BørsXtra: Kutter i NAS og XXL, Yara, ukeporteføljer

Slettet bruker
XXL 11.02.2019 kl 11:42 3100

NORWEGIAN AIR: HSBC nedgraderer aksjen fra hold til reduser, kutter kursmålet til NOK 80 (140). Iht aksjonærliste med transaksjoner t.o.m onsdag forrige uke har J.P Morgan nominee redusert beholdningen med 503.000 aksjer. IAGs aksjer lå tidligere under denne nomineen. Dette kan indikere at de selger (som de har varslet at de hadde til intensjon å gjøre), men det er også godt mulig at IAG bare flytter aksjer mellom ulike nominee konti.

YARA: Nordea kutter kursmålet til NOK 400 (440) – gjentar kjøp. Norne øker kursmålet til NOK 340 (330) – gjentar selg. UBS øker kursmålet til NOK 320 (315), opprettholder selg.

ØKER BUDET PÅ OSLO BØRS: Euronext øker sitt bud på Oslo børs til NOK 158. Det er opp fra deres tidligere bud på NOK 145 og over Nasdaqs tilbud på NOK 152.

DOVRE-ARTIKKEL MANDAG: Stig Myrseths artikkel om blockchain og kryptovaluta kan du lese her: https://www.xtrainvestor.com/channel/dovre-portefoljen. Porteføljen holdes uendret denne uken.

UKEPORTEFØLJER: Alfred Berg tar ut NEL og NRC, inn kommer Yara. Sparebank 1 Markets tar ut Atea og Storebrand, inn kommer Orkla og Kid.

XXL: Pareto kutter kursmålet til NOK 34 (90) – gjentar kjøp.

ENTRA: Nordea øker kursmålet til NOK 135 (130) – gjentar kjøp.

BLI SYNLIG: I disse dager er det rapporteringssesong der de børsnoterte selskapene gjerne presenterer sine tall via tradisjonelle webcasts – til få seere. Vårt webcast tilbud når betydelig flere seere ettersom vi før og ved start av sending kan notifisere en medlemsmasse på sosiale media på over 50.000 investorer – alt fra små privatinvestorer til milliardforvaltere. Aker-dominerte Ocean Yield benyttet seg av oss sent i desember og sendingen ble sett over 5.000 ganger – i januar var selskapets aksjer på topp 10 nettokjøp blant Nordnets kunder. Vår webcast med Jan Petter Sissener forrige tirsdag er sett nærmere 8.500 ganger. Ta kontakt ved ønske om større synlighet.

BØRSXTRA:Står du ikke på emaillisten? Du kan få denne morgenrapporten rett i mailboksen din om morgenen ved å registrere deg her! https://landing.mailerlite.com/webforms/landing/f3o3b3

Disclaimer: The Information is based on information obtained from public and non-public sources that Xtrainvestor believes to be reliable but which Xtrainvestor has not independently verified, and Xtrainvestor makes no guarantee, representation or warranty as to its accuracy or completeness. Xtrainvestor, its holding company or staff in Xtrainvestor may perform services for, solicit business from, hold long or short positions in, or otherwise be interested in the investments (including derivatives) of any company mentioned in the publication or report. The Information is not an offer to buy or sell any security or other financial instrument or to participate in any investment strategy. No liability whatsoever is accepted for any direct or indirect (including consequential) loss or expense arising from the use of the Information.
Redigert 11.02.2019 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Ilusion
11.02.2019 kl 23:08 2775

Pareto kutter fra 90 til 34 i xxl??.Hehehe...
Det var litt av et sprik...Tenker disse meglerne ikke har et fnugg peiling på hva de holder på med!!
Redigert 11.02.2019 kl 23:09 Du må logge inn for å svare
Wetles89
11.02.2019 kl 23:29 2724

34 kr for XXL er totalt bom hos meg. Kjøper hvis den går til 19kr, det er det kontantstrømmen er verdt for meg. 34 er alt for høyt.
Slettet bruker
12.02.2019 kl 09:03 2568

Mulig du får handlet litt idag da. ?
SJOC
12.02.2019 kl 09:25 2517

XXL omsatte for 10 mrd i fjor og har en markedsverdi på 4 mrd altså 40% av et års omsetning. Til sammenligning så har Equinor en markedsverdi på 650 mrd og omsatte såvidt jeg husker for 169 mrd i fjor. Markedsverdien er her på ca. 400% Og NEI jeg tror heller ikke meglere alltid vet hva de holder på med!
SJOC
12.02.2019 kl 09:36 2484

Tror ikke vedkommende som vil handle for 19 kroner og som mener selskapet er verdt 20% av et års omsetning får kjøpt så mange aksjer i dag!
Wetles89
12.02.2019 kl 11:30 2389

Hei. Stemmer at jeg ikke kjøper aksjer i dag.
Jeg er veldig opptatt av at et selskaps FCF, noe jeg mener at alle burde være siden det er det tallet som faktisk er tilgjengelig for oss investorer og som vi har krav på.

XXL har en diskontert kontantstrøm verdi på 19,28 basert på Q3 tall. Det tallet vil endre seg i dag, men det et så stort sprik mellom dagens kurs og det tallet at jeg tviler på om vi kommer i nærheten engang. I tillegg er FCF yield på 5.4% som ikke er spesielt høyt og jeg mener at jeg kan plassere pengene mine andre steder over tid(key word) og få en bedre avkastning.
Verdien på 19 kr er regnet ut ifra et konservativt estimat pga av 1) mye kluss i selskapet som tydelig har manglet kontroll 2) jeg er en konservativ investor

Selskapets gjeldsside er solid og grei så det tar bort litt risiko.
Selskapets inntjeningskrefter derimot viser om en bransje med mye konkurranse og hardt press på marginene.
ROE = 11% som er helt ok
Profitt margin = 4.4% som er svært svakt
FCF margin = 2.1% svært svakt
Avkastning på varige driftsmidler = 9.3% svakt
I tillegg syntes jeg kapitalkostnaden er svært høy, noe som spiser stort på FCF.

Disse tallene har historisk vært bedre ja. Men i dag så er det slik det er og da mener jeg at over tid (key word) så vil jeg få mere for pengene mine et annet sted.
Det betyr ikke at selskapet ikke er attraktivt i fremtiden. Kanskje om 3-4 år så er situasjonen snudd og kanskje er det svært underpriset i markedet.

Jeg vil også gi det eks på et selskap hvor jeg mener at jeg får mer for pengene.

KID interiør.
Her derimot så viser min konservative kontantstrømanalyse at en aksje er verdt 54.94 kr. I dag selges den for 40 kr og jeg har kjøpt lavere enn som så.
Etter en turnaround i 2015 så er selskapet i en bedre gjeldsposisjon enn XXL er i dag.

Inntjeningen er også mye mer attraktiv
ROE= 15% ikke lakseselskap bra, men 15% stabilt (trenden peker opp) over lang tid blir gjerne mye penger.
Profitt margin = 10.8% som er svært godt og tallet er stabilt med en svak trend opp
Avkastning på varige driftsmidler = 28.3% som er svært svært bra.
FCF margin = 11.8% noe som gjør et salg hos kid langt mer verdt enn ett salg hos XXL.
Kapitalkostnaden er under 50% av XXL sin noe som frigjør mer FCF per salg og som gir en FCF yield på 10% som er svært mye bedre enn 5.4.
Den frie kontantstrømmen trender også mye sterkere opp enn XXL som hadde en høyere FCF i 2013 enn 2018.

Det betyr ikke at kursen i KID kommer til å bli mer attraktiv enn XXL. XXL kan gå tilbake til 60kr og jeg håper du tjener gode penger, men med mindre XXL får en totalt turnaround så er ikke verdiene selskapet produserer gode nok til å rettferdiggjøre dagens kurs... for meg. Men det behøver ikke å betyr noe som hva markedet kommer til å gjøre.

PS: Jeg kjøpte XXL når den var på 24kr og solgte med en liten profitt. Det er klart jeg hadde tjent mer penger ved å holde den lenger, men en ting som er viktig for å tjene gode penger over lenger tid er disiplin.
Redigert 12.02.2019 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
SJOC
12.02.2019 kl 12:33 2325

Jeg kjøpte på 23,99 og har aksjene fortsatt : )
Wetles89
12.02.2019 kl 12:35 2318

Det kan vise seg å være en svært god investering. Betaler de 2kr per aksje så har du et flott div yield i årene som kommer!
Slettet bruker
12.02.2019 kl 12:35 2318

grattis :-)

dritten har mye å gå på!
rischioso
12.02.2019 kl 13:49 2236

XXL: Pareto kutter kursmålet til NOK 34 (90) – gjentar kjøp.

* De gjentar kjøp nettopp for å kunne åpne for at de noe senere (etter at de og deres kunder har lastet opp) igjen kan heve kursmålet...;)
rischioso
12.02.2019 kl 15:36 2141

Enig i at økt kontantstrømm er viktig, MEN forventningene om at det vil skje kommer gjerne en stund før og nå er første turnaround melding gitt markedet hvor flere vil følge ....;)

Omsetningen slo forventningene og fremover vil det handle om å kutte kostnader så man får bedret marginene - en gjørejobb som allerede er startet.
Redigert 12.02.2019 kl 15:48 Du må logge inn for å svare
Ilusion
12.02.2019 kl 20:00 2028

Rischioso...Helt riktig...
Husk at xxl tross alt har tjent (vil jeg si) godt med penger siste året som har vært...Ikke like mye som før sies det....
Nei..Men en halv milliard ++ er da for faen peng det og er det ikke??
Der andre går på 100 mill i året i minus...uten å nevne navn...
(Gsport)?Går xxl 500 og noe mill i pluss..
Så tenk da...En nåværende ledelse som gjør gjennomgående grep gjennom hele strukturen og kommer styrket ut gjennom å gjennomføre tiltak for å øke fortjenesten nå fremover..Og GJØR det..
Blir fort en pengemaskin dette ..
Jeg mener kursdroppet til under 50 har vært en overreaksjon..
Men når folk forstår et par kvartal frem i tid og tidemandsen og crew vil få vist action bak snakket.. vil folk bli beroliget og få tilbake troen og vi ser 50 igjen før en vet order av det..
Det er sikkert og visst!