Nikola Twitter nå om 700 H2 stasjoner ??

Slettet bruker
NEL 08.02.2019 kl 18:33 10008

Nikola Twittrer: Zero implications on hydrogen. Hydrogen for long haul, over 700 stations going up and over 14 billion in pre orders for H2 and rising every day. BEV customers don't compete with hydrogen as they are mainly for inner city and much less range.
Redigert 21.01.2021 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
fastinvest
08.02.2019 kl 21:36 5145

Nikola sier jo at i langtransport er det hydrogen som gjelder men for mindre kjøring kan batteri fungere men at de kommer til å selge 50:1 hydrogen.
De sier de skal kjøre på videre med 700 stasjoner som er langt mer en NEL har fått ordre på så spennende så se om de skal bygge alle. (noe de helt sikkert skal)
De sier videre at de får inn nye bestillinger hver dag på hydrogen trucks. Altså, det er hydrogen de satser på men de ønsker å tilby batteri for de som ønsker det.

Uansett, det er lattelig å tro at tungtransporten skal stå i laddekø.
Slettet bruker
08.02.2019 kl 21:49 5071

Ja, og før det så sa de at det var kun hydrogen som gjaldt... så nå er det batteriteknologien som gjelder for kortere avstander... og i morgen er det kun batteriet som gjelder.

Ja, de får bestillinger, problemer er at de er null verdt, t.o.m. jeg har reservert en for moro skyld da det koster ingenting å reservere.

Batteriteknologien er under utvikling og det finnes allerede elbusser i Oslo, Oslo har hatt så god erfaring at de bestilte enda flere. Jeg tror det er for sent for hydrogen.
dotcom
08.02.2019 kl 21:53 5049

Jeg får vel innrømme at jeg ikke leste den artikkelen, det finnes så mang som trekker i forskjellige retninger, men felles for dem alle er at ingen av dem vil klare å spå fremtiden. Men i forhold til det som synes å være påstanden din: Hydrogen er ikke noe for personbiler. I europeiske byer hvor de fleste bor i leiligheter, er det ingen selvfølge at nettet bygges ut for å dekke ladestasjoner i alle parkeringsgarasjer. Det er godt mulig at det finnes et stort marked, også for hydrogen drevne personbiler. Den som lever får se. :)
Slettet bruker
08.02.2019 kl 21:56 5024

Sånn evaluerte svenskene på avtalen mellom Volvo og norsk olje også. Så hvor seriøst tror du vi tar dine innlegg....., Hooohaaa!
JosefK
08.02.2019 kl 21:57 5011


Samme Bossel som Toyota skyter i fillebiter:

Bossel made a fundamental mistake in his analysis, Hirose says about the fellow nuclear physicist. Bossel assumed Hydrogen would be made using existing electricity. “If the starting point is that the electricity is already there, and if you use that existing electricity to make hydrogen with electrolysis, then yes, you would lose 30% of that energy,” Hirose says. “But people forget that when that electricity was made from natural gas, or coal, 60% to 70% of the energy was lost. If hydrogen is produced directly from natural gas or even coal, they will not lose 60 or 70% of the energy. It all depends on where you start.”

The bulk of today’s hydrogen is not made from electrolysis, but by reforming mostly natural gas, or even coal. Strangely, Bossel did not, as he himself admitted, “consider this option, although hydrogen can be chemically synthesized at relatively low cost.”

http://www.thedrive.com/tech/26050/exclusive-toyota-hydrogen-boss-explains-how-fuel-cells-can-achieve-corolla-costs

oppvigår
08.02.2019 kl 22:03 4987

Nikola One, som er for langtransport, skal gå på hydrogen.
All tvil om Nikola bør være blåst nå. Burde forsterke sannsynligheten for at Nel får de 700.
Da bør vi se en fin oppgang på mandag.
oppvigår
08.02.2019 kl 22:11 4938

Hydrogen blir nok løsningen også for personbiler.
https://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20190206.Cision.20190206:BIT:0709:0

"Kina har insett att den nödvändiga elektrifieringen av fordonstrafiken inte kommer att gå att lösa med hjälp av batterier," säger Per Wassén, vd för PowerCell. "I Kinas miljonstäder kommer det varken att gå att sätta upp tillräckligt många laddstolpar eller att finnas tillräcklig kapacitet i elnäten för att en massiv elektrifiering med hjälp av batterier skall kunna vara ett reellt alternativ. Det här är en ståndpunkt som kommit att delas av allt fler fordonstillverkarna som också inser att för massbilism och tunga transporter är vätgas och bränsleceller idag ett betydligt bättre alternativ än batterier."
dotcom
08.02.2019 kl 22:29 4859

Nesten umulig å spå om fremtiden, men jeg synes det ser bra ut for hydrogen akkurat nå.
Problemet er selvfølgelig at hvis det skulle vise seg å ta litt tid så er det ikke sikkert at NEL blir en av vinnerne.
Om NEL blir en av vinnerne er veddemålet, og jeg er "tungt" inne i NEL i min beskjedne portefølje.
Ingen blir rike av utbytter og obligasjoner med mindre de har penger i utgangspunktet. Vi andre må ta litt risiko. ;)
Slettet bruker
08.02.2019 kl 22:44 4790

Det er umulig å få noe stort volum i verdensmålestokk med rene Elbiler.
Enhver som har litt kompetanse på El teknikk forstår at om så var tilfelle må det bygges ut enormt i alle ledd , både på høy og lavspentsiden og det er ulønnsomt og umulig å realisere.
Hydrogen er fremtidens energibærer og realiseres innenfor en mengde bruksområder allerede idag.
Vanlige bolighus kan driftes på hydrogen , større bygg , transportbransjen på alle områder inndustriel virksomhet bruker hydrogen til et utall områder.
Uendelige bruksområder kan driftes med Hydrogen som driver.
Opp vi går på mandag , etterhvert flyr vi med fuel fra NEL.
Kjøp annbefales sterkt.
OZZY
08.02.2019 kl 23:15 4678

jeg har liksom ventet på dette som kom idag. Nå er endelig Nikola en 100% leverandør av lastebiler til alle formål og by og land. Gratulerer alle Nellere. får håpe bestillingene på hydrogenstasjoner renner inn fra Hele verden. god helg
Tjokkabolla
08.02.2019 kl 23:29 4407

50:1 i favør Hydrogen vs BEV bestillinger hos Nikola.
700 giga stasjoner skal opp i Amerika, disse skal NEL bygge.
Giga stasjoner trengs også i Europa, Asia og Australia.
Kjør hardt, kjør langt «and NEL will love you long time»
God helg og god natt Baisere
Logiske
08.02.2019 kl 23:34 4389

Enhver med et snev av fornuft skjønner at ren batteridrift ikke har noe med langtransport å gjøre, før eventuelt en stor revolusjon av batteri og lading er på plass.

Men disse "bestillingene" av Nikola bilene, er vel egentlig plass reservasjoner? Reservasjoner med 100% forbehold til kundes fordel, som er gratis å melde seg på?
Mange av disse blir vel naturligvis faktisk bestilt, men hvor stor % andel mon tro?
really
09.02.2019 kl 08:15 4146

I den opprinnelige pressemeldingen oppgis det en pris på 9 MUSD på 2 demostasjoner. Er det snittpris på 700 stasjoner er kontrakten verdt 30 milliarder NOK for 700 stasjoner. Men regnestykket er nok ikke så enkelt. En del av stasjonene er mye større. Og om prisen på en prototype som dette er er lik prisen i full skala produksjon er tvilsomt.

Andre opplysninger vi har er at det skal bygges 30 stasjoner initielt, inkl. Disse to. NEL oppgir at investeringskostnaden for 1 MW H2 kapasitet er i underkant av 50 000 USD, men det er bare for å produsere H2. Den første kontrakten er på 1 GWH, slik at H2 produksjonsdelen av denne kan være verdt 450 MUSD. den opprinnelige pressemeldingen sier at ordren på de første 28 stasjonene har en verdi på ca 500 MUSD. Det priser hver stasjon til 18 MUSD.

Om vi antar at hver stasjon i snitt skal ha 16 MWH kapasitet blir det 60 stasjoner i den første ordren. Det betyr over 3 milliarder i året bare for Nikola ordren og godt over 3,5 milliarder totalt.

Men vel så interessant, 700 stasjoner representerer en omsetning på rundt 100 milliarder NOK. Det er definitivt ikke priset inn. Men så har de ikke kontrakt på det heller, enda.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 12:47 3797

really. Du treffer meget bra i dine estimater. Kr 100 milliarder i økt omsetning for Nel er sannheten. De første 28 stasjonene som er børsmeldt har er en verdi på ca kr 5 milliarder. Løkke har bekreftet at Nikola og Nel ikke skal oppgi kontraktssummen. Løkke er smart: Hans joker er å flagge milliardsum i neste melding og kursen skyter opp til et korrekt nivå til kr 7,-. Da blir kursen korrekt ihht til en vannvittig ordrereserve på mange milliarder. Men kjenner jeg Løkke rett så letter han på Nikola sløret anytime. Denne uken er jeg 100% sikker at Løkke kommer med flere børsmeldinger med et svært positivt innhold. Stay inside Nel. Oppsiden er enorm når triggere slår inn. Last opp på bunnfiske. Jeg kjøpte mye mere igår. Bunnen er nådd. Lykke til Nellere.
Redigert 09.02.2019 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 13:48 3709

Skyter i fillebiter? Hva er det du snakker om? Konklusjonen blir den samme selv om konkurransefortrinnet til batterteknologien blir noe mindre.

Toyota har jo innrømmet at Musk hadde rett angående personbiler så nå venter vi bare på neste innrømelse om at batteriet egner seg også best for lastebiler.
Framtia
09.02.2019 kl 13:51 3699

Nikola jobber heller ikke sammen med andre enn Nel for å bygge sin tiltrengte infrastruktur...9 mill$ for to demostasjoner vet jeg ikke om er riktig!? Nel fikk tileggskontrakt på 5,5mill$ fra Nikola, noe jeg tolker som 1 eleltrolysør(A485)med 1 tonn kapasitet og tilhørende fylle/ dispenserutstyr. Hver stasjon( full size!) skal ha ca 6-8 dispensere. Jeg antar at en full size stasjon koster ca 230 mill+/-, beregnet med overslag fra tidligere estimater og foreløpige kontrakter... Jeg antar at Nikola vil profitere på Nel's effektivisering og få igjen mye av gevinsten, uten at Nel taper noe på dette i kroner og ører. Nel får til gjengjeld en partner for life! Dette blir enormt skal dere se og dippen bekymrer meg lite! Noen taper og de største tjener, noe som vil vise seg mandags morgen...Regner med at CB nærmer seg 15-16% mandag, på bekostning av småaksjonærer og tradere...Vi får se! Uansett god helg til dere alle sammen?
optimist68
09.02.2019 kl 14:04 3677

Enig, her gjelder det å ha is i magen og ikke bli for utolmodig. Det kommer til å bli ketchup effekt om ett år og 2,3. Det sier seg selv at det vil bli elektrisk med en god dose hydrogen. Spørsmålet er om Nel klarer å ta steget ut alene eller bli kjøpt opp. Det vil tiden vise men jeg sitter klar på mandag og kjøper meg litt opp på dippen.
Framtia
09.02.2019 kl 14:16 3646

Jeg tror dippen kom før helgen, da vi snudde på 5,03kr...Da var RSI historisk lav og motstand mot videre fall stor! Jeg lastet opp mye i intervallet 5,12-5,085kr...Jeg har fremdeles ca 100 % avkastning på forrige dipp av betydning(4/4-18) og håper dette skal gjenta seg nå, men muligens trenger jeg ett år her også...Jeg sløyfer uansett rep-emi nå, da jeg økte med ca 15% fredag. Rep'en tror jeg uansett vil blir forkastet...
optimist68
09.02.2019 kl 14:20 3633

Tenker samme å sløyfe rep emi og heller kjøpe på mandag. Får heller spa opp litt mer gryn dersom rep emi blir aktuelt
Slettet bruker
09.02.2019 kl 14:56 3561

Det er genialt nå å laste opp. Bunnfiske til under emisjon kurs er krem. Bare å kjøpe med begge hender. Jeg gjorde det samme. Men ikke glem at Løkke kommer til å servere noe stort megastort og jeg tror at kursen er på 5.805 i løpet av få dager. Rep emi blir gjennomføft da Løkke har en joker som sender Nel til nye høyder og om få dager er 5.45 billig. Nel vil stige rett opp.
Redigert 09.02.2019 kl 14:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 15:26 3487

Rep-emi blir inställt. Vi kommer inte över 5 kr mer nu på en god stund. Hoppet står till Kina eller liknande men där är det også många som fått problem med kontrakt. Nikola kan vi värdera till de stasjoner NEL fått kontrakt på, det blir inget mer helt enkelt.
Admoff
09.02.2019 kl 15:44 3444

Du kommer tilstadighet med grove påstander uten rot i virkeligheten. Hva motiverer deg dag etter dag til dette tullet. Du utgir deg i den ene setningen å være aksjonær og i den andre setningen å være ultra negativ til NEL og hydrogen. Why Mr XYZ????
Slettet bruker
09.02.2019 kl 18:15 3272

Hei der kjære Tigeren

Der var du jo. Nå på torsdagen serverte du oss 40 innlegg her på forumet, så jeg tar det vel som en selfølge at du minimum leverer tilsvarende i kveld.

Eric
really
09.02.2019 kl 19:38 3165

Rep emien er et problem for kursen de nærmeste månedene. Når mange kan kjøpe til denne kursen er det fristende å selge litt om kursen skulle bli høyere. Og holder kursen seg under blir det ikke noen rep emi.
Framtia
09.02.2019 kl 20:15 3086

Hvorfor skulle rep. emi være en fare for kursen fremover? Dersom den stiger etterhvert vil uansett alle potensielle kjøpere kunne forsynt seg grovt på langt lavere kurser enn EMI kurs...Jeg har selv kjøpt mye mer enn jeg ville fått i en rep. EMI, til ca 35øre lavere kurs...At noen vil prøve å holde kursen under EMI nivå noe lengre, er ikke usannsynlig. Dette tilsier bare at de som ønsker å øke, har gode muligheter enn så lenge...Jeg tror derimot kursen kryper opp snart mot Q4, der resultatet "allerede" er avdekket, medan guidingen er ukjent territorium og kan overraske positivt...Dersom Løkke mot formodning står på Q4 og ikke har 'noe nytt å fortelle og samtidig benyttet EMI kortet, med begrunnelse at utviklingen går fortere enn forventet, vil dette oppfattes som et tillitsbrudd! Da vil markedet lett oppfatte EMI'en som fremskyndet, pga "usannsynlig" bra kursutvikling...
Tror Løkke bør dra opp noen gode "forklaringer"ifm. presentasjonen for hans egen del...
Slettet bruker
09.02.2019 kl 23:55 2795

Noen tar mer risiko enn andre
https://assets.amuniversal.com/28d57900deb801317193005056a9545d