Strongpoint nr. 2-19 Klar for vekst

Slettet bruker
STRONG 15.02.2019 kl 16:00 98144

* Ny partneravtale med Harting Systems.
* Ny salgskanal/konsept med Road Runners i Spania.
* Pricer med knalltall og rapporterer at mesteparten av ordrereserven er i blant annet Norge.
* Produktene og produktkvaliteten til Strong er ledende. Blant annet var det kun Strong som ble kvalifisert til å levere sikkerhetskofferter til SBERBANK. Alimerka i Spania gikk først til konkurrent, men snudde da kvaliteten ikke var god nok og Strong landet en flott ordre.
* Flere små og mellomstore kontrakter i det siste med Pricer til Baltikum med stort potensiale.
* Butikkene MÅ få mer effektiv logistikk og her har Strong flere løsninger. Netthandel med utkjøring er ikke lønnsomt. Det er vel kun en aktør som går med overskudd i Sveits og de leverer ut med posten?
* C&C har mottatt stor heder og ære og har da landet flotte ordrer i Sverige allerede samt en gigantisk rammeavtale i Russland som det kun har blitt levert småtterier på enda.
Redigert 21.01.2021 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 11:58 3891

Da kan vi være uenige i det. Synes Anders gjorde en grei jobb i dag jeg og dette var siste opptreden fra hans' side. Godt jobbet Anders og takk for din gode jobb gjennom mange år.
Gjeldende IR-arbeidet, så enig. Her er det en jobb å gjøre, Skape blest om selskapet. JT sa på presentasjonen at de jobber med det sammen med så mye annet. Jeg synes det har skjedd veldig mye på kort tid jeg. Nye ansatte, nye stillinger. Gått gjennom feilslåtte strategier. Innført nye. Kalt hjem Roine, som ikke fungerte optimalt i APAC. C&C piloter i 6! land. Landet kontrakter og viser så smått vekst igjen etter det store tilbakeslaget i 2017.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
LeifH
28.02.2019 kl 12:15 3870

At de nesten ikke har begynt på pricer installeringen til joker og den andre kunden, pluss har vesker igjen av disse 1200 er ++.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Norviking
28.02.2019 kl 12:25 3844

Forrige innlegg slettet da det ble dobbelt.

Jeg var som kjent tilstede på presentasjonen.
Jeg fikk et helt annet inntrykk av Anders enn det noen mener her på forumet.
Jeg fikk et solid og meget positivt inntrykk av mannen.
Ja jeg likte ham faktisk svært godt bare etter å ha snakket med ham i noen minutter.
Tilliten han utstrålte klarte iallefall jeg å motta så jeg fikk en god dialog med ham.
Det er lett å sitte bak en skjerm å kaste ut negative synsinger.
Derfor oppfordrer jeg alle til å dra på StrongPoints presentasjoner.
Snakk med dem og deretter konkludere.

Jeg hadde også en fin samtale med både Hilde Gilen og Jacob.
Fikk frem synspunkter til disse to også , om både produktutvikling , navn på produkter , hva som skal til for å lykkes med self check out osv.
Begge var flotte mennesker og det oste av seriøsitet og engasjement.
Jeg fikk også fram mange punkter som har vært diskutert her på forumet og de lyttet godt og tok virkelig til seg det som jeg presenterte.
Jeg tror at den ledelsen vi har i StrongPoint er jordnære og lyttende.
Jeg fikk iallefall et inntrykk av at de virkelig bryr seg.

Jeg fikk også tid til å snakke med styreformann Morthen Johannessen og som jeg sa rett ut.
Vi ( aksjonærene ) forventer nå resultater.
Sitat: Nå har dere fått en bra lønnsøkning i form av honorarer. Nå er det tid for å levere.
Vi forventer også at det nå kommer innsidekjøp. Ikke bare den porsjonen dere må kjøpe men vise at dere virkelig ha tro på selskapet.
Dette var han faktisk enig i.
Så jeg venter i spenning jeg:)

StrongPoint fikk fornyet tillit i mitt hode og jeg kommer nok til å plukke litt flere aksjer etterhvert.

Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
28.02.2019 kl 12:31 3826

Alt i alt så går det jo rette veien med selskapet selv om aksjen lagger. Før eller siden kommer den etter.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
LeifH
28.02.2019 kl 12:40 3804

Man er i den beste situasjonen strong noen ganger har vært i nå, så det er rart "alle" vil ut. Det satses bra, og JT finner virkelig de riktig folkene, det kan man se på roadrunners arbeidet i Spania. Man trenger ikke store kontrakter om man får det til slikt i Tyskland og noen andre land. Bra fokus og spennende fremtidsplaner.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 12:40 3801

Ja, aksjen kommer før eller senere. Vi er nok foran på kurven en og annen av oss, men vi kjenner selskapet svært godt og klarer å se mulighetene som ligger i løypa. 2019 blir året vi skal tilbake til god 2016-form og videre. Da snakker vi. Skjønner at en og annen går lei når vi aldri ser ut til å bryte ordentlig opp. Bare synd at det har vært noen av de største aksjonærene samtidig med at aksjen er illikvid. Ikke rart vi blir kjørt ned i gjørma. For litt siden var KOA og STRONG på nøyaktig samme kurs, uten sammenligning forøvrig. Jeg valgte da å øke i STRONG og kun ta en trade i KOA. Fasit så langt er kurs 8.24 i KOA og 9,46 i Strong.

Leif: RoadRunners i Tyskland nå. JT var overrasket over hvor sterkt salget hadde vært i Spania til nå.

Som Vikingen oppfordrer til: møt opp på Q og still spørsmål før, under og etter presentasjonen. Tingenes tilstand er slettes ikke galt. Ledelsen i Strong jobber langsiktig, det har ikke vært et eneste lik i lasta, folket har høy integritet vist over mange år. Hel ved som Vikingen sier. Vi går vitterlige godt cash positivt og utbetaler utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Ols123
28.02.2019 kl 12:48 3786

Grattis alla här. Mkt kompentent ledning på plats o äntligen ser framtiden mkt ljus ut igen . O utdelning höjs med 10%
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
LeifH
28.02.2019 kl 12:50 3788

Utrolig at Hegnar ikke klarer å skrive en liten tekst som strongpoint.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 12:54 3778

Takk for referat og spørsmålene som ble stilt om dette var deg Vikingen.
Ser med spenning frem til svarene på spørsmålene som ble sendt inn, men regner med det er lite konkrete svar da dette ikke ble besvart på presentasjonen.
Jeg er fornøyd med omsetning, men litt skuffet over ebitda, hadde forventet denne høyere.
Ser at ting har snudd seg og forventer videre positiv utvikling fremover både omsetning og resultat. Jacob gjør de rette tingene.
Om de ordner litt PR, starter med tilbakekjøp av egne aksjer (noen jeg trur de fleste er enig i er god investering for oss og strong) og innsidekjøp så er jeg positiv.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Norviking
28.02.2019 kl 13:01 3763

Enig LeifH

Jeg sendte Hegnar redaksjonen en e-post men ser ikke ut for at mitt innspill ble hørt.

«
Hei
Har lest Hegnar på nett nå
Skal si det er langt mellom gladnyhetene i dag.
StrongPoint har i dag hatt Q4 presentasjon
De har levert god vekst og gode tall
Det hadde jo vært noe å nevne kanskje ?»

Jeg tok også opp dette temaet med både Jacob og Hilde i dag tidlig.
Og som jeg sa.
Dere må være litt mere «framme i skoa» når det gjelder å få spalteplass i media, E24 , Hegnar , DN osv.
Investorer i Norge må få vite at vi eksisterer.
Ingen aksjonærer bortsett fra spesielt interesserte vil gå på StrongPoint sine nyhetssider for å lese.
De som sitter i olje , transport , eiendom osv osv leser heler ikke fagblader fra detajehandelen så de pressemeldingene som StrongPoint har i disse fora når heller ikke frem til potensielle investorer.

Jeg tror faktisk de var enige med meg , så vi får gi dem litt tid å se om det blir noen endringer med henblikk på å få investorer til å oppdage oss.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 13:14 3745

Flere bensinstasjoner sliter, spesielt der hvor det er overrepresentasjon av elbiler i nabolaget. De MÅ foreta seg noe eller dø. Hvorfor ikke satse ordentlig på C&C? De har jo tomteplassen allerede og den første kjeden som går ut med dette vil jo nødvendigvis oppleve økt trafikk.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Norviking
28.02.2019 kl 13:18 3731

100%OSE
Når jeg snakket med Jacob så ble det nevnt fra hans side om å bruke aksjer som delbetaling av fremtidige oppkjøp.
Jeg parerte selvfølgelig med at tiden er moden for det , all den tid aksjekursen er såpass lav som den er nå.
Jeg sa jo at de har bare 100k aksjer i eget eie og at man ikke kommer langt med noe oppkjøp med så få aksjer.
Dette måtte han jo si seg enig i.
Det kom selvfølgelig ingen konklusjon fra ham nå for det ville jo vært innsideinformasjon som skal meddeles alle aksjonærer samtidig.
Men jeg tror vel at det kan skje at de vil starte et tilbakekjøpsprogram.
Når , ja det skal jeg ikke spå noe om.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Ols123
28.02.2019 kl 13:29 3729

Direkt avkastning nu 6%
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
tunktee
28.02.2019 kl 15:30 3627

Haloisen folkens!

Må takke Vikingen masse for innsatsen!
Tenkte å komme med litt kommentarer og meninger ila dagen.
I mellomtiden var det mye kjekkere å gjøre andre ting i dag enn å se på børsen. Grunnen?, tja, dette er dagens utvikling på porteføljen min:

-4,18
-6,29
-8,59
0,00
-5,46
-2,30

Strongpoint er altså lyspunktet :)
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
JosMag
28.02.2019 kl 15:50 3603

Traff ikke så værst på mine estimater. Utbytte 55 øre smaker godt. Bommet lii på omsetningen i positiv retning. Veldig hyggelig å se tall godt over 300 i omsetning. All time high på service inntekter dette kvartalet. Betydelig kutt i antall ansatte med 32 + nedskalert konsulent bruk. I kombinasjon med økt salg tror jeg på hyggelige kvartaler fremover. Litt minus for EB litt i nedkant av forventninger pga mye høyere omsetning. Blir forklart med ekstrordinære omstrukturerings kostnader. Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med utviklingen i selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
HitIT
28.02.2019 kl 16:01 3593

Jøss, hvem fant ut at dem skulle trykke på kjøpsknappen?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
tunktee
28.02.2019 kl 16:21 3579

Kanskje det var en som syns synd på meg?....

Nei, håper det er innsidekjøp!
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
HitIT
28.02.2019 kl 16:28 3576

Archer i dass iallefall :/
Mulig med Strong innside ja
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
LeifH
28.02.2019 kl 16:56 3532

Ikke noe på Hegnar enda. Jeg som trudde Hegnar var en avis som følge med.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Elektrikeren
28.02.2019 kl 18:11 3463

StrongPoint ASA: Aksjeprogram for styret

Den ekstraordinære generalforsamlingen vedtok et aksjeprogram for styret den
21. november 2018.

Aksjene vil bli allokert fra StrongPoint sin beholdning av egne aksjer. Aksjene
blir allokert tre virkedager etter hver kvartalsfremleggelse. Prisen på aksjene
blir basert på den volumveide gjennomsnittlige aksjekursen disse tre dagene.

Den første aksjeallokeringen vil bli foretatt den 5 mars 2019. Antall aksjer som
blir allokert, samt pris vil bli børsmeldt i etterkant av transaksjonen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Hilde Horn Gilen
Finansdirektør StrongPoint ASA
Tlf +47 920 60 158
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Elektrikeren
28.02.2019 kl 18:30 3525

StrongPoint ASA: Meldepliktig handel

Hilde Horn Gilen, Finansdirektør i StrongPoint ASA, har i dag kjøpt 17 570
aksjer til gjennomsnittlig kurs NOK 9,48. Ny beholdning er 17 570 aksjer,
tilsvarende 0,0 % av totalt utestående aksjer.
Aksjekjøpet inngår i aksjeprogrammet for konsernledergruppen, hvor den ansatte
får 20 % skattepliktig rabatt ved kjøp av aksjer i selskapet. Aksjene er handlet
over Oslo Børs.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Hilde Horn Gilen
Finansdirektør StrongPoint ASA
Tlf +47 920 60 158
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
28.02.2019 kl 18:50 3509

Det er jo bra at hun kommer raskt igang, hun hadde jo bare jobbet en drøy uke?
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 18:58 3520

Virker som en effektiv dame, som kjøper ved første mulighet! Hun ser jo tallene hun også, så underpriset.

Denne meldingen kom på hegnar, med avsluttning om at Strong slapp tall i dag.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2019/02/Finansdirektoer-kjoepte-i-StrongPoint
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Baron1!
28.02.2019 kl 19:46 3472

Det fremstår for meg som om utbyttet er foreslått til 0,55 utelukkende for å øke fjorårets utbetaling, uten at det er noen god grunn til det. Utbyttet er langt over resultat, og ikke bærekraftig. Uansett er det verdidrepende å betale ut utbytte hvis man mener aksjen handles til rabatt.

Det hele blir for dumt hvis man gjør alvor av tankene om å vurdere emisjon for å kunne gjøre oppkjøp. Da vil man altså først betale ut penger som realiserer skatt for oss aksjonærer, og samtidig hente inn nye penger fra oss. Alternativt trykkes aksjene opp som betaling til selskap vi kjøper opp, og det innebærer i så fall at vi selger deler av Strongpoint til en elendig kurs.

Begge løsninger er håpløse.

Man kan ikke være et selskap som skal vokse, gjøre oppkjøp og hente egenkapital, og samtidig betale ut relativt store utbytter!

-Baronen
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
28.02.2019 kl 19:53 3469

Reultatet ble bra (nok ). Og det er fint med nye koster, selv om den/de gamle ikke var utslitt.
Selvfølgelig hadde det vært fint med en utbytte på 1, - , siden økonomien er god, for trofaste aksjonærer som holder spiriten og tidligere leder som gjorde en god jobb. Så er det kanskje like viktig at selskapet og deres ansatte har troa på veien videre.
Men med det arbeidet som er gjort og planlegges og gjøre framover, tror jeg dette kommer ved neste korsvei. Nå må kursen opp på 15-20 der den hører hjemme, foreløpig.
Strong er viktig, for vår kontantfrihet, for politiets resurser, og for handelens kostnadsnivå.
What friends are for:
https://www.youtube.com/watch?v=HyTpu6BmE88&list=RDHyTpu6BmE88&start_radio=1&t=41
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Norviking
28.02.2019 kl 20:08 3452

Imponerende at nyansatte Hilde Gilen viser at hun har tro på StrongPoint med å kjøpe en bra porsjon aksjer i dag.
Det setter iallefall jeg pris på.

Som lovet så legger jeg ut alle spørsmålene til Q4 med tilsvar fra SP her:

1.I Italia snakker Coop Lombardia om "suksesshistorie". Det begynner å bli flere måneder siden.
Kan dere forteller mer om denne suksessen ?
Hvorfor landes det således ikke kontrakt?

SP: COOP Lombardia uttalte selv piloten som en suksess. Dette viste vi til på våre websider. Piloten er under evaluering.
_____________________________________________________________________________
2. Hva er status C&C i Moskva?
Vil det noen sinne komme en skikkelig kontrakt fra den kanten, eller vil de gå videre med vanlig utkjøring?

SP: Utkonos tegnet i 2017 en intensjonsavtale om 2.000 C&C-skap. 17 skap er til nå installert av totalt 25 kjøpt og betalt. Installasjonene av hentestasjonene i Russland har tatt lengre tid enn forventet, både på grunn av tilgang til egnede lokasjoner og tillatelser fra offentlige myndigheter. Utkonos evaluerer de installerte enhetene, samt hvordan Click & Collect skal være en del av deres fremtidige konsept.
_____________________________________________________________________________
3.Hva er ordrereserven utover "faste inntekter"? Pricer rapporterer jo dette måltallet så hvorfor ikke Strong?

SP: StrongPoint har en forretningsmodell som har både «recurring revenues» (ca 300 millioner p.a.), store utrullinger (som gir grunnlag for å snakke om ordrereserve) og andre installasjoner eller kjappe leveranser (f.eks. Slik som Road-Runner konseptet) som ikke gir «ordrereserve». Vi bruker ordrereserve aktivt for å holde kontroll på forretningen, men vi mener at et slikt fokus på ordrereserve eksternt kan bidra til et potensielt feilaktig bilde av hvordan forretningen faktisk går. PRICER opererer i mye større grad med store utrullinger, og der gir en slik ordrereserve mer fornuft. Like fullt, vi registrerer et slikt ønske fra investorer og vil vurdere dette framover.
_____________________________________________________________________________
4. Hva blir satsingen i Norge og Sverige fremover ettersom Cashguard sakte men sikkert blir mindre aktuelt?

SP: i Norge og Sverige – der bruk av kontanter i en verdenssammenheng er rekordlav – så vil StrongPoint både jobbe med å få innpass hos eksisterende og nye kunder (spesielt i nye «vertikaler») med eksisterende produkter. Samtidig skanner vi markedet for produkter og løsninger som kundene våre ønsker og/eller det representerer et veldig godt business case. Dersom vi ser et markedsbehov for løsninger som ikke eksisterer så vil vi vurdere egenutvikling.
______________________________________________________________________________
5. Hvor mange C&C-piloter er det? Når forventes avklaring på piloter og er det nye på gang?

SP: vi har pt C&C-piloter hos ulike kunder i 5 land: Norge (MENY), Sverige, Litauen (Barbora), Italia (COOP Lombardia) og Russland (Utkonos). Det er også inngått avtale om pilot i Spania, denne er under utrulling.
______________________________________________________________________________
6. Hvilken valutastrategi har dere?

SP: Større avtaler inngås normalt sett med en valutaklausul som gir StrongPoint rett til å justere pris mot kunde dersom valuta endrer seg vesentlig. Dersom leveransevolum, leveransetid og pris er fastsatt i lokal valuta, som for eksempel Sberbank, sikrer vi med terminkontrakter.

7. Guiding og milepæler for året og årene fremover?

SP: vi har ikke guidet tidligere, og har pt ikke tenkt å endre på dette regimet. Det vi imidlertid ønsker å bli klarer på er den strategiske retningen til selskapet. Dette vil kommuniseres blant annet i kvartalspresentasjoner og annen ekstern kommunikasjon.
_____________________________________________________________________________
8. Hva skjer med produktutvikling i og med kostnadsbesparelser?

SP: Produktutviklingen – i all hovedsak Product Management av eksisterende produkter – går med full styrke. Gjennom den tverrgående gruppen «Retail Product Board» sikrer vi bedre «alignment» på de produktutviklingsprosjektene som går. Gjennom Product Board vurderer vi også behov for nye produkter.
_____________________________________________________________________________
9. Hva er ledelsens syn på at vi har flere hundre færre aksjonærer på ett år og at tilliten til aksjen er så lav og synkende dag for dag?

SP: Ledelsen ønsker naturligvis både en stor aksjonærbase, men enda viktigere for selskapet er en materiell og engasjert aksjonærbase. I løpet av det siste året har det vært flere endringer som følge av ny konsernsjef, og markedet har så vidt begynt å se de endringene som kommer. Framover er fokus til ledelsen på både å bli flinkere til å kommunisere retningen framover, og ikke minst faktisk levere på de strategisk viktigste områdene.
_____________________________________________________________________________
10. De gangene det kommer spørsmål fra salen så hører man ikke spørsmålet fra salen
Kan dere gjøre noe med det?

SP: Vi skal sørge for at de som har mikrofon (CEO & CFO) enten gjentar spørsmålet, eller at vi får en mikrofon til publikum.
_____________________________________________________________________________ 
11. hvordan går dialogen med de store kjedene i Spania (og andre land) når det gjelder mulig installasjon av CG?

SP: I kjølvannet av Alimerka-avtalen med CashGuard har vi flere dialoger av tilsvarende art. Imidlertid opplever vi interesse for andre produkter, slik som C&C og andre e-Commerce produkter, som enda større. Framover legger StrongPoint enda større trykk overfor de store kjedene for å få innpass.
______________________________________________________________________________
12 har Alimerka vist interesse for C&C ?

SP: Vi kommenterer ikke enkeltkunder og deres eventuelle interesse for produkter før vi har solgt disse, og vi i dialog med kunden har enighet og tillatelse om å kommunisere deres navn.
____________________________________________________________________________
13 hva er utsiktene til nye CIT markedene ? Jobbes det med å gå inn i nye markeder (ref. konkurrenten Spinnakers som gikk inn i Chile for et par år siden) ? For eksempel det spanske markedet. Hva lobbyvirksomhet gjøres det for å få akseptert/standardisert IBNS-teknologien i et land hvor arkaiske transportmetoder fortsatt benyttes i et oligopolistisk og beskyttet system ?

SP: Vi jobber selektivt med land for å påvirke myndighetene (kan ikke dekke alle land.). Blant annet kan nevnes at Singapore nå åpner for IBNS-bruk som en direkte konsekvens av vår dialog.
_____________________________________________________________________________
14 hvor mange Q-collector Maxi selges til ikke CIT selskaper ? Er dette et satsingsområde ?

SP: Med unntak av Sberbank er det minimalt av CS-vesker som selges til ikke-CIT selskaper (og innen Sberbank er salget til deres CIT-enhet). Det er ikke et satsningsområde å selge til ikke-CIT selskaper. Vi mener vi generelt får bedre betalt av å fokusere på CIT-selskaper; samtidig er vi opportunistiske og avviser ingen potensielle stor-kunder
_____________________________________________________________________________
15 jobbes det i det hele tatt med de virkelig store kontantmarkedene som Kina, India og Indonesia (CG og CIT) ?

SP: nei. Vi fokuserer egen organisasjon på det europeiske markedet, samtidig som vi ser på både Nord-Amerika og andre land (f.eks. Sør-Afrika, Malaysia, Singapore, Australia) gjennom vår partnertilnærming.
______________________________________________________________________________
16 kan vi forvente noen signifikante nye produkter på kort sikt ?

SP: Av egne produkter er det Unico Cashguard, en rimelig single-slot maskin, som vil komme på markedet. Denne vil kunne brukes betjent og ubetjent, og vi utreder også utvidelse av Self-Checkout med kontanter som en direkte kundehenvendelse. Utover dette så ser StrongPoint like mye på partnerskap med – og evt oppkjøp av – selskaper som har komplementære produkter eller løsninger innenfor våre fokusområder.
______________________________________________________________________________
17 har STRONG planer for en overordnet Chief Sales Officer/Chief Marketing Officer for alle produkter og markeder ?
SP: Nei. Organiseringen som ble vist Q3 er nå på vei til å bli fullbesatt, og dette er organiseringen pt.
______________________________________________________________________________
18 Ønsker guiding for neste kvartal.

SP: Se over – kommer ikke
_____________________________________________________________________________
19 Har et ønske om tilbakekjøp av egne aksjer som brukes på fremtidige oppkjøp, eventuelt slettes.

SP: StrongPoint vurderer i mye større grad enn tidligere å bruke aksjer som en del av vederlaget ifm oppkjøp. Styret har blant annet fullmakt fra generalforsamlingen til å utvide aksjebeholdningen. Tilbakekjøp av aksjer anses ikke som en viktig, substansiell eller langsiktig måte å øke verdien av selskapet på.
_____________________________________________________________________________
20 Kan grense for børsmelding av avtaler senkes til 5.mill?

SP: Generelt er retningslinjen for børsmelding at man børsmelder kurssensitiv informasjon. Grensen er i dag 10 MNOK, eller en avtale av strategisk viktighet. Samtidig er alltid retningslinjen at kurssensitiv informasjon deles. Ledelsen og styret anser ikke det som formålstjenlig å senke terskelen (i kroner) for børsmelding. Ledelsen vil søke etter å bedre kommunikasjonen til investorer gjennom nyhetsartikler og pressemeldinger for nyheter som er interessante, men som like fullt ikke når kriteriene for en børsmelding. Her håper vi investorene har satt pris på dette økte fokuset den siste tiden.

Forts.



Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Norviking
28.02.2019 kl 20:08 3462

21 Ønsker en skikkelig gjennomgang over de respektive markedene, hva kan vi forvente, hvordan ser markedet ut.

SP: Dette er et spørsmål som vi ikke rekker å svare i detalj i en kvartalspresentasjon; men kort sagt så har StrongPoint en sterk posisjon i både Norge, Sverige og Baltikum – og vi jobber stadig med å gjøre posisjonen sterkere ved å selge eksisterende produkter til eksisterende og nye kunder (typisk nye vertikaler) i disse landene. I tillegg jobber vi med å utvide vårt produkttilbud til disse landene, slik som f.eks. TD-light, i Sverige. Utover disse landene er det maksimalt fokus på Spania og Tyskland. I begge disse landene jobber vi med å selge våre produkter både direkte og gjennom strategiske partnere (f.eks. Harting systems i Tyskland). I øvrige land jobber vi pt gjennom «Global Partners».
_____________________________________________________________________________ 
22 Hvilke omsetningsmål er satt for bedriften fremover (f eks 3 eller 5 år frem i tid), og hva skal gjøres for å oppnå dette?

SP: Det er ikke satt omsetningsmål eksternt. StrongPoint fokuserer på å skape mest mulig verdi for aksjonærene, og det kommer primært til uttrykk gjennom bunnlinjefokus – samtidig som topplinjevekst er en forutsetning for dette over tid.
______________________________________________________________________________
23 Er det er mulig å videreføre solutions/markets-matrisen de har brukt tidligere? Hadde vært greit å se hvordan utviklingen går med tanke på nye markeder og nye produkter i eksisterende markeder.
( Se side 19 denne presentasjonen; https://www.strongpoint.com/wp-content/uploads/2018/02/4.-kvartals-presentasjon-15.2.2018-1.pdf )

SP: Ref. Spørsmål 21 så ser man at StrongPoint jobber med å fokusere sin egeninnsats i utvalgte land. Vi tror at høy penetrasjon i et [stort] land er viktigere enn å være representert i mange land. Samtidig jobber vi gjennom våre «Global Partners» med å øke salget vårt av egen produkter.
_____________________________________________________________________________
24. I meldingen om leveranse til kjede i Baltikum står det at den starter i 2019 og ferdigstilles i 2020. Menes det da at en ev. full utrulling ferdigstilles i 2020? Trenger vel ikke to år på å få på plass piloter til 1,5 mill eur?
SP: Det stemmer. Den totale avtalen er estimert til MEUR 1,5 og ventes å være ferdig levert innen 2020, basert på vellykkede piloter nå nærmeste måneder.
_____________________________________________________________________________
25.
HARTING Systems:
Hva dreier dette samarbeidet seg om ?
Er det alle produktene eller bare et visst utvalg ?
Hvilke markeder / geografisk og markedsmessig vil dere dekke med Harting Systems sine produkter ?
Hvor tett er dette samarbeidet og hva betyr det økonomisk , markedsmessig og mannskapsmessig for oss ?
SP: I første omgang dreier samarbeidet med Harting Systems seg om Self-Check Out og er begrenset til Tyskland. Harting vil se på hvordan de kan selge våre nåværende Self-Checkout systemer (både HW og/eller SW), og vi vil sammen se på behovet for eventuelt å utvikle nye løsninger
_____________________________________________________________________________
26.
Vi har indikasjoner på at det dreier seg om self check out systemer der vi blant annet skal levere software.
Vil vi slutte å levere hardware i egen regi men ta dette fra Harting nå og i fremtiden ?
SP: Se svar over. Vi har ingen planer om å slutte å levere hardware på generell basis.
_____________________________________________________________________________
27. Kan dere vurdere å begynne med skikkelige halvårspresentasjoner (i stedet for å kun sende ut skriftlig rapport i juli) så kunne vi kanskje fått en ordentlig oppdatering i August?
SP: Forslag mottatt. Vi vil fortsette å sende ut skriftlig rapport i juli (som en del av vår finansielle kalender), men vi skal vurdere annen oppdatering (i august).
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Nå gir vi gass
28.02.2019 kl 20:41 3420

Godt jobba, - gode spørsmål, - og gode svar.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 20:46 3415

Veldig bra! All honør.
Må virkelig si det ble spurt om mye bra. Flott at de har tatt seg såpass mye tid til å svare.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
tunktee
28.02.2019 kl 21:04 3382

TUSENTAKK VIKING!!! Du har gjort en enestående jobb!
Har drålig samvittighet for at jeg ikke satt side om side med deg på presentasjonen i dag.


Har sett litt på tall;
Først må jeg si at omsetningen er veldig bra, tangerer faktisk nesten rekorden vår som var 4. kvartal 2015.

Kostnadene derimot sjokkerte meg. Vi så i 3. kvartal at avansen gikk ned (høyere prosent varekost), så den er for så vidt grei. ADK er også grei. Men jeg er ikke fornøyd med 47,35% avanse, så det er sagt!
Lønn og sos.kost. har jo tatt helt av, hva skjer? Greit, deler av dette kan meget mulig forklares med diverse sluttpakker m.m., men jeg vurderer økningen til å være for stor til å passe. Tiden vil vise det, Q1 rapporten kommer plutselig!

Lenger nede i regnskapet kan man kommentere at andre finanskostnader trolig er ekstraordinære, og at skatten ikke er reel for dette kvartalet. Skatt vil sjeldent være det fordi den beregnes/periodiseres på en annen måte enn i bedriftsregnskapet. Normalt bør man kunne legge til grunn 15-25% skatt avhengig av hvor de skatter for den enkelte omsetningen. Internasjonale bedrifter har til en viss grad mulighet til å flytte overskuddet til land med lav beskatning, men det er selvfølgelig en bedriftshemmelighet.
I dette tilfelle står det at 6 mill gjelder et fremførbart underskudd. Vil jeg tro at Strongpoint har kjøpt et fremførbart underskudd, og ført deler av kjøpesummen som skattekostnad. (Kan stamme fra CUB!?)

Jeg har etterspurt årsregnskapet fra Anders, da jeg ikke finner noe informasjon om når det blir offentliggjort. Årsaken til at jeg vil se det er notene, da spesielt noten for avskrivninger. Spådde tidligere at noen av aktivaene er så godt som nedskrevet, og grunnet at avskrivningene er linjere vil effekten vises umiddelbart i regnskapene når disse er vekke.

Jeg estimerte en omsetning på 318 mill den 5.februar. (316 +/- to korrigeringer i påfølgende innlegg.)
Tallene i rapporten er såpass lite gruppert/segmentert at det er vanskelig for meg å gå gjennom for å finne avvik. Syns estimater og fakta er nærme nok hverandre til at jeg gjør samme øvelsen i fremtiden. Hvis svaret blir for dårlig selger jeg aksjene mine før jeg sier noe ?

Har ikke lest grundig gjennom alle skribleriene her i dag, men sier meg enig med Baronen om utbytte.
Jeg håper virkelig at årsaken til et så forholdsmessig stort utbytte er at ledelsen ser at 1. kvartal genererer alt for mye kontanter. I motsatt tilfelle syns jeg ikke noe om å dele ut alle pengene til aksjonærene. Husker jeg ikke helt feil så har blant annet Scatec drevet med å utbetale utbytte for dernest å gjennomføre emisjon. Bare tull det!

Flere andre positive ting står i rapporten, men nå ble innlegget for lang.
MEN, veldig hyggelig at valutaen omsider går i vår fordel og gir oss 19 blå millioner i omregningsdifferanse. Det styrker balansen vår! (Og bedrer P/B)
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Ols123
28.02.2019 kl 21:06 3379

Allvarligt en rejäl uppvärdering är snart här
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 21:13 3371

Takk Norviking.
Spm 19, tilbakekjøp av egne aksjer. Liker ikke helt svaret her, håper inderlig at de ikke trykker aksjer nå for oppkjøp. Kjøp av egne aksjer for å bruke dem senere til oppkjøp er hva jeg ønsker. Utgangspunktet mitt er da selvfølgelig at aksjen er lavt priset og at vi får en økning i aksjekurs før disse brukes til oppkjøp, tilbakekjøp vil også virke positivt inn her.. Ingenting er mer ødeleggende for oss enn at de trykker aksjer for oppkjøp.

Spm 24, Usikker på svaret her. De kjører piloter og om vellykket, full utrulling på 1,5meur? Men kan selvfølgelig bli en inngangsnøkkel om svaret stemmer.

Veldig positiv til innsidekjøp, ser ut til at hun skal ha 25K
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
LeifH
28.02.2019 kl 21:20 3359

Enda en som vil selge:D :D blir bra med aksjer nå.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 21:25 3349

Takk Viking, T. og G. for gode innlegg. Angående utbytte så er det rundt et kvartals cash flow som nå deles ut. De gjør da ikke det om det er utsikter til dårlige kvartaler? Det ville være et uansvarlig styre og så uproffe er de neppe. Tilbake i 2016 da vi fikk hele 1,5 krone i utbytte, så sa jeg fra at den krona kunne de beholdt og syntes de pengene heller burde vært brukt på en altfor passiv satsing i APAC.
Jeg lurer også på spørsmål 24. "Det stemmer". Hva stemmer? Er det utsikter til noe stort her? Det er slik jeg tolker svaret, men usikker. Ellers fornøyelig å lese om C&C sammen med CUB. Det virker som det er rett produkt til rett tid og etterspurt i markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Norviking
28.02.2019 kl 21:31 3351

100%OSE

Jeg for min del kommuniserte til JT at oppkjøp av aksjer for å bruke disse som betalingsmiddel ved et evt oppkjøp burde skje nå mens kursen er hyggelig.
Jeg fikk ikke inntrykk av at det lå i kortene å trykke aksjer.
Det strider jo imot all fornuft å gi utbytte for så å ta en emisjon.
Jeg tviler på om Hilde Gilen ville kjøpt aksjer nå i dag om hun hadde luktet at noe slikt er i emning.
Så for min del så lar jeg ikke den tanken plage meg overhodet.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
28.02.2019 kl 21:31 3353

Takk for innsatsen Norviking! Bra jobba!
Synes svaret på mitt spørsmål var vel lettvint ærlig talt man bør vite hvor man skal, det nytter ikke med gps heller hvis man ikke vet hva målet er.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.02.2019 kl 21:38 3352

Det har vel med interne og eksterne mål å gjøre PSI? Om de interne målene ble kommunisert utad mener jeg. Jeg likte godt gullstolen til Waaler noen år tilbake og utsikter til sterk vekst, men så ble det stille. Et fantastisk 2016 for så å gå rett i dvale i 2017. 2018 ble noe midt i mellom, men vi ser igjen vekst og utsikter til riktig god vekst. Spania og Tyskland samt at Lombardia-piloten trolig avgjøres snart? Jeg blir skuffet om den ikke materialiserer seg.

Ta en titt på lenken til trikkeren. 16 minutter med god informasjon.
Redigert 21.01.2021 kl 07:42 Du må logge inn for å svare