yAbank slutter med BankID-kunder i kjempetrøbbel.

ebbe
15.02.2019 kl 05:57 576

Fra 6/2 er de av bankens kunder som har BankID med kodebrikke fra yAbank utestengt fra all bruk an BankID. Dette er varlet i brev datert 9/1.
Banken har ikke sendt varsel på mail eller sms.For dem av oss som er i utlandet og reiste før 9/1 kommer dette som et sjokk og medfører store problemer.
Vi er avskåret fra all bruk av banktjenester, digital post og kjøp via internett. For å få ny BankID må jeg til Norge, men det er ikke så lett når jeg ikke kan kjøpe flybill. på nettet.
yAbanks hjemmeside (forsiden) sier ingenting om denne særdeles viktige hendelsen. Det kan virke som banken forsøker å skjule dette. .

Hva med å opprette en konto i en seriøs bank der du er? Og da kan du få bank ID til den kontoen. Burde vel være mulig? Bare en tanke.
ebbe
15.02.2019 kl 07:21 503

Problemet er at jeg ikke kan overføre penger til min nye konto. Jeg er avskåret fra all bruk av banktjenester.

Naivt å reise utenlands uten å sørge for at post blir lest. Banken har informert og kundene har hatt flere uker for å skaffe seg ny bankid.
Yabank ble innfusjonert i Resurs bank AB i fjor høst, derfor slutt på bankid.
ebbe
15.02.2019 kl 08:34 418

Jeg har kontroll på posten min. Jeg var i SØ Asia 9/1. For å få ny BankID må kunden ta med legitimasjon til bank elller post. Det var selvsagt umulig for meg og andre i tilsvarende situasjon. Dersom du mener at fysisk brev i posten er nok i 2019 kan jeg dessverre ikke være enig med deg.
Grunnen til at jeg skriver om dette er å sette søkelyset på yA-banks elendige kundepolitikk. Her skal det spares noen kroner ved å la andre banker bære utgiftene til BankID. Leve yA-bank, drit i kundene.