OLT dobler utbyttet og justerer utbyttepolitikken!

Morten McDuck
OLT 14.02.2019 kl 09:37 3707


I dagens q4-rapport/midlertidige årsrapport foreslås et utbytte på 4,40 kr, opp fra 2,20 i fjor. Samtidig meldes det at utbyttepolitikken justeres og at det skal betales 30-40 prosent av resultatet i utbytte.

Med dette vises to gledelige ting:
1) Avkastningen av å sitte med OLT øker betraktelig.
2) OLT er ikke lenger en gullskatt fanget på havets bunn. Det er vist at det er vilje til å justere utbyttepolitikken, og man er villig til å gi aksjonærene sin velfortjente belønning.

Markedet svarer, som ventet, med å sende kursen rett opp. Dette er dog bare starten.
Redigert 20.01.2021 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 15:34 3629

Fornuften seiret. Nå er direkte avkastning om ikke annet høyere enn risikofri bankrente. Kanskje det elusive kursmålet på kr. 200 likevel er oppnåelig innen dette århundredets utløp.
Ingeniøren7
14.02.2019 kl 19:44 3555

Dnb oppdaterte estimater på OLT idag, 15% økning på utbyttet som ble annonsert idag til 5,1kr neste år.
Sakte men sikkert blir OLT mer aksjonærvennlig!
Summi
17.02.2019 kl 15:53 3415

Hei, er det noen som har gjort seg opp noen gode tanker rundt hvordan man bør prise OLT, som de ønsker å dele?
Ingeniøren7
17.02.2019 kl 17:20 3393

Historisk sett har de blitt priset til en 30% likviditetsrabatt til langsiktig substansverdi. Ved 31.12.18 var substansverdi 298kr *30% rabatt så havner man på ca 210kr. Dnb har en kjøpsanbefaling og kursmål 215kr og argumenterer for det samme målet med 30% rabatt til substansverdi.
Ser man på mer likvide eiendomsselskaper slik som ENTRA eller de som er notert i Stockholm så prises de til substansverdi på børs og i noen tilfeller over substansverdi.
Tror grunnen til at OLT alltid har blitt priset til en rabatt er at de har nesten ikke utbetalt utbyttet, at du som aksjonær havner så til de grader i baksetet ved at en herremann på 95 år bestemmer alt. Nå som denne herremannen ønsker å høre på hva de andre aksjonærene sier og endrer utbyttepolicy, så er det ikke nødvendig med denne 30% rabatten.
Varehandelen som gjennomgår en ekstrem omveltning bidrar til at frykten for kjøpesenterdød fortsatt er tilstede. Ser man på de siste tallene fra OLT med 2,5% ledighet og rekkordhøyt resultat før skatter og verdiendringer er dette tydligvis ikke nok for at den frykten kan slippe.
Slettet bruker
17.02.2019 kl 19:02 3334

Ingeniøren7

Godt at du har skjønt at det som skal til for OLT er å betale mer utbytte.
Men... bakrente er selvfølgelig ikke nok. Hvorfor ta risiko og ikke få betalt for det?
Ingen mening i det!

Du vet nok bedre enn meg at det nok ikke er gamle Olav som "bestemmer alt" mer.

Du har helt rett når du skriver:
"Varehandelen som gjennomgår en ekstrem omveltning bidrar til at frykten for kjøpesenterdød fortsatt er tilstede."
Og usikkerhet er noe investorer ikke liker.

OLT er ikke verdt å sitte med. Mange mye mer interessante aksjer på OSE.


Ingeniøren7
17.02.2019 kl 19:29 3316

Ynot; jeg kjenner ikke mye til deg annet enn at du er negativ til OLT. Men idag avslørte du hvor lite du investerer for hvis du har bankrente på ca 3%. Ingen investorer med litt size på investeringen sin kan få 3% i bankrente. Er vel kun bsu(boligsparingen for ungdom)rente som yielder så bra.
Når det er sagt så er jeg enig med deg at utbytte nivået er ikke nok til å «friskmelde» OLT. Men at olav Thon faktisk hører på de største aksjonærene som har presset gjennom dette er en ny tone i OLT og jeg håper dette er første steg i å gjøre seg mer aksjonærvennlig (tiden vil vise).
Du har tidligere back-tradet og sagt hvilke aksjer man skulle ha sittet med (verdens enkleste sak). Nevn 5 aksjer på Oslobørs som har bedre risk/reward enn OLT.

Slettet bruker
17.02.2019 kl 22:25 3249

Ingeniøren7

Ift de utbytteaksjene jeg følger så er 2,93% for bankrente å regne.
Jeg mente tidligere at SBO var en bedre eiendomsaksje å satse på. Sjekk utviklingen i kursen og utbytte (sammenlignet med OLT) siden jeg omtalte den så ser du hvilken aksje som det var best å satse på. Ikke back trading det!!
Skulle OSE falle betydelig så er kanskje OLT en grei aksje å sitte med. Men jeg er mer offensiv enn det. Faller markedet så sitter man i cash en periode.

Sluttkurs fredag: 150,00 +1,35%
Ingeniøren7
18.02.2019 kl 06:33 3167

Utbyttemessig er det mange andre aksjer som gir mye mer utbytte, men spørsmålet man må stille seg er om utbyttet er holdbart over tid?
Se på f.eks eqnr rundt 2015/2016, markedet fryktet at utbyttet skulle ryke og eqnr lånte penger og trykket opp aksjer for å utbetale utbytte.
Ser man på presentasjonen OLT la ut ifm med kvartalstallene ser man at i Q4 falt OLT 6% mot Oslobørs 16%. Det kan ha vært tilfeldig men det kan også være forklart med risiko, selv tror jeg risikoen er forklaringen. Og med så lav risiko så er faktisk 2,93% ganske fin dividende.
Slettet bruker
02.03.2019 kl 16:52 2915

Ingeniøren7

Du skriver:
«Utbyttemessig er det mange andre aksjer som gir mye mer utbytte, men spørsmålet man må stille seg er om utbyttet er holdbart over tid?»

Det har du selvfølgelig helt rett i!
Og på OSE finnes det mange eksempler på solide aksjer som har utbetalt et betydelig høyere utbytte i en årrekke, og alt tyder på at de vil fortsette med det.

Det var ikke lenge kursen holdt seg på 150-tallet!
Men for dem som vurderer OLT, og ikke bryr seg om all «frykten for kjøpersenterdød» (slik du uttrykker det), så kan man jo nå få over 3 % utbytte i mai.

RT: 144,000 +0,28%