NAS - Nå rømmer storaksjonærene skuta


Andresen vil ikke være med å betale inn 3 milliarder til dette tapssluket.

--------------

Ferd dumper alle Norwegian-aksjene

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/morten-borge/hbk-holding/ferd-dumper-alle-norwegian-aksjene/2-1-539803
Redigert 08.02.2019 kl 16:33 Du må logge inn for å svare

Forbered dere på nytt stup mandag. Teknisk sett skal kursen ned og teste bunnen på 100 kroner, og litt til, 98, 99.

Silberman
RrrbiiA
08.02.2019 kl 17:32 5227

Nå er Ferd ute. Greit nok. Da har man hvert fall forklaringen på kursraset de siste to dagene
CC
08.02.2019 kl 19:10 5027

Ferd hadde 1,6 mill aksjer. I dag var det omsatt 2 mill aksjer. Ferd har sansynligvis solgt seg ut ila siste to uler då neppe hovedårsak til kursfall. Det er nok andre selgere som også har bidratt..... got it?

Positiv avslutning i den artikkelen ?analytikeren fra wis air tror Norwegian klarer å snu skuta ?

"Røm og tøm" er nå ute med resultat i balanse (0), vurderer ny inngang på Kr 60-70...
CC
08.02.2019 kl 19:27 4929

At Economist som etter mitt skjønn er det mest seriøse økonomi tidsskrift i verden tar opp dette er i og for seg interessant. De 3 mrd NAS henter nå kan godt være blåst ila 1. halvår hvis NOFI kurs, oljepris etc går feil vei. Oljeprisfall er jo positivt på sikt men med hedge vil de svi på kort sikt. Rundt 600 mill i hedge gevinst så langt i år kan fort reverseres. Og vi vet at 1. kvt er sesongmessig svakt. I tillegg ser det ut som NAS er ganske agressive på pris nå gitt dårlig booking de neste månedene. Time wil show ....
hstray
08.02.2019 kl 20:06 4800

Ferd har solgt post på 3,6% denne uka. Det er fremgår i aksjonær utskrift fra DnB som kommer hver uke
hstray
08.02.2019 kl 20:11 4779

Ihh til hedge hvor NAS klare å tape 2 milliarder på ett par mnd på en hedge andel på ca 30-50%av totalt fuel forbruker. Sier meg at NAS har feil sikrings oppsett og bør føre disse postene som SAS, Ryanair m fler i bransjen. Ryanair har hedget 95% av forbruket på høyere fuelpris. Tilsvarende med SAS og tap på hedge er aldri tema. Nas må over på sikrings bokføring av oljepris hedge
Puffen
08.02.2019 kl 20:24 4723

Hvis IAG også har solgt seg ut de siste dagene, er det ikke rart vi har stupt. Har trua på et godt år i NAS. 2 mrd i EBIT er innenfor rekkevidde. Det som har skjedd siste kvartal er det ingen flyselskap som orker. Hele bransjen er avhengig av å få økt marginene sine 3 - 5 % basert på prisøkninger.
CC
08.02.2019 kl 20:34 4684

Du så tydeligvis ikke grafen over hvor Ryanair er på CASK ift NAS og en ging er det. En annen ting er at andre lever godt med høyere CASK men også betydelig høyere ASK og load. Hmmm
TomW
08.02.2019 kl 20:43 4638

Ja Ryanair har vesentlig lavere Cask enn Nas, men Ryanair og Nas sine ruter overlapper heller ikke så mye som man skulle tro, spesielt ikke etter Nas nå la ned mange av de mest konkurranseutsatte rutene sine. Yielden til Ryanair er heller ikke like høy så skal du sammenligne så får du ta med deg det også.
Om leste q4 for Ryanair så tapte også de penger i det kvartalet så de lever nok ikke så godt de heller. Alle selskapene skulle nok sett at prisene gikk opp.
Men Ryanair har en ganske solid krigskasse så de står vesentlig bedre stilt slik sett, men tviler på at de ønsker å tape penger de også

IAG kjøper hele dritten! De gir 250 kr aksjen for hele selskapet. Da går jeg i 0 etter å ha måttet tvangsselge halvparten, hehe

Storeulv lurer i sivet. Snart glefser han til og sluker det meste. Shipping, laks og luftfart, passer som hånd i hanske.
hstray
08.02.2019 kl 21:55 4434

Tvangssalg er ikke så dumt, da får man solgt. Fra spøk til alvor. Det er kun en henvendelse fra Kise eller Kjos til IAG så er butikken solgt.
I-oil
09.02.2019 kl 07:12 4192

Det er nok et særs lite sannsynlig utfall. Kursmål en plass mellom 50-70 mener jeg
børst
09.02.2019 kl 12:46 3865

Har aldri skjønt hvorfor NAS fram til nå har vært en så populær og overvurdert aksje. Men nå siger altså realitetene inn selv hos de mest tjukkskallete.
hstray
09.02.2019 kl 16:30 3696

Kursmål nok 2. Emisjonen settes på nok 1. Hoho. Er latterlige å følge den etter den andre som skal overgå hverandre i å sette emisjonspris lavere og lavere.. Alle ser at NAS vil bli særs profitabelt i 2019. VI GJENNOM ett par Kvartals presentasjoner så er tilliten tilbake
Solux
09.02.2019 kl 19:54 3468

Jeg har lest mye om JF siste tiden, og klarer ikke helt kjøpe han påvirkning for NAS som han virker å ha hatt. Han har jo ikke kjøpt aksjer, men heller sagt han kan stå som garantist.
Jeg syntes heller ikke 800 mill er så mye, da han har virkelig muligheten til å kjøpe mye mer - noe som jeg mener forteller litt om hans tanker om NAS som investering. Dette er kun min mening, men tenker han har vært et trekkplaster da NAS har fått mye dårlig PR som Q4 og en stor emi i tillegg.
—-
IAG DROPPER NORWEGIAN I slutten av januar ble det klart at britiske IAG ga opp kampen om å kjøpe Norwegian.

I et intervju med The Irish Times, letter IAG-sjef Willie Walsh på sløret og sier at han ringte Norwegian-topp Bjørn Kise før jul og fortalte at han ville anbefale styret å selge aksjene i Norwegian ettersom man ikke ble enige om noe oppkjøp av hele selskapet.

Han sier videre at Norwegian ikke kan drive videre, og samtidig fortsette å tape så mye penger som selskapet gjør nå.

I fjerde kvartal tapte Norwegian 40 millioner kroner om dagen.

– Jeg ønsker dem alt godt, men det kommer ikke til å bli lett for dem, sier Walsh til avisen.
KJEPET
09.02.2019 kl 21:39 3319

800 mill er jo bare lommerusk for JF. Bare siste månedene har han tap over 2 mrd. i Gogl.

Ferd faller Norwegian i ryggen. Norwegian har vært distriktsnorges viktigste grunn til å få flybilletter man kan leve med.
Det er ikke særlig sympatisk å være den første som forlater et synkende skip, selvom man tror man kan tjene på det.
Redigert 10.02.2019 kl 09:56 Du må logge inn for å svare
Fevang
10.02.2019 kl 00:21 3104

Et generelt forbud mot salg av aksjer hadde vel vært det enkleste.....
FRONT
10.02.2019 kl 13:48 2646

Spørs om ikke det er like greit dere tar tapet på mandag, istedenfor å ta et enda større tap neste uke...?
Fredriksen er ingen redning for dette tapssluket.
ksandal
11.02.2019 kl 10:00 2007

Det er fortsatt usikkert hvor emisjonskurs blir satt, men den vil garantert bli satt godt under dagens kurs for og sikre deltagere i emisjon at de får en god kurs. Så vi skla nok ned til 60-80 området et sted. Jeg shortet aksjen på 123kr før helgen og solgte fredag. vurdere ny inngang med ny short nå på 105kr. Mål 95kr denne uken, kanskje allerede idag. SL på 110 i tillfelle det faktisk kommer knallnyheter.
TomW
11.02.2019 kl 10:04 1979

Kommer knallnyheter så vil neppe SL rekke å reagere. Vil nesten si at det er like stor risiko ved å gå long som short i denne for øyeblikket.

Men lykke til :)
ksandal
11.02.2019 kl 10:09 1955

yepp, vet jeg leker med ild nå.
ksandal
13.02.2019 kl 10:13 1595

FAKTA som må håndteres for og i det hele tatt klare og gjennomføre en emisjon :
"I et intervju med The Irish Times, letter IAG-sjef Willie Walsh på sløret og sier at han ringte Norwegian-topp Bjørn Kise før jul og fortalte at han ville anbefale styret å selge aksjene i Norwegian ettersom man ikke ble enige om noe oppkjøp av hele selskapet.
Han sier videre at Norwegian ikke kan drive videre, og samtidig fortsette å tape så mye penger som selskapet gjør nå."

Det er trist at et selskap som var i god flytsone med posetiv inntekt, på 3 mnd kan rasere alt med et slikt enormt underskudd og overforbruk.
Er det satt dato for når emisjonskurs skal være klar?
Redigert 13.02.2019 kl 10:13 Du må logge inn for å svare
I-oil
20.02.2019 kl 10:14 1110

Og der fikk jeg rett (IGJEN)

Håper bare Kjos og co får reddet ''skuta'' og at NAS overlever. Men, slik jeg (og mange med meg) så er NAS i store finansielle problemer og det er slettes ikke sikkert....