DOF sikrer seg kontrakt på nesten en halv milliard!

Plogen123
DOF 08.02.2019 kl 13:47 60614

https://aksjelive.e24.no/article/qn9rjo

Fantastiske kontrakter vi har nå, 2019 ser veldig lyst ut!
Redigert 21.01.2021 kl 08:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 15:22 5951

Det er iallfall positivt for oljerelaterte aksjer at oljeprisen er høy.

Overskriften på denne tråden bør kanskje byttes, til DOF FIKK Milliardkontrakt.
Kursen på DOF vil stige jevnt og trutt framover i tiden som kommer.
Vær dere sikker på det
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
10PS
22.02.2019 kl 15:22 5950

Langsiktig kjøp DOF og bli rik.
Kortsiktig kjøp Archer uten tvil.. Q4 onsdag som vi vet blir bra, men hvor bra?
Kort og langsiktig kjøp SSC Skotsk lakseaksje med stigende trend og utbytter.
Bare 10PS
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kontur
22.02.2019 kl 15:24 5945

Så har noen tjent seg 20 øre igjen og må selge.
Spiller ingen rolle.
Kjøp Dof jevnt og trutt, et godt sted å ha sparepengene sine dette
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kontur
22.02.2019 kl 15:53 5890

Les sak på E24
Det tryggeste offshorcaset DOF
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
marco83
22.02.2019 kl 17:30 5845

Du får søke litt i mine tidligere innlegg. Brukte en del tid på sammenligne utviklingen på aksjekursene og oljeprisen de siste 5 årene. Vet du hva det viste? At oljekursen har mangedoblet seg mens aksjekursene samtidig har hatt totalt motsatt utvikling.

Det oljeprisen er i dag betyr ingenting. Det tar årevis før oljepris betyr større aktivitet. Vil ikke bety noe heller før problemet er løst, nemlig at supplysiden er latterlig stor.

Først da har oljå någe å sei:)
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.02.2019 kl 19:17 5726

https://e24.no/pluss/kommentarer/boerskommentar/boerskommentar-dof-fremstaar-som-det-tryggeste-loddet-i-offshoreskip-bransjen/24566036
Som vi ikke visste det fra før.
Får håpe at analytikerene snart gjør jobben sin og analyserer seg frem til forskjellene på de ulike selskapene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
danm
22.02.2019 kl 19:29 5707

De har ikke så meget at smide i søen længere, så derfor kommer den sandsynligvis til at køre sidelæns en tid, til de senere viser overskud.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Evly
22.02.2019 kl 20:35 5631

Ta en tur innom norsk petroleum så kan du se på leteinvesteringene til oljeselskapene og så se på oljeprisen de siste 20 årene så finner du korrelasjon. Oljeprisen har enorm effekt på den oppstrømme virksomheten og investeringene til oljeselskapene. Du kan ikke påstå at investeringene ikke har noen betydning. Desto flere letebrønner desto flere riggflytinger, utbygginger og disse trenger forskyninger. Men jeg kan være enig at det ikke nødvendigvis korrelerer på kort sikt pga. den overetableringen som har vært siden netopp oljeprisen stupte i 2014. Men langsiktig er oljeprisen av enorm betydning.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
marco83
23.02.2019 kl 06:52 5489

Langsiktig ja, uten tvil! Men ikke i nærheten av så viktig som noen tror her inne på kortere sikt. Som sagt de siste 5 årene, som strengt talt er langsiktig, har oljen skutt i været mens OSV aksjene har stupt.

Poenget er at det er ikke vits for enkelte her inn og skrike ut høyt 3 ganger i uken når oljeprisen stiger et par prosent. Spiller ingen rolle før om et par år. Bare se i høst, olja steg til gode høye nivåer. Folk her inne skrek at nå, nå skjer det! OSV skal til himmels. Ehhh nei. Dette fordi en økning i oljen må holdes over en lang periode før det skal ha en noen som helst effekt.

Selv jobbet i oljeselskap og ting tar tid for å si det mildt! Fra første dagen oljen er på et godkjent nivå, til den har vært der stabilt over en lengre periode til prosjekt får grønt lys, til completion av prosjektet og til slutt hvor det dukker opp et fartøysbehov tar minimum et par år og ikke enda lengre. Frustrerende som f!

Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
mastermind
23.02.2019 kl 09:29 5389

Da kom Q4. Svakere enn forventet. Taper mye penger. Også innen Subsea.

Mange kontrakter siste tiden. Men som Marco83 har nevnt, muligens feil tidspunkt. Om markedet innen Subsea ser oppsving i løpet av året, har de lite fartøy som kan konkurrere om kontrakter basert på bedre markedsforhold. Kontraktene som er inngått ligger nok like over "break even" nivå. Men er de høy nok til å bidra til å dekke de høye lånekostnadene? De måtte hente inn 900 mill i fjor, og renten spratt opp til 9%. Blir dyrere og dyrere å låne penger til å betjene gjeld. Litt som å ta kredittkortlån for å betale huslånet.

Gjennom avtalene inngått viser de markedet er i svakt bedring. Samtidig forteller de lange kontraktene at de ikke har tro på særlig større bedring i løpet av de nærmeste årene. Personlig har jeg tro på svak bedring fremover for Subsea. Da fremstår Subsea 7 og Technip FMC som bedre alternativ, fordi de har fartøyene som vil bli etterspurt tilgjengelig. Å kan ta del i en eventuell oppgang. Når det gjelder PSV og AHTS tror jeg vi vil se desperate aktører fylle markedet med fartøy utover våren. Så dette markedet er dødt uten større skraping av fartøy.

Drivere fremover? De har alt steget ca 75% fra bunnen. Høyere enn i fjor, da aksjekursen på det meste var opp ca. 50%. Fra ca. 6 til 9 kr (Om man bruker kursen etter splitt). Innen Subsea vil man nok ikke få offentliggjort større kontrakt fremover, siden skipene allerede er på kontrakter. Betyr nok aksjekursen vil ligge i området mellom 3-5 kr frem mot Q1. Så blir det spennende å se hvordan de nye skipene påvirker bunnlinjen. Regner det som naturlig at topplinjen øker, med flere skip i arbeid. Det interessante er bunnlinjen. Da må vi huske de leverte et overraskende bra Q1 i 2018. Det ble pluss, og årsaken til kursoppgangen til 9 kr. Deretter gikk det rett til bunns med både inntjening og aksjekurs. Nå må de bevise at kontraktene inngått gir forbedret bunnlinje.

Til alle som nå ønsker å slakte mitt innlegg, ta dere tid til å gå tilbake å lese innlegg om Dof fra samme tid i fjor. Da var det også snakk om himmelferd, og både dobling, tredobling osv av kursen. Vi kjenner nå fasit. Å selv om man opplevde kurs på 9 kr i fjor, betyr det ikke at man skal opp dit igjen. Den var f.eks 39 kr for 3 år siden og 275 kr for 5 år siden. Vi finner de som snakket om å vende tilbake til 39 kr i løpet av 2018, på samme tid i fjor.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
marco83
23.02.2019 kl 09:50 5385

Takk for godt innlegg mastermind
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
mastermind
23.02.2019 kl 10:31 5349

Takk Marco83. Å takk for dine innspill. Har både tjent og spart mye på å følge dine råd.

Det finnes en del personer her inne som har faglig og innsiktsfulle råd. De blir ofte angrepet av både hausere og baisere. I årenes løp har man sett mange gå lei, og forlatt forumet. Det ser man også på andre tilsvarende forum. Tragisk. For om man bare forholder seg til rådene fra hausere og baisere er småsparere og nybegynnere nesten garantert å tape sparepengene. Det samme om man stoler blindt på meglerhus. Som hausere og baisere, har også meglerhus osv en egen agenda bak sine anbefalinger.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Stat oil
23.02.2019 kl 10:31 5353

Trenger ikke å slakte innlegget ditt mastermind, det klarer du faktisk utmerket selv med så mange faktafeil og synsinger om rater o.l. Vet ikke agendaen din, men mest trolig er du litt snurt over at du ikke kom inn på 3 tallet og prøver å snakke ned kursen. Dessverre for deg vil kursen bare stige utover våren, så mitt råd til deg er at 5 kr er faktisk billig, så her er det bare å kommme seg inn. Ikke lenge til denne står i over 7 kr, det er nok fakta før du svinger flagget på 17.mai.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
marco83
23.02.2019 kl 10:49 5333

Hva mener du var feil på rater i mastermind sitt innlegg? Kan du i såfall opplyse riktige rater?
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
kontra
23.02.2019 kl 11:11 5307

Vil si det slik marco83, noe av det du skriver er rett, men det vesentlige moment er feil. Du skriver ma følgende:
"Som sagt de siste 5 årene, som strengt talt er langsiktig, har oljen skutt i været mens OSV aksjene har stupt".
Dette er jo ikke riktig. Oljen falt fra 114 dollar midt på året 2014 til 27 dollar i januar 2016, altså for 3 år siden. Oljen begynte mao ikke å stige allerede for 5 år siden, men først for 3 år siden. Om du korrigerer innputtet i modellen med korrigerte fakta vil du oppdage at "modellen" sier at vi står foran et løft i kursene til offshoreselskapene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
marco83
23.02.2019 kl 11:28 5284

Enig, ikke 5 år men de siste 3,5 årene da. Det tar ikke vekk det faktum at oljeprisen har steget over en lang periode uten at OsV aksjene har fulgt etter, de har faktisk bare gått i motsatt retning.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
danm
23.02.2019 kl 12:01 5360

Uanset, er vi ved et vendepunkt nu. Marco83 han have ret i, at DOF måske har taget kontrakter for tidligt, altså at vi vil se stigende rater, hvor DOF ikke har mere at tilbyde. Det betyder dog ikke, at DOF vil falde tilbage, efter min mening, men nok vil køre sidelæns i en periode. Andre selskaber med ledig kapacitet vil, efter alt at dømme, have mulighed for at få højere rater. Her kan SOFF blive interessant, men først må vi lige have Q4 og se, hvad ledelsen ellers kommer med.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kontur
23.02.2019 kl 12:26 5338

At oljepris er viktig er udiskutabelt. Men vel så viktig er oljeselskapenes inntjening/margin. Kostnadene var ute av kontroll og de har brukt siste 3-4 år på å kutte kostnader. De tjener i dag gode penger på en lavere oljepris. Offshoresderiene mistet hodet og det kullimonerte som vi alle vet i 2014. Det har tatt 5 år og mye har skjedd. Selskap har forsvunnet og konsolidering og refinansiering har vært melodien. Noen selskap må ta nye runder og er enda ikke i mål (bourbon, soff, Havila). Mens andre selskap er komt seg gjennom.
Dof er ett av de.
De har endel gjeld men de har samtidig en inntjening i flåten sin som kan forsvare gjelden. Det kalles giring. Når markedet kommer tilbake litt etter litt har de det som trengs for å skape resultat. De klarte balansegangen.
Dof vil gå i pluss i Q1 det er jeg rimelig trygg på. De har mer båt å gå på og flere kontrakter kommer i Brasil. De har brukt store ressurser for å gjennomføre sitt byggeprogram i en utfordrende tid og fortjener honnør for jobben de har gjort. Ingen andre offshorrederier på OSE er i nærheten engang av de Dof har klart å få til i denne perioden. Soff f.eks så altfor sent hva Subsea segmentet kom til å bety og kom aldri skikkelig i gang før det smalt.
Dof har finansielle muskler i ermet som flere enda ikke har fått med seg. Hvem tror dere står bak obligasjonslånet?
Jeg er enig i at rederiene burde skrotet flere båter for å gjenskape markedsbalanse, men det kommer litt av seg selv. Der ligger masse båt rundt om som aldri kommer i oppdrag. Oljeselskapene vil rett og slett ikke ha de heller. De vil bli hugget. Men de ligger der fordi bankene enda ikke har hatt baller til å ta tapene.
Jeg tror Dof kursen vil stige nå fremover våren og sommeren. Hvor høyt vet jeg ikke, men at verdsettelsen kun skal ligge på disse lave nivåer i lang tid framover tror jeg ikke
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
mastermind
23.02.2019 kl 12:31 5327

Mangel på gode argument gjør angrep til beste forsvar.

Jeg kom meg faktisk inn på 2.98, solgte på 3.21. Inn igjen på 3.15, som ble solgt på 3.35. Osv. Makrobildet gjør at jeg ikke tør sitte langsiktig i aksjer for tiden, noe som jeg har utdypet i andre poster på forumet. Det er ikke slik at man kun tjener penger på børs om man treffer absolutte bunn og toppunkt. Når det er sagt, finner man en del aksjer som pr. tiden er attraktivt priset selv med et ustabilt makrobilde. Dof er absolutt ikke ett av disse.

Når det er sagt er jeg ikke utpreget "daytrader". Før korreksjonen i desember var jeg tungt inne i mange selskap i oljesektoren. Berget meg greit inn ved å benytte "stopp-loss". Makrobildet har ikke endret seg betydelig siden bunnen. OPEC lovet i begynnelsen av desember å kutte 1.2 mill fat. Fasit for januar ble 800.000 osv. Men som alle andre her, ønsker man å tjene litt penger. Under rådende forhold er jeg fornøyd med å tjene litt. Å det er ikke slik at når jeg kjøper, så prøver jeg å påvirke andre til å kjøpe, for å få kursen til å sprette opp. Å jeg advarer heller ikke, for å få kursen til å falle, så jeg kan kjøpe billige aksjer. Jeg tjener stort sett det samme om kursen spretter opp fra 3 kr til 3.30 som fra 4 kr til 4.35. Poenget er at prosenten er lik uavhengig av kurs.

Nå kommer angrepet fra alle som ikke liker kortsiktige tradere. Ikke glem at kursen blir angrepet av algoritmer hver eneste dag. Børs er Casino. Kursen går kraftig opp og ned uavhengig av slike småsparere som meg. Å ofte på tvers av nyheter. Da Dof meldte sin virkelig store kontrakt, falt kursen svakt. Mens den nå spratt opp på tross av svakt Q4. .Å hva da med langsiktige aktører som dag ut og dag inn har snakket om himmelferd for aksjen, samtidig som kursen har falt fra 9 kr? Poenget mitt er det jeg nettopp takket Marco83 for, at man trenger nyanserte innspill.

Å til de som hevder kontraktene er så fantastiske. Ta beløpet, del på antall båter og år. Så på antall dager i året. Jeg kom frem til dagrate på ca 396.000 kr pr. fartøy. Høres kanskje mye ut. Hvis man sammenligner med ratene som oppgis for PSV og AHTS på Westshore. De som har fulgt med på ratene på f.eks Westshore, og kjenner bransjen, er ikke imponert. Det er inkludert ROV. Det er dog opplyst at de har egne ROV. Men disse er kostbar i innkjøp og drift. Å for oss som har fulgt med på ratenivåene de siste årene, har sett at PSV som opererer i Nordsjøen har fått mye høyere rater enn vanlig når det har vært inkludert ROV. Men ofte er det ekstern eier på ROV på disse fartøyene. Mener dagraten i fjor lå på gjennomsnittlig 130.000 for ROV. Men dette vet nok Marco83 bedre enn meg. Uansett, i perioder i fjor var det fartøy i Nordsjøen som fikk bedre betalt for PSV med ROV enn Dof nå får for sine Subseafartøy.

Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 13:08 5285

Tror vi skal holde oss til det vi vet naar vi bedommer hva som er smart og ikke, det kommer ikke til a bli ett nytt bonansa i noen av disse segmentene dette aret. Hva er da den beste strategi? Ha baatene i arbeid og betale gjelden, eller la de ligge ved kai og ikke betale hverken gjeld eller renter fordi en ikke har inntjening. Vi vil se den 28 februar hvordan tilstanden er i Soff, tror aerlig talt de gaar konkurs i lopet av aret om det ikke blir en emisjon som kommer til a vanne ut alle aksjonaerene kraftig. Emisjonskurs paa 20 ore er ikke usansynlig naar vi har sett paa hsitorien for denne type selskap de siste arene. De eldtse baatene de har kommer aldri i arbeiid igjen og burde vert skrapet for lenge siden. Haaper bare at Havila kalarer seg uten emisjon saa jeg slipper ta det tapet. For min del tror jeg DOF er det sikreste selskapet a investere i for det neste aret, det kommer tre rigger inn paa norsk sokkel de neste 2-3 maanedene i tillegg til den vanlige oppsvingen vi har om sommeren saa det er positivt. Naar vi ser frem mot vinteren 2020 vil det nok desverre roe seg litt igjen og da er det greit a ha en inntjening som betaler renter og avdrag i lange kontrakter. Kursmaal for meg er 10 kr i lopet av aaret.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
23.02.2019 kl 13:29 5267

Dette er så fornøyelig av både marco83 og mastermind

Lenge og gjennom mange innlegg har det blitt advart mot at markedet fremdeles er dårlig og at det kan bli en tøff vinter og at markedet ikke nødvendigvis blir noe særlig bedre

Så vinner DOF en haug med kontrakter, først mest innen PSV, men etterhvert mange innen hovedområdet subsea, og de siste kontraktene som har kommet gjør at DOF får høy kontraktsdekning i 2019 og der selskapet også nå bygger en solid ordrereserve for 2020 og 2021. En ting må jo alle bare akseptere, i dagens marked inngår ikke slike kontrakter til tapspriser. Og det er stor forskjell på en rate på 300 000 kroner og 400 000 kroner.

Når DOF så får disse kontraktene, når alle må innse at DOF som Mons Åase sier, det har vært en fantastisk start på året, da svarer de samme som advarte mot et dårlig marked at, nei nå har DOF gjort noe dumt siden de ikke får med seg en kraftig markedsoppgang. De samme som har vært negative hele veien.

Fornøyelig.

Hvor i denne historien gikk vi fra et dårlig marked til et godt marked.

Poenget er at det er mye de fleste som skriver her inne er enige om. Jeg tror alle er enige i at markedet ikke har hentet seg inn, jeg tror alle fremdeles er enig i at det er mye usikkerhet. Dette gjelder alle markedssegmenter. Jeg tror også det er usikkerhet rundt hvilken lønnsomhet kontraktene for de 21 båtene DOF nylig har inngått avtaler for er. Dette går den an å forsøke å finne ut av.

Men uansett, for et selskap som har mye gjeld og dermed mye å bevise, er det utvilsomt meget positivt å vise at båtene har oppdrag og inntekt, og at de har dette i lang tid fremover. De viser det aller viktigste, at DOF vil være i stand til å betjene den høye gjelden, at DOF er i stand til å fullføre siste del av det viktige løpet, å nedbetale gjelden som alle nybyggene har skapt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
mastermind
23.02.2019 kl 14:32 5210

Hva med å faktisk lese innleggene.

Har sagt markedet for PSV og AHTS er dødt. For mange skip rundt omkring, og desperate rederier. For Dof er det positivt at de får skip over på kontrakter. Regner med kontraktene ligger like over B/E. De hadde 12 fartøy i spot-markedet i 2018. Å det tynget nok bunnlinjen. Innen denne sektoren vil mye skje i løpet av året. Tviler på at Røkke og Fredriksen er særlig villig til å skyte inn mer penger i et bunnløst sluk. Å Havila er i brudd med vilkårene, og vil få 3 AHTS tvangssolgt. Eneste selskap i dette segmentet som virker solid er SDSD og Viking. Begge gjeldfri.

Når det gjelder Subsea, har jeg sagt jeg forventer en gradvis bedring fremover. Mulig det er et drømmescenario. Mulig vi må se en opprydning i rigg-segmentet først. Mulig Dof-ledelsen har rett, og ratene de har oppnådd er toppen for 2019-20. Uansett, det virker ikke være godt nytt for aksjekursen fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.02.2019 kl 14:41 5202

Bra innlegg, kvirrevi. Jeg forstår ikke helt bekymringen for at DOF ikke skulle få med seg oppsiden i et bedre marked. DOF har to dyre PLSV i opplag i Brasil som har bidratt til dårlige resultater ifjor og også vil påvirke i år. Kommer disse på kontrakt igjen og kanskje sågar til gode rater jfr bedret marked vil det også merkes på bunnlinjen. Synes DOF har valgt rett strategi med å holde flest mulig av båtene i arbeid og sikre overlevelse. De får alltids tak i båter gjennom management eller kjøp om det om et år eller tre skulle bli behov for det -de har allerede gunstige kjøpsopsjoner på flere.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
JALLA
23.02.2019 kl 14:44 5197

Er det mulig å forvente at Olinda har noenlunde samme rate som Recife? I såfall kan man jo noenlunde komme frem til en margin om vi ser på regnskapet og at de ligger opp til eller rundt 30%. Om så er tilfelle så vil det jo kunne bli en rimelig margin å betjene renter/avdrag med Pr. År. De øvrige kontrakter som nylig er inngått er vell muligens noe lavere margin men om de får kontrakter over noen dager opp mot 1,9 mrd vil man jo eventuelt kunne kalkulere at det er mellom 15-30% margin Og da tenker noe jeg at dette alene blir noen hundre millioner på nederste linje som da vil kunne gi en en boost fremover for Dof.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
marco83
23.02.2019 kl 15:07 5155

Den tøffe vinteren er nå over. Sagt lenge at 2019 ikke blir bonanza som mange her inn mener. Blir uansett bedre enn det vi har sett fram til nå for det kan ikke bli verre rett og slett. Men og sett ett lite skifte de siste par mnd’ene som gjør at jeg faktisk tror våren/sommeren blir bedre enn jeg trodde før jul/januar.

Når er den ene long term forespørselen på norsk side tatt. Ble to stk topp notch PSVer til ok rater. Så kommer det flere tendere nå, Wintershall blant annet. AkerBP allerede begynt å ta båt off marked. Nei ting kan fort blir ganske stramt i sommer faktisk
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kontur
23.02.2019 kl 15:40 5120

Flott at du mener det, jeg er enig.
Det blir manko på kvalitetstonnasje, noe som også vil gjelde Ahts’er
Ratene blir markant bedre enn 2018.
Antall båter i opplag, minus ukurant tonnasje/i realiteten skrotet båt, blir færre først og fremst pga flere oppdrag og større aktivitet.
For Dof sin del handler det og nå mye om fullt fokus på drift. Nybåtprogrqmmet er ferdig og pengene renner mer inn enn ut.
Obligasjoner vil bli konvertert inn, det er jeg rimelig sikker på; innsidekjøp
Ang sdsd og Viking så har de en fordel i et dårlig marked ref lav gjeld, men de vil falle i gjennom når markedet kommer for fullt.
DOF blir veldig bra fremover
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kontur
23.02.2019 kl 16:10 5158

Kanskje lage en ny tråd med tanke på siste kontraktsdryss på godt over mrd nok
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
kontra
23.02.2019 kl 18:07 5055

Nå har jeg nå ikke sett så mange som påstår at 2019 blir bonanza, men derimot mange som mener at 2019 vil representere et vendepunkt for offshore-selskapene mht å generere overskudd på driften, undertegnede er en av disse. Personlig skal jeg være godt fornøyd dersom kursen på aksjene (Soff) tangerer inngangsummen. Når det gjelder å holde seg til realitetene mht endringene i etterspørselen av flåtekapasitet offshore, vil det i lengden ikke nytte å forsøke å imponere med en tilsynelatende høytstående teknisk terminologi som argument for at offshore skal ytterligere ned, virkeligheten vil likevel relativt raskt manifestere seg for bransjen. Tror at noen og enhver kan ha nytte av å bite seg merke i Evly`s kommentarer lengre opp.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
marco83
23.02.2019 kl 18:22 5037

Manko er et stort ord. For et par mnder i sommer ja. Resten av året, nei. Synd DOF ikke har båt igjen til å dra nytte av det
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
marco83
23.02.2019 kl 18:37 5015

Så bra at jeg da har bedre markedsinnsikt enn det jeg har teknisk innsikt påmfartøyene. Aldri argumentert at markedet skal ned, da må du lese bedre. Sa for litt siden at det ikke blir mye bedre i år, men de siste par ukene har sentiment forandret seg litt. Første gang på 4-5 år at rederne tørr og stå på originale rater i motbudene. Selv om ratenivået ikke er all verden tyder det på at rederiene faktisk kommer til å tørre å klemme til i sommer på gode rater.

12-13 AHTSer som enten nå opererer på UK side eller ligger i opplag som kan gå inn på norsk side. Der er det 15 for øyeblikket, så neste en dobling av tilbudssiden. Det gjør nok at ikke blir noe voldsomme greier på AHTS siden i sommer. Opp ja, for all del. Til tider bra, ja. Noe voldsomme greier,nei.

Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Kontur
23.02.2019 kl 18:56 4993

Klarer Dof å prestere positiv EBIT kan fair prising i forhold til EK iallfall bli en realitet.
Ser dere hva det i tilfelle vil bety for DOF kursen?
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Straight flush
23.02.2019 kl 19:29 4944

Oljeselskapene tar det skipet som passer best, uansett flagg eller mannskap. Ratene må opp ganske mye før det svarer seg å mobilisere en AHTS som må kjølhales og oppdateres før den kan seile ut.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
marco83
23.02.2019 kl 20:58 4850

Det er regel rett feil det. Alle «norske» AHTSer kan operere og brukes på UK sektor, ikke visa versa.

Så det er «kun» 12-15 nye AHTSer som kan komme inn på norsk side i sommer og ikke 25-45stk.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
kvirrevi
24.02.2019 kl 16:00 4451

Anbefaler alle som er oppriktig interessert i DOF å høre gjennom webcasten av 4Q, som ligger på dof.no.
Veldig mye interessant informasjon i den som ikke fremkommer av noen børsmelding.
Jeg skal forsøke å trekke frem noen interessante opplysninger i et innlegg en av de kommende dagene, men best inntrykk og sammenheng vil dere få om dere hører gjennom selv. Det dreier seg blant annet om hvilke Subsea båter som kommer i virksomhet på grunn av de mange kontraktene dof har vunnet. Dette er båter som var i opplag i 2018, men som nå bidrar med både inntekt og EBITDA. Viktig er det også at DOF nevner høyere marginer flere steder.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
24.02.2019 kl 16:13 4430

Tror ikke vi vil se så store forbedring i Q1, Det er først i Q2 kontraktene vil gi store bidrag til driftsinntektene men driftskostnadene vil også øke betydelig. Samlet vil driftsresultatet i Q2 bli mye høyere enn hva vi så i Q4. Fremdeles vil det ligge en usikkerhet i avskrivninger og nedskrivninger, men etter Q1 vil vi få en pekepinn på hvor store av- og nedskrivninger som vil komme. Ser vi ikke et positivt totalresultat (EBIT) så er det kanskje takk og farvel for meg.
Kvirrevi: Ser frem til din oppsummering av det du oppfattet i webcasten for Q4.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Dofulf
24.02.2019 kl 18:04 4319

DOF har fortsatt en del ledig kapasitet når det gjelder skip. Listen kan sikkert forbedres
Her er noen av skipene som er ledige tror jeg.
Ledige PSV:
Skandi Rona
Skandi Feistein
Skandi Caledonia

Ledige AHTS
Skandi Peregrino
Skandi Saigon
Skandi Atlantic
Skandi Fluminense
Skandi Giant
Skandi Rio

Ledig Subsea:
Geosea
Geosund
Skandi Constructor
Skandi Salvador
Skandi Seven
Skandi Singapore
Skandi Skansen
Skandi Vitoria
Skandi Niteroi
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.02.2019 kl 19:25 4240

Skandi Rona er paa jobb frem til 30 mars + opsjoner
Skandi feistein er i spot og paa jobb frem til 8 mars minst
Skandi Caledonia ligger paa Malta uviss kontraktsituasjon.
AHTS
Skandi Peregrino er i arbeid i Brasil
Skandi saigon Opplag Storebo
Skandi Atlantic ligger i Singapore uviss kontraktstatus
Skandi fluminense er i arbeid i Brasil
Skandi Giant er i havn i Singapore uviss kontraktsituasjon
Skandi rio ligger i Rio og venter paa arbeid Spot

Subsea
Scandi Constructor er paa jobb utenfor Danmark
Skandi Salvador er paa jobb i brasil
Skandi seven er paa jobb utenfor afrika
Skandi Singapore Ligger i australia usikker kontrakt status
Skandi skansen ligger i afrika usikker status
Skandi vitoria Ligger i Rio usikker status
Skandi niteroi Ligger i Rio usikker status

Alle fartoy ihht Marinetraffic i kveld norsk tid.

Det var spesielt viktig a hore i podkast fra fremleggelsen av resultatet for 4 kvartal at de har redusert gjelden med 2.7mrd siden 2015 samtidig som de har tatt imot 5 nybygg. Det viser styrke, naar de ogsaa sier at de kommer til a fortsette a betale gjeld fremover saa er det ogsaa vedlig positivt. De har baater som kan dra nytte av oppgang i ratene og samtidig har de baater som tar seg av basis inntjening saa dette kan umulig gaa feil.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
kontra
24.02.2019 kl 21:25 4112

Registrerer Egard korrigerer deg kraftig når det gjelder "ledige-listen" du la ut!!? Har du en kommentar til dette?
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
Dofulf
24.02.2019 kl 21:36 4089

La bare ut et forslag så vi kan diskutere hvordan ståa er. Jeg synest ikke det var så kraftig korrigering heller. Om noen båter går av kontrakt om 20 eller 30 dager er vel ikke allverden. Poenget var å finne ut hva som var ledig kapasitet hos dof i tiden som kommer. Jeg har heller ikke nøyaktig oversikt over hvilke båter som går fast i spotmarkedet. Regner med at de som ikke er nevnt er på lengre faste kontrakter. Jeg bruker ikke maritimetrafikk til å korrigere hvike båter som er på kontrakt eller ikke
Du skjønner kanskje det Kontur?
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare
really
24.02.2019 kl 22:51 4005

Kortsiktige svingninger i oljeprisen betyr ingen ting for andre enn de som kjøper og selger olje eller tar posisjoner på oljeprisen, selvfølgelig. Men påstanden om at oljeservice ikke korrelerer med oljeprisen er jo helt hinsides. Spørsmålet er ikke om den korrelerer, men hvordan den korrelerer. Det er reaksjonstid og tidsforsinkelser ute å går og de må bygges inn i korrelasjonsmodellen. Men at korrelasjonen er under 0,8 når en korrigerer dor tidsforskjellen tviler jeg sterkt på.
Redigert 21.01.2021 kl 06:14 Du må logge inn for å svare