Tilbakekjøp av aksjer

Slettet bruker
ELK 14.02.2019 kl 19:56 2300

I Q4 rapporten side 23 står følgende:(har gått meg hus forbi)

På den ekstraordinære generalforsamlingen den 23. februar 2018 ble styret gitt fullmakt
å tilbakekjøpe egne aksjer innenfor en samlet pålydende verdi på inntil NOK 200.000.000. Det maksimale
Beløp som kan betales for hver aksje er NOK 150 og minimumet er NOK 1. Fullmakten gjelder til og med
generalforsamling i 2019, men ikke senere enn 30. juni 2019. Fullmakten kan brukes til å erverve aksjer som
Styret anser det hensiktsmessig, forutsatt at overtakelse av aksjer ikke skal tegnes.

Kortsiktig kan det være bra for aksjonærene. For kursen vil styrke seg betraktelig i en kort periode. Pr nå har ikke Elkem kjøpt en aksje.
Tilbakekjøp er ment som bonuser etc. til ansatte program. Dagene framover vil vise om de setter i gang tilbakekjøp.

Som langsiktig aksjonær håper jeg at det ikke skjer.(det er som å pisse i buksa.)selv om den vil skyte fart kortsiktig.

Vi har en stor eier på nesten 60%. Deres aksjer kommer ikke ut i markedet.
Ellers har vi flere fond og større investorer som sitter langsiktig.
Dvs. at mengden aksjer som er i markedet er med på å gjøre aksjen likvid.
Skal gjenkjøps programmet bli satt i verk kan det gjøre aksjen svakere over tid da det er færre aksjer å få tak i.
Det gjør at omsetningen faller drastisk.

Regnskapsmessig for Elkem å kjøpe nå og være med opp til høyre kurser kan gi pene tall.

Men det er ikke der vi som aksjonær er.

Selv har jeg gitt utrykk ovenfor Elkem om bekymringen om tilbakekjøp.
Det har de full forståelse for og ser helt klart problemet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
drammen
14.02.2019 kl 20:12 2257

Hei Barbro. Ja dette har vært noen eventyrlige dager. Satt å jaktet på noe nytt og kom over Elkem og Apptix. Begge i grevens tid. Elkem i stor grad etter å ha lest dine innsiktsfulle innlegg. Å komme over en så stor aktør som står på så mange ulike bein, stor omsetning og lite gjeld. At de er aksjonærvennlige er jo et megapluss.
Forresten tror jeg at noe tilbakekjøp av egne aksjer ikke nødvendigvis er negativt. Ihvertfall hvis det går til de ansatte program. Kan skape gode intensiver om å stå på videre for oss aksjonærer.
Blir å motta et hyggelig utbytte før ferien .... jammen kom julaften tidlig i år.
Lykke til videre Barbro.
Redigert 20.01.2021 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.02.2019 kl 20:40 2179

Hei drammen hyggelig.
En liten post av egene aksjer skader ikke. De jeg er Veldig skeptisk til er et større tilbakekjøp.
Det må ikke skje.

Slik ser markedet på utbytte aksjer:

Selv om utbytteaksjer er priset litt høyere enn det generelle markedet, har aksjene flere attraktive porteføljeegenskaper. For en investor med løpende likviditetsforpliktelser bør dette være spesielt interessant, gitt dagens lave alternativavkastning i rentemarkedet. En portefølje med utbytteaksjer bør rettes mot store, stabile selskaper med lang utbyttehistorikk og positiv fri kontantstrøm. Gitt forventningen om en relativt lenger periode med lavere renter og billigere valuta i Europa, er europeiske utbytteaksjer mer attraktive enn amerikanske. En portefølje med utbytteaksjer kan implementeres gjennom skreddersøm eller gjennom utbyttebetalende ETFer eller fond.
----------------------------------
Som du ser drammen begynner Elkem å bli meget inntresant for fond i USA.
De ønsker fra 3-8 mill aksjer. Kommer de for fult forsvinner såpass mye aksjer at tro meg Elkem blir ikke likvid.

Se på http://utbytteinfo.com/ da ser vi det sterke utbyttet Elkem tilbakefører.
Redigert 20.01.2021 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
drammen
14.02.2019 kl 22:49 2016

...... Hvilket scenarie det ville vært :-)

Har du noen tanker om at hovedaksjonæren er kinesisk ? Veldig ulik kultur der enn her.....kan det skape noe konflikter ?

Redigert 20.01.2021 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.02.2019 kl 07:04 1861

At den største eieren er Kinesisk har vist seg å være en kjempefordel.
de har været med på restruktureringen av Elkem og har fått selskapet deit de er nå.
Redigert 20.01.2021 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
Neptune
15.02.2019 kl 08:21 1732

Tilbakekjøp behøver ikke være galt, så lenge hovedaksjonær går med på å redusere sin beholdning tilsvarende. Feks selskapet kjøper tilbake for 80M i markedet og hovedaksjonær selger 120M til selskapert på tilsvarende kurser.
Redigert 20.01.2021 kl 20:05 Du må logge inn for å svare