Salget av Dieselbiler øker igjen

Basse
08.02.2019 kl 23:14 1902

https://www.motortrader.com/motor-trader-news/automotive-news/january-diesel-sales-increase-bucks-trend-germany-07-02-2019

med stadig bredere utvalg diesel og bensinbiler klare med oppgraderte motorer iht Euro 6d kommer kundene tilbake til forhandlerne

det samme bør skje i Norge utover året. Nå kan forhandlerne så smått begynne å si "ja vi har bilen du vil ha" til kundene igjen
wilfred
08.02.2019 kl 23:48 1874

Nix, Aldri diesel
mishka
09.02.2019 kl 10:49 1778

Ja, selv myndighetene innser at diesel kommer man ikke utenom. Her i Tyskland skjer det samme som i Norge. Lufta blir renere og renere. Nå har de avlyst å innføre Euro 6 i München. Årsaken er todelt. For det første forsvinner de verste forurenserne som bruktbiler østover. Bilparken fornyes raskt og en ny dieselbil har utslipp som ofte bare er 1/10 av en gammel. For det andre så har det blitt oppdaget massive feilmålinger fordi mange av målerne har vært plassert kun i den hensikt å få verst mulig resultat.

https://www.focus.de/auto/news/stickoxid-belastung-sinkt-entwarnung-fuer-alle-wohngebiete-warum-muenchen-keine-diesel-fahrverbote-noetig-hat_id_10297393.html

Og her i Berlin prøvde partiet de grønne seg med bløffen om at 30 grensene virket for lufta ble renere. De "glemte" bare at i andre deler av byen uten 30 grense hadde nedgangen i forurensing gått ned enda mer i prosent. Så virkningen av 30 grense i enkelte gater er det slaget skal stå om nå.
Basse
10.02.2019 kl 11:32 1640

Tyskerne er godt informert om hvor dårlig elbiler er som produkt. Dessverre er nordmenn ikke forunt en nøytral bilpresse. Men i vår opplyste verden er det umulig for amedia å stenge alle kanaler. Nordmenn finner ut mer og mer om hvordan de uetisk og udemokratisk forledes til å kjøpe elbil.


https://www.tek.no/artikler/undersokelse-elbiler-mister-41-prosent-rekkevidde-i-kulden/457594

https://www.tek.no/artikler/ny-test-avslorer-stort-rekkeviddetap-med-takboks-for-elbil/457633
Redigert 10.02.2019 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Basse
10.02.2019 kl 11:35 1637

Her er eksempler på hva tyskerne velger og dette basert på ærlig informasjon. Gode bensin og dieselbiler med effektivitetsforbedring både mht forbruk og utslipp.

https://www.enginetechnologyinternational.com/news/electric-powertrain-technologies/mercedes-benz-adds-new-mild-hybrid-gasoline-and-diesel-powertrains-to-e-class-and-cls-ranges.html


neste generasjon VW Golf (Mk 8) vil dominere bilsalget i Europa med store effektivitetsforbedringer. Men ingen elbil-utgave, ingen e-Golf Mk 8.

https://www.motor1.com/news/240367/vw-golf-8-mild-hybrid/


I Norge skal VW dumpe et lavbudsjett batteriskall hvor de vil tjene penger tilpasset norsk hodeløs subsidieringspolitikk. Det er skandaløst at norge er redusert til dumpingplass for e-søppel.
Redigert 10.02.2019 kl 11:39 Du må logge inn for å svare

Så lenge det er så billig å bruke E-søppel så kjører jeg det daglig, men kunne gjerne hatt en dieselbil på lengere turer.
Håper politikerne vil tilrettelegge de nyeste dieselmotorene også fremover.
Basse
16.02.2019 kl 09:21 1372

her er dieselbilen for deg:

https://www.tv2.no/a/10142879/


snittforbruk på 0,22 liter/mil diesel gjør det å sløse bort 800000 på en EV helt meningsløst

0-100 og mellomaks som en sportsbil, dessuten...på autobahn kjører denne budsjettdieselmercedesen fletta av batterikjøretøy med dobbelt så mye hk på papiret og det helt uten rekkeviddeangst

herlig stjernebil!

Samme motor sitter også i C 300 de..
Redigert 16.02.2019 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Gnomen
16.02.2019 kl 16:15 1278

Og hva tror du skjer med forbruket når batteriet er tomt? Forbruket spretter i været. Forbrukstall for hybrid har aldri vært i nærheten av hva mannen i gata opplever ved kjøring over lengre tid.
Kjøper mye heller en ren bensin eller dieselbil, enn hybrid. 2 system å ta service på, 2 system som kan feile, 2 system som er alt for avhengig av hverandre, og er dermed dobbel så sårbar for feil. Og du syter over Tesla sine vedlikeholdsutgifter når garantien går ut? Hva tror du om dette da?
Basse
16.02.2019 kl 17:33 1240

Hvi dette var en bensinbil ville du ha et poeng. Bensinbiler er sårbare hvis de må dra på et daut tungt batteri. Derfor er effektivisering av bensinbiler mest hensiktsmessig gjennom mild-hybridisering, dvs man utnytter energien fra motoren flere ganger uten å drasse på et stort tungt batteri.

Denne nye dieselmotoren fra Mercedes vil derimot nøye seg med rundt 0,4 liter på mila og kanskje litt mindre om du er god på eco-driving. El-hjelpemotor er her et bidrag med ekstra power ved akselerasjon men ellers ikke viktig for å få høy effektivitet i denne bilen. 306hk/700nm istedet for 194hk/400nm for kun kr 6000 ekstra. Det er jo ikke så ille deal...Det er uansett dieselmotoren som er gull her;)
Takket være dieselmotor er bedre egnet til å drasse på dauvekt så kan man her tåle å ha et større batteri ombord uten å ødelegge effektiviteten.

Har aldri forstått hvorfor folk anskaffer seg bensinbiler med ladbarhet og digert tungt batteri, type Volvo V90/XC90/XC60 T8. Det er jo helt idiotisk uøkoniomisk å la en liten overladet overstresset bensintørst motor dra på dauvekten av digert batteri som bare fungerer noen få kilometer. Avgiftstilpasning for de som måler alt i hk per krone, men faktum er jo at dieselmotorene er de bedre valg i disse bilene.

Redigert 16.02.2019 kl 18:10 Du må logge inn for å svare
mishka
16.02.2019 kl 21:37 1184

AMS nr. 5 som kom for 2 dg. siden her i Tyskland har en artikkel om dette. Nye GLE får elektrisk rekkevidde på 100 km. E klasse som Basse skriver om får en total rekkevidde på over 1000 km. Da slipper man også alt ladestyret underveis som med elbiler.
Redigert 16.02.2019 kl 21:38 Du må logge inn for å svare

Men kanskje man kan takke de grønne for at luften har blitt så bra? Bilfabrikantene hadde aldri tatt dette initativet uten påtrykk.
16.02.2019 kl 22:13 1158

Gnomen - må nok skuffe deg. Den hybrideier som har opplevd problemer med dette: "2 system å ta service på, 2 system som kan feile, 2 system som er alt for avhengig av hverandre, og er dermed dobbel så sårbar for feil." eksisterer nok bare i din fantasi.
Gnomen
17.02.2019 kl 11:52 1041

Complexity: hybrids have all of the complexities of gas cars and electric cars, and often further complexities in combining the two.

Maintenance: hybrids still have all of the components that require maintenance on a gas car. As compared to a pure EV where many of these are eliminated and result in savings on maintenance costs.

Battery Issues ( altså like sårbar her som noen hevder el.bil er )
The biggest drawback to a hybrid car is the battery systems. Nearly all hybrid cars use batteries that are integrated into the powertrain. That's good news when you're on the road, since it means the car operates under battery power some of the time. The result is better gas mileage.
The problem comes when the batteries can no longer hold a charge. Like the batteries in your TV remote, they'll eventually go flat, and they'll need to be replaced. Otherwise the car will no longer work, since the batteries are part of the powertrain.