Hva skjer ?

stud_trd
REC 14.02.2019 kl 14:26 5276

Noen forklaring på at kursen har gått bra di to siste dagene ? Noen jeg ikke har fått med meg ?
Redigert 19.01.2021 kl 23:06 Du må logge inn for å svare
Arha
14.02.2019 kl 14:55 5170

Nå har ihvertfall Sunsirs tatt et nytt trappetrinn oppover. Det tyder på at overproduksjonen er i ferd med å normalisere seg.
http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-463.html
Odi.1
14.02.2019 kl 15:41 5004


Hvorfor er det ikke Spleis nå, det er vel langt over tiden, noen som har meilet meil med spørsmål hvorfor det er så forsinket ?
Sa2ri
14.02.2019 kl 15:44 4961

Har sjekket med Oslo Børs og de er klar over situasjonen, men vil ikke si så mye mer om hvordan de følger opp dette. Time will show :-)
Slettet bruker
14.02.2019 kl 16:38 4809

Som jeg tror så går det bra efter tal. Og på makro er vi nu position för tredje vågen eller är det fjärde kanske husker ikke Koatnadskutt og at man fixat problem med grid samt nya användningsområden samt en helt annan mognadsnivå i branschen ger en massiv installation 2019-2030 en nivå vi tidigare bara drömt om. Vi snackar en årstakt som straks kommer vara 4-5 gånger så hög som 2018.
Slettet bruker
14.02.2019 kl 16:39 4795

Ja, ja 5øre ganger 1 mill aksjer er 50k kroner ikke så aller verst på gode 2 uker og amøbene er fortsatt på farten.
Slettet bruker
14.02.2019 kl 16:47 4747

Vi ser att det går rett opp i slutauksjon det er fordi nå er rec "hot hot".

Vi husker den snabbt går till 2 kr Fra dessa nivåer och med god tro og sunsirs kan vi snabbt nå 5 kr. Ett bunn solid case.
Slettet bruker
14.02.2019 kl 20:10 4473

Fortsetter det å tikke opp 2 øre om dagen, er det bare 31 børsdager til jeg er i null.
Ta invest
14.02.2019 kl 20:16 4444

Hehe grabein , da er vi nesten like . Jeg er i null rundt 1 mai men den takten . Vurderer å gå med en fane i toget da haha ;-)
Slettet bruker
14.02.2019 kl 23:16 4182

Hehe ja det hadde vært noe!
garve
15.02.2019 kl 08:45 3930

Vi satser på 3-4 % økning hver dag, da begynner det etterhvert å bli en del ører pr. dag, og vi er i pluss lenge før påskeferien ;)
gopilots
15.02.2019 kl 08:58 3839

Mon ikke snart vi ser en 100% stigning, præcis som jeg har fastholdt... ;) det begynder at gå den rigtige vej!

https://www.marketwatch.com/story/china-hopes-vow-to-buy-more-us-goods-including-semiconductors-can-help-end-trade-war-2019-02-14
Skalleknarp
15.02.2019 kl 09:01 3824

Hmmmmm intellllesting :)
JohnnyBGood
15.02.2019 kl 09:21 3711

gopilots,

Leser dere i det hele tatt hva som skrives:

"Under the proposal, however, that increase would be generated in part by moving assembly operations of U.S. semiconductors from third countries like Mexico and Malaysia to China, allowing those products to be counted as U.S. exports rather than those of other countries."

Dette er jo bare lureri og vil ikke gavne produksjon innad i USA. Dette er jo typisk for Trump-admin. Det bli et spørsmål om definisjon. Fake numbers! Men tro gjerne på dette dere.
gopilots
15.02.2019 kl 09:36 3634

Du ved godt hvad (generated in part) betyder ikke? Det betyder en del, men ikke det hele hvilket utvivlsomt vil få betydende for REC. Endvidere har diskussionen her på forum været om REC og deres og/eller lignende produkter var en del af forhandlingerne med Kina.

Det kan vi nu se de er, noget som definitivt er positivt for Rec.

Der er intet Fake i dette, men man kan naturligvis altid dreje alt til at være negativt... ;)
halvpris
15.02.2019 kl 09:53 3546

JBG

Og til slutt dreier det seg om å minke handelsunderskudd USA- KINA. Det dreier seg ikke om å "lure" hverandre lenger.
JohnnyBGood
15.02.2019 kl 10:53 3369

Jeg "gråter" over generøsiteten til Kina. Og selvfølgelig mener de det vel ... (?)

Husker dere da Kina var så generøs og bygget et nøkkelferdig hovedkvarter for unionen av afrikanske stater i Addis Abbeba. Endelig var det en hjelpende hånd, og den kom verken fra vesten eller fra ex-Sovjet, men altså fra Kina.

Den var til og med ferdig utrustet med all IT, inkludert spyware fra Kina som hver kveld i fem år sendt sine rapporter til etterretningen i Beijing .... inntil en våken sjel gadd å reagere på regelmessig nettraffikk hver natt da kontorene var ubemannet.

Dere har kanskje ikke riktig skjønt det ennå, men Kina er langt mer aggressiv og raffinert i sin virksomhet mot andre land enn det Sovjetunionen var i sin tid. Men hvem gidder vel å huske sin historielekse i disse dager ...!?
Slettet bruker
15.02.2019 kl 11:05 3315

Du glemmer en ting Johnny . Mr Trump er gal nok til at kineserne skjelver i buksene, det kan jeg garantere deg. Det er også Kina som taper mest på handels konflikten.
Record
15.02.2019 kl 11:05 3310

? ja det ligger noe bak en vær ettergivelse eller gave , gjør det kanskje begge veier .
Til tross for all denne galskapen til Trumf mener jeg han gjør en grei jobb med å adressere den fordelsbehandlingen av Kina i WTO,at han i tillegg kjører denne "handelskrigen" ville ingen andre turd å gjøre mot slike som Kina !
Har de fått fortsette har vi endt opp som lakeier for Kina og Deres politikk om ikke så alt for lenge .
Slettet bruker
15.02.2019 kl 11:21 3260

Herlig å få plukke litt etter litt på 58 tallet, kom gjerne ned på 57 og 56, tar imot med glede.?
Slettet bruker
15.02.2019 kl 11:21 3256

Det er et par ting man kan reflektere over når det gjelder handelsunderskud
For det første, vi snakker her om den såkalt varebalansen (eller current account om man vil). Man må heller ikke glemme den finansielle delen, alstå penge/betalinsstrømene. Man kunne skrevet veldig mye over dette temaet om curren account underskudd er et problem eller ikke, men konklusjonen er at et hoveproblem er at kineserne ikke har tillatt Yuan å appresiere. Hadde de latt Yuan flyte ville markedene løst mange av de problemene med handelsunder-overskudd. Flytende kinesisk valutakurs er et viktig element i en mer "rettfedig" handel, i tillegg til de andre elementene som tariffer, IP, tvangsoverføring av teknologi etc.

Noe som man også burde være opptatt av i et mer globalt perspektiv er kinesernes blodkapitalisme når det gjelder rovdrift på naturressurser i Afrika, Mongolia etc. Det driter Tump i selvf.

Et annet poeng er jo også at amerikansk arbedsledighet er historisk lavt. Dersom Trump skal "bringe hjem" arbeidsplasser - hvor skal han finne arbeidere? Mexico, eller fortrenge eksisterende arbeidsplasser?

Vel, vi heier på Trump ford vi vil bli rike... vi også :)


JohnnyBGood
15.02.2019 kl 12:40 3074

Det er et tveegget sverd. Kina vil jo først og fremst søke høyteknologi som de fra før er utestengt fra å kjøpe grunnet sikkerhetsmessige årsaker. Dette er nøkkelkomponenter som går rett inn i våpensystemer, satelittsystemer og annen forsvarsteknologi. Dersom Trumpen lover bort slik nøkkelteknologi, går dette rett inn i den kinesiske kopien av F-35. Hvorfor kunne ikke da Norge kjøpe den kinesiske spionkopien av F-35 fra Kina i stedet til kanksje en fjerdedel av prisen?

Hva angår masseproduksjon av kommersielt tilgjengelige integrerte krester, er USA først og fremst sterke på design av IC-brikker, mens det er Korea, Taiwan og Japan som leder an i produksjonen. USA har ikke lenger noen stor produksjon selv, kanskje bortsett fra CPU/GPUer.

Forøvrig morsomt at webadressen er noe annerledes enn tittelen på artikkelen til Wall St. Journal: "China Seeks to lure U.S. With Promise of Big Chip Purchases". Merk dere ordet "lure" som er opprinnelig felles med skandinaviske ordet, men som kanksje(?) har fått en noe endret betydning på engelsk?
nemi's
15.02.2019 kl 12:56 3013

Dette sa evig notoriske Bagdad Bob på Q4:

-Denne uken er veldig viktig for handelssamtalene mellom Kina og USA (..). Vi tror vi er en del av det som vil diskuteres med kineserne. Vi har ikke full innsikt i det som diskuteres, men vi føler oss veldig sikre på at det vil komme en avgjørelse eller form for løsning innen de neste to til tre ukene. Sannsynligvis vil vi få høre hva status er på handelskrigen neste uke, sier konsernsjef Tore Torvund under kvartalspresentasjonen tirsdag.

Siste: går smått med forhandlingene - US reiser hjem i dag.

https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/2186338/china-and-united-states-make-progress-beijing-trade-war-talks
JohnnyBGood
15.02.2019 kl 13:17 2938

Ja, man er ikke i nærheten av å få en dekkende og trygg avtale. Tror neppe at de kommer dit heller. Det sitter formye indoktrinert i kinesisk folkesjel at USA er hovedfienden og at Kina aldri må gi etter. Kan noen gi meg et eksempel der kommunist-Kina har gitt etter på den storpolitiske fronten?

Det står at kineserne forventer at begge skal være tjent med en avtale. Hmmm? Vil Kina ha politiske innrømmelser fra Trump? Kan de ikke være fornøyd med rosende uttaleser på Twitter?
XL11
15.02.2019 kl 13:36 2871

Tok fyr i denne gitt, eller hva, Falko?
Det er mulig de klarer å gjennomføre spleis før de er tomme for penger, men jeg er usikker.
Det jeg ikke er usikker på er om Rec er borte som ticker på OSE neste år!
Slettet bruker
15.02.2019 kl 13:44 2840

Kina vil ha Taiwan, sør-kina havet etc. .... og hvorfor har nord-korea kunnet herjet slik de har så lenge - fordi det passer kineserne godt med en buffer mellom seg og USA (sør-korea). Deals med kineserne etableres ikke med norsk snillisme.

Hva skjedde når vi ga en dissident fredsprisen? Til gikk humanismen ut på dato og vi fikk lov til å selge dem laks igjen.

USA er ikke den eneste store stygge ulen i dette.... det er to ulver her. Men tror ikke haukene på Trump-laget er naive.
Slettet bruker
15.02.2019 kl 13:46 2832

Takk for en god objektiv og balansert analyse igjen XL11 hehehe
Imponerende
XL11
15.02.2019 kl 14:26 2731

Takk, Kawasaki!
Trengs litt motvekt til alle de blåøyde og naive "investorene" her inne som står i lang kø for å tømme sparegrisene sine rett i dass.
Selskapet er like solid som vått dopapir.
Gulene
15.02.2019 kl 14:53 2653

Her var det bare baissere, ikke et fornuftig argument hverken eller.. Innleggene er like holdbare som brukt dasspapir;)(som en av sjefsbaisserne sa det så godt??)
Randers
15.02.2019 kl 15:22 2560


Det er godt å se at JBG har skriblet litt de siste dagene ?

--

-Når det gjelder Kina så tror jeg at jeg kunne skrevet kontinuerlig resten av livet og alikevel
ikke bli ferdig med alt som er sinnsvakt med regimet der borte. Så jeg bare sier meg enig
i det folk skriver her. Mens jeg også minnes da FOLKETS HÆR rykket inn på
DEN HIMMELSKE FREDS PLASS for å sette sitt eget folk på plass.

Det nye der borte nå er å ha fullstendig digital kontroll på sitt eget folk. De får
poeng da, som bestemmer alt mulig rart om hvordan livet skal være.
Høy score gir fordeler. Sier man noe negativt om regimet, faller
score, og man kan risikere å ikke kunne kjøpe importert øl,
eller at rente på lån blir høyere, osv osv

----

-For å ta litt om REC vs Den-Statlig-Eide-JV-Partner.

REC hanket inn 1,5 MUSD fra JV-partner for "enginering and project services" (Q4-18).
Hvor mye de har dratt inn totalt på lignende har jeg ikke oversikt over.

Ledelsen i REC føler seg sikre (og kanskje med rette) på at de har sterke kort ovenfor sin partner
når det gjelder teknologibiten. Dvs, at JV-partner vil være avhengig av REC sin kompetanse. Det ene
er jo at "sårbare enheter" ble sammenstilt utenfor Kina, og fraktet inn som ferdige "moduler" klare
til å monteres. Dette har ikke Kina innsikt i. Det andre er at REC har ytterligere teknologi for
fremtiden (som kan implementeres), og som Kina opplagt heller ikke har innsikt i.

Dette er kortene REC har på hånden, og som gjør at ledelsen er komfortable så langt det lar seg gjøre under de rådende forhold.

Til slutt, som en "digresjon": mitt håp er at REC kunne fått utsatt de 8,33 MUSD i JV-penalty, cash-beholdningen
tatt i betraktning. Dette skal dels betales nå innen 1 Mars. Resten innen 1 Mars 2020.
Dvs 8,33 MUSD på ett år. Forenklet (isolert sett) betyr det 31,8 - 8,33 = 23,47 MUSD.
Altså 8,47 MUSD fra å være i brudd med lånebetingelser.

Eller at de drar inn ytteligere cash (så det monner) fra "enginering and project services".

-Noe utbytte fra JV`et som vil havne i kassa til REC Silicon i nærmeste fremtid er det for tidlig å vente på.
..eller kan det dryppe noe inn allerede i 2020 - den som venter får se.. ?

Redigert 15.02.2019 kl 15:28 Du må logge inn for å svare