NAS fortsetter å ta de riktige grepene.

kronekursen
NAS 13.02.2019 kl 09:32 3662

NAS:LEGGER NED RUTER I KARIBIA -AVIATION24

09:06
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle trekker seg ut av samtlige ruter selskapet opererer mellom USA og de Fransk-karibiske øyene Guadeloupe og Martinique, meldte den belgiske nettsiden aviation24 tirsdag, ifølge NRK.



Norwegian har de siste fire årene operert ruter fra Karibia til USA i vintersesongen. Nå er det slutt, og selskapet vil ikke fly disse rutene neste sesong, opplyser informasjonsmedarbeider Marion Lamure.



Til aviation24 sier hun at årsaken er at Norwegian ikke har oppnådd ønsket inntjening på rutene.



For øvrig opplyser Norwegian i en melding onsdag at selskapet lanserer to nye sommerruter: Stockholm-Pristina som begynner i april, og Göteborg-Sarajevo som begynner i juni.

ØT, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed



Dyre ruter legges ned og lukrative ruter opprettes :) Gleder meg til å live-streame på neste flygning ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 09:23 3472

Kjos gjør alt riktig nå. Kostnadkutt og flysalg gir økt aksjekurs og mange frigitte milliarder kroner. Gleder meg til første budgiver kommer. Det kan skje imorgen?? Hvem vet? Kjos? Meget spennende aksje nå på tilbud. Emisjonen blir avlyst hvis det kommer et bud denne uken eller et bud i neste uke. Da er vi vinnere som er aksjonærer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
k2b
14.02.2019 kl 10:08 3408

https://aksjelive.e24.no/article/ddKKow
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
14.02.2019 kl 10:24 3353

Anbefaler å lese den opprinnelige artikkelen. Her er det mer riktig info. Ruter både i USA og ASIA. Langdistanse er big money!

https://media.se.norwegian.com/pressreleases/norwegians-svenska-bolag-har-faatt-tillstaand-att-flyga-till-usa-2836241

Det samme gjelder artikkelen i går:
https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-faar-ny-konkurrent-i-argentina-blir-en-betydelig-utfordrer/24560635
Les heller den opprinnelige:
https://www.ch-aviation.com/portal/news/75433-jetsmart-argentina-outlines-launch-plans-due-in-early-2q19?utm_source=dlvr.it&utm_medium=linkedincompanies

Media legger negativt trykk på noe som er positivt. Som dere kan lese av artikkelen så er konkurrenten i et annet segment, på en annen flyplass, og i tillegg så sliter hovedkonkurrenten statseide Aerolineas Argentinas!!

Airbus stenger ned produksjon av A-380!! Enorm gevinst på mellomlang sikt på eksisterende langdistanse fly. Og her har NAS den yngste og beste flåten!

Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
CC
14.02.2019 kl 10:28 3337

Annet segment? Tror vel business of leisure flyr samme fly. En konkurrent til øker konkurranse. At de flyr fra en annen flyplass utenfor Buenos Aires spiller vel liten rolle. Folk i London flyr fra både Heathrow, Gatwick og Stanstead. Forbrukerne vinner på øket konkurranse.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
14.02.2019 kl 10:31 3321

Samme fly, men andre passasjerer. Det er 90% flere forretningsreisende fra NAS sin flyplass kontra konkurrentens flyplass. Derav den enorme veksten! Et hus er et hus, men verdien ligger i tomten!
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
netrom84
14.02.2019 kl 10:36 3305

Selvsagt viktig å legge ned ruter som ikke er lønnsomme, men det må vel være litt vemodig for aksjonærene og se at Karibien som marked ikke ga Norwegian noe som helst. Hverken som langdistanse-destinasjon eller fra USA. Selv om det ble slått opp stort at det var mye å hente der.

Så spørs det om Norwegian finner bedre markeder for flyene sine enn det Karibia var.. Det er vel der en av de store usikkerhetsmomentene er.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 10:43 3274

Herlig. Nas kan frigjøre milliarder av kroner på sine nye attraktive A-380 fly. Mmmm....Dette var virkelig deilige nyheter. Big money
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
netrom84
14.02.2019 kl 10:54 3241

Hvor mange A-380 har Norwegian da?
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
CC
14.02.2019 kl 10:56 3233

Litt synd at Norwegian ikke har noen A-380. Fake news Tigeren.....
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
14.02.2019 kl 11:10 3207

Langdistanse er nøkkelordet her. Helt klart et godt signal og gir økte inntekter på gjenværende langdistanse, samt øker verdi på flåten.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
netrom84
14.02.2019 kl 12:02 3161

Altså. At de ikke lengere vil produsere A380 vil ha null å si for Norwegian. A380 er en veldig lite brukt flytype med kun noen hundre i drift. A320 som Norwegian har bestilt er derimot en flytype med over 4000 fly i bestilling. Tar man med A319neo og A321neo er bestilte fly over 6000. Hadde de stengt for nye ordre på A320 ville kanskje det påvirket prisene på Norwegian sine fly, men nå er nok ikke det tilfelle da :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
14.02.2019 kl 12:17 3114

Hvis du fjerner en syv seters bil fra markedet, så vil salget på 5 seters bil øke :) igjen.. Langdistanse er nøkkelordet her og hvor trykket vil ØKE på de rutene de flyr med A-380 i dag og derav ØKE behovet og prisen på gjenværende langdistanse i nettopp disse rutene. Og hvor er NAS posisjonert i forhold til disse rutene?
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
14.02.2019 kl 12:19 3107

Norwegian är det femte största lågprisbolaget i världen med över 11 000 medarbetare. Bolaget trafikerar över 500 linjer till över 150 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellanöstern, Asien, USA, Sydamerika och Karibien. Norwegian har en flygplansflotta på cirka 160 plan. Bolaget har en av världens yngsta flygplansflottor med en genomsnittsålder på 3,8 år. Under 2018 flög över 37 miljoner passagerare med Norwegian.

Norwegian är det flygbolag som flyger mest bränsleeffektivt och mest miljövänligt över Atlanten enligt The International Council on Clean Transportation (ICCT).

De senaste fyra åren har Norwegian utsetts till världens bästa lågprisbolag på långdistanslinjer av passagerarna som röstade fram bolaget i erkända SkyTrax World Airline Awards. För sjätte året i rad har Norwegian dessutom utsetts till Europas bästa lågprisbolag av Sky Trax.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
CC
14.02.2019 kl 12:23 3096

Best for kunden er ikke det samme som best for aksjonærene......
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
netrom84
14.02.2019 kl 12:28 3077

Om det knapt har vært salg av denne 7-seteren så vil ikke det være merkbart for de som selger 5-setere.

Allerede leverte A380 vil ikke tas ut av markedet på grunn av dette. Så det er jo ikke slik at det pluttselig blir noen hull som må fylles av andre flytyper.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
14.02.2019 kl 12:42 3039

Det er helt klart hull som skal fylles. Behovet for fly økes i takt med befolkning. Det er pga den anstrengte finansielle situasjonen til neste ALLE flyselskap at det nå ikke lønner det seg å lage disse flyene - når kjøperene uteblir. Det er ikke det samme som at behovet ikke er der. Det er nettopp motsatt! Det kan du se på alle tall.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
netrom84
14.02.2019 kl 12:52 3016

Airbus har en reserve på 7500 fly i bestilling (herav 1000 langdistansefly). At du trur en flytype med totalt 313 ordre siden 2001 der 230ish allerede er levert skal være avgjørende for Norwegian er idiotisk.

Denne beskjeden om A380 har null påvirkning i forhold til Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
CC
14.02.2019 kl 12:56 3001

Står vist ikke så dårlig til med flyselskapene:

https://boeing.mediaroom.com/2019-01-08-Boeing-Sets-New-Airplane-Delivery-Records-Expands-Order-Backlog

Dette er ANA som bestiller NB. Merkelig at de ikke kjøper fra Norwegian men legger ordrer hos produsent....

https://www.thenational.ae/business/aviation/japan-s-ana-places-5bn-order-for-48-new-jets-1.819361
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
TomW
14.02.2019 kl 13:00 2991

Jøss skulle Nas selge de nye Boeing flyene sine?
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
CC
14.02.2019 kl 13:03 2978

A 320 neo. Les melding før du kommer med dumme spørsmål
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 13:03 2977

https://min.e24.no/ryanair-er-interessert-i-deler-av-thomas-cook/a/vmRqXm

ryanair kjøper sikkert deler av NAS om det blir slaktet
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
TomW
14.02.2019 kl 13:06 2957

"30 Boeing 737 MAX 8s and 18 Airbus A320neos"

Du vet det at Nas kan ikke selge et eneste neo fly før de har mottatt flyet selv?
Det er jo litt av grunnen til at de ønsker å inngå i en JV.

Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
CC
14.02.2019 kl 13:12 2930

NAS får 12 neo i 2020 og ANA får først leveranse tidligst 2021. Ad. JV så er det jo samme problemstilling mht. Airbus om de definerer et JV som "change of control". det ble jo også fremhevet på Q4 presentasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
TomW
14.02.2019 kl 13:28 2881

Ser ikke helt hva du vil frem til egentlig. Samtlige neo fly nas har mottatt har hittil blitt leaset ut og solgt veldig raskt. At det fortsatt finnes selskaper som bestiller fra airbus er vel ikke så rart?

Ja JV`en tar tid og det er kanskje ikke så rart heller. Airbus er nok relativt strenge på hvordan denne avtalen skal fungere, men det er nok vesentlig letter å få gjennomslag for en JV enn at Nas skal forehåndsselge fly som leveres fremover
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
15.02.2019 kl 13:03 2712

Tenker det er noen som begynner å bli svett på ballene nå når NAS strammer jerngrepet :)

NAS:LANSERER TO NYE USA-RUTER

12:37
Oslo (TDN Direkt): Norwegian lanserer fredag to nye ruter til USA. Rutene går til Chicago og New York, fra henholdsvis Barcelona og Athen.



Det melder Norwegian i en pressemelding fredag.



Norwegian øker samtidig antall avganger på flere destinasjoner fra Norge i påsken og sommersesongen. Disse økningene er en del av selskapets arbeid med å optimalisere rutestrukturen, ifølge Norwegian.

PSP, finans@tdn.no
TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
CC
15.02.2019 kl 13:08 2693

Wow, det var kursdrivende!!! NAS har vel startet mange oversjøiske ruter før og flere er blitt nedlagt etter litt tid, ref. Singapore
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
15.02.2019 kl 13:20 2667

Ingenting er kursdrivende nå. Vent til Mandag ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2019 kl 13:26 2646

12:47:05
Børskommentator Thor Chr. Jensen
Norwegian søker etter innkjøpssjef til en nyopprettet stilling. Betyr det at Norwegian ikke har hatt noen innkjøpssjef før? Det kan forklare hvorfor NAS kjøpte 222 fly som de nå fortvilet prøver å få solgt..
m.m.
https://investor.dn.no/#!/Oversikt/

Huff denne var riktig slem.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2019 kl 13:32 2631

Ja Lufthansa og Easy Jet skal vel by om kapp denne helgen? Da trenger Nas en innkjøpssjef i neste uke. investor.no har humor. Det er bra. Oppsiden i Nas er stor. Mandag kan bli fantastisk som Nas aksjonær. Stay inside Nas som kan bli kjøpt opp i helgen. Kjos jobber denne helgen, for å komme i mål.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
15.02.2019 kl 13:34 2621

Får vel kopiere inn resten av meldingen du unnlot å kopiere inn.. Hva tror du hovedoppgaven til den nye stillingen blir? Ferdigstille salg av 140 fly?

Det var i 2012 at Norwegian bestilte 222 fly fra Airbus og Boeing, samt ordrer på å kjøpe ytterligere fly. Norwegian-sjef Bjørn Kjos sa da at dette var en historisk dag for Norwegian, og at man med dette hadde sikret flåtefornyelsen for mange år fremover.

Nå er imidlertid Norwegian i forhandlinger med asiatiske, trolig kinesiske, interessenter om å opprette et joint venture for å kjøpe ut et betydelig antall fly (140 fly har vært nevnt) fra Norwegians balanse. Forhandlingene er mye forsinket, trolig fordi flyfabrikkene også krever et ord med i laget.

Uff.. Dette var negativt :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
CC
15.02.2019 kl 13:36 2609

Hvis Norwegian var i oppkjøpsdiskusjoner,altså noe annet enn det de sa på 4Q pres at "ingen M&A diskusjoner pågående" så vil dette være kursdrivende informasjon som er meldepliktig. At du skulle vite dette er vel ganske utenkelig med de kunnskapene du har bevist gjennom de seneste ukene. Det har vel ikke akkurat vært stang-inn; heller milevis utenfor mål......
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2019 kl 13:38 2597

Det er regler om hvor meget du kan kopiere, jeg la ved en link slik at alle kunne lese det hele. Derfor m.m.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
15.02.2019 kl 13:43 2585

Var ikke klar over begrensing. Godt vi tok halve meldingen hver da ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2019 kl 13:51 2560

Ja, slik kan man vel kanskje omgå reglene uten straffeforfølgelser.
Nyheten skal ut, men denne var vel en smule over kanten med stikkene ironi som kanskje ikke er helt fortjent?

P:S.
Jeg tenker her på artikkelen i sin helhet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kronekursen
15.02.2019 kl 14:07 2506

Mye positivt på gang i kulissene ja. Litt fortjent er det vel med ironi og galgenhumor, men det gjøres helt klart de riktige grepene nå. Artikkelen i sin helhet og beskrivelse av stilling sier vel sitt :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:21 Du må logge inn for å svare