APCL – en nytt Noreco-case med stor skjult verdi? del 3.

RGTBJØRN
APCL 12.02.2019 kl 14:33 54466

DEL 3.

Har kopiert inn ett meget bra innlegg/analyse fra Xtrainvestor der Lars Brandeggen (som er grunnleggeren av XI) har tatt for seg ett område som mange har «neglisjert», nemlig det fremførbare underskuddet APCL har opparbeidet seg gjennom årene. Innlegget er grundig og langt men velger likevel på tross av lengden å lime inn teksten i sin helhet som en TS. Les mer på XI kanalen https://www.xtrainvestor.com/channel/apcl-ol
Her er innlegget.


For et par år siden var Noreco et konkursdømt selskap med en stor rettstvist som reell egenkapital. Etter å ha vunnet saken i første instans (kurs ti-doblet) og tapt saken i høyere instans (kurs falt men fortsatt fem-doblet) venter de på om saken tillates anket til dansk høyesterett. Uansett utfall synes markedets fokus og verdisetting å ha skiftet til selskapets fremførbare underskudd i Danmark/UK – verdier som for et par år siden var neglisjert av enhver analytiker og lite fremholdt av selskapet. Jeg ser en veldig Noreco-lignende situasjon i APCL nå; konkursdømt med større rettstvist(er) som mesteparten av egenkapitalen med et ukjent og aldri omtalt ganske voldsomt fremførbart underskudd.

APCL har nå en markedsverdi på av 20 MUSD. Dette har vært et katastrofalt selskap som man kan lese om i APCL-kanalen på Xtrainvestor – men som tilfelle Noreco viste kan selv et historisk katastrofalt selskap vise seg ha en riktig attraktiv aksje.
Etter å ha lest årsrapportene ble jeg ble overrasket over å oppdage i notene at det australske morselskapet – som man faktisk kjøper aksjer i - har over over en milliard USD i ‘accumulated losses’ og at de oppgir at konsernet har 600 millioner USD i ‘tax losses carried forward’. Fremførbare underskudd kan ha betydelige verdier (ref Noreco) og jeg hadde ikke sett dette nevnt noen gang hverken i de svært få analyser som er gjort (den siste for halvannet år siden) eller i kommentarer på sosiale media. Jeg har forsøkt å få ut ytterligere/grundigere informasjon fra selskapets ledelse om disse verdier, men telefonbeskjeder og mailer er ubesvarte. For et selskap som etter hvert er litt «eierløst» gjør slik mangel på respons meg litt mistenksom, ikke minst når selskapets ledere fikk betydelige lønnskrav utbetalt i form av aksjer rundt nyttår. Jeg har samarbeidet med nick Warom på Xtrainvestor for å finne ut mer om skatt og caset generelt, mange kjenner til han som skribent også på HO.

En milliard dollar i akkumulerte tap i Australia har potensielt en teknisk verdi på 300 millioner USD eller 15 ganger dagens børsverdi med australsk skattesats. Bruker man gruppens fremførbare underskudd så er teknisk verdi på 180 MUSD – eller 9 ganger dagens børsverdi. Merk: I enhver transaksjon med utenforstående vil teknisk verdi prises til betydelig rabatt.

En hel del av det fremførbare underskuddet i konsernet vil måtte være å henføre til datterselskap i ulike land; såkalte «tax pools» i lisenser/datterselskap i oljeproduserende land kan fort ha klart høyere verdi pga høye skattesatser og enklere benyttelse. Selskapet har i sin årsrapport ikke spesifisert underskudd til land foruten i morselskapet i Australia. Men på nettet finner jeg at APCL bl.a. har et datterselskap i England som i 2016 rapporterte «retained losses» på 334 millioner USD. Det kan være at visse underskudd i døtre hvis ubenyttet til slutt ikke kan benyttes som skattemessige fremførbare underskudd i mor. I selskapets konsernregnskap fremgås av notene at de bruker 30%-skattesats på underskuddet som basis for skatteverdi – dog kan denne (som normalt i slike tilfeller – ref igjen Noreco) ikke balanseføres så lenge det hersker tvil om utnyttelse.

I Australia har de i 2017 innført lettelser i bruk av fremførbare underskudd. Enten må det være viss kontinuitet på eiersiden (50%? – hva gjelder for børsnoterte?) eller «similar business» (tidligere «same» business). Og da er det klart interessant at toneangivende aktører i Senegal og Gambia som FAR og Woodside Petroleum begge er australske, sistnevnte har en mkt cap på 25 milliarder USD. Disse må åpenbart drive similar business. Men merk at som i Norge finnes det gjennomskjæringsregler som kan inntreffe hvis en transaksjon helt åpenbart kun er gjort av skattebesparingsmessige årsaker.
Hvordan bør APCL prises? APCL’s verdisetting innebærer en høyst subjektiv beregning da det er sannsynligheter som må vektes.
Markedsverdien er altså 20 MUSD, med net cash 7 MUSD gitt at man ikke regner inn forpliktelser på 7 MUSD knyttet til lisenser i andre land som er tilbakeleverte (selskapet hevder i rapporter at de kommer seg unna). Så Enterprise Value 13 MUSD evt 20 MUSD.
Verdi 1: Full seier eller forlik på en eller flere av de fire lisensene.

APCL inngikk en intensjonsavtale med en ikke navngitt aktør (ryktes Cairn Energy) om farm down på tre av lisensene (en i Senegal, begge i Gambia) ned til 30% der APCL skulle få viss kostnadsdekning samt bli carried på inntil tre letebrønner.
APCL hadde helt klart ikke fullgjort sin arbeidsplikt på lisensene og har blitt varslet av myndighetene om at utgått lisensperiode ikke er forlenget. Eller kanskje snarere ikke varslet, men først fått lest om det i media. En lisens – ROP i Senegal som ikke inngikk i farm out avtalen – er allerede gitt videre til Total som nylig inngikk farm down avtale med Petronas (det statlige malayiske oljeselskapet) til tross for pågående tvist. Interesse fra majors beviser at det må anses som en attraktiv lisens.

APCL hevder at terminering ikke har skjedd iht lisensavtalen og har dratt inn begge land til ICSID – en internasjonal voldgiftsdomstol - med krav om full tilbakelevering av lisensene.

Intensjonsavtalen virker ha priset de tre blokkene til 55-70 MUSD. Meglerhusene vurderte imidlertid APCL’s restandel på 30% betydelig høyere – Pareto anslo at den riskede verdien av APCL’s andeler i Senegal og Gambia etter farm down avtale representerte NOK 17 per aksje – ekslusive ROP-lisensen. Mirabaud lå enda høyere med nesten NOK 32 per aksje. Merk at begge disse aktørene var selskapets rådgiver i tidligere emisjon og da etter mitt syn blir mindre troverdige. Men det viser at meglerhus gjerne verdsetter et leteselskaps assets betydelig høyere enn farm down prisingen. Tilsvarende så man også ganske raskt i markedsprising og analyser etter transaksjon på Panoros Dussafu-felt; man verdsetter gjerne feltandelen høyere enn implisitt ut fra den strikte transaksjonsverdien – spesielt hvis avtalen innebærer at det raskt vil skje hendelser som leteboring, utbygging etc.

Det er verdt å notere seg at intensjonsavtalen ble inngått mens oljeprisen var på 53 USD/fat. FAR farmet i februar 2018 ned på de to naboblokkene i Gambia til fordel Petronas mens oljeprisen var på 64 USD/fat til en implisitt pris på til sammen 92 MUSD. APCLs blokker er anslått ha uriskede prospective ressurser på 3,1 milliarder fat, FARs ble anslått til over 1 milliard fat uten at man ut fra det bør si noe intelligent om verdiforholdet blokkene imellom.

Senegal/Gambia har blitt et hotspot med solid interesse fra større aktører etter større funn. BP, CNOOC, Woodside, Total og Petronas har nylig gått inn i området. I de to lisensene som APCL eide/eier i Senegal er det anslått net uriskede ressurser på 1,8 milliarder fat. I lisensene vil det foregå ren leteboring og riskede ressurser vil da normalt ligge 10-20% av uriskede – mao chance of success for enkeltbrønner på mellom 10-20%.

Tvisten? Det er vanskelig å vurdere hvor den står. Det er ingen tvil om at APCL ikke har fyllestgjort sin arbeidsplikt og for meg fremstår det klart at landene burde ha kommet seg greit ut av dette ved å følge lisensavtalen til punkt og prikke. APCL hevder derimot at dette ikke har skjedd. Når man ser interessen for området og de økte beløpene som aktører betaler for å komme seg inn på lisenser så forstår man at det kan være svært god økonomi og dermed fristende for Senegal/Gambia å ta tilbake lisensene og heller beholde pengene selv. Det kan muligens også være skattemessige årsaker til å sørge for at APCLs tax pool forsvinner fra lisensene. Nå har det vært en hel del «surr» i disse landenes energidepartementer tidligere for å si det mildt og spørsmålet blir egentlig om Gambia/Senegal kan ha rotet det til for seg selv i iveren etter å ta tilbake verdiene eller grunnet politikere/byråkrater på jakt etter en «envelope of happiness»… ? Så lenge behandlingen i ICSID pågår kan det bli vanskelig å få noen til å utvikle blokkene, det burde tilsi en viss forliksinteresse. Imens vil det foregå interessante leteboringer på naboblokker.

Verdi 2: To 100%-eide dypvannslisenser i Sierra Leone.
Jeg har ikke sett noen verdianslag fra noen på disse og farm downs har ikke skjedd. Sierra Leone holdt nylig på med en tildelingsrunde som er blitt utsatt. APCL skal etter plan komme med drill or drop beslutning innen utløp av oktober. Urisked prospektive ressurser er anslått til 2,5 milliarder fat, men dette er på over 3000m havdybde og så langt har selskapet altså ikke lykkes i farm down.
Verdi 3: Fremførbare underskudd – tax pools:
Som beskrevet i starten – oversett verdi-
Så hvordan regner man på noe slikt?

Verdi to 90% eide Senegal-lisenser * sannsynlighet for å beholde = risket verdi
+ Verdi to 100% eide Gambia-lisenser * sannsynlighet for å beholde = risket verdi
+ 180-300 MUSD i teknisk verdi fremførbare underskudd * rabatt = risket verdi
+ Verdi Sierra Leone –lisenser
Fratrukket nåverdi av fremtidige driftskostnader (vanskelig å anslå)
= mer eller mindre enn 20 MUSD ?
En ting er hva man selv tror om verdi/sannsynlighet – noe annet hvordan et marked vil vurdere dette. I mai 2017 hentet selskapet 30 MUSD til kurs NOK 7,75 etter at kursen var på NOK 12,2 før emisjon ble kunngjort. Den gang var oljeprisen på 52 USD, de hadde andel av lisens i Cote d’Ivory der leteboring var i gang, de hadde inngått LOI i Senegal/Gambia men ikke fått aksept fra myndighetene. Pareto anslo at lisensen i Cote d’Ivory utgjorde 25% av en risket NAV.

....fortsettes

Redigert 21.01.2021 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
Warom
06.03.2019 kl 14:31 4902

FoT;
Hvis du prøver å svare, så vil du få opp en mulighet der i dette tilfellet RGT godkjenner deg(og det vil han gjøre;))

EDIT: Det skjer forøvrig bare første gang...etter det er det bare å kjøre på :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
06.03.2019 kl 14:41 4858

Fremogtilbake. Man får et varsel om at det er nick som ønsker delta i debatten, jeg sjekker alle nick på historikk . Alle har lesetilgang, styrer kun skrive/debattinnlegg for å få en seriøs tråd.
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
06.03.2019 kl 14:43 4857

Kan også fjerne nick som åpenlys spammer
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
06.03.2019 kl 15:19 4761

RGTBJØRN,

takk for svar. Jeg hadde misforstått dette litt, jeg trodde trådstarter måtte invitere alle som deltok på tråden. Dette er jo et mye bedre system.

Man lærer så lenge man lever!
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Warom
06.03.2019 kl 16:32 4650

Jepp, tok en stund før jeg også fikk med meg hvordan det fungerte :)
Uansett, man må vel kunne si at det har vært en "helt ok" ;) APCL dag i dag. Ser jo nå at SA avsluttet med 190k på 1,164(og VWAP 1,14). Godt å se at "den sedvanlige pump and dump" ikke har funnet sted i dag. Bra volum(til å være APCL) og bakgrunnen ser jo ut til å være mer enn grei nok å spekulere rundt.

Liker det jeg har sett i dag og har jo som vanlig en optimistisk vinkling rundt det jeg legger ut, men akkurat denne må jeg si jeg har litt tro på. Har vanskelig for å tro at Total bare kjører på(og ikke minst at Senegal umulig kan være likegyldig til det med de konsekvensene det KAN få for dem). Jeg vet jo ikke alt i saken, men jeg er vel blant dem som følger aller mest med over lengre tid.
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
thief
06.03.2019 kl 16:57 4581

Ble jo en flott apcl-dag, selv om jeg er litt forundret over at så mange vil selge på 1.16 og oppover,etter infoen som nå foreligger! Sannsynligheten for et forlik økte ganske mye,etter min mening, da total nå skal i gang på rop! Kommer melding om enighet, da er det jo KATASTROFE å ha solgt på dagens kurs, går man fint glipp av 150-200% på dagen:) At total nå allerede har bestilt drilling, virker jo veldig rart, hvis ikke et forlik er nært forestående! Blir jo det komplette kaos om de setter i gang og apcl skulle gå seirende ut! Verst går det vel utover Senegal! Så helt klart det mest fornuftige/sannsynlige at denne tvisten mellom apcl/Senegal,blir løst før total skal drille i april! Blir jo mer og mer spennende for hver dag som går:)! Virker jo som vi nærmer oss noe konkret nå!
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Warom
06.03.2019 kl 17:09 4540

Du må huske på at det er mange av de som "kaster seg på" av tradere som også benytter intradagskreditt, noe som gjør at de MÅ ut i løpet av dagen(eller ta "boten" det medfører hvis de ikke gjør det)

Når det er sagt, så er jeg enig om man som mange her har noe som ligner litt "perspektiv". Det KAN se bra ut i så henseende og jeg er litt der jeg har vært før...jeg tror det er en sjanse for at "begge"(dvs Gambia og Senegal) løser seg relativt samtidig. Det som i alle fall er sikkert(slik jeg ser det) er at da tar det svært kort tid før vi har en eller flere partnere på plass. For å si det slik...den evnt dagen så har jeg tenkt å være aksjonær i APCL :)
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
06.03.2019 kl 17:16 4513

Hvis det går som vi forventer Warom, så bliver det FXCKXXX WILD...$$$$$$$$$$
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
thief
06.03.2019 kl 17:25 4491

Og hva skjer hvis total driller, uten at forlik foreligger, og det blir FUNN:)! Da tenker jeg Senegal/total vil gjøre ALT for å slippe APCL. Da er et forlik GARANTERT!Så uansett tenker jeg at vi har en avklaring i Senegal i løpet av april! Blir jo uhyre spennende å følge hva total foretar seg fremover!
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
SeddelPressa
06.03.2019 kl 18:33 4355

Tror ikke det blir noe billigere og komme seg inn imorra :)

Sikkert litt flere som får lest seg opp og lagt sammen den ene tingen etter den andre !

Close over 1,15 er supert teknisk! Selv om jeg hadde trodd det skulle være litt mer fart idag .. men det kommer ! :)

Greit med litt sirkulering av aksjer på vei oppover også !

Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Warom
06.03.2019 kl 19:39 10248

Bare hyggelig :) Jeg har vel den samme interessen som stort alle som «er inne» og kan jeg bidra, så er jo det bare hyggelig:)
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
06.03.2019 kl 22:45 10033

Flashback.....

Fluefiskeren
19.12.2017 kl 11:43
6638
Hyenene samler seg i Gambia.

«Though the subject of an on-going arbitration, the junior's permits have seen the Gambian government receive a rush of expressions of interest from companies wanting to operate the blocks.»

https://www.africaintelligence.com/aem/oil/2017/12/19/african-petroleum-s-former-blocks-have-heads-spinning,108286584-art
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
06.03.2019 kl 22:47 10028

Warom
26.02.2019 kl 11:41
4783
RGTBJØRN skrev
Limer inn fra del 2 :Kort oppsummering av uka. APCL er veldig sterk, Ser helt klart at det er veldig..
Deler av artikkelen i AEI i dag.

"Though close to Senegalese offshore, Banjul is not the oil mecca it would like to be.
Gambian minister of petroleum and energy Fafa Sanyang is concerned he may not receive many firm offers for the country's offshore blocks. Despite *twice having given potential bidders extra time* to analyse the available data in the licensing round launched nearly 18 months ago, Sanyang *has not* received much interest for the six blocks."

https://www.africaintelligence.com/aem/corridors-of-power/2019/02/26/though-close-to-senegalese-offshore-banjul-is-not-the-oil-mecca-it-would-like-to-be,108346462-bre
......en herlig artikkel egentlig....AEI har imidlertid «glemt» arbitration som ett parameter ;) Det kan vel ikke være så mye tvil om at den prosessen med ukjent utfall holder noen av «de store» tilbake. Går de inn for «å ødelegge for APCL», så er vel den sjansen kanskje borte for alltid *om/når* APCL vinner casen?
Den er faktisk så pass «bull» at man kanskje kan *spekulere* i at den bort i mot er «plantet», enten av Gambia eller faktisk av Senegal…
AEI anses å ha gode kilder i de franskspråklige landene i Afrika, inkludert Senegal, så de kan fint bli brukt til å sette ytterligere press på Gambia.
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
06.03.2019 kl 22:56 10023

Tror vi er på vej ind i en vigtig og afgørende periode nu.....

Good luck and goodnight Guys.
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Bsingh
07.03.2019 kl 09:33 9827

Ser litt sånn ut. Og når folk begynner å lage egne tråder for å slenge dritt, så er det et kjøpssignal i seg selv. Tipper vi ser tilstander som tidligere, mange fraråder kjøp av APCL, men når ting rører litt på seg og ny informasjon foreligger, så flokker hele børsen seg rundt APCL for å prøve å få med seg noen prosenter. Da er det godt at vi står først i køen, og får med oss alt sammen. Kan ikke si at jeg er annet enn optimistisk om dagen, og TROR at dette kan gå veien basert på det vi ser. Og TRO og VITE er to forskjellige ting, så lykke til alle sammen!
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
07.03.2019 kl 14:42 9627

Taylor du har skrivetilgang nå.
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Funlight
07.03.2019 kl 14:58 9569

Hva med Henrik9?
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
thief
07.03.2019 kl 16:13 9429

Plutselig noen som ville ha et par mill aksjer i stad:) Tydelig at interessen øker, da mye kan skje nå! Burde komme en avgjørelse i senegalsaken hos ICSID en av dagene, og det blir jo uansett spennende hva som skjer med drillingen til TOTAL. Jeg ville jo ikke tro de gjør dette,uten at lisensen er klarert! Gjør de det uansett,er det jo uhyre spennende om det blir treff.Spruter oljen,kan vi vel med stor sikkerhet anta at forliket er i boks:) Da kastes vel sosp etter apcl, slik at de ikke skal risikere noe på rop:) Men da kan det vel hende apcl krever mer. Avgjørende uker fremfor oss nå, tror vi kommer godt ut av det:) Da er vi nok et par 100% opp fra dagens kurs!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
07.03.2019 kl 16:29 9383

Finner ikke Henrik9 ?
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
thief
07.03.2019 kl 22:17 9179

Se om apcl klarer å klatre over 1.2 før helga, ble jo tatt en god mengde på 1.2-1.21 i dag! Så er vel litt lettere ved neste forsøk! Tror uansett kursen er betydelig høyere når det nærmer seg drilling for total(1.5-2kr). Har jo STOR betydning for apcl, om det skulle bli treff! Hvis ikke tvisten er løst allerede før borekrona går ned:)!
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
08.03.2019 kl 00:26 9053

Har vært et par dager med greit volum. Venter etterhvert nå på skikkelig god news. Teknisk fin fortsatt. Selfølgelig OBS på mere volativ fremover uten news
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
klaesp
09.03.2019 kl 09:05 8734

Venezuela må betale ConocoPhillips 8 milliarder dollar

Venezuela må betale oljeselskapet ConocoPhillips 8 milliarder dollar som kompensasjon i en ti års rettighetskonflikt, ifølge Verdensbankens voldgiftsdomstol.

Kilde E24.no
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Fakevenues
09.03.2019 kl 10:11 8647

Dette forklarer vel litt av hva APCL er utsatt for:

"Kelly B. Rose i ConocoPhillips sier de er glade for utfallet av beslutningen.
– Den opprettholder prinsippet om at regjeringer ulovlig ikke kan ta over private investeringer uten å betale kompensasjon, sier hun."

https://e24.no/energi/venezuela-maa-betale-conocophillips-8-milliarder-dollar/24577535
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
solid1
09.03.2019 kl 10:18 8629


Uten at sakene kan sammenliknes, vil mulig alle slike avgjørelser kunne legge litt mer press på partene for å finne en løsning.

En utvikling både kan og må komme. Spørsmålet er hvor lenge man må vente.
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Mrhifi
09.03.2019 kl 12:10 8529

Gambia og Senegal valgte IKKE at terminere Apcls licenser efter gældende kontraktforhold og yderligere forgik det meste af goverments kommunikation via Reuters/Medierne....

Terminerings processen er jo i sidste ende en form for sikkerhedsventil i kontrakterne for Apcl,
og den har Apcl ikke haft mulighed for at bruge....

Attogfrem har påpeget at det ville blive særdeles svært for Apcl, at nå at bore og eventuelt rejse kapital i en cure periode...det benægter jeg ikke,

men facts er at Goverments juridisk ikke har Termineret Apcls licenser efter gældende kontraktforhold...

Derfor er jeg investor og confident....
Om der går 2 uger eller 2 år, før vi får en afklaring bekymrer jeg mig ikke om....

vi ved at vi er i hotspot område og potentialet er enormt..$$$$$$$$

Jeg ser med spænding frem til at total og Petronas skal bore på Rop licensen i April-Juni 2019....

Drill on,
AND LET THERE BE OIL !!!!
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Warom
10.03.2019 kl 10:28 8315

Har lest litt i dommen mot Venezuela, og det som er veldig interessant er at denne baserer mye på BIT, og at ikke Venezuela har "negotiated in good faith". Da kan vi jo *kanskje* trekke litt paralleller til Reuters og hvordan Gambia gikk frem, det *kan jo* bli en avgjørende faktor også hos oss og ofte trekker de jo inn andre saker når de begrunner avgjørelser i tribunalet:

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/07/30&tab=DOC

Vi skal da huske på at vi ikke har et men to lovverk vi har gått til sak på. Det ene er selve kontrakten, mens det andre er tilsvarende det CoP kjørte sak og vant på, altså BiT, og der er de nede på et vannvittig detaljnivå. *Jeg syns det* er bortimot opplagt at ikke Gambia har annerkjent BiT med måten de har forholdt seg til APCL fra *første mediakommentar og utover*. De har ikke vært fair og samarbeidsvillig så vidt jeg kan forstå det man har fått vite, men heller gjort seg utilgjengelig for dialog og kommunisert via media.

Har tatt ut noen setninger(dokumentet er veeeldig langt) der jeg for «lesevennligheten» har satt de opp i punkter. Det hele vises i selve dommen fra side 318.

-There has been a marked and growing trend toward awarding costs to the *prevailing party*, as a function of its success in the case, as confirmed in Libananco v. Turkey767.

-The Tribunal has already ruled for the Claimants on this arbitration’s two largest questions: *whether the Tribunal had jurisdiction under Article 9 of the BIT to hear the Claimants’ claims and whether Venezuela breached Article 6 of the BIT*

- Had Venezuela complied with *its obligations* under the Treaty and international law, there *would have been no need for this arbitration*, and the substantial expenses associated therewith.

- These ICSID proceedings are of historic scale, now spanning over more than nine years, and involving no fewer than 11 major written submissions by the Claimants. *Venezuela refused even to take the necessary initial step of negotiating compensation for the ex- propriation in good faith*.

-Unless Venezuela compensates the *Claimants for the arbitration expenses that they should not have had to incur*, the Claimants will not be fully restored to their but-for position.

- Third, the Tribunal should consider Venezuela’s dilatory and obstructionist tactics in as- sessing costs against it. *Assessing all costs against the Respondent is further justified by Vene- zuela’s deliberately wasteful, dilatory and abusive tactics in this proceeding*.

- Prior ICSID costs award have taken into account the fact that a party has *obstructed or prolonged the proceedings, including by raising unmeritorious arbitrator and jurisdictional challenges*.

Jeg fant også BiT Gambia-Nederland, og her kan man sese hva som står i article 6(dette er omtrent det samme som Venezuela ble tatt for i BiT Venezuela-Nederland). Der også var det Article 6:

Article 6
*Neither Contracting Party shall take any measures depriving, directly or indirectly, nationals of the other Contracting Party of their investments unless the following conditions are complied with*:
a) the measures are taken in the public interest and under due process of law;
b) the measures are not discriminatory or contrary to any undertaking which the Contracting Party which takes such measures may have given;
c) the measures are taken against just compensation. Such compensation shall represent the genuine value of the investments affected, shall include interest at a normal commercial rate until the date of payment and shall, in order to be effective for the claimants, be paid and made transferable, without delay, to the country designated by the claimants concerned and in the currency of the country of which the claimants are nationals or in any freely convertible currency accepted by the claimants.


https://investmentpolicyhub.unctad.org/Download/TreatyFile/1311
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
thief
10.03.2019 kl 12:04 8224

Blir bare mer og mer sikker på at Gambia/Senegal har klønet det til for seg selv:) De har gjort store saksfeil,med tanke på hvordan prosessene skal gjennomføres i henhold til kontraktene! Og vi fikk vel første tegn på dette ved avgjørelsen til ICSID I GAMBIASAKEN! Ganske sikker på Gambia ville prøve seg på 41(5),fordi de der fikk vite om de har forstått kontraktene riktig,og om de da har handlet forsvarlig! De fikk et slag i trynet, og kan aldri tenke meg de nå vil kjøre dette ut. Nå er det bare å begrense utgiftene mest mulig,de eier jo ikke en eneste krone. Så et forlik nå, vil kunne spare dem for mange penger!

Når vi så ser til Senegal, vil nok de oxo påvirkes av 41(5)-avgjørelsen i Gambia! Var vel en grunn til at de ikke ville prøve denne, da sakene er ganske like! Så tror apcl nå står bedre i Senegal enn tidligere! Og presset øker mer og mer på myndighetene når total nå skal drille på rop, og de i tillegg har implementert en erstatningsklausul i kontrakten . Ser vi på hvilke risikomomenter Senegal utsetter seg for, ved ikke å inngå forlik med apcl,er de blitt ganske mange nå.

1.Total har bestilt drilling av rop,hvem må betale dette, hvis drillingen ikke finner sted(erstatningsklausul)???mest sannsynlig Senegal
2.Det drilles og man finner olje, og apcl vinner saken, hvis den går hele veien!hva skjer??Senegal må nok tilbakebetale summen for roplisensen, et ganske betydelig beløp, og garantert en ganske saftig kompensasjon til total.Og et havarert forhold til total + et ganske frynsete ryke som useriøse aktører!
3.Hvis ikke det inngås forlik,kan det oxo tenkes at total ikke driller, og man må vente et par år før det skjer noe.Ikke akkurat optimalt,i forhold til utvikling av oljesektoren.

Hva må Senegal ofre for å unngå alle disse usikkerhetsmomentene, jo mest sannsynlig bare sosp til apcl:) Ikke akkurat et vanskelig valg! Og vi vet at Senegal/apcl forhandlet i flere måneder i 2018. Da de gjorde dette i flere måneder enn planlagt, er det et tydelig tegn på at de forhandlet om "noe", selv om de ikke kom til enighet! Og etter 41(5) avgjørelsen i Gambia, som jeg tror oxo påvirket Senegal,kan det hende det var dråpen, som gjør at Senegal innser at det safeste er å gi det apcl vil ha(sosp)!
Og når vi nå VET at total har planlagt drilling på rop,er sjansen stor for at noe vil skje i forkant:) Så har vi oxo en avgjørelse i vente hos ICSID, når det kommer til stopp av aktiviteter på rop/sosp:) Så drillingen til total kan jo bli satt på vent uansett!Uhyre spennende uker nå.
Hadde jo vært moro om total driller, selv uten forlik i forkant:) Vil ha stor betydning for apcl. Vil nesten si det slik at,drilling og funn = forlik:) Senegal/total vil jo ALDRI verden risikere et funn, ved å kjøre saken mot apcl hele veien,det er vel ganske opplagt! Så for oss i apcl, er det jo meget spennende om total treffer,da kan oxo vi innkassere en saftig kursøkning:) Så med den betydningen drillingen av rop har på apcl, vil jeg tro det blir en pen kursøkning i forkant av resultat, kan fort være 1.5-2kr. For som sagt, treff for total er nok synonymt med forlik for apcl, som igjen vil være verdt en kurs på 4++kr:)!! Moro at det nå endelig skjer noe konkret:)!
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
solid1
10.03.2019 kl 20:20 7955


Godt informert, godt analysert.

Vi går inn i nok en spennende aksje - uke
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
11.03.2019 kl 01:28 7721

Litt teknisk : Warom ser du det slik som meg ? 50MA er i ferd med å krysse 200MA fra undersiden, det kan feile eller ikke (selfølgelig). Ofte er det gunstig. Ser vi en omvent SHS i anmars ? Slik det ser ut akkurat nå er skulderene nærmest perfekt og på linje, hodet er bunnen fra før jul. Forventer noe tilbakefall i uken som kommer, ikke så rart at noen tok gevinst i forrige uke,det var ikke meg ! Jeg vil sitte gjennom mars og april og tar sjansen på et brudd opp vil komme i denne perioden. God børsuke. mvh RGT Bjørn
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Warom
11.03.2019 kl 07:00 7637

Den ser jeg RGT....en ganske lang formasjone, men som du sier ganske perfekte skuldre. Skulle man se på det du forventer av tilbakefall i uken, så regner jeg med det er DT du ser på. Samtidig er jo det også det "forventede bruddet" fra høyre skulder i formasjonen. Dermed synes jeg det er vanskelig å skulle "forvente tilbakefall" basert på det(om det var DT du mente). Veldig tett nå mellom MA50 og MA200, og er enig....ofte er det "helt greit" ;)
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
RGTBJØRN
11.03.2019 kl 09:18 7435

OVaage du har tilgang
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
FkL
11.03.2019 kl 13:10 7225

I vår gamle sak vises jo tydelig at det finnes henvisninger til annet materiale. «BIT Gambia, The - Netherlands 2002»

Takk til Fakevenues for gravingen.

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/17/40
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Fakevenues
11.03.2019 kl 13:35 7166

ARB/07/30 - Claimant(s)/Nationality(ies): i ConocoPhillips Gulf of Paria B.V. ( *Dutch* ), ConocoPhillips Petrozuata B.V. ( *Dutch* ), ConocoPhillips Hamaca B.V. ( *Dutch* )

ARB/17/40-Claimant(s)/Nationality(ies): i APCL Gambia B.V. ( *Dutch* )

Dette kan tyde på at både ConocoPhillips Vs Venezuela & APCL Vs Gambia er bygget på/understøttet av samme BIT (Bilateral Investment Treaty)

(Verdensbankens voldgiftsdomstol ICSID har besluttet at Venezuela brøt internasjonal lov da de tok over to oljeprosjekter som tilhørte ConocoPhillips i 2007. - Venezuela må betale ConocoPhillips 8 milliarder dollar)
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
solid1
11.03.2019 kl 13:52 7125


Antar du eller Warom kan lage en egen tråd som går på saken, dom osv. Dere synes å ha innsikt og vurderingsevne:
Føler denne tråden blir for lang.
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
thief
11.03.2019 kl 20:33 6885

Ser klovnene på forumet har fått sin egen apcl tråd,he..he!! Mye bra lesning, høyt nivå:)
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
FkL
12.03.2019 kl 10:47 6634

Tenkte det samme som deg tidligere, men trådene blir så generelle at jeg tenker at det er like greit å holde seg til en tråd så lenge det ikke kommer noe nytt. Liker også veldig godt standarden som RGT har satt. Mye nyttig informasjon og lite støy.
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
thief
12.03.2019 kl 11:48 6548

Får svare brumle her,ikke på tulletråden deres?hvis du først skal komme med noe negativt burde det jo være sant el?du skriver at myndighetene har sagt opp kontraktene,FEIL!Aldri kommet noen terminering.At de vil trenere sakene lengst mulig,99%sikkert FEIL!Da hadde selvfølgelig Senegal prøvd seg på 41(5),Det gjorde de ikke!SÅ ikke rart dere blir kalt klovner,når det dere skriver regelrett er løgn!men bra dere har fått deres egen kosetråd?
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
thief
12.03.2019 kl 12:39 6456

Er vel du som lyver brumle,kom gjerne med en dokumentasjon hvor det står at kontraktene et terminert??og du oxo skjønner vel at om taktikken var å trenere saken,ville Senegal kjørt 41(5),Da hadde de fått drøyer saken 7-8mnd,det gjorde de IKKE!Så din teori holder ikke mål
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
Aldara
12.03.2019 kl 13:42 6346

Noen må snart ta tak i kursen!
Dette likner et patetisk ørevelde fra ene ende til annen!
Tenk dere det trykket som bare MÅ komme når positiv mld enten fra Senegal eller det lille innlemmede landet kommer....
Da er det for sent! Til glede for oss men til ulykke for andre!
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare
thief
12.03.2019 kl 15:13 6251

Ting synker tydeligvis ikke inn hos deg brumle!Hvis kontrakten er sagt opp,SKAL dette gjøres skriftlig!Så finn gjerne frem bevis!Og igjen,hvis taktikken er å trenere saken,har det jo INGEN betydning om Senegal ikke trodde de ville vinne 41(5)!Da ville de kjørt denne prosessen bare for å drøye saken 8mnd ekstra, og brukt de ekstra kronene.MEN DET ER IKKE GJORT.Skal ikke være lett?Gidder jeg ikke bruke mer på røret ditt brumle,bryr meg jo egentlig veldig lite om hva du mener?
Redigert 20.01.2021 kl 23:40 Du må logge inn for å svare