-- Oslo: Investorene på vei inn i boligmarkedet igjen opp 10%

Slettet bruker
11.02.2019 kl 12:53 1237

Investorene er nå på vei inn i boligmarkedet igjen, og Grethe W. Meier i Privatmegleren tror vi kan se en boligprisvekst på 10 prosent for 2020.

- Jeg tror vi får en større prisøkning i boligmarkedet i Oslo i 2020, etter for lite bygging i 2017. Investorene vil være raske fremover med å posisjonere seg for prisveksten i 2020, sier Grethe Meier i Privatmegleren til Finansavisen.

- Det ble bygget altfor lite i 2017 da prisene falt og nybygg stoppet opp. Derfor tror jeg investorene posisjoner seg nå for å få det de ønsker seg for 2020, sier Meier videre.

- Er investorene tilbake?

- Investorene ser 2020-vekst og går inn i markedet nå i 2019 for å posisjonere seg for veksten som kommer neste år. De forventer at 2020 i Stor-Oslo vil få et veldig prispress igjen fordi det kommer for lite nybygg.

Øyner tosifret prisvekst
- Hvilken prisvekst venter du i Oslo i 2020?

- Det blir ingen prisgalopp som i 2016, men høyere aktivitet, og investorene kommer tilbake spesielt i Oslo-området. Jeg tror vi får en betydelig større prisøkning i 2020, enn i 2019 - det tror jeg investorene har sett. Vi kan bevege oss opp mot 10 prosents prisøkning i Oslo i 2020, sier Meier til avisen.

For 2019 tror Meier at prisveksten blir mer moderat, og at det ikke er noen risiko å gå inn i boligmarkedet nå for å posisjonere seg for neste år.

- I 2019 vil vi ha et tilbudsoverskudd av boliger i markedet det meste av året. Jeg venter en prisvekst på 3,5 prosent for Norge og fem prosent i Oslo i år. Prispresset og den store prisøkningen vil komme i Oslo utover i 2020.

Stabil vekst, men...
Adm. direktør Terje Buraas i DNB kan melde om en god start på Oslo Vest og sentrum.

- Vi kan ikke dokumentere det, men når man forventer en stabil vekst vil investorene normalt entre scenen. I Oslo rapporterer våre meglere om en veldig god start på Oslo Vest og sentrum med masse folk på visinger. Det er blitt solgt mer enn det er lagt ut i januar, sier han til Finansavisen.

For boligmarkedet i Oslo i 2020 tror Buraas veksten vil bli stabil og at det blir tilført tilstrekkelig med boliger gjennom 2019 og 2020.

- Men, hvis investorene kommer og utbyggerne ikke tilfører nok nye enheter, kan vi få en uønsket høy prisvekst i 2020. Både myndigheter og de store og seriøse aktørene i boligmarkedet ønsker stabilitet i boligmarkedet. Et «jojo»-marked med sterke svingninger er ikke bra for noen, sier han til avisen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/investorene-ser-2020-vekst/70755334
landis
12.02.2019 kl 10:31 1016

ta med den nye forskriften til forbrukslånsbankene... - den var ganske beinhard når den landet på pulten i morges... ;) - ingen kjære mor lenger gitt.
Sesare
12.02.2019 kl 11:49 993

Hvor mye vil forskriften og gjeldsregisteret ha å si for boligprisene fremover tror du?