APCL – en nytt Noreco-case med stor skjult verdi? del 3.

RGTBJØRN
APCL 12.02.2019 kl 14:33 54516

DEL 3.

Har kopiert inn ett meget bra innlegg/analyse fra Xtrainvestor der Lars Brandeggen (som er grunnleggeren av XI) har tatt for seg ett område som mange har «neglisjert», nemlig det fremførbare underskuddet APCL har opparbeidet seg gjennom årene. Innlegget er grundig og langt men velger likevel på tross av lengden å lime inn teksten i sin helhet som en TS. Les mer på XI kanalen https://www.xtrainvestor.com/channel/apcl-ol
Her er innlegget.


For et par år siden var Noreco et konkursdømt selskap med en stor rettstvist som reell egenkapital. Etter å ha vunnet saken i første instans (kurs ti-doblet) og tapt saken i høyere instans (kurs falt men fortsatt fem-doblet) venter de på om saken tillates anket til dansk høyesterett. Uansett utfall synes markedets fokus og verdisetting å ha skiftet til selskapets fremførbare underskudd i Danmark/UK – verdier som for et par år siden var neglisjert av enhver analytiker og lite fremholdt av selskapet. Jeg ser en veldig Noreco-lignende situasjon i APCL nå; konkursdømt med større rettstvist(er) som mesteparten av egenkapitalen med et ukjent og aldri omtalt ganske voldsomt fremførbart underskudd.

APCL har nå en markedsverdi på av 20 MUSD. Dette har vært et katastrofalt selskap som man kan lese om i APCL-kanalen på Xtrainvestor – men som tilfelle Noreco viste kan selv et historisk katastrofalt selskap vise seg ha en riktig attraktiv aksje.
Etter å ha lest årsrapportene ble jeg ble overrasket over å oppdage i notene at det australske morselskapet – som man faktisk kjøper aksjer i - har over over en milliard USD i ‘accumulated losses’ og at de oppgir at konsernet har 600 millioner USD i ‘tax losses carried forward’. Fremførbare underskudd kan ha betydelige verdier (ref Noreco) og jeg hadde ikke sett dette nevnt noen gang hverken i de svært få analyser som er gjort (den siste for halvannet år siden) eller i kommentarer på sosiale media. Jeg har forsøkt å få ut ytterligere/grundigere informasjon fra selskapets ledelse om disse verdier, men telefonbeskjeder og mailer er ubesvarte. For et selskap som etter hvert er litt «eierløst» gjør slik mangel på respons meg litt mistenksom, ikke minst når selskapets ledere fikk betydelige lønnskrav utbetalt i form av aksjer rundt nyttår. Jeg har samarbeidet med nick Warom på Xtrainvestor for å finne ut mer om skatt og caset generelt, mange kjenner til han som skribent også på HO.

En milliard dollar i akkumulerte tap i Australia har potensielt en teknisk verdi på 300 millioner USD eller 15 ganger dagens børsverdi med australsk skattesats. Bruker man gruppens fremførbare underskudd så er teknisk verdi på 180 MUSD – eller 9 ganger dagens børsverdi. Merk: I enhver transaksjon med utenforstående vil teknisk verdi prises til betydelig rabatt.

En hel del av det fremførbare underskuddet i konsernet vil måtte være å henføre til datterselskap i ulike land; såkalte «tax pools» i lisenser/datterselskap i oljeproduserende land kan fort ha klart høyere verdi pga høye skattesatser og enklere benyttelse. Selskapet har i sin årsrapport ikke spesifisert underskudd til land foruten i morselskapet i Australia. Men på nettet finner jeg at APCL bl.a. har et datterselskap i England som i 2016 rapporterte «retained losses» på 334 millioner USD. Det kan være at visse underskudd i døtre hvis ubenyttet til slutt ikke kan benyttes som skattemessige fremførbare underskudd i mor. I selskapets konsernregnskap fremgås av notene at de bruker 30%-skattesats på underskuddet som basis for skatteverdi – dog kan denne (som normalt i slike tilfeller – ref igjen Noreco) ikke balanseføres så lenge det hersker tvil om utnyttelse.

I Australia har de i 2017 innført lettelser i bruk av fremførbare underskudd. Enten må det være viss kontinuitet på eiersiden (50%? – hva gjelder for børsnoterte?) eller «similar business» (tidligere «same» business). Og da er det klart interessant at toneangivende aktører i Senegal og Gambia som FAR og Woodside Petroleum begge er australske, sistnevnte har en mkt cap på 25 milliarder USD. Disse må åpenbart drive similar business. Men merk at som i Norge finnes det gjennomskjæringsregler som kan inntreffe hvis en transaksjon helt åpenbart kun er gjort av skattebesparingsmessige årsaker.
Hvordan bør APCL prises? APCL’s verdisetting innebærer en høyst subjektiv beregning da det er sannsynligheter som må vektes.
Markedsverdien er altså 20 MUSD, med net cash 7 MUSD gitt at man ikke regner inn forpliktelser på 7 MUSD knyttet til lisenser i andre land som er tilbakeleverte (selskapet hevder i rapporter at de kommer seg unna). Så Enterprise Value 13 MUSD evt 20 MUSD.
Verdi 1: Full seier eller forlik på en eller flere av de fire lisensene.

APCL inngikk en intensjonsavtale med en ikke navngitt aktør (ryktes Cairn Energy) om farm down på tre av lisensene (en i Senegal, begge i Gambia) ned til 30% der APCL skulle få viss kostnadsdekning samt bli carried på inntil tre letebrønner.
APCL hadde helt klart ikke fullgjort sin arbeidsplikt på lisensene og har blitt varslet av myndighetene om at utgått lisensperiode ikke er forlenget. Eller kanskje snarere ikke varslet, men først fått lest om det i media. En lisens – ROP i Senegal som ikke inngikk i farm out avtalen – er allerede gitt videre til Total som nylig inngikk farm down avtale med Petronas (det statlige malayiske oljeselskapet) til tross for pågående tvist. Interesse fra majors beviser at det må anses som en attraktiv lisens.

APCL hevder at terminering ikke har skjedd iht lisensavtalen og har dratt inn begge land til ICSID – en internasjonal voldgiftsdomstol - med krav om full tilbakelevering av lisensene.

Intensjonsavtalen virker ha priset de tre blokkene til 55-70 MUSD. Meglerhusene vurderte imidlertid APCL’s restandel på 30% betydelig høyere – Pareto anslo at den riskede verdien av APCL’s andeler i Senegal og Gambia etter farm down avtale representerte NOK 17 per aksje – ekslusive ROP-lisensen. Mirabaud lå enda høyere med nesten NOK 32 per aksje. Merk at begge disse aktørene var selskapets rådgiver i tidligere emisjon og da etter mitt syn blir mindre troverdige. Men det viser at meglerhus gjerne verdsetter et leteselskaps assets betydelig høyere enn farm down prisingen. Tilsvarende så man også ganske raskt i markedsprising og analyser etter transaksjon på Panoros Dussafu-felt; man verdsetter gjerne feltandelen høyere enn implisitt ut fra den strikte transaksjonsverdien – spesielt hvis avtalen innebærer at det raskt vil skje hendelser som leteboring, utbygging etc.

Det er verdt å notere seg at intensjonsavtalen ble inngått mens oljeprisen var på 53 USD/fat. FAR farmet i februar 2018 ned på de to naboblokkene i Gambia til fordel Petronas mens oljeprisen var på 64 USD/fat til en implisitt pris på til sammen 92 MUSD. APCLs blokker er anslått ha uriskede prospective ressurser på 3,1 milliarder fat, FARs ble anslått til over 1 milliard fat uten at man ut fra det bør si noe intelligent om verdiforholdet blokkene imellom.

Senegal/Gambia har blitt et hotspot med solid interesse fra større aktører etter større funn. BP, CNOOC, Woodside, Total og Petronas har nylig gått inn i området. I de to lisensene som APCL eide/eier i Senegal er det anslått net uriskede ressurser på 1,8 milliarder fat. I lisensene vil det foregå ren leteboring og riskede ressurser vil da normalt ligge 10-20% av uriskede – mao chance of success for enkeltbrønner på mellom 10-20%.

Tvisten? Det er vanskelig å vurdere hvor den står. Det er ingen tvil om at APCL ikke har fyllestgjort sin arbeidsplikt og for meg fremstår det klart at landene burde ha kommet seg greit ut av dette ved å følge lisensavtalen til punkt og prikke. APCL hevder derimot at dette ikke har skjedd. Når man ser interessen for området og de økte beløpene som aktører betaler for å komme seg inn på lisenser så forstår man at det kan være svært god økonomi og dermed fristende for Senegal/Gambia å ta tilbake lisensene og heller beholde pengene selv. Det kan muligens også være skattemessige årsaker til å sørge for at APCLs tax pool forsvinner fra lisensene. Nå har det vært en hel del «surr» i disse landenes energidepartementer tidligere for å si det mildt og spørsmålet blir egentlig om Gambia/Senegal kan ha rotet det til for seg selv i iveren etter å ta tilbake verdiene eller grunnet politikere/byråkrater på jakt etter en «envelope of happiness»… ? Så lenge behandlingen i ICSID pågår kan det bli vanskelig å få noen til å utvikle blokkene, det burde tilsi en viss forliksinteresse. Imens vil det foregå interessante leteboringer på naboblokker.

Verdi 2: To 100%-eide dypvannslisenser i Sierra Leone.
Jeg har ikke sett noen verdianslag fra noen på disse og farm downs har ikke skjedd. Sierra Leone holdt nylig på med en tildelingsrunde som er blitt utsatt. APCL skal etter plan komme med drill or drop beslutning innen utløp av oktober. Urisked prospektive ressurser er anslått til 2,5 milliarder fat, men dette er på over 3000m havdybde og så langt har selskapet altså ikke lykkes i farm down.
Verdi 3: Fremførbare underskudd – tax pools:
Som beskrevet i starten – oversett verdi-
Så hvordan regner man på noe slikt?

Verdi to 90% eide Senegal-lisenser * sannsynlighet for å beholde = risket verdi
+ Verdi to 100% eide Gambia-lisenser * sannsynlighet for å beholde = risket verdi
+ 180-300 MUSD i teknisk verdi fremførbare underskudd * rabatt = risket verdi
+ Verdi Sierra Leone –lisenser
Fratrukket nåverdi av fremtidige driftskostnader (vanskelig å anslå)
= mer eller mindre enn 20 MUSD ?
En ting er hva man selv tror om verdi/sannsynlighet – noe annet hvordan et marked vil vurdere dette. I mai 2017 hentet selskapet 30 MUSD til kurs NOK 7,75 etter at kursen var på NOK 12,2 før emisjon ble kunngjort. Den gang var oljeprisen på 52 USD, de hadde andel av lisens i Cote d’Ivory der leteboring var i gang, de hadde inngått LOI i Senegal/Gambia men ikke fått aksept fra myndighetene. Pareto anslo at lisensen i Cote d’Ivory utgjorde 25% av en risket NAV.

....fortsettes

Redigert 21.01.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
12.03.2019 kl 23:33 5093

Thief- du burde svare kun på den alternative tråden og ikke legge inn diskusjon på denne tråden.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Aldara
13.03.2019 kl 14:57 4900

Unnskyld at jeg sier dette men jeg blir bare så J Æ V L I G lei øretrillingen i denne aksjen!
Noe som burde tilsi at vi IGJEN!! er på krona...?
Dere imbesiler som selger ut....STAY AWAY! Jeg skulle så inderlig!! ønske at det kom en melding da dere var ute slik at dere gikk glipp at flere kroner!
Kjære Gud...La dette skje! Make my Day!!
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Aldara
13.03.2019 kl 15:09 4873

Jeg har vært med lenge...
Har tradet og sittet lenge stille og tjent 100.000vis av kroner på Apcl…
Noe av gevinsten tapte jeg på traaaaaaaaaaagiske ele!
Men slik denne aksjen oppfører seg nå/les:aksjonærene… har jeg aldri vært med på... Eller er det bare utålmodigheten som skinner gjennom...
Nei.. Gi oss gamle bonanzatider… Da er aksjer igjen gøy... Nå er det kun platt, kjedelig, illeluktende treghet i hele Apcl systemet! Huff!
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
13.03.2019 kl 23:49 4656

Apcl slipper litt taket som jeg trodde. Helt greit. Hvor det stopper ? Kansje rundt 90 igjen ? Får vurdere å laste mere på svakhet
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
14.03.2019 kl 22:57 4412

Går som jeg trodde, en dag eller to til kan 90øre bli testet
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
14.03.2019 kl 23:15 4384

Ser ut som jeg fikk rett, ser for meg rundt 90øre kommer så får vi se
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
thief
14.03.2019 kl 23:17 4376

Hvorfor ta hensyn til det tekniske nå,da mest sannsynlig kursen vil gjøre et hopp snart i forbindelse med drilling av rop om noen uker???Ikke akkurat smart å selge nå i det hele tatt!Ser vi gang på gang, at aksjer stiger mye når avgjørende fundamentale ting skjer. Dette være seg drilling, utgivelse av spill(Funcom osv.) Slår aldri feil, så blir for dumt å selge på 1kr nå, iallfall hvis man har troa på at et funn for total vil gjøre underverker for apcl. Om ikke det har kommet en løsning i forkant da!Ikke alle deler den teorien. Men verdier for milliarder står på spill for Senegal/total om det blir funnet olje, og Senegal gambler på full seier i voldgiften! Det tror jeg garantert ikke Senegal sjanser på, og da vil de nok i tillegg bli presset ganske så hardt av total. De vil kunne miste funnnet/lisensen sin, og Senegal risikerer å betale for alt total har brukt på lisensen, mange hundre millioner kroner(salgssummen av rop,drilling, erstatning osv) Er jo en grunn til total har en erstatningsklausul i kontrakten med Senegal:) Så å selge nå, når vi er veldig nærme noe som kan gi et skikkelig boost i kursen, virker ikke veldig smart!
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
thief
14.03.2019 kl 23:20 4369

Men noen må jo selge på bunn oxo:)Det tror jeg er de som selger nå, ikke troa på noe 90øre!
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
klaesp
16.03.2019 kl 15:58 4208

Kan bli spennende i Gambia.
03/14/2019
Offshore staff

MELBOURNE, Australia – FAR says technical work continues on its exploration licenses offshore The Gambia after the government agreed to a six-month extension.

This followed the unsuccessful wildcat well on the deepwater Samo prospect late in 2018. FAR and partner Petronas requested the extension to give them time to assess the results.

In its latest results statement, FAR said the Samo-1 well had a pre-drill chance of success at around 50%, but drilling showed that at this location the seal over the structure was not adequately developed. So, although the well encountered oil shows, it was apparent that the structure could not retain significant oil.

The partners *may decide* to drill another well early *next year*, with evidence suggesting the deepwater SNE oilfield off Senegal to the north may extend into The Gambia. The target could be the Soloo prospect.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
klaesp
17.03.2019 kl 17:49 3993

Tidsmessig nærmer vi oss en oppdatering hos ICSID Eller en melding fra selskapet. Med (41)5 seier i favør Apcl hos ICSID har myndighetene i Gambia og Senegal nok å "kalkulere " med.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
18.03.2019 kl 00:35 3789

Thief - Jeg har ikke solgt noen aksjer og har ingen tanker om det heller. De siste aksjene kjøpte jeg da aksjen lå sist rundt 90øre. Jeg bare sier det jeg ser i tekniske chart. Om det går slik er jo ikke sikkert i det hele tatt. Kan ikke skjønne annet enn da må skje noe i denne spennede perioden mars-april
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
thief
18.03.2019 kl 07:22 3670

Skjer jo helt klart noe spennende nå de kommende ukene?Oppdatering ICSID i senegalsaken denne uka,da har det gått 4uker,tipper tidsskjema deres er avgjørelse innen den tid!Så har vi muligheten for forlik før total driller.Og så blir det jo meget spennende å se hva resultatet av drillingen blir,så absolutt mye som kommet til å skje nå !Regner vel med kursen oxo drar nordover før total nå skal drille,tror den står godt over 1kr når resultatet nærmer seg?
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
18.03.2019 kl 14:04 3520

Spennende, Tipper at neste trinn når den går opp vil ligge rundt 1,4-1,6 . Ser ikke ut som mange vil selge særlig under krona. Omvendt SHS formasjon støtter oppgang her.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
tuja
18.03.2019 kl 14:11 3507

Siste brikke på plass med ny petroleumskode i Senegal? Meldes forlik snart? I think yes. :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
18.03.2019 kl 14:14 3491

He he, at bruge teknisk analyse (Apcl) under disse omstændigheder, er for mig dybt komisk og useriøst..
det er bare min ærlige mening om det Rgtbjørn...der er for mange uafklarede faktorer i casen....måske jeg tar fejl, men jeg mener hvad jeg skriver her på Ho....
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
klaesp
18.03.2019 kl 14:23 3459

TA analyse kan selvsagt brukes til retningen støtte og motstand i aksjen,uten oppdatering fra selskapet eller andre momenter som kan påvirke aksjen. Godt mulig at neste motstand i aksjen ligger der Bjørn antyder ,uten vesentlig oppdatering i markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
tuja
18.03.2019 kl 14:28 3444

Tenker han må kjøpe tilbake aksjene som 9750 traderen(roboten) har solgt for å senke kursen. :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Warom
18.03.2019 kl 15:31 3317

Ja, det blir for dumt å avvise TA, for da vet man ikke hva TA dreier seg om(sorry Hifi;))
Det dreier seg stort sett om via signaler å "forutse" hvor en kurs midlertidig vil ende gitt de samme forutsetningene. Det må gjerne komme en melding som drar kursen godt både den ene og den andre veien, men TA vil ofte treffe godt(da alle som følger og benytter TA stort sett gjør det samme samtidig) og samtidig vil nye signaler(via chart) bygges opp.

Jeg har jo selv det siste året her lagt ut chart med signaler(som er enklere når det ikke kommer fundamentale kjempenyheter) og markert disse signalene med røde og grønne piler når de er bekreftet. Selve linjene som er bakgrunnen for pilene tar jeg ofte bort etter en stund(da det fort blir ett sammensurium av streker over tid) Pilene blir likevel stående igjen der jeg tegnet de inn på den plassen jeg tegnet de inn. Her er siste året delt i to chart og som man ser så passer det ganske så greit.

https://goi.nf/?tllmvqgvjqcx

https://goi.nf/?wodonafsjejn

.....men som alt annet, kommer det en kjempenyhet og en har solgt aksjer i påvente om at ett nytt "bunnsignal" skal slå inn, så blir det jo ikke like morsomt(men det er en annen historie) :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
19.03.2019 kl 16:30 3267

Transaction highlights
 The Company will combine with PetroNor for an all-share consideration of c. 816 million
shares in African Petroleum
 The existing African Petroleum shareholders will receive one for one (c. 155 million)
warrants to preserve potential upside from the Company’s existing exploration portfolio in
The Gambia and Senegal
 The Transaction transforms the Company from an exploration-focused player into a cashflow generating producer with a significant growth profile
 The Transaction provides the Company with diversified, low risk, long life and high-quality
producing assets, with current net (working interest) production of c. 2,300 bbl/d and
medium-term exploration upside in a well-established operating jurisdiction
 During 2018, PetroNor generated a post-tax asset cash flow (pre SG&A) of USD 17m based
on an average net (working interest) production of 2,127 bbl/d
 Strengthened ability to preserve and develop the Company’s portfolio in The Gambia and
Senegal through access to PetroNor’s existing cash,future cash flow and assets with
additional debt capacity
 Subject to shareholder approval and satisfaction of all conditions precedent, the Transaction
is expected to close by end of April 2019
 This is the first step in a renewed strategic focus for the Company that will aim to steadily
build and increase its reserve base while using free cash flow to pursue defined exploration
targets in selected and highly prospective basins. The PetroNor team has extensive
experience doing business in Africa, which, together with African Petroleum’s public
platform, will be used to grow the Company into a leading African focused E&P independent
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
19.03.2019 kl 16:32 3252

Hvor ble det av riskokeren ????
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
Funlight
19.03.2019 kl 18:07 3103

.... og appelsin-Juuzen? Samt brumlebamsen? Nå må de finne andre aksjer å snakke dritt om.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
21.03.2019 kl 11:59 2837

Etter en naturlig gevinstsikring i markedet går er det bare å holde hodet kaldt å vente på fortsettelsen. Selv er jeg ikke i tvil om at man må holde på aksjene fremover, vi som har sett muligheten helt ned mot 50øre, får nå betalt for ventetiden.
Som sagt : Ikke i tvil om å holde på aksjene med nebb og klør. Warrents i tillegg som en gulrot.
Denne tråden har blitt lang så kansje på tide med å avslutte den.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare
tuja
21.03.2019 kl 12:27 2752

Du får starte en ny tråd, RGT.
Redigert 21.01.2021 kl 07:05 Du må logge inn for å svare