slå ut i høyere rater, sier Aase.
Regina
14.02.2019 kl 15:50 3909

Som vanlig må noen selge når aksjen stiger mer enn 5 øre.
Men det spiller liten rolle. Tror større kjøp er på vei inn. Ikke lenge til vi ser 5 tallet tror jeg.
Det vil komme mange flere kontrakter de kommende dager ifølge jungeltelegrafen.
Flere båter mobiliserer