Norsk luftfart i 2019

exian
11.02.2019 kl 15:26 2537

Da er tallene for Januar klare. Endringer mot Januar i fjor.
Oslo 1952,2' + 3,6 %
Bergen 437,9' + 5,4
Trondheim 316,2' + 2,6
Stavanger 309,9' + 4,9
Tromsø 201,6' + 4,6
Sandefjord 138,3' - 1,5
Bodø 127,0' + 2,4
Ålesund 80,9' + 7,8
Kristiansand 76,0' + 1,2
Harstad/Narvik 50,4' + 4,5
Haugesund 42,1' - 3,3
Molde 28,5' - 9,3
Alta 25,9' + 0,6
Kirkenes 22,5' - 1,8
Kristiansund 22,2' - 3,7
Bardufoss 17,8' + 7,3
Hammerfest 12,2' + 1,1
xx m.fl.

------------------------------
Longyearbyen 8,4' + 5,6


Bergen, Stavanger, Tromsø, og Ålesund med gode økninger.
Svalbard artig å holde øye med.
Redigert 20.02.2019 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
exian
20.02.2019 kl 14:44 2419

https://min.e24.no/wizz-air-lanserer-ny-rute-mellom-bod-og-gdansk/a/7lrlP3
Overraskende og interessant at det opprettes rute mellom Gdansk i nordvestre Polen og Bodø.
Kommer vi til å se flere ruter til Bodø, Tromsø, Harstad-Narvik, Kirkenes, Hammerfest, Alta, Longyearbyen m.fl. ?
Kinesere er allerede å se i gatene i Kirkenes. Potensiell havn i forbindelse med fremveksten av Nordøstpassasjen.
exian
12.03.2019 kl 19:00 2172

Februartall klare :
Oslo 2006,3' + 1,8 %
Bergen 438,6' + 4,8
Trondheim 322,4' + 0,4
Stavanger 302,0' + 0,2
Tromsø 206,4' + 4,2
Sandefjord 142,7' + 1,0
Bodø 130,6' + 0,5
Ålesund 79,9' + 2,1
Kristiansand 74,9' + 3,2
Harstad/Narvik 51,8' - 4,3
Haugesund 43,6' - 1,9
Molde 30,5' - 11,3
Alta 27,7' + 0,4
Kirkenes 24,6' + 8,5
Kristiansund 22,5' - 5,3
Bardufoss 16,7' - 5,0
Hammerfest 12,0' + 8,9
xx m.fl.

Svensk luftfart sank 4 % i februar.
Flesland lå likt med Landvetter i volum. Men hadde hhv. + 4,8 % og - 3 % mht. endring.
Så Flesland øker og Landvetter synker.
Samme med Gardermoen og Arlanda. Hittil i år er OSL i + 2,7 %. ARN - 2 %.
Malmø har sunket med hele 11 % hittil i år. Mister trafikk til Kastrup.
Bromma sank 7 % i feb.
exian
12.03.2019 kl 20:20 2141

Hittil i år :
CPH 3967,6' + 2,1 %
OSL 3958,5' + 2,7 %
ARN 3554,5' - 2 %

Gardermoen er svært nærme Kastrup hittil i år, og har noe større fart.
Gardermoen hadde flere passasjerer enn Kastrup i Februar.
Men Kastrup har nok en noe større sommertrafikk. Vi får se.
OSL får etterhvert Flytog fra Hamar og Ski. Pluss Intercity.

Sverige har ikke tålt sin flyskatt, og avvikler denne 1. Juli 2019.
Andre hittil i år :
GOT 889,2' - 2 %
BGO 876,5' + 5,1
TOS 408,0' + 4,4
BMA 350,1' - 6
TRF 281,0' - 0,2
MMA 274,2' - 11
(Skavsta hadde drøyt 2,2 mill. i 2018)
Redigert 12.03.2019 kl 20:50 Du må logge inn for å svare

Utdrag fra dagens utmailing fra Avinor :

- Trenden vi har sett det siste året fortsetter med oppgang i antall passasjerer og nedgang i antall fly i luften. Dette er sammensatt, men større fly og flere reisende per flyvning er faktorer som spiller inn, sier Jasper Spruit, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

- Flere reisende på norske lufthavner betyr mye for norsk næringsliv og turisme som vil komme norsk økonomi til gode.

Det er spesielt reiser mellom Norge og Tyskland som bidrar til Avinors totale trafikkvekst i februar.
Mellom Avinor Oslo lufthavn og München reiste 18 prosent flere i februar i år sammenlignet med i fjor, og nye ruter til München fra Bergen og Tromsø bidrar også.

- Vi føler oss ganske sikre på at ski-VM i Seefeld har vært en sterk bidragsyter til økt trafikk mellom Norge og München, forklarer Spruit.

Bergen øker mest
Spesielt Avinor Bergen lufthavn skiller seg ut med en økning i antall passasjerer. Nesten 440 000 passasjerer benyttet seg av Avinors nest største lufthavn i februar, en oppgang på 4,8 prosent sammenlignet med året før.

Det er spesielt nye ruter til Paris med Air France, Helsinki med Finnair og Widerøes nye helårsruter til Liverpool, München og Hamburg som bidrar til økningen.

- Dette er svært gledelig. Sammen med Avinor jobber vi hardt for å tiltrekke oss flere besøkende i vintersesongen. Også hotellstatistikken er hyggelig lesning i vinter. At både flypassasjerer og hotellgjester er i vekst er et tegn på at hardt og målrettet arbeid lønner seg, sier reiselivsdirektør i Bergen Reiselivslag, Anders Nyland.

Det er også en viss økning i innenrikstrafikken til Bergen. Bergen – Trondheim på 12 prosent og Bergen – Stavanger på 4 prosent. Bergen – Tromsø utmerker seg; og hadde en økning hele på 24 prosent i februar.

- Widerøes satsning med å styrke Bergen som knutepunkt fra fjord og nord er veldig spennende. Rutetilbudet til Tromsø og Bodø har blitt betydelig styrket de senere år, og fra april forsterker Widerøe dette ytterligere ved øke fra to til tre avganger til Tromsø. Også ruten fra Bergen via Bodø til Lofoten vil bli styrket. Passasjerene kan se frem til at disse rutene hovedsakelig blir operert med Widerøes nye jetfly – Embraer E120, sier Øystein Skaar, fungerende lufthavndirektør ved Bergen lufthavn.
________________________________________
Det er fint å se fin fremgang ved Bergen. De har ny terminal å foreta veksten gjennom.
Kanskje det en vakker dag kommer T-bane fra Flesland til Sentrum og videre til Åsane ?
Ville i allefall gjort tilbringer'n til og fra Flesland raskere, enklere og billigere.

Bodø skal bygge ny flyplass.
Thinky
10.04.2019 kl 14:34 1896

Mars-tallene er klare :

Oslo 2331,2' + 2,6 %
Bergen 515,0' + 8,3
Trondheim 378,4' + 6,9
Stavanger 359,8' + 8,7
Tromsø 220,8' + 7,8
Sandefjord 159,7' + 1,9
Bodø 158,1' + 11,0
Ålesund 95,4' + 8,8
Kristiansand 88,1' + 7,6
Harstad/Narvik 64,3' + 3,8
Haugesund 51,0' + 3,4
Molde 37,0' + 5,8
Alta 31,5' + 5,7
Kirkenes 25,2' + 1,4
Kristiansund 24,5' - 1,1
Longyearbyen 18,6' + 12,6
Bardufoss 18,2' + 3,7
Florø 12,4' + 5,4
Leknes 12,4' + 8,8
Hammerfest 11,9' - 3,5
xx m.fl.

En veldig interessant temperaturmåler på tilstandene i Norge.
Sterke distriktsflyplasser øker sterkt i mars. Nordens desidert
største luftfartsland Norge, øker med 4,7 % totalt i mars, mot mars i fjor.

Bodø øker med hele 11 % mot mars i fjor.
Bergen med 8,3 %.
Stavanger 8,7 %.
Ålesund 8,8 %
Tromsø 7,8 %
Kristiansand 7,6 %
Trondheim 6,9 %
7 av topp 10 hadde altså en sterk utvikling i mars.
Norge har forøvrig 10 av de 23 travleste flyplassene i Norden.

Og takk til Avinor som er trofaste med å poste tall den 10de hver måned. (Noe formodentlig Exian står bak å ha fått til).
Jernbanedirektoratet burde ha noe lignende for jernbanetrafikk. Veidirektoratet noen lignende for veitrafikk. Og sjøfarts-
direktoratet noe lignende for sjøtransport. Dette har med å kommunisere til hele Norge hvordan landet utvikler seg å
gjøre. Folketall burde også komme oftere og raskere enn i dag. Vi blir bedre til å utvikle landet riktig, om vi har godt med
ferske og relevante tall.
Redigert 10.04.2019 kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.04.2019 kl 12:07 1835

Det er virkelig dårlig utvikling for svenske flyplasser i mars.
(Nå er mars en måned med påskeeffekt. Påsken var der i fjor).
Stockholm Arlanda 2079,0' - 6 %
Gøteborg 490,3' - 8
Stockholm Bromma 204,3' - 5
Malmø 158,7' - 10
Skavsta 143,3' - 3,3
Luleå 106,7' +-0
Umeå 82,7' - 7
Tall for private Skavsta foreligger ikke.
Swedavias flyplasser sank 6 % i mars.

Dette var mao. en måned med de største forskjeller på norsk og svensk utvikling
på år og dag. Bergen økte med 8,3 %. Mens Gøteborg minket med 8 %. Bodø
økte med 11 %, mens Malmø minket med 10 %. Akkurat Malmø taper til Kastrup.
Swedavia minket med 6 %. Norge økte med 4,7 %. Dette er temmelig dramatiske
tall. .

For mars er altså Flesland godt forbi Landvetter. Tromsø er godt forbi Malmø,
og foran Bromma. Bodø og Sandefjord er likt med Malmø. Norge avanserer på
den nordiske listen.
Redigert 11.11.2019 kl 15:00 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.04.2019 kl 12:31 1820

Finske for mars :

Helsinki 1746,1' + 2,8
Oulu 93,5' + 3,6
Rovaniemi 72,4' + 12,5
Kittilä 72,9' + 11,2
Ivalo 39,2' + 5,2
Turku 34,4' - 0,5
Vaasa 26,4' - 5,3
Kuipio 22,0' - 8,3
Tampere 21,3' + 9,0
Kuusamo 18,1' - 4,0

Dvs. Ålesund er større enn Finlands nest største i mars.
Rovaniemi (på veien til Kirkenes) imidlertid interessant å iaktta for Norge.
Oulu er også på sett og vis litt Kirkenes relatert. Det samme med svenske Luleå.
De samme kan også sies å være Tromsø og Bodø relatert.

København 2373,3' - 0,4 % i mars.
Redigert 12.04.2019 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Thinky
10.05.2019 kl 18:22 1648

Da var det tallene for april og hvordan SAS-streiken slo ut :

Oslo 2252,1' - 4,3 %
Bergen 502,6' - 2,0
Trondheim 333,7' -10,2
Stavanger 332,7' - 5,2
Tromsø 167,9' - 6,0
Sandefjord 178,4' + 2,7
Bodø 137,8' - 7,4
Ålesund 90,6' - 3,8
Kristiansand 84,8' - 4,8
Harstad/Narvik 58,0' - 3,0
Haugesund 49,1' - 10,6
Molde 33,0' - 8,6
Alta 28,9' - 11,3
Kirkenes 24,5' - 3,8
Kristiansund 22,3' - 17,1
Longyearbyen 19,0' + 2,9
Bardufoss 22,6' + 12,7
Florø 12,4' + 5,4
Hammerfest 12,2' - 14,4
Brønnøysund 10,7' - 6,5
Leknes 10,2' - 6,9
xx m.fl.

ARN 2037,8 - 9 %
GOT 552,4 - 1
NYO 218,0 + 6,0 Skavsta
BMA 213,4 - 1
MMA 163,0 - 13
LUL 86,4 - 9
UME 78,7 - 7
OSD 39,7 - 16 (Østersund Åre)


CPH 2509,0 + 0,5
BLL 312,6 + 12,2
AAL ca 116 - ca 9

At CPH ikke gikk dårligere skyldes at de har mange andre flyselskap enn SAS.

1. TERTIAL SKANDINAVIAS STØRSTE
CPH 8850,0 + 1
OSL 8541,8 + 0,7
ARN 7672,0 - 5
GOT 1931,6 - 3
BGO 1894,2 + 3,9
TRD 1350,6 - 0,3
SVG 1304,4 + 2,0
BLL 996,4 + 4,0
TOS 796,7 + 2,9
BMA 767,9 - 4
TRF 619,1 + 1,1
NYO 616,2 + 0,9 (Skavsta)
MMA 595,9 - 11
BOO 553,4 + 1,5

Billund og Bergen går sterkest. Tromsø har passert Bromma.
Torp har passert Skavsta. Bodø jager Malmø. Bergen jager Gøteborg.
Skavsta ser ut til å ha tjent på streiken. Der er det andre flyselskap enn SAS.
Billund også ser ut til å ha profitert på streiken. Og Torp.




Redigert 10.05.2019 kl 19:22 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.06.2019 kl 20:05 1509

Mai 2019 : (endringer mot Mai i fjor)
(SAS-streiken varte 3 dager i Mai)
Oslo 2438,6' - 2,6 %
Bergen 577,8' + 3,2
Trondheim 380,7' +2,8
Stavanger 379,1' - 0,1
Tromsø 181,2' - 1,6
Sandefjord 187,9' + 2,2
Bodø 157,3' - 1,9
Ålesund 102,0' + 1,1
Kristiansand 95,8' + 2,8
Harstad/Narvik 61,3' - 5,0
Haugesund (1 - 11/5) 18,7' - 67,1
Molde 36,9' - 3,4
Alta 32,9' - 8,4
Kirkenes 28,9' + 3,8
Kristiansund 27,2' - 0,1
Longyearbyen 16,8' + 5,5
Bardufoss 22,0' + 0,1
Florø 12,5' + 6,4
Hammerfest 13,2' - 12,9
Brønnøysund 11,6 - 2,0
Leknes 10,4' - 8,6
xx m.fl.

ARN 2283,6' - 6 %
GOT 601,5' - 1
BMA 240,1' - 3
NYO 221,3' + 5,4 Skavsta
MMA 196,1' + 0.0
LUL 107,7' - 5
UME 94,6' - 9
OSD 37,6' - 15 (Østersund Åre)
Visby 39,0' - 8
Skellefteå
Sundsvall
Ängelholm
Kiruna
Växjö

CPH 2651,9 - 3,6
BLL 341,5 + 6,8
AAL ca 135 - ca 10 %

HEL 1932,6 + 6,9
Oulu 107,7 - 1,7
Turku 39,3 +36,2
Rovaniemi 32,8 + 11,4

https://www.isavia.is/en/corporate/news-and-media/news/passenger-numbers-decrease-between-years
Keflavik som har hatt veldig vekst de senere år, regner med betydelig fall i 2019 pga. at WOW trakk seg ut i Mars.
Forventer 7,3 mill. pass for 2019.

Hittil i år ligger CPH på - 0,1 %. OSL på 0,0 % Gardermoen går altså litt bedre enn Kastrup. Tar litt innpå.
Bergen Flesland går best av de større norske så langt i år, med + 3,8 %.
Redigert 11.11.2019 kl 15:03 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.07.2019 kl 14:24 1339

Juni 2019 :
Oslo 2751,7' + 2,1 %
Bergen 635,2' + 4,8
Trondheim 419,0' - 0,6
Stavanger 413,3' + 3,5
Tromsø 204,2' - 1,3
Sandefjord 193,9' - 1,5
Bodø 181,3' + 2,3
Ålesund 112,0' + 4,1
Kristiansand 101,3' + 2,1
Harstad/Narvik 76,1' + 4,4
Haugesund 57,1 ?
Molde 38,3' + 2,2
Alta 36,2' - 6,8
Kirkenes 30,3' + 4,1
Kristiansund 31,1' + 13,4
Longyearbyen 24,8' + 7,9
Bardufoss 22,8' + 2,5
Florø 12,2' + 0,6
Hammerfest 13,5' - 12,9
Brønnøysund 10,6' - 10,4
Leknes 12,3' - 7,7
xx m.fl.

Kastrup 2942,9 uendret
Arlanda 2494,1 - 2
Dublin 3,2 + 4
Gøteborg 654,3 uendret
Billund 374,9 + 7,6
Skavsta 224,7 +2,8
Bromma 207,5 - 2
Malmø 185,0 - 2
Aalborg 140,0 - 7,1
Luleå 101,6 - 4
Umeå 86,2 - 2
Aarhus 48,7 - 2,0
Visby 45,2 + 4
Vagar
Åre 33,8 - 1
Bornholm 30' ?
Växjö
Ängelholm
Midt Jylland 10'

I Europa økte i mai mest :
Wien
Moskva VKO
Berlin TXL
Kiev
Köln/Bonn
Moskva SVO
Stuttgart
Redigert 11.11.2019 kl 15:05 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.07.2019 kl 14:46 1328

Første halvår Skandinavia :
Kastrup 14444,8 - 0,1
Gardermoen 13732,1 + 0,4
Arlanda 12449,6 - 5
Gøteborg 3187,4 - 2
Bergen 3106,9 + 4,0 (har oppgradert flyplassen)
Trondheim 2150,3 - 0,8
Stavanger 2096,8 + 1,9
Billund ca 1712 + ca 6
Bromma 1215,6 - 4
Tromsø 1182,2 + 1,4 (skal oppgradere flyplassen)
Skavsta 1071,4'
Torp 1000,9' (skal etterhvert få integrert Intercity 250 km/t)
Malmø 977,0 - 8 (mister til Kastrup)
Bodø 892,0 + 1,1 (skal bygge helt ny flyplass)
Aalborg (mister til Billund, Aarhus og Midt-Jylland ?)
Luleå 582,4 - 2
Ålesund 560,8 + 3,1
Kristiansand 520,4 + 1,8 (trenger bedre adkomstveier)
Umeå 484,4 - 7
Redigert 12.09.2019 kl 01:33 Du må logge inn for å svare
Thinky
12.08.2019 kl 17:17 1168

Juli 2019 :
Oslo 2843,2' + 0,5 %
Bergen 599,1' + 1,4
Stavanger 377,2' + 0,6
Trondheim 342,7' - 4,4
Sandefjord 207,9' - 2,5
Tromsø 200,6' - 2,4
Bodø 169,3' - 1,5
Ålesund 96,7' - 2,8
Harstad/Narvik 92,0' + 2,7
Kristiansand 86,1' + 0,6
Haugesund 53,6' + 5,6
Molde 37,4' - 6,3
Alta 37,0' - 7,6
Kirkenes 30,8' - 0,6
Kristiansund 30,7' + 23,4
Longyearbyen 26,2' + 3,9
Bardufoss 24,9' - 2,9
Brønnøysund 13,6' + 12,3
Leknes 12,3' - 5,9
Florø 11,7' + 2,4
Hammerfest 11,5' - 20,5

Stockholm Arlanda 2493,5' - 4
Gøteborg 686,9' - 2
Skavsta 248,3' + 2,9
Stockholm Bromma 157,3' - 7
Malmø 155,2' - 13
Luleå 89,6' - 4
Visby 69,8' - 16
Umeå 62,0' - 9
Växjö 30,0' + 6,8
Ängelholm-Helsingborg 27,2' - 0,4
Kiruna 26,4' - 6
Østersund - Åre 23,0' - 8
Skellefteå 17,5' - 48,5
Kalmar 15,6' + 2,0
Norrköping 12,2' - 6,2
Västerås 11,7' - 10,0
Sundsvall 11,5' - 0,9
Örebro 11,3' + 2,0
Linköping 11,0' - 4,3

Kastrup 3109,5' - 1,2
Billund 424,6' + 1,3
Aalborg 130' - ca 16
Aarhus, ikke rapportert, antatt ca 50'
Vagar (Færøyene) ikke rapportert, antatt ca 40'
Bornholm, ikke rapportert, antatt ca 30'
Midt-Jylland (Karup), ikke rapportert, antatt ca 13'

Helsinki 2101,7' + 5,7
Oulu 61,8' - 0,2
Turku 39,3' + 52,3
Rovaniemi 31,0' + 12,2
Vaasa 20,7' + 2,3
Tampere 14,1' + 120,3
Kuopio 10,5' - 4,2

Keflavik (juni) 787,8' - 27,6
Reykjavik (juni) 33,2' - 13,8
Akureyri (juni) 16,0' - 8,4

Nordens fire største flyplasser hittil i år :
Kastrup 17554,3' - 0,3
Gardermoen 16575,3' + 0,4
Arlanda 14943,3' - 5
(Stockholm Bromma 1372,9' - 4 )
Helsinki 12724,3' + 5,1

Gardermoen tar innpå Kastrup.
I Juli økte Gardermoen 0,5 %, Kastrup bakket 1,2 %.
Redigert 12.09.2019 kl 01:12 Du må logge inn for å svare
Thinky
10.09.2019 kl 12:15 1019

August 2019 : (endr. mot tilsvarende mnd. 2018)
Oslo 2665,0' - 0,4 %
Bergen 609,7' + 0,1
Trondheim 381,5' - 1,6
Stavanger 378,9' - 2,7
Tromsø 194,5' - 3,1
Sandefjord 193,8' - 2,2
Bodø 177,9' + 1,8
Ålesund 101,2' - 2,5
Kristiansand 90,0' - 1,1
Harstad/Narvik 77,4' - 2,8
Haugesund 53,8' - 3,5
Molde 35,2' - 6,5
Alta 35,2' - 10,3
Kirkenes 30,0' - 4,3
Kristiansund 30,0' + 20,1
Bardufoss 22,3' - 0,5
Longyearbyen 20,5' - 7,6
Florø 13,4' + 14,2
Brønnøysund 12,9' + 18,2
Leknes 12,5' - 4,3
Hammerfest 11,4' - 32,9

Arlanda 2436,6' - 4 %
Gøteborg 629,2' - 1
Skavsta 229,6' + 7,2
Malmø 182,1' - 8
Bromma 180,1' - 7
Luleå 97,3' - 5
Umeå 73,0' - 8
Visby 46,3' - 7
Østersund 32,0' - 8

Helsinki 2024,3' + 6,7 %
Oulu 81,2' - 0,7
Turku 46,0' + 60,3
Rovaniemi 32,7' + 3,4
Vaasa 23,0' + 1,2
Tampere 16,2' + 54,7
Kuopio 15,5' - 7,6

Kastrup 2.942,0' + 0,8 %
Kastrup minker på sine største destinasjoner. Men vokser på Istanbul, og på mindre og/eller flere destinasjoner.
De skal for øvrig bedre togstasjonen sin. 76 % av passasjerene fra Sverige kommer via tog. Men også ganske høy andel
men lavere fra Fyn, og noe mindre enn det igjen fra Jylland.

Billund 390,0' + 8,7 %
Aalborg ca 126' - ca 10 %
Aarhus 40,7' - 4,2
Redigert 11.11.2019 kl 14:44 Du må logge inn for å svare
Thinky
14.10.2019 kl 15:30 867

Tall for september :
Oslo 2655,1' + 2,3 %
Bergen 612,0' + 2,9
Trondheim 412,0 - 0,2
Stavanger 396,1' + 0,8
Tromsø 195,7' + 6,0
Sandefjord 184,4' - 2,3
Bodø 176,4' + 6,6
Ålesund 107,6' - 0,1
Kristiansand 106,0' + 0,5
Harstad/Narvik 64,5' - 0,4
Haugesund ikke oppgitt
Molde 38,4' + 4,5
Alta 32,4' + 2,6
Kristiansund 30,8' + 14,9
Kirkenes 29,0' + 3,9
Bardufoss 21,1' +5,4
Longyearbyen 20,5' - 7,6
Florø 14,0' + 15,2
Hammerfest 13,3' - 22,6
Longyearbyen 13,0' - 6,5
Leknes 12,2' + 3,9
Brønnøysund 11,0' - 6,8
Mo i Rana 10,3' + 2,3
Ørsta 10,0' + 1,6

Stockholm-Arlanda 2331,3' - 2 %
Gøteborg 634,1 uendret
Skavsta (Nyköping) 212,7' + 2,6
Stockholm-Bromma 207,4' - 7
Malmø 189,0' - 5
Luleå 105,7' - 5
Umeå 88,1' - 3
Åre 42,1' uendret
Visby 41,3' + 5
Ängelholm 35,9
Växjö 31,2'
Skellefteå 27,0
Kalmar 23,8
Sundsvall 23,7

København - Kastrup 2804,1' + 0,4
Billund 369,2' + 7,0
Aalborg 142,7
Aarhus 50,2
Vagar 38,1
Bornholm 20,7
MidtJylland 10,5

Helsinki 1923,8' + 6,6
Oulu 97,0' - 4,2
Turku 46,1' + 46,8
Rovaniemi 35,8' + 3,5
Vaasa 29,5' + 1,0
Kuopio 26,6' + 3,3
Tampere 22,6' - 9,9
Joensuu 13.1' + 8,1

Keflavik 646,4 - 34,2
Reykjavik 31,9 - 13,4
Akureyri 15,9 - 5,0

Gardermoen tar altså litt innpå Kastrup. Men København har nettopp
åpnet ny T-banering. Det kan kanskje bety litt positivt for Kastrup.
Det var viktige nyanser for Kastrups utvikling i september.

Og Sandefjord -Torp melder åpning av rute til Stockholm til våren.
Det er samarbeid mellom BRA og Widerøe.



Redigert 11.11.2019 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Thinky
14.10.2019 kl 21:02 791

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/MRJJom/norwegian-kutter-ut-alle-flyginger-fra-torp

Vi må få integrert intercity fra Skien til Drammen ferdig. Og veitunnel Borre - Årvoll (dvs. E 18 - E 6) ferdig.
Komplett ny E 18 / E 39 Oslo - Stavanger vil også hjelpe.
Sandefjord - Torp og Kristiansand - Kjevik dekker hele flymarkedet mellom Oslo - Gardermoen og Stavanger - Sola.
BRA og Widerøe overtar kanskje noe av det NAS gir seg på ?

Redigert 14.10.2019 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
Thinky
10.11.2019 kl 15:55 556

Tall for oktober :
København-Kastrup 2727,5' + 0,2 % mot okt. 2018
Billund 356,2' + 5,6
Aalborg ca 135' ca - 7
Aarhus 48,6 - 5,0
Vagar antatt ca 38
Bornholm antatt ca 20
Midt-Jylland (Karup) antatt ca 10

Stockholm-Arlanda 2242,1' - 4
Gøteborg-Landvetter 588,4' - 3
Stockholm-Bromma 215,5' - 11
Skavsta 213,2' + 2,2
Malmø 178,1' - 8
Luleå 103,4 - 2
Umeå 92,1' - 11
Østersund-Åre 39,0 - 6
Ängelholm 37,1
Visby 35,7' - 5
Skellefteå 30,7
Växjö 27,3
Kalmar 22,0
Sundsvall 20,6
Ronneby 20,6' - 6
Kiruna 16,1' - 4
Linköping 13,8
Halmstad 12,4

Helsinki 1904,0' + 5,1
Oulu 102,5' - 10,0
Turku 46,2' + 38,3
Rovaniemi 39,9' + 1,9
Vaasa 30,7' + 0,2
Kuopio 25,0 - 0,8
Tampere 21,0 - 15,8
Joensuu 14,3 + 19,2

Keflavik 552,9 - 35,0

Avinors tall er ikke klare. Kommer vel imorgen. (Dere bør overholde den 10de Avinor).
Redigert 19.11.2019 kl 03:28 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.11.2019 kl 13:23 489

Oslo 2569,8 + 0,7 % mot okt 2018
Bergen 606,3 + 3,4
Trondheim 430,5 + 1,0
Stavanger 400,8 + 2,6
Tromsø 208,6 + 3,3
Sandefjord 182,3 - 6,3
Bodø 176,4 + 8,8
Ålesund 107,3 + 1,6
Kristiansand 101,8 - 1,2
Harstad/Narvik 63,8 + 2,3
Haugesund 60,9 + 6,1
Molde 42,4 + 4,3
Alta 31,7 - 4,2
Kristiansund 31,6 + 4,7
Kirkenes 26,7 - 0,9
Bardufoss 20,5 + 1,1
Florø 15,6 + 11,6
Hammerfest 14,0 - 24,5
Leknes 12,2 + 6,7
Brønnøysund 11,1 - 5,2
Mo i Rana 10,8 + 2,2
Ørsta-Volda 10,6 - 4,3
Stokmarknes 10,0 + 3,0
Redigert i dag kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.11.2019 kl 20:33 399

Nordens 10 største i oktober :
København 2727,5 + 0,2
Oslo 2569,8 + 0,7
Stockholm 2242,1 - 4
Helsinki 1904,0 + 5,1
Bergen 606,3 + 3,4
Gøteborg 588,4 - 3
Reykjavik 552,9 - 35,0
Trondheim 430,5 + 1,0
Stavanger 400,8 + 2,6
Billund 356,2 + 5,6

Hittil i år :
København 26027,9 + 0,0 %
Oslo 24465,3 + 0,6
Stockholm 21953,7 - 4
Helsinki 18576,0 + 5,5
Reykjavik 5803,3 - 24,8 % (pr. sept) + 552,9 - 35,0 % (okt)
Gøteborg 5726,0 - 2
Bergen 5534,3 + 3,1
Trondheim 3717,2 - 1,0
Stavanger 3649,8 + 1,2
Billund 3271,5 + ?
Tromsø 1981,6 + 1,2
Bromma 1975,9 - 5
Skavsta 1966,0 + 2,9
Sandefjord 1587,1 (pr. sept) + ca 190' (okt)
Malmø 1681,6 - 8
Bodø 1592,8 + 2,3
Redigert 11.11.2019 kl 20:50 Du må logge inn for å svare
Thinky
10.12.2019 kl 10:56 206

Tall for november :
Oslo 2123,3' - 3,9
Bergen 509,2' + 1,4
Trondheim 364,5' - 5,2
Stavanger 348,2' - 2,6
Tromsø 194,8' - 0,6
Sandefjord 151,2' + 0,3
Bodø 146,2' - 0,2
Ålesund 92,9' + 1,0
Kristiansand 85,5' - 5,0
Harstad/Narvik 54,1' + 0,8
Haugesund 52,8' + 3,0
Molde 39,1' + 10,5
Kristiansund 28,0 - 3,9
Alta 26,7' - 1,1
Kirkenes 20,6' - 9,9
Bardufoss 18,3' + 3,1
Florø 15,3' + 25,2
Hammerfest 11,8' - 14,8
Brønnøysund 10,6' - 1,3
Sum Avinor - 2,8 %. Inkl. transit, ekskl. Sandefjord og Haugesund

København 2164,9' - 2,1
Billund 239,6' + 11,0
Aalborg ca 114,5'

Stockholm-Arlanda 1882,7' - 7
Gøteborg 478,7' - 5
Stockholm-Bromma 201,5' - 12
Skavsta (Nyköping) 149,4' + 6,8
Malmø 154,0' -9
Luleå 97,1' - 6
Umeå 85,5' - 6
Ängelholm 35,4 - 4,1
Åre 33,7' - 15
Visby 29,9 - 8
Skellefteå 25,1 - 19,3
Kalmar 20,2 - 4,2
Ronneby 19,7 - 9
Sundsvall 18,9 - 24,4
Kiruna 17,8' uendret
Växjö 16,9 - 6,1
Linköping 12,4 - 2,4
Halmstad 12,3 - 5,4
Sum Swedavias flyplasser - 7 % (Skavsta + noen andre små tilhører ikke Swedavia)

Helsinki 1592,4' + 1,6
Oulu 90,1' - 8,1
Rovaniemi 58,2' + 1,0
Turku 37,9' + 14,8
Vaasa 25,0' - 5,3
Kuopio 20,5' - 8,0
Tampere 16,5' - 22,4
Ivalo 15,1' - 19,9
Kittilä 13,7' - 24,5
Joensuu 10,2' - 6,3
Sum Finland (Finavia) + 0,2
Redigert i dag kl 01:44 Du må logge inn for å svare
Thinky
11.12.2019 kl 11:31 153

Hittil i år, dvs. etter 11 mnd. er :

Helsinki + 5,1 % (men har minst trafikk av disse 4 nordiske)
Gardermoen + 0,2 %
Kastrup - 0,2 %
Arlanda - 6 %
Redigert 11.12.2019 kl 11:36 Du må logge inn for å svare

More than 2.2 million passengers were welcomed at Dublin Airport last month, a 1% decrease when compared to November 2018. This is the first monthly drop in passenger numbers since March 2014.

The decline in passenger numbers is due to airlines withdrawing services or reducing capacity on their existing route network to and from Dublin during the winter.

Passenger numbers declined on all route sectors in November except Europe, which recorded a 2% increase as almost 1.1 million passengers travelled to and from European destinations during the month.