REC Silicon - Fourth quarter 2018 results

Sa2ri
REC 12.02.2019 kl 06:57 26934

REC Silicon - Fourth quarter 2018 results

Fornebu, Norway - February 12, 2019: REC Silicon ASA (REC Silicon) reported
fourth quarter 2018 revenues of USD 48.9 million, compared to 43.7 million in
the third quarter. The corresponding EBITDA during the quarter was a loss of USD
3.8 million compared to a loss of USD 6.1 million in the previous quarter.
Polysilicon sales volume for the quarter was 1,270 MT compared to 658 MT in the
prior quarter, while inventory decreased by 26 MT.

REC Silicon reported a cash balance of USD 31.8 million on December 31, 2018.
This represents a decrease of USD 9.2 million compared to September 30, 2018.
Cash outflows from operations was USD 8.7 million for the quarter which included
interest payments of USD 6.3 million.

Silicon gas sales volumes for the fourth quarter were 920 MT compared to
guidance of 850 MT. Silane gas prices decreased by 1.6 percent compared to the
third quarter. Fourth quarter semiconductor polysilicon production was 313 MT
compared to guidance of 340 MT.

The FBR facility in Moses Lake continued to operate at approximately 25 percent.
FBR production was 1,209 MT in line with guidance of 1,190 MT. FBR cash costs
were USD 14.6/kg compared to guidance of USD 15.3/kg.

REC Silicon's Board of Directors will consider a 2-month curtailment of
production at the facility in Moses Lake near March 1, 2019 to reduce FBR
inventories. At that time, REC Silicon's Board will consider whether trade
negotiations between the United States and China are likely to result in REC
regaining access to the China market for solar grade polysilicon and the overall
outlook for the polysilicon market. A decision to temporarily curtail production
at Moses Lake will not result in a workforce reduction. Customer demand will be
met through the sale of REC Silicon's existing inventories.

For more information, please see the attached fourth quarter 2018 report and
presentation.

A presentation of the results will be held at 08:00 a.m. CET at Høyres Hus
Konferansesenter, Stortingsgaten 20, Oslo, Norway. The presentation will be in
English.

The company will give a presentation at 8:00 am CET today at Høyres Hus
Konferansesenter, Stortingsgaten 20, Oslo, Norway. The presentation will be in
English.

A live webcast from the presentation can be accessed at www.recsilicon.com or
with the following link:
http://webtv.hegnar.no/presentation.php?webcastId=97602872

It will also be possible to listen to the presentation through a conference
call. Please make sure to dial in 5-10 minutes prior to the scheduled start time
on one of the following numbers:

Norway Dial-in (Tollfree/Freephone): 800 51 084
Norway, Oslo (Dial-in Local): +47 2100 2610
United Kingdom (Dial-in Tollfree/Freephone): 0800 358 6377
United Kingdom (Local Dial-in Local): +44 (0) 330 336 9125
United States (Dial-in Local): +1 929 477 0324
United States/Canada (Dial-in Tollfree/Freephone): 800 458 4121
Other international: +44 (0) 330 336 9125

Please provide confirmation code 4787028 and state your name, company and
country of residence.

For further information, please contact:
James A. May II, Chief Financial Officer
Phone: +1 509 989 1023
Email: james.may@recsilicon.com

Nils O. Kjerstad
IR Contact
Phone: +47 9135 6659
Email: nils.kjerstad@crux.no

About REC Silicon
REC Silicon is a leading producer of advanced silicon materials, delivering
high-purity polysilicon and silicon gas to the solar and electronics industries
worldwide. We combine over 30 years of experience and proprietary technology
with the needs of our customers, with annual production capacity of more than
20,000 MT of polysilicon from our two US-based manufacturing plants. Listed on
the Oslo Stock Exchange (ticker: REC), the Company is headquartered in Fornebu,
Norway.

For more information, go to: www.recsilicon.com

This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section
5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

https://newsweb.oslobors.no/message/469229
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
gopilots
13.02.2019 kl 08:46 7150

Nej alt er definitivt ikke rosen-rødt det er vi helt enige om, hvilket også kraftigt afspejles i den nuværende aktie-kurs, der er definitivt større op, end ned side

REC har nu i snart 3 kvartaler sagt at absolut sidste mulighed bliver at spørge efter flere penge, der findes masser af andre muligheder, så lad være med at blive ved med at tale om emission! Kommer den om 18 måneder må vi forholde os til den på det tidspunkt.

Nej TianREC er et asset, havde de ikke investeret i JV så verdenen helt anderledes ud idag. Et tanke spind, vi lukker alt hvad som giver underskud i REC, sælger Butte og køber de sidste 34% i TianRec, sætter os tilbage og får penge fra overskuddet, det alene er sikkert det doble af den nuværende aktiekurs.
Naturligvis tager det tid at få 100% utilization, det positive er at REC kan producere som måske den billigeste i verden.

Så du tror TianREC kan producere silangass, transportere det til USA og gøre det billigere end REC i USA? Du mener altså at når TT siger at man har et glimrende forhold til sin JV partner at det første de gør er at gøre sig uvenner med det firma som de er afhængige af de næste år for at opskalere produktionen?

Det giver ingen mening det du skriver.

REC er i et utrolig svært marked, men som tingene løser sig de næste måneder så må man forvente at kursen følger efter. Nu melder Trump ud at hvis man er tæt på en aftale rundt 01 Marts er stigningen i told ikke hugget i sten, det ser ud som om alle gør hvad de kan få at få en løsning.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Randers
13.02.2019 kl 12:09 6965


*Geoplot, 08:46 - "Et tanke spind, vi lukker alt hvad som giver underskud i REC, sælger Butte og køber de sidste 34% i TianRec,
sætter os tilbage og får penge fra overskuddet, det alene er sikkert det doble af den nuværende aktiekurs."

-Dette ville i første omgang endt med en meget skral kontantsituasjon. Samt 369 MUSD i byggegjeld som skal
betales over driften fra fabrikken. Ingen god plan Geoplot

-Det virker heller ikke som du skjønner at tiden er i ferd med å renne ut for å få kurs over krona.
Jeg har tidligere skrevet at det må et mirakel til for at kurs skal etablere seg over krona.
Som f.eks en melding om tomtesalg. Det har ikke skjedd. Og opphevelse av 57 nå,
kommer for sent. Kurs vil ikke klare å etablere seg over krona.
Gledelig om det skjedde, men realistisk er det ikke.

Derfor er det å forvente en spleis. Og med dagens skrale cashkasse, virker det som
om en emisjon+spleis er det smarteste de kan gjøre. Dette for å unngå at shorting
skal vedvare og presse kurs nedover igjen etter spleis.

Vi krysser likevel fingrer og annet - og håper det beste ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Gulene
13.02.2019 kl 12:57 6862

Da vet vi at det kommer en løsning på handelskrigen den 1.mars, Pres Jinping møter ikke selv for å avslå en avtale. Vi vet at etterspørselen etter solcelle panel, batterier og elektronikk vil øke. Dette finnes det upartiske statistikker, forskning og beregninger på. Vi vet at REC er shortet og tradere sønder og sammen, derfor vil ikke kursen gjenspeile verdien før shorterne har funnet andre hakkekyllinger. Det er bare TULL å argumentere for at dagens kurs er fundamentalt begrunnet, alle som gjør det er baissere(shorterne).
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 13:03 6846

Når selskapet sier de kommer med info om 2-3 uker om ting dem ikke kan snakke om enda ifølge TT, så kan man jo spekulere i om det kan være alt fra tomtesalg eller Kina nyheter de skal informere om. Spleis har vi ikke hørt et ord om og emisjon er ikke aktuelt pr i dag ifølge selskapet.
Da er det veldig dumt og snakke om emisjon osv hva er poenget.

Randers regner med jeg får det samme svaret som alltid hvor dum jeg er osv hold deg til Anton osv uten at du svarer på noe som helst osv osv, til slutt får du tommel opp fra Sa2ri.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 13:07 6824

Helt enig at noen sitter her inne og fokuserer på en kurs på 40 øre for det har Meyer sagt er helt på trynet, men tradere/shortere her inne bruker det for alt det er verdt. Fundamentalt begrunnet er det ihvertfall ikke uansett hva noen her inne sier.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
gopilots
13.02.2019 kl 13:31 6747

Hej Randi. 12:09. ;)

Så du mener hvis vi sælger hele REC, licenserne, butikken, fabrikken TT s tøj og et fly at vi ikke kan læne os tilbage og få mere end 0.6 nok for en REC aktie, jeg tror du skal kalibrere din kalkulator der min ven. Hvis vi gjort det, rent tanke spind, og købte resten af vores JV andel ville der blive mye penge over, dem deler vi ud mellem aktionærerne, cirka dagens kurs vil jeg tro, og så får vi udbytte fra TianREC de næste 30 år, win win.! Mit argument er at der findes masser af værdier i Rec som ikke er afspejlet i dagens kurs. Alle har så travlt med at tale værdierne ned i REC, der er masser af værdier!

Jeg er fuldstændig enig i at en spleis er uheldig, jeg forventer personligt at vi taber 25 til 30% yderligere på det. Hvis man kigger på historikken omkring splejs så falder aktier stort set altid efter en sådan manøvre, især aktier som REC. Hvis man tror at en splejs hjælper på short problematikken må man tro om igen, tværtimod en splejs er det værste man kan gøre og psykologi spiller en stor rolle her.

Den normale aktie-handler vil ikke betale 5 kroner for noe som for 3 dage siden kostede 50 øre, JA JEG VET at der er færre aktier, men samtlige undersøgelser fra diverse universiteter kommer frem til samme resultat, sådan er den menneskelig psyke. Hvis Rec laver en splejs til 5 kroner garanterer jeg for vi ser 3 løbet af no time (uden nyheder)

Er det vigtigt hvis vi kigger 12 eller 18 måneder frem, jeg mener ikke det, jeg tror faktisk på at Rec har en fremtid, de er heldig dygtige til det de gør, og de dygtigeste vinder altid. :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 13:36 6725

du "minner om" et par vesentlige momenter, med det vel slik at disse momentene du minner om veldig selektivt utvalgt fra en bredere Q4 presentasjon der det også var vesentlige momenter som var postitive. Ditt siste poenget om at REC har bygd sin egen verste fiende er din påstand som du prøver å gi en sannhetsgehalt gitt dine egne utvalgte premisser.

Da presterer du til slutt å si at det ikke trenger å bli slik - men samtidig sier du at det som ikke trenger å bli slik er en del av virkeligheten, du motsier deg selv i en og samme setning.

Ikke vet jeg hva du er ute etter. På den ene side har du tidvis gode poenger, men din konklusjon er alltid forhåndsprogrammert og ikke objektiv. I sum blir dette for dum - synes jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 13:57 6648

gopilots man så jo hvordan markedet totalt feil beregnet sist når splitt recsol og recsil ble splittet. Da kom verdiene frem så at man vil få mer enn 0,6 pr aksje burde alle vite selv Randi ;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 14:08 6616

Randi og kompisen hans er ingenting og høre på, bare surr, det beste er og blokkere dem, det har jeg gjort.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Randers
13.02.2019 kl 17:08 6244


*Puff, 12 feb 13:02 - #Heisan Randers. Bra du holder ut og stikker innom av og til. Hva tror du om dette ;
Indemnity Loan - $23M › Callable Beginning in February 2016 › Has not Been Called › Due Date is Uncertain
Er det "vanlig" foreldelse på dette lånet ? Dvs 3 år i disse dager. Vil jo ikke ha noen effekt på likvider, men fjerne en av flere usikkerheter.#

-Howdy ! Det er et garantilån. Tror ikke det er noen foreldelsesfrist på det. REC sier (som du nevner);
"Has not Been Called › Due Date is Uncertain". De vet ikke når det blir trukket,
men de sier ingenting om foreldelse. Det ville de vel ha påpekt, antar jeg (?)

Videre, i rapporten står det (note 7); "Once the loan is called, outstanding amounts will bear interest at a rate of NIBOR plus 0.5 percent".
Og; "the indemnification loan is NOK 200 million (USD 23.0 million) and can only be called if certain conditions are met".

La oss håpe hele indemn loan koker bort i ingenting ?

--

*Grab, 12 feb 13:48 - #Bare en tanke (ikke nødvendigvis veldig gjennomtenkt):

Hvis det 1. mars ikke kommer noen redning mtp Kina, så blir det vanskelig å unngå spleis. I den forbindelse kunne det kanskje vært smart å
samtidig skille ut Butte som eget selskap? Da får man synliggjort verdier, og det blir cash i kassa til REC - såfremt salgsverdien overgår
pantsettelsesverdien. Butte får aksjekursen den skal ha, og også REC Silicon vil se mer attraktiv ut pga økt cashbeholdning
(i så fall er ikke jeg i tvil om at det er Butte-kurven jeg kommer til å hive eggene mine i).#

-Nei, jeg er ikke enig. Det synligjøre-verdiene-opplegget har vi opplevd. Det var ikke noe smart. Men noe særlig
utfyllende svar på dette har jeg ingen mulighet til å gi. Krever flere lange skolestiler ✍ ?

Vi får gi silane og rørledning til batteri-gjengen en sjanse. TT nevnte at ML har kapasitet på 30.000 T silane.
Og om dette skal ta av innen 2-3 år, så må det startes bygging av fabrikker snart.
(Og skulle ML av en grunn ende med å legges brakk, så kommer jo styrken til Butte frem okkesom) ?

-Det var akkurat en som mente at ALT skulle selges også, og gå all-in på JV. Vrient å gi noe kort svar på dèt,
annet enn at jeg vet det er dødfødt. Såpass oversikt har jeg

-Ja, det kan bli spennende å se om vi får det nødvendige mirakel for å unngå spleis. Og det må
enda mer til for at spleis blir vellykket UTEN emi. Altså, for å unngå shortpress på aksjekursen

----

-Mest sannsynlig forsvinner det jeg skrev til Puffen og Grabein i støyen fra IQ-trollene ?

----

*Geoplot, 13:31;

jeg merker du opptrer som om du er fornærmet for.. ..NOE. Prøv å unngå det ?

Tankespinnet ditt vil ikke funke. Det vet jeg med 100% sikkerhet. Vi kan dog være enige om å være uenig, ok ?

-Du skriver noe om at spleis er uheldig, osv. Men jeg må spørre (før jeg svarer noe mer rundt kommentaren din);
du vet at REC må komme opp med tiltak for å få kurs over krona innen 20 April ?

----

-Hva tror dere om DETTE, som står i notene; "The Company has also provided parent company guarantees
related to the performance of solar panels and systems sold by the REC Solar Group.
These guarantees were USD 54.7 million at December 31, 2018" ?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
gopilots
13.02.2019 kl 17:44 6144

Kære Randi..:)
Tanke spindet var kun et argument mod alle de tullinger som konstant taler REC ned, det er et udtryk for at vise værdierne i firmaet, noe som rigtig mange har misset!
Jeg er helt klar over reglerne på norsk børs, er du klar over reglerne for at få en udslettelse?
REC kan ikke gøre noget som helst lovligt for at få kursen over kronen og jeg tror helt ærligt heller ikke at de behøver at prøve.

Det som står i horisonten er worst case og det er der vi er idag kursmæssigt.

Ingen handels aftale men faldende priser i segmentet, nedlukning af ML, Skattesag og kun Butte som holder os flydende med minus 15% per år, det er vel der dere gerne vil hen? Selv der findes der nok assets i Rec til at forsvare dagens kurs!

Hvad nu hvis?

Der kom en løsning på handelskrigen, hvor er vi så realistisk? 1 eller 1,5 måske 2. fakta er at at Rec ville stå i en fantastisk situation, ikke fordi de kunne exportere, men fordi resten af verdenen åbner sig, fordi der nu kan indgåes andre alliancer fordi RECs knowhow nu bliver så meget nemmere at arbejde med, Rec vil med den andel og kontakter de har i Kina blive markedsledende i et samarbejde med TianRec.

Ok der kom ikke en 100 afklaret handels aftale, noget som jeg tror er den plausible løsning, men der bliver åbnet op gennem gates, altså, en langsom åbning i markedet, det vil uanset være en kraftig win for Rec, og jeg tror at det netop er det som TT henviser til.

Mennesker skal definitivt placere sine penge som de vil, jeg personligt tror på Rec, måske jeg tager fejl.

SÅ Randi hvad du gør er op til dig..:)





Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Randers
13.02.2019 kl 20:06 5907


Hei, geoplot - du har lagt deg til en form for oppførsel/kommunikasjon som det ikke interessant for meg å delta i

Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 20:29 5840

Hehe er det mulig, Sa2ri og Randi som vrir og vender på alt selskapet sier er fornærmet på de her inne som motsier dem.
Svarer aldri saklig på noenting, men kommer stadig med fornærmelser mot alle dem de diskuterer med.
Får de tilbake med samme mynt blir de fornærmet og sutrer i vei.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
gopilots
14.02.2019 kl 10:00 5446

Hei Randi.

Det er muligt at det er det danske sprog som gør at du måske misforstår mine indlæg, måske ikke, uanset beklager jeg hvis du føler dig dårligt behandlet af mig.

Når det er sagt så læser jeg alt som bliver skrevet om REC her på Hegnar men skriver sjældent, du og Sa2ri er nogle af de mest manipulerende skribenter jeg har set. Alt vinkles negativt, jeg har med mine indlæg prøvet at forklare at jeg er positiv på REC og fremtiden, jeg har svaret og skrevet til jer præcis som i normalt skriver til andre, så jeg har svært ved at se hvad du føler dig stødt over.

Uanset jeg er mand nok til at give en undskyldning hvis det kan gøre dig glad. Norge er trods alt mit favorit land i verden.

Hav en fin dag og køb nogle Rec aktier..;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
gopilots
14.02.2019 kl 10:00 5446

Hei Randi.

Det er muligt at det er det danske sprog som gør at du måske misforstår mine indlæg, måske ikke, uanset beklager jeg hvis du føler dig dårligt behandlet af mig.

Når det er sagt så læser jeg alt som bliver skrevet om REC her på Hegnar men skriver sjældent, du og Sa2ri er nogle af de mest manipulerende skribenter jeg har set. Alt vinkles negativt, jeg har med mine indlæg prøvet at forklare at jeg er positiv på REC og fremtiden, jeg har svaret og skrevet til jer præcis som i normalt skriver til andre, så jeg har svært ved at se hvad du føler dig stødt over.

Uanset jeg er mand nok til at give en undskyldning hvis det kan gøre dig glad. Norge er trods alt mit favorit land i verden.

Hav en fin dag og køb nogle Rec aktier..;)
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
14.02.2019 kl 10:58 5333

Det var riktignok noen lyspunkt i Q4 som selskapet fortjener ros for, men ingen tvil om at PV-segmentet er temmelig dødt for tiden.

Selskapet blir liggende i stabilt sideleie nettopp pga kapitalsituasjonen grunnet negativ vilkår for amerikanske polyprodusenter. Jeg blir i høyeste grad utålmodig over TTs tålmodighet angående tilgangen til det kinesiske markedet. Han har vært unnskyldende og hatt en vent-å-se holdning, samtidig så har han skrytt av «samarbeidet» med sin JV-partner selv om de pålegger REC straffebetalinger. Samtidig så lammer Kina selskapet ved på gi 57 % toll i motsetning til f eks Wacker som unngår det meste av problemer.

Jeg hadde håp om at semi-segmentet skulle bli langt bedre, selv om de gjorde det nokså bra grunnet høyt gassalg. Ante etter hvert at mine antagelser fra Q3 var feil da jeg så hvordan det roet seg i bransjen. Fattig trøst er at det ser ut til at andre/konkurrenter erfarer en viss moderasjon også. Men for all del, det kan jo bedre seg ytterligere for REC da de påpeker fremdeles at «gamle kontrakter er i ferd med å løpe ut …». Så spørs det bare hvor lavt de må by for å få innpass med nye kontrakter?

Silangasser går jo så det griner – eller gjør det det? Har er REC relativt lite åpen med detaljer. Vi vet at de har en sterk posisjon hos «gassgrossister», men det er andre i markedet med volumambisjoner som gjør avtaler direkte med kundene. Hvordan vil de kunne ta nye markedsandeler i det totale gassmarked? Størstedelen av gassalget dreier seg om monosilan, men hvordan ligger det an med den langt dyrere disilan som etter hvert øker betydelig i markedet pga anvendelighet under andre forhold? Merker meg at snittgassprisene faller til tross for mindre negativt bidrag fra PV-kunder i dette kvartalet.

REC lammes av lav kapital, men selskapet fortjener ros for at det ikke var tæret med under Q4. Av andre pluss ved resultatet nå er jo lav cash cost for FBR-A, selv med 25 % kapasitet. Litt overraskende også at de har kunnet øke FBR-polysalget da de nå kun har en kunde i markedet. Det økte salget bidro til at EBITDA-marginen for selskapet ble -8 %. For en gangs skyld er det litt morsomt å sammenligne med Wacker’s polydivisjon som forventer -10 % EBITDA-margin i Q4.
For øvrig overlater jeg til en guru som Randers som holde rede på kontantsituasjonen og selskapet evne til å ikke komme i konflikt med verken børsregler når det gjelder kurs, eller lånebetingelsene. Men May må virkelig ha fokus på å gjøre de rette tingene framover.

Og forresten angående leveranser til batteriindustrien: Det er jo nettopp det som kan jage opp kursen om TT hadde gitt fra seg noen "sukkertøy" som investorer kunne suge på under presentasjonen. Men dessverre, både angående det og manglende fokus på semi-segmentet som holder selskapet flytende, gjorde hele seansen noe blek etter min mening.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
peterdawn
14.02.2019 kl 11:07 5299

Sa2ri, Randers og JohnyBgood: Dere virker jo som de mest fornuftige her inne. Og er negative til REC. Det gjør meg litt bekymret. Jeg har kjøpt meg opp etter presentasjonen fordi Torvund sa at Kina må scrappe straffetollen på Poly?, for å få utsettelse på 30 dager til på straffetoll fra US. For meg virker dette plausibelt. Og gjør at jeg synes dagens kurs er en god risk/reward. Har jeg misforstått? Han sier dette i Q&A. 39 min ut i presentasjonen. Er det bare jeg (og TT) som drømmer oss bort?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.02.2019 kl 13:06 5180

Godt oppsummert, og takk for et godt bidrag inn i diskusjonen om REC - hyggelig å se at det også er andre som ikke har helt halleluja-stemning etter forrige ukes seanse.

Du nevner batterier, noe svært mange ser ut til å men er fremtiden. Det kan godt hende dette blir en ny melkeku for REC (og andre). Som du så korrekt nevner var CEO ganske avmålt i forhold til dette, og han sier på presentasjonen at det vil ta "2-3 år" før det skjer noe vesentlig på denne fronten. Mange av de større aksjonærene er i dag fond som må ha en eksponering mot solindustrien. Dersom REC får en dreining mot batterier, hva skjer da med posisjonene til disse aktørene? For meg er det ikke åpenbart at disse da skal sitte på de posisjonene de har i dag. Er det andre aktører som har tilsvarende krav om eksponering mot batterier? Jeg vet ikke, og noen betraktninger rundt dette hadde det vært nyttig å lufte.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Gulene
14.02.2019 kl 13:40 5118

Det er en utfordring at man av og til graver seg ned i detaljer, detaljer man egentlig ikke har kjennskap til. Fokuset må være at all verdens forskning, analyser og rapporter beskriver økt bruk av solcellepanel, elektronikk, batterier etc, dette vil øke etterspørselen i verdensmarkedet, REC er en del av dette markedet om dere vil eller ikke. Når da forbruket av alle disse produktene øker så vil også REC levere en andel. Å begrave seg i detaljer om tomter, tesla, forskning av batterier, Wacker, tariffer er ekstremt kortsiktige detaljer, detaljer som ikke er intressant før det skjer. Det er lite ny sil leverandører på trappene tvert i mot er det flere med en fot i grava som vil måtte bukke under.

TT og ledelsen har etter min smak vært lite proaktive siden vi pr i dag kun har en kunde, jeg etterlyste allerede i 2013 mer aggresiv markedsføring men fikk motgang av flere her på forumet bla AB.
Til dere som kun legger inn negative innlegg, det blir for dumt. Nå er det avtalt møte sannsynligvis 1.mars mellom presidentene, hvorfor? Ingen av de vil møtt dersom det ikke var for å skinne, dette kan ikke tolkes som noe annet en negativt.

Suma summarum så er sil markedet fremdeles høyaktuell og ikke i nærheten Norske skog og Kodak.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.02.2019 kl 14:11 5050

«Til dere som kun legger inn negative innlegg, det blir for dumt. Nå er det avtalt møte sannsynligvis 1.mars mellom presidentene, hvorfor? Ingen av de vil møtt dersom det ikke var for å skinne, dette kan ikke tolkes som noe annet en negativt»

???
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 14:15 5036

det siste ordet skulle nok være "positivt".

Ellers er det vel relativt klart at 1. mars er det ikke avtalt noe møte, men at det kan bli senere - kanskje i mars. Slik har jeg iallefall oppfattet det jeg har lest.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
JohnnyBGood
14.02.2019 kl 14:15 5031

peterdawn,

Jeg er ikke negativ til selskapet REC Silicon. Tvert i mot mener jeg selskapet på alle områder har unike fordeler i de respektive bransjer. Unntaket er Siemens SG-polyproduksjon. FBR-teknologi (kostnad og formfaktor), kapasitet & kostnad for ren silangassproduksjon, kapasitet og markedsposisjon for Float-zone silisium er alle rette mot framtidens teknologiprodukter.

Om jeg høres negativ, så er det fordi ledelsen/TT i fem år nå har hatt klokketro på at handelssamtaler, kinesiske samarbeidspartner og konkurransesituasjonen vis-a-vis kinesiske produsenter har blitt skjønnmalt. Og han ser ut til å fortsette med det samme. INGEN grep er tatt i selskapet for å kompensere over fem år, bortsett fra at de har konvertert tilbake til semigrade produsent og rendyrket dette som FZ-produksjon.

Jeg er også skeptisk til at både Trump og kineserne står i ringen nå. Det innebærer stor usikkerhet når det gjelder utfallet.

VIKTIG: Jeg gir deg ingen anbefalinger angående dine investeringer her. Ting kan endre seg, men min tolkning er som sagt at det er stor usikkerhet. Og usikkerhet har ikke selskapet vært tjent med de siste fem årene.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
peterdawn
14.02.2019 kl 14:35 4970

ok, jeg forstår. Ledelsen er jo ganske bundet på hender og føtter av kapitalsituasjonen. Styret burde tatt initiativ til et salg (mener jeg), for som en liten spiller i et veldig stort spill er man jo prisgitt omstendighetene. Men det er jo JUM som ikke har villet sikkert. Og han har jo godt tid liksom. Om han selger i år, neste år eller 2020 spiller jo ingen rolle. Og han vil nok ha mer enn 1 krone for aksjene sine. Jeg solgte meg helt ut av REC da utstedet obligasjonen med kredittkort-rente. Men grunnen var vel at på det tidspunktet var det lite stemning for en emisjon. Og det er jo heller ikke noe TT kan klandres for. Nå kjenner jo dere andre selskapet bedre enn meg. Følger innleggene dine med interesse; så får vi i alle fall svaret innen et par uker. twi twi.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 15:06 4883

Sa2ri bare minner om at du helt har glemt å informere om at sunsirs stiger i dag. Du pleier og informere når det går ned?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
14.02.2019 kl 15:37 4807

Falco1:

Hvis du er avhengig av at andre legger ut informasjon du mener er av interesse, ja da har du et større problem enn hva jeg faktisk trodde. Du er fullstendig opphengt i person og evner ikke å diskutere aksjen REC. Kanskje på tide å komme med noe matnyttig, ikke bare oppkok og babbel uten innhold. Vi var i ferd med å få en diskusjon om aksjen REC, men du med dine innholdsløse innlegg bidrar ikke til annet enn at folk holder seg unna og/eller holder kjeft. Synd, for du kunne kanskje lært noe du også (slik vi andre prøver hele tiden).

Når det er sagt, "noen" jobber faktisk i løpet av en dag og har ikke anledning til å sjekke alle websider hele tiden. Jeg kan derimot opplyse deg om at sunsirs kl. 06:35 i dag tidlig var uforandret. At det nå er endret (har steget) til "hele" 72' YUAN er jo bra, så får vi se hvilket utslag dette gjør når neste ukes rapport kommer på pvinsights.com (forholdet USD vs. YUAN er jo også en faktor).
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 15:52 4770

Ja er det ikke merkelig at du legger dette ut presist hver gang ellers?
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 16:36 4673

Greit volum og grei oppgang på knall rød dag Sa2ri eller hur?.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
bokaj70
14.02.2019 kl 16:58 4621

Jeg vil takke både Randers, Sa2ri og JBG for gode indlæg.

Hvorfor nogen er så bange for en diskussion der også forholder sig til usikkerheder er mig en gåde.
Det er som om man tror at risici forsvinder, bare man ikke snakker om dem.

Jeg mener at TT har været lidt naiv i forhold til Kina i årevis og har svært ved at tro at alt løser sig i løbet af et par uger. Men det ville da være en fest.

Mht. Falco - brug filteret. Jeg har blokeret ham for længst. Det er en befrielse ikke en gang at skulle overveje om man gider at svare den slags skribenter eller ej.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 17:11 4586

Et lite tilleggs spørsmål Sa2ri siden du ikke evner og se noe positivt med denne aksjen og fokuserer kun på det negative mener du at du bidrar til diskusjon??.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 17:52 5035

Bokaj70
Samme leksa her som i iox, som nettop gikk fra 2,60 til nærmere 6, fikk du ikke kjøpt noen aksjer der, sikkert ikke, du ville vel helst kjøpe til 2, Herre min Gud for en gjeng.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
15.02.2019 kl 15:43 4648

Enkelte mente at det ville komme en short inndekning etter resultatfremleggelsen sist uke. Fasit etter gårdagens handel er at Marshall nå mener det er på tide å øke shorten:

Active positions
POSITION HOLDER SHORT POSITION SHORT PERCENT POSITION DATE (DD.MM.YYYY)
MARSHALL WACE LLP 29 939 835 1,17% 14.02.2019
BLACKROCK INVESTMENT MANAGEMENT (UK) LIMITED 73 769 931 2,89% 25.01.2019
SUM 103 709 766 4,06%
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2019 kl 16:09 4590

Kunne ikke lagt til at shorten ble satt på et ganske greit volum med oppgang i går og at shorten kan ha blitt satt for og stoppe oppgangen? Ps: Sa2ri det er ikke farlig og vinkle ting positivt.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
15.02.2019 kl 17:44 4478

Jeg har ikke noe grunnlag for å mene noe som helst hvorfor Marshall øker shorten sin. Din spekulasjon om dette er tatt helt ut av løse luften (og ønsketenkning ut fra din egen sits). Hvis en økning i synlig short på ca. 2,3 mill aksjer er egnet til å "stoppe oppgangen", ja da er kursen i REC skjørere enn du har lyst til å tenke på.
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
peterdawn
19.02.2019 kl 14:24 4233

https://www.pv-tech.org/news/china-mulls-solar-subsidy-u-turn
Kina setter kanskje i gang med subsidier igjen!
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare
peterdawn
20.02.2019 kl 12:24 4093

USA kommer til å ta grep mot klimaendringene. Dette blir på sikt veldig gunstig for REC. Bare de overlever de neste par årene: https://on.ft.com/2T0W8T0
Redigert 21.01.2021 kl 07:30 Du må logge inn for å svare