Handelskrig - hva er mulig løsning

Slettet bruker
USA 17.02.2019 kl 19:04 1078

Det er gode nyheter om en mulig handelsavtale. Men hva kan den inneholde som gjør at handelsunderskuddet går ned betraktelig. Samt hvordan kan man avtale seg fort bra tyveri av intelektuell eiendeler ?

Angående stjeling av intelektuelle eiendoeler, så kan man opprette råd og felles overvåkningsorgan og domstoler / tvisteløsninger. Men da må det bevises der selvfølgelig.

Når det gjelder handelsunderskuddet, hva er det sannsynlig at Kina kan kjøpe av Amerika, som vil redusere underskuddet betraktelig ? Soyabønner og olje ? For oljens del må det vel ombygges eller bygges flere raffinerier for lettoljen (litt usikker her).

Hva tenker du, jeg har vansker for å se at det kan handles så mye mer fra Kina sin side av USA.

Synes det er vanselig å se hva en handelsavtale kan medføre av faktiske endringer. Kina har jo en lang historie om å ikke glemme. Se selv på Norsk laks siste året siden forholdet mellom Norge og Kina skulle tines opp.

Jeg kan se for meg en handelsavtale med noen spesifikke varer som skal handles mer av. Men at USA skal få på plass en avtale som tilsier mye mere handel, men også ett kontrollorgan og en automatisk sanksjonsmulighet i form av toll, kan jeg vanskelig se at de skal klare å lage. Hvis Kina går med på det så fremstår de jo nærmest nesten desperate. Vanlig modus operandi fra Kina er jo å inngå en handelsavtale, men følge den litt. Men dette har USA sett og vil ha rettet opp med automatiske konsekvenser. Og det siste sliter jeg med å se.

Hvis det avtales automatiske konsekvenser, tror jeg verdensøkonomien er kjørt uansett. Da vil det bli konsekvenser fordi Kina ikke kan handle etter avtalen, uten at sin egen vekst senkes. Senkes veksten der, dras verden ned. Uten automatiske sanksjonsmuligheter, har ikke avtalen den store verdien. Det vil bli en lengre drakamp, litt mer usikkerhet rundt den, men det kan gå mange år. Kineserne kan gå med på en slik avtale, og håpe på at Trump ikke blir gjenvalgt eller annet. Men full handelsavtale med automatiske konsekvenser virker nesten ikke bærekraftig på meg. Blir det full avtale med masser handel, vil jo USA også få en vekst som vil sette skikkelig press på konsumprisindeksen også, med de renteoppgangene de burde hatt, men som presidenten motarbeider selvfølgelig.

Noen tips om hvordan en slik avtale kan se ut, hvordan mekanismer den kan inneha, uten at verdensøkonomien dras ned, men at avtalen også inngir tillit til at begge parter overholder den ?

Det er litt sånn, mye vil ha mer over dette, og hvis man ikke holder det litt i tøylene blir fallhøyden stor.
nucleus
19.02.2019 kl 10:38 950

Kina må (enligt Trump'en da) rette opp handelsbalansen mellom USA og Kina.
Kjøpe inn amerikansk skifferolje til industrien i Kina, er jo et trinn.
Amerikanske varer generellt? tja, amerikanske biler så er det vel Tesla som oppfattes som grommest muligens.
Apple produkter tja, jordbruksprodukter og inte minst kjøtt, er vel lettere salgsargumenter.
Kina bør ev. starte noen type produksjon i USA , som USA er avhengig av. Syfter pånytt på handelsbalansen.
Trump har jo uttalt at han ikke tåler slik ubalanse på handelsunderskudd, mellom de to land. Hva han ellers tål kan en jo fable om-hehe.
Slettet bruker
19.02.2019 kl 17:08 895

US-China trade war hits Chinese chemicals firms building US factories
https://sc.mp/tyyl24
aktivfinans
19.02.2019 kl 20:51 786

Det blir nok avtale innen energi som olje, LPG og LNG. Pluss agriculture, soyabønner... O. L.
Slettet bruker
19.02.2019 kl 20:52 777

Det er godt mulig det blir en slik avtale. Men det er vel ikke noe å skrike hurra for ?