Tomra - big brands Cola, Pepsi, Evian m.fl. under enormt press!

Kommentatoren
TOM 13.02.2019 kl 17:31 1092

"The stars align for Tomra" mine venner. Til de grader! Big brands som Coca-Cola, Pepsi og Evian sitt gode navn og rykte er nå under enormt press over hele kloden. Disse får nemlig i stadig sterkere grad skylden for den katastrofale plastforurensningen planeten vår er utsatt for i dag. Langt på vei med rette, vil jeg påstå. Dette er nemlig selskaper som i årevis har drevet intens lobbyvirksomhet overfor politikere og andre mot innføring av pantesystemer, pantesystemer som uten sammenligning er det mest effektive våpenet mot forurensning i form av tomme plastflasker. Hvis man følger med i mediabildet i dag, har imidlertid pipen fått en helt annen lyd fra de ovenfor nevnte globale giganter. De prøver nemlig desperat å "grønnvaske" seg selv under presset fra opinion. Hvor genuint miljøengasjementet til disse multinasjonale konsernene som primært er opptatt av å generere størst mulige overskudd er, har egentlig underordnet betydning nå. Vi er for lengst forbi "the point of no return". Nå nytter det ikke lenger med lobbyvirsomhet, for å skyve problemene foran seg, langt mindre under teppet. Det er umulig å tenke annet enn at Tomra som har ca. 80% global markedsandel innen pantesystemer og hertil besitter den verdensledende teknologien for sortering av blandet plastavfall, har helt fantastiske fremtidsutsikter.

Tomra presenter Q4 2018 21.februar.

Anbefaler alle å følge linken under og lese denne artikkelen fra britiske "Daily Express". Gjengir innledningen her, og som dere ser går Daily Express et skritt lenger enn meg ved å antyde at deler av plastforurensningen er å betrakte som kriminelle handlinger.



Plastic nightmare: Time to tackle tide of plastic waste in our rivers

ENVIRONMENTAL campaigners were yesterday calling on the Government and businesses to deal with the "tsunami of plastic waste" that is the scourge of Britain's waterways.

By DAVID PILDITCH, EXCLUSIVE
PUBLISHED: 17:41, Tue, Feb 12, 2019 | UPDATED: 18:17, Tue, Feb 12, 2019


Top brands including Coca-Cola, Pepsi, Evian and Highland Spring are among the world's most recognisable names, but their labels are in danger of becoming symbols of our shameful throwaway society. A Daily Express investigation has laid bare the extent of pollution which is blighting people's lives, with a devastating impact on marine life. Birds, wildlife and seals are at risk as a direct result of thoughtless and, on occasion, criminal acts.

...

Campaigners say the full extent of the crisis is not known because there is no monitoring of the impact of the plastic tide on our waterways.

They are calling on urgent action for a deposit return scheme that will encourage UK consumers to recycle an estimated 13 billion plastic drink bottles used each year.

https://www.express.co.uk/news/uk/1086279/plastic-nightmare-time-to-tackle-plastic-in-rivers-environment-uk
Redigert 13.02.2019 kl 17:32 Du må logge inn for å svare
exuptro
13.02.2019 kl 19:54 1008

Er ingen tvil i min sjel. Tomra er megatrend, og de store selskapene må benytte seg av Tomras ekspertise. Coca cola kommer til å måtte gi etter for presset og innføre pant world wide. Hvem er det som har 80% markedsandeler på dette feltet? - Jo Tomra. Trengs det å si noe mer?
KanonBra5
14.02.2019 kl 07:24 847

Ting har definitivt snudd. Tidligere var det Tomra som måtte rundt å banke på dørene. Nå bankes det istedenfor på Tomras dør med ønsker om produkter som kan hjelpe dem med å fikse opp i problemene deres raskest mulig!!

EOY/Q4 resultat + outlook for tiden fremover neste uke blir rene vekkelsesmøte for investorer og analytikere!!!

Gleder meg ;-)

Investor
CleanGlobe
14.02.2019 kl 12:07 753

Kraftig nedgang i Tomra så langt i dag. Noen på forumet som vet hvorfor??