Ewave holding as

xpand
13.02.2019 kl 12:42 9855

Noen som har kjennskap til strømsparesystem? Synes dette selskapet virker spennede. Mtp dagens strømpriser burde jo et slikt selskap ha gode muligheter for å lykkes. Både miljøaspektet og det at kundene sparer penger på sikt ved et slikt system gjør det til et særdeles interessant case. Regner med å børsnoteres i løpet av 2019 ifølge signaler gitt fra selskapet. Salgstallene er også foran budsjett iflg styreleder (ref video på LinkedIn).

Selskapet sammarbeider p.d.d med følgende:
- Innovasjon Norge
- Huseiernes Landsforbund (212 477 eneboligmedlemmer)
- Coop (1 627 408 medlemmer og selvfølgelig mange potensielle kunder)
- Resurs bank
- Optin bank
- Sbanken
- Nordea

Etter min mening er dette seriøse aktører som kan hjelpe Ewave å nå langt.

Ikke lenge igjen til emisjonen sluttføres. Hvem andre skal bli med på denne reisen?

Veddemålet for caset er enkelt - tror Ewave klarer 1% markedsandel innen utgangen av 2022? I såfall kan du forvente en særdeles pen avkastning.

Oppdatert informasjon fra Purehelp og styrelederen i Ewave:

- Emisjonstiden er utvidet

- Bjørn Ole Gleditsch er med som investor og han har kommet med denne uttalelsen i forbindelse med emisjonen:
''Jeg liker det samfunnsøkonomiske perspektivet og miljøperspektivet som Ewave strømsparesystem representerer. Systemet kan redusere strømkostnadene betydelig både for privatboliger, bedrifter - og ikke minst - offentlige bygg. Med gevinst for både forbrukere og næringslivet.
Jeg har fulgt Ewave i flere år og har tro på at nærværende ledelse er den riktige til å videreutvikle selskapet. Jeg har derfor investert ytterligere midler i selskapet.''


https://www.purehelp.no/m/company/invest/ewaveholdingas/921065809?utm_source=Ewave&utm_medium=LinkedIn
Redigert 02.04.2019 kl 00:22 Du må logge inn for å svare
xpand
13.02.2019 kl 13:27 9128

Hjemmesiden til selskapet:
https://www.ewave.no/
xpand
17.02.2019 kl 21:42 9030

Oppdatering:
Ewave planlegger en børsnotering i slutten av 2019 om de får på plass nok investorer før den tid. Minsteinnskudd i denne emisjonen er kun 4k. Selskapet er dessuten gjeldsfritt. Har fått særdeles gode signaler fra selskapet og kommer selv til å delta i denne emisjonen. Xp
xpand
25.02.2019 kl 11:42 8838

https://www.dinside.no/bolig/test-norsk-oppfinnelse-skal-gi-lavere-stromregning/70742846#_ga=2.265246221.363844327.1550961167-824820794.1550961167

Fin omtale om selskapet og forklarer også ganske greit hvordan systemet fungerer for dere som er interessert.
xpand
26.02.2019 kl 15:29 8745

Se hele prosjektet https://www.purehelp.no/m/company/invest/ewaveholdingas/921065809/



Redigert 01.09.2019 kl 18:16 Du må logge inn for å svare
NewAssetClass
13.03.2019 kl 14:38 8554

Jeg har fulgt strømsparesystem siden 2011 og vært gjesteforeleser om temaet - rådgir firmaet. Har selv kjøpt 48 000 akjser i dag i Ewave. Disse er gjennomtenkte, og tidlig ute. Godt posisjonert.
xpand
13.03.2019 kl 17:11 8535

Kult, har selv tatt en liten posisjon i selskapet. Hvilke konkurransefortrinn mener du Ewave har iforhold til deres konkurrenter?
xpand
15.03.2019 kl 12:56 8484

Snømengden i fjellet ligger 30 prosent under normalen. Det kan bidra til saftig strømregning i 2019. Dette er dårlige nyheter for folk flest, men kan være godt nytt for Ewave:
https://www.nrk.no/norge/30-prosent-mindre-sno-i-fjellet-enn-normalt-kan-gi-hoyere-strompris-1.14460275
xpand
23.03.2019 kl 03:17 8332

Hvor langt kan selskapet nå med disse aktørene i ryggen? Jeg synes det ser unektelig bra ut og min optimisme er økende.

Selskapet sammarbeider p.d.d med følgende:
- Innovasjon Norge
- Huseiernes Landsforbund (212 477 eneboligmedlemmer)
- Coop (1 627 408 medlemmer og selvfølgelig mange potensielle kunder)
- Resurs bank
- Optin bank
xpand
23.03.2019 kl 18:53 8269

Interessante artikler, blir spennende å se om Ewave fortsetter å levere salg med lavere strømpriser utover våren og sommeren.

https://e24.no/energi/stroem/under-40-oere-for-foerste-gang-i-aar-aarets-billigste-stroem-loerdag/24583043
https://sysla.no/gronn/okt-produksjon-av-ren-strom-kan-halvere-norges-klimautslipp/
xpand
25.03.2019 kl 04:43 8213

"Det er nye tider i det nordiske og europeiske kraftmarkedet, og klimapolitikken begynner å bite. Det gjør at strømprisene trolig vil ligge høyere enn det nordmenn har vært vant til de seneste årene."

Økende både tilbud, men også etterspørsel. Økende volatilitet? Det spåes høyere strømpriser enn det har vært tidligere år frem mot 2030. Spørsmålet er om prisene blir mer volatile slik vi har sett i resten av Europa (feks i Tyskland).

https://e24.no/energi/stroem/mer-vindkraft-demper-prisene-spaar-lavere-stroempriser-etter-2030/24583076
xpand
02.04.2019 kl 00:27 8056

Det kan også nevnes at selskapet skriver følgende i nyeste oppdatering:
- I tillegg jobber vi nå med Nordea som ønsker å gi oss vekstgarantilån på 4 MNOK for kjøp av varer.
Innovasjon Norge garanterer 80% av dette lånet ovenfor Nordea. Lånet vil bli organisert rundt Ewave Holding AS.
- Relacom AS vil starte opp salget til høsten, grunnet omorganisering. I snitt har Relacom ca 2000 kundebesøk daglig i vårt segment. Vi gleder oss til de begynner å selge.

Det er også verdt å legge merke til at selskapet skriver:
- Årets budsjett legger til grunn at vi oppnår 3 500 nye kunder. Vi er på denne linjen nå, FØR vi skalerer salget.

Den nyeste oppdateringen ses på som utelukkende positiv fra min side.
xpand
24.04.2019 kl 11:24 7626

Høyeste strømpris på åtte år i første kvartal. Forutsetninger for at Ewave kommer til å lykkes er gode. Spennede vekstselskap å følge i disse tider. Er fortsatt mulig for flere å delta i emisjonen.

https://e24.no/energi/stroempriser/stroemprisen-naadde-hoeyeste-paa-aatte-aar-i-foerste-kvartal/24608756
MrNoRwAy
26.06.2019 kl 22:07 6858

Kjøpte meg nylig en post på 100k aksjer. Virker som et spennende selskap som raskt kan bli veldig stort. Spennende å se nå om det innfrir til deres utsikter fremover nå.
xpand
12.07.2019 kl 13:48 6668

Kult, økte selv min beholdning i denne runden. Satser på de når budsjett for 2019 :) Relativt høy risiko, men som du skriver kan de raskt bli veldig stort.
MrNoRwAy
17.07.2019 kl 01:05 6583

Har god tro på dette. Liker at de har pakkeløsning i stede for å kjøpe enkelt komponenter som de tilbyr i tibber foreksempel.
Usikker i farten om ewave også bytta strømleverandør etter om hvor det var billigst som tibber gjør. Om de ikke gjør det, så burde de fått til det og. Er jo helt genialt.
Redigert 17.07.2019 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
xpand
22.07.2019 kl 23:33 6454

Enig, men synes Tibber har alt for lite fokus på kostnadssiden. Vil tro at Ewave utkonkurrerer de på sikt mtp at det renner penger ut av Tibber.

Ewave har:
Pakkeløsninger, abonnementtjenester, lagt til rette for månedlig betaling for kunder, og god kostnadstyring. I tillegg til å være godt orientert i markedet og ha en god strategi. Alt dette gjør at reisen som aksjonær ser meget lys ut.
Redigert 22.07.2019 kl 23:34 Du må logge inn for å svare
morden
25.08.2019 kl 11:30 5994

Driver og tråler unoterte aksjer og kom over dette caset:
https://minside.purehelp.no/file/custom/921065809/10

Derimot virker det som at prospektet fra selskapet ikke henger sammen med faktiske tall fra konsern for 2018: https://www.proff.no/roller/ewave-holding-as/lysaker/faglig-vitenskapelig-og-teknisk-virksomhet/IF8DMXD10N7/ (se nederst).

Er prospektet bare tull, eller er det en forklaring på dette gapet?
xpand
25.08.2019 kl 12:29 5985

Hvilket gap snakker du om? Resultatregnskapet stemmer overens med tallene på proff. Se side 29 i prospektet.
Pingvi
01.09.2019 kl 11:50 5798

Hele denne tråden er gjennomsyret av piss. Du starter tråden hvor du fremstår som en person som har "oppdaget" Ewave og er interessert i å investere, for så senere avsløre at du er hovedeier og styreleder......seriøst??????

Du starter tråden i februar hvor du maser om en emisjon. Nå er det ute nytt prospekt for ny emisjon.......... Når vi snakker om denne emisjonen, så er det noe som skurrer. I prospektet poengterer dere at dette er lett skalerbart, da salgskost er ren provisjon - intet salg, ingen kostnad. Dere er også veldig fornøyde med at dersom kunden velger en finansiering, så får dere hovedstol umiddelbart. Mao en veldig fin kontantstrøm. Dere sier nå dere trenger 9 mill for å kunne bygge varelager for å støtte ekspansjon. Dere forventer ett resultat etter skatt på 34 mill for 2019, og ett vareforbruk på 18 mill. Forklar igjen da hvorfor dere trenger 9 mill i dag for å kunne bygge varelager. Må dere kjøpe inn varelager for 6 mnd før dere får den første kronen inn, og kommer dere til å få alle inntekter i siste måned? I så fall, kanskje dere skulle fokusere på lagerstyring fremfor å lage emisjonsprospekter?

Hvis jeg forstår dette riktig, så er en av hovedfordelene til systemet at det er en egen, dedikert skjerm. Dette øker da etter sigende mitt fokus så mye att det er verdt den betydelige merkostnaden Ewave medfører i forhold til om jeg benyttet meg av f.eks tibber.

Hva hindrer meg i å bare bruke Tibber - kjøpe en tablett hvor jeg kun kjører denne appen?

Videre - dere bruker ordlydende som at Ewave "bevisselig" kutter forburk og kostnad med 30%... hvor er dette "bevisset"? Sier ikke SINTEF at forbruket KAN kuttes med INNTIL 30%
Kutter kostnad med 30% - dersom forbruket er kuttet med 30%, så kuttes jo ikke kostnaden med 30% - mye av kostnadene er avgifter som ikke er forbruksavhengig.

Dette lukter piss lang vei. Ikke nok med at forbruker må være stein, stokk dum for å betale for dette anlegget slik det fremstår i dag (dersom "etappe 3" blir realitisert, så vil det stille seg annerledes), men ledelsen virker ikke troverdig.
Pingvi
01.09.2019 kl 12:01 5785

Legg merke til at frem til januar 2019, så het Statix Solution Ewave Solutions. De har her ett samlet driftsunderskudd på 58 millioner........men DENNE gangen kommer de ikke til å trenge mer penger..... De har brukt penger som fulle sjøfolk i mange år, og det har vært presentert ett utall av "siste emisjon". Er det noen som tørr å vedde imot meg på at det kommer til å komme ennå en ny emisjon senere?
Pingvi
01.09.2019 kl 12:09 5779

Du snakker mye om hvor utrolig mye penger jeg kommer til å spare på å kjøpe Ewave. Jeg har en vanlig enebolig med ca 20.000 kwh strømforbruk på sentrale østlandet. La oss si jeg kjøper dette systemet med finansiering. Kan ikke du gi meg ett regnestykke som viser hvilke forutsetninger du har brukt for at jeg skal kunne tjene penger på dette anlegget, og hvor lang tid det vil ta før jeg er i pluss?

Venter i spenning
Pingvi
01.09.2019 kl 12:21 5764

Jeg forstår prinsippet med å flytte forbruk til tidspunkt på døgnet som er billigere, men dette har jo ingen effekt pr i dag. Mao så må hele min besparelse komme av redusert forbruk. Dersom jeg skal spare 30%, så er det ikke noe vits i å snakke om å slukke lyset. Det monner ikke stort å slå av telefonen og pc'n heller. Kan jo spare en hundrelapp i året dersom jeg slutter å støvsuge..... De to punktene hvor det er penger å hente er varme og varmtvann. Å nattstenge strømmen i stuen trenger jeg virkelig ikke ewave for å gjøre, og jeg tror ikke at jentungen på 15 kommer til å dusje kortere bare fordi det står en skjerm på peishyllen som sier at i dag har vi brukt strøm for kr 3,81. Hennes reaksjon til det vil være SO WHAT? Jeg tror sikkert at det har en oppdragende effekt å ha en skjerm som forteller deg forbruket, men etter noen måneder, så slutter man å bry seg.

Min påstand er at frem til det at man kan spare penger på at varmtvannstanken f.eks slår seg på i de timene hvor strømmen er billigst og av når den er dyrest, og også koble det opp mot egen produksjon og lagring av strøm og salg av strøm inn i nettet når prisen er på det høyeste, så er dette systemet ulønnsomt for en forbruker. Når de parametrene jeg snakker om - spesielt dersom man kan produsere og lagre selv, for så å selge inn i nettet i peak hours DA kan ewave ha noe for seg.
xpand
01.09.2019 kl 13:31 5745

Bare for å gjøre det klart: Jeg er verken styreleder eller hovedeier i selskapet, men la ut et en melding jeg fikk fra styrelederen i selskapet. Sitter personlig med et antall aksjer som ble kjøpt da jeg ‘’oppdaget’’ selskapet i januar/februar og har økt denne posisjonen i siste emisjon grunnet positive nyheter. For å svare på ditt spørsmål: Tanken er at en gjennomsnittskunde kan spare 9500kr i året ved hjelp av finansieringsavtalen (nedbetaling over 5 år). Ved nedbetaling er månedtlig kostnad 499kr pr måned og selskapet mener da at en kunde kan spare 792kr i mnd. Ved dagens strømpris (se side 18 i prospektet). Dette er en gjennomsnittlig enebolig.

Selskapet gjennomfører nå ny emisjon for å fokusere på å skalere til større regioner i Norge og etter hvert Sverige. De har hatt fokus på å lykkes i det små og deretter ekspandere. Hovedfokuset har vært salg i Buskerud og Vestfold. All info om dette står for øvrig i prospektet.
xpand
01.09.2019 kl 13:48 5732

Regnestykket baserer seg for øvrig på en totalstrømpris på 1,36 kWh og et forbruk på 26400 kWh per år. Ved kontantbetaling vil investering i Ewave da være tilbakebetalt på ca 2 år.
Redigert 01.09.2019 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
Pingvi
01.09.2019 kl 15:40 5692

Du sier jo selv at gjennomsnittskunden kjøper for 24.000 eks mva, altså 30.000 kr. Med regnestykket ditt, så skal kunden spare ca 19.000 kr, og det er under forutsetning av at kunden betaler gjennomsnittlig 1,36 kr pr kwh time. 2018, som er historiens dyreste sålangt, ga en gjennomsnittspris på 114,9 øre inklusive alt. Av denne regningen er typisk ca 3000 kr en fastavgift som IKKE er påvirket av forbruk, så for å finne besparelsen, så er det nok mer rett å bruke 100 øre pr kwh time.

Mao - for at din påstand om 2 års tilbakebetaling skal stemme, så må kunden kjøpe ett anlegg som er ca 35% billigere enn snittet og strømprisen må bli ca 35% en det høyeste som noensine er registrert OG han må spare 7920 kwH i året OVER TID, bare ved å endre fokus.

Hvis man forholder seg til dine egne opplysninger. Gjennomsnittsprisen på solgte anlegg er 30.000 kr, så tar man utgangspunkt i den rekordhøye prisen, 100 øre pr kwH og at man faktisk tror at man klarer å spare 7920 kwH pr over lengre tid bare ved å se på en skjerm så får man en besparelse på 7920 kr pr år før abonnemetsavgigt på ca 1200 kr i året. Mao en besparelse på ca 6900 kr pr år, eller en tilbakebetalingstid på 4,5 år.......

Det å legge 30 lapper på bordet, som jeg får tilbake på 4,5 år under forutsetning av at jeg får det til å bli min nye livshobby å stirre på den skjermen, OG at strømmen holder seg rekorddyr.....jeg vet ikke jeg. Tror faktisk jeg setter meg på gjerdet for å se hvor den tekniske utviklingen går henn. Skal ikke se bort fra at det dukker opp billigere produkter som gjør samme nytten snart :-)
Pingvi
01.09.2019 kl 15:42 5689

Det fremstår helt klart som om du skriver under en melding lenger opp som Jarle - du burde i så fall bli tydeligere i din kommunikasjon.
xpand
01.09.2019 kl 16:34 5683

Eks: Systemet kan stilles inn slik at du kan ha en temp på 15 grader når du ikke er hjemme og 20 grader når du kommer hjem. Du trenger ikke gjøre noe etter du har satt opp systemet, men poenget er at en skjerm gjør det deg mer bevisst. Om du ikke tror på det, så får det så være. De har mer fokus på strømsparing enn rent smarthus, selv om systemet har flere smarte funksjoner og duppedingser. Eks elbilladere, kontakter, stille på lys, vurdere strømpris, stille temp etc. Det er fokus på varmtvannstanken fordi mye av strømmen blir brukt på å konstant holde varmtvannstanken varm, dette kan du bla endre på med systemet. Dette er slik jeg har forstått det, men har ikke systemet selv er kun en Investor som synes dette segmentet og systemet er spennende.

Salg:
Ifølge siste melding fra selskapet nærmerer de seg 1K solgte systemer.
xpand
01.09.2019 kl 16:42 5680

Jeg ser på dette fra en investors side og trenger ikke synes produktet er best på markedet, men jeg tror på ledelsen og liker at de har en modell lik alarmselselskapene - provisjonsbasert direktesalg. Videre er selskapet bevisst på konkurransen og konkurrentanalysene er god - dette er viktig som en strategisk investor. Salgstall ligger foreløpig på omtrent 20% dvs 2 av 10 og de legger til grunn 1 av 100 i budsjettet. De har omorganisert selskapet (konsernet) og har bedre ledelse nå enn tidligere IMO. Budsjettet er realistisk og liker prinsippet med å lykkes i det små før ekspansjon. Selskapet ønsker å vokse raskt og det er kapitalinsentivt, men har fokus på kostnadssiden for å unngå for mye voksesmerter. :)
Pingvi
01.09.2019 kl 17:18 5670

Det er jo tross alt det man diskuterer her - er dette en god investering eller ikke, ikke om produktet er noe verden trenger :-) det er mange som har tjent mye penger på noe som egentlig ikke har vært så all verden revolusjonerende.

Uansett - lykke til.
xpand
01.09.2019 kl 17:44 5665

Sant og takk for det! En annen grunn til at jeg investerte i selskapet er at de har en abonnementtjeneste som gir dem løpende cashflow og ikke kun en engangsinntekt på salg. Smarthus og strømsparesystemer er jo i vinden, så får vi vente og se om Ewave lykkes eller ei. Har ihvertfall troa på at flere av disse aktørene kan tjene mye penger i dette markedet. Noen av aktørene kommer til å overleve andre ikke, så spørs det om Ewave klarer seg. Likviditeten og salget går ihvertfall foreløpig bra.
xpand
02.09.2019 kl 20:48 5610

Gode nyheter:
Emisjonfase trinn 1 ble overtegnet med 15%!!!