NAS - Hegnar kjøpt og betalt eller bare utrolig late?


Siste Norwegian artikkel i Hegnar er pinlig lesning.

Hvordan kan Hegnar lire av seg at vinneren av flyselskapene blir den som er best på kostnad ex fuel?
Hvis fuelprisen går opp (som er den største kostnadsposten i et flyselskap) så er nettopp det en kjempefordel for Norwegian som har den mest fueleffektive flåten.

Er Hegnar journalister kjøpt og betalt eller bare fantastisk late og totalt uten egne tanker og kritikk av kilder?

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Meglerhus-Norwegian-er-den-minst-foretrukne-flyaksjen-i-Europa
Redigert 20.01.2021 kl 02:05 Du må logge inn for å svare
Stat oil
20.01.2018 kl 14:21 6955

Hegnar sin fremstilling av Norwegian er så pinlig at Hegnar og alle hans hobbyjournalister burde rødme av udugelighet. Men Kjos bryr seg ikke om noen lakeier fra Hegnar. Nas har stø kurs mot over 300. Kanskje Strandli og flere burde kjøpt seg inn i Nas og blitt med på oppturen, istedenfor å surmule og kverne sure oppgulp om nas hver dag?

Morgan Stanley er definitivt en av de verste manipulatorene på Oslo Børs. Det har de vært i mange aksjer.
De gjør hva de vil, uten å bli stilt til veggs for det, og det har sikkert noe med det faktum å gjøre at de er en av de største aksjonærene i selskapet Oslo Børs.
De har 4,59% av aksjene.
For øvrig har DNB 19,82% (største aksjonær) og Pareto - også kjent som Pirato - 8,52%.

http://www.osloborsvps.no/Oslo-Boers-VPS/Aksjen/Aksjonaeroversikt

Morgan Stanley er short, eller de prøver å hjelpe kunder som er short. Ingen grunn til å la seg lure.
Det er klart at Norwegian er så mye bedre stilt mht drivstoffkostnader med sine nye fly, at de ikke behøver å være best på andre kostnader for å hevde seg i konkurransen.

Et selskap som KLM kan lett betale 500 kr. per aksje og ha en fantastisk sjongleringsmulighet med alle de nye drivstoffgjerrige flyene Norwegian har i bestilling til sterkt rabatterte priser, eller ev. et lavprisselskap som et alternativ til sin nåværende forretningsmodell.
Norwegian er en trussel mot de etablerte flyselskapene.
De som kjøper NAS, fjerner trusselen, samtidig som de selv får en stor konkurransefordel.
Når de skjønner at de ikke greier å stoppe Kjos, vil 500 per aksje være en lav pris. Da blir det rift om selskapet.
Redigert 20.01.2018 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Søndre
22.01.2018 kl 09:24 6408

ATH for NAS var kr.379,- i august 2015. Hva har gått galt ?

Søndre,
Det er ingenting som har gått galt.
Norwegian går glitrende og ligger meget godt posisjonert for utvikling av både long haul og feederavtaler.
I tillegg har de en gullkantet flykjøpsavtale som vil trigge milliardverdier i flysalg og leasing de nærmeste 2-3 årene.
osv

Kursen følger imidlertid ikke utviklingen i selskapet.
Det virker kanskje litt skummelt, men det har sin forklaring.
NAS følges av to leire:

Leir 1 som tror på lavpris, kjempevekst pga volum og et selskap som er god på endring.

Leir 2 som tror på trøbbel/konkurs pga lav kabinfaktor, trøbbel med finansiering og ytre faktorer som ikke blir håndtert.
De tenker tradisjonelt at ingen har klart lavpris long haul så da klarer ikke NAS det heller.
Men de har ikke tenkt på lavere kostnader på store volumer, feederavtaler eller bruk av 737 MAX på long haul.

Kursen har blitt holdt kunstig lav av investorer i leir 2 som satser på trøbbel.
Men nå er det mindre utlån av aksjer fra Kjos og Kise og de vil se en kurs som gjenspeiler verdier i selskapet.
Så nå må spekulantene snart slippe taket og da skal kursen opp. Vi bør få 5-ganger'n og kurs 1000 kr om ikke altfor lenge.

Og ja, jeg tilhører leir 1... :-)
nafa
23.01.2018 kl 09:58 5957

Noe positivt må det da være i den siste meldingen i dag, men den skjønner ikke jeg.
Noen som skjønner hva den betyr?

"NAS:VURDERER TAP ISSUE PÅ EUR 65M I SENIOR OBL.LÅN

09:04
Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle har gitt Danske Bank, Nordea og Pareto Securities mandat for å undersøke mulighetene for en tap issue på 65 millioner euro i det utestående senior obligasjonslånet på 185 millioner euro, ifølge en melding tirsdag.



Nettoprovenyet vil benyttes til generelle selskapsformål og videre vekst for gruppen, opplyses det."


Tool
23.01.2018 kl 10:04 5940

"Det er ingenting som har gått galt."

Nei, ikke i det hele tatt. Det er helt normalt å selge eiendeler for å unngå brudd med lånebetingelser, flere ganger. Helt normalt å sette opp ruter uten å ha ansatte. Helt normalt for sjefen å låne ut aksjer til short på bekostning av alle andre aksjonærer. Helt normalt å ha en veldig dårlig yield. Alt er normalt i NAS: )

Situasjonen i NAS er langt mer sammensatt enn hva man skulle få inntrykk av her inne. Sett dere inn i hva som foregår, det er ikke bare fryd.
nafa
23.01.2018 kl 10:22 5905

Var dette bare en høvelig melding å dekke inn noe short på, eller ??

Kursen stiger i hvert fall :-)
nafa
23.01.2018 kl 10:23 5905

Var dette bare en høvelig melding å dekke inn noe short på, eller ??

Kursen stiger i hvert fall :-)
nafa
23.01.2018 kl 10:31 5886

Norwegian vil låne over 600 millioner

Norwegian har hyret inn meglerhusene i Danske Bank, Nordea og Pareto for å undersøke lånemuligheter.

Flyselskapet vil utvide et usikret obligasjonslån som har 185 millioner euro utestående og forfall i 2019, med 65 millioner euro, tilsvarende 627 millioner kroner.

Pengene skal benyttes til generelle selskapsformål og ytterligere vekst.

Ved utløpet av tredje kvartal hadde Norwegian 5,5 milliarder kroner i kontanter og likvider.
pipers75
23.01.2018 kl 11:26 5756

Det registrerte jeg, noen som kan legge ut artikkel?
Bulder
23.01.2018 kl 12:20 5654

Aksjelive e24:
Shortingen i Norwegian stuper – aksjen letter

Norwegian tar av på Børsen tirsdag. Selskapet har klatret 3,39 prosent og er den fjerde mest omsatte aksjen like etter klokken 12.00.
Ifølge den nordiske shortrapporten til Sparebank 1 Markets har shortandelen i Norwegian nå falt til under 30 prosent – et fall fra over 36 prosent i november i fjor, skriver Dagens Næringsliv.
Fallet i shortandelen kommer samtidig som aksjen har steget betydelig. På én måned har Kjos’ flyselskap klatret over 20 prosent på Oslo Børs.
Aksjen er fortsatt den mest shortede i Norge, foran BW LPG og PGS, ifølge DN.
At investorer som har shortet en aksje vil dekke posisjonene sine i frykt for en kursoppgang, kan ofte føre til betydelige kurssvingninger.
Redigert 23.01.2018 kl 12:20 Du må logge inn for å svare
Bulder
24.01.2018 kl 08:31 5371

Hegnar er ute med en journalistisk blunder igjen og trekker fram den største shorteren som trumfkort:

"JP Morgan kutter kursmålet på Norwegian fra 160 til 155 kroner, tilsvarende en nedside på 31 prosent."

At det er nedsiden på 31 prosent som blir lagt vekt på er interessant. Og igjen en lite objektiv fremstilling av et selskap på Oslo Børs.
Hegnar skulle vært suspendert for å forsøke med manipulering for å bistå shorterne ... !!!

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Spaar-aksje-ned-over-30-prosent
Redigert 24.01.2018 kl 08:34 Du må logge inn for å svare
Stat oil
24.01.2018 kl 08:40 5359

Tror selveste Hegnar selv sitter og svir ræva i short-posten sin nå. Ser jo slik ut på hvordan de legger ut saker angående NAS. Fremstår lite troverdig og profesjonelt.

Ser man det, takk takk....fortsatt noen som gir bort sine NAS aksjer.
Anywhere
24.01.2018 kl 10:31 5242

Lurer på om det ryktes litt rundt omkring at utlånte aksjer vil kunne trekkes tilbake i nær fremtid og at det er flere i den forbindelse som forsøker å beskytte seg mot inndekning som da må gjøres.... Hvem vet om Kjos & co kjører en solid TRS her snart??
Søndre
24.01.2018 kl 12:36 5144

Gå inn på Google og skriv TRS-avtale, så får du en god forklaring.