Verden trenger murer. SVÆRE MURER.

Slettet bruker
TRUMP 09.02.2019 kl 09:16 1080

Alt var bedre i gamle dager. Det var den gangen vi hadde murer til å beskytte oss. Bare se hva som har skjedd etter at den siste muren falt og alle kommunistene veltet ut. Nå har de infiltrert alt og alle. Selv USA som for bare noen tiår siden var fullstendig anti-kommunister.

I gamle dager hadde vi også grensekontroller, og lite trafikkerte veier.

Trump har skjønt det.
Redigert 09.02.2019 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 09:40 806

Liberalisten elsker murer og diktatorer.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 09:42 789

Jeg savner de lite trafikkerte veiene. Uten bomstasjoner.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 09:46 781

Får sette opp bensinprisen til 100 kr literen da så får du viljen din.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 09:49 771

Hadde vi hatt murer og grensekontroller så kunne bensinen kostet 5 kr literen, tenk på det.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:04 766

Hvorfor sier du at du er liberalist når du er tilhenger av det stikk motsatte.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:06 784

Om liberalismen så tenker jeg at vi ikke trenger å være like stormannsgale som sosialistene. Vi MÅ ikke tvinge friheten på alt og alle. Vi bør kunne unne livsglede til andre, også dem som trives best som stats-slaver i sosialistregimer.

Jeg tenker at vi kan nøye oss med vår egen lille frihets-oase. Med høye murer rundt.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:12 779

Tenk hvor enkelt og oversiktlig det var den gangen kommunistene var innesperret i Sovjet, og USA var frihetens høyborg. Nå er jo alt snudd helt på hue.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:15 777

Du argumenterer for å fjerne frihet så du har helt rett i at du ikke ønsker å "tvinge frihet" på andre.
Din definisjon på frihet er at du kan gjøre hva du vil og at ingen andre prøver å stoppe deg.
Det er ikke sikkert at naboen din synes om din form for frihet. At du setter opp en 100 meter høy mur rundt eiendommen din slik at han mister sol og utsikt.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:19 775

Nå synes jeg du fremlegger feilaktige påstander her, Jabba. Hvis vi skal debattere så la oss heller diskutere det jeg mener, og ikke de meninger du pålegger meg for å distrahere leserne.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:23 772

Det jeg argumenterer for er at det bør finnes plass til oss alle, jeg etterspør bare en bitteliten oase med frihet til oss liberalister. Hvorfor kan du ikke unne oss det?

Hvorfor MÅ sosialist-kommunismen underlegge seg absolutt alt og alle. Hvorfor kan dere ikke bare holde dere på deres egen side av muren?

Edit: tåler dere ikke å se det deilige grønne gresset på vår side? MÅ dere liksom bare krabbe over med ugressmiddelet på pur F?
Redigert 09.02.2019 kl 10:25 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:26 770

"Hvorfor kan du ikke unne oss det? "

Hvordan skal du finansiere fellesutgifter i denne oasen?
Redigert 09.02.2019 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
atnorhe
09.02.2019 kl 10:30 768

Og verden trenger grenser. Fartsgrenser, landegrenser, samt grenser for vold, voldtekt, ran tyveri .Spesielt de som kommer i fra tidligere kommunist-stater, anarkier og Islamske kulturer. Disse har missforstått tanken om "frihet", og hva det innebærer. Ingen ser ut til å vite hvordan dette skal takles, så det meste vil i fremtiden flyte uten grenser.
Den finnes ingen grunn til at den vestlige kulturen med sine "Liberale tolerante" velferdssystemer vil overleve, da de er avhengig av både forståelse av hvordan det fungerer, og at det er konsensus om hovedreglene. Bare pensjoner til de som ikke bidrar, samt de som administrerer det hele i offentlig sektor, er summer samfunnet ikke har. Selv ert søkkrikt land som Norge har ikke disse summene, og med stadig flere som søker et enklere liv, og vi deler ut med glede, vil det til slutt stoppe av seg selv.
Uten det årlige påfyllet av oljepenger, ville vi hatt samme problemer som andre "velferdsstater" sliter med.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:41 764

«Hvordan skal du finansiere fellesutgifter i denne oasen?»

La nå oss få bekymre oss over det selv. MÅ du liksom legge deg opp i det også. Hvorfor kan du ikke bare la oss få være i fred?

Vi klarer oss nok skal du se, så don’t think about that Jabba.

Så hva sier du, er det rom for en bitteliten plass i verden til oss også, eller MÅ du bare stikke kjepper i hjula?
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:47 761

Spørsmålet er naturlig for jeg har lagt merke til at du er motstander av feks bompenger, noe som ikke henger på greip om du vil at dere skal klare dere selv i en oase.

Hva skal dere leve av i oasen? Steke hamburgere og klippe hverandre?
Redigert 09.02.2019 kl 10:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:50 759

Så det er ikke rom for det, kan jeg tolke det slik?
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:52 756

«Hva skal dere leve av i oasen? Steke hamburgere og klippe hverandre?»

Hva skal dere leve av, saksbehandling og omfordeling?
Slettet bruker
09.02.2019 kl 10:54 753

Klarer du ikke svare?

"Hva skal dere leve av, saksbehandling og omfordeling?"

Selge Hamburgere og klippemaskiner til en gjeng med hippier.
Redigert 09.02.2019 kl 10:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:00 748

Klarer ikke du å svare?

Hva skal dere leve av? Saksbehandling og omfordeling?

Skattebidragene fra naverne skal lønne de offentlig ansatte, antar jeg.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:13 744

Det eneste dere er flinke til er å stikke kjepper i hjula.

The Floating City, Long a Libertarian Dream, Faces Rough Seas

HETTIE O'BRIEN APR 27, 2018
The Seasteading Institute wants to construct a network of ocean structures to liberate humanity from state control (and taxes).

https://www.citylab.com/design/2018/04/the-unsinkable-dream-of-the-floating-city/559058/
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:16 741

Så du vil ikke si hva dere skal leve av eller hvordan samfunnets fellesutgifter skal finansieres?
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:17 740

Den virkelige årsaken til at sosialistene ikke vil unne oss en bitteliten frihets-oase er at de er livredde for å miste alle inntektene sine som kommer fra skattepengene våre.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:23 739

«Så du vil ikke si hva dere skal leve av eller hvordan samfunnets fellesutgifter skal finansieres?»

Det spiller vel ingen rolle for deg. Du skal jo bo på andre siden av muren uansett.

Et kult eksperiment ville vært å delt Norge i to. En sosialistisk del og en kapitalistisk del. Så kunne vi sammenlignet resultatene etter noen år.

MEN et sånt eksperiment er selvsagt helt utelukket. Da kommer Jabbanene med alle motargumentene sine. Hvordan i all verden skal dere kunne klare dere uten oss og alle våre skatter og avgifter og lover og regler? Det kommer aldri til å gå bra. Så nei, det får dere ikke lov til.

Dere må pent bli her og betale skatt med glede. Fylle ut hms dokumentasjon og stå skolerett når vi kommer på kontroll.
Redigert 09.02.2019 kl 11:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:27 736

Du vil ha en oase som er finansiert av andre slik at du sitter igjen med mer penger selv. Du er ingen tradisjonell liberalist, kun egoist.

Forøvrig er det ledige plasser i liberalist redet i Acapulco,

https://www.thedailybeast.com/john-galton-wanted-libertarian-paradise-in-anarchapulco-he-got-bullets-instead
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:31 733

«Du vil ha en oase som er finansiert av andre slik at du sitter igjen med mer penger selv. Du er ingen tradisjonell liberalist, kun egoist.»

Nå snur du alt på hue igjen. Det er jo deg som vil ha finansiering gjennom andres stats-tvangs-omfordelte midler.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:34 731

Jeg mener alle skal bidra. Du mener alle andre enn deg skal bidra.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:36 727

Nå pålegger du meg igjen de meninger du finner mest passende at jeg har.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:49 720

Du kaller deg selv tilhenger av kapitalisme og liten stat men du er motstander av stort sett alle effektiviserende reformer. E.g, Kommunereformen. NHO, som skal representere bedriftseiere har foreslått å redusere antall kommuner til under 100 men du ønsker å ha det som det er. Var ikke du også en av de som ønsket å beholde post 6 dager i uka? Til sist så er du motstander av bompenger, noe som burde være en strålende finansierings måte for liberalister.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 11:57 711

Det var da fælt så opptatt du plutselig ble av min person. Klarer du ikke å holde deg til temaet?

Det du kaller effektiviserende reformer er stort sett bare astronomisk dyre flopper. Resultatet av samtlige er konsentrasjon av makt, distansering fra skattebetalerne, dårligere og dyrere offentlig tjenestetilbud.

Vis meg én vellykket offentlig reform og vis meg ett statsbudsjett hvor utgiftssiden og totalbeskatningen er redusert som følge av alle effektiviseringsreformene.
kokkohill
09.02.2019 kl 12:00 709

Frimurerene får mye å gjøre fremover
Slettet bruker
09.02.2019 kl 12:11 706

Ja det er jaggu på tide at de tar i et tak igjen, istedenfor å kle seg ut.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 12:39 700

«Vis meg én vellykket offentlig reform og vis meg ett statsbudsjett hvor utgiftssiden og totalbeskatningen er redusert som følge av alle effektiviseringsreformene.«

Nå blei det stilt ja. Tenkte meg det.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 12:50 695

"Vis meg én vellykket offentlig reform og vis meg ett statsbudsjett hvor utgiftssiden og totalbeskatningen er redusert som følge av alle effektiviseringsreformene."

Problemet er at politikerne feiger ut og gjennomfører reformer halveis pga slike som deg som sutrer og klager og vil ha det slik det var. Jeg diskuterte noe lignende med en annen i uka og han klikket i vinkel når jeg foreslo å slå hardere ned på svart arbeid. 12% av norsk økonomi er svart, noe av det høyeste i Europa. Han påstod at det spiller ingen rolle for skattene vil ikke bli senket allikavel. Med slik instilling blir lite gjort.
Redigert 09.02.2019 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 13:08 690

Å ja, så det er min skyld det også altså. At alle de høyt elskede offentlige reformene dine flopper.

Det har ikke slått deg at det kanskje er selve statsmakten det er noe feil med?

Forøvrig helt enig med han du diskuterte med. Skattene blir ALDRI senket uansett.

Uansett hvor mange postkontor, lensmannskontor, skoler, rådhus, sykehjem, osv. som nedlegges så stiger statens forbruk jevnt og trutt med rundt 5% i året. og ikke glem at det er mange mennesker i Norge som overlever på svarte penger. Tar du fra dem det så må du regne med flere sosialklienter og kriminelle. Så det er ikke sikkert det blir så gromt som du forestiller deg.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 13:11 688

Selvfølgelig var du også en tilhenger av svart arbeid.

Om 2 bilmekanikere ligger dør i dør og han ene tar lavere priser pga at han tar betaling svart så vil han ikke bare snyte staten men også ta kunder fra naboen som operer lovlig.
Forbrytelser lønner seg altså.
Redigert 09.02.2019 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 13:14 686

Nå tillegger du meg meninger igjen. Det er forskjell på å «være tilhenger av» svart arbeid, og å innse at offentlige reguleringer kan få langt flere utilsiktede negative konsekvenser en de positive man forsøker å oppnå.

PS: du får lese litt Bastiat.
Redigert 09.02.2019 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 13:16 683

Bilmekaniker kan byttes ut med frisør, rørlegger og nesten hva som helst annet.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 13:25 676

Prøv å lese og forstå hva jeg skriver istedenfor å vri det om til noe annet som du klarer å argumentere mot.

Nå er tråden som vanlig avsporet langt ut på jordet. Men la gå.

«Forbrytelser lønner seg altså.»

Løft deg opp. Trekk pusten og tenk. Ikke nistirr på treet. Få oversikt over hele skogen.

Klar?

Ok.

Et menneske skal eie seg selv og dermed også sitt eget arbeid, i et fritt samfunn hvor medfødte menneskerettigheter respekteres. Der er nemlig ikke du og ditt arbeid statens eiendom.
Slettet bruker
09.02.2019 kl 13:31 671

"Et menneske skal eie seg selv og dermed også sitt eget arbeid, i et fritt samfunn hvor medfødte menneskerettigheter respekteres"

Synes du menneskerettighetene til de som følger loven, i hht til mitt eksempel, respekteres?
Slettet bruker
09.02.2019 kl 13:41 669

Klarer du ikke å lese hva jeg skriver, og klarer du ikke å trekke logiske slutninger?

Du er tilhenger av statlige reformer selv om du vet at de flopper og ender med dyrere og dårligere offentlige tjenestetilbud. Hvorfor?

Du er tilhenger av enda flere lover, regler, forbud, og påbud. Selv om de eneste som følger dem (les: straffes) er de lovlydige. Hvorfor?

Du vil ha hardere statlig lut mot svart arbeid selv om jeg prøver å forklare deg at det kan være viktig med en viss svart økonomi for å opprettholde funksjonene i dagens samfunn, og at det kan få langt flere negative konsekvenser enn hva du forsøker å oppnå. Hvorfor?

Hvor er logikken?
Redigert 09.02.2019 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.02.2019 kl 13:51 667

Trenger man flere lover og regler for å slå ned på svart arbeid? Er ikke loven ganske klar?
Når har jeg sagt at jeg er tilhenger av reformer som flopper? Jeg er motstander av at reformer skal floppe.
Det er en vesentlig forskjell.