Farma ekstremt sektorrotasjonsstyrt?

Slettet bruker
PHO 13.02.2019 kl 11:16 3543

Jeg brukte PHO som ticker her, fordi det er eneste farmaselskap med positiv kursutvikling siste halvåret. Og merk: Eneste farmaselskap kommet til en reell produktsalgsfase. Hvorfor har øvrig farma - om enn med spennende prosjekter i rekke og rad - falt så mye sammen siste året?

Dette kan neppe forstås uten å se på aktuelle makroforhold:

Farma hadde sin bredeste storhetstid på OSE i perioden fra 2015-17, med overraskende sterke (riktignok stort sett premature) oppganger i 5-6 selskaper som foreløpig ikke hadde kommet så langt i sine utviklingsprosesser. Pussig nok midt under oljefallet. Eller var dette så tilfeldig?

Tvert i mot: Hvis man studerer sektorrotasjonen i perioden 2015-17 på alle oljetunge børser, ser vi samme mønster:
- under depresjon rundt oljeprisen flytter markedet i betydelig grad over på makredskontrære objekter: Farma, ikke-oljerelatert teknologi, til og med kryptovaluta, osv.
- vi fikk dermed en teknisk overprising i flere av disse sektorene, mens oljesektoren opplevde kapitalflukt og sterkt fallende kurser

Siden olja begynte å komme tilbake i 2018, har vi sett en gradvis tilbakeflytting fra de nevnte back-up sektorer til olja igjen.
Resultatet er at de som ikke klarer å løfte blikket fra fastsurret farma-aksjevalg blir sittende i et stadig mindre attraktivt beite og går glipp av det åpenbart intelligente i å følge med sektorrotasjonene mht eget porteføljevalg.

Dette er det overordnede rasjonalet for min del, med å flytte tyngre over i olja igjen.
Redigert 19.01.2021 kl 17:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 11:46 3473

Mener du at man skulle flytte PHO-aksjer over i oljerelatert bare dager før vi får en kvartalspresentasjon som vil vise rundt 100% vekst i USA fra samme kvartal foregåemde år..??
HO som forum har blitt helt ubruktbart og totalt useriøst de siste årene, desverre.

Scoopfinder
13.02.2019 kl 11:48 3455

Korsar, Da går jeg heller motsatt vei enn deg. Hvis dine tanker er riktige, noe jeg tror, vil jeg heller kjøpe farma nå mens det er billig.
Du må gjerne vente til det er dyrt......
Redigert 13.02.2019 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Computum
13.02.2019 kl 11:50 3438

Det er vel ikke det han sier om du legger litt godvilje til.
"HO som forum" er adskillig bedre enn det var for noen år siden. Men det betyr ikke at du hele tiden skal få bekreftet dine egne meninger her.
Slettet bruker
13.02.2019 kl 11:52 3431

Herregud, kan jeg misforstås mer enn dette - og kan en dummere stråmann trekkes?!
Hele saken er at PHO har klart seg bedre fordi de er i produktsalgsfase, mens de andre lider under av å fremdeles være i en utviklingsfase. Hvorpå markedet trekker tilbake til sikrere sektorer enn farma utviklingsaksjer.
Hvis jeg hadde hatt din leseevne, ville jeg IKKE okket meg over forumets nivå. Nå er du jo bare en garantist for negative/formålsløse debatter :-)

PS: Takk til Computum som forstår hva jeg sier.
Redigert 13.02.2019 kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 11:58 3392

Scoop,
greit det, så får vi se hvilken sektor som går best neste halvår, farma eller olje (jeg følger også shipping nøye for å få med evt. opptrender der).
Selv om olja går best, vil de våkne likevel følge med på evt. oppturer i farma og henge seg på der. Vi har da to øyne, ikke sant?
Men akkurat nå er det negativ trend over hele farmafjøla (unntatt nevnte PHO).
Redigert 13.02.2019 kl 12:00 Du må logge inn for å svare
Scoopfinder
13.02.2019 kl 12:08 3343

Korsar, forskjellen på deg og meg er bl.a tidsperspektivet. Ditt perspektiv er timer, dager, uker, måneder («halvår» er det lengste jeg har sett deg skrive).
Mitt perspektiv er resten av livet. Jeg har innsett at daglige bevegelser er støy jeg må heve meg over.
Redigert 13.02.2019 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
dr. Stockman
13.02.2019 kl 12:23 3290

"Korsar, Da går jeg heller motsatt vei enn deg. Hvis dine tanker er riktige, noe jeg tror, vil jeg heller kjøpe farma nå mens det er billig."

Må si meg enig med Scoop her. Korsars analyser høres fornuftig ut, men det er nok mer et bilde av hva som har skjedd enn hva som vil skje i fortsettelsen. Ser vi fremover bør vi nok heller trekke fordel av at farmasiaksjene for tiden er moderat priset (uten at vi kan vite hvilke av dem som vil lykkes til slutt). Kanskje skyldtes også den kortvarig høye prisingen som noen av dem fikk at shorterne ikke hadde rukket å posisjonere seg ennå. De er jo som kjent også avhengige av å kunne låne aksjer. Noe Folketrygdfondet etter hvert har vært svært behjelpelige med i NANO. "Statlig skadeverk" får vi kalle det.
focuss
13.02.2019 kl 12:27 3270

Korsar har jo ett poeng. Var selv innom olje for noen dager siden, men det ble enn snartur. Får en snikende følelse av at olje ikke er så populært lengre. Veldig mange i oil service er ødelagt av gjeld og er i en situasjon hvor grønn energi sees som fremtiden og det i stadig sterkere grad. Det er trolig flere grunner til at pharma ikke er så populært i dag og mye er selskaps spesifikt. Men en ting er sikkert det kommer tilbake. Verdens mest lønnsomme sektor har kommet for å bli.
even25
13.02.2019 kl 12:29 3252

Nå har de tre andre dominerende i sektoren, Nano, Trvx pg Pcib hatt sine emisjoner siste året, som ganske sikkert har bidratt til kursfallet. Men også bidratt som øyneåpnere for hva dette egentlig handler om, tålmodighet og vilje til risiko langt over snittet. Og stadige påfyll av frisk kapital fra aksjonærene inntil man lykkes eller legger inn årene.
Kanskje har småaksjonærene på ulike fora selv litt av skylden for den tretthet eller utålmodighet som gir seg utslag i kursfall. For det virker tross alt som om de fleste større aksjonærene sitter i ro, mens de mindre kaster kortene.
Det er grenser for hvor ofte man kan hevde at avtaler er like om hjørnet, at Big Pharma er tett på her nå, at oppkjøp ligger i kortene, at dataene vi nå venter på vil bli revolusjonerende, oppsiktsvekkende, etc. etc. Skal vi være helt ærlige har det vel ikke skjedd noe særdeles usedvanlig i noen av disse selskapene de siste årene, verken når det gjelder data eller avtaler. Mye oppmuntrende ja, men ikke noe å rope ut om.
Kanskje må vi vente til i alle fall ett av selskapene kan vise til noe skikkelig håndfast før sektoren igjen blir populær. Algeta er vel nå bare et fjernt minne stadig færre småaksjonærer kjenner til.
Redigert 13.02.2019 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 12:37 3228

focuss og andre som prøver konstruktive kommentarer,
vil presisere hva "olje" betyr i denne sammenheng: (I hovedsak) oljeproduserende selskaper som er i direkte interaksjon med oljeprisen, f.eks. DNO som har gitt meg 20% siste mnd. Jeg har også Aker og AkerBP som aktuelle. Jeg handler også oljeselskaper utenlands, men det er en annen sak her.

Jeg er generelt langt mer forsiktig med oljeleverandørselskaper på norsk sokkel da disse foreløpig er totalt tyranniserte av Equinor og arbeider omtrent til selvkost/med tap, jfr. Read (Kjos) som konket nå. Flere er i risikosonen.
Jeg har likevel tro på noen riggselskaper, og følger nøye med på BDRILL (Borr), da de har plassert seg meget bra for en kommende oppgang.


focuss
13.02.2019 kl 12:41 3210

Nå har vi ett hederlig unntak, nemlig Photocure som har oppnådd alt biotech selskap drømmer om. FDA godkjennelse i USA markedet, anbefalt i guidlines og innvilget 100 % refusjon av Medicare i USA sitt mest kostbare kreftmarked. PHO er i mål og er i startgropen for neste fase. Pay back time til aksjonærene. Det er her alle vil være, men i Norge er Photocure alene om å være der. Ikke bar være der, men med best produkt i et marked større enn 15 milliarder pr år.
Slettet bruker
13.02.2019 kl 12:42 3197

even25,
voksen og fornuftig tale det der :-)
focuss
13.02.2019 kl 12:49 3159

Korsar
Ett pussig fenomen jeg opplever. Jeg kan se en del olje og service selskap som attraktive og kjøper. Etter å ha kjøpt blir jeg sittende med en følelse jeg ikke liker. Sikkert subjektivt for meg men slik er det. Å sitte tungt i PHO derimot koster meg ikke en kalori av bekymring og har ikke gjort det siden den var på bunn.For de som følger med i den oppleves den hele tiden som bare mer og mer potent. Det kjennes godt å ikke føle bekymring for sin investering og det er gull vært. Det hindrer en i å gjøre dumme ting.
Scoopfinder
13.02.2019 kl 12:57 3129

Oljeindustrien er dønde av 2 grunner, - grønn energi overtar og USA kommer til å fortsette å øke skiferoljeproduksjonen.
Farma derimot, er fremtidens sektor.
focuss
13.02.2019 kl 12:59 3119

Korsar.
En ting jeg har fått stor respekt for er gjeld. Klok av skade. Gjeld kan bidrar til giring og øker oppsiden om alt gå flott, men hvor alt kan mistes om det ikke skjer. Her er også Photocure i en helt unik posisjon. Jeg vil påstå større oppside enn noe annet selskap på Oslo Børs uten fem øre i gjeld. Bedre R/R får man ikke.
focuss
13.02.2019 kl 13:06 3084

Dersom jeg tar feil i min påstand om at ingen selskap på OSE har større oppside enn PHO så spiller det ingen rolle. Ingen har uansett bruk for mer potensiale enn hva PHO nå kan tilby.
focuss
13.02.2019 kl 13:12 3060

En annen ting er at det er ikke slik at alle vil ha størst oppside med minst mulig risiko. Noen tenker annerledes og tenker: Hvor kan jeg få x% avkastning raskest? Dette er ikke en strategi uten betydelig risiko da timing er ingen lett sak.
Redigert 13.02.2019 kl 13:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.02.2019 kl 13:12 3047

Ja man kan gått se på makroforhold. Men først lite historie. Hexvix/cysview er jo det samme som det har vart siden 2006.
Men 2014 kom jo blåhvite scope som forandre behandlingen vesentligt, da du får både WLC og BLC på samme gang.
Først og fremst i rigide scope som finner og fjerner mer kreft, men du har en ekstrakostnaden før cysview.
2018 i mai kom de nye forbedrede flexiscopen til salgs, som i USA kan spare 100.000+ i poliklinisk turbt behandling.
Og mellom 20.000 - 50.000 i Europa.

Poenget er att det er de nye cystoscopen som har forandret behandlingen til att bli så mye bedre ikke cysview.
Men att ikke alle klarer att innse att det er helt andre forutsettninger nu må så vare..
Og den her analysen på 144 behandlinger per flexiscope og kvartal, og spesielt 4 mån fra bestellning til det kommer i drift.
Om det kommer av noe kjennskap til virkligheten , så må det bero på lang leveringstid. Og så fall må det bero på att de selger mye
Vilket burde vare sansynligt da den er så mye enklare og billigare og bedre......
focuss
13.02.2019 kl 13:23 3021

Pafo
Det er flexiscopene som åpner ett mye større marked, men det er PHO sitt fase 3 studie med Cysview som viser FDA og verden forøvrig hvorfor BLCC er best. Uten fase 3 studie,ingen stor suksess for flexiscope og heller ikke for Cysview. Vel BLCC hadde 30-40% markedsandel i tyskland selv før fase 3 studiet men da 30-40% av et langt mindre (TURBT) marked.
Mulla3
13.02.2019 kl 13:36 2983

Computum. Jeg berømmer deg for ditt tilsvar til Oppgang Kommer.
Hoved innlegget er interessant og forteller at det kan være greit å snu kappen etter vinden når en er på børs.
billionæren
14.02.2019 kl 08:16 2736

Akkurat dette har jeg grublet litt på. Siden mye av grunnlaget for å velge flexiskopene til KZ er muligheten til å fjerne kreft poliklinisk, siden det spares det store kostnader ift innleggelse. At cysview er en del av pakken forsterker det hele til å bli en overlegen metode. En klar vinn-vinn for begge parter, der vi ikke skal undervurdere KZ sitt bidrag i denne synergien. Når ledelsen nå snakker om å involvere bl.a wolf og olympus med cysview, kan det da være snakk om tradisjonelle flexiskope med blålys, men uten turbt-funksjon?

Dersom en av disse aktørene kommer med et flexiskope med turbt-funksjon, så vil vel dette til en viss grad konkurrere med KZ-PHO flexiskope, og det blir noe tøffere å vinne markedet, til tross for bedre kliniske resultater hos KZ-PHO.

Dersom pho klarer å inngå et samarbeid med de største leverandørene av flexiskiop, der cysview er en del av pakken slik som med KZ, så tror jeg dette medfører at oppfølgningmarkedet låses i et skikkelig ballegrep der photocure med cysview blir enerådende.

Det blir spennende å høre mer om dette fra Schneider
focuss
14.02.2019 kl 08:29 2703

Det er kun kombinasjonen KS scope og Cysview som er FDA godkjent. Når har Schneider sagt at de vil samarbeide med andre?? Synes det virker rart.
billionæren
14.02.2019 kl 09:51 2600

Fra DNB konferansen 12.12.2018. Fremgår så vidt jeg kan se ikke av presentasjonen, men skal være sagt. Ref, Hayen som var til stede. Det ligger vel også en video på youtube.

Olympus og wolf konkret nevnt.

Vi bør få snart vite hva som ligger bak dette
focuss
14.02.2019 kl 10:01 2583

Utelukker ikke at det kan ligge en misforståelse til grunn.
Slettet bruker
14.02.2019 kl 10:19 2545

For dere som har kortidshukommelse så sa Schneider rett ut at samarbeid med Olympus og Wolf var first priority i videoen som ligger på Youtube nå
Hayen
14.02.2019 kl 10:47 2497

DNB Markets des 2018

Spørsmål
“You talk about Karl Storz, Olympus and Wolf, in the US it is only allowed to use Karl Storz with cysview, could you do anything to change that?

Schneider:
“Yeah, right, so Karl Storz was the cystoscope that we use in the phase 3 trial and that is the cystoscope that we are allowed to use in the US.
We are investigating other opportunities with Olympus and also with Wolf, right now we are in an arrangement with Karl Storz (…) , but there is always opportunities and that is one of my key priorities when we go into 2019."
Redigert 14.02.2019 kl 10:48 Du må logge inn for å svare
focuss
14.02.2019 kl 10:55 2473

Hayen.
Takk for hjelpen.
Hayen
14.02.2019 kl 11:06 2451

Null problem

Det gir forsåvidt grobunn for mange spørsmål og spekulasjoner.
NilsAB
14.02.2019 kl 11:20 2421

Fritt fall? Off...
Slettet bruker
14.02.2019 kl 11:26 2399

I imagine we will see a mini rally later today when the incentive program is properly digested..........

NilsAB
14.02.2019 kl 11:35 2371

Ja, når det kommer nå, en uke før resultat, bør kanskje ikke tolkes negativt...
Slettet bruker
14.02.2019 kl 11:42 2357

Opplagt at det ikke er negativt, det er definitivt positiv!

Men meldingen kunne sikkert vært skrevet litt mer sexy, men Dahl evner det bare ikke, dessverre.
Redigert 14.02.2019 kl 11:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 11:47 2342

Kanskje bilde vedlagt meldingen med Dahl ikledd nettingstrømper og bunny-ører.
Ville det vært sexy nok?
Slettet bruker
14.02.2019 kl 12:10 2285

Hehe DTT, den var ikke pen
Slettet bruker
14.02.2019 kl 13:16 2190

Dtt, noe slikt hadde vel vært det eneste som kunne få PHO på første side av noen finans aviser....... :)