Yara med H2-avtale i Australia

Nanoq
NEL 14.02.2019 kl 13:41 2318

Yara med H2-avtale i Australia med ENGIE om et forsøksprosjekt for å erstatte Yaras bruk av naturgass på ammoniakk-/gjødningsfabrikken i Pilbara, Western Australia, til å bruke hydrogen via strøm fra vind og sol.

Yara har jo en partneravtale med NEL, så dette kan jo føre til en ny og stor NEL-ordre om ikke så lenge.



ENGIE and YARA Take Green Hydrogen into the Factory

February 13, 2019

ENGIE is a leader in the energy transition and aims to become a major player in renewable hydrogen. YARA’s purpose is feeding the planet responsibly. The two companies are joining forces in Australia to prove that the time to apply green hydrogen technology to industry is now.
“This project is in line with ENGIE’s goal to be a pioneer in the new energy world, a decarbonized world which is accessible to everyone, everywhere.” Michèle Azalbert, CEO ENGIE Hydrogen

Mer her:

https://fuelcellsworks.com/news/engie-and-yara-take-green-hydrogen-into-the-factory/

Og hva er ENGIE? Jo...

ENGIE (known as GDF Suez prior to April 2015[2]) is a French multinational electric utility company, headquartered in La Défense, Courbevoie, which operates in the fields of electricity generation and distribution, natural gas, nuclear and renewable energy. The company is a component of the Euro Stoxx 50 stock market index.[3]


Mye mer her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Engie
Tradinator
14.02.2019 kl 13:55 2249

Nel hadde representanter i Australia forrige uke så jeg på Twitter, så det jobbes nok i kulissene.
Nanoq
14.02.2019 kl 13:59 2224

Store muligheter her - og ikke bare i Australia. ENGIE er jo et kjempestort fransk energi-firma som operer i hele verden, og som vil fremme grønn energi.

Hvis NEL også kan bli en leverandør/partner til ENGIE, så blir det mer enn nok å se til hos NEL framover.
el perro
14.02.2019 kl 14:47 2108

Conclusion

Yesterday, Yara (one of world’s largest ammonia producers) and Engie (French multinational utility giant) announced that they have joined forces to test green hydrogen technology in fertilizer production. The two companies will carry out a feasibility study with a goal to design a green hydrogen plant integrated with Yara’s existing ammonia plant in Pilbara, Australia. Pilbara is a large fertilizer plant with a capacity to produce 850,000mt ammonia per annum, which needs an estimated 153,000mt hydrogen per annum as feedstock. We estimate that if half the plant run on electrolysis to produce green hydrogen (rather than the current polluting steam-gas-reforming), it would be equivalent to an order of approximately NOK3.6bn (USD420m). It is too early to conclude if NEL get this order or not, but what we do know is that NEL and Yara previously has announced a collaboration to construct a pilot plant for green hydrogen in the ammonia industry, and that neither Engie or Yara has an internal capacity for electrolyser production.

Da håper at vi ser 10 kronen snart.
Luna
14.02.2019 kl 14:50 2096

Dette er veldig spennende. Det er når hydrogen fra elektrolyse produsert med grønn elektrisitet utkonkurrerer hydrogen fra dampreformering i industrien at ting går opp i virkelig stor skala.
Da blir noen fyllestasjoner for personbiler veldig smått og uvesentlig.
Så mye fokus det er på personbilmarkedet i Norge. Det er i industrien vi kan spare inn mye CO2 og tjene mye penger samtidig.
Hvis bare de starter å prise CO2 så høyt som det bør være i forhold til de utgiftene klimaendringer påfører verden så vil det grønne skiftet gå raskere.
Slettet bruker
14.02.2019 kl 14:54 2070

Det meldes jo om mange titalls prosjekter basert på Hydrogen de siste måneder, på hele kloden. NEL har flere partneravtaler, synes derfor at det er noe rart at NEL ikke blir nevnt bl.a. når Yara-Shell og buss/tog/Tyskland nå starter opp. Regner jo med at de allikevel er aktivt med. Mulig at de også inntil videre er noe bunnet fast til avtalen med Nikola, som vel blir meget stor. Markedet på Hydrogen blir jo nå så stort at det er plass til et betydelig antall leverandører. NEL opplyser jo at de skal kunne levere utstyret til en pris på 30/40% lavere en i dag. Det trengs vel til de grader, når østens folk kommer sterkt på banen. Trygg og rolig inntil videre med : All-Inn.
Nanoq
14.02.2019 kl 15:16 1969

Luna: ..."Hvis bare de starter å prise CO2 så høyt som det bør være..."

CO2-kvoteprisen i EU er nå ca. 25 euro pr tonn CO2, opp fra ca. 8 euro i 2017. Og ja, den kommer høyere i EU fordi EU har uttalt at en høy CO2-pris er avgjørende for et hurtig skifte fra sort til grønn energi. Og EU vil fortsette med å redusere antallet av CO2-kvoter fremover for å heve CO2-prisen og dermed gjøre grønn energi konkurransedyktig med sort energi.

Forhåpentlig følger resten av verden etter med tilsvarende CO2-tiltak.


JosefK
15.02.2019 kl 01:16 1277


Dette er eksplosivt nytt. Håper det skjer litt kvikt. For ammoniakk alene trengs det minst 3-4 notodden anlegg for å dekke etterspørselen om man antar en markedsandel på 30% og en innfasing av grønn hydrogen som går over 10 år.

Og på enda lengre sikt kan man kanskje begyne å se på at amonniakk også blir det foretrukne formen for transport. Og da er eksploderer amoniakk sektoren fra det sedvanlige kunstgjødsel formålet.

Det skjer flere ting innen green ammonia i Australia. Skal se det blir et av de viktigste nedslagsfeltene.